Ipar

Az USA-ban terjeszkedik a magyar energetikai startup

energetikai

Az Enerhash a texasi központú Allied Energy-vel működik együtt.

Az Egyesült Államok egyik leggazdagabb szénhidrogénkészlettel rendelkező régiójában található olaj- és gázmezők bérbeadásával és kitermelésével foglalkozó, OTC értékpapír-piacon jegyzett Allied Energy Corporation együttműködést kötött az magyar Enerhash amerikai leányvállalatával annak érdekében, hogy a jövőben olyan technológiát telepítsenek, amellyel hasznosítani tudják a földgáz és kőolaj kitermelésből fennmaradó, eddig nem hasznosított, úgynevezett fáklyagázt.

Az Enerhash energiatechnológiai és digitális infrastruktúra-fejlesztő cég, amelyet magyar energetikai szakemberek alapítottak 2019-ben, Budapesten. A startup már több kontinens országaiban – köztük Új-Zélandon, Svédországban és Magyarországon – helyezett üzembe saját fejlesztésű megújulóenergia-optimalizálási és hálózati kiegyenlítési szolgáltatásokat biztosító technológiát, a vállalkozás pedig most az Egyesült Államok piacára is belépett.

A magyar startup ugyanis együttműködési megállapodást kötött a texasi központú Allied Energy Corporation vállalattal, melynek értelmében a jövőben együtt dolgoznak olyan technológiai megoldásokon, amelyekkel a szénhidrogén-kitermelés során keletkező, eddig nem hasznosított vagy úgynevezett fáklyázással egészen egyszerűen a levegőben elégetett energiaforrásokat hasznosítanak. Az eddig elpazarolt földgázforrásokkal nagy számítási kapacitású adatközpontok energiaellátását valósítják meg, melyeket többek között kriptovaluta-bányászatra is lehet használni.

Ezzel egyrészt a termelésből származó káros metánkibocsátást csökkentik, másrészt az eddig elégetett földgázforrásokból bevételt termelnek, végül, de nem utolsó sorban pedig zöldítik a kriptovaluta-bányászatot.

Az együttműködés kezdeti lépéseként egy 1 MW-os telephelyet alakítanak ki egy 20 MW-os fejlesztési projekt első fázisaként. Majd a későbbiekben összesen 100 MW-ra növelik a kiépített adatközpontok teljesítményét.

Seregi Tamás, az Enerhash igazgatótanácsának elnöke 25 éve dolgozik nemzetközi szinten az energiaiparban, olyan vállalatoknál szerezve tapasztalatot, mint a Boston Consulting Group vagy a Schlumberger Business Consulting. Jelenleg is világszerte számos energetikai nagyvállalattal dolgozik együtt stratégiai, szervezeti és működési kihívások megoldásán.

„A Schlumberger korábbi felsővezetőjeként is tapasztaltam, hogy a kisebb független piaci szereplők milyen jelentős értéket teremtenek a teljes iparágnak azzal, hogy pragmatikusan alkalmazzák a legújabb technológiai innovációkat. Ma már mindannyian látjuk a palagáz-forradalom eredményeit, és azt, hogy ennek milyen pozitív hatása van az Egyesült Államok olaj- és gáziparára. A palagáz-forradalom pedig szintén Texasban kezdődött, két más területen már jól bevált technológia, a vízszintes fúrás és a repesztés nagyszabású kombinálásával. Partnereinkkel együtt arra törekszünk, készülünk, hogy a „fáklyagáz-forradalom” úttörőivé váljunk a nagy számítási kapacitású technológiák alkalmazásával, forradalmasítva a metánkezelést Texas-szerte, sőt, akár az egész világon”

– mondta el az együttműködés kapcsán Seregi Tamás.

Az Allied Energy és az Enerhash USA a kezdeti együttműködés helyszínéül szolgáló gázmezőn közösen dolgozik az adatközpont kiépítésén, beleértve a gázkezelő létesítmények, az energiatermelési infrastruktúra és az adatközpont tervezését és megépítését.

„Azon dolgozunk, hogy minden projektünk kivitelezése során olyan megoldásokat alkalmazzunk, melyek segítséget nyújthatnak az energiaipar kritikus ESG (Environmental, Social, Governance – környezeti, társadalmi, vállalat vezetés/irányítási) tényezőinek hatékony szabályozásához”

– nyilatkozta az együttműködésről Brian Sanders, az Enerhash USA ügyvezető partnere.

„Megtiszteltetés, hogy az Enerhash partnerének választott minket. Az elmúlt hónapokban az Allied Energy számos stratégiai vállalattal indított előremutató együttműködést. Célunk, hogy közösen dolgozzunk ki környezetbarát megoldást az eddig kiaknázatlan erőforrások hasznosítására”

– mondta el az együttműködés kapcsán George Monteith, az Allied Energy vezérigazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss