Ipar

A legnagyobb gyárakkal és márkákkal dolgozik a magyar mérnökiroda

mérnökiroda

Az építőipar és az épületüzemeltetés jövője összefonódik az interaktív BIM modellekkel

Az innováció és a modern technológiai alkalmazások már régóta elengedhetetlen részei a különböző iparágaknak. A tervezéstől a kivitelezésig számos olyan feladat van, melyet, ha korszerű technológia vált fel, akkor azzal idő és költség spórolható meg. Így pedig növelni lehet a munka hatékonyságát, amire ki mondana nemet?

Ez a Magyarországon 10 éve működő mérnökiroda már kezdetektől alapszolgáltatásai között tudja a háromdimenziós szkennerrel történő felmérést, az évek alatt pedig ezt bővítette ki egyéb felmérési technológiákkal, mint például a hagyományos geodézia széleskörű alkalmazása, drónos / UAV felmérések, vízmélység mérés vagy a legújabb vonallal, a metrológiai mérésekkel, ahol már a mm-es pontosság alatti tartományokban dolgoznak, valamint a mért adat többcélú feldolgozása. A módszer előnye, hogy kevés időt igényel, nagy részletezettségű, igény szerint színes pontfelhő is generálható és a hagyományos geodéziai módszerekkel ötvözött mérések pontossága milliméteres nagyságrendű.

„A több eljárás által generált pontfelhőket olyan megbízható feldolgozószoftverek szolgálják ki, melyek segítségével nem csak a megrendelő által elvárt pontosság, de a létrehozott modell adattartalma is garantálható. Célunk olyan, még komplexebb szolgáltatáskör kiépítése, mely minden piaci szereplő igényét kielégíti. Ma már nem specifikus módszerek határolják be a folyamatainkat. Nem eszköz vagy szoftver specifikusan dolgozunk, hanem azt nézzük, hogy a megrendelőnek mi az igénye, mi a problémája, és erre keresünk megoldást” – mondta Nagy Attila, a GeoLink3D ügyvezetője.

Komplex feladatok a tervezéstől a kivitelezésig

A mérnökiroda három jelentős irodából tevődik össze: generál építész tervező irodából, BIM modellező irodából és a geodéziai irodából, ahol a felmérések fizikai megvalósítása zajlik a már említett széles spektrumon. Folyamatos fejlesztések mellett arra helyezik a hangsúlyt, hogy egy-egy kivitelezést vagy egy épületet hogyan lehet a leginkább széleskörűen kezelni a megtervezéstől kezdve, az kivitelezésen át, az átadásig.

„Dolgoztunk már a LEGO-nak, a Mercedesnek, a Zene Házán, az Inditex üzleteken szerte Európában (Zara, Bershka, Massimo Dutti, stb.), ahogy részünk volt a Puskás Stadion felhúzásában vagy a Műcsarnok és a Bálna felújításában is. Segédkeztünk spanyol vonatbaleset kivizsgálásban vagy épp az új budapesti atlétikai stadion acélszerkezetének minősítésében. De egész Európán belül vannak olyan helyszínek, ahol jelen voltunk, legyen az London vagy Németország”

– árulta el Nagy Attila.

Unió a számítógéppel segített tervezés és az információs technológia között

Ma Magyarországon a német autóipari óriások veszik igénybe Kecskeméten, Debrecenben és Győrben is azt a szolgáltatást, melynek során a BIM alapú épületgazdálkodási rendszereiket a precíz felmérésekből származó adatokkal állítjuk elő az egyedinek mondható szoftverkörnyezetben.

„Ez egy olyan átfogó megoldás, amelynek segítségével sikeresen tudjuk az egyes épületek felméréseiből rendelkezésünkre álló adatokat és a periodikus méréseket hasznosítani a tervezéshez, kivitelezés támogatáshoz, változásmenedzsmenthez, megvalósulási tervdokumentációhoz és üzemeltetéshez. Az épület életciklusa alatt nem csak azt tudjuk így, hogy hol vannak a falak, hanem, hogy milyen a rétegrendjük, mi fut bennük, a gépészeti és elektromos berendezésekről meg tudjuk mondani, hogy mikor lettek beszerelve vagy épp mikor kell karbantartani azokat. Végtelen mennyiségű információt nyerhetünk így, amire szüksége lehet a házzal kapcsoltba kerülő szakembereknek. A trükk az, hogy jól határozzuk meg azt az adatmélységet, amit megéri bedolgozni az adott esetben.”

– tette hozzá Székely Szilárd a BIM iroda vezetője.

A nagy projektek esetében hatványozottan érdemes komplex rendszerben gondolkodni, a BIM alapú rendszerszemlélet csökkenti a kockázatokat, hosszútávon a költségeket és biztos kiindulási pontot jelent az iparági résztvevők közül az összes résztvevőnek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss