Connect with us

Ipar

ABB: „Célunk, hogy a világ legzöldebb akkumulátorát gyártsuk”

abb

Az ABB technológia-központú podcastjának ebben az epizódjában Peter Carlsson, a Northvolt alapítója és vezérigazgatója volt a vendég. A Northvolt egy ambiciózus európai akkumulátorgyártó start-up cég, amely a fenntarthatóság elveire és a szén-dioxid-mentes energiatárolási megoldásokra épül.

A Northvolt alapítása előtt Carlsson fontos tagja volt annak a vezetői csapatnak, amely azt az átalakítási folyamatot felügyelte, amely során a Tesla egy startupból a globális autóipart gyökeresen átalakító változásokat hozó, innovátor vállalattá vált. Carlsson korábban vezetői pozíciókat töltött be a Sony Ericsson vállalatnál is. Elmondása szerint mindkét tisztsége megerősítette azon meggyőződésében, hogy a svédországi székhelyű Northvolt az ázsiai cégek által uralt akkumulátorgyártási piac kihívójává válhat, valamint, hogy egy nagyüzemi méretű, zöld akkumulátorgyártó vállalat elengedhetetlen ahhoz, hogy ki lehessen elégíteni a belső égésű motorral szerelt járművekről akkumulátoros-elektromos járművek gyártására áttérő globális autóipari vállalatok növekvő igényeit. Az ABB 2017-ben lett a Northvolt első partnere, amikor a Northvolt az ABB üzemoptimalizálási módszerét (Plant Optimization Methodology) választotta, hogy integrált villamosítási, műszerezési, vezérlési és digitalizálási (EICD) megoldásokkal felgyorsítsa a projekt végrehajtását, és így lehetővé tegye az üzem hatékony beindítását és üzemeltetését.

A globális felmelegedéssel kapcsolatos kihívások kezelése

A Northvolt Ett gyára 100 százalékban helyi forrásból származó, megújuló energiával működik és célja, hogy 2030-ra az új akkumulátorok összetevőinek 50 százaléka újrahasznosított, használt akkumulátorokból készüljön.

Carlsson elmondta: „Egyedülálló a vállalat azon célja, hogy megépítse a világ legzöldebb akkumulátorát, és hogy a termékei szénlábnyomát a közel nulla emissziós értéken tartsa. A vállalatot azért alapítottuk, mert valóban egy nagy problémát próbálunk megoldani, mégpedig a globális felmelegedés világméretű problémáját és a légkörben lévő szén-dioxid mennyiségének növekedését. Így a lehető legkarbonsemlegesebb termékek előállítása a fő küldetésünkké vált.”

A siker kulcsa a testreszabás és az ügyfélkapcsolatok  

Carlsson széles körű ipari tapasztalata megerősítette azon meggyőződését, hogy az ügyfelek igényeinek való megfelelés új irányt  – és új lehetőségeket – kínál az akkumulátorgyártás számára.

„Öt évvel ezelőtt a legtöbb vásárló az akkumulátorokat egyfajta árucikknek tekintette. Szabványosított formátumokat vásároltak, így mindenki számára nagyjából hasonló típusú termék állt rendelkezésre és erre építették a villamosítást. Ma, amikor a nagy autógyárak teljesen elektromos hajtásláncok gyártására állnak át, kezdjük látni, hogy a márka- és termékteljesítményre vonatkozó törekvéseiket az elektrifikációba helyezik át. Az, hogy ügyfeleinkkel együtt tudunk fejleszteni, hogy ezáltal az igényeiknek megfelelően tudják kialakítani az optimális vegyipari rendszereket, nagyban hozzájárul fenntarthatósági célkitűzésünkhöz.”

A közös európai jövőkép által kínált lehetőségek  

2017-ben létrejött az Európai Akkumulátor Szövetség, amelynek célja egy teljes körű európai akkumulátor-értéklánc létrehozása a költséghatékony, tiszta energiára való áttérés elősegítése érdekében.

„Európában az egyik kihívásnak az tekinthető – mondta Carlsson –, hogy létre kell hozni egy alapvető kompetenciabázist. Európában az akkumulátorokkal kapcsolatos alapkutatás nagyon jó. Ez az iparág azonban gyors fejlődésen megy át. Japánból indult, majd Koreába került, és Kínában vált igazán naggyá. Tehát a kompetencia és a készségek nagy része ott alakult ki. Európában azonban határozottan érezzük, hogy létre kell hozzuk a szükséges kompetenciabázist és szilárdan elköteleztük magunkat a Párizsi Szerződés mellett. A céljaink világosak, így kiadhatjuk a jelszót: „Csináljuk meg, és csináljuk jól”.

A tapasztalat megerősítést nyújt  

„Amit a Teslánál eltöltött évek során nagyon erősen éreztem és amit most is erősen tapasztalok, az az, hogy valóban sok az akadály, de alapvetően, amit csinálunk, és ahogyan csináljuk, az a jó irány. Így kell felépíteni egy akkumulátorgyártó és energiatároló vállalatot. Ez pedig határozottan megerősít abban, hogyha elvégezzük a feladatainkat és megszüntetjük a szűk keresztmetszeteket, akkor rengeteg lehetőségünk nyílik arra, hogy vezető szerepet töltsünk be ezen a területen.”

Az ABB Decoded az ABB csoport podcast-sorozata, amely az ABB globális technológiai tevékenységének minden aspektusával foglalkozik. Tudjon meg többet és ismerje meg a többi epizódot ezen a linken.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Újfajta motorindítót hoz a Siemens

A félvezető technológiát felvonultató eszköz strapabíróbb és ezerszer gyorsabb a hagyományos társainál.

Az olyan iparágakban, mint az élelmiszer- és italgyártás, az intralogisztika vagy a gépipar nagy teljesítményű motorokat használnak például szállítószalagok meghajtására, berendezések elindítására. Ezek meghibásodása esetén komoly károk keletkezhetnek, így a számukra energiát közvetítő motorindítók fontos szerepet töltenek be az üzemekben: ezeknek kell védelmet nyújtani a túlterhelés és a zárlatok ellen is. Az élelmiszeriparban pedig, ahol a szigorú higiénia miatt gyakran kell a szállítószalag-rendszereket magasnyomású mosással tisztítani, a víz könnyen tud zárlatot okozni, ami költséges leállásokhoz vezet.

Ezek megelőzésére kínál megoldást a Siemens új, a zárlati áramot a korábbiaknál akár ezerszer gyorsabban érzékelő SIMATIC 200SP e-Starter motorindítója, ami hiba esetén 4 µs (mikroszekundum) alatt lekapcsolja a berendezéseket. Ezt az ultragyors és a megszakítókhoz vagy biztosítékokhoz képest gyakorlatilag kopásmentes kapcsolást az teszi lehetővé, hogy az új indító félvezető technológiát alkalmaz, szilícium-karbid fémoxid félvezető (SiC MOSFET) tranzisztorokkal.

Így, miután a zárlat okát megszüntették, az eszköz azonnal újraindítható, és korlátlan zárlati lekapcsolást kínál. Azaz a korábbi gyakorlattal ellentétben nincs szükség az eszköz cseréjére vagy tartalékalkatrész beszerzésére, és növelhető az üzem rendelkezésre állása.

A diagnosztikai funkciókkal ellátott, minimális helyigényű és egyszerűen telepíthető eszköz integrált a Siemens fejlesztői környezetével (Totally Integrated Automation – TIA), illetve EcoTech minősítéssel rendelkezik. Ez utóbbi, a legzöldebb megoldásoknak járó, céges fenntarthatósági minősítést a motorindító az anyagfelhasználás minimalizálása, illetve az eszköz energiahatékonysága és a tartóssága miatt kapta meg.

Az új motorindító a hazai piacon is elérhető.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Új fejlesztés: az energiahatékonyságot és a munkabiztonságot is szolgálja az intelligens, elektromos rásegítő hajtású komissiózó kocsi

Intelligens, elektromos rásegítő hajtású komissiózó kocsi fejlesztése történt meg abban a projektben, amelyet a KLS-2000 Ipari és Kereskedelmi Kft. valósított meg a Széchenyi Terv Plusz program, ezen belül a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz keretében.

A cég erre 199,76 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert el. A támogatás mértéke a projekt elszámolható összköltségének 62.94%-a. Alvállalkozóként az Universitas-Győr Nonprofit Kft. a Széchenyi István Egyetem kutatóinak bevonásával részt vett a villamos hajtás- és irányítórendszer fejlesztésében. A két és fél éve kezdődött projekt 2024. november 15-én zárul.

A GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00213 azonosítószámú projekt során fejlesztett elektromos, ember-gép együttműködést megvalósító, rásegítő hajtás révén a gyártórendszerekben használatos nagy tömegű komissiózó kocsikkal energiahatékony, ergonomikus és biztonságos anyagmozgatás valósítható meg.

Az európai autógyárakban telephelyenként több száz, de gyármérettől függően akár több ezer olyan terület van, ahol nagy tömegű komissiózó kocsikkal történik az áruk begyűjtése és leadása a gyártórendszer megfelelő pontjain. Ezeket a járműveket a komissiózó zóna és a gyártósorok között általában elektromos vagy más módon hajtott targoncákkal vontatják, igény szerint egyszerre többet is összekapcsolva. A komissiózó kocsik össztömege a termékek tömegétől, darabszámától és a kocsi alapszerkezetétől függően nehezebb áruk/termékek esetén a másfél tonnát is eléri. Ezeket a depózás után közvetlenül a gyártósorokhoz, sokszor 100-150 méter távolságba kell egyenként, kézi erővel mozgatni, ami gyakran több munkás segítségével történik.

Erre a problémára egy új, innovatív módon vezérelhető differenciál-hajtáslánc fejlesztése valósult meg Vecsésen, amely kiküszöböli a piacon elérhető szervohajtások erős kompromisszumait, hátrányait. A fejlesztett rendszer nyomatékérzékeny karok segítségével képes 5 kilométer/óra sebességig rásegíteni az emberi erő által kifejtett mozgatóerőre, emellett vontatható és a komissiózóállomásokon töltőkön dokkolható is. A rendszer több olyan új megoldást tartalmaz, amely az energiahatékonyságot és a munkabiztonságot is jelentős mértékben javítja, illetve olyan új funkcióknak enged teret, amelyek illeszkednek az ipar 4.0 (és a majdani ipar 5.0) gyártástechnológiai trendekhez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Samsung csatlakozik a Carbon Trusthoz

A Samsung a Carbon Trusttal és egyéb nagy technológiai vállalatokkal együttműködve új módszertant vezetett be a csatlakoztatott eszközök, például a laptopok és a hangszórók használata során keletkező káros anyag kibocsátás és kibocsátás-csökkentések mérésére.

A módszertan bevezetése hozzátartozik a Samsung részvételéhez a Decarbonizing the Use-Phase of Connected Devices (DUCD) (A csatlakoztatott eszközök használati fázisának karbonsemlegesítése) kezdeményezésben. A vállalat a Carbon Trusttal, az Amazonnal, a Microsofttal és a Sky-jal közösen fogott össze azért, hogy csökkentse az internethez csatlakoztatott elektromos és elektronikai eszközök használat közbeni energiafogyasztásából eredő üvegházhatású gázkibocsátást.

Ezek a szervezetek különösen a használati fázisra összpontosítanak, mivel egy termék – a teljes életciklusát tekintve – jellemzően ebben a szakaszban termeli a legtöbb szén-dioxidot. A csatlakoztatott eszközök világszerte jelenleg körülbelül 500 terrawattóra (TWh) energiát igényelnek évente, amely megközelíti Franciaország teljes energiafelhasználását. A technológiai iparnak ezért kiemelten fontos, hogy felmérhesse és elszámolhasson a termékek szén-dioxid-kibocsátásával, valamint megoldásokat találjon az eszközök használata általi kibocsátás csökkentésére.

Az új módszertan iránymutatást adhat a vállalatoknak, hogyan értékeljék a felhasználók eszközeiből származó adatok alapján a kibocsátás mértékét, ezáltal növelve a jelentések pontosságát, amelyek eddig a jelenlegi kibocsátási elszámolásokban használt üzemidő-előrejelzéseken alapultak. A technológiai cégek a módszertan alkalmazása során elért káros anyag kibocsátáscsökkentését is elszámolhatják majd.

A felhasználás során keletkező kibocsátások éves jelentése és a kibocsátáscsökkentésről szóló kimutatás átláthatóbbá teszi a kommunikációt a felhasználókkal, és arra ösztönözheti a vállalatokat, hogy akár a felhasználási időszakban is csökkentsék a kibocsátást. Az adatok szabványosítása és pontossága arra motiválhatja őket, hogy újszerű megoldásokkal csökkenthessék eszközeik széndioxid-kibocsátását.

A Samsung közreműködik az új DUCD-módszertan bevezetésében, amely az új energiatakarékos módszerek megtalálása iránti elkötelezettségének része. Ezen újítások közé tartozik a SmartThings Energy funkció, amellyel a felhasználók nyomon követhetik energiafelhasználásukat és jobb energiahatékonysági döntéseket hozhatnak. Csakúgy mint az AI energia mód, amely a felhasználási szokások és az energiaköltség figyelembevételével segíthet az energiafelhasználás előnyösebb kezelésében.

Eszközeink életciklusuk során a használati fázisban bocsátják ki a legtöbb széndioxidot, a méréssel pedig jelentősen tehetünk a kibocsátás kezeléséért és csökkentéséért – mondta Inhee Chung, a Samsung vállalati fenntarthatósági központjának alelnöke. – A Samsung klímastratégiájának kulcsfontosságú része, hogy a felhasználókat bevonja az energiatakarékos megoldásokba, és alig várjuk, hogy a DUCD módszertanán keresztül bemutathassuk, hogy a SmartThings felülettel és annak AI energia módjával hogyan követhetik nyomon és csökkenthetik csatlakoztatott eszközeik energiafelhasználását.”

„Az összekapcsolt eszközök egyre fontosabbak mindennapi életünkben, ezért fontos, hogy a technológiai ipar kulcsszereplőivel közösen kezdhessük meg a felhasználás során keletkező kibocsátás kezelését. Ez az együttműködés egy olyan lényegesen hatékonyabb megközelítést tett lehetővé, amellyel kiszámíthatjuk és rögzíthetjük az összekapcsolt eszközökből származó széndioxid-kibocsátást és az elért csökkentéseket, valamint a kibocsátások kezelésére irányuló erőfeszítéseink alapjául szolgálhat ezen a kihívásokkal teli területen”

– mondta Felix Prettejohn, a Carbon Trust vezető tanácsadója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss