Ipar

ABB: „Célunk, hogy a világ legzöldebb akkumulátorát gyártsuk”

abb

Az ABB technológia-központú podcastjának ebben az epizódjában Peter Carlsson, a Northvolt alapítója és vezérigazgatója volt a vendég. A Northvolt egy ambiciózus európai akkumulátorgyártó start-up cég, amely a fenntarthatóság elveire és a szén-dioxid-mentes energiatárolási megoldásokra épül.

A Northvolt alapítása előtt Carlsson fontos tagja volt annak a vezetői csapatnak, amely azt az átalakítási folyamatot felügyelte, amely során a Tesla egy startupból a globális autóipart gyökeresen átalakító változásokat hozó, innovátor vállalattá vált. Carlsson korábban vezetői pozíciókat töltött be a Sony Ericsson vállalatnál is. Elmondása szerint mindkét tisztsége megerősítette azon meggyőződésében, hogy a svédországi székhelyű Northvolt az ázsiai cégek által uralt akkumulátorgyártási piac kihívójává válhat, valamint, hogy egy nagyüzemi méretű, zöld akkumulátorgyártó vállalat elengedhetetlen ahhoz, hogy ki lehessen elégíteni a belső égésű motorral szerelt járművekről akkumulátoros-elektromos járművek gyártására áttérő globális autóipari vállalatok növekvő igényeit. Az ABB 2017-ben lett a Northvolt első partnere, amikor a Northvolt az ABB üzemoptimalizálási módszerét (Plant Optimization Methodology) választotta, hogy integrált villamosítási, műszerezési, vezérlési és digitalizálási (EICD) megoldásokkal felgyorsítsa a projekt végrehajtását, és így lehetővé tegye az üzem hatékony beindítását és üzemeltetését.

A globális felmelegedéssel kapcsolatos kihívások kezelése

A Northvolt Ett gyára 100 százalékban helyi forrásból származó, megújuló energiával működik és célja, hogy 2030-ra az új akkumulátorok összetevőinek 50 százaléka újrahasznosított, használt akkumulátorokból készüljön.

Carlsson elmondta: „Egyedülálló a vállalat azon célja, hogy megépítse a világ legzöldebb akkumulátorát, és hogy a termékei szénlábnyomát a közel nulla emissziós értéken tartsa. A vállalatot azért alapítottuk, mert valóban egy nagy problémát próbálunk megoldani, mégpedig a globális felmelegedés világméretű problémáját és a légkörben lévő szén-dioxid mennyiségének növekedését. Így a lehető legkarbonsemlegesebb termékek előállítása a fő küldetésünkké vált.”

A siker kulcsa a testreszabás és az ügyfélkapcsolatok  

Carlsson széles körű ipari tapasztalata megerősítette azon meggyőződését, hogy az ügyfelek igényeinek való megfelelés új irányt  – és új lehetőségeket – kínál az akkumulátorgyártás számára.

„Öt évvel ezelőtt a legtöbb vásárló az akkumulátorokat egyfajta árucikknek tekintette. Szabványosított formátumokat vásároltak, így mindenki számára nagyjából hasonló típusú termék állt rendelkezésre és erre építették a villamosítást. Ma, amikor a nagy autógyárak teljesen elektromos hajtásláncok gyártására állnak át, kezdjük látni, hogy a márka- és termékteljesítményre vonatkozó törekvéseiket az elektrifikációba helyezik át. Az, hogy ügyfeleinkkel együtt tudunk fejleszteni, hogy ezáltal az igényeiknek megfelelően tudják kialakítani az optimális vegyipari rendszereket, nagyban hozzájárul fenntarthatósági célkitűzésünkhöz.”

A közös európai jövőkép által kínált lehetőségek  

2017-ben létrejött az Európai Akkumulátor Szövetség, amelynek célja egy teljes körű európai akkumulátor-értéklánc létrehozása a költséghatékony, tiszta energiára való áttérés elősegítése érdekében.

„Európában az egyik kihívásnak az tekinthető – mondta Carlsson –, hogy létre kell hozni egy alapvető kompetenciabázist. Európában az akkumulátorokkal kapcsolatos alapkutatás nagyon jó. Ez az iparág azonban gyors fejlődésen megy át. Japánból indult, majd Koreába került, és Kínában vált igazán naggyá. Tehát a kompetencia és a készségek nagy része ott alakult ki. Európában azonban határozottan érezzük, hogy létre kell hozzuk a szükséges kompetenciabázist és szilárdan elköteleztük magunkat a Párizsi Szerződés mellett. A céljaink világosak, így kiadhatjuk a jelszót: „Csináljuk meg, és csináljuk jól”.

A tapasztalat megerősítést nyújt  

„Amit a Teslánál eltöltött évek során nagyon erősen éreztem és amit most is erősen tapasztalok, az az, hogy valóban sok az akadály, de alapvetően, amit csinálunk, és ahogyan csináljuk, az a jó irány. Így kell felépíteni egy akkumulátorgyártó és energiatároló vállalatot. Ez pedig határozottan megerősít abban, hogyha elvégezzük a feladatainkat és megszüntetjük a szűk keresztmetszeteket, akkor rengeteg lehetőségünk nyílik arra, hogy vezető szerepet töltsünk be ezen a területen.”

Az ABB Decoded az ABB csoport podcast-sorozata, amely az ABB globális technológiai tevékenységének minden aspektusával foglalkozik. Tudjon meg többet és ismerje meg a többi epizódot ezen a linken.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének

MITTE

A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.

A Sunmoney Solar Group több mint egy évtizede működő, dubaji székhelyű globális startup. Két évvel ezelőtt indította útjára a világ első tokenizált naperőmű projektjét, a Smart Digital Business Network-őt (SDBN). Ez a blokklánc alapú innováció lehetővé teszi, hogy bárki biztonságosan és könnyen hozzáférjen a megújuló energia beruházásokhoz. A projekt mögött valós napenergia termelő kapacitás áll, ami tovább növeli a befektetés vonzerejét. A projekt elnyerte az év Web3 vállalkozása díjat a Virtuzone Entrepreneurship Awards versenyén 2023-ban.

A Smart Digital Business Network (SDBN) márka online brandjének gondozását a MITTE vállalta, beleértve az Instagram oldal dinamikus menedzselését is.

A Sunmoney közösség tagjai a Sunmoney 360 app segítségével csatlakozhatnak egymáshoz és jutalompontokat gyűjthetnek. Az applikáció dizájnját ügynökségünk készítette, tovább erősítve a felhasználói élményt és a márka digitális lábnyomát. Az app nem csupán egy közösségi platform, hanem egy innovatív eszköz a megújuló energiaforrások iránt elkötelezett embereknek, hogy aktívan részt vegyenek a zöld energia forradalmában.

A MITTE egy évtizede elkötelezett kommunikációs partnere a hazai startup ökoszisztémának. Márkakommunikációs mentorai voltak a Design Terminál induló inkubációs programjának, a mai napig full service ügynöksége a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának, három évig arculati partnere volt a világ egyik piacvezető navigációs szoftverfejlesztő vállalatának, az NNG-nek, három évig full service ügynöksége volt a mára 52 országban jelen lévő Protect One egészségügyi startupnak, branding és social partnere volt a 10 országban működő nemzetközi szoftverfejlesztőnek a WeCan-nek, illetve harmadik éve kommunikációs és branding partnere a Műszaki Egyetem innovációmenedzsment szervezetének a BME FIEK-nek.

A Sunmoney Solar Group weboldala:  https://sunmoney.com/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss