Connect with us

Gazdaság

Bosch–BME együttműködés az elektromos hajtásláncok kutatás-fejlesztéséért

BME Bosch kompetencia központ

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán átadták a Bosch innovációs ökoszisztémájának részét képező Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központot. Az új központ eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállóak a hazai műszaki felsőoktatásban. Segítségükkel a hallgatók az elmélet mellett naprakész gyakorlati tudásra tehetnek szert, illeszkedve a hazai és nemzetközi iparági trendekhez, igényekhez. A Műegyetem kampuszán megvalósult fejlesztés – a BME KJK képzéseihez kapcsolódóan – évente 60-80 egyetemi hallgató mellett a kar oktatói számára is korszerű teret biztosít szakmai munkájuk támogatásához.

Kulcsszerep a mérnökképzésben és a jövő technológiájának fejlesztésében

A hazai Bosch csoport közel 15 éve működik együtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, a most átadott Kompetencia Központ újabb mérföldkő a közös úton. Az új Kompetencia Központ célja olyan kutatás-fejlesztési projektek megvalósítása, melyek az elektromobilitás jövőjét szolgálják és az innovatív ipari gyakorlatba is átültethetők.

„A Bosch hosszú távú stratégiájának része a felsőoktatás és az ipari kutatás-fejlesztés kapcsolatának erősítése egy egyedülálló innovációs ökoszisztéma kiépítésével. Fontosnak tartjuk, hogy az akadémiai szektorral összefogva részt vegyünk az innovációs iparág formálásában, és aktív partnerként hozzájáruljunk az új mérnökgenerációk képzéséhez. Hiszünk benne, hogy közösen még hatékonyabban tudunk előrelépni a jövő kihívásainak megoldásában”

– fogalmazott Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.

Nagyobb hatótáv, optimális működés: az elektromos járművek tökéletesítése a cél

Az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ tevékenysége az elektromos járművek hajtásláncainak fejlesztésére fókuszál. Az új központban a BME és a Bosch szakemberei olyan szimulációs és tesztelési környezetben dolgozhatnak, ahol az elektromos hajtáslánc, illetve részegységeinek működését az eddigieknél pontosabban tudják modellezni, és a közös kutatás-fejlesztési munka eredményeként az elektromos járművek működését még jobban tudják optimalizálni. A cél, hogy az elektromos hajtásláncok hatásfoka javuljon, a hatótávok növekedjenek, a rendelkezésre álló akkukapacitás és az energiafogyasztás pontosabban előrejelezhető legyen. Így az elektromos járművek töltési igénye és a célhoz való eljutásuk is tervezhetőbbé, kiszámíthatóbbá válhat a jövőben.

„A technológiavezető iparvállalatokkal való aktív és sokszintű együttműködés a valódi kihívásokat megoldani tudó mérnökök képzésének egyik kulcsa. Az ipari kutatási megbízások révén az egyetemi oktatók a hallgatókkal és a mérnökökkel közösen vesznek részt a kutatási kérdések megválaszolásában és első kézből megszerzett tapasztalat kerül átadásra az oktatás során.”

– emelte ki Dr. Zöldy Máté DSc., a BME MSc Járműmérnök Szakbizottság vezetője.

Inspiráló kollaboratív terek az oktatás és a kutatás szolgálatában

A Bosch és a BME közötti együttműködés keretében egy új, mintegy 350 négyzetméteres, az oktatási-kutatási munkát szolgáló, modern szemléletben megálmodott irodateret is kiépítettek a Kompetencia Központ részeként. A korszerű kollaboratív teret a Bosch által bevezetett New Way of Working koncepció jegyében alakították ki. Open office elrendezést, „ház a házban” tárgyalókat, elmélyülést támogató, hangszigetelt könyvtárszobát, valamint közösségi, étkezési és együttműködési térként egyaránt funkcionáló „work café”-t hoztak létre. A cél az volt, hogy az egyéni és a csoportos munka hatékonyságát növelő, az együttműködést támogató, inspiratív munkakörnyezet és térszervezés jöjjön létre.

Az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI) Alap által támogatott „019-1.3.1-KK-2019-00004” számú projekt keretein belül valósult meg.

Vissza a jövőbe: történelmi versenyautóból elektromos tesztjármű

Az új Kompetencia Központ egyik különleges projektjeként egy oldtimer stílusú tesztautót is a kutatás-fejlesztés szolgálatába állítanak, melybe a mai kor legkorszerűbb technológiáit építik be. A különleges tesztjármű elektromos hajtásláncának összetevői modulárisan cserélhetők és valós működés közben tesztelhetők lesznek. A különböző elektromos komponensek így pontosabban mérhetővé, a hajtáslánc működése, melegedése, hatótávja optimalizálhatóvá válik.

A tesztjárművel digitális adatgyűjtésre nemcsak az új Kompetencia Központ tesztlaborjának görgős tesztpadján, hanem valós körülmények között a ZalaZone tesztpályán, sőt a világ egyik legismertebb korhű nemzetközi autóversenyén is sor kerül majd. A futamok során a régi-új autócsoda folyamatos mérési adatokkal járul majd hozzá a jövő elektromos autózásának fejlődéséhez, valamint a Bosch részegységek és rendszerek optimalizálásához.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

Lamborghini vs. Ferrari: most kiderült, melyiket keresik többen Magyarországon

Kevés ikonikusabb autómárka létezik, mint a Ferrari és a Lamborghini, és úgy tűnik, hogy ez a rivalizálás nemcsak a versenypályákon, hanem a hazai használtautó-kereskedelem világában is élénken zajlik.

A Használtautó.hu legfrissebb, 2025 első félévét összegző adatai alapján a Lamborghini-modellek vitték a prímet, de a Ferrari több típussal is bekerült a legkeresettebb szupersportautók közé.

A portál keresési statisztikái alapján összeállított 10-es lista élére a Lamborghini URUS került, ami részben a SUV-szegmens térnyerésének is betudható. Az URUS iránti keresések mögött ráadásul egy viszonylag fiatal kínálat áll: az autók átlagéletkora alig 2,7 év, míg az átlagos hirdetési ár 119 millió forint fölött van. A második helyen szintén egy Lamborghini-modell, a Huracán szerepel, 95 milliós átlagárral és 3,3 éves átlagéletkorral

Az érdeklődők száma alapján tehát a Lamborghini vezet, viszont a Ferrari összességében több modellel van jelen a top 10-ben. Érdekesség, hogy a lista két legfiatalabb modellje – a Ferrari 296 GTS és a 296 GTB – különösen magas áron, 127–153 millió forint között mozog, ami mutatja, hogy a vadonatúj szupersportautókra is mutatkozik kereslet.

„Nem meglepő, hogy a két ikonikus szupersportautó-gyártó, a Lamborghini és a Ferrari hazánkban is stabil piaccal rendelkezik, különösen úgy, hogy mindkét márka hivatalos kereskedelmi és szervizháttérrel is jelen van Magyarországon. Ugyanakkor a használtautó-piac kínálja az igazi különlegességeket: azokat a klasszikus vagy már nem gyártott modelleket, amelyek nemcsak hétköznapi használatra, de akár gyűjtői befektetésként is relevánsak. A hazai keresési toplista élére két Lamborghini-modell került, közülük is toronymagasan az URUS vezet. A második helyezett a Huracán, amely bár hivatalosan már kivezetésre került, továbbra is egy aktuális, erős karakterű modell a márka kínálatában. A harmadik helyen a Ferrari egyik leginkább „elérhető” modellje, a California szerepel, amelynek átlagára jelenleg 40 millió forint körül alakul. A két márka korszakos zászlóshajói, a Lamborghini Aventador és a Ferrari F8 Tributo – a LaFerrarit nem számítva – továbbra is keresettek a hazai használtautó-piacon. Tapasztalataink szerint ez részben spekulatív érdeklődésnek is betudható: egyik modell sincs már gyártásban, elérhetőségük pedig korlátozott, ami várhatóan csak tovább emeli értéküket a következő években”

– emelte ki Lőcsei Dániel, a Használtautó.hu Senior Brand Managere.

Érdekesség, hogy a legenda szerint Ferruccio Lamborghini eredetileg traktorokat gyártott és azért alapította meg a saját autómárkáját, mert egy személyes konfliktus után úgy érezte, jobban tud sportautót építeni, mint Enzo Ferrari.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egészségpénztáron keresztül olcsóbb lehet a hitelből vásárolt laptop

Nem kell lemondania az egészségpénztáron keresztül elérhető, akár 15 százalékos megtakarításról annak sem, aki személyi kölcsönből vásárol számítástechnikai eszközöket – mutat rá Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Az egészségpénztárban elérhető iskolakezdési támogatás szolgáltatáson keresztül eddig is elszámolhatók voltak a pénztár terhére tanszerek és tanulási segédeszközök. 2025. július 1-től a lista számos számítástechnikai eszközzel bővült a kör.

Ezentúl laptopot, asztali számítógépet, monitort, nyomtatót, szkennert és egyéb IT kiegészítőket is lehet az egészségpénztári számláról fizetni, jelentősen spórolva a költségeken.

Ezzel együtt eltörölték az önsegélyező szolgáltatásokra – mint amilyen az iskolakezdési támogatás is – érvényes 180 napos várakozási időt is. Így az egészségpénztári számlára befizetett pénz akár azonnal felhasználható.

Az a korábbi korlátozás is megszűnt, amely alapján a nyári szünetben vásárolt termékek nem elszámolhatók az iskolakezdési szolgáltatás keretében. Mostantól bármikor vásárolhatunk iskoláskorú gyermekünknek tanszereket, beleértve a számítástechnikai eszközöket is.

Így kombinálható a hitel és az egészségpénztár

Egy laptop, monitor vagy nyomtató vásárlása önmagában is komoly költség, ha pedig több eszközt is vásárolunk egyszerre, akkor különösen nagy kiadással számolhatunk. 

Emiatt gyakori a személyi kölcsönből történő vásárlás, már csak azért is, mert ezzel együtt is kihasználható az egészségpénztáron keresztül elérhető 20 százalékos adókedvezmény.

A személyi kölcsön előnye, hogy szabadon felhasználható, így a bank felé nem kell igazolni, hogy mire költöttük a pénzt. Az egészségpénztárba pedig eseti befizetés keretében bármikor bármekkora összeget be lehet fizetni, még akkor is, ha egyébként a céges cafeteria keretből a munkáltató utalja a pénztárba a havi egészségpénztári tagdíjunkat.

Nincs tehát akadálya annak, hogy a banktól kapott pénzt, amelyet a számítástechnikai eszközökre szánunk, az egészségpénztárba befizessük, majd onnan vásároljunk – emeli ki Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője.

Mennyi megtakarítás érhető el így?

A pénztártag a befizetések 20 százalékát, évente legfeljebb 150 ezer forintot minden évben visszaigényelheti a személyi jövedelemadójából. A pénztár által levont működési költséget is figyelembe véve így a laptop vagy más eszköz akár 15 százalékkal is olcsóbb lehet.

Mire figyeljünk?

Az iskolakezdési támogatás egy önsegélyező szolgáltatás, amelyre évente gyermekenként az adott évi minimálbér összege igényelhető. Ez jelenleg gyermekenként évi 290 800 forint. Több drága eszköz vásárlása esetén ezért a többgyermekes szülőknek érdemes a számlákat a gyerekek között szétosztani.

A szolgáltatásra való jogosultságot igazolni kell, amelyet óvodás és iskolás gyerekeknél 120 napnál nem régebbi családi pótlékra való jogosultságot igazoló MÁK dokumentummal, 16 év felett diákigazolvánnyal lehet megtenni.

A számítástechnikai eszközökről számlát kell kérni, és ki kell tölteni egy igénylőlapot az iskolakezdési támogatás igénybevételéről. Erre minden pénztárnak saját formanyomtatványa van, amely a legtöbb esetben elektronikus formában kitölthető.

Az egészségpénztárba az eszközök összegét a pénztár működési költségével növelten kell befizetni, ami általában 6 százalék körül van, de pénztáranként eltér.

A legtöbb pénztárnál az sem probléma, ha a kifizetéskor nincs az egészségpénztári számlán megfelelő egyenleg, némelyik pénztár ugyanis tud valamennyit várni a kifizetéssel.

Fejlesztenek az egészségpénztárak is

A pénztárhasználat ma már igen kényelmes is lehet. A nagyobb pénztáraknál szinte minden intézhető elektronikusan, a belépéstől a szolgáltatások megrendelésén át és egészen a kifizetésig.

Az OTP Egészségpénztár honlapján online belépéshez nyomtatvány található, de aki szívesebben intézi az ügyeit személyesen, az a bankfiókokat is felkeresheti. Az OTP bankkártyával összeköthető egészségkártyát kínál, amely rendkívül kényelmes pénztárhasználatot tesz lehetővé. 

A Patika Egészségpénztár kifejezetten törekszik arra, hogy egészségkártyáját minden szerződött partnere elfogadja, így bárhova megyünk, jó eséllyel nem kell számlát kérnünk a vásárlásról. A Patika egészségkártyája szintén bankkártyával összeköthető és automatikusan töltődik.

Az MBH Gondoskodás Egészségpénztárnál szintén modern ügyintézési lehetőségek várják a pénztártagokat, és a kínálatában egy ritkának számító egészségbiztosítás, egy kórházi ellátás költségeit térítő csomag is helyet kapott.

Ne feledjük, hogy az egészségpénztár lényege nem a nagyobb megtakarítás képzése, persze erre is használhatjuk, hisz a pénzünk itt nem értéktelenedik el. A megtakarításunkra ugyanis negyedévente adómentesen elkölthető hozamot kapunk. A lényeg azonban az, hogy az egészségünket úgy őrizhessük meg, hogy a magánorvos is elérhető legyen, és közben az anyagi biztonságunk se kerüljön veszélybe.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Megjelent az Otthon Start jogszabálytervezete

Társadalmi egyeztetése bocsátotta a kormány a 3 százalékos kamatozású otthonteremtési hitel részletszabályait tartalmazó kormányrendeletét.

Számos kérdéses részletre fény derül az Otthon Start hitellel kapcsolatban a Miniszterelnökség által közzétett tervezetből, amelyre 2025. július 29-ig nyújtható be vélemény.

Akár 50 millió, maximum 3 százalékos éves kamattal

Megerősítést nyertek az eddigi információk, miszerint az Otthon Start program keretében maximum 50 millió forint kölcsön vehető fel, maximum 25 éves futamidővel. Az éves kamatozás fix és nem haladhatja meg a 3 százalékot – tehát akár ez alá is mehet a bank, ahogy a CSOK Plusz esetében is.

A hitel két fő célra használható fel:

  1. Lakás vagy családi ház vásárlására
  2. Lakás vagy családi ház építésére

Fontos kritérium, hogy az ingatlan belterületen, Magyarország területén fekszik.

Az ingatlannal kapcsolatos értékhatárok is meghatározottak:

  • Lakás vásárlása vagy építése esetén: az ingatlan értéke vagy bekerülési költsége legfeljebb bruttó 100 millió forint lehet.
  • Családi ház (egylakásos lakóépület) vásárlása vagy építése esetén: ez az értékhatár legfeljebb bruttó 150 millió forint.

Emellett a hasznos alapterületre jutó négyzetméterár sem haladhatja meg a bruttó 1,5 millió forintot.

Az önerő kérdése is tisztázott: a programhoz legalább 10% önerőre lesz szükség az ingatlan vételárához képest.

Az ingatlan vételára legfeljebb 20 százalékkal térhet el a hitelintézet által megállapított forgalmi értéktől.

A BiztosDöntés.hu szakértői szerint ezzel kívánják megakadályozni a túlzottan magasra árazott, vagy indokolatlanul alacsonyra értékelt ingatlanokkal történő visszaéléseket. Mindemellett biztosítja, hogy a bank ne finanszírozzon olyan ingatlant, amelynek vételára irreális a valós piaci értékéhez képest és védi a vevőt, hogy túlfizessen egy ingatlanért.

Mit jelenhet ez a gyakorlatban? Ha például a bank a megvásárolni kívánt ingatlan forgalmi értékét 50 millió forintban állapítja meg, akkor a vételár legfeljebb 50 millió Ft + 20%, azat 60 millió forint lehet. Ha a vételár 61 millió forint, akkor az ingatlan már nem felel meg a program feltételeinek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss