Ipar

Siemens ipari műszerek

siemens

Mérési megoldások – Ha meg szeretnénk fogalmazni, hogy mi különbözteti meg a Siemens ipari műszerezés kínálatát a piac többi szereplőjétől, akkor több irányba is elindulhatunk. – kezdi Budai Béla, a Siemens Zrt. méréstechnikai szakértője. Szinte minden műszerezés gyártó kínál standard fizikai méréseket pl.: nyomás-, hőmérséklet-, áramlás- és szintmérők. Ezek között van olyan, amelyik speciális alkalmazási lehetőséggel tűnik ki, és van, ami egyedi mérési elveket kínál.

A Siemens ipari műszerezés üzletága szinte minden iparágnak kínál mérési megoldásokat, legyen az a gyógyszeripar, vegyipar, olajipar, gázipar, élelmiszeripar vagy a vízipar. Egy másik szempont, hogy ezeken a méréseken kívül kinek milyen egyéb terméke van a kínálatban. Itt a Siemens ipari gázelemző és gázkromatográf kínálatot, a statikus és dinamikus mérleg komponenseket, illetve az elektropneumatikus szeleppozicionálókat érdemes megemlítenünk. Mérleg komponenseket általában kifejezetten mérlegekkel foglalkozó cégek kínálnak, és szeleppozícionálókat is inkább olyan szakcégek, akik pneumatikus szelepekkel, hajtóművekkel foglalkoznak.

Kommunikációképes műszerek

Az integráció a kommunikációképes műszereknél kezdődik. A legtöbb eszközünk a 4-20mA kimeneten túl rendelkezik HART kommunikációs lehetőséggel, amivel az elsődleges mért érték mellett hozzáférünk a további mérési és diagnosztikai adatokhoz. Emellett általában választható Profibus DP vagy PA, Foundation Fieldbus vagy MODBUS kommunikáció. A műszaki támogatási portálunkról (www.siemens.com/sieportal) ingyenesen letölthető SITRANS Library csomag tartalmazza azokat a funkcióblokkokat és kezelőfelületeket, amikkel leegyszerűsödik a műszerek TIA Portal-ba illetve PCS7 folyamatirányító rendszerbe történő integrációja. Egy későbbi méréstartomány módosítás is kevesebb időt igényel, hiszen a műszer megadja a folyamatirányító rendszernek az új méréstartományt, így az automatikusan változik mindenhol, nincs szükség további kézi módosításra a másik oldalon. A fontosabb termékeinkhez már rendelkezésre állnak ezek a csomagok, amiket ingyenesen a felhasználó rendelkezésére bocsátunk. Egyre gyakrabban felmerülő kérdés, hogy a műszereink rendelkeznek-e Profinet kommunikációval. Néhány újabb műszernél már elérhető, de a teljesen integrált automatizálási rendszernek köszönhetően a Profinet kommunikáció bármelyik eszközünknél rendelkezésre áll, hiszen a SIMATIC ET200sp IO-szigetekhez csatlakoztatva akár a HART-os készülékeket, minden mérési és diagnosztikai információ továbbítható Profinet-en keresztül.

„A Siemens több mint százezerféle megoldást kínál a különböző mérési igényekre.”

-  Budai Béla, a Siemens Zrt. méréstechnikai szakértője

Technológiai modulok

Az ipari műszerek integrációjának következő szintje az ET200sp IO-szigetekhez kapcsolódik. SIWAREX tartály- és szalagmérlegeink nem csak különálló elektronikával rendelhetők, hanem úgynevezett technológiai (ET200sp) modulokkal is. Ezek az ET200sp moduljai, melyekkel a mérleg rendszerek közvetlenül kapcsolódnak a folyamatirányítási rendszerhez, annak integrált részét képezve. A mérleg kijelzőjének szerepét a SIMATIC HMI panelek és a folyamatirányító rendszer egyéb kezelőfelületei töltik be a helyszínen. Ez nem csak azt jelenti, hogy a mérlegek a folyamatirányító rendszer szerves részévé válnak, hanem azt is, hogy a mérleg elektronikák már nem egy fekete dobozt jelentenek a felhasználó számára, amihez külön szerviz céget kell hívni, ha módosítani szeretne valamit. A SIWAREX technológiai modulok és a SIMATIC HMI panelek jól ismertek az automatizálási mérnökök számára. A szükséges funkcióblokkok, megjelenítő felületek és TIA Portal példa projektek ingyenesen rendelkezésre állnak. Ezek segítségével az automatizálási mérnök a TIA Portal segítségével állítja be a mérlegrendszert, alakítja ki a megjelenítési és beavatkozási lehetőségeket, illetve használja fel a mért érték mellett a közvetlenül a PLC-ben rendelkezésre álló összes diagnosztikai információt a mérlegcellákról és mérlegmodulokról. A SIWAREX DB digitális közösítő doboz segítségével az eredeti analóg mérlegcellákról beérkező egyetlen analóg jel helyett digitális kommunikáció segítségével már külön-külön elérhetőek az egyes cellák mért értékei és diagnosztikai adatai. Ezáltal amikor egy cella meghibásodik, nem csak a kijelzett érték csökken le, hanem a mérleg azonnal hibát jelez a folyamatirányító rendszerben, sőt megadja a meghibásodott alkatrész rendelési kódját is, meg – gyorsítva ezzel az alkatrészcsere és a javítás folyamatát. A SIWAREX mérlegmodulok használata általánosan elterjedt többféle iparágban az élelmiszeripartól kezdve a cementiparig.

Áramlásmérők

A mérlegekhez hasonlóan a kívülről a csővezetékre szerelhető áramlásmérők és a tömegárammérők esetén is elérhetőek technológiai modulok. Hasonlóan a mérlegekhez, ebben az esetben is az a fő különbség, hogy nem analóg és digitális jelekkel érkezik a mért érték és a hibajelzések a PLC-be, hanem az áramlásmérő elektronika része a PLC-rendszernek. A mérőcső egy úgynevezett DSL elektronikát tartalmaz, mely elvégzi a mérést, és minden nyers adatot továbbít a technológiai modul felé. A készülék beüzemelését az automatizálási mérnök a TIA Portal-on keresztül végzi el, ennek során ő határozza meg, hogy a mért értékek és hibajelzések közül mire van szüksége. Például a Zwack Unicum Nyrt.- nél telepített MASS2100 mérőcsövekhez is SITRANS FCT070 modulokat alkalmaznak. Ebben az esetben SIMATIC S7 rendszerbe történt az integráció, de a SIMATIC ET200sp modulok más PLC vagy folyamtirányítási rendszerekbe is illeszthetők Profinet vagy Profibus kommunikációval, lehetővé téve ezzel a hozzá kapcsolódó műszerek integrációját is.

Mérőműszerek a gyakorlatban

Új epizód a Siemens-világ podcastban


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss