Egészség
Elindult az ÉletMentő applikáció
Elindult a Vodafone Magyarország Alapítvány és az Országos Mentőszolgálat új, ÉletMentő elnevezésű applikációja, amely gyorsabbá és hatékonyabbá teheti a segélyhívást. Az applikáció amellett, hogy pontos helymeghatározást tesz lehetővé, és megjeleníti a mentők számára az előre feltöltött egészségügyi adatokat, tartalmazza a felhasználóhoz legközelebb eső gyógyszertár, kórház, defibrillátor helyét, valamint része egy elsősegélynyújtó kisokos is.
Az utóbbi évek technológiai fejlődésének köszönhetően az okostelefonok mára digitális életünk legfontosabb eszközévé váltak, egyre több tevékenységre alkalmasak a bevásárlástól a banki ügyintézésig. Hazánkban a felnőtt lakosság 89%-a használ okostelefont, ami közel 5,3 millió embert jelent. A sokoldalú felhasználásnak köszönhetően ez a szám folyamatosan emelkedik, ami megkönnyíti és közelebb hozza a technológia társadalmi felhasználását is az emberek számára.
A Vodafone Magyarország számára kiemelten fontos, hogy olyan kezdeményezések mellé álljon, melyek célja, hogy a technológiát a közjó szolgálatába állítsák. Ilyen, sokak életét meghatározó újítás valósult meg a Vodafone Magyarország Alapítvány és az Országos Mentőszolgálat együttműködése révén, amely az okostelefon-használati tendenciákat figyelembe véve nemcsak gyorsabbá és egyszerűbbé teszi a mentőhívást a bajbajutottak számára, de számos egyéb kiegészítő funkcióval is bír, melyek hasznosnak bizonyulhatnak a hétköznapokban.
Az ÉletMentő alkalmazás egyik nagy előnye, hogy tárolja az előre feltöltött egészségügyi adatokat, melyeket segélyhívás során a mentők rendelkezésére bocsát, így a fontos tudnivalók azonnal rendelkezésre állnak. Az ÉletMentő applikáció hívásai ugyanúgy „klasszikus” segélyhívások, de már a hívás fogadásakor rendelkezésre áll és a monitoron látható egy digitális adatcsomag is.
A pontos helymeghatározásnak köszönhetően hatékonyabbá válhat a beteghez való kiérkezés is, ami különösen nagy segítség abban a helyzetben, amikor a bajbajutott eszméletét veszti a segélyhívást követően. Több hasznos, kiegészítő funkciót is tartalmaz az applikáció: POI adatbázisának köszönhetően megmutatja a felhasználóhoz legközelebb eső gyógyszertárak, kórházak, defibrillátorok elérhetőségeit, valamint egy általános elsősegélynyújtó kisokos is része. Ikonokon alapuló kialakításának köszönhetően az is tudja használni, aki nem tud beszélni, vagy nem érti a nyelvet.
Az ÉletMentő applikáció már három országban – Csehországban, Ausztriában és Szlovákiában – sikeresen működik. Csehországban már több mint 1 millióan töltötték le az alkalmazást, és több mint 40 ezer esetben adtak le segélykérést. A felhasználói visszajelzések alapján a leggyakrabban végtagtörések, allergiás reakció, illetve szívroham esetén kértek segítséget az applikáción keresztül. Az alkalmazást a cseh Medical Information Technologies fejleszti, és a hazai változat fejlesztése során felhasználják e három ország tapasztalatait, de kifejezett cél, hogy egy teljesen lokalizált, a hazai igényeknek megfelelő tartalom jöhessen létre.
„A Vodafone-nál törekszünk a legújabb, leginnovatívabb technológiák, mint a NB-IoT vagy az 5G bevezetésére. A Vodafone Alapítvány keretében pedig igyekszünk ezeket az innovatív technológiai megoldásokat a társadalom, a közjó szolgálatába állítani. Az innováció önmagában mit sem ér, ha nem tesszük széles körben mindenki számára elérhetővé. Az Életmentő applikációval olyan innovatív megoldást vezetünk be Magyarországon, amely a teljes társadalom számára hasznos lesz, hiszen a legkritikusabb pillanatokban nyújt segítő kezet.”
– mondta el Dr. Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország vezérigazgató-helyettese és a Vodafone Alapítvány kuratóriumának tagja.
„Ismét nagyot léptünk előre egy még hatékonyabb, digitalizált Országos Mentőszolgálat építésében annak érdekében, hogy még több életet tudjunk megmenteni.”
– nyilatkozta Dr. Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója.
„Célunk, hogy minél több ember letöltse az applikációt és így még gyorsabban tudjunk segíteni.”
Az ÉletMentő applikáció az összes magyarországi mobilszolgáltató ügyfelei számára ingyenesen elérhető.
Egészség
Fogatlan igazság: Európa egyik legrosszabb szájhigiéniája a miénk
A fogmosás sokak számára csupán gyors napi rutinként él a mindennapokban – ennek következményei pedig jól tükröződnek a világszerte tapasztalható súlyos szájüregi problémákban.
Az Oral-B most újraírta ezt a rutint: idén tavasszal bemutatta az iO2 elektromos fogkefét, amely a legújabb technológiával nemcsak hatékonyabb tisztítást kínál, de intelligens funkciói révén visszajelzést ad, oktat és támogat. Az iO2 célja, hogy a napi fogmosást új szintre emelve, valódi eszközzé váljon a szájüregi egészség hosszú távú megőrzésében.
A WHO legutóbbi jelentése szerint a szájegészségügyi válság riasztó méreteket öltött világszerte, így Európában is. A legfrissebb adatok szerint a világ népességének közel fele – mintegy 3,5 milliárd ember – szenved valamilyen szájüregi betegségben, míg Európában ez az arány meghaladja az 50%-ot. A 60–65 év közötti korosztályban ez az arány már 70–85%, ami példa nélküli közegészségügyi kihívást jelent. Különösen aggasztó, hogy a szájüregi daganatok mára a nyolcadik leggyakoribb rákos megbetegedéssé váltak világszerte, és az Európai Unióban a férfiaknál a tizenkettedik leggyakoribb rákos megbetegedésként tartják számon.
Magyarországon a fogszuvasodás előfordulása az egyik legmagasabb Európában. A 12 éves gyermekek átlagosan 2,3 szuvas, hiányzó vagy tömött foggal rendelkeznek (DMFT index), ami ugyan jelentős javulás az 1985-ös 5,0-hoz képest, de még mindig elmarad a WHO célkitűzéseitől. A 65 év feletti magyar lakosság 30%-a, míg a 75 év felettiek 40%-a teljes fogatlanságban szenved. Emellett hazánkban a legmagasabb a szájüregi rák előfordulási aránya az Európai Unióban, évi mintegy 3 000 új esettel és több mint 1 600 halálesettel. Mindez kiemeli a megfelelő szájhigiénia és a megelőző eszközök – például az innovatív technológiával rendelkező elektromos fogkefék – kritikus fontosságát a lakosság egészségi állapotának javításában.
Az Oral-B filozófiája egyszerű: a szájhigiénia nem csupán esztétikai kérdés, hanem az egész test egészségének egyik legfontosabb alappillére. Tudományos kutatások sora igazolja, hogy a rossz szájhigiénia hozzájárulhat szív- és érrendszeri betegségekhez, krónikus gyulladásokhoz, sőt egyes fertőzésekhez is. E felismerés vezette többek közt a világ egyik leginnovatívabb szájápolási márkáját egy új korszak hajnalához – az Oral-B iO™ technológia megalkotásához.
Technológia, amely tanít – és gondoskodik
Az új Oral-B iO2 elektromos fogkefe egy személyre szabott, intelligens társ a napi szájápolási rutinban. Az új iO2 modell:
- 100%-kal több lepedéket távolít el, mint a hagyományos Oral-B kézi fogkefék, még a nehezen elérhető helyeken is,
- a kerek, fogorvosok által ajánlott fej pontosan és precízen körbeöleli a fogakat,
- az új intelligens sörtefej színe teljesen fehérre változik, így egyértelműen jelzi, mikor jött el a csere ideje,
- a beépített kétperces időzítő támogatja a fogorvosok által javasolt tisztítási időt,
- az intelligens nyomásérzékelő piros fénnyel figyelmeztet, ha túl nagy nyomást alkalmazunk – így védve az íny egészségét.
Az iO2 emellett háromféle csendes tisztítási intenzitással rendelkezik, amelyek közül a legalacsonyabb, „szuperkímélő” mód az alapértelmezett – így azoknak is ideális, akiknek érzékeny az ínyük. Mindez egyetlen gombbal vezérelhető.
Hat év kutatás, 250 szabadalom – és a fogyasztó a középpontban
Az Oral-B iO™ fogkefék fejlesztése több mint hat évnyi kutatómunka eredménye, és 250 szabadalom fémjelzi az innováció jelentőségét. A technológia mögött álló csapat a németországi Kronbergben, a P&G Innovációs Központjában dolgozott, szoros együttműködésben fogorvosokkal és valódi fogyasztókkal.
A Procter & Gamble világszerte több mint 800 millió embert szolgál ki termékeivel, és évente közel 2 milliárd dollárt fektet kutatás-fejlesztésbe, hogy olyan megoldásokat alkosson, amelyek tényleg számítanak a mindennapokban. Az új Oral-B iO2 fogkefe ékes példája ennek az elkötelezettségnek.
Nem találgatnak – figyelnek és megfigyelnek
A P&G innovációs szemlélete nem a véletlenre épül. Minden új fejlesztést alapos viselkedéselemzés, fogyasztói kutatás és tesztelés előz meg. A vállalat szakemberei nemcsak kérdeznek, hanem megfigyelnek, interjúkat készítenek, a vásárlókkal tartanak a boltba és bepillantást nyernek az otthoni használatba is. Ennek köszönhető, hogy az Oral-B iO2 valóban a fogyasztói igényekre ad választ: egyszerű, intuitív, mégis csúcstechnológiás eszköz, amely az árképzésének köszönhetően szélesebb kör számára válik elérhetővé, mint valaha.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
8 hónapos volt a legidősebb kórházban ragadt csecsemő
Felgyorsította a kormány a kórházban hagyott babák örökbeadását, egy részük élete megoldódott.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Amit a látásról és a szemről tudnia kell a kontaktlencsét viselőknek
Ha a szemünkről beszélünk, akkor a legtöbb esetben a látásunkra gondolunk. Sokan használják például azt a mondatot, hogy “nekem nem jó a szemem, ezért hordok kontaktlencsét”. Természetesen a gyakorlatban komoly különbség van: a szem egy szerv, a látás pedig egy vizuális ingereket feldolgozó biológiai mechanizmus.
A szem fontos része a látásnak
Ezzel a mondattal valószínűleg nem sok újdonságot mondtunk el, de mégis kevesen tudják, hogy mégis hogyan működik ez a szervünk. Amolyan komplex, fényképezőgépek optikai rendszeréhez hasonlítható, egyfajta közvetítő csatorna, aminek az elemei a szaruhártya, a pupilla, a szemlencse és az üvegtest. Az általuk leképezett információ a szemgolyó hátsó pólusán fut össze. Amire ránézünk, sok-sok kockából áll, ami majd egész képpé áll össze. Ha ez a kép “nem stimmel”, ott kerülhet szóba például a CooperVision myopia kontroll, ami kontaktlencse segítségével történik.
Természetesen a folyamat ott nem áll meg, hogy a különálló mini mozaikkockák egy egész képpé alakulnak. Ahhoz, hogy ez megjelenjen számunkra, tehát lássunk, tovább utazik a kép a látóideg mentén, a tekervényes út végén pedig megjelenik a kép a látókéregben. Röviden és tömören így néz ki a látás folyamata, de egy szakember erről sokkal bővebben is tudna mesélni.
Kontaktlencse-viselőként érdemes tisztában lenni azzal, hogy pontosan hova is kerül a lencse. A szemgolyó három rétegéből a legkülsővel van kapcsolatban. Idetartozik az ínhártya, a szem fehér része és a szaruhártya, ami a legérzékenyebb része a szemnek. Alapvetően a kontaktlencse a könnyfilmben úszkál, de a szaruhártya előtt helyezkedik el, így hatnak egymásra.
Ha nem figyelünk oda a lencse helyes használatára, akkor általában a szaruhátya az elszenvedője a szabályok be nem tartásának. Probléma lehet a nem megfelelő ápolás okozta gyulladás, a nem ideális higiéniai körülmények a kontaktlencse be- és kivétele közben, a gyakori viselési idejű változatok 30 napon túli hordása, illetve az alvásra nem alkalmas kontaktlencsék folyamatos viselése.
Az oxigénáteresztő képesség
Ez egy fontos tényező minden kontaktlencse esetében. A megfelelő típus kiválasztásában szakember tud segítséget nyújtani. Ez azért is elsődleges, mert a kontaktlencse egyfajta gátat képez a levegő és a szaruhártya között.
Érdemes több típust is kipróbálni, mire megtaláljuk az ideálisat, továbbá mindenképpen konzultáljunk szakemberrel mielőtt belevágunk a kontaktlencse viselésébe.
Mindenre van megoldás
Napjainkban a piacon többféle kontaktlencse érhető el. Például vannak kifejezetten gyerekeknek készült változatok is. Előnyük, hogy biztonságos, egyszerű használatot biztosítanak, illetve a rövidlátás súlyosbodását is lehet lassítani a segítségükkel. Kezdőknek érdemes a napi lencsékkel próbálkozni, majd ha elég gyakorlatot szereztek, jöhetnek a havi változatok.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkeztek az LG új QNED evo televíziói
-
Okoseszközök1 hét ago
Az egyetemek mindennapjait is átírja a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Kiszolgáltatottság helyett kiszolgálás
-
Okoseszközök2 hét ago
A TCL 2025-ben elismert nemzetközi design díjakkal erősíti meg vezető szerepét
-
Ipar2 hét ago
Aumovio néven folytatja tevékenységét a Continental Csoport autóipari szektora
-
Ipar1 hét ago
Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét
-
Mozgásban2 hét ago
Elindult a VIP-jegyek értékesítése a hazai MotoGP-re és leterítették a záró aszfaltréteget a pályán
-
Gazdaság2 hét ago
Egyre nagyobb jövedelemtől adnak csak személyi hitelt a bankok