Connect with us
Hirdetés

Egészség

4 úttörő magyar egészségügyi fejlesztés az EIT Health InnoStars Awards elődöntőjében

Az idén negyedik éve megrendezett EIT Health InnoStars Awards díj célja, hogy segítse azokat az egészségügyi megoldásokat fejlesztő start-upokat, amelyek Európa mérsékelt innovációs potenciállal rendelkező régióiból származnak.

Az elődöntősök között négy magyar csapat is úttörő egészségügyi fejlesztésekkel van versenyben a győztes helyekért: az egyik fejlesztés egy, a piacon még nem létező orvosdiagnosztikai eszköz a magzati halálozás csökkentésére, a másik egy innovatív termékenységi teszt, de versenyben van egy agyvérzésen átesettek életét könnyítő orvosi segédeszköz, illetve egy biopszia pontosságának segítését támogató eszköz is.

Az elődöntőbe 13, mérsékelt innovációs szinten lévő RIS (Regional Innovation Scheme) országból érkezett 96 kiváló minőségű pályázat, amelyek közül a szakértőkből álló zsűri választotta ki a 15 elődöntőst. A négy magyar versenyben lévő csapat az alábbi innovatív egészségügyi ötletekkel került az elődöntősök közé:

Fetal Health: A csapat kifejlesztett egy új, a piacon eddig még nem létező, nőgyógyászati diagnosztikai eszközt, amellyel jelentősen csökkenthető a magzat halálozásának és sérülésének esélye. Az eszköz a EEG és az EKG hullámformákat méri a terhesség és a szülés alatt, és figyelmezteti az orvosokat, ha az anyaméhben lévő csecsemő nem kap elegendő mennyiségű oxigént.

Babyndex: A Babyndex az első megoldás, amely a nyáltesztet számítógépes öntanuló algoritmusokkal egészíti ki annak érdekében, hogy megállapítsa, egy termékeny nő mely napokon eshet teherbe. A hagyományos nyálteszt egy többször használható eszköz és egy telefonos applikáció kombinációja a termékenység figyelésére, de a szárított nyálmintákban a termékenységet mutató kristályok kimutatására használt analóg ovulációs mikroszkópokkal az eredményeket könnyű félreértelmezni. A Babyndex az első olyan alkalmazás, amely számítógépes támogatással egészíti ki a nyáltesztet, így növeli az eredmény pontosságát.

PhoenixOrthosis: A csapat, amely a Pécsi Tudományegyetemmel dolgozik együtt az agyvérzésen átesettek életét szeretné könnyebbé, rehabilitációjukat pedig hatékonyabbá tenni az állandósult kóros izom összehúzódás kezelése révén. Megoldásuk forradalmi technológiát alkalmaz és segíti a hiányzó nyitási funkciók részleges helyreállítását. A csapat célja, hogy a teljesen személyre szabható eszköz segítségével a betegek a lehető leghamarabb visszanyerjék az elérhető legmagasabb életminőségüket.

Sula: Különösen a krónikus betegségek gyógyításánál tekinthető létfontosságúnak a szövettani vizsgálat, illetve az azt megelőző biopszia. Az Óbudai Egyetemmel dolgozó Sula csapata olyan orvosi eszközt fejlesztett, amely folyamatosan méri a szövettani minta vételéhez használt tű szögét és ezzel segíti a lehető legpontosabb célzást. Ezzel a módszerrel a biopszia gyorsabb és pontosabb, a beteg sugárterhelése minimalizálható, a fertőzésveszély pedig alacsonyabb lehet.

 „Az InnoStars Awards díj megalapításakor az volt a célunk, hogy tehetségeket keressünk Közép-, Kelet- és Dél-Európa feltörekvő régióiból, amelyet a befektetők és más ökoszisztéma-szereplők „innovációs aranybányának” tartanak. Büszkék vagyunk arra, hogy minden évben jelentősen hozzájárulhatunk számos értékes egészségügyi termék és szolgáltatás piacra lépéséhez, amelyeket a régió vezető fiatal egészségügyi technológiai innovátorai hoztak létre. Az összes pályázat áttekintése és a szenior szakértőink értékelései alapján biztos vagyok abban, hogy idén is kiváló csapatokkal folytathatjuk a sikersorozatunkat!”

– mondta Békási Tamás, az EIT Health InnoStars RIS Business Creation projektmenedzsere.

„Az EIT Health InnoStarsnál azon dolgozunk, hogy hozzájáruljunk az európai lakosok hosszabb és egészségesebb életéhez. Az egyik kulcs ehhez, hogy megtaláljuk azokat a fiatal tehetségeket, akik többek között a mi támogatásunkkal a jövő orvosi megoldásait hozzák létre, és segítsünk nekik elindulni azon az úton, amelynek eleje egy innovatív ötlettel kezdődik és egészségesebb, boldogabb és hosszabb életű páciensekkel végződik. A célunk, hogy végigkísérjük, támogassuk és mentoráljuk őket ezen az úton”

– tette hozzá Fürjes Balázs, az EIT Health InnoStars ügyvezető igazgatója.

Az InnoStars Awards díj

A negyedik éve megrendezett EIT Health InnoStars Awards programban minden kiválasztott csapat 25.000 eurót, egyéni mentorálást és két európai bootcampben való részvételi lehetőséget kap. Az EIT Health a kiválasztott csapatok számára három találkozót szervez, ahol potenciális vásárlókkal, befektetőkkel és partnerekkel nyílik lehetőség a termékük vagy szolgáltatásuk validálására.  A négy hónapos program után tíz csapat jut tovább a novemberben megrendezendő InnoStars Awards döntőbe, ahol az első helyezett további 25.000 euró a második 15.000 euró, a harmadik pedig 10.000 euró támogatást kap. Emellett a kiválasztott start-upok hozzáférhetnek az EIT Health’s Investor Network, az EIT Health Living Labs és a Test Beds Network támogatói és befektetői hálózatához is.

Az InnoStars díjra olyan már regisztrált mikro- és kisvállalkozások, spinoffok és start-upok jelentkezhetnek, amelyek rendelkeznek prototípussal vagy MVP-vel (minimum viable product), és szeretnének anyagi és mentorálási segítséget igénybe venni. Az EIT Health InnoStars célja ezen kívül, hogy a nyertes start-upoknak segítsen befektetőket találni és lerövidítse az üzleti ötletek piaci bevezetéséhez szükséges időt.

A négy magyar csapat mellett szintén négy csapat jutott az elődöntőbe Romániából, kettő Olaszországból, egy-egy pedig Portugáliából, Lettországból, Litvániából, Szlovákiából és Horvátországból. Az elődöntős csapatok projektjeinek teljes listája itt érhető el.

Egészség

Országos program indult: Az ÉletPlusz gyakorlati útmutatással segíti a magyarokat az aktív és tudatos öregedéshez

A Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány és a Haleon együttműködésében elindult ÉletPlusz program célja, hogy új korszakot nyisson Magyarországon a tudatos öregedés és az öngondoskodás témájában.

A kezdeményezés válasz a társadalmi és demográfiai változásokra: a KSH adatai szerint mintegy 4 millió 40 és 69 év közötti magyar tartozik az úgynevezett szendvicsgenerációhoz – azokhoz, akik egyszerre gondoskodnak gyermekeikről és idős szüleikről, miközben maguk is egészséges, aktív és teljes életre törekednek.

Az ÉletPlusz program célja, hogy hosszú távon változást indítson el a társadalom időskorral és önmagunkról való gondoskodással kapcsolatos hozzáállásában, amelyből nemcsak az idősebbek, hanem minden generáció profitálhat. A program országos képzéseken, workshopokon és partnerségi együttműködéseken keresztül támogatja az önkormányzatokat, egészségügyi és szociális intézményeket, civil szervezeteket és szakembereket abban, hogy helyi szinten is működőképes, tudatos öregedést segítő rendszereket alakítsanak ki. A cél, hogy az öngondoskodás ne csupán egyéni, hanem közösségi ügy legyen.

„Az ÉletPlusz program egy közös gondolkodás kezdete. A tudatos öregedés nem csupán az idősek, hanem mindannyiunk ügye, hiszen az életút minden szakaszában felelősek vagyunk magunkért és egymásért”

– hangsúlyozta Milánkovics Kinga a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója.

„A célunk, hogy a szektorok közötti együttműködés révén tartós és látható társadalmi változás induljon el az (ön)gondoskodás terén.”

Hosszú távú kezdeményezés

A program elindítását egy országos attitűdkutatás is megelőzte, amely 2025 elején készült a Haleon „ A kor nem határ” kampányának részeként. A felmérés rámutatott, hogy a negatív sztereotípiák és a saját magunkra szabott korlátok jelentősen rontják az életminőséget.

„A Haleon számára az egészség és az öngondoskodás támogatása mindig is kiemelt érték volt”

– mondta Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere.

„Az ÉletPlusz program célja, hogy ne csak szemléletet formáljon, hanem gyakorlati tudást, eszközöket és kapcsolatokat adjon mindazoknak, akik aktívan szeretnének részt venni a változásban.”

A program következő szakasza már vidéki területekre is kiterjed, így egyre több ember számára válik elérhetővé a tudásbázis.

Az októberi konferenciától a decemberi indulásig: a program új szakaszba lép

A program első szakmai és sajtónyilvános eseményét októberben, az Idősek Világnapjához kapcsolódva tartották Budapesten, az Eötvös10 Művelődési Házban. A rendezvényen szakértők, döntéshozók, civil és akadémiai szereplők, valamint az üzleti szféra képviselői gyűltek össze, hogy közösen rajzolják fel a tudatos öregedés és az (ön)gondoskodás jövőbeli együttműködéseinek térképét. A szakértői panelbeszélgetésen részt vett Eszes Béla, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere, Zentai Violetta, a CEU professzora, Bócsi Rita, a Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára, valamint Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere. A rendezvény házigazdája Milánkovics Kinga, a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója volt.

Milánkovics Kinga (Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány, társalapító), Kis Jenni (Haleon Magyarország, senior brand manager), Eszes Béla (Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere), Zentai Violetta (CEU professzor), Bócsi Rita (Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára).

 

A program decemberben lép új szakaszba: Sóly községben szervezik meg az első helyi workshopot, amely gyakorlati eszközöket ad a tudatos öregedés támogatásához, és elérhetővé teszi a program tudásanyagát vidéki közösségek számára is.

Bővebb információ az eseményekről és magáról a programról az eletplusz.hu oldalon található.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egészség

Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát.

Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.

 A fájdalom a videojátékok világában mindennapos jelenség: a nem játszható karakterek (NPC-k) újra és újra elszenvedik a játékosok döntéseinek következményeit, legyen szó csatában összekaszabolt orkokról, a lábuknál fogva a prérin végigvonszolt cowboyokról esetleg az autójukból kirángatott sofőrökről. Ez a humoros megfigyelés adta az alapját az Algoflex legutóbbi marketingkampányának, amely a fiatalok számára releváns kulturális közegben, a gaming világán keresztül beszélt a fájdalomról, annak megelőzéséről és az egészségügyi öngondoskodásról. A kampány célja a tájékozottabb, tudatosabb gyógyszerhasználat erősítése volt.

A 18–24 éves korosztály számára a fájdalom mindennapi tapasztalat – elsősorban a stressz, a kialvatlanság, a képernyő előtt töltött hosszú órák és a rossz testtartás következményeként. Az Opella felismerte, hogy hitelesen és hatékonyan csak akkor tudja ösztönözni a tudatosabb gyógyszerhasználatot, ha olyan terepen is megszólal, ahol ez a generáció tömegesen jelen van. A kampány Twitch-aktivációkkal, YouTube-megjelenésekkel, gaming podcastokkal és a legnagyobb hazai gamer portál bevonásával jutott el a fiatalokhoz.

Monika Banaś-Jankowska, CEE Brand & Innovation Head at Opella:

“A kampány sikere annak köszönhető, hogy nem kioktató módon beszéltünk a fiatalokhoz, hanem az ő kulturális közegükben, az ő nyelvükön szólaltunk meg. A gaming ma közösség és kultúra, ahol a túlterheltség, a feszültség és a fájdalom is része a mindennapi élménynek. Fontos volt számunkra, hogy ebben a világban hitelesen jelenjünk meg, humorral és önreflexióval beszéljünk a fájdalom megelőzéséről és csillapításáról. Az Effie-díj azt jelzi számunkra, hogy a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók telített kategóriájában is lehet új, érthető és releváns hangot találni.”

Az Opella már korábbi versenyeken is elismerést szerzett a Publicis Groupe Hungary által megvalósított kampánnyal: az Arany Penge versenyen négy díjat vihetett haza, a Hipnózis reklámfesztiválon pedig Grand Prix-t és három további díjat nyert.

Majosi Judy, Chief Business Officer, Publicis Groupe Hungary:

“Ez a kampány az Opella nyitottsága nélkül nem születhetett volna meg. Egy olyan kampányt szerettünk volna létrehozni, ami ki tud törni a kategória által megszokott kommunikációs sémákból, ez pedig még nagyobb szabadságott adott nekünk. Ez az Effie is bizonyítja, mekkora ereje van a bátor ügyfeleknek és az igazi partnerségnek, és hálásak vagyunk, hogy mindezt az Opellával együtt építhettük fel.”

Az Effie idei mezőnyében az Opella két másik kampánnyal is jelen volt. A No-Spa „Nők egymásért” programja a menstruációs görcsök megértését és a női közösség erejére épülő edukációt állította középpontba, és szintén döntős lett a vény nélküli gyógyszerek kategóriájában. Az Algoflex megelőzésre épülő, többcsatornás „Felelősségteljes Fájdalomcsillapítás platformja” pedig szintén a finalisták közé került.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egészség

Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál

Az otthoni porszívók vásárlásánál célszerű figyelmet fordítani arra, hogy olyan fejlett szűrőrendszerrel legyenek felszerelve, amelyek megakadályozzák a leapróbb pollenek, baktériumok, vagy vírusok visszajutását a kitakarított helyiség levegőjébe.

Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg a szűrő rendszeres takarításáról és cseréjéről sem!

A porszívóknál – kialakítástól függetlenül – a készülékből kiáramló levegő szűrésére van szükség. A Sencor SVC 1080TI esetében például a Multi Cyclone rendszer és a Clean Air HEPA H13-as szűrő biztosítja, hogy legapróbb porszemcsék, valamint allergizáló hatással bíró pollenek se jussanak vissza a helyiség levegőjébe.

Kevéssé ismert tény, de a HEPA H13-as szűrő 99,95%-os hatékonysággal távolítja el a PM10 méretű részecskéket a kibocsátott levegőből (a mérési pontnál – MPPS).  Ezek közé tartoznak a poratkamaradványok, a fékpor, vagy a homokszemek. A PM 2,5 méretű szemcséket is képes megszűrni, amelyek gyakran korom- és koromrészecske, vagy különféle aeroszolok formájában vannak jelen a levegőben. A 2,5 nano mikrométernél kisebb szemcsék már le tudnak jutni a tüdő léghólyagocskáiba és onnan közvetlenül a véráramba is bekerülhetnek, növelve ezáltal bizonyos érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

„Egy nappaliban, vagy hálószobában számtalan olyan apró részecske fedezhető fel, ami az emberi szem számára vagy láthatatlan, vagy nehezen észrevehető. Ilyen a por, a pollen, a penészspóra, a házi kedvencek szőrszálai, az esetlegesen előforduló bőrpikkelyek, vagy baktériumok”

– figyelmeztetett Lucza András, a Sencor SDA Divíziójának termékmenedzsere.

„Ahhoz, hogy a HEPA H13-as szűrő megőrizze a hatékonyságát, nem szabad megfeledkezni a rendszeres tisztításról. Amennyiben csak kis mértékben szennyezett, akkor elég, ha a szabad ég alatt kirázzuk belőle a port. Erősebb szennyezés esetén azonban érdemes a szűrőt gyenge vízárammal és langyos vízzel kiöblíteni úgy, hogy a hajlatokból a víz ki tudja mosni a szennyeződéseket. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyártó javasolja a szűrő vízzel történő öblítését a használati utasításban”

– hangsúlyozta a szakember. Ezt követően elegendő, ha hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni, majd miután ez megtörtént a szűrő visszahelyezhető a gépbe.

Fontos, hogy a HEPA H13-as tartozékra rendszeres használat esetén javasolt félévente cserélni. Az eltömődött szűrő miatt a készüléknek többet kell dolgoznia a kívánt légáramlás fenntartásához, ami hangosabb működést és nagyobb energiafelhasználást eredményezhet. Az elhanyagolt szűrőn idővel felhalmozódnak a por- és pollen szemek, a korom és egyéb részecskék, ami csökkentheti a szűrés hatékonyságát.

Mindezekre ügyelve biztosítható, hogy otthonunk levegője mindig friss és egészséges maradjon, hiszen „jobb félni, mint megijedni”, ha egészségünkről van szó.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss