Egészség

Leginkább a nőket és a fiatal felnőtteket érintette a pandémia

pandémia

A fiatalok, a nők és az irodai dolgozók mentális és fizikai állapotára volt a legnagyobb hatással a pandémia és a korlátozások – derült ki a Huawei Technologies és az IPSOS által végzett online felmérésből.

Majd minden második nő tapasztalt a pandémia során magán szorongásos tüneteket, az irodai dolgozók közel fele levertségről, fáradékonyságról számolt be. A 18 és 24 év közöttiek 49 százaléka pedig egyre kevésbé lelte örömét a mindennapi dolgokban. Ugyanakkor ez az a korcsoport, akik leginkább érzik a változtatás szükségét, ebben pedig a sport és fitnesztevékenységet támogató okosórák és okoskarkötők alkalmazásait hívnák segítségül.

A Huawei Technologies és az IPSOS tíz európai országban, köztük Magyarországon végzett, reprezentatív online felmérésében arra kereste a választ, hogy az elmúlt egy év, különösen a koronavírus-járvány és az azzal járó korlátozások milyen egészségügyi, mentális és szociális hatással volt az emberekre. Arról is kérdezték a felhasználókat, mit és hogyan terveznek tenni és változtatni fizikai és mentális egészségük javítása érdekében.

A nők és a fiatal felnőttek érintettek

Nem csak fizikálisan, de mentálisan is megterhelő volt az elmúlt egy év a magyarok számára. A válaszadók szerint a járvány időszaka negatív hatással volt életük különböző aspektusaira – nem csak fizikálisan, hanem mentálisan is. Az emberek 39 százaléka nem elégedett a stressz szintjével, 37 százalékuk küzd alvászavarral és 30 százalékuk azt állítja, hogy a járvány negatív hatással volt testalkatukra az elmúlt évben. A pandémia és a lezárások legrosszabbul a nőket és bizonyos mértékig a legfiatalabbakat érintették. Előbbiek életének különböző aspektusai rosszabbodtak, ráadásul egészségügyi problémákat is tapasztaltak magukon. Míg a legfiatalabbak több, mentális egészséget érintő kérdésben kimagaslóan negatív válaszokat adtak.

Minden harmadik nő érzete, hogy a lezárások a mentális egészségükre, testalkatukra és alvásminőségükre volt a legnagyobb hatással. Mintegy 31 százalékuk gondolja úgy, összességében romlott az életminősége a karantén-időszak alatt. Ugyanakkor beszámoltak arról is, hogy szignifikánsan romlott az anyagi helyzetük (41%) és nőtt a stressz-szintjük (44%) is. Az elmúlt év hatásai a fiatal felnőtteket (18-24 év közöttiek) sem kímélték. Minden második válaszadónak csökkent az érdeklődése és egyre kevésbé lelte örömét a hétköznapi tevékenységek iránt. 46 százalékuk számolt be csökkenő koncentrációkészségről és figyelemzavarról, 39 százalékuknak pedig csökkent az önbizalma és romlott az önértékelése.

Hisznek az okoseszközökben

A 25-34 évesek és az irodai dolgozók közel kétharmada (64% és 62%) érzi leginkább szükségét annak, hogy változtasson mentális és fizikai egészségén. Míg a fiatalabb korosztály ezt új hobbik keresésével érné el, addig az irodai dolgozók leginkább környezetváltozásra vágynak: ők utazással, kirándulással, és családi, baráti találkozókkal töltődnének. Egy valamiben azonban egyetértenek: úgy gondolják, hogy az okosórák és egyéb viselhető okoseszközök segíthetnek terveik megvalósításában. Sok magyar szerint a viselhető okoseszközök és az új egészségtámogató és fitneszalkalmazások segíthetnek különböző körülmények között. Minden második honfitársunk egyetért azzal, hogy összességében javíthatja az egészségi állapotát egy ilyen készülék, sőt, 51 százalék úgy véli, hatásos a stressz elleni küzdelemben is.

Különösen a 25-34 éves korosztály az, akik leginkább hisznek az alkalmazásokban és azok lehetséges pozitív hatásaiban. Ami a viselhető okoseszközök funkcióit illeti, a legfiatalabbak azok, akik ezeket nagyra értékelik: az akkumulátor élettartama és a vízállóság a két legfontosabb szempont a vásárlásnál. Ha összességében vizsgáljuk, a lépésszámláló, a pulzusmérő, az alvásfigyelő alkalmazások, valamint a vérnyomás- és stressz-szintmérők mellett a véroxigén-szint mérő és a vérnyomásmérő funkció is meglehetősen népszerűek az okosóra-felhasználók körében.

Ezek a funkciók azonban nem csak hétköznapi helyzetekben segítik a felhasználókat, hanem akár extrém, nem mindennapi körülmények között is (mint például egy pandémia). A Huawei Technologies idén nyáron két népszerű vloggert arra kért, hogy utazzák körbe Európát és ellenőrizzék, a HUAWEI Watch 3 Pro akkumulátora bírja-e rendkívül hosszú ideig egyetlen feltöltéssel. Kiderült, hogy igen. A 21 napos út végén az akkumulátorban még 3,5 óra volt tartalékban.

„Azért készítettük ezt a felmérést, hogy képet adjunk arról, milyen komoly hatást gyakorolt életünkre a járvány. Örömmel látjuk, hogy egyre többen ismerik fel az okoseszközökben – többek között okosórákban és okoskarkötőkben – rejlő lehetőségeket és számítanak rájuk hasznos eszközként, hogy saját fizikai és mentális egészségüket fejlesszék. Ebben nagy segítségükre lehet a Huawei új zászlóshajó okosóra-családja, a Watch 3, melyek profi fitnesz- és egészségfunkciói akár százféle edzésmódot támogatnak és legújabb funkcióként már a testhőmérsékletet is mérik”

– mondta Nagy Ivett, a Huawei Technologies Hungary fogyasztói üzletágának marketing igazgatója.

Egészség

A magyarok 25%-a tartja magát éjszakai bagolynak

éjszakai

A magyar emberek negyede éjszakai bagolynak vallja magát, több mint harmada pedig az éjszaka nyugalmát kihasználva dolgozik vagy végez feladatokat – derült ki a HUAWEI Technologies Hungary több mint 2000 fős online felméréséből.

Ha leszáll az est, legszívesebben filmet nézünk, a legtöbben pedig a város és az égbolt fényeiért rajonganak az éjszakában. Arra is fény derült, hogy a legtöbben mindössze 5-6 órát alszanak, és szeretik fotózni az éjszaka fényeit és árnyait.  

A 2021 novemberében végzett online felmérésben arra kereste a választ a HUAWEI, hogy mivel töltik az idejüket az emberek éjszaka: mennyire aktívak, hányan vannak, akik ilyenkor végzik a munkájukat, mi inspirálja őket ebben a napszakban és mit csinálnak általában, ha leszáll az est.

A felmérés eredményei alapján a magyarok negyede vallja magát éjszakai bagolynak, de ennél többen vannak, akik aktívan, feladatokkal, munkával töltik az estét és az éjszakát. A válaszadók több mint harmada (34 százaléka) végez munkát éjszaka, vagy azért, mert ilyenkor a legkreatívabb (12,3 százalék), vagy mert az estéhez köti a munkája (4,3 százalék), vagy azért, mert ilyenkor van ideje a munkával és a feladataival foglalkozni (17,5 százalék) a gyereknevelés, illetve az egyéb teendők miatt.  Ugyanakkor csak az emberek 17 százaléka válaszolta azt, hogy a munkavégzés szempontjából az este vagy az éjszaka a leghatékonyabb napszak számára. A többség vagy délelőtt (43 százalék), vagy délután (24,5 százalék) érzi magát a leginkább hatékonynak.

A legtöbben filmnézéssel töltik az éjszakát – alvás helyett

Akik pacsirtának nevezték magukat, és a délelőtti órákban a leginkább aktívak (56 százalék), az éjszakai csendet feltöltődésre, kikapcsolódásra használják. A legtöbben filmnézéssel (43 százalék) töltik az időt éjszaka, azonban sokan használják aktív szórakozásra (10 százalék), illetve vannak olyan is, akik ilyenkor mozognak. Ők szeretnek az éj leple alatt edzeni, futni, biciklizni, sétálni vagy épp kutyát sétáltatni (15 százalék).

A kérdőívet kitöltők több mint fele válaszolta azt, hogy mindössze napi 5-6 órát alszik, ennél kevesebbet viszont csak a válaszadók 2,5 százaléka. A magyarok 4,6 százaléka hunyja le a szemét több mint 8 órán át, 43 százalék pedig 7-8 órát alszik.

Rajongunk az éjszaka fényeiért

A válaszadók legnagyobb része a nyugalmat szereti az éjszakában (41 százalék), de a fények is megbolondítanak: 22 százalék az éjszakai városi fényekért, míg 20 százalék az égitestekért, vagy a természetért van oda. A megkérdezettek 9 százaléka az éjszakai életet, míg 6 százalékuk az éjszaka arcait találja a legvonzóbbnak ebben a napszakban.

A fentiek fényében nem meglepő, hogy a válaszadók háromnegyede szívesen készít képeket az éjszakában. Az emberek 47 százaléka az éjszakai fényeket örökíti meg a legszívesebben, míg harmaduk tájakat vagy épp állatokat, házikedvencüket fotózzák, ha leszáll az est

Sokan vannak, akikre valóban inspirálóan hat az este. Sokan ilyenkor alkotnak, zenélnek, fotóznak vagy épp fejlesztik magukat. Ez inspirálta a mérnökeinket, amikor megalkották a nova 9 okostelefonunkat, amely kiváló képeket és videókat készít az esti sötétségben is. Kíváncsiak voltunk, hogy mi vonzza az éjszakai baglyokat az estében, mit szeretnek benne a leginkább”

– mondta Nagy Ivett, a Huawei Technologies Hungary Fogyasztói Üzletágának marketing igazgatója.

Hírességek, akiket az éjszaka inspirál

A vállalat a kutatásból kiindulva olyan hírességekről készített kisfilmet, akik valóban éjszaka élik az életük nagy részét. Az „éjszakai napló” névre keresztelt kisfilmben Szász Kitti, Annoni Zita és Henri Gonzo enged bepillantást éjszakai életébe.

Henri Gonzo, zenész éjszakához fűződő kapcsolatáról kiderül, hogy már kamaszként is éjszakai bagoly volt, és a mai napig este szeret alkotni, zenélni és élni. Gyakran sétál a csöndes fővárosban és örökíti meg fotókon napló szerűen az éjszakai várost. Szász Kitti négyszeres freestlye foci világbajnok, leginkább az éjszaka csendjében szeret gyakorolni és edző híján a telefonja segítségével örökíti meg és nézi vissza a mozdulatait. De megismerhetjük Annoni Zita éjszakai életét is, aki akkor tud igazán alkotni, amikor minden lecsendesedik, ilyenkor képeket válogat, retusál vagy épp a kutyáival sétál és átgondolja a határidőit.

Tovább

Egészség

Te odafigyelsz az étkezésére? Ha igen, jó eséllyel túlsúlyos vagy!

túlsúlyos

Meglepő dolog derült ki a tudatos táplálkozásról.

Akik nem figyelnek oda az étkezésre, azok között 7% a sovány és 46% a normál testalkatúak aránya, valamint 47% a túlsúlyosak és elhízottak együttes aránya. Ezzel szemben, akik alapvetően odafigyelnek az étkezésre, azok 2,5%-a sovány, 40,5%-a normál testalkatú, míg 57%-a túlsúlyos és elhízott. A különbség szembetűnő és meglepő.

A tudatosság, ha valaki odafigyel arra, mit és mennyit eszik, összefügg ugyan az elhízás mértékével, csakhogy éppen fordítva, mint várnánk. Pont azok körében magasabb az elhízottak és a túlsúlyosak aránya, akik tudatosan táplálkoznak, míg akik egyáltalán nem törődnek azzal, hogy mit és mennyit esznek, azok között a legmagasabb a normál és sovány testalkatúak aránya – derül ki a PeakShop.hu reprezentatív testsúlykutatásából.

„Úgy tűnik, hogy utólagosan és nem megelőzésképpen figyel oda a többség az étkezésére. Akkor kezdünk tudatosan táplálkozni, amikor már kialakult a túlsúly” 

– állapítja meg Mező Mónika, a PeakShop.hu étrendkiegészítő-szakértője.

Hozzátette: valamit nagyon nem csinálunk jól, amit az is bizonyít, hogy a magyar felnőtt lakosság 62 százaléka túlsúlyos vagy elhízott!

A kutatás(1) augusztusban publikált adatai szerint számottevően, hét százalékkal emelkedett a túlsúlyosak aránya a felnőtt lakosság körében a koronavírus-járvány kitörése óta. A nők átlagosan négy, a férfiak három kilogramm „karanténtúlsúlyt” szedtek magukra 2019 óta.

Túl súlyos szokások

A szokásaink a hibásak! – jelenti ki határozottan Mező Mónika. A szokások lényege ugyanis, hogy automatikusan, erőfeszítés nélkül ismétlődnek, nem kell figyelni rájuk, nem követel erőfeszítést. Gondoljunk csak a reggeli kávé rutinjára. Azonban ez azt is jelenti, hogy ha valamire oda kell figyelni, ha valamire rá kell venni magunkat, az valójában nem a szokásunk.

Ha oda kell figyelni az egészséges étkezésre, az valójában azt jelenti, hogy a rutinszerű szokásaink valójában nem egészségesek. Amint megszűnik az odafigyelés, az erőfeszítés, visszatérünk az egészségtelen szokásokhoz. És ehhez elég egy stresszes időszak, ami elviszi az energiát és a figyelmet. Márpedig stressz az akad bőven.

Ez az oka annak, hogy minden fogyókúra hatása valójában átmeneti. Ugyanis a fogyókúra rendszerint tortúra. Túl sok mindent kell betartani, túl sok mindenről kell lemondani egyszerre, ami ugye nagy erőfeszítést, nagy stresszt jelent. Minél nagyobb a lemondás, annál nagyobb a stressz és annál nagyobb a kudarc kockázata. Amint abbahagyjuk a fogyókúrát, visszatérünk az azt megelőző rossz rutinunkhoz, és kezdődik elölről minden.

Apró szokások, nagy eredmények

„A fitt szokásokat apró lépésekben lehet elsajátítani úgy, hogy kiváltunk vele egy egészségtelen szokást. Egyetlen apró szokás megváltoztatása, mint például a csoki kiváltása cukormentes édességre, jobb, mint bármilyen diéta, mert könnyebb megcsinálni és betartani. Vigyázat, ha egy szokás nem rögzül, elkopik. Ezért addig tartsunk ki mellette, amíg rutinná nem válik, és már magától is megy. Ha már a szokásunkká vált, akkor jöhet a következő. Minél több fitt szokásod van, annál fittebb leszel” 

– tanácsolja Mező Mónika, a PeakShop.hu étrendkiegészítő-szakértője.

Tovább

Egészség

A kereskedők egyáltalán nem számítottak a maszkok miatt kialakult pánikra

maszkok

A média, a személyes tapasztalatok és a hiánytól való félelem egyaránt befolyásolják a vásárlókat.

Tavaly tavaszig csak kórházi körülmények között, posztapokaliptikus filmekben vagy egy-két ázsiai országban találkozhattunk maszkot viselő emberekkel, azóta azonban időszakosan a mindennapjaink részévé váltak. Jól mutatják ezt az elmúlt másfél év keresési és vásárlási szokásai is. A maszkok iránti érdeklődést és keresletet nagyban befolyásolja az aktuális szabályozás mellett a média, a személyes tapasztalatok, illetve a félelem attól, hogy esetlegesen hiánytermék lesz – hívta fel a figyelmet Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.

A vásárlók szó szerint megrohamozták a kereskedőket a maszkokért

2020 márciusát senkinek sem kell bemutatni, valószínűleg mindenki emlékszik rá, ahogyan egyik napról a másikra hiánycikké váltak az orvosi maszkok, illetve a kézfertőtlenítő. Ha lehetett is kapni, akkor olyan összegekért, amely még abban a tavalyi kaotikus évben is felfoghatatlannak tűnt.

Pontosan emiatt nem is próbáltunk belőle nagyobb tételben beszerezni – csak a kollégáink részére –, mert nem akartunk több tízezer forintért értékesíteni egy-egy maszkot

– mesélte Jánvári András.

A tavaszi rohamot követően nyáron már kezdett normalizálódni a maszkok ára, ekkor már mi is elkezdtük árulni őket, illetve tudtunk szerezni 500 ml-es kézfertőtlenítőket. Amikor ezekről a termékekről a vásárlóinkat is értesítettük, szó szerint megrohamoztak minket” tette hozzá a szakértő.

Érdekes tény azonban, hogy a tavalyi nyár kezdetét követően már egyszer sem ugrott meg különösebben az érdeklődés a kézfertőtlenítők iránt.  Ez leginkább annak tudható be, hogy az intézmények és üzletek maguktól is kiraktak adagolókat, illetve később szabály kötelezte erre őket. Emellett a pánikvásárlás is megszűnt, a vásárlók ugyanis már biztosak lehetettek benne, hogy bármikor meg tudják vásárolni.

Kötelezővé vált, mégsem kerestük

Tavaly márciusban még csak az egyszerű orvosi maszkok iránti kereslet ugrott meg hihetetlen mértékben egyik napról a másikra, a hiánynak köszönhetően. Ekkor még szóba sem kerülhetett a kötelező maszkviselés, ugyanis egyszerűen nem jutott volna belőle mindenkinek. 2020 szeptemberében a lakosság egy részét ismét pánik kezdte kerülgetni: voltak, akik a vírustól féltek, és voltak, akik attól, hogy a tavaszi helyzethez hasonlóan a maszk ismét hiánycikk lesz, ami miatt könnyen elszállhatnak az árak. Az ettől a lehetőségtől való félelem a kereskedőknél is érezhető volt.

Velünk is többször előfordult, hogy nem kaptuk meg a korábban leegyeztetett szállítmányt. A helyzet sokszor bizonytalan volt, am végül mindig tudtunk venni más cégektől

– emelte ki a Multi-vitamin.hu ügyvezetője.

Októberre nagyon visszaesett az érdeklődés, azonban november első hetében újra emelkedni kezdett, de már csak minimálisan. Novembert követően a 3 rétegű maszkok már sosem érték el a korábbi keresési tendenciát. 2021 január közepén sokat cikkeztek a sajtóban, hogy más országokban az FFP2 maszk kötelező lett a vírus elleni védekezésben.

Pontosan emiatt úgy gondolom, hogy a keresések száma ekkor nem a vírustól való félelem miatt ugrott meg, hanem a hiánytól, illetve az elszálló áraktól való félelem miatt

– tette hozzá Jánvári András.

Senki sem számított arra, ami idén márciusban történt

2021 márciusában Szlovákiában bejelentették az FFP2-es maszkok kötelező használatát, és hazai hírportálok is megírták, hogy kiszivárgott, hogy hazánkban is erre a lépésre készülnek. Erre rárakódott még a félelem is, ugyanis a vírus terjedése nagymértékű emelkedést mutatott. Ez az egy hír egy óra leforgása alatt a kereskedők között olyan hiányt és áremelkedést generált, amit még ma is nehéz elhinni.

Reggel 9 órakor még bruttó 80 forintért lehetett kapni, majd 2 órával később már bruttó 300Ft volt a maszk a legjobb darabáron, nagy tételben

– emlékszik vissza Jánvári András. Ezt követően kiderült, hogy nem lesz kötelező, így bár nem egyből, de normalizálódott a helyzet.

Október 28-án ismét bejelentették a kötelező maszkhasználatot a tömegközlekedési eszközökön, a mozitermekben, illetve a színházakban, továbbá november 20-án kötelezővé tették a viselését a zárt terekben egy-két kivételtől eltekintve.

„Lesz elég élesztő, amint az emberek elhiszik, hogy lesz elég”

Az elmúlt másfél év tanulsága leginkább az, hogy egy-egy impulzus egy másodperc alatt képes befolyásolni az emberek gondolkodását, így a keresletet is egy adott termék iránt. Ha a média felkap egy hírt egy esetleges szabályozással kapcsolatban, esetleg elkezd terjedni annak a híre, hogy egy termék hamarosan hiánycikk lesz, az akár egy óra alatt hihetetlen következményekhez vezethet.

Egy élesztőgyártó cégtől olvastam, hogy ’lesz elég élesztő, amint az emberek elhiszik, hogy lesz elég’. Úgy gondolom, hogy ez egy nagyon fontos tanulság, hiszen minden termékkel kapcsolatban, a koronavírustól függetlenül is érdemes mindig tudatos döntéseket hozni ahelyett, hogy egy-egy impulzus miatt pánikvásárlásba kezdenénk

– emelte ki a szakértő.

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss