Egészség
Gyógyszerellátási lánc problémák következményei
Tíz páciens közül négy tart attól, hogy a gyógyszerellátási lánc problémái megbetegedések, halálesetek kockázatát növelik.
A Zebra felmérése szerint a gyógyszeripar bizalmi válsággal küzd, amit az ágazat vezetői nagyobb átláthatósággal orvosolhatnak.
A Zebra Technologies gyógyszeripari felmérése (Pharmaceutical Supply Chain Vision Study) bizalmatlanságot állapított meg a betegek körében, amely mind az általuk kapott gyógyszerekkel, mind a gyógyszerellátási lánc szereplőivel szemben megnyilvánul, beleértve a gyógyszereket gyártó, forgalmazó, felíró és kiadó szervezeteket is. A páciensek 43 százaléka ugyanis attól tart, hogy az ellátási lánc javítása nélkül több betegség és/vagy haláleset következhet be a szennyezett vagy hamisított gyógyszerek miatt.
A világszerte több mint 3500 beteg, valamint gyógyszeripari döntéshozó körében készült felmérés az ellátási lánc érzékelt stabilitását és felelősségteljességét, a szereplők iránti bizalmat és az átláthatóság javításának igényét mérte fel.
A félelmek forrása – és kezelése
A gyógyszerek hatékonysága és biztonságossága napjainkra a figyelem középpontjába került. Négy beteg közül három valamelyest vagy nagyon aggódik amiatt, hogy a gyógyszerek nem lesznek hatásosak állapotuk vagy betegségük kezelésében. Tíz páciens közül hét pedig attól is tart, hogy:
- címkézési hibák miatt elrontja az adagolást,
- lopott, szennyezett, lejárt vagy hamisított gyógyszert vásárol,
- vagy olyat, amely szállítás, illetve tárolás közben, szabálytalan kezelés következtében sérült, veszített hatóerejéből.
Válaszaikból ítélve a páciensek tisztában vannak azzal, hogy a sérült ellátási lánc veszélyezteti a gyógyszerek minőségét és hatékonyságát, ezért nagyobb biztosítékot várnak gyógyszereik biztonságosságára és hitelességére nézve. Tíz megkérdezett közül kilenc fontosnak tartja, hogy ellenőrizhesse a gyógyszerek eredetiségét és szabályos – pl. előírt hőmérsékleti értékek közötti – kezelését.
A felmérés szerint a páciensek túlnyomó többsége (81-82 százalék) elvárja, hogy ehhez a gyártók információt tegyenek közzé termékeik készítéséről, tárolásáról és szállításáról. A válaszadók hasonlóan magas aránya fontosnak tartja az alapanyagok beszerzéséről szóló nyilatkozatot is, beleértve a forrásországokban érvényben levő szabályok, valamint az alapanyagok és a gyártási folyamatok fenntarthatóságának ismertetését is.
A gyógyszeriparnak meggyőzőbben kell bizonyítania, hogy a betegek igényeit helyezi előtérbe, ha a fogyasztók nagyobb bizalmára és hűségére pályázik, mutat rá a tanulmány.
Átláthatóságot és elszámoltathatóságot várnak a betegek
Tízből több mint nyolc beteg egyetért azzal, hogy a kormányzatoknak, illetve szabályozó hatóságoknak és a gyógyszeripari vállalatoknak jobban együtt kell működniük a páciensek védelme, valamint annak érdekében, hogy a kapott gyógyszerek biztonságosak és hatékonyak legyenek. A betegek és a gyógyszeripari döntéshozók több mint 40 százaléka szerint a hamisított, lopott és szennyezett gyógyszerek elleni küzdelemért elsősorban a szabályozó hatóságok, a gyógyszeripari vállalatok és a gyártók felelnek. A megbízható biztonsági protokollok bevezetése mégis a gyógyszerek gyártását, kiadását és beadását végző szereplőkre hárul, és a páciensek 57 százaléka úgy látja, a felelősség legfőképp a kórházakra hárul.
A gyógyszeripari döntéshozók többsége (84 százaléka) úgy ítéli meg, hogy felkészült a követhetőség és átláthatóság követelményeinek teljesítésére. Háromnegyedük megerősítette, hogy vállalata már bevezette az ehhez szükséges helymeghatározási szolgáltatások technológiáját, vagy ezt 2022-ben megteszi. Beruházásukkal ezek a szervezetek a gyártás munkafolyamatait és a gyógyszerek követését is javítják, így a betegek számára nagyobb rálátást adó információkkal is szolgálni tudnak.
Nagyobb kihívást jelent ezen szereplőknek a keresett gyógyszermennyiség legyártása és szállítása. Az iparági döntéshozók ugyanis a gyártási és szállítmányozási kapacitás korlátaival, a forgalmazás és a tárolás problémáival, késésekkel szembesülnek. Következésképp 92 százalékuk tervezi, hogy a gyógyszeripari gyártás és ellátási lánc monitorozására 2022-től további eszközöket vezet be.
Problémák az értékesítési pontokon – és azokon túl
A megkérdezett betegek több mint háromnegyede mondta, hogy a múltban problémákba ütközött gyógyszerek vásárlásakor vagy szedésekor, és a millenniumi generációhoz tartozók (82 százalék) lényegesen több nehézségről számoltak be, mint a boomer nemzedék tagjai (61 százalék). Az ezredfordulósok ráadásul nem tűrik a hibákat, és kétszer nagyobb valószínűséggel váltanak gyógyszertárat, mint a boomerek. Az összes válaszadó 70 százaléka megerősítette, hogy rossz tapasztalatok miatt már váltott vénykiállító szolgáltatót, gyógyszertárat vagy gyógyszert.
Válaszaik alapján a páciensek az alábbi problémákat tapasztalják a leggyakrabban:
- olyan gyógyszert keresett, amely nem volt elérhető vagy elfogyott (32 százalék)
- a szükséges mennyiség csupán egy részéhez jutott hozzá, mert az adott időpontban több nem állt rendelkezésre (29 százalék)
- ugyanazt a terméket máshol olcsóbban találta meg (27 százalék).
- nem jutott hozzá a gyógyszerhez időben, vagy nem akkor kapta meg, amikor kellett volna (22 százalék)
- súlyos mellékhatást tapasztalt (21 százalék)
A betegek többsége elsősorban a gyógyszerek megfizethetősége (76 százalék) és hiánya (73 százalék) miatt aggódik. A gyógyszereket kiadó szereplőknek azonban a biztonságosságra és a hatékonyságra is oda kell figyelniük. A páciensek 85 százaléka szerint ugyanis minden gyógyszertárnak ellenőriznie kell a kiadott gyógyszereket, beleértve a csomagküldő gyógyszertárakat is.
Európában a betegek csupán 64 százaléka, az iparági döntéshozóknak pedig 74 százaléka ért egyet azzal, hogy a gyógyszerek postai úton történő, közvetlen kézbesítése a gyógyszerellátás kényelmes és következetesen biztonságos módja – ez az arány az összes régió közül térségünkben a legalacsonyabb.
https://connect.zebra.com/pharmavs_us_en
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Országos program indult: Az ÉletPlusz gyakorlati útmutatással segíti a magyarokat az aktív és tudatos öregedéshez
A Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány és a Haleon együttműködésében elindult ÉletPlusz program célja, hogy új korszakot nyisson Magyarországon a tudatos öregedés és az öngondoskodás témájában.
A kezdeményezés válasz a társadalmi és demográfiai változásokra: a KSH adatai szerint mintegy 4 millió 40 és 69 év közötti magyar tartozik az úgynevezett szendvicsgenerációhoz – azokhoz, akik egyszerre gondoskodnak gyermekeikről és idős szüleikről, miközben maguk is egészséges, aktív és teljes életre törekednek.
Az ÉletPlusz program célja, hogy hosszú távon változást indítson el a társadalom időskorral és önmagunkról való gondoskodással kapcsolatos hozzáállásában, amelyből nemcsak az idősebbek, hanem minden generáció profitálhat. A program országos képzéseken, workshopokon és partnerségi együttműködéseken keresztül támogatja az önkormányzatokat, egészségügyi és szociális intézményeket, civil szervezeteket és szakembereket abban, hogy helyi szinten is működőképes, tudatos öregedést segítő rendszereket alakítsanak ki. A cél, hogy az öngondoskodás ne csupán egyéni, hanem közösségi ügy legyen.
„Az ÉletPlusz program egy közös gondolkodás kezdete. A tudatos öregedés nem csupán az idősek, hanem mindannyiunk ügye, hiszen az életút minden szakaszában felelősek vagyunk magunkért és egymásért”
– hangsúlyozta Milánkovics Kinga a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója.
„A célunk, hogy a szektorok közötti együttműködés révén tartós és látható társadalmi változás induljon el az (ön)gondoskodás terén.”
Hosszú távú kezdeményezés
A program elindítását egy országos attitűdkutatás is megelőzte, amely 2025 elején készült a Haleon „ A kor nem határ” kampányának részeként. A felmérés rámutatott, hogy a negatív sztereotípiák és a saját magunkra szabott korlátok jelentősen rontják az életminőséget.
„A Haleon számára az egészség és az öngondoskodás támogatása mindig is kiemelt érték volt”
– mondta Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere.
„Az ÉletPlusz program célja, hogy ne csak szemléletet formáljon, hanem gyakorlati tudást, eszközöket és kapcsolatokat adjon mindazoknak, akik aktívan szeretnének részt venni a változásban.”
A program következő szakasza már vidéki területekre is kiterjed, így egyre több ember számára válik elérhetővé a tudásbázis.
Az októberi konferenciától a decemberi indulásig: a program új szakaszba lép
A program első szakmai és sajtónyilvános eseményét októberben, az Idősek Világnapjához kapcsolódva tartották Budapesten, az Eötvös10 Művelődési Házban. A rendezvényen szakértők, döntéshozók, civil és akadémiai szereplők, valamint az üzleti szféra képviselői gyűltek össze, hogy közösen rajzolják fel a tudatos öregedés és az (ön)gondoskodás jövőbeli együttműködéseinek térképét. A szakértői panelbeszélgetésen részt vett Eszes Béla, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere, Zentai Violetta, a CEU professzora, Bócsi Rita, a Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára, valamint Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere. A rendezvény házigazdája Milánkovics Kinga, a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója volt.

Milánkovics Kinga (Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány, társalapító), Kis Jenni (Haleon Magyarország, senior brand manager), Eszes Béla (Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere), Zentai Violetta (CEU professzor), Bócsi Rita (Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára).
A program decemberben lép új szakaszba: Sóly községben szervezik meg az első helyi workshopot, amely gyakorlati eszközöket ad a tudatos öregedés támogatásához, és elérhetővé teszi a program tudásanyagát vidéki közösségek számára is.
Bővebb információ az eseményekről és magáról a programról az eletplusz.hu oldalon található.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát.
Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.
A fájdalom a videojátékok világában mindennapos jelenség: a nem játszható karakterek (NPC-k) újra és újra elszenvedik a játékosok döntéseinek következményeit, legyen szó csatában összekaszabolt orkokról, a lábuknál fogva a prérin végigvonszolt cowboyokról esetleg az autójukból kirángatott sofőrökről. Ez a humoros megfigyelés adta az alapját az Algoflex legutóbbi marketingkampányának, amely a fiatalok számára releváns kulturális közegben, a gaming világán keresztül beszélt a fájdalomról, annak megelőzéséről és az egészségügyi öngondoskodásról. A kampány célja a tájékozottabb, tudatosabb gyógyszerhasználat erősítése volt.
A 18–24 éves korosztály számára a fájdalom mindennapi tapasztalat – elsősorban a stressz, a kialvatlanság, a képernyő előtt töltött hosszú órák és a rossz testtartás következményeként. Az Opella felismerte, hogy hitelesen és hatékonyan csak akkor tudja ösztönözni a tudatosabb gyógyszerhasználatot, ha olyan terepen is megszólal, ahol ez a generáció tömegesen jelen van. A kampány Twitch-aktivációkkal, YouTube-megjelenésekkel, gaming podcastokkal és a legnagyobb hazai gamer portál bevonásával jutott el a fiatalokhoz.
Monika Banaś-Jankowska, CEE Brand & Innovation Head at Opella:
“A kampány sikere annak köszönhető, hogy nem kioktató módon beszéltünk a fiatalokhoz, hanem az ő kulturális közegükben, az ő nyelvükön szólaltunk meg. A gaming ma közösség és kultúra, ahol a túlterheltség, a feszültség és a fájdalom is része a mindennapi élménynek. Fontos volt számunkra, hogy ebben a világban hitelesen jelenjünk meg, humorral és önreflexióval beszéljünk a fájdalom megelőzéséről és csillapításáról. Az Effie-díj azt jelzi számunkra, hogy a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók telített kategóriájában is lehet új, érthető és releváns hangot találni.”
Az Opella már korábbi versenyeken is elismerést szerzett a Publicis Groupe Hungary által megvalósított kampánnyal: az Arany Penge versenyen négy díjat vihetett haza, a Hipnózis reklámfesztiválon pedig Grand Prix-t és három további díjat nyert.
Majosi Judy, Chief Business Officer, Publicis Groupe Hungary:
“Ez a kampány az Opella nyitottsága nélkül nem születhetett volna meg. Egy olyan kampányt szerettünk volna létrehozni, ami ki tud törni a kategória által megszokott kommunikációs sémákból, ez pedig még nagyobb szabadságott adott nekünk. Ez az Effie is bizonyítja, mekkora ereje van a bátor ügyfeleknek és az igazi partnerségnek, és hálásak vagyunk, hogy mindezt az Opellával együtt építhettük fel.”
Az Effie idei mezőnyében az Opella két másik kampánnyal is jelen volt. A No-Spa „Nők egymásért” programja a menstruációs görcsök megértését és a női közösség erejére épülő edukációt állította középpontba, és szintén döntős lett a vény nélküli gyógyszerek kategóriájában. Az Algoflex megelőzésre épülő, többcsatornás „Felelősségteljes Fájdalomcsillapítás platformja” pedig szintén a finalisták közé került.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál
Az otthoni porszívók vásárlásánál célszerű figyelmet fordítani arra, hogy olyan fejlett szűrőrendszerrel legyenek felszerelve, amelyek megakadályozzák a leapróbb pollenek, baktériumok, vagy vírusok visszajutását a kitakarított helyiség levegőjébe.
Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg a szűrő rendszeres takarításáról és cseréjéről sem!
A porszívóknál – kialakítástól függetlenül – a készülékből kiáramló levegő szűrésére van szükség. A Sencor SVC 1080TI esetében például a Multi Cyclone rendszer és a Clean Air HEPA H13-as szűrő biztosítja, hogy legapróbb porszemcsék, valamint allergizáló hatással bíró pollenek se jussanak vissza a helyiség levegőjébe.
Kevéssé ismert tény, de a HEPA H13-as szűrő 99,95%-os hatékonysággal távolítja el a PM10 méretű részecskéket a kibocsátott levegőből (a mérési pontnál – MPPS). Ezek közé tartoznak a poratkamaradványok, a fékpor, vagy a homokszemek. A PM 2,5 méretű szemcséket is képes megszűrni, amelyek gyakran korom- és koromrészecske, vagy különféle aeroszolok formájában vannak jelen a levegőben. A 2,5 nano mikrométernél kisebb szemcsék már le tudnak jutni a tüdő léghólyagocskáiba és onnan közvetlenül a véráramba is bekerülhetnek, növelve ezáltal bizonyos érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.
„Egy nappaliban, vagy hálószobában számtalan olyan apró részecske fedezhető fel, ami az emberi szem számára vagy láthatatlan, vagy nehezen észrevehető. Ilyen a por, a pollen, a penészspóra, a házi kedvencek szőrszálai, az esetlegesen előforduló bőrpikkelyek, vagy baktériumok”
– figyelmeztetett Lucza András, a Sencor SDA Divíziójának termékmenedzsere.
„Ahhoz, hogy a HEPA H13-as szűrő megőrizze a hatékonyságát, nem szabad megfeledkezni a rendszeres tisztításról. Amennyiben csak kis mértékben szennyezett, akkor elég, ha a szabad ég alatt kirázzuk belőle a port. Erősebb szennyezés esetén azonban érdemes a szűrőt gyenge vízárammal és langyos vízzel kiöblíteni úgy, hogy a hajlatokból a víz ki tudja mosni a szennyeződéseket. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyártó javasolja a szűrő vízzel történő öblítését a használati utasításban”
– hangsúlyozta a szakember. Ezt követően elegendő, ha hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni, majd miután ez megtörtént a szűrő visszahelyezhető a gépbe.
Fontos, hogy a HEPA H13-as tartozékra rendszeres használat esetén javasolt félévente cserélni. Az eltömődött szűrő miatt a készüléknek többet kell dolgoznia a kívánt légáramlás fenntartásához, ami hangosabb működést és nagyobb energiafelhasználást eredményezhet. Az elhanyagolt szűrőn idővel felhalmozódnak a por- és pollen szemek, a korom és egyéb részecskék, ami csökkentheti a szűrés hatékonyságát.
Mindezekre ügyelve biztosítható, hogy otthonunk levegője mindig friss és egészséges maradjon, hiszen „jobb félni, mint megijedni”, ha egészségünkről van szó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung különleges kedvezményekkel hangol az ünnepekre
-
Zöld2 hét ago
Intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban
-
Gazdaság2 hét ago
Budapest az újrahasználható csomagolás éllovasa lehetne
-
Okoseszközök2 hét ago
Szabályozta az ELTE a mesterséges intelligencia használatát az oktatásban
-
Mozgásban2 hét ago
A fáradtság és a figyelemzavar kockázata: maradj éber a téli utakon
-
Szórakozás2 hét ago
A Varázslatos Magyarország átadta Az év természetfotósa díjat
-
Gazdaság1 hét ago
SE Advisory Services néven új globális márkát indít a Schneider Electric
-
Szórakozás1 hét ago
A Mattel pályára állítja az UNO Elite-et: megérkezett a Formula–1 hivatalos kiadása







