Egyéb kategória

Rengeteg iskola portálja bénult meg egy ransomware miatt

iskola

Egy zsarolóvírussal végrehajtott támadás következtében több ezer iskola weboldala bénult meg világszerte.

A FinalSite nevű internetes szolgáltatás elsősorban iskolák és oktatási intézmények számára biztosít webes megoldásokat. Több mint nyolcezer intézmény használja a szolgáltatást a világ 115 országában abból a célból, hogy a weboldalaik kezelését megkönnyítsék.

Az év elején azonban komoly fennakadások adódtak, és tulajdonképpen az összes regisztrált iskola weboldala elérhetetlenné vált. Ez nemcsak azért jelentett bosszúságot az érintettek számára, mert nem tudták elérni a weboldalaikat, hanem azért is, mert a diákokkal való kommunikációra szolgáló felületek is megbénultak. Ez pedig – főleg a koronavírus járvány idején – jelentősen megnehezítette az idei iskolakezdést.

A Finalsite kezdetben annyit közölt az intézményekkel, hogy teljesítményproblémák léptek fel egyes szolgáltatásai esetében beleértve a tartalomkezelő rendszert is. A hiba okának egy szolgáltatóoldali rendellenességet nevezett meg. Aztán a gondok csak nem akartak megoldódni, ezért három nappal később egy újabb közleményt adott ki a Finalsite, amelyben közölte, hogy egy zsarolóvírusos támadás érte a rendszereit, és ennek következtében bénultak meg a weboldalak.

Az üzemeltetők elnézést kértek, és közölték, hogy a nap 24 órájában dolgoznak a hibaelhárításon. Emellett külső, független szakértőket is bevontak az incidens kivizsgálásába. Ezek a vizsgálatok jelenleg is folyamatban vannak.

A legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy vajon az elkövetők a rendszerek kompromittálása előtt képesek voltak-e bizalmas adatokat kiszivárogtatni. Ebben az esetben ugyanis sok ezer diák, tanár adata is illetéktelen kezekbe kerülhetett. Erre a kérdésre azonban a válasz még várat magára.

Forrás: Biztonságportál

Egyéb kategória

Hatalmas a különbség a generációk közt mobilhasználat terén

generációk

A Telenor reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a korosztályok között milyen különbségek vannak az egyes mobilkommunikációs eszközök használatában, a szolgáltató adataiból pedig az is jól látszik, hogy az ügyfelek bátran használják a csoportos kedvezményeket, és többet hívják egymást ezek birtokában. A Telenor a különböző igényekre szabott tarifákkal, illetve a HiperCsoport szolgáltatásban csoportos kedvezményekkel támogatja a családtagok kapcsolattartását.

Mennyit és hogyan tartjuk a kapcsolatot szeretteinkkel?

A Telenor országos reprezentatív kutatása szerint tízből négy magyar érzi úgy, hogy a mindennapokban kevesebb időt tud szánni a szeretteivel való kapcsolattartásra, mint szeretné. Ez az arány a 40 alattiak körében magasabb (mintegy 45%) a 40 felettiekhez képest (38%), és a 60 év fölöttiek körében a legalacsonyabb (30%). Összességében pedig az is megállapítható, hogy a fiatalabbak intenzívebben kommunikálnak, mint az idősebbek.

A családon belüli kapcsolattartáshoz ideális megoldás lehet a HiperCsoport szolgáltatás, amelyben több kedvezmény mellett a tagok ingyen beszélhetnek egymással. A Telenor adatai szerint a szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek kihasználják ezt az előnyt: átlagosan 34,3%-kal többet beszélnek egymással – egyaránt több hívást indítanak és kapnak –, mint a csoporthoz való csatlakozás előtt.  Kifejezetten magas ez az arány azok körében, akik egy már meglévő csoportba lépnek be: az újonnan csatlakozók 75,8%-kal többet hívják a többieket, mint a belépést megelőzően.

A Telenor kutatása szerint, ha személyes találkozásra nincs lehetőség, a megkérdezettek többsége a telefonhívást választja például a szöveges üzenettel vagy a videóhívással szemben, és a legtöbben (70%) a mélyebb, tartalmas beszélgetésekre is ezt a formát választják inkább, amelyet a chat (53%) és a videóhívás (31%) követ. A korosztályi különbségeket tekintve jól látszik, hogy az idősebbekhez képest a 40 év alattiak erre a célra sokkal gyakrabban használják a videóhívást (24% vs. 18,4%) illetve a chatet, szöveges üzenetváltást (11,1% vs. 8,4%). A generációk közti eltérés még hangsúlyosabb abban a helyzetben, amikor valaki csak röviden érdeklődik, hogy a másikkal minden rendben van-e: a 40 év alattiak ilyenkor sokkal nagyobb arányban (38,1% vs. 30,1%) írnak üzenetet vagy indítanak videóhívást (13,9% vs. 6,6%) az idősebbekhez képest.

A közel két éve tartó járványhelyzet a kommunikációs szokásokra is hatással volt. A Telenor kutatása szerint a magyarok a járvány előtti időszakhoz képest intenzívebben telefonáltak mobilon (29%), és a chatalkalmazásokat is gyakrabban használták a tavaly év végi adatfelvételkor. Utóbbit szöveges üzenetek küldésére 31%, videóhívásra 19%, hanghívásra pedig 18% használta többet. Ebben az esetben is erős eltérés mutatkozik az idősebb és a fiatalabb korosztály között. A hagyományos eszközök (vezetékes telefon, mobiltelefon, email és SMS) használata az idősebbeknél gyakoribb, míg az online digitális eszközök (online chat- és konferencia appok) használata inkább a fiatalabbaknál jellemző. Míg a járványhelyzet az idősebbek használati szokásain kevésbé változtatott, a fiatalabb generációkra jellemzőbb, hogy – a vezetékes telefonon kívül – minden eszközt gyakrabban használnak.

Ajánlatok változatos igényekre szabva

A különböző mobilhasználati igényekre megoldást kínálnak a Telenor Hiper tarifái, legyen szükség korlátlan belföldi beszédpercekre, nagy méretű vagy korlátlan mobilnet-keretre, illetve akár mindkettőre. Az egyes korosztályok eltérő hívás- és mobilnet-igényeire pedig ideálisak az ún. családi tarifák. A HiperCsoport szolgáltatás a családi kapcsolattartást könnyíti meg: HiperCsoport már két, azonos ügyfélszámon lévő, aktív, hűségben lévő Hiper tarifa összevonásával létrehozható, a tagok pedig csoporton belül korlátlanul, 0 forintért hívhatják egymást belföldön, mindezt ráadásul 10%, három Hiper előfizetéstől kezdődően pedig 15%-os havidíjkedvezmény mellett.

Tovább

Egyéb kategória

Egy magyar srác patkányokat tanít DOOM-ozni

doom

Egészen biztosak vagyunk benne, hogy hasonlót nem láttatok még korábban.

Láttunk már néhány hajmeresztő dolgot a klasszikus DOOM-mal kapcsolatban. A korszakalkotó FPS futott már mindenen, GoPro távirányítótól elkezdve egészen a Twitterig (igen, jól olvasod) bezárólag. A játék egyértelműen a szokatlan megoldásokat próbálgató gamerek egyik kedvenc alanya, Tóth Viktor azonban új szintre emelte ezeket a kísérleteket, ezúton is gratulálunk.

Az idegmérnök így ír a kísérletről:

“VR-ban építettem egy világot a rágcsálók számára, és három patkányt képeztem ki automatizált módon, kézi beavatkozás nélkül, hogy áthaladjanak egy folyosón. Mindezt a DOOM II motorral rendereltem.”

A rágcsálók természetesen egyedi irányítóeszközöket is igényeltek, amikből szintén a legjobbat kapták. Egy polisztirol műanyag gömb a kontroller, amit Viktor mozgásérzékelőkkel látott el, tetejére pedig a patkányok egy hám segítségével kerültek rögzítésre. Szájuknál egy apró csövön keresztül cukros vizet kapnak, ha a “jó dolgot csinálják”, pozitív visszajelzésként.

Sajnos az idegmérnök szigorú határidőt szabott magának a kísérlethez, így a szörnyek lelövését nem sikerült teljesen tudatossá tenni, a DOOM azonban egy új irányba indulhatna ezzel. Gondoljatok csak bele, minden kivégzett szörnyetegért mi is kapnánk egy korty kólát játék közben.

Ha jobban szeretnétek elmerülni a kísérlet részleteiben, erre a linkre kattintva elolvashatjátok Tóth Viktor teljes leírását a kísérletről, érdemes.

Forrás: Gamestar

Tovább

Egyéb kategória

107.000 euróért kelt el a világ első SMS üzenete

sms

Az NFT árverésből befolyt összeget jótékony célra fordítja a Vodafone

Először, másodszor, senkit többet? Harmadszor! Kicsit több mint fél órával az aukció elindítása után Claude Aguttes lezárta a világ első SMS-ének árverését Párizsban. A világ első SMS-ének ezzel új tulajdonosa lett: az ajánlattevő107.000 eurót, azaz közel 40 millió forintot fizetett az első SMS kommunikációs protokolljának NFT formában halhatatlanná vált másolatáért. A Vodafone az árverésből származó bevételt az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNHCR) ajánlja fel az otthonuk elhagyására kényszerülő emberek támogatására.

„Az egész kezdeményezés egy ötletből indult, végül pedig valós pénz lett belőle, amit egy nagyon fontos ügy megsegítésére fordíthatunk”

– mondta Amanda Nelson, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója.

„Programozókkal, kriptoeszköz-szakértőkkel, valamint árverési szakemberekkel fogtunk össze. Nagyon boldogok vagyunk, hogy az ötletből valóság lett, és ma délután leüthették a kalapácsot a világ első NFT-formátumú SMS-ére, az árverésből befolyó összeget pedig a rászoruló emberek javára, egy jó célra fordíthatjuk.”

„Az adakozás ezen időszakában a Vodafone az otthonukból elűzött emberek millióit kívánja segíteni. A felajánlott összeg életeket fog megvédeni és megmenteni, továbbá támogatni fogja a rászoruló embereket világszerte – az ünnepi időszakban és azon túl is.”

– mondta el Dominique Hyde, az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának külkapcsolati igazgatója.

„Nagyon örülünk, hogy az aukció ilyen sikeresnek bizonyult. Hiszünk a jótékonykodás és az adakozás fontosságában, hisszük, hogy ezzel az összeggel támogatni tudunk egy nagyon fontos ügyet. Egy igazi digitális műtárgy egyszeri, egyedülálló árverésére került ma sor. Nem ez volt az utolsó NFT, amely az Aguttesnél kalapács alá kerül, azonban örökre nagyon különleges marad. Történelmi jelentősége tükrében a világ minden tájára elküldtük a történetét, és öt kontinens több száz újságjában és magazinjában jelent meg a hír.”

– tette hozzá Maximilien Aguttes, az Aguttes aukciós ház fejlesztési vezetője.

Tovább
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss