Gazdaság
PayPal: világszerte nő a mobil eszközökről történő vásárlás aránya
A PayPal friss nemzetközi kutatása szerint minden korábbinál többet vásárolnak a világ fogyasztói mobil eszközök használatával.
Az online értékesítő vállalkozások számára 2020 és az azt követő időszak több lehetőséget kínál mint valaha, hogy a fogyasztói szokásokat és az egyes piacok jellegzetességeit figyelembe véve egyszerűbbé tegyék a vásárlás folyamatát és növeljék a vásárlási élményt.
A kereskedők számára nyitva áll a lehetőség, hogy kihasználják a mobil kereskedelem növekedését és a közösségi platformokon történő vásárlás térnyerését, ha olyan partnerekkel működnek együtt, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy még jobb digitális élményt nyújtsanak vásárlóiknak.
A PayPal megbízásából, az Ipsos piackutató által a fogyasztók és a kereskedők körében készült nemzetközi kutatás áttekintést nyújt a m-kereskedelem (mobil kereskedelem) legfrissebb globális trendjeiről, és olyan meghatározó fogyasztói és kereskedő tendenciákat vizsgál, mint a közösségi platformokon történő vásárlás és a biztonságos mobilfizetés kérdésköre. Mindez különösen hasznos lehet a magyar e-kereskedelem azon szereplői számára is, akik az év legnagyobb globális vásárlási időszaka alatt prioritásként kezelik a legfontosabb e-kereskedelmi piacokra (Egyesült Államok, Németország, Egyesült Királyság, Kanada és Kína) történő értékesítéseik növelését. A kutatás megállapításainak hasznosításával a vállalkozások képesek lehetnek választ adni az online értékesítés világának legújabb kihívásaira.
A kereskedők számára a legfontosabb a mobilcsatornák előtérbe helyezése
A globálisan megkérdezett fogyasztók közel 80%-a vásárolt már okostelefonon keresztül, miközben a webshopoknak csak 63%-a optimalizált mobil fizetések fogadására. A két érték közötti több mint 15% százalékpontos különbség rámutat, hogy sok vállalkozás nem használja ki a mobil kereskedelem robbanásszerű növekedése által kínált lehetőségeket. A kutatás alapján a vállalkozásoknak mobiloptimalizált élményt kell kínálniuk, különösen, ha a fiatalabb – például Z és Y generáció – korosztályt kívánják megszólítani. Az egyszerű és biztonságos mobil élmény biztosítása eddig nem feltétlenül volt prioritás a világ kisvállalkozásai számára, most azonban a mobilos vásárlók igényeinek előtérbe helyezése kevesebb kosárelhagyáshoz vezethet, és akár 15%-kal több potenciális vásárlót eredményezhet.
„Mivel csak néhány héttel vagyunk a legnagyobb nemzetközi vásárlási szezon előtt, fontos, hogy a magyar online értékesítő kereskedők ellenőrizzék, kik a nemzetközi vásárlóik, milyen árucikkeket keresnek a webáruházakban, és hogy miként tudják kielégíteni ezeket az igényeket. Magyarországon a KKV-k csak 13%-a értékesít online – ez valamivel alacsonyabb, mint az EU tagállamok 17%–osátlaga. Ugyanakkor, a PayPal adatai szerint a nemzetközi kereskedelmet folytató online vállalkozások növekedési üteme sokkal magasabb (14,3%), mint a csak helyi kereskedelemben érdekelt vállalkozásoké (2%)”
– mondta Marcin Glogowski, a PayPal közép- és kelet-európai ügyvezető igazgatója.
Tények és trendek a nagyvilágból:
- India vezető szerepet játszik a mobil kereskedelemben: az indiai fogyasztók 70%-a inkább mobil eszközt használ a vásárláshoz, és az indiai kereskedők 81%-a optimalizálta webhelyét mobilos vásárlására.
- Az európai piacok közül legtöbben Olaszországban vásárolnak okostelefonon keresztül; ugyanakkor az olasz vállalkozások csak 65%-a számolt be mobiltelefonra optimalizált webhelyről vagy saját alkalmazásról.
- Az Egyesült Államokban a fogyasztók 72%-a használ okostelefont online fizetéshez, míg a vállalkozások 57%-a optimalizálta a vásárlói élményt mobiltelefonra.
A bizalom hiánya szinte minden földrajzi területen továbbra is jelentős akadályt jelent
A biztonság és a bizalom fontos szempont a mobilos vásárlók fogyasztói döntéseiben. Globálisan a vásárlók 51%-ának vannak aggályai a mobil kereskedelem biztonságosságával kapcsolatban, bár egyes országokban, mint például Japán, csupán a fogyasztók 28%-ának vannak fenntartásai. A biztonsági kérdések miatt leginkább aggódó országok elsősorban az angol nyelvterületek: Egyesült Királyság (64%), Ausztrália (63%) és az Egyesült Államok (58%). A fogyasztók mellett a kereskedőknek szintén vannak fenntartásaik, számukra ez a mobiltelefonra történő optimalizálás egyik legfőbb akadálya: az adatok szerint ötből egy online kereskedő aggódik amiatt, hogy az ügyfelek adatai biztonságban vannak-e mobilvásárlás során.
Az e-kereskedelem szereplői dolgoznak rajta, hogy a közösségi oldalakon történő vásárlás iránti igényeket is ki tudják szolgálni
A kutatás szerint a közöségi kereskedelem kínálati és keresleti oldala egyensúlyban van: jelenleg a kereskedőknek és fogyasztóknak egyaránt a harmada nyitott a közösségi platformokban rejlő lehetőségek kiaknázására. A közösségi kereskedelem népszerűsége országonként eltér, jelenleg Indiában a legnépszerűbb, ahol az elmúlt 6 hónapban már a vásárlók 57%-a használta valamelyik közösségi oldalt vásárlására. Globálisan a leggyakrabban használt platformok a Facebook, az Instagram és a WhatsApp (a közösségi kereskedelmet igénybe vevő válaszadók 35%-a a Facebookot használja).
- A vásárlói preferenciák mindenek felett: a mobil vásárlások során a vásárlás megszakításának vezető oka az, hogy a kereskedők nem kínálják fel a vásárló által preferált fizetési módot. A kutatás szerint a fogyasztók 21%-a szakította már meg a vásárlást, mert az általuk kedvelt fizetési mód nem volt elérhető. A kutatás szerint a fogyasztók mobiltelefonos fizetéshez legnagyobb arányban PayPal-t használnak (53%), a következő legnépszerűbb fizetési mód pedig a hitelkártya (44%).
- A bolti vásárláskor is egyre népszerűbb a mobil: A kutatásban résztvevő kereskedők 87%-ának fizettek már érintés nélküli fizetéssel, és ezeknek a tranzakcióknak 50%-a történt okostelefonnal. India az érintés nélküli vásárlás területén is élen jár: az indiai kereskedők 98%-a fogadott el okostelefonos, vagy viselhető készülékes fizetést az elmúlt 6 hónapban.
- A nők élen járnak a mobil vásárlás alkalmazásában: Az adatok szerint a nők mutatják az utat a mobil kereskedelemben, 48%-uk vásárol az interneten mobil eszközzel, miközben a férfiak csak 39%-a használja ezt a megoldást. A vásárlás helyét tekintve a nők 19%-a, és a férfiak 26%-a használ mobilt a munkahelyen történő vásárláshoz.
Gazdaság
A Pekingi Vegyipari Műszaki Egyetemmel írt alá együttműködési megállapodást a Széchenyi István Egyetem
Informatikai, villamosmérnöki és technológiai téren működhet együtt a Széchenyi István Egyetem és Kína egyik leginnovatívabb felsőoktatási intézménye, a Pekingi Vegyipari Műszaki Egyetem.
Az ázsiai delegáció nemrég Győrbe látogatott, hogy az erről szóló dokumentum aláírása mellett mélyebben is megismerjék a győri oktatási és kutatás-fejlesztési tevékenységet.
A kínai együttműködések fejlesztése stratégiai jelentőségű a Széchenyi István Egyetem nemzetköziesítési törekvéseiben, hiszen amellett, hogy népszerű kulturális programokkal ápolja a két ország közti kapcsolatot, már számos felsőoktatási intézménnyel is partnerségre lépett. Legutóbb a Pekingi Vegyipari Műszaki Egyetem delegációja látogatott a győri campusra, megerősítve a jövőbeni közös munka iránti elkötelezettséget. A küldöttség tagjai megismerték a Győri Innovációs Park tevékenységét, valamint a Széchenyi-egyetem képviselőivel is találkoztak.
Az együttműködési megállapodást megelőző megbeszélésen Telek Marcella, a Nemzetközi Kommunikáció és Alumni Központ vezetője bemutatta az intézmény nemzetköziesítési törekvéseit, kiemelve a felsőoktatási ranglistákon elfoglalt előkelő helyezéseket és a hallgatói közösség bővülését.
„2016-ban először Stipendium Hungaricum ösztöndíjjal érkeztek hozzánk nemzetközi hallgatók, két évvel később pedig már önköltséges finanszírozású fiatalokat is fogadtunk. Az idei tanévben közel 17 ezer – köztük ezer nemzetközi – hallgató tanul a Széchenyi-egyetemen a világ csaknem kilencven országából, akiknek már 54 angol nyelvű képzési programot biztosítunk”
– részletezte. Kiemelte: az egyetem számára az oktatáson és a kutatás-fejlesztésen kívül a vállalatokkal kialakított kapcsolatok is ugyanolyan fontosak, amelynek egyik legjelentősebb helyszíne a Győri Innovációs Park.
A látogatás során elhangzott, hogy a győri intézmény öt kettős diplomát nyújtó képzéssel rendelkezik amerikai, olasz, kínai, portugál, indiai és olasz egyetemekkel, ezek mellett pedig mindig nyitott a hallgatók számára nyújtott, nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségek bővítését célzó partnerségekre. Telek Marcella a sportolási lehetőségek és az egyetem égisze alatt működő szolgáltatások mellett a hallgatói versenycsapatokról és az intézmény innovációs ökoszisztémájáról is beszélt. A vendégek utóbbit még jobban megismerhették Vadász-Kalocsai Szilvia révén, aki az egyetem Digitális Fejlesztési Központját mutatta be. A Pekingi Vegyipari Műszaki Egyetem tevékenységéhez illeszkedő Informatikai és Villamosmérnöki Kar képzéseit és kutatási profilját dr. Lilik Ferenc kutatási és nemzetközi ügyekért felelős dékánhelyettes ismertette, a kettős képzések kialakításához szükséges lépésekről pedig Csiba Krisztina, a Nemzetközi Igazgatóság Hallgatói Toborzás Központjának vezetője számolt be.

A Széchenyi István Egyetem és a Pekingi Vegyipari Műszaki Egyetem képviselői a győri központi campuson. (Fotó: Adorján András/Széchenyi István Egyetem)
A kínai delegáció részéről dr. Su Haijia elnökhelyettes kifejezte örömét a megállapodás aláírása miatt, és leszögezte, hogy intézményük elkötelezett az együttműködés mellett. Mint mondta: a megismert képzési, kutatási és innovációs tevékenységek kiváló alapot adnak a jövőbemutató partnerséghez. Dr. Zhang Fan, az Informatikai és Technológiai Kar dékánhelyettese részletesen is ismertette az ázsiai intézmény fókuszterületeit. A csaknem 29 ezer hallgatóval és három pekingi campussal rendelkező egyetem központjában a mérnöki tudományok állnak, amelyet bölcsészet-, gazdaság- és menedzsmenttudományi, valamint jogi képzések egészítenek ki. Az intézmény a Quacquarelli Symonds felsőoktatási világranglista 701–750. kategóriájában kapott helyet, míg a Times Higher Education globális rangsorának 401–500. helyén szerepel. Mindemellett nemzetközi kapcsolatrendszerére is nagy hangsúlyt fektet: 64 ország 170 intézményével működik együtt, például a brit Oxfordi és a Cambridge-i Egyetemmel, az egyesült államokbeli Kaliforniai Egyetemmel vagy épp a japán Tokiói Egyetemmel.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Kulcsszerepet játszanak a szoftverek az újgenerációs adatközpontok létrehozásában
A mesterséges intelligencia-forradalom mélyreható változásokat indított el az adatközpontok területén is, minden eddiginél nagyobb számítási kapacitás mellett nagyobb energiahatékonyságot és folyamatos működést várnak el az üzemeltetők.
A tervezéstől a hűtés vezérlésén át a prediktív karbantartásig a különböző vezérlő és tervező szoftverek kulcsszerepet játszanak a jövőálló adatközpontok létrehozásában és működtetésében.
Az üzleti világban és a mindennapi életben is robbanásszerűen nő az igény a mesterséges intelligencia (MI) által támogatott fejlett automatizálás iránt, aminek hatására egyre nagyobb ütemben épülnek ki az új adatközponti kapacitások. Az ügynöki MI-alapú automatizálás megvalósításához ugyanis minden eddiginél nagyobb számítási kapacitásra, rendelkezésre állásra és rugalmasságra van szükség. Mivel ezek az autonóm MI-ügynökök az üzleti és a magánélet szerves részeivé válnak, az azokat támogató adatközpontok szerepe egyre kritikusabb fontosságú, ezért hiba nélkül és folyamatosan kell működniük.
Ezekre az elvárásokra reagálva az újgenerációs adatközpontok, az úgynevezett MI-gyárak tervezése, építése és üzemeltetése is mélyreható átalakuláson megy keresztül.
„A hagyományos, manuális „analóg” folyamatokat fokozatosan felváltják a fejlett, átfogó, szoftverekkel megvalósított folyamatok. Ez a változás pedig véget vet annak a korszaknak, amikor a mérnökök, kivitelezők, projektmenedzserek és üzemeltetők primitív és zárt eszközökkel, egymástól elszigetelten dolgoztak”
– mutatott rá Steven Carlini, a Schneider Electric „AI and Data Center” részlegének alelnöke.
Okosabb tervezés digitális ikrekkel
A számítógépes tervezőprogramok (CAD) már régóta alapvető eszközöknek számítanak az elektromos tervezés területén. Ma már a CAD-be integrált, csúcstechnológiás szoftverek segítségével részletes digitális ikermodellek hozhatók létre. Ezek a modellek lehetővé teszik az adatközpontok teljes elektromos infrastruktúrájának átfogó elemzését és szimulációját.
Ezenkívül az eszköz- és tervezőszoftverek racionalizálják a kapacitástervezést, a belső terek elrendezését, valamint lehetővé teszik szimulációk futtatását a lehető leghatékonyabb IT infrastruktúra kialakítása érdekében. A hűtési tervek esetében a digitális iker szoftver elemzi a levegő- és vízáramlást, a nyomást és a hőmérsékletet, lehetővé téve az energiafogyasztás optimalizálását, kiegészítve az adatközponti infrastruktúra hibatűrését tesztelő meghibásodási szimulációkkal.
Szintet lép az építési folyamat
Az adatközpontok építése során a szoftveres támogatás fejlett pályázati és beszerzési lehetőségeket, valamint pontos ütemterv- és költségvetés-kezelést biztosít. Az építkezéshez használt anyagok és termékek kiválasztása során lehetőség nyílik arra, hogy a költségek és az elérhetőség mellett például a benne foglalt szén-dioxid-kibocsátás alapján döntsenek a megrendelők és a kivitelezők. A megfelelő szoftver alkalmazása révén pedig egyetlen felületen nyomon követhető a projekt alakulása, és a változások ellenőrzése.
Az üzemeltetés automatizálása
A kulcsfontosságú automatizációs megoldásokat kiszolgáló adatközpontok esetében elengedhetetlen a kritikus energiaellátó rendszerek valós idejű ellenőrzése és koordinálása.
„A napjainkban elérhető szoftverek fejlett elemzési és mesterséges intelligencia modelleket használnak az energiaellátás optimalizálására a felhasználók rendelkezésre állással, költségekkel vagy szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos preferenciái alapján. Ahogy az elsődleges és tartalék energiaellátó rendszerek egyre összetettebbé válnak, a szoftverek szerepe exponenciálisan növekszik”
– tette hozzá Steven Carlini.
A Schneider Electric a DCIM (Data Center Infrastructure Management – Adatközponti Infrastruktúra-menedzsment) szoftverek széles portfólióját kínálja a tervezés és modellezés, valamint a felügyelet és menedzsment támogatására. Ezek közé tartozik az EcoStruxure IT Expert, ami egy felhőalapú, gyártófüggetlen, biztonságos megoldás, amely bárhonnan elérhető felügyeletet és átláthatóságot biztosít a fizikai informatikai infrastruktúrához. Az EcoStruxure IT Data Center Expert révén az adatközpontok üzemeltetői átfogó képet alkothatnak a berendezések állapotáról, mivel a felügyeleti szoftver összegyűjti, rendszerezi és szétosztja a kritikus eszközinformációkat. A tervezést támogatja az EcoStruxe IT Advisor felhőalapú szoftver, ami lehetővé teszi az adatközpontok vezetői számára az üzemeltetési költségek csökkentését és az üzemidő tervezését, valamint elemzésekkel segíti a kapacitástervezési döntéseket.
Megbízható működés a prediktív karbantartás révén
Az energiaellátó rendszerek esetében a karbantartási fázis nagymértékben támaszkodik a valós idejű és korábbi adatokon alapuló prediktív elemzésekre, amelyek segítségével előre jelezhetőek a lehetséges meghibásodások, optimalizálhatók a karbantartási ütemtervek és csökkenthető a leállás kockázata. A szoftver például elemezheti egy transzformátor hőmérsékletének emelkedését, és ütemezheti a cseréjét, zökkenőmentesen koordinálva a szállítást, a leállást és a telepítést.
Egy adatközpontban talán a hűtés igényli a legnagyobb figyelmet a karbantartók részéről. Az MI-val támogatott szoftvert ma már a szűrőcsere és a tekercstisztítás ütemezésének meghatározására is használják, a hosszabb távú ventilátor- és motorcsere-ütemtervek mellett. A folyadékhűtéses rendszerek és a nagy sűrűségű hűtés terjedésével az intelligens szoftverek elengedhetetlenekké válnak a vízminőség értékeléséhez és a folyadékkezelések ajánlásához.
A szoftverek alkalmazásával a naptár alapú karbantartásról át lehet állni az állapot alapúra, ami csökkenti a költségeket és javítja a rendelkezésre állást.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Megbízhatósági válságban a magyar munkaerőpiac– miért tűnnek el a kékgalléros munkavállalók?
A fizikai munkavállalók megbízhatósága ma a magyar munkaerőpiac egyik legégetőbb kérdése – derül ki a Jobtain kutatásából, amely több mint száz HR-szakember és vezető részvételével készült.
A válaszadók 88%-a a megbízhatóságot nevezte meg a legfontosabb kiválasztási szempontként, megelőzve a fizikai állóképességet (60%) és a szakmai tapasztalatot (54%).
Nem lehet megtartani azt, akiben nem hiszünk – és aki nem hisz bennünk
A felmérés szerint a vállalatok közel fele (48%) napi szinten küzd a jelöltek megbízhatatlanságával – sokan már az interjún sem jelennek meg, vagy rövid időn belül elhagyják a munkahelyet. Ez a jelenség nemcsak HR-probléma, hanem üzleti kockázat is, hiszen a toborzás és a fluktuáció is időt, energiát és komoly költségeket emészt fel. A bizalom nemcsak emberi, hanem gazdasági érték is: a megbízható munkavállalók ritkábban váltanak, hatékonyabban dolgoznak, és erősebb közösséget építenek. A fluktuáció csökkenésével pedig nemcsak a költségek mérséklődnek, hanem nő a teljesítmény és a munkamorál is.
„A megbízhatóság nem tanítható, de építhető, amelyben hatalmas szerep jut a vállalati kultúrának. Ahol valódi emberi kapcsolatokra, odafigyelésre és stabil vezetői jelenlétre épül a munkahelyi közeg, ott alacsonyabb a fluktuáció és erősebb az elköteleződés. A Jobtain-nél hiszünk abban, hogy a jó munkavállalói kapcsolat nem a szerződés aláírásával kezdődik, hanem azzal, hogy partnerként kezeljük az embereket”
– mondta Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató ügyvezetője.
Az emberi kapcsolat, mint üzleti stratégia
A kutatás rámutat, hogy a cégek egyre tudatosabban keresik a hosszú távra tervező, stabil munkavállalókat. Ugyanakkor 36%-uknál mégsincs rendszer a toborzás minőségének mérésére, és sok helyen hiányzik a dolgozók fejlődési potenciáljának feltérképezése is.
A megbízható munkaerő megtalálása mellett a kapcsolatok minősége is döntő fontosságú. A belső ajánlási rendszerek a leghatékonyabb toborzási csatornák (87%), ami azt mutatja, hogy a személyes kapcsolatok, a munkatársi bizalom és az ajánlások szerepe kulcsszerepet játszik a sikeres kiválasztásban.
„A jó munkahely nemcsak stabil fizetést, hanem stabil kapcsolatokat is kínál. Ha a dolgozó érzi, hogy számít, ha van kihez fordulnia, az biztonságot ad – és ez az igazi lojalitás alapja. A megbízhatóság tehát nemcsak elvárás, hanem kölcsönös viszony: a munkavállaló akkor lesz megbízható, ha a munkáltató is az”
– tette hozzá Mihályi Magdolna.
A bizalomépítés a legjobb befektetés
A Jobtain tapasztalatai szerint a megbízható, hosszú távon elkötelezett munkaerő a legnagyobb versenyelőny a mai gazdasági környezetben.
„A bizalomépítés nem egyszeri feladat, folyamatos jelenlétet, odafigyelést és következetességet igényel. A toborzás során ma már nemcsak munkaerőt kell keresni és közvetíteni, hanem kapcsolatokat kell építeni. Meg kell ismerni a munkavállalók élethelyzetét, igényeit és motivációit, és ezt figyelembe kell venni a kiválasztás és a beillesztés során is. A bizalom tettekben mérhető – abban, hogy a munkavállaló számíthat ránk, mi pedig számíthatunk rá. Ez az a partnerség, ami valóban megtartja az embereket, és ami hosszú távon az üzleti siker alapja”
– összegez Mihályi Magdolna.
Háttér a kutatásról
A Jobtain benchmark kutatása 116 vállalat HR-szakemberének bevonásával készült online kérdőív és 14 fős fókuszcsoportos interjúk segítségével. A felmérés célja az volt, hogy feltérképezze a fizikai munkavállalók toborzásának legnagyobb kihívásait és a bevált gyakorlatokat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A magyar diákok megcsinálták: a Samsung nemzetközi kihívásának győztesei között a csapat
-
Ipar2 hét ago
Hidrogénmeghajtás a repülésben – magyar kutatók írják a légiközlekedés jövőjét
-
Okoseszközök2 hét ago
Elektromos borotva férfiaknak, ami új szintre emeli a reggeli rutint – bemutatkozik a Braun Series 9 Pro+
-
Gazdaság2 hét ago
Sokat segíthetne a technológia a beszállítói csalások megelőzésében
-
Gazdaság2 hét ago
NAV 2024: kevesebb vizsgálat, több eredmény − új korszak az adatvezérelt ellenőrzésekben
-
Gazdaság2 hét ago
Hibrid munkavégzés során korszerű beléptetőrendszerekkel ellenőrizhető az irodai jelenlét
-
Ipar2 hét ago
Partnerség a jövő energiaiparáért: stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Széchenyi István Egyetem és a MAVIR Zrt.
-
Gazdaság2 hét ago
Tovább nő a Digitális Fizetési Index, a jövő az összehangolt edukáción múlik






