Gazdaság
Megvan a Tinder match! Sajnos pont egy kiberbűnözővel…
Csak óvatosan a Valentin napon való keresgéléssel!
Az elmúlt évtized az életünk gyakorlatilag minden területére behozta a digitalizációt, és a legnagyobb mértékben talán a kommunikáció alakult át. Nem kivétel ez alól a szerelmi életünk sem, és most, a Valentin-nap közeledtével a szinglikre és a párokra egyaránt erősödő nyomás nehezedik, hogy programot szervezzenek maguknak a jeles napra. A szingliknek és a nyitottabban gondolkodó pároknak azonban ehhez társaságot is kell találniuk, a társkereső appok pedig segítenek kielégíteni ezt az igényt. Vagy mégsem?
Ugyan jobbra húzni egy képet igazán könnyű, de az igazi szerelemhez (vagy, ha könnyedebben vesszük a dolgokat, akkor egy randipartnerhez) vezető út korántsem olyan egyszerű, mint reméljük, még a digitális világban sem. A Kaspersky kutatói kiértékelték a románchoz vezető úton felmerülő kockázatokat és kihívásokat, és megállapították, hogy a szerelmi afférok a kiberbűnözőktől sem idegenek.
A világszerte széles körben használt társkereső appokat (pl. a Tindert és a Badoo-t) gyakran használják csalinak a mobil eszközöket célzó malware-ek terjesztésére vagy személyes adatok megszerzésére, hogy aztán kéretlen reklámokkal bombázzák a felhasználókat, vagy akár drága előfizetésekre költsék a pénzüket. Ezeknek a fájloknak persze semmi közük a valódi applikációkhoz, de sokszor használják az eredeti társkeresők nevét és dizájnját.
A több mint 20 népszerű társkereső alkalmazás nevét és a „dating” kulcsszót használó malware-ek elemzése kimutatta, hogy 2019-ben a legális alkalmazások álcája alatt 1963 egyedi fájlt terjesztettek. Ezek kétharmada (1262 fájl) a Tinder név alatt futott, hatoduk (263 fájl) pedig a Badoo-hoz volt köthető – mindkét app világszerte ismert.
Az, hogy ezek a kártékony fájlok mennyire veszélyesek, az fájlonként eltérő: lehetnek más malware-eket letöltő trójai vírusok, drága SMS-eket küldő programok vagy reklámszoftverek, amelyekkel nagy esély van arra, hogy ahányszor jelzés érkezik a felhasználó készülékére, az valamilyen bosszantó reklámértesítés, és nem egy potenciális randipartnertől érkező üzenet.
Az egyik ilyen első ránézésre Tindernek kinéző alkalmazás például valójában egy banki trójai vírus, amely folyton hozzáférési jogokat kér, és amint megkapja, minden olyan jogot megad magának, aminek segítségével a felhasználó pénzéhez juthat. Van egy olyan is, amelyik rögtön a telepítés után „Beállításoknak” nevezi magát, egy hamis hibaüzenetet mutat, majd később eltűnik, hogy aztán nagy valószínűséggel néhány nappal később kéretlen reklámokkal térjen vissza.
A top 10 észlelés a megtámadott Kaspersky-felhasználók száma alapján
Észlelés neve | |
1 | HEUR:Trojan.AndroidOS.Hiddapp.ch |
2 | HEUR:Trojan.AndroidOS.Boogr.gsh |
3 | UDS:DangerousObject.Multi.Generic |
4 | not-a-virus:HEUR:AdWare.AndroidOS.MobiDash.z |
5 | not-a-virus:HEUR:AdWare.AndroidOS.Mobidash.ai |
6 | not-a-virus:HEUR:RiskTool.AndroidOS.Frime.a |
7 | HEUR:Trojan-SMS.AndroidOS.Opfake.a |
8 | not-a-virus:HEUR:RiskTool.AndroidOS.Dnotua.ixj |
9 | not-a-virus:HEUR:AdWare.AndroidOS.Mobidash.ag |
10 | UDS:DangerousObject.AndroidOS.GenericML |
Az adathalászatra szakosodott kiberbűnözők sem hagyják ki az alkalmat, hogy a szerelmet keresőkön élősködjenek. Az internetet szinte elárasztják a népszerű társkereső alkalmazások és weboldalak (pl. a Match.com és a Tinder) hamis kópiái. A felhasználókat arra kérik, hogy adják meg személyes adataikat, vagy hogy a közösségi médiás fiókjaikon keresztül kapcsolódjanak az alkalmazásokhoz. Az eredmény nem meglepő: az adatokat később a kiberbűnözők használják fel vagy értékesítik, a felhasználó pedig semmit sem kap.
Egy Tindernek álcázott adathalász weboldal arra próbálja rávenni a felhasználókat, hogy regisztráljanak, és találjanak maguknak randipartnert
A statisztikákból az is kiderül, hogy Valentin-nap előtt megnő az érdeklődés a szerelmi témák iránt. A PeopleMedia weboldal adathalász verzióján tett kattintások száma például Valentin-nap előtt majdnem egy hónappal több mint a kétszeresére nőtt.
„A szerelem egy olyan téma, amely egyetemesen érdekli az embereket, és ez természetesen azt jeleni, hogy a kiberbűnözők sem maradnak távol tőle. Az online társkeresés megkönnyítette az életünket, de egyúttal új kockázatokat is hozott a szerelemhez vezető úton. A felhasználóknak azt tanácsoljuk, hogy legyenek figyelmesek, és az alkalmazások hivatalos, alkalmazásáruházakban elérhető verzióit használják. És természetesen sok szerencsét kívánunk a tökéletes partner megtalálásához erre a különleges napra”
– mondta Vlagyimir Kuszkov, a Kaspersky fejlett fenyegetések kutatásával és szoftverbesorolással foglalkozó részlegének vezetője.
Valentin-nap előtt a Kaspersky a következőket tanácsolja a kiberkockázatok elkerüléséhez:
- Mindig ellenőrizze az alkalmazásengedélyeket, hogy lássa, mit tehetnek meg a telepített alkalmazásai.
- Ne telepítsen alkalmazásokat nem megbízható forrásokból, még akkor sem, ha erősen reklámozzák őket, és blokkolja az ismeretlen forrásból származó programok telepítését az okostelefonja beállításaiban.
- Informálódjon a felkeresni kívánt társkereső weboldalról: keressen rá a neten, hogy milyen a hírneve, és próbáljon meg felhasználói véleményeket találni.
- Használjon megbízható biztonsági megoldást, például a Kaspersky Security Cloud szoftvert, amely fejlett védelmet nyújt Mac-en, PC-n és a mobil eszközökön egyaránt.
A Kaspersky a következőket javasolja a társkereső appok biztonságos használatához:
- Ne osszon meg túl sok személyes információt idegenekkel.
- Győződjön meg róla, hogy valós személlyel találkozik-e, mivel a csalók gyakran hamis profilt használnak az átveréseikhez.
Gazdaság
Fenntartható sörfőzést fejleszt a Danube Cup győztes startup-ja
Idén hazánk rendezte az immár 9 éve működő verseny és konferencia, a Danube Cup döntőjét, ami öt (Ausztria, Magyarország, Németország, Szlovákia, Szerbia) ország 11 Duna-parti egyetemét tömöríti. A kezdeményezésben különböző tudományágakból jövő egyetemisták versenyeznek az ötleteikkel, vállalkozáskezdeményezésekkel.
A versenyt kiegészíti a kétévente megrendezett konferencia a vállalkozásfejlesztés oktatásáról és kutatásáról.
Ebben az évben a versenyt a Budapesti Corvinus Egyetem rendezte, mint ahogy az egész kezdeményezés is a BCE és a Műegyetem együttműködéséből született. A verseny egyik főszervezője Petheő Attila (tanszékvezető, egyetemi docens BCE) elmondta, hogy a verseny is segíti az egyetemek átalakulását a projektalapú, a „csinálás révén tanulás” modellje felé. Az egyetemi világ egyre kevésbé kurzusközpontú, és egyre inkább a hallgatók bevonásán alapszik különböző kezdeményezésekbe, ötletelésekbe, ezek megvalósításába.
A Danube Cup nemzetközi döntőjébe 10 csapat jutott be az anyaegyetemükön megrendezett elődöntőt követően. A versenyt a bécsi Brewcycle (Vienna University of Economics and Business) nyerte meg, második a Tennis Mate (BCE) csapat lett, harmadik helyezést az OnlyPass (BCE) ért el.
Miriam Pratter, a győztes csapat képviselője elmondta, hogy ötletük lényege a sörfőzés fenntarthatóbbá tétele. A sörfőzés során rengeteg hulladékot dobnak ki, miközben a mezőgazdaság hiányt szenved műtrágyából. Az ötletük, hogy ezt a hulladékot a biogazdálkodók számára megfizethető műtrágyává alakítsák. Arra a kérdésre, hogy mit tanultak a vállalkozásépítés során, Miriam azt válaszolta, hogy a közgazdasági egyetem egy speciális kurzusán találkoztak, amin több egyetem hallgatói vettek részt. A kurzus vezetője, egy doktorandusz választotta ki őket és vágtak bele az ötlet megvalósításába. Nagyon fontos volt a felkészítésük arra, hogy leendő befektetőket, megrendelőiket meggyőzzék termékük sikerességéről.
A második helyezett Tennis Mate projektje teniszpartner kereső szolgáltatás hoteleknek. Segítenek szállodáknak a teniszpályák kihasználtságának javítása érdekében, eközben lehetőséget adnak a szállodák vendégeinek és a helybélieknek a pályák foglalásához. Baráti társaságként indultak, később jöttek rá, hogy mindegyikük másban jó, nagyon jól kiegészít egymást.
A harmadik helyezett, az Only Pass csapat plasztik belépőkártyákat digitalizál, amit az okostelefon pénztárca funkciójában tárol. Ezt tudja használni a belépéshez, ami hasznos lehet az Airbnb-ben, hotelek, irodaházak, de akár konditermek esetében is. Az interjú során a csapat kiemelte a magabiztosság fontosságát. Fontos tapasztalatuk, hogy elérhetőek a felsővezetők, ha jó az ötlet, akkor ad időt a beszélgetésre.
„A Danube Cup ereje a Duna-régióban és a közös ügy mellé álló egyetemi közösségben rejlik, és abban, hogy a hallgatók lehetőséget kapnak a megmérettetésre, vállalkozói ötleteik fejlesztésére és arra, hogy a tudományos és üzleti szféra szakembereinek validálják ötleteiket. Célunk, hogy a Danube Cup során létrejövő vállalkozói ötletek ténylegesen, piaci alapon is megvalósuljanak.”
– nyilatkozta Harsányi Mónika, a BKIK Nemzetközi Projektiroda vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Miért nincsenek Munkáshitel akciók a bankoknál?
Száz folyósított hitelforintból több, mint 7 forintot Munkáshitelként igényelnek az ügyfelek.
Bár a kamatmentes termék stabil, minimális kockázattal bíró kamatbevételt jelent a bankoknak Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint kevés bank akciózik a termékkel.
Bár a kormányzati oldalon előzetesen várt 120 ezer igénylő és az 500 milliárd forintot közelítő kihelyezés szinte bizonyosan nem válik valóra, mostanra a magyar fogyasztási hitelpiac hangsúlyos elemévé vált a Munkáshitel. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint 2025. első négy hónapjában a kihelyezett Munkáshitelek összege megközelíti a 77 milliárd forintot, és közel 20 ezer szerződés köttetett.
A lakossági, nem folyószámla jellegű hitelek piacán mindent 100 forintból 7,2 forintot Munkáshitelként folyósítottak bankok az év első négy hónapjában.
A maxiumim 4 millió forint összegű Munkáshitel potenciális ügyfélköre a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az életkori adatok alapján 920 ezer fő. Ha ebből a körből leszámítjuk azt a nagyjából 300 ezer fiatalt, akik felsőoktatásban tanul, vagy már diplomát szerzett, akkor látható, hogy a kormányzati tervek teljesüléséhez 20 százalékos jelentkezési arányra lenne szükség.
Öt személyi kölcsön mellé jut egy Munkáshitel
A Munkáshitel szemmel láthatóan a személyi kölcsönök alternatívája lett. Az ügyfelek által igényelt Munkáshitel összege a teljes személyi hitelállomány közel negyedét, 23 százalékát teszi ki, míg darabszámban öt személyi kölcsön szerződés mellé egy Munkáshitel szerződést is kötnek a bankok.
Azaz Gergely Péter szerint a húsz százalékos részarányt egyelőre a fogyasztási hitelek körében képes hozni a Munkáshitel, ami a BiztosDöntés.hu szakértője szerint nem lebecsülendő teljesítmény.
A nyári időszak a szakember szerint újabb hullámot indíthat az igénylésben. Jó eséllyel a teljesen szabad felhasználású Munkáshitel jó alapja lehet a lakásfelújításoknak, a gyermekek iskoláztatási költségeinek, sőt több fiatal akár a nyaralás költségeinek finanszírozására is szán majd a viszonylag könnyedén elérhető összegből.
Kényelmes, kockázatmentes bevétel a bankoknak
A bankok számára a Munkáshitel a kamattámogatásnak köszönhetően rentábilis termék: az állam az 5 éves állampapír átlaghozam 110 +1 százalékát kitevő kamatot fizet ugyanis rá. Ez a május 30-ai 6,44%-os 5 éves állampapír referenciahozammal számolva jelenleg 8,084 százalékos kamatot jelent. Ez persze nem akkora összeg, mint amit egy személyi kölcsönért kapnak a bankok, de Gergely Péter szerint fontos látni, hogy – évi 0,5%-os, az ügyfél által fizetendő kezességvállalási díj ellenében – a Munkáshitelnél az állam garantálja a bank számára az ügyfél által meg nem fizetett tőke visszafizetését, így minimális a hitelnyújtás kockázata.
Kevés a Munkáshitel akció
A fentiek ellenére a szakértő szerint más, hasonló kondíciójú, állami támogatás mellett elérhető termékhez – például a Babaváróhoz – képest viszonylag csekély jelenleg a Munkáshitel akció a bankoknál.
A BiztosDöntés.hu gyűjtése szerint legutóbbi időkig csak a Gránit Bank nyújtott visszatérítést a Munkáshitelt igénylő ügyfeleinek. A pénzintézet most meghosszabbította ezt, így 40 ezer forintot jóváír a Munkáshitelt június 30-ig igénylő ügyfelek részére. Ha az ügyfél vállalja, hogy a banknál nyitott számlára kéri a pénzt, ráadásul a jövedelmét is ide utaltatja, akkor pedig további 40 ezer forintot kaphat – emlékeztet Gergely Péter.
A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a Munkáshitel egyik legkomolyabb potenciális felhasználását, az autóvásárlást támogatja új akciójával a CIB Bank. Egyszeri 50 ezer forint jóváírást kap az az igénylő, aki június 17-ig igényelt Munkáshiteléhez kapcsolódóan azt jelzi, hogy a kölcsönt (részben vagy egészében) autóvásárlásra kívánja fordítani, valamint teljesít még néhány feltételt.
Az akció értékét Gergely Péter szerint kismértékben rontja, hogy az ugyanebben az időszakban személyi kölcsönt igénylő ügyfeleknek 100 ezer forint jóváírást hirdet a bank – más kérdés, hogy ott egy 3 milliós, 72 hónapra adott hitel havi törlesztőrészlete közel 56 ezer forint (a hitel thm-je 10,61%), miközben a 4 milliós Munkáshitel 10 évre havi 33 334 forintos induló törlesztőrészlettel elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Digitális ugrás a HR-ben – mesterséges intelligenciával és e-learninggel újít a SPAR
Új karrieroldallal, toborzási rendszerrel és e-learning lehetőségekkel várja munkavállalóit a SPAR.
Teljeskörűen megújította karrieroldalát és toborzási folyamatait a SPAR Magyarország, hogy még hatékonyabban, ugyanakkor emberközeli módon szólítsa meg a potenciális munkatársakat. A vállalat célja, hogy a legmodernebb technológiai megoldásokkal támogassa a pályázók és a HR csapat munkáját egyaránt – legyen szó jelentkezésről, kiválasztásról vagy beilleszkedésről.
„A SPAR Magyarország az egyik legnagyobb hazai foglalkoztató, közel 14 ezer munkavállalóval. A humán erőforrás számunkra nemcsak operatív kérdés, hanem stratégiai érték. Ezért fordítunk kiemelt figyelmet arra, hogy már a toborzási folyamat is tükrözze a vállalat profizmusát, emberközpontúságát és innovációs törekvéseit. A bevezetett újítások célja, hogy még gyorsabban, hatékonyabban és személyre szabottabban tudjuk megszólítani a leendő munkavállalókat országszerte”
– hangsúlyozta Szijjné Kállai Ildikó, a SPAR Magyarország személyzetfejlesztési és HR vezetője.
A SPAR új karrierplatformja felhasználóbarát, áttekinthető és mobilra optimalizált felületet kínál. A jelentkezők személyre szabható profilokat hozhatnak létre, megadhatják álláskeresési preferenciáikat, és automatikusan értesülhetnek a számukra releváns lehetőségekről. A dokumentumfeltöltés és jelentkezési folyamat egyszerűbbé vált, a rendszer pedig folyamatos kapcsolatot biztosít a pályázók és a toborzási csapat között.
Az új toborzási szoftver egyben teljesen digitalizálja a HR adminisztrációt is: lefedi a teljes kiválasztási folyamatot a pozíciók jóváhagyásától kezdve az ajánlat kiküldéséig. A rendszer lehetővé teszi az álláshirdetések gyors, célzott kezelését, a jelöltek státuszának valós idejű követését, valamint az ajánlatok digitális elfogadását. A papírmentes működés nemcsak fenntarthatóbbá, hanem gyorsabbá és átláthatóbbá is teszi a folyamatokat.
A SPAR a legújabb technológiákat is integrálja a toborzásba: mesterséges intelligenciával támogatott álláshirdetések és interaktív avatárok segítik a vállalati kultúra hiteles bemutatását. Az AI alapú hirdetések személyre szabottan érik el a jelölteket, az avatárok pedig élményszerűen mutatják be a cég értékeit és mindennapjait.
Fókuszban a digitális tanulás
A belső fejlesztések nem állnak meg a toborzásnál: a SPAR komoly hangsúlyt fektet a munkavállalók oktatására és fejlődésére is. A SPAR Online Akadémia egy olyan digitális platform, amely a vállalat minden dolgozója számára elérhető. 2024-ben több mint 65 ezer digitális tananyagot végeztek el a kollégák, összesen több mint 34 ezer képzési órát fordítva az online tanulásra. Az elérhető anyagok között szerepelnek munkavédelmi és minőségbiztosítási képzések (gépek használata, HACCP), szakterületi oktatások (pékség, hús, zöldség-gyümölcs), IT-biztonsági kurzusok, soft skill tréningek, onboarding programok, sőt, nemzetközi együttműködésből származó, videós anyagok is.
A SPAR Online Akadémia integrálja a mentor-betanító programot és a Beszerzési Akadémiát is, lehetőséget adva az új munkavállalók és vezetők számára, hogy értékeljék a betanítási folyamatot – így támogatva a minőségi beilleszkedést. A tanulásra dedikált eszközök – például bolti tabletek – elérhetők az összes üzletben, ezzel is biztosítva a hozzáférhetőséget minden munkatárs számára.
A SPAR célja, hogy a munkavállalók ne csak bekerüljenek a szervezetbe, hanem hosszú távon fejlődjenek is benne. Ezért a vállalat tovább bővíti az e-learning kínálatot, különös figyelmet fordítva a kompetenciafejlesztésre és a munkavállalók által jelzett témák beépítésére az e-learning tanagyagokba.
A közleményhez csatolt képeket gyors regisztráció után nagyobb felbontásban is elérheti a SPAR Médiatárban, a https://mediatar.spar.hu/ oldalon. A felületen lehetősége nyílik a SPAR további publikus képeit is letölteni. A képek felhasználásakor kérjük, hogy a spar.hu fotókreditet használja.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Ipar2 hét ago
Energiaköltség-csökkentés pályázatok nélkül? – PPA, tárolók és innovatív finanszírozási megoldások cégek számára
-
Okoseszközök2 hét ago
HONOR 400 vagy 400 Pro? Összehasonlítottuk
-
Mozgásban2 hét ago
A modern autók átka: egy vagyonba is kerülhet a szoftverhiba
-
Tippek2 hét ago
Három trend, amely meghatározza a kávézást 2025-ben
-
Szórakozás2 hét ago
Ingyenes fesztivál transzfert indít a Hankook a dunaújvárosi Ambrózia Fesztiválra
-
Gazdaság2 hét ago
Új tranzakciós igazgató a PwC Magyarországnál
-
Ipar2 hét ago
Még hatékonyabbá válhat az épületek dekarbonizációja a Schneider Electric és a One Click LCA együttműködésével