Gazdaság
Jelszó világnap: 7 tipp a nagyobb biztonságért
„A jelszó olyan, mint a fehérnemű: ne mutogassuk másnak, cseréljük gyakran, és ne osszuk meg idegenekkel.” – Chris Pirillo
Életünk jelentős részét az online térben töltjük: itt levelezünk, dolgozunk, tanulunk, bankolunk, vásárolunk, posztolunk a közösségi média oldalainkra, és még sorolhatnánk.
Rengeteg platformon hozunk létre profilt vagy fiókot, amelyekhez hajlamosak vagyunk egyszerű, könnyen megjegyezhető jelszavakat választani. A Virginia Tech és a Dashlane jelszókezelő vállalat közös kutatása szerint ráadásul a legtöbben akár évekig is ugyanazt a jelszót használjuk. Pedig a személyes adataink védelme érdekében összetett kódokat kellene választanunk, és minden felületen másikat. Erre hívja fel a figyelmet a május 7-én megrendezett Jelszó világnap, melynek alkalmából a Kingston Technology összegyűjtött néhány tanácsot, amelyekkel biztonságossá tehetjük a jelszavainkat és megelőzhetjük az adatlopásokat.
Virtuális kulcsok a bizalmas adatokhoz
Átlagosan 25-30 online profillal rendelkezünk különféle oldalakon, de összesen maximum 5 jelszót használunk ezekhez, amelyek a legtöbb esetben meglehetősen gyengék. Pedig a jelszavakra digitális erődökként kell tekintenünk, amelyeken, ha nem elég erősek és biztonságosak, a hackerek nyitott kapukat döngethetnek. Ezért, ha könnyedén kitalálható jelszavakkal regisztrálunk, illetve ezeket nem is cseréljük rendszeresen, akkor gyakorlatilag közvetlen hozzáférést adunk a rosszindulatú támadóknak a rólunk szóló összes bizalmas információhoz. Ezt támasztja alá a Verizon technológiai vállalat 2019-es adatszivárgási eseteket vizsgáló riportja is, amely rámutatott, hogy a kiberbűnözők a biztonsági incidensek 80 százalékában olyan jelszavakat használtak ki, amelyek gyengék voltak, vagy az IT-rendszerek feltörését követően kerültek ki az internetre. Márpedig, ha a hackerek hozzáférnek a fiókunkhoz vagy az egész számítógépünkhöz, akkor pár kattintással, nyomtalanul ellophatják az adatainkat és a fájljainkat, sőt, akár a pénzünket is.
A Jelszó világnap jó alkalom arra, hogy átvizsgáljuk meglévő jelszavainkat és megerősítsük őket. Bár a jelszavak cseréje, kezelése és tárolása macerás feladatnak tűnik, néhány egyszerű tanácsot követve jelentősen növelhetjük az online biztonságunkat.
- Kerüljük a kliséket
Magyarországon és úgy általában a világon is a legfelkapottabb jelszavak között szerepel az „12345678”, az „11111111”, a „jelszo” és a „szerelem”, de népszerűek a saját nevünket, illetve partnerünk, gyermekünk vagy kisállatunk nevét, valamint márkaneveket és filmcímeket tartalmazó jelszavak is. Ám ezeket egy hacker pillanatok alatt megfejti, ezért egy megbízható kód megalkotásához ennél kreatívabbnak kell lennünk. Fontos azonban, hogy ne regisztráljunk olyan jelszót, amely bizalmas vagy személyes adatokat tartalmaz, például születési dátumot, személyi igazolvány számot, számlaszámot vagy biztonsági kódot, de olyat se, amelyet a közösségi oldalaink alapján könnyen ki lehet találni. Természetesen soha ne osszuk meg másokkal a jelszavainkat, de ha mégis megtettük, most változtassuk meg azokat.
- Szavak helyett írjunk mondatokat
Minél hosszabb egy jelszó, annál nehezebb feltörni. Ezért ahhoz, hogy a lehető legnagyobb biztonságban tudhassuk adatainkat, érdemes nyolc karakternél hosszabbat választani. Kerüljük az egy szótagból álló szavakat, és gondoljunk inkább egy kifejezésre vagy egy sorra az egyik kedvenc dalunkból, könyvünkből vagy filmünkből. Mindig jó ötlet, ha kis- és nagybetűkkel, számokkal, szóközökkel és speciális karakterekkel tűzdeljük tele a jelszót.
- Minden platformra más kóddal regisztráljunk
Ha azonos jelszót alkalmazunk a különféle fiókokhoz és profilokhoz, az nemcsak a magánszemélyekre, hanem a cégekre is súlyos fenyegetést jelenthet, hiszen ilyen esetben az egyik platform feltörésével az összes többi is veszélybe kerül. Azért, hogy elkerülhessük az ilyen helyzeteket, legyünk elővigyázatosak és használjunk eltérő jelszavakat minden weboldalon és alkalmazásban. Ha szeretnénk utánajárni, hogy az e-mail címünkhöz kapcsolódó bármely jelszó kikerült-e a nagyvilágba, akkor azt a Have I Been Pwned weboldalon tehetjük meg.
- Használjunk jelszókezelőt
Erős és sokféle jelszót kitalálni talán még nem olyan macerás, megjegyezni őket azonban már sokkal nehezebb feladat. Jó megoldás erre egy jelszókezelő program, amellyel bonyolultabb jelszavakat is létrehozhatunk, illetve kezelhetünk. Ez tulajdonképpen egy digitális széf, amelyben biztonsággal elhelyezhetjük a különböző webhelyeken használt jelszavainkat, nekünk pedig mindössze egy fő jelszót kell megjegyeznünk. Ilyen program például a LastPass, amelynek ingyenes verziója is van, de érdemes lehet kipróbálni a 1Password vagy a Google jelszómenedzsereket is. Kényelmes módszer lehet az is, ha az internetböngészőben vagy a számítógépünkre mentjük el a jelszavakat, ám ez egyáltalán nem biztonságos. Ennél még az is hatékonyabb, ha egy füzetbe jegyezzük fel őket.
- Alkalmazzunk többlépcsős azonosítást
A kétlépcsős azonosítással egy extra biztonsági réteget hozunk létre. A jelszó megadása után SMS-ben vagy e-mailben kapunk egy ellenőrző kódot ahhoz, hogy beléphessünk a kívánt felületre. Így, ha nem mi kezdeményezzük a belépést, az üzenetből rögtön értesülhetünk róla és azonnal megváltoztathatjuk a jelszavunkat. Ez esetben tehát a támadónak a jelszót és a biztonsági kódot is ismernie kell ahhoz, hogy a tudtunk nélkül feltörhesse a fiókunkat.
- Legalább három havonta cseréljük a jelszavainkat
Ha nem kérünk értesítést az adatlopási eseteket figyelő oldalaktól, és többlépcsős azonosítást sem használunk, általában nem is szerzünk tudomást róla, ha valaki megszerzi a jelszavunkat vagy adatszivárgás miatt kikerül az internetre. Éppen ezért tanácsos rendszeresen, legalább három havonta megújítani az összes jelszavunkat, főleg akkor, ha egy adott eszközt más felhasználókkal közösen használunk, legyen az partner vagy munkatárs. Akkor is feltétlenül változtassuk meg őket, ha rosszindulatú programot vagy vírust észlel az eszközünk.
- Ne feledkezzünk el az adathordozókról sem
Amikor jelszót cserélünk, gyakran csak az online profiljainkra gondolunk, de ilyenkor célszerű végig venni, milyen egyéb helyeken tárolunk még személyes adatokat. Őrzünk-e például fotókat egy külső merevlemezen vagy érzékeny munkahelyi fájlokat egy pendrive-on? Ha valóban fontos számunkra adataink biztonsága, ajánlott minden adathordozónkat, így az USB-kulcsokat és az SSD-ket is titkosítottra cserélni. Így, ha az eszközt esetleg elveszítjük vagy ellopják, a rajta lévő személyes vagy vállalati információkhoz akkor sem tud senki hozzáférni, hiszen ezeket egy összetett jelszóval titkosítja az eszköz. A szoftveres és hardveres titkosítás jellemzőiről a Kingston átfogó infografikájából tudhatunk meg többet.
Gazdaság
Miért nincsenek Munkáshitel akciók a bankoknál?
Száz folyósított hitelforintból több, mint 7 forintot Munkáshitelként igényelnek az ügyfelek.
Bár a kamatmentes termék stabil, minimális kockázattal bíró kamatbevételt jelent a bankoknak Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint kevés bank akciózik a termékkel.
Bár a kormányzati oldalon előzetesen várt 120 ezer igénylő és az 500 milliárd forintot közelítő kihelyezés szinte bizonyosan nem válik valóra, mostanra a magyar fogyasztási hitelpiac hangsúlyos elemévé vált a Munkáshitel. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint 2025. első négy hónapjában a kihelyezett Munkáshitelek összege megközelíti a 77 milliárd forintot, és közel 20 ezer szerződés köttetett.
A lakossági, nem folyószámla jellegű hitelek piacán mindent 100 forintból 7,2 forintot Munkáshitelként folyósítottak bankok az év első négy hónapjában.
A maxiumim 4 millió forint összegű Munkáshitel potenciális ügyfélköre a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az életkori adatok alapján 920 ezer fő. Ha ebből a körből leszámítjuk azt a nagyjából 300 ezer fiatalt, akik felsőoktatásban tanul, vagy már diplomát szerzett, akkor látható, hogy a kormányzati tervek teljesüléséhez 20 százalékos jelentkezési arányra lenne szükség.
Öt személyi kölcsön mellé jut egy Munkáshitel
A Munkáshitel szemmel láthatóan a személyi kölcsönök alternatívája lett. Az ügyfelek által igényelt Munkáshitel összege a teljes személyi hitelállomány közel negyedét, 23 százalékát teszi ki, míg darabszámban öt személyi kölcsön szerződés mellé egy Munkáshitel szerződést is kötnek a bankok.
Azaz Gergely Péter szerint a húsz százalékos részarányt egyelőre a fogyasztási hitelek körében képes hozni a Munkáshitel, ami a BiztosDöntés.hu szakértője szerint nem lebecsülendő teljesítmény.
A nyári időszak a szakember szerint újabb hullámot indíthat az igénylésben. Jó eséllyel a teljesen szabad felhasználású Munkáshitel jó alapja lehet a lakásfelújításoknak, a gyermekek iskoláztatási költségeinek, sőt több fiatal akár a nyaralás költségeinek finanszírozására is szán majd a viszonylag könnyedén elérhető összegből.
Kényelmes, kockázatmentes bevétel a bankoknak
A bankok számára a Munkáshitel a kamattámogatásnak köszönhetően rentábilis termék: az állam az 5 éves állampapír átlaghozam 110 +1 százalékát kitevő kamatot fizet ugyanis rá. Ez a május 30-ai 6,44%-os 5 éves állampapír referenciahozammal számolva jelenleg 8,084 százalékos kamatot jelent. Ez persze nem akkora összeg, mint amit egy személyi kölcsönért kapnak a bankok, de Gergely Péter szerint fontos látni, hogy – évi 0,5%-os, az ügyfél által fizetendő kezességvállalási díj ellenében – a Munkáshitelnél az állam garantálja a bank számára az ügyfél által meg nem fizetett tőke visszafizetését, így minimális a hitelnyújtás kockázata.
Kevés a Munkáshitel akció
A fentiek ellenére a szakértő szerint más, hasonló kondíciójú, állami támogatás mellett elérhető termékhez – például a Babaváróhoz – képest viszonylag csekély jelenleg a Munkáshitel akció a bankoknál.
A BiztosDöntés.hu gyűjtése szerint legutóbbi időkig csak a Gránit Bank nyújtott visszatérítést a Munkáshitelt igénylő ügyfeleinek. A pénzintézet most meghosszabbította ezt, így 40 ezer forintot jóváír a Munkáshitelt június 30-ig igénylő ügyfelek részére. Ha az ügyfél vállalja, hogy a banknál nyitott számlára kéri a pénzt, ráadásul a jövedelmét is ide utaltatja, akkor pedig további 40 ezer forintot kaphat – emlékeztet Gergely Péter.
A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a Munkáshitel egyik legkomolyabb potenciális felhasználását, az autóvásárlást támogatja új akciójával a CIB Bank. Egyszeri 50 ezer forint jóváírást kap az az igénylő, aki június 17-ig igényelt Munkáshiteléhez kapcsolódóan azt jelzi, hogy a kölcsönt (részben vagy egészében) autóvásárlásra kívánja fordítani, valamint teljesít még néhány feltételt.
Az akció értékét Gergely Péter szerint kismértékben rontja, hogy az ugyanebben az időszakban személyi kölcsönt igénylő ügyfeleknek 100 ezer forint jóváírást hirdet a bank – más kérdés, hogy ott egy 3 milliós, 72 hónapra adott hitel havi törlesztőrészlete közel 56 ezer forint (a hitel thm-je 10,61%), miközben a 4 milliós Munkáshitel 10 évre havi 33 334 forintos induló törlesztőrészlettel elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Digitális ugrás a HR-ben – mesterséges intelligenciával és e-learninggel újít a SPAR
Új karrieroldallal, toborzási rendszerrel és e-learning lehetőségekkel várja munkavállalóit a SPAR.
Teljeskörűen megújította karrieroldalát és toborzási folyamatait a SPAR Magyarország, hogy még hatékonyabban, ugyanakkor emberközeli módon szólítsa meg a potenciális munkatársakat. A vállalat célja, hogy a legmodernebb technológiai megoldásokkal támogassa a pályázók és a HR csapat munkáját egyaránt – legyen szó jelentkezésről, kiválasztásról vagy beilleszkedésről.
„A SPAR Magyarország az egyik legnagyobb hazai foglalkoztató, közel 14 ezer munkavállalóval. A humán erőforrás számunkra nemcsak operatív kérdés, hanem stratégiai érték. Ezért fordítunk kiemelt figyelmet arra, hogy már a toborzási folyamat is tükrözze a vállalat profizmusát, emberközpontúságát és innovációs törekvéseit. A bevezetett újítások célja, hogy még gyorsabban, hatékonyabban és személyre szabottabban tudjuk megszólítani a leendő munkavállalókat országszerte”
– hangsúlyozta Szijjné Kállai Ildikó, a SPAR Magyarország személyzetfejlesztési és HR vezetője.
A SPAR új karrierplatformja felhasználóbarát, áttekinthető és mobilra optimalizált felületet kínál. A jelentkezők személyre szabható profilokat hozhatnak létre, megadhatják álláskeresési preferenciáikat, és automatikusan értesülhetnek a számukra releváns lehetőségekről. A dokumentumfeltöltés és jelentkezési folyamat egyszerűbbé vált, a rendszer pedig folyamatos kapcsolatot biztosít a pályázók és a toborzási csapat között.
Az új toborzási szoftver egyben teljesen digitalizálja a HR adminisztrációt is: lefedi a teljes kiválasztási folyamatot a pozíciók jóváhagyásától kezdve az ajánlat kiküldéséig. A rendszer lehetővé teszi az álláshirdetések gyors, célzott kezelését, a jelöltek státuszának valós idejű követését, valamint az ajánlatok digitális elfogadását. A papírmentes működés nemcsak fenntarthatóbbá, hanem gyorsabbá és átláthatóbbá is teszi a folyamatokat.
A SPAR a legújabb technológiákat is integrálja a toborzásba: mesterséges intelligenciával támogatott álláshirdetések és interaktív avatárok segítik a vállalati kultúra hiteles bemutatását. Az AI alapú hirdetések személyre szabottan érik el a jelölteket, az avatárok pedig élményszerűen mutatják be a cég értékeit és mindennapjait.
Fókuszban a digitális tanulás
A belső fejlesztések nem állnak meg a toborzásnál: a SPAR komoly hangsúlyt fektet a munkavállalók oktatására és fejlődésére is. A SPAR Online Akadémia egy olyan digitális platform, amely a vállalat minden dolgozója számára elérhető. 2024-ben több mint 65 ezer digitális tananyagot végeztek el a kollégák, összesen több mint 34 ezer képzési órát fordítva az online tanulásra. Az elérhető anyagok között szerepelnek munkavédelmi és minőségbiztosítási képzések (gépek használata, HACCP), szakterületi oktatások (pékség, hús, zöldség-gyümölcs), IT-biztonsági kurzusok, soft skill tréningek, onboarding programok, sőt, nemzetközi együttműködésből származó, videós anyagok is.
A SPAR Online Akadémia integrálja a mentor-betanító programot és a Beszerzési Akadémiát is, lehetőséget adva az új munkavállalók és vezetők számára, hogy értékeljék a betanítási folyamatot – így támogatva a minőségi beilleszkedést. A tanulásra dedikált eszközök – például bolti tabletek – elérhetők az összes üzletben, ezzel is biztosítva a hozzáférhetőséget minden munkatárs számára.
A SPAR célja, hogy a munkavállalók ne csak bekerüljenek a szervezetbe, hanem hosszú távon fejlődjenek is benne. Ezért a vállalat tovább bővíti az e-learning kínálatot, különös figyelmet fordítva a kompetenciafejlesztésre és a munkavállalók által jelzett témák beépítésére az e-learning tanagyagokba.
A közleményhez csatolt képeket gyors regisztráció után nagyobb felbontásban is elérheti a SPAR Médiatárban, a https://mediatar.spar.hu/ oldalon. A felületen lehetősége nyílik a SPAR további publikus képeit is letölteni. A képek felhasználásakor kérjük, hogy a spar.hu fotókreditet használja.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A kriptotárcák lesznek a jövő pénzügyi központjai
A kriptotárcák új generációja: a Bitget jelentése szerint pénzügyi központokká válnak a digitális pénztárcák
A Bitget, vezető kriptotőzsde és Web3 platform a közelmúltban két jelentős bejelentést tett: egyrészt közzétette legújabb Onchain Report tanulmányát, amely szerint a kriptotárcák már nem csupán tárolásra szolgálnak, hanem mindennapi pénzügyi tevékenységek központjaivá váltak világszerte. Másrészt elindította a BGUSD nevű, valós eszközökkel fedezett, hozamot termelő stabil eszköz tanúsítványát, amely új lehetőségeket kínál a passzív jövedelemszerzésre.
A kriptotárcák új szerepe: kereskedés, fizetés, megtakarítás – egyetlen appban
A Bitget Wallet, a platform nem letétkezelő kriptotárcája, közel 80 millió felhasználót szolgál ki, és 300%-os éves növekedéssel büszkélkedhet. A most publikált Onchain Report: Crypto Wallet Use Cases című kutatásuk 4 599 felhasználó válaszai alapján világít rá arra, hogyan változtak meg a tárcahasználati szokások különböző generációk és régiók szerint.
A kutatás szerint a felhasználók már nem csak kriptovalutákat tárolnak vagy küldenek – 48% kereskedik, 46% jutalmakat szerez, 40% pedig napi fizetésekre használja a tárcát. Kiemelkedő a hozamvadászat (staking, farming) iránti érdeklődés (37%), a piaci trendek figyelése (35%) és a DApp-okkal való közvetlen interakció (33%) is. Különösen a Z generáció mutat aktív részvételt, például a kriptofizetésekben (43%).
A használati szokások régiónként eltérnek: Afrikában és Délkelet-Ázsiában az utalások dominálnak, míg Latin-Amerikában a hozamtermelés, Kelet-Ázsiában pedig a hosszú távú megtartás. Kelet-Európában – beleértve Magyarországot is – a fizetések (41%) és digitális kereskedelem emelkedik ki, ami jól mutatja, hogy a régióban is egyre inkább valós pénzügyi alternatívaként tekintenek a kriptotárcákra.
BGUSD: stabil hozam valós eszközökre alapozva
A Bitget május végén mutatta be a BGUSD stabil eszköz tanúsítványát, amely USDC-re 1:1 arányban váltható, és évi 4–5%-os hozamot kínál, naponta jóváírva a felhasználók számláján. A konstrukció mögött valós, tokenizált pénzügyi eszközök – például amerikai állampapírok és pénzpiaci alapok – állnak, amelyek hozamot generálnak, miközben megőrzik a stabilitást és likviditást.
A BGUSD az első 30 napban promóciós 5%-os éves hozamot kínál, és USDC vagy USDT segítségével jegyezhető. A termék teljes mértékben integrálva van a Bitget ökoszisztémájába – használható fedezetként, határidős kereskedésre, Launchpool-ban és egyéb platformfunkciókban is.
Mit hoz a jövő?
A Bitget célja, hogy felhasználói számára teljes onchain élményt nyújtson – a kereskedéstől és megtakarítástól kezdve a vásárlásig és felfedezésig. A Wallet újításai – mint a Super DEX (cross-chain swap), Alpha (valós idejű tokenanalitika) és a Simple Mode – ezt az irányt szolgálják. A következő hónapokban várható a passzív jövedelemre optimalizált Earn Vaults funkció, valamint új fizetési megoldások QR-kóddal, kriptokártyával és 300+ márkát elérő in-app shop integrációval.
A Bitget több mint 130 blokkláncot támogat, 300 millió dolláros felhasználóvédelmi alappal rendelkezik, és a „Crypto for Everyone” mozgalmon keresztül oktatási és integrációs programokkal dolgozik a globális elfogadás növelésén.
Magyar fókusz: kérdések, amelyekre érdemes figyelni
A nemzetközi trendek mellett a Bitget adatai alapján releváns kérdések merülnek fel hazai kontextusban is:
- Hogyan használják Kelet-Európában a tárcákat napi fizetésekre?
- Milyen szerepet játszanak ezek az eszközök az infláció elleni védekezésben?
- Milyen lehetőségeket kínál a BGUSD azok számára, akik stabil, átlátható és likvid kripto-megtakarítást keresnek?
A Bitget példája jól mutatja, hogy a jövő pénzügyi rendszere egyre inkább decentralizált, mobilközpontú és önállóan kezelhető formában valósul meg – és ebben a kriptotárcáknak központi szerepük lesz.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság7 nap ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Ipar2 hét ago
Energiaköltség-csökkentés pályázatok nélkül? – PPA, tárolók és innovatív finanszírozási megoldások cégek számára
-
Okoseszközök2 hét ago
A HONOR 6 éves Android-támogatást vállal a napokban megjelent HONOR 400 szériához
-
Okoseszközök2 hét ago
HONOR 400 vagy 400 Pro? Összehasonlítottuk
-
Gazdaság2 hét ago
Vámfegyverszünet: Európa még nem lélegezhet fel
-
Mozgásban2 hét ago
A modern autók átka: egy vagyonba is kerülhet a szoftverhiba
-
Gazdaság2 hét ago
A hazai üzleti szolgáltatók körében is gyorsul az ESG előretörése
-
Mozgásban2 hét ago
Indul a motoros-szezon, ezek jelenleg a legnépszerűbb modellek