Connect with us

Gazdaság

A Dharma zsarolóvírus kis- és középvállalkozásokat fenyeget a COVID-19 idején

A jelentés ismerteti; a Dharma hogyan célozza meg a kis- és középvállalkozásokat (KKV-ket) 2020-ban.

A Dharma már 2016 óta ismert és az egyik legjobban profitáló zsarolóvírus család a tömeges piaci terjesztésre szánt, szolgáltatásalapú kereskedelmi modelljének köszönhetően. A forráskódjának számos iterációját jelentették meg online vagy árulták, így a kódjának jelenleg sok változata létezik.

A Dharma RaaS támadások fő célpontjai a kisvállalkozások. A 2020-ban látott támadások 85 százaléka olyan sebezhető hozzáférést biztosító eszközökre fókuszált, mint például a Remote Desktop Protocol (távoli asztal, RDP).

A Dharma váltságdíjai általában egészen alacsonyak voltak: a követelt összeg átlagosan 8620 dollár volt.

“A Dharma a zsarolóvírusok gyorséttermi lánca: széles körben és könnyen elérhető szinte bárki számára,” mondta Szappanos Gábor, a Sophos kiberbiztonsági igazgatója. A Dharma zsarolóvírus-as-a-service kínálata kibővíti azon személyek körét, akik pusztító erejű zsarolóvírus támadásokat vihetnek végbe. Ez már a rendes körülmények között is komoly aggodalomra adna okot. Most azonban az ilyen támadásokból származó fenyegetés sokkal nagyobb kockázatot jelent, hiszen számos cég a járvány okozta körülményekhez adaptálódva a távmunka gyors támogatását vezette be, miközben az IT személyzet túl van terhelve. A váratlan helyzet, amelynek keretében a távoli munkaerő felszerelését és hozzáférését biztosítani kellett, a kisebb cégek infrastruktúráját és eszközeit sebezhetővé tette, az IT támogató személyzetet pedig akadályozza abban, hogy megfelelő módon figyelje meg és menedzselje a rendszereket, mint azt ahogy normális esetben tenné.”

Ahogy az a Sophos jelentésben szerepel, amint a Dharma-t felhasználó partnerek megvásárolták az eszközöket és megkezdték a célpontjuk elleni támadásukat, szinte teljes mértékben egy menü alapú Powershell scriptre támaszkodnak. Ez telepíti és elindítja azokat a komponenseket, amelyek szükségesek a zsarolóvírus terjesztésére az áldozat hálózatán. Amikor a master script futtatásra kerül, “Toolbox”-ként, “Eszköztár”-ként azonosítja magát és a támadást azzal az üzenettel indítja, hogy “Jó szórakozást, haver!”.

A támadás folyamata nagyban támaszkodik a nyílt forráskódú eszközök, illetve kereskedelmi szoftverek freeware verzióinak használatára. A titkosított fájlok dekódolása egy meglepően összetett, kétlépcsős folyamat. Azok az áldozatok, akik felveszik a kapcsolatot a “partnerekkel” a helyreállító kulcsok megszerzése érdekében, első lépésként egy olyan eszközt kapnak, amely kinyeri az összes titkosított fájljuk részleteit. A “partnerek” ekkor megosztják ezeket a kinyert adatokat a zsarolóvírus szolgáltatás üzemeltetőivel, akik a második lépésként biztosítanak egy dekódoló kulcsot a fájlokhoz. Hogy ez a folyamat mennyire hatékony az áldozatok számára az adatok visszaállítása szempontjából, a kutatás szerint nagyban múlik a “partnerek” képességein és hangulatán. A Sophos például bizonyos esetekben azt tapasztalta, hogy a “partnerek” visszatartottak néhány kulcsot, hogy további váltságdíj követelésekhez használják fel őket.

“A főcímekben felbukkanó számos multimillió dolláros váltságdíj követelés, magasrangú célpont és a WastedLockerhez hasonló fejlett támadók miatt könnyű elfeledkezni arról, hogy a Dharma jellegű fenyegetések is élnek és virulnak. Ezen eszközök lehetővé teszik egy teljesen eltérő digitális bűnözőréteg számára, hogy egyszerre több kisebb célpontot támadjanak meg és az alkalmankénti 8000 dollárokkal egy kisebb vagyont gyűjtsenek össze.”

– mondta Gallagher.

Tanácsok a védekező feleknek

  • Zárja le az internetre néző távoli asztal protokoll kapcsolatokat (RDP-t), hogy megakadályozza a digitális bűnözőket a hálózatához való hozzáférésben. Ha RDP hozzáférésre van szüksége, használja VPN-en keresztül!
  • Ellenőrizze a hálózatára csatlakozó eszközök teljes listáját és a hálózatán található összes eszközre, illetve szerverre telepítse a legfrissebb biztonsági frissítéseket, amint megjelennek!
  • Készítsen rendszeresen biztonsági mentést a legfontosabb és az aktuális adatairól egy offline tárolóeszközre!
  • Legyen tisztában a támadók jelenlétéről árulkodó öt korai jellel, hogy megakadályozza a zsarolóvírus támadásokat!
  • Ne feledje: a biztonság terén nincs általános csodaszer és létfontosságú egy többrétegű, mélyre hatoló biztonsági modell megléte!
Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

70 ezres drágulás egy hónap alatt, és más érdekességek a KSH és Használtautó.hu első közös statisztikájából

Mekkora az átlagos használtautó-ár ma Magyarországon? Milyen gyorsan terjednek a zöld meghajtású járművek? Milyen futásteljesítményre számíthatunk, ha benzines vagy dízel járművet választunk? Ezekre a kérdésekre mostantól minden hónapban pontos válaszokat ad a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közös statisztikai kiadványa. A most induló együttműködés célja, hogy a vásárlók, szakértők és döntéshozók végre valós, nagymintás adatokon alapuló képet kapjanak a hazai használtautó-piacról.

A partnerség különlegessége, hogy a Használtautó.hu immár több mint két évtizede Magyarország legmeghatározóbb használtautó-piaci szereplője, adatbázisa pedig egyedülálló méretű és részletességű. A portál minden hónapban több mint félmillió látogatót vonz, és volt olyan időszak, amikor a legtöbb oldalletöltéssel rendelkező hazai weboldallá lépett elő. A KSH-val közösen készített, rendszeresen frissülő adatközlés így nemcsak a hazai autópiac átláthatóságát növeli, hanem hosszú távon segíthet a tudatosabb vásárlói és szakpolitikai döntések meghozatalában is.

„A Használtautó.hu több mint két évtizede Magyarország legmeghatározóbb használtautó-piaci szereplője – és éppen ezért társadalmi felelősséget is vállalunk. Mivel hazánkban a használt autók áralakulásáról sem az állami nyilvántartásokban, sem más adatforrásokban nem állnak rendelkezésre jó minőségű, nagymintás adatok, úgy döntöttünk, a Használtautó.hu teljes áradatbázisát rendelkezésre bocsátjuk a KSH számára. A most induló együttműködés eredménye nemcsak egy újabb kísérleti adatkiadvány, hanem valódi 21. századi innovációs hungarikum. A célunk, hogy a lakosság, az elemzők és a gazdasági döntéshozók is pontosabb képet kapjanak a használtautó-piac folyamatairól.” – emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.

A 2025. májusi első adatcsomag máris rávilágít néhány érdekes trendre. A hirdetések közel 40%-a 2,5 millió forint alatti árkategóriába esik, és több mint egynegyede (26,4%) a 2,5–5 millió forintos sávba tartozik. Vagyis a kínálat zöme még mindig az alacsonyabb árfekvésű autókból áll. Ugyanakkor a 10 millió forint fölötti kategória is egyre hangsúlyosabbá válik: ezek a prémium vagy újabb modellek már 13,4%-os arányban szerepelnek a kínálatban, ami egy hónap alatt is több mint fél százalékpontos növekedést jelent.

Ezzel párhuzamosan az átlagos kínálati ár is emelkedett: egy hónap alatt 70 ezer forinttal lett magasabb, jelenleg 5 490 000 forinton áll. Fontos látni, hogy az árak lassú, de folyamatos emelkedése hosszabb távon komoly hatással lehet a vásárlási döntésekre – különösen azok számára, akik 3–5 millió forintos keretből keresnek megfelelő autót.

Az adatok azonban nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is sokat elmondanak. Meghajtás szerint a hirdetések fele továbbra is benzines autókat érint – ezekből májusban több mint 54 ezer került fel az oldalra. A dízelek aránya 42% körüli, viszont ami igazán figyelemre méltó: az elektromos és hibrid meghajtású autók száma hónapról hónapra látványosan nő. Májusban az elektromos autók kínálata 5,9%-kal, a hibrideké pedig 6,5%-kal emelkedett áprilishoz képest. Ez azt jelzi, hogy bár még mindig kisebbségben vannak a zöld járművek, a környezettudatos technológiák iránti kereslet egyre inkább megjelenik a használtpiacon is.

Mit várhatunk, ha egy használt autó kilométeróra-állása alapján szeretnénk dönteni? A most publikált adatok alapján a dízelautók átlagos futásteljesítménye 221 ezer kilométer, míg a benzines modelleké „csak” 157 ezer. Ez közel 41%-os különbség, ami rávilágít arra is, hogy a dízelek jellemzően hosszabb távokra használt járművek, és vásárlás előtt érdemes alaposan mérlegelni, hogy számunkra milyen használati cél a releváns. Ugyanakkor az sem mindegy, hogy ezek a dízelek átlagosan két évvel fiatalabbak is – vagyis kevesebb év alatt tettek meg több kilométert.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

TIME100: a Huawei a világ legbefolyásosabb vállalatai között

A Huawei felkerült a TIME100 2025-ös legbefolyásosabb cégeket felsoroló listájára, mivel az amerikai szankciók ellenére jelentős előrelépéseket tett az AI, az 5G, a 6G, a felhőtechnológia és az elektromos járművek fejlesztése terén, valamint 2024-ben kiemelkedő, 118,2 milliárd dolláros bevételt ért el.

A Huawei új lendülettel válaszol az amerikai exportkorlátozások okozta kihívásokra. Ugyan Washington megtiltotta Kínának a hozzáférést az Nvidia legfejlettebb mesterséges intelligencia termékeihez, a Huawei Ascend 910C AI chipje az Nvidia H100 chipek teljesítményének akár 60%-át is elérheti bizonyos feladatokban. A vállalat az 5G-technológia területén meghatározó szerepet tölt be, és aktívan részt vesz a 6G-fejlesztés nemzetközi irányainak alakításában is. Emellett a felhőtechnológia és az elektromos járművek fejlesztése terén is folyamatos innovációval és előrelépésekkel erősíti pozícióját. A Huawei 2024-es bevétele 118,2 milliárd dollár volt, ami 22,4%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Továbbá nemrég piacra dobtak egy 18-hüvelykes, hajtogatható kijelzővel rendelkező laptopot is, amely a saját fejlesztésű Harmony operációs rendszert futtatja.

„A Huawei elkötelezett amellett, hogy erős számítástechnikai kapacitást építsen ki Kínában, és alternatív megoldást kínáljon a világnak”

– mondta korábban Meng Wanzhou, a cég pénzügyi igazgatója és a vállalat alapítója, Ren Zhengfei lánya.

A TIME100 legbefolyásosabb cégeket felsoroló 2025-ös listája a világ olyan vállalatait emeli ki, amelyek jelentős hatást gyakorolnak különböző ágazatokban, például a technológia, az egészségügy és a fenntarthatóság terén. A TIME szerkesztői és szakértői gondosan válogatják ki a cégeket újító szellemük, globális hatásuk és vezető szerepük alapján.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egymillióval nőhet a lakossági klímák száma Magyarországon – így válasszunk okosan

A háztartási klímaberendezések száma két évtized alatt megtízszereződött Magyarországon, jelenleg másfélmillió ilyen készülék van használatban, de a következő öt évben akár közel egymillióval is növekedhet a lakossági légkondik állománya.

Az LG szakértője e felfutás, illetve a minden nyáron jelentkező vevői roham kapcsán oszt meg hasznos tippeket a klímavásárlás előtt állók számára.

A hazai villamosenergia-rendszer irányítását végző MAVIR előrejelzése alapján a meglévő, közel másfélmilliós darabszámon túl 2030-ig további mintegy félmillió légkondicionáló készüléket szereltethetnek fel a magyarországi háztartások, de egy dinamikusabb felfutást feltételezve a közel egymilliós növekedés sem zárható ki. Öt év múlva így akár már 2,4 millió készülék is üzemelhet a hazai lakóingatlanokban. Ez persze nem jelenti azt, hogy fél évtized múlva a bő 4,6 milliós lakásállomány fele el lesz majd látva légkondicionálóval – hiszen nem ritka, hogy egy ingatlanba több készüléket is beszereltetnek –, az viszont biztos, hogy KSH legutóbbi, 2022-es népszámlálási statisztikájában szereplő arány, nevezetesen az, hogy a magyar lakások 28 százalékában működik klímaberendezés, jelentősen növekedni fog.

Egyre többen használják a légkondit fűtésre is

A statisztikai hivatal adataiból kitűnik, hogy a klímaberendezések területi eloszlása erősen eltérő, amiben a klimatikus és a jövedelmi viszonyok is közrejátszanak. Budapesten a lakások több mint harmadában (37%), a Balaton és a Velencei-tó környékén pedig ennél is magasabb arányban található ilyen készülék. Kiemelkedő még Pest és Csongrád-Csanád vármegye, valamint más alföldi területek, ahol nyáron az ország legmagasabb hőmérsékletei mérhetők. A legkevesebb klíma a hegyvidéki térségekben, például Nógrád és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében található – alapvetően a domborzat és az alacsonyabb nyári hőterhelés miatt.

„Az emberek egyre jobban alkalmazkodnak a forró nyarakhoz: ma már nem ritka, hogy valaki nemcsak hűteni, hanem átmeneti időszakban fűteni is klímával szeretne – főként az energiaárakkal kapcsolatos bizonytalanság miatt”

– mondta Falvi József, az LG magyarországi légkondicionáló üzletágának értékesítési vezetője.

Így válasszunk megfelelő klímát

Az LG tapasztalatai szerint a vásárlók egyre tudatosabbak: sokan már a szezon előtt beszerzik és telepíttetik a készüléket, hogy elkerüljék a nyári rohamot. Ennek ellenére a kánikula idején így is többszörösére nő a kereslet, különösen a gyorsan elérhető modellek iránt.

„A klíma ma már nemcsak a nyári túlélés eszköze, hanem az otthoni komfort és energiahatékonyság alapja is. A vásárlók egyre tudatosabbak, és hosszú távra terveznek”

– fogalmazott Falvi József.

A fűtésre is használt klímák esetében különösen fontos az inverteres, energiatakarékos technológia, valamint az, hogy a berendezéseket ne méretezzék túl, gondoskodjanak a kondenzvíz téli elvezetéséről, és számoljanak a meleg levegő felfelé áramlásával, ha a beltéri egység oldalfalra kerül.

Érdemes figyelni arra, hogy a készülék minél magasabb SCOP energiahatékonysági értékkel rendelkezzen, minél alacsonyabb külső és belső zajkibocsátás mellett, de rendkívül fontos a garanciaidő hossza és a szervizháttér is. A távoli vezérelhetőség érdekében válasszunk wifis berendezést, illetve nézzünk utána, hogy a kényelmes kezeléshez szükséges mobiltelefonos applikáció milyen felhasználói értékeléssel rendelkezik.

„Az LG ThinQ mobilalkalmazás például 5-ből 4,6 *-on áll a Play áruházban, közel 900 ezer értékelés alapján”

– emelte ki a szakember.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss