Connect with us

Gazdaság

A jövő piaca – Milliárdos megrendeléseket kapott a Bosch a fedélzeti számítógépeire

Harald Kröger, a Bosch igazgatótanácsának tagja: „A járművek fedélzeti számítógépei kulcsfontosságúak az elektronikai rendszerek komplexitásának csökkentésében.”

A Bosch fedélzeti számítógépei a járműelektronika mindeneseként, a szabályzóegységek egyre több funkcióját gyűjtik össze a nagy teljesítményű központi elektronikai modulokban.

Ezek az eszközök már több mint egy éve segítik a vezetéstámogató és járműdinamikai rendszereket, hamarosan pedig elérhetők lesznek a vezetőtér funkcióit és a karosszériaelektronikát vezérlő központi számítógépek is. Így a Bosch minden más vállalatnál szélesebb portfólióval rendelkezik majd a fedélzeti számítógépek fejlesztésében.

A Bosch csoport 2020 nyara óta 2,5 milliárd euró értékben kapott megrendeléseket fedélzeti számítógépek fejlesztésére.

„A fedélzeti számítógépek kiváló üzleti lehetőségeket jelentenek. Nagy teljesítményű számítógépeinkkel az autógyártók vezető fejlesztési és technológiai partnerei közé tartozunk”

– emelte ki Harald Kröger, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja.

A fedélzeti számítógépek fontos szerepet játszanak abban, hogy a Bosch tovább erősítheti meghatározó szerepét a szoftverigényes elektronikai rendszerek területén. Húszmilliárd eurós piacról beszélünk, amely 2030-ig akár évente 15 százalékkal is bővülhet.  Januártól 17 ezer munkatárssal kezdi meg működését a vállalat új Cross-Domain Computing Solutions üzletága, így a Bosch az összes járműhöz kapcsolódó szakterület számítógépeinek, érzékelőinek és szabályzóegységeinek hardver- és szoftverfejlesztését egy szervezeti egységben fogja össze.

A jövő járműelektronikája

Egyetlen gépkocsi sem nélkülözheti a jövőben a nagy teljesítményű szabályzóegységeket, hiszen ezekben a központi csomópontokban fut össze az autó minden „idegszála”. Számítási kapacitásuknak köszönhetően a központi számítógépek nagymennyiségű adatot dolgozhatnak fel, amelyek az automatizált vezetéshez, az adatalapú szolgáltatásokhoz és az állandó szoftverfrissítésekhez szükségesek. Jelenleg a járművek értékének mindössze tíz százalékát jelentik a szoftverek, a jövőben ez az arány 30 százalékra nőhet, a McKinsey tanácsadócég szerint. A fedélzeti számítógépek képesek ezt a szoftver- és adatmennyiséget kezelni, így ezt a technológiát hamarosan minden gépkocsiban beépítik majd a gyártók. Ezzel párhuzamosan a Bosch fejleszt számítógépeket a fedélzeti és a hálózatba kapcsolás funkcióihoz, továbbá a vezetéstámogató berendezések, az automatizált vezetés, valamint a hajtásrendszer és a karosszériaelektronikák számára is. Ezzel minden központi járműfunkció egy tenyérnyi, nagy teljesítményű központi számítógépben érhető el. Jó példa erre a Bosch központi fedélzeti számítógépe, amely a járművek következő generációjában már akár tíz szabályzóegység feladatát is átveheti.

„A fedélzeti számítógépek kulcsszerepet játszanak az elektronikai rendszerek komplexitásának csökkentésében és abban, hogy a lehető legbiztonságosabb működést biztosítsák”

– hangsúlyozta Harald Kröger.

Vezető szerep a járműelektronikában

Az elkövetkező években a fedélzeti számítógépek a járművek különböző egységeiből vagy domaineiből származó feladatok elvégzéséért lesznek felelősek. Csak egy központi számítógép szabályozza majd a jármű mozgása mellett a karosszériaelektronikát is. Ennek megfelelően a teljesítmény növekszik: egy eredetileg navigációra használt szabályzóegység számítási teljesítménye háromezerszeresére nőtt az elmúlt nagyjából húsz év során. Ez kétévente megduplázódó számítási teljesítményt feltételező Moore-törvényhez képest is háromszoros növekedést jelent. Egy korszerű fedélzeti számítógép így a kijelzők, az infotainment-berendezések és a hangvezérlés mellett a jármű más domainből származó feladatokat is elláthat, például a vezetéstámogató rendszereket segíti.

A modulrendszer komoly üzleti lehetőségeket rejt

A Bosch skálázható modulrendszerben működteti fedélzeti számítógépeit. A cél olyan szoftver- és rendszerarchitektúra kialakítása a teljes jármű számára, amelyben minden központi számítógép, érzékelő és szabályzóegység egyfajta puzzle-ként illeszkedik egymáshoz. Mindez jelentős előnyöket kínál az autógyártók számára, mivel ez a moduláris logika különösen rugalmassá teszi a fedélzeti számítógépek fejlesztését a különböző gépkocsimodellek számára. Egy-egy alapvető hardver- és szoftver-architektúra kialakítását követően, az ügyfél igényeire szabható a fedélzeti számítógép fejlesztése.

A prémiummodellekben további szoftvermodulok, vagy speciális chipek kerülhetnek az áramköri alaplapokra, míg a kisebb autókban úgy alakítható a fedélzeti számítógép felépítése, hogy központilag lássa el a fontos biztonsági funkciókat.

„Fedélzeti számítógépeink modulrendszerű logikájával és széles kínálatával a Bosch az autógyártók minden igényére megoldást kínál”

– hangsúlyozta Dr. Pillin, aki a Bosch új Cross-Domain Computing Solutions üzletág elnöki pozícióját látja el.

A moduláris elvnek köszönhetően a nagy teljesítményű számítógépek óriási üzleti lehetőségeket jelentenek.

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

Megjelent az Otthon Start jogszabálytervezete

Társadalmi egyeztetése bocsátotta a kormány a 3 százalékos kamatozású otthonteremtési hitel részletszabályait tartalmazó kormányrendeletét.

Számos kérdéses részletre fény derül az Otthon Start hitellel kapcsolatban a Miniszterelnökség által közzétett tervezetből, amelyre 2025. július 29-ig nyújtható be vélemény.

Akár 50 millió, maximum 3 százalékos éves kamattal

Megerősítést nyertek az eddigi információk, miszerint az Otthon Start program keretében maximum 50 millió forint kölcsön vehető fel, maximum 25 éves futamidővel. Az éves kamatozás fix és nem haladhatja meg a 3 százalékot – tehát akár ez alá is mehet a bank, ahogy a CSOK Plusz esetében is.

A hitel két fő célra használható fel:

  1. Lakás vagy családi ház vásárlására
  2. Lakás vagy családi ház építésére

Fontos kritérium, hogy az ingatlan belterületen, Magyarország területén fekszik.

Az ingatlannal kapcsolatos értékhatárok is meghatározottak:

  • Lakás vásárlása vagy építése esetén: az ingatlan értéke vagy bekerülési költsége legfeljebb bruttó 100 millió forint lehet.
  • Családi ház (egylakásos lakóépület) vásárlása vagy építése esetén: ez az értékhatár legfeljebb bruttó 150 millió forint.

Emellett a hasznos alapterületre jutó négyzetméterár sem haladhatja meg a bruttó 1,5 millió forintot.

Az önerő kérdése is tisztázott: a programhoz legalább 10% önerőre lesz szükség az ingatlan vételárához képest.

Az ingatlan vételára legfeljebb 20 százalékkal térhet el a hitelintézet által megállapított forgalmi értéktől.

A BiztosDöntés.hu szakértői szerint ezzel kívánják megakadályozni a túlzottan magasra árazott, vagy indokolatlanul alacsonyra értékelt ingatlanokkal történő visszaéléseket. Mindemellett biztosítja, hogy a bank ne finanszírozzon olyan ingatlant, amelynek vételára irreális a valós piaci értékéhez képest és védi a vevőt, hogy túlfizessen egy ingatlanért.

Mit jelenhet ez a gyakorlatban? Ha például a bank a megvásárolni kívánt ingatlan forgalmi értékét 50 millió forintban állapítja meg, akkor a vételár legfeljebb 50 millió Ft + 20%, azat 60 millió forint lehet. Ha a vételár 61 millió forint, akkor az ingatlan már nem felel meg a program feltételeinek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Stratégiai partnerséget kötött a 4iG és az IAI a Spacecom adósságrendezésére

A 4iG Nyrt. és az Israel Aerospace Industries Ltd. (IAI) a mai napon kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá a Space-Communication Ltd. (SpaceCom) kötvényadósságának rendezésére vonatkozóan, valamint közösen benyújtották kétoldalú adósságrendezési javaslatukat.

A javaslat az elmúlt évek során zajló, elhúzódó adósságrendezési folyamatra kíván végső és fenntartható megoldást nyújtani, amelynek keretében a társaság működése és tőkepiaci státusza is stabilizálható. A 4iG Nyrt. – mint a SpaceCom 2021 óta 20 százalékos kisebbségi tulajdonosa – már két alkalommal is javaslatot tett az adósság konszolidálására. A legutóbbi kísérlet során a megállapodást a kötvénytulajdonosok elfogadták, de annak zárásához szükséges feltételek nem teljesültek a meghatározott határidőig.

A mostani, közösen benyújtott javaslat értelmében az izraeli állami tulajdonban lévő IAI többségi (80%) tulajdont szerezne, míg a 4iG Nyrt. megtartaná 20 százalékos részvénycsomagját. A pénzügyi terv lényege egy 12 millió dollár összegű, 10%-os kamatozású, 2035-ig lejáró alárendelt részvényesi hitel formájában nyújtott befektetés, amelyet a javaslattevő felek tulajdonosi részesedésük arányában biztosítanak, így a 4iG Nyrt. 2,4 millió USD kötelezettséget vállal. A lejárt kötvényekkel rendelkező tulajdonosok a társaság készpénzállományából (206 millió USD), továbbá a SpaceCom által kibocsátásra kerülő új kötvények kibocsátásából (150 millió USD) és a két társaság által biztosított tőkeinjekcióból összesen körülbelül 368 millió USD kifizetésben részesülnének, 20 millió dollár pedig a társaság számláján maradna a zavartalan működés feltételeinek biztosítása érdekében. Amennyiben a jelenlegi kötvénytulajdonosok elfogadják a javaslatot, úgy le kell mondaniuk a fennmaradó követeléseikről, beleértve a késedelmi kamatokat is. A tranzakciót követően a SpaceCom zártkörű részvénytársasággá, a 4iG Nyrt. és az IAI közösvállalatává válik és többségi tulajdonosán keresztül közvetetten az izraeli állam tulajdonában kerül. Ez komoly nemzetközi presztízst, szakmai elismerést jelentene a 4iG Csoport és így a magyar űrtechnológiai szektor számára, mely így a globális űripari és védelmi ökoszisztéma aktív szereplőjévé válhat.

A tranzakció sikeres lezárásának feltétele többek között az izraeli kormányzati, hatósági, szabályozó testületi és versenyhivatali jóváhagyása, valamint az új kötvények sikeres kibocsátása. A felek biztosak abban, hogy az új tulajdonosi szerkezet és az erős iparági háttérrel rendelkező befektetői konzorcium képes fenntartható működést és hosszú távú növekedést biztosítani a SpaceCom számára. A tranzakció sikeres lezárása jelentős hatással volna a vállalat pénzügyi helyzetére és befektetői megítélésére a tőkepiacon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Dinamikusan bővül a SPAR franchise hálózata – már több mint 300 üzlettel van jelen országszerte

A SPAR Magyarország franchise hálózata továbbra is dinamikusan fejlődik. 2025. június 30-ára már 313 franchise egységet foglalt magába, ami jól mutatja a vállalat hosszú távú elkötelezettségét a hazai kiskereskedelmi piac kisvállalkozásai és családi üzletei iránt.

Az év első felében nyolc új franchise üzlet kezdte meg működését. A franchise program számos előnnyel jár: a csatlakozó partnerek egy országosan ismert márkához kapcsolódhatnak, élvezhetik a központi marketing támogatását és a megbízható logisztikai háttér előnyeit.

„A SPAR franchise program nem csupán üzleti modell, hanem évek óta tartó együttműködés a hazai vállalkozásokkal. Büszkék vagyunk arra, hogy olyan családi boltokat segíthetünk fejlődni, amelyek mélyen beágyazódnak a helyi közösségekbe. Hiszünk benne, hogy a magyar kiskereskedőkkel történő együttműködéssel nemcsak gazdasági értéket teremtünk, hanem emberi kapcsolatokat is építünk. A franchise üzleteink ugyanakkor vásárlóinknak is kézzelfogható előnyöket nyújtanak: a megszokott SPAR minőséget kapják, a lakóhelyükhöz legközelebb”

– hangsúlyozta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

A 2025-ös év első felében megnyílt nyolc új franchise egység közül három SPAR marketként, öt pedig SPAR partner üzletként csatlakozott a rendszerhez. A bővülés az ország különböző pontjain valósult meg: új egységek nyíltak például Jánosházán, Keszthelyen, Győrben, Nádudvaron, illetve négy helyszínen Budapesten is. A franchise rendszer történetében az idei év egyik mérföldköve volt a 310. üzlet megnyitása, amely a főváros XIII. kerületében, a Kassák Lajos út 58–60. szám alatt várja a vásárlókat. A különböző üzlettípusok tekintetében a hálózat struktúrája jelenleg 95 SPAR market, 61 SPAR partner, 87 OMV SPAR express és 70 Orlen–DESPAR egységet foglal magában. A hálózat bővülésével együtt a munkavállalói létszám is számottevően emelkedett: az év első felében 154 új kolléga csatlakozott a hálózathoz, így jelenleg több mint 4 ezer fő dolgozik a SPAR franchise egységeiben.

Széles választék, helyi ízek

A franchise üzletek termékkínálata továbbra is meghaladja a 16 000 cikket, ugyanakkor a partnerek számára lehetőség van helyi termékek beszerzésére is, amelyek révén a választék még inkább alkalmazkodhat a környékbeli vásárlók igényeihez. A legnépszerűbb termékkategóriák a frissáru területéről kerülnek ki: a húsfélék, zöldségek, pékáruk, tejtermékek és csemegeáru iránt egyaránt magas a kereslet. A töltőállomásokon működő SPAR express egységek esetében különösen kiemelkedő az alkoholmentes italok forgalma, de emellett a napi fogyasztási cikkek is fontos szerepet játszanak – ezek az egységek sok vásárló számára mini szupermarketként funkcionálnak.

A SPAR kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a franchise partnereknél is elérhetők legyenek a kényelmi szolgáltatások. A saját sütésű pékáru, az enjoy. termékkör, valamint a SPAR toGo szolgáltatás – amely grillpultot és melegkonyhai készételeket kínál – ma már egyre több egységben alapvető eleme a kínálatnak.

Miért érdemes csatlakozni?

A 2025-ös év második felében a SPAR célja továbbra is a hálózat fejlesztése, nem csupán új partnerek bevonásával, hanem a meglévő egységek korszerűsítésével is. Külön figyelmet kap az elavult pékáru bútorok cseréje, amelyhez a vállalat pénzügyi támogatást biztosít partnerei számára. A hálózat bővítésénél nincs földrajzi korlát: a SPAR az ország minden pontjáról várja új, elkötelezett partnereit, elsősorban a családi tulajdonban működő kiskereskedések köréből. A csatlakozási folyamat során a felek közösen dolgozzák ki a szerződéses kereteket, megtervezik az üzlet kialakítását, a SPAR pedig végig aktív támogatást nyújt – a logisztikai háttér, az informatikai rendszer és az oktatási programok biztosítása mellett tanácsadó kollégák segítik a zökkenőmentes indulást és a hosszú távú működést.

A SPAR franchise programhoz csatlakozó partnerek három kulcsfontosságú előnyt tapasztalhatnak meg: a márkaismertség és vásárlói bizalom révén erős piaci jelenlétet, országos marketingtámogatást, valamint egy megbízható logisztikai rendszert, amely akár napi többszöri árufeltöltést is lehetővé tesz. Az együttműködés részeként a partnerek teljes áruszükségletüket a SPAR központi raktáraiból tudják fedezni – ezzel jelentősen csökkentve saját beszerzési és működtetési terheiket.

További információk és a csatlakozás részletei a www.spar.hu/spar-franchise oldalon érhetőek el.

A közleményhez csatolt képeket gyors regisztráció után nagyobb felbontásban is elérheti a SPAR Médiatárban, a https://mediatar.spar.hu/ oldalon. A felületen lehetősége nyílik a SPAR további publikus képeit is letölteni. A képek felhasználásakor kérjük, hogy a spar.hu fotókreditet használja.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss