Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Magyar startup fejlesztés hozhat áttörést az állattenyésztésben?

Hordozható szaporító anyag bevizsgáló készülékkel forradalmasítaná az állattenyésztést és a mesterséges termékenyítés folyamatát egy magyar startup – az örökítőanyag vizsgálata kritikus tényező lesz a következő években az állattenyésztésben hazai és globális szinten is.

Inszemináció nélkül ma nem képzelhető el versenyképes állattenyésztés, ám a legtermékenyebb bikák, kosok, kanok és csődörök kiválasztása ma még költség-, ember- és időigényes feladat a gazdaságok számára.

Ezen változtatna egy magyar vállalkozás, amely könnyen használható, hordozható örökítő anyag bevizsgáló berendezést ad az állatorvosok, állattenyésztők kezébe. Az Ongo Vettech készüléke idővel az emberi örökítőanyag vizsgálatára is alkalmas lehet, így hozzájárulhat a csökkenő hím nemzőképesség globális problémájának megoldásához is, amely az állatvilágot is komolyan érinti.

A kutyák, borjak, lovak, malacok és a baromfik mesterséges fogantatása nem túl romantikus folyamat, viszont olyan hatékony, hogy nem nélkülözheti egy gazdaság sem, amely versenyképes akar maradni. A mesterséges termékenyítés összetett tenyésztéstechnikai módszer, amelyet immár évtizedek óta alkalmaznak, ám most egy magyar találmány új fejezet nyithat az eljárás történetében.

Így zajlik a szaporítás egy modern gazdaságban

A mesterséges termékenyítés első lépése az örökítőanyag levétele. A hím egyedeket úgynevezett fantomokra „ugratják” (ez a nőivarú állatok leképezése fémből vagy műanyagból, melyet gumival vagy bőrrel borítanak be). A levett szaporítóanyagot az inszeminációs szakemberek ültetik be a nőstényekbe. A módszer számos előnyt tartogat a hagyományos párzással szemben. Egy-egy jó génekkel megáldott apaállattól rövid idő alatt sok utód születhet, egységesebbé válik az állomány. Kevesebb apaállatra van szükség, kisebb a férőhelyigény, csökkennek a takarmányozási költségek, elkerülhető a párzás útján terjedő fertőző betegségek terjedése.

Labor helyett helyszíni vizsgálat: azonnali válaszok a tenyésztelepen vagy az afrikai szavannán

A szaporító anyagot laboratóriumi körülmények között mikro- és makroszkópos vizsgálatnak vetik alá, legalábbis eddig így zajlott mindez. Fontos a vizsgálat, mert ez biztosítja például, hogy kizárólag a megfelelő mennyiségű és minőségű szaporítóanyagot termelő hímeket vonják be a szaporításba és így hatékony legyen a tenyésztés. Azonban nemcsak a levétel után vizsgálják, hanem a tenyésztés során több alkalommal például a beültetés előtt, hogy garantálható legyen a megfelelő minőség. Sőt az állatkertekben, génmegőrző programokban is rendszeresen vizsgálják például a kihalással fenyegetett állatok ivarsejtjeit.

Ezek az előnyök azonban nincsenek ingyen. A laborvizsgálat szakértelmet, szervezettséget és jól felszerelt labort igényel, ami komoly költségekkel jár a gazdaságok számára és hosszú ideig tart. Itt jön a képbe az Ongo Vettech nevű magyar startup. A vállalat állatorvosok, tenyésztési szakemberek és informatikusok együttműködésével olyan hordozható készüléket fejlesztett ki, amellyel bárhol megvizsgálható az állatoktól levett szaporítóanyag minősége. A készülékkel a vizsgálatra azonnal, az adott helyszínen: gazdaságban, tenyészetben, állatkertben vagy akár egy afrikai szavannán is lehetőség van. A kiválasztott állat szaporítóanyagának vizsgálata így sokkal olcsóbb, egyszerűbb és gyorsabb lehet, mint a laboratóriumi folyamatban. Ez utóbbi kapcsán további veszélyt jelent, hogy a laborba szállítás során a változó körülmények miatt az örökítőanyag minősége is változhat, amely téves és káros következtetésekre vezethet.

Magyarországon elsőként a kutya reprodukciós állatorvosi rendelők kezdték el használni az Ongot, mostanra sertés – és marhatenyésztési szakemberek is alkalmazzák a gyakorlatban. Érdekesség, hogy a berlini Állatkert is vásárolt már a nemzetközi rinocérosz fajmentés programjához.

 Világsiker lehet Magyarország számára: már 14 országban használják 

Az Ongo (hivatalos nevén Ongo Semen Analyser) egy kompakt és könnyen kezelhető készülék: elég behelyezni a mintát, megnyomni néhány gombot, és a szakemberek gyorsan megbízható információhoz jutnak a szaporítóanyag koncentrációjáról és a spermiumok mozgékonyságáról. Az Ongo eredményeinek pontosságát a bécsi állatorvosi egyetem, az Univetmed kutatói hitelesítették.

Büszkék vagyunk rá, hogy az élettudományi és informatikai területeken dolgozó szakemberek együttműködésével egy olyan eszközt fejlesztettünk ki Magyarországon, amely hozzájárulhat a gazdák versenyképességéhez, és jelentős export lehetőséggel kecsegtet a magyar gazdaság számára – mondta el Dr. Bábel Tamás, az Ongo Vettech egyik alapítója. – Az eddigi eredmények alapján jó esély van arra, hogy a készülék idővel akár a férfi termékenységi krízis megoldásához is hozzájáruljon.”

A készülék jelenleg szarvasmarha, sertés, ló, kutya és baromfi örökítőanyagának tesztelését teszi lehetővé, ami világszerte jelentős piaci lehetőségekkel kecsegtet – Németországban például a lovak, Ázsiában a sertések szaporítása a fontosabb. A reprodukciós piac évi kétszámjegyű növekedést mutat, ezért az OSA igazi világsiker lehet Magyarország számára. Az eszköz létjogosultságát jól szemlélteti, hogy például az ebtenyésztőket vizsgáló kutatás rámutatott a kan kutyák nemzőképessége az elmúlt 26 év vizsgálata során folyamatosan 1-2%-kal csökkenhetett.

Emberi felhasználás – a férfiak spermaállománya 60%-kal csökkent az elmúlt 20 évben a fejlett országokban!

A fejlesztők folyamatosan dolgoznak azon, hogy az OSA alkalmazhatóságát minél több állatra terjesszék ki, de hosszú távon akár az emberi örökítőanyag vizsgálata is lehetséges lehet a segítségével. Ez azért fontos, mert az elmúlt néhány évtizedben világszerte jelentősen lecsökkent a férfiak átlagos hímivarsejtjeinek koncentrációja, egyre több pár küzd a meddőséggel. Ebben a helyzetben nagy segítséget jelenthet a kezelőorvosoknak egy könnyen használható, hordozható eszköz a spermavizsgálathoz.

 További információk: https://www.ongovettech.com

Gazdaság

Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?

Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.

A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.

Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet

A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.

A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:

  • Kifli: 15,75 gramm
  • Ecofamily: 20,81 gramm
  • Auchan: 20,95 gramm
  • Foodora: 30,77 gramm
  • Wolt: 33,76 gramm
  • GRoby Online: 34,36 gramm
  • Aldi: 34,55 gramm
  • Tesco: 73,00 gramm

A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.

(Nem) egy csepp a tengerben

Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1

 

 

A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban  nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.

Forrás:

1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint

Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.

A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.    

A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.

A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.

A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.

„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”

– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.

Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között

A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.

A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.

A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.

„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”

– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Rekorddöntő Black Friday – Rekorddöntő Black Friday

A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot.

A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.

 Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?

 A Black Friday akciók idén felülmúlták az előzetes várakozásokat: a PwC október végi kutatásában előrejelzett 17%-hoz képest az online vásárlók 44%-a, mintegy 1,9 millió fő vásárolt a Black Friday (BF) időszak akcióiban. A magas szám azt jelzi, hogy az előzetesen bizonytalanok köréből sokakat sikerült megszólítani egy-egy jó ajánlattal. Miközben a realizált és a tervezett fejenkénti költés – 138 ezer és 130 ezer forint – nem tér el érdemben egymástól, a vásárlók tényleges száma végül jóval nagyobb vásárlási összeget eredményezett: az online költés elérte a 260 milliárd forintot (az előzetesen becsült 175-220 milliárdhoz képest).

„A kiemelkedő részvétel mögött az idei, valóban kedvező akciók állnak, amelyek sokakat ösztönöztek vásárlásra. Másrészt az év közbeni óvatosabb költést felváltotta a bátrabb vásárlás. Ez a két tényező együtt jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az előzetes várakozásokat ilyen mértékben túlszárnyalják a Black Friday-költések”

– mutatott rá Timár Szabolcs, a PwC Magyarország vezető menedzsere, a kutatás vezetője.

A vásárlók 55%-a olyan terméket vett saját részre, amelyet egyébként is megvásárolt volna, de most olcsóbban jutott hozzá. 48% karácsonyi ajándékot is vásárolt, sőt, a karácsonyi ajándékok 30%-a már a BF-időszak alatt került a kosarakba. Ez arra utal, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban használják ki az akciós időszakokat az ünnepi készülődés során.

„Az online vásárlás tovább erősödött, a külföldi webáruházak szerepe is nőtt, miközben a fizikai boltok háttérbe szorultak. A vásárlók tudatosabbá váltak, jobban kihasználják az akciókat, és egyre többen tervezik előre az ünnepi költéseket”

– hívta fel a figyelmet a Timár Szabolcs.

Az online vásárlók 78%-a hazai webáruházat választott, de minden harmadik vásárló külföldi webshopból is rendelt. A hagyományos boltok szerepe visszaszorult: mindössze 16% vásárolt BF-akció keretében fizikai üzletben. A legnépszerűbb termékkategóriák a műszaki cikkek (39%), ezen belül is az okostelefonok és tartozékaik, de a ruházati termékek (25%), smink (17%), játékok és könyvek (14-14%) is előkelő helyen szerepeltek. A vásárlói elégedettség magas, ötfokú skálán 4,14-es értéket ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss