Connect with us

Gazdaság

Magyar startup fejlesztés hozhat áttörést az állattenyésztésben?

Hordozható szaporító anyag bevizsgáló készülékkel forradalmasítaná az állattenyésztést és a mesterséges termékenyítés folyamatát egy magyar startup – az örökítőanyag vizsgálata kritikus tényező lesz a következő években az állattenyésztésben hazai és globális szinten is.

Inszemináció nélkül ma nem képzelhető el versenyképes állattenyésztés, ám a legtermékenyebb bikák, kosok, kanok és csődörök kiválasztása ma még költség-, ember- és időigényes feladat a gazdaságok számára.

Ezen változtatna egy magyar vállalkozás, amely könnyen használható, hordozható örökítő anyag bevizsgáló berendezést ad az állatorvosok, állattenyésztők kezébe. Az Ongo Vettech készüléke idővel az emberi örökítőanyag vizsgálatára is alkalmas lehet, így hozzájárulhat a csökkenő hím nemzőképesség globális problémájának megoldásához is, amely az állatvilágot is komolyan érinti.

A kutyák, borjak, lovak, malacok és a baromfik mesterséges fogantatása nem túl romantikus folyamat, viszont olyan hatékony, hogy nem nélkülözheti egy gazdaság sem, amely versenyképes akar maradni. A mesterséges termékenyítés összetett tenyésztéstechnikai módszer, amelyet immár évtizedek óta alkalmaznak, ám most egy magyar találmány új fejezet nyithat az eljárás történetében.

Így zajlik a szaporítás egy modern gazdaságban

A mesterséges termékenyítés első lépése az örökítőanyag levétele. A hím egyedeket úgynevezett fantomokra „ugratják” (ez a nőivarú állatok leképezése fémből vagy műanyagból, melyet gumival vagy bőrrel borítanak be). A levett szaporítóanyagot az inszeminációs szakemberek ültetik be a nőstényekbe. A módszer számos előnyt tartogat a hagyományos párzással szemben. Egy-egy jó génekkel megáldott apaállattól rövid idő alatt sok utód születhet, egységesebbé válik az állomány. Kevesebb apaállatra van szükség, kisebb a férőhelyigény, csökkennek a takarmányozási költségek, elkerülhető a párzás útján terjedő fertőző betegségek terjedése.

Labor helyett helyszíni vizsgálat: azonnali válaszok a tenyésztelepen vagy az afrikai szavannán

A szaporító anyagot laboratóriumi körülmények között mikro- és makroszkópos vizsgálatnak vetik alá, legalábbis eddig így zajlott mindez. Fontos a vizsgálat, mert ez biztosítja például, hogy kizárólag a megfelelő mennyiségű és minőségű szaporítóanyagot termelő hímeket vonják be a szaporításba és így hatékony legyen a tenyésztés. Azonban nemcsak a levétel után vizsgálják, hanem a tenyésztés során több alkalommal például a beültetés előtt, hogy garantálható legyen a megfelelő minőség. Sőt az állatkertekben, génmegőrző programokban is rendszeresen vizsgálják például a kihalással fenyegetett állatok ivarsejtjeit.

Ezek az előnyök azonban nincsenek ingyen. A laborvizsgálat szakértelmet, szervezettséget és jól felszerelt labort igényel, ami komoly költségekkel jár a gazdaságok számára és hosszú ideig tart. Itt jön a képbe az Ongo Vettech nevű magyar startup. A vállalat állatorvosok, tenyésztési szakemberek és informatikusok együttműködésével olyan hordozható készüléket fejlesztett ki, amellyel bárhol megvizsgálható az állatoktól levett szaporítóanyag minősége. A készülékkel a vizsgálatra azonnal, az adott helyszínen: gazdaságban, tenyészetben, állatkertben vagy akár egy afrikai szavannán is lehetőség van. A kiválasztott állat szaporítóanyagának vizsgálata így sokkal olcsóbb, egyszerűbb és gyorsabb lehet, mint a laboratóriumi folyamatban. Ez utóbbi kapcsán további veszélyt jelent, hogy a laborba szállítás során a változó körülmények miatt az örökítőanyag minősége is változhat, amely téves és káros következtetésekre vezethet.

Magyarországon elsőként a kutya reprodukciós állatorvosi rendelők kezdték el használni az Ongot, mostanra sertés – és marhatenyésztési szakemberek is alkalmazzák a gyakorlatban. Érdekesség, hogy a berlini Állatkert is vásárolt már a nemzetközi rinocérosz fajmentés programjához.

 Világsiker lehet Magyarország számára: már 14 országban használják 

Az Ongo (hivatalos nevén Ongo Semen Analyser) egy kompakt és könnyen kezelhető készülék: elég behelyezni a mintát, megnyomni néhány gombot, és a szakemberek gyorsan megbízható információhoz jutnak a szaporítóanyag koncentrációjáról és a spermiumok mozgékonyságáról. Az Ongo eredményeinek pontosságát a bécsi állatorvosi egyetem, az Univetmed kutatói hitelesítették.

Büszkék vagyunk rá, hogy az élettudományi és informatikai területeken dolgozó szakemberek együttműködésével egy olyan eszközt fejlesztettünk ki Magyarországon, amely hozzájárulhat a gazdák versenyképességéhez, és jelentős export lehetőséggel kecsegtet a magyar gazdaság számára – mondta el Dr. Bábel Tamás, az Ongo Vettech egyik alapítója. – Az eddigi eredmények alapján jó esély van arra, hogy a készülék idővel akár a férfi termékenységi krízis megoldásához is hozzájáruljon.”

A készülék jelenleg szarvasmarha, sertés, ló, kutya és baromfi örökítőanyagának tesztelését teszi lehetővé, ami világszerte jelentős piaci lehetőségekkel kecsegtet – Németországban például a lovak, Ázsiában a sertések szaporítása a fontosabb. A reprodukciós piac évi kétszámjegyű növekedést mutat, ezért az OSA igazi világsiker lehet Magyarország számára. Az eszköz létjogosultságát jól szemlélteti, hogy például az ebtenyésztőket vizsgáló kutatás rámutatott a kan kutyák nemzőképessége az elmúlt 26 év vizsgálata során folyamatosan 1-2%-kal csökkenhetett.

Emberi felhasználás – a férfiak spermaállománya 60%-kal csökkent az elmúlt 20 évben a fejlett országokban!

A fejlesztők folyamatosan dolgoznak azon, hogy az OSA alkalmazhatóságát minél több állatra terjesszék ki, de hosszú távon akár az emberi örökítőanyag vizsgálata is lehetséges lehet a segítségével. Ez azért fontos, mert az elmúlt néhány évtizedben világszerte jelentősen lecsökkent a férfiak átlagos hímivarsejtjeinek koncentrációja, egyre több pár küzd a meddőséggel. Ebben a helyzetben nagy segítséget jelenthet a kezelőorvosoknak egy könnyen használható, hordozható eszköz a spermavizsgálathoz.

 További információk: https://www.ongovettech.com

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

Kihagyott lehetőség: üzleti értéket teremt a kibervédelem, ha hagyják

Látványos megtakarítást hoz a kiberbiztonság a cégeknek világszerte, mégsem vonják be a terület vezetőit a kulcsfontosságú üzleti döntésekbe – mutat rá az EY legfrissebb nemzetközi felmérése, amely 550 topmenedzser és kibervédelmi vezető (CISO) bevonásával készült.

A tanulmány szerint az adatvédelem a megfelelő hozzáállással könnyen a vállalati növekedés motorjává válhat.

A megfelelő IT-biztonság egy-egy vállalati projektben jellemzően 11–20 százalékos értéktöbbletet eredményez a globális adatok szerint, ami akár több millió dollár nyereséget is jelenthet. Miközben egyre világosabban kimutatható a digitális védelmi tevékenységek kedvező üzleti hatása, az EY elemzése szerint a terület költségvetését látványosan megnyirbálták a megkérdezett cégeknél: két év alatt 1,1%-ról 0,6%-ra esett vissza az éves árbevételhez képest.

„Ha az online adatbiztonságra csak kötelező kiadásként tekintünk, aminek egyetlen célja a kockázatok csökkentése, akkor könnyen alulfinanszírozhatjuk, és ezzel elszalasztjuk a benne rejlő lehetőségeket. Pedig a kibervédelem lehet a bővülés, az innováció és a hosszú távú siker egyik hajtóereje is”

– fogalmazott Zala Mihály

A kutatás szerint mindössze a CISO-k tizede mondta azt, hogy már a stratégiai döntések korai szakaszában bevonják őket. Akiket viszont igen, azok szignifikánsan nagyobb üzleti értéket tudtak teremteni a szervezetüknek. A versenytársaknál fejlettebb digitális adatvédelmi funkcióikkal rendelkező cégek nemcsak kevesebb biztonsági incidenst szenvednek el, de pozitívabban hatnak a márka megítélésére is. Ezek a társaságok nagyobb arányban vesznek részt az ügyfélélmény fejlesztésében és aktívabb szerepet játszanak a mesterséges intelligencia bevezetésében is.

A kibervédelemnek ki kell lépnie a technológiai háttérszerepből, és a vállalati stratégia középpontjába kell kerülnie. Ehhez érdemes olyan külső tanácsadókkal együttműködni, akik nemcsak technológiai szakértőként, hanem üzleti vezetőként is képesek gondolkodni, ezáltal a kockázatcsökkentés mellett a társaság hosszú távú pénzügyi érdekeit is figyelembe veszik. Ezáltal a terület képes lehet betölteni a valós funkcióját, és jelentős értéket teremteni a szervezet egésze számára

– hangsúlyozta Zala Mihály az EY kibervédelmi üzletágának vezetője.

Jelenleg a cégek átlagosan 35 különböző kibervédelmi eszközt használnak, meghatározó részük pedig több mint 50 alkalmazást. Nem meglepő, hogy sok vezető törekszik az eszközpark egyszerűsítésére, így az elmúlt két évben a válaszadók ötöde végzett technológiai racionalizálást, és tízből négy válaszadó jelenleg is dolgozik ezen. A nemzetközi tanulmány eredményei szerint az MI-automatizálás negyedével csökkentette az észlelési és reagálási időt, miközben a folyamatok egyszerűsítésével éves szinten átlagosan 1,7 millió dollárt takarítottak meg.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új vezető a Yettel Márka- és Marketingkommunikációs Igazgatóság élén

2025. szeptember 1-től Hamza Kata csatlakozik a Yettel Magyarországhoz a Márka- és marketingkommunikációs Igazgatóság vezetőjeként.

Hamza Kata pályafutása kezdetén fiatalokat célzó élmény- és fesztiválszervezésben szerzett szakmai tapasztalatot, majd a bankszektorban többek között az OTP Junior márka marketingkommunikációján és a bank social media jelenlétén dolgozott. 2017-től az OTP Bank újonnan létrejött Márkamenedzsment csapatát vezette, 2019-től pedig már Márkamenedzsment vezetőként dolgozott 11 országra – Magyarországot is beleértve – kiterjedő csoportszintű márkastratégiai és arculati keretrendszerek kialakításán és implementálásán. A nemzetközi stratégiai támogatás mellett, a magyar piacon teljeskörűen felelt a márkakommunikáció tervezéséért és megvalósításáért.

Kata közel 20 éve foglalkozik marketingkommunikációval, és elkötelezetten hisz a márkaépítés erejében.

„A márka építése számomra sokkal többről szól, mint kommunikáció, hiszen minden egyes interakció formálja azt, legyen szó az ügyfélszolgálattól a digitális felületekig. A márkastratégia számomra az iránytű, ami összhangot teremt, vezet és összeköt bennünket.” 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új adónem bevezetését javasolja az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság a közelmúltban javaslatot tett az Európai Unió bevételi rendszerének átalakítására.

A 2028-34 közötti időszakra szóló többéves pénzügyi keretrendszer részeként egy új adónem, az úgynevezett Vállalati forrás Európáért (CORE) hozzájárulás tervezetét is ismertették. A multinacionális cégcsoportokat célzó CORE javaslat célja a közös piac előnyeiből jobban profitáló vállalatok nagyobb teherviselésének biztosítása.

Az Európai Bizottság július 16-án közzétette a 2028-tól kezdődő 7 éves költségvetési időszakra vonatkozó javaslatát. Az új, közel 2 billió euró összegű költségvetési tervezet, más néven többéves pénzügyi keretrendszer, célja egy olyan keret létrehozása, amely hozzájárul egy független, biztonságos, és gördülékenyen működő európai gazdasághoz.

A Bizottság javaslatának célja az eddigi uniós költségvetés megreformálása, egyik fő pontja pedig az uniós bevételi rendszer modernizálása. Ennek érdekében egyrészt bizonyos, már meglévő bevételi forrásokat csoportosítanának át, másrészt pedig további saját forrásokat vezetnének be, amelyek diverzifikálnák és stabilabbá tennék az uniós költségvetés bevételi oldalát.

A Bizottság 5 fő saját forrás alkalmazására tett javaslatot, amelyek várhatóan évente 58,5 milliárd euró bevételt jelentenének az uniós költségvetés szempontjából. Az 5 fő saját forrás egyike az úgynevezett „Vállalati forrás Európáért” (Corporate Resource for Europe azaz CORE) nevű hozzájárulás.

A Bizottság javaslata alapján a CORE éves hozzájárulásként kerülne kialakításra, a fizetendő összeg pedig a jövedelemadóktól eltérően a nettó forgalom mértékén fog alapulni egy progresszív sávos rendszer alkalmazásával, amely biztosítaná a nagyobb nettó forgalommal rendelkező vállalatok többlethozzájárulását. Például, egy 100 millió eurónál nagyobb, de 250 millió eurónál kisebb bevételt elérő társaság adóterhe 100 ezer euró lenne – mondta Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.

A CORE fókuszába a multinacionális cégcsoportok kerültek, mivel a hozzájárulás megfizetésére azok az EU piacán működő társaságok lesznek kötelezettek, amelyeknek az éves forgalma eléri a 100 millió eurót. Az értékhatárból adódóan a kis-és középvállalkozásokat a kötelezettség nem érintené. A Bizottság ezzel arra is törekszik, hogy az egységes közös piacból nagyobb előnyt élvezők nagyobb mértékben járuljanak hozzá annak finanszírozáshoz.

Az új adónem, amennyiben bevezetik, mint az EU saját forrása hozzájárulna az EU bevételi forrásainak stabilizálásához és a költségvetési autonómiához. A tervezet pontos részletei még nem ismertek, és még számos vita és módosítás is várható a javaslat kapcsán. Mindazonáltal érdemes folyamatosan tájékozódni a különböző fejleményekről, mivel azok jelentősen befolyásolhatják a nagyobb vállalatcsoportok jövőbeli adókötelezettségeit – összegezte Bujtor Alex, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss