Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

A stalkerware programok helyzete 2020-ban, a COVID-19 évében

A stalkerware programok a családon belüli erőszak egyik formájaként alkalmazott titkos megfigyelő szoftverek, más néven kémprogramok vagy zaklatóappok – továbbra is komoly problémát jelentenek a Kaspersky új jelentése szerint, amelyből kiderül, hogy ezek a programok globális szinten összesen 53 870 mobileszköz-használót érintettek 2020-ban. A támadások számát illetően az európai országok között Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el.

A Kaspersky legújabb, „A stalkerware programok helyzete 2020-ban” című jelentéséből megállapítható, hogy a helyzet nem sokat javult az előző évhez képest: 2019-ben a vállalat 67 500 mobileszköz-használó esetében mutatta ki, hogy stalkerware áldozata lett. A javulás kapcsán ugyanakkor a világjárvány kezdetét is fontos számításba venni, ugyanis a stalkerware programokat sokszor az élettárs vagy partner élete feletti digitális kontroll eszközeként alkalmazzák. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a stalkerware programok által érintett felhasználók éves görbéje a 2020. március–június közötti jelentésekben csökkenést mutat, majd aztán a számok megint stabilizálódni kezdenek. Ez egybecseng a globális lezárások kezdetével, valamint a későbbi időszakkal, amikor világszerte számos ország elkezdte enyhíteni a korlátozásokat.

A stalkerware programok globális elterjedtsége

A stalkerware a kibererőszak egyik formája, egy olyan globális jelenség, amely mérettől, társadalmi berendezkedéstől vagy kulturális viszonyoktól függetlenül szinte minden országot érint. A Kaspersky 2020-as listáját Oroszország, Brazília, az Amerikai Egyesült Államok, India és Mexikó vezeti: ezekben az országokban esnek a legtöbben áldozatul a zaklatás e formájának. Őket az első európai országként Németország követi a hatodik helyet elfoglalva a globális rangsorban. A dobogó első tíz helyére még Irán, Olaszország, az Egyesült Királyság, és végül Szaúd-Arábia fért fel.

1. sz. táblázat: a stalkerware programok által legjobban érintett tíz ország rangsora 2020-ban, globális összehasonlításban

  Ország Érintett felhasználók
1 Orosz Föderáció 12389
2 Brazília 6523
3 Amerikai Egyesült Államok 4745
4 India 4627
5 Mexikó 1570
6 Németország 1547
7 Irán 1345
8 Olaszország 1144
9 Egyesült Királyság 1009
10 Szaúd-Arábia 968

„A stalkerware által érintett felhasználók száma továbbra is magas, és nap mint nap újabb esetekre derül fény. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a számok mögött valódi emberi életek húzódnak meg, és sokszor nem halljuk meg az áldozat néma segélykiáltását. Ezért úgy döntöttünk, hogy az elénk táruló képet megosztjuk a stalkerware ellen küzdő közösséggel, így mindnyájan jobban megismerhetjük a problémát. Teljesen világos, hogy mindnyájunknak meg kell osztanunk egymással a megállapításainkat, hogy tovább javíthassuk a stalkerware programok észlelését és az ellenük való védekezést a kibererőszak által érintettek védelmében”

– fejtette ki Viktor Csebisev, a Kaspersky kutatás-fejlesztési csapatának vezetője.

Cselekvés a kibererőszak ellen

2021-től kezdődően a Kaspersky már négy partnerrel működik együtt az egész EU-ra kiterjedő „DeStalk” projektben, amelyet az Európai Bizottság is támogat a Rights, Equality and Citizenship Program keretében. A Kaspersky adatai szerint 2020-ban összesen 6459 mobileszköz-használó esett áldozatul stalkerware programoknak az EU-ban. A legjobban érintett országok Németország, Olaszország, Franciaország és Spanyolország voltak, Magyarország pedig a 16. helyen, a középmezőnyben helyezkedik el.

A DeStalk előtt, még 2019-ben, a Kaspersky kilenc másik szervezettel együtt megalapította a „Coalition Against Stalkerware” kezdeményezést, amely mára már öt kontinensről 30 tagszervezetet tudhat soraiban. A koalíció célja a stalkerware programok iparági észlelésének javítása, a nonprofit szervezetektől és vállalatoktól való kölcsönös tanulás, valamint a közvélemény tájékoztatása, figyelmének felhívása.

A „Coalition Against Stalkerware” kezdeményezés tagszervezetei több területen értek el óriási előrehaladást a tavalyi évben, többek között a figyelemfelhívás, a stalkerware programok észlelése, valamint a családon belüli erőszakot elszenvedő túlélők mindennapi életének kutatása terén. A koalíció lehetővé tette számunkra, hogy egy komplex problémát holisztikus módon közelítsünk meg. A problémára nem kínálkozik egyszerű megoldás, ezért több fronton is folytatnunk kell a harcot

– mondta Eva Galperin, az Electronic Frontier Foundation kiberbiztonsági igazgatója a koalíció megalakulásának egy éves évfordulója kapcsán.

Mindezek mellett a Kaspersky 2020 novemberében megjelentetett egy TinyCheck névre hallgató ingyenes anti-stalkerware eszközt, amellyel a nonprofit szervezeteknek kíván segítséget nyújtani a családon belüli erőszak áldozatainak támogatásában és magánéletük védelmében. Az eszköz egyedi funkciója abban áll, hogy képes észlelni a stalkerware programot, és erről a tettes tudta nélkül értesíteni az érintett felhasználót. Az eszközt az információbiztonsági közösség is támogatja, és folyamatosan frissítésekkel látja el.

A felhasználók ellenőrizhetik, hogy a mobileszközükre van-e stalkerware program telepítve. A következő jelek adhatnak gyanúra okot:

  • Ellenőrizze az engedélyeket a telepített alkalmazásokban: a stalkerware appokat hamis alkalmazásnevek alatt álcázhatják, amelyek üzenetekhez, hívásnaplókhoz, helyzetadatokhoz és más személyes tevékenységekhez férnek hozzá gyanús módon. Például egy „Wi-Fi” elnevezésű alkalmazás, amely hozzáfér az Ön földrajzi helyzetéhez, gyanúra adhat okot.
  • Törölje azokat az alkalmazásokat, amelyeket már nem használ. Ha az alkalmazást már legalább egy hónapja nem nyitotta meg, akkor nagy bizonyossággal feltételezhető, hogy többé már nincs szüksége rá, de ha ez a helyzet később megváltozik, akkor még mindig újratelepítheti.
  • Ellenőrizze az „ismeretlen forrás” beállítást az Androidos készülékein. Ha az „ismeretlen forrás” engedélyezve van a készüléken, az lehet a jele annak, hogy kéretlen szoftvert telepítettek rá külső forrásból.
  • Ellenőrizze a böngészési előzményeit. A stalkerware programok letöltéséhez az elkövetőnek olyan weboldalakra kell felmennie, amelyekről az érintett felhasználó nem tud. Persze az is előfordulhat, hogy semmilyen előzmény sincs, ha az elkövető kitörölte.
  • Használjon megbízható biztonsági megoldást, például a Kaspersky Internet Security for Android szoftvert, amely mindenféle mobil-fenyegetés ellen védelmet nyújt és rendszeresen ellenőrzi a készülékét.

Mielőtt eltávolítaná a stalkerware programot a készülékről

  • Ha stalkerware programot talált, ne siessen azt eltávolítani a készülékről, mert az elkövető észreveheti. Fontos figyelembe venni azt a tényt, hogy a program telepítője potenciális biztonsági kockázatot jelenthet. Bizonyos esetekben az illető fokozhatja a zaklató magatartást a program eltávolítására válaszul.
  • Lépjen kapcsolatba a helyi hatóságokkal és a családon belüli erőszak áldozatait segítő szervezetekkel segítségért és egy biztonsági terv kidolgozásáért. Az egyes országok ilyen jellegű szervezeteinek listáját a stopstalkerware.org weboldalon találja.
  • Gondolja meg, hogy a stalkerware program eltávolítása előtt akar-e valamiféle bizonyítékot megőrizni róla.
  • Hallgasson az ösztöneire, és tegye azt, amit a legbiztonságosabbnak érez.

Gazdaság

Szintet lép az adatközpontok és szuperszámítógépek folyadékhűtése a Motivair by Schneider Electric új megoldásaival

Két új, a folyadékhűtéses rendszereknél használható hűtőfolyadék-elosztó egységet mutatott be a Motivair by Schneider Electric.

Az új berendezéseket kimondottan a mesterséges intelligencia alkalmazásokat kiszolgáló adatközpontok és a szuperszámítógépek (HPC) hűtési igényeire tervezték.  

 A Motivair by Schneider Electric új hűtőfolyadék-elosztó egységei (CDU) a vállalat első, kifejezetten a szervizfolyosókba történő telepítésre tervezett CDU-i, amelyek nagyobb rugalmasságot, teljesítményt és integrálhatóságot kínálnak az adatközpontok üzemeltetői számára. Az új, MCDU-45 és MCDU-55 jelzésű berendezések már világszerte elérhetők, gyártásukat pedig 2026 elején futtatja fel a vállalat.

Mindkét készülék szélesebb hűtési kapacitást, funkciókat és tervezési lehetőségeket kínál, ezáltal a hűtőfolyadék tágabb hőmérsékleti tartományban lesz elérhető az üzemeltetők számára, ami lehetővé teszi a telepítés és a működtetés optimalizálását. A Motivair by Schneider Electric end-to-end hűtési portfóliója – amely most kiegészült az CDU-kkal – további, padlóra szerelhető, valamint rackekbe beépíthető CDU-kat is kínál, amelyet úgy alakítottak ki, hogy támogassák a különböző hűtési stratégiák megvalósítását a hiperméretű, mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat kiszolgáló vagy éppen szerverelhelyezéses szolgáltatást nyújtó adatközpontokban, valamint az edge és felújított környezetekben egyaránt.

Az MCDU-45 és MCDU-55 főbb előnyei

Az új hűtőfolyadék-elosztó egységek fejlesztése során figyelembe vették azt a tendenciát, hogy egyre gyakrabban telepítenek CDU-kat az adatközpont kiszolgálóterületén kívül. Azáltal, hogy széleskörű lehetőségek állnak rendelkezésre a CDU-k telepítése kapcsán, az üzemeltetők az adott mesterséges intelligencia-infrastruktúrához, az adatközpont kialakításához, illetve a terhelési igényekhez igazíthatják hűtési stratégiájukat, biztosítva ezáltal az optimális hőfokot és a megfelelő rugalmasságot még a számítási sűrűség folyamatos növelése mellett is.

Az MCDU-45 és MCDU-55 legfontosabb előnyei a következők:

  • A rendelkezésre álló tér optimalizálása és rugalmasság: Az új és meglévő CDU-opcióknak köszönhetően az üzemeltetők nagyobb rugalmassággal választhatják ki a konkrét telepítési céljaiknak megfelelő modellt.
  • Energiamegtakarítás: Az új CDU-k tágabb működési tartománnyal rendelkeznek, így a hőelvezető rendszerek energiahatékonyságot biztosítanak és javítják a PUE (Power Usage Effectiveness) értéket.
  • Egyszerűsített karbantartás és hozzáférhetőség: A CDU-k sokféle elhelyezési lehetősége javítja a hozzáférést, így a mesterséges intelligencia alkalmazások vagy az IT műveletek zavarása nélkül valósítható meg a szervizelés.
  • Továbbfejlesztett integráció a hűtőberendezésekkel: A CDU-k teljes skálája (MCDU-25-től MCDU60-ig) pontos áramlásszabályozással, valós idejű felügyelettel és adaptív terheléselosztással támogatja a fejlett hőkezelési stratégiák megvalósítását az optimális berendezés teljesítmény és az alacsonyabb energiafogyasztás érdekében.

„Az adatközpontok folyadékhűtése esetében a rugalmasság kulcsfontosságú, mivel az ügyfelek egyre változatosabb és szélesebb körű end-to-end megoldásokat igényelnek. Az új hűtőfolyadék-elosztó egységeink lehetővé teszik számukra, hogy stratégiáikban a gyorsított számítási alkalmazások szélesebb köre jelenjen meg, miközben több évtizedes speciális hűtési tapasztalatunkat kihasználva biztosíthatják az optimális teljesítményt, megbízhatóságot és a felkészültséget a jövőbeli kihívásokra”

– mondta el Andrew Bradner, a Schneider Electric „Cooling Business” üzletágának alelnöke.

Bizonyított szakértelem és globális jelenlét

A Motivair by Schneider Electric CDU-k az első új termékek, amelyeket a Motivair bemutatott azóta, hogy a Schneider Electric 2025 februárjában felvásárolta a céget. Az új CDU-k kifejlesztését – amelyek hatékony és skálázható folyadékhűtési megoldást kínálnak a nagy sűrűségű számítási igények robbanásszerű növekedésének kiszolgálására – az AI-alkalmazások exponenciális bővülése indokolta.

„A Motivair megbízható partner a fejlett folyadékhűtési megoldások területén, és új technológiáink lehetővé teszik az adatközpontok üzemeltetői számára, hogy magabiztosan navigáljanak az AI-korszakban. A Schneider Electric-kel közösen célunk olyan, új generációs hűtési megoldások szállítása, amelyek bármilyen HPC, mesterséges intelligencia vagy fejlett adatközponti igényhez alkalmazkodnak, és zökkenőmentes skálázhatóságot, teljesítményt és megbízhatóságot nyújtanak, amikor az a legfontosabb”

– hangsúlyozta Rich Whitmore, a Motivair vezérigazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?

Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.

A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.

Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet

A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.

A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:

  • Kifli: 15,75 gramm
  • Ecofamily: 20,81 gramm
  • Auchan: 20,95 gramm
  • Foodora: 30,77 gramm
  • Wolt: 33,76 gramm
  • GRoby Online: 34,36 gramm
  • Aldi: 34,55 gramm
  • Tesco: 73,00 gramm

A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.

(Nem) egy csepp a tengerben

Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1

 

 

A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban  nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.

Forrás:

1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint

Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.

A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.    

A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.

A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.

A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.

„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”

– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.

Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között

A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.

A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.

A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.

„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”

– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss