Gazdaság
Az elvárások hajtják, a munkaerőhiány fékezi a digitális transzformációt
A Green Fox Academy új, rugalmas vállalati szolgáltatásokkal enyhíti a nyomást
Fokozódott a vállalatokra irányuló nyomás, hogy technológiai fejlesztéseiket gyorsan és eredményesen valósítsák meg.
Mindez az IT szektort jellemző munkaerőhiánnyal együtt a meglévő erőforrások jobb kihasználására és speciálisan a célhoz rendelt megoldások alkalmazására ösztönzi a cégeket világszerte. A szuperintenzív IT képzéseket Magyarországon meghonosító Green Fox Academy új, rugalmas vállalati szolgáltatásokkal reagál a megváltozott körülményekre.
Felgyorsult a gazdaság és a vállalatok digitalizációja a pandémia hatására. A vállalatvezetők 83 százaléka úgy számol egy napokban publikált nemzetközi felmérés szerint, hogy a következő három évben növelni fogja beruházásait ezen a téren, a megkérdezettek fele legalább 10 százalékkal többet kíván fordítani működése és üzleti modellje digitális transzformációjára a korábban tervezettekhez képest.
„A versenyképesség szempontjából kritikus pont, hogy a prioritást élvező fejlesztési feladatok gyorsabban és hatékonyabban legyenek megvalósíthatóak. Magyarországon is érezhetően nőtt az igény az akár speciálisan egy adott feladatra felkészített szakemberekre”
– értékelte a hazai helyzetet Fachs Anita, a szuperintenzív, bootcamp rendszerű programozóképzéseket Magyarországra bevezető Green Fox Academy operatív vezetője.
Az elmúlt évben világszerte a fejlődés első számú akadályává lépett elő a megfelelő munkaerő hiánya a technológiai szektorban, amelynek enyhítésére már a vállalatvezetők 84 százaléka tervezi, hogy független külső szakembereket von be a projektjeibe. A munkaerőhiány egyre nagyobb problémát jelent Magyarországon is: 2015 óta háromszorosára, kilencezerre nőtt a betöltetlen informatikai pozíciók száma, 2023-ra pedig már akár 15-26 ezer szakember hiányozhat a magyar piacról.
„A startupoktól a nagyvállalatokig a cégek számára jelenleg a legnagyobb kihívás az alkalmazkodóképességük fokozása. Ennek támogatására indítottunk el egy olyan rugalmas közvetítési szolgáltatást, mellyel legfeljebb három héten belül biztosítunk azonnal bevethető junior fejlesztőket, rövid vagy hosszú távra. Ha vállalati partnerünk igényli, a programozókat intenzív kurzus keretében felkészítjük az aktuális projektben alkalmazott technológiára, ezzel a betanulás időtartama jelentősen lecsökken. Erős képzési bázisunkra támaszkodva pedig hasonlóan rövid idő alatt megoldjuk azt is, ha szükség van egy kolléga pótlására vagy a projektcsapat bővítésére”
– tette hozzá Fachs Anita.
Megnőtt a továbbképzések jelentősége
A digitalizáció sikere azon is múlik, hogy egy cég hogyan tudja felkészíteni meglévő munkatársait a változó feladatokra, beleértve a munkaerő digitális tudásának bővítését. Noha a technológiai fókuszú cégeknél a kompetenciák fejlesztése folyamatosan napirenden van, a Green Fox tapasztalatai szerint 2020-ban a senior szakemberek vállalaton belüli továbbképzésére helyeződött át a hangsúly. Tavaly azokra a mentori szolgáltatásokra mutatkozott még igény, amelyek keretében az akadémia vezető szakértői, oktatói segítségével a vállalatok azonos tudásszintre emelhetik a fejlesztő csapataikat, ezzel csökkentve például egy technológiaváltás költségét. Az új munkatársak felvétele egy időre ugyan háttérbe szorult, de az év végén visszatértek a vállalatok a pandémia előtti toborzási céljaikhoz, és 2021 elején már újra nagy volt a kereslet a junior programozók iránt.
„A digitális technológiák gyorsuló terjedése olyan kihívásokat jelent, amelyekre a vállalatok testreszabott, rugalmas szolgáltatások segítségével könnyebben tudnak reagálni. Ezek igénybevételéhez minden feltétel adott. Az IT szektor egy átmeneti megtorpanás után az elsők között kapott új erőre, és ez a lendület minden jel szerint a következő években is kitart”
– foglalta össze tapasztalatait a Green Fox Academy operatív vezetője.
Gazdaság
Sikerrel zárult Shanghai magyarországi bemutatkozása
Október 30-31-én zajlott a Hungexpo területén a világ egyik legnagyobb, Kínai állami támogatással megvalósuló kiállítássorozata, a Shanghai Fair Trade Show budapesti állomása.
A többezer látogatót vonzó eseményen mintegy 130 kínai high-tech vállalkozás képviseltette magát a legkülönbözőbb szegmensekből. Az eseményen mások mellett előadást tartott Bihari Katalin, a Külgazdasági és Külügyminisztérium külgazdaság fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára, a HEPA vezérigazgatója, és Sun Jianping, a Shanghai Services Federation elnöke is.
Az eseményt elsősorban magyar vállalkozások képviselői látogatták, akiknek ez a koncentrált jelenlét kiváló alkalmat kínált, hogy akár több közvetlen kapcsolatot is kialakítsanak kínai gyártókkal és szolgáltatókkal. A minél intenzívebb kapcsolatfelvételt előre egyeztetett személyes találkozók is segítették a kínai és magyar cégek képviselői között ‒ mondta el Szabó Mónika, a rendezvény szervezését és kommunikációját magyar részről támogató a Gold Communications Kft. ügyvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Új házi fejlesztésű AI-platform a K&H-nál
A K&H Bank új szintre emelte a mesterséges intelligencia belső alkalmazását.
Elindult az ügyfelek által már jól ismert, Kate nevű, teljes egészében házon belül fejlesztett HR-asszisztens, amely már most több ezer munkavállalónak nyújt azonnali, pontos válaszokat szabadság, juttatások, képzések és adminisztrációs témákban. A rendszer nem egy dobozos megoldás, hanem nulláról felépített, skálázható AI-platform, amely a jövőben más területekre – például pénzügy, beszerzés vagy IT-támogatás – is tovább vihető lesz.
A fejlesztési folyamatban több bankon belüli csapat együttműködésével hozták létre a rendszer szabályozási és technológiai kereteit. Az AI nem kulcsszavak alapján keres, hanem természetes nyelven megfogalmazott kérdéseket értelmez, és validált belső tartalmakra építve ad választ. Fontos szempont volt az AI-hallucinációk minimalizálása, ezért a tudásbázis kizárólag jóváhagyott információkból épül fel. A rendszer használata már a bevezetés első szakaszában intenzív. Eddig minden hetedik kolléga kipróbálta a digitális asszisztenst. A fejlesztők ek visszajelző funkciót is beépítettek, amely valós időben segíti a működés finomhangolását.
A projekt megvalósítása nemcsak technológiai, hanem szervezeti kultúraváltást is jelentett. A hagyományos fejlesztési modell helyett agilis, gyors interakciókra építő működés valósult meg, amelyben több terület dolgozott összehangoltan. A K&H ezzel a fejlesztéssel hosszú távra fektette le egy vállalati AI-tudásmenedzsment rendszer alapjait, amelyre a következő bővítések is épülnek majd.
„A Kate-fejlesztés nemcsak egy sikeres AI-projekt, hanem fontos üzenet a technológiai szakembereknek is. A K&H-nál valódi innováción dolgozhatnak egy stabil, nagyvállalati környezetben, ahol a fenntartható megoldások, a szakmai fejlődés és a jövőálló tudás megszerzése nem ígéret, hanem működési alapelv. Az, hogy ezt a rendszert házon belül építettük fel, jól mutatja, milyen ereje van az agilis gondolkodásnak és a nyitott, együttműködő csapatmunkának. Büszkék vagyunk arra is, hogy nálunk a szakmai átjárhatóság, az emberi oldal ugyanúgy érték, mint a technológiai teljesítmény – ez az, ami hosszú távon is vonzóvá teszi a K&H-t az IT-szakemberek számára”
– mondta Ozorai Dénes, a K&H IT vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Mínuszban az e-kereskedelmi mérleg: ezek a cégek javíthatják az egyensúlyt
Erősen negatív Magyarország digitális külkereskedelmi mérlege: a hazai vásárlók egyre nagyobb arányban költenek külföldi webáruházakban, miközben a magyar e-kereskedők exportja csak lassan bővül.
A HungarEcomm Stars díj azokat a legvilágpiacképesebb e-kereskedelmi vállalatokat ismeri el, amelyek teljesítményükkel képesek enyhíteni a digitális kereskedelmi egyensúlyhiányt.
Az e-kereskedelem jelentősége messze túlmutat önmagán: a 2025-ben díjazott 40 vállalat a hazai webáruházak alig egy ezrelékét képviseli, mégis 2024-ben 258 milliárd forintos online forgalmat értek el, ami a teljes magyar e-kereskedelmi piac 20 százalékát adja. A több országba exportáló cégek négyszer gyorsabban növekedtek, mint a kizárólag belföldön működő szereplők, a PwC mezőnyelemzése szerint.
„Az e-kereskedelem a digitális gazdaság egyik legfontosabb innovációs inkubátora. Technológiai újító erejével, adatvezérelt működésével, gyors alkalmazkodóképességével és folyamatos fejlesztésre épülő kultúrájával közvetlenül erősíti a hazai digitális ökoszisztémát”
– hívta fel a figyelmet Szabó László, a díjat alapító Growww Digital alapító partnere.
Magyar világmárka 100 országban
Három kategóriában összesen 15 vállalat kapott elismerést, idén először a Magyarországon leányvállalattal rendelkező nemzetközi omnichannel cégek is nevezhettek.
- Digital Star kategória: 1. Pepita Group Zrt. (pepita.hu); 2. Suller-Táp Kft. (kutyakajás.hu); 3. Webshop Global Kft. (pelenka.hu); 4. Leziter Kft. (homelux.hu); 5. iPon Computer Kft. (ipon.hu)
- Local Omnistar kategória: 1. Euronics, 2. Praktiker, 3. Zákány Szerszámház, 4. Dockyard, 5. Reflexshop
- Global Omnistar kategória: 1. IKEA, 2. MediaMarkt, 3. Rossmann, 4. dm, 5. iStyle
- Exportkülöndíj: BioTechUSA
„A BioTechUSA sztori jól példázza, hogyan válhat egy magyar alapokra épülő vállalat globális sikertörténetté az e-kereskedelemben. A cég a hazai gyártásra, tudásra és szakemberbázisra építve tudott olyan nemzetközi növekedést elérni, amely ma több mint 100 országban biztosít jelenlétet. Fejlődése azt mutatja, hogy a magyar vállalatok is képesek világpiaci szinten versenyezni, ha tudatosan építenek exportpiacokra. Sikere inspiráló példa minden hazai e-kereskedő számára”
– indokolta a döntést Szabó László.
Már a 40-es listára kerülés is komoly nemzetközi mérce szerint mérhető eredmény: a vállalatoknak szigorú szakmai és pénzügyi feltételeknek kellett megfelelniük, és át kellett esniük a PwC, az Oander és a Growww Digital többszempontúértékelésén.
A legvilágpiacképesebb magyarországi omnichannel és e-kereskedők – 2025 (ABC sorrendben)
Alinda; Auchan; BestByte; BHP Gumi; BioTechUSA; Bortársaság; Brendon; Cosori; dm; Dockyard; Euronics; Forex; Fressnapf; Gammo; Heavy Tools; Homelux; IKEA; iPon; iSTYLE; JátékNet; Kutyakajás.hu; Kütyübazár; Libri; Libri-Bookline; Lumenet; MediaMarkt; Nutriversum; online Márkaboltok; Pelenka.hu; Pepita.hu; Petissimo; Praktiker; Reflexshop; REGIO JÁTÉK; Rossmann; SportSarok; Újház Bodrogi; Vágyaim.hu; Warnex; Zákány Szerszámház
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung az egymást követő hatodik évben is megőrizte helyét a gaming monitorok piacán
-
Okoseszközök2 hét ago
Kutyaharapást szőrével – AI javítja az AI által írt kódot
-
Gazdaság2 hét ago
Magyarország a 18. helyre csúszott vissza az európai használtautó-piac átláthatósági rangsorában
-
Egyéb kategória2 hét ago
Európa legtehetségesebb diákjai versenyeznek a Google x Bitget hackathonján
-
Ipar1 hét ago
IT OPEX stabilizáció: Stratégiák és lehetőségek a kiadások optimalizálására
-
Tippek1 hét ago
Extra tippek a legújabb netes csalások felismerésére
-
Zöld1 hét ago
Zöldebbé válhat a rajongás digitális ajándéktárgyakkal
-
Mozgásban1 hét ago
Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude



