Connect with us

Gazdaság

Egy magyar szakértő fejlesztette ki a The O2 arena AI rendszerét

the o2

A szórakoztató és sportlétesítmények üzemeltetésében világvezető AEG-nél dolgozó magyar szakember, Izsó Ákos alakította és tanította ki a világ legforgalmasabb arénájának, a londoni The O2 arénának az AI rendszerét.

A mai koncert és fesztivál élmények kimaxolásához már nem csak a fellépők járulnak hozzá, hiszen a létesítmények, a vásárlói élmények és az időhatékony hozzáférhetőség a létesítmények pontjaihoz ugyanannyira szerves részei. Gyakran nem tűnik fel, viszont számos rendszer segíti elő ezeket az élményeket, többek között, mint a SAS mesterséges intelligencia (AI) megoldásai, amelyek segítenek elemezni a rajongói adatokat és előre jelezni a fogyasztói viselkedést. Az eredmény elégedettebb rajongók és magasabb fogyasztói költés.

Az Angliában dolgozó Izsó Ákos által kifejlesztett öntanuló rendszerek azonosítják, hogy kiket melyik következő koncert érdekelhet, hogy kik fizetnek majd nagyobb valószínűséggel egy jobb helyért, hogy mennyire érdemes a prémium helyeket árazni, és kit hogyan érdemes megszólítani az elektronikus kommunikációban. Amikor pedig eljön a koncert estéje akkor segítenek elkerülni a sorokat és biztosítják, hogy a büfék a közönség igényeinek leginkább megfelelő kínálattal szolgáljanak.

A pandémia utáni koncertélmény technikai hátteréről a terület egyik szakértője Izsó Ákos, az AEG Europe Data Analytics Manager szakemberét elmondta, hogy:

Az AI megoldások az AEG Europe különböző üzletágainál egyszerre növelik a fogyasztói elégedettséget és a profitot. A promóteri üzletágunknak (AEG Presents) a legfőbb célja, hogy minél jobb koncerteket szervezzen. Ehhez minél több jegyet kell értékesítenie, hogy biztosítva legyen a fellépők és a koncertek szervezési költségeinek megtérülése. A jegyértékesítést egyértelműen tudjuk támogatni adatokkal: a korábbi jegyvásárlóknak és hírlevél-feliratkozóknak e-mail vagy más csatornákon személyre szabott koncertajánlót küldünk és igyszünk jegyvásárlásra ösztönözni őket. Emellett a már értékesített jegyek vásárlóinak elemzésével támogatni tudjuk a közösségi média és az offline marketingköltést is: hol érdemes plakátokat kihelyezni vagy milyen nyomtatott médiumban érdemes hirdetni. De nem csak a kommunikációban segítenek az algoritmusok. Az előzenekarok kiválasztása egy adott turnéhoz is egyre inkább adatalapú: az adatokból kiolvasható, hogy a fő fellépő rajongóinak körében mely kisebb előadók a leginkább kedveltek.”

Az arénák (mint a londoni The O2 arena vagy a berlini Mercedes-Benz Arena) és fesztiválok (mint a British Summer Time fesztiválunk a londoni Hyde Parkban) elsődleges prioritásai a rajongók minél jobb és személyre szabottabb kiszolgálása. A jegyvásárlók adatainak előzetes elemzése révén előre jelezhető, hogy milyen termékek fognak jobban fogyni egy-egy este, és a büfék kínálata ennek megfelelően a közönségre szabható. Azt persze mindenki tudja, hogy egy Iron Maiden koncerten több sör és kevesebb pezsgő fog fogyni mint egy Kyle Minogue koncerten, de az AI előrejelzések segítségével standra és órára lebontva pontosan tudják előre, hogy melyik termékből mennyi fog fogyni. Az eredmény rövidebb sorok, elégedettebb koncertlátogatók és nagyobb bevétel. – Már a bevezetés utáni első negyedév a tervhez képest 6,4%-kal magasabb eredménnyel zárt.

Adatok segítenek a prémium ülőhelyek és szolgáltatások értékesítésében is. A korábbi jegyvásárlások és koncertlátogatások alapján megmondható, hogy kik azok, akik nagyobb valószínűséggel fizetnek egy jobb helyért, vagy azért, hogy exkluzív lounge-ban tölthessék az időt a koncert kezdése előtt. Így amikor a rajongóknak koncertajánlót kapnak emailen nem csak az ajánlott előadók listája személyre szabott, de az életstílushoz és pénztárcához igazított a figyelembe ajánlott prémium élmények választéka is.

A személyre szabott üzeneteket a heti hírleveleikhez képest 2,5-szer nagyobb arányban nyitják meg, kilencszerese a vásárlásra klikkelők aránya, míg a leiratkozók aránya csupán fele. Ezekből a számokból is látszik, hogy a rajongók érdeklődően és elégedetten reagálnak az ízlésükre és igényeikre szabott ajánlókra. A jegyvásárlók aránya közel ötszöröse a hírleveleikhez képest, így jelentve előnyt számunkra is.

Hogyan történik az adatokat gyűjtése?

A rajongói adatbázis elsősorban a korábbi jegyvásárlókból és hírlevél-feliratkozókból áll. Nekik értelemszerűen ismerik korábbi vásárlásaikat, hogy milyen fellépőkre váltottak jegyeket, hol ültek és mennyit fizettek a jegyükért. De rálátásuk van online és app aktivitásukra is, azaz hogy milyen előadókra és közelgő eseményekre kattintanak e-mailben, a honlapjainkon vagy a mobil applikációinkban. Külső adatforrásból sokuknak ismerik a szocio-demográfiai hátterét, általános fogyasztási szokásait és életstílusát is. A beleegyezésüket adó felhasználóknak közösségi oldalakon lévő kedveléseit és megosztásait is ismeri a rendszer.

A létesítményekben a WiFi hálózatra mobiljukkal felcsatlakozók szintén a rajongó-adatbázis részévé válnak, ha még nem szerepeltek ott. Továbbá tudják, hogy mikor érkeznek a helyszínre, és merre járnak az épületen belül.

Mit jósolnak az AI szerepére az élőzenei iparban?

A pandémia hatására mint a legtöbb iparágban, úgy az élőzene iparban is felgyorsult a digitalizáció: például a belépőjegy már csak az arénák és fesztiválok dedikált applikációiban érhetők el, és ételt és italt is azon keresztül lehet rendelni. Ezáltal még több látogató fogyasztói szokásai ismerhetők meg és egyre pontosabb lehet a személyre szabás, tovább növelve a koncertélményt és a rajongók elégedettségét.

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss