Gazdaság
Hatalmas munkaerőpiaci felbolydulást okozott a járványhelyzet
Kétséget kizáró módon hatalmasat változott a világ az elmúlt bő másfél évben. A koronavírus-járvány világméreteket öltött, és az annak terjedését visszaszorítani hivatott járványügyi intézkedések hatásait mindenki a saját bőrén tapasztalta. Ezek az intézkedések természetesen a munkaerőpiacot is nagymértékben befolyásolták, rengetegen váltak munkanélkülivé és kellett új alapokra helyezniük megélhetésüket.
A 2020-as év márciusi hónapja valószínűleg mindenkinek élénken bevésődik az emlékeikbe, ekkor azonosították ugyanis Magyarországon az első fertőzötteket, majd vette kezdetét itthon is azon események láncolata, melyek számos ember életét sorsfordítóan befolyásolták. Kezdetben sokak reményteljesek voltak azzal kapcsolatban, hogy a járvány néhány hónap alatt lecseng és minden visszatér a normális kerékvágásba, később azonban az újabb és újabb megbetegedési hullámok érkezésével nyilvánvalóvá vált, hogy a vírus hosszabb távon fogja befolyásolni mindennapi életünket.
A cégek reakciója is eltérő volt a kialakult helyzetre, ami részben abból adódott, hogy a járványintézkedések különböző mértékben voltak hatással az egyes gazdasági szereplők működésére. Rengeteg vállalat kényszerült arra, hogy jelentős mértékben limitálja tevékenységét, sőt sokuk esetében a teljes leállás is elkerülhetetlenné vált. Ezenkívül a cégek mérete is nagy befolyásoló erővel bírt azt illetően, hogy milyen szinten került veszélybe működésük a korlátozások következtében.
Sajnos a kkv-szektorban rengeteg vállalat volt kénytelen drasztikus lépéseket hozni, azaz béreket fagyasztottak be vagy munkavállalókat küldtek el. A nagyvállalati szektorban a fő hangsúlyt nem a leépítésekre, hanem a szociális problémák kezelésére, illetve a különböző egészségvédelemmel kapcsolatos intézkedések bevezetésére fordították. Tehették mindezt azért, mert általánosságban véve jelentősen nagyobb tartalékokkal rendelkeznek, mint a kis- és középvállalatok.
A későbbi járványhullámok azonban már más képet festettek az elbocsájtások tekintetében, sőt a helyzet egészen odáig fajult, hogy 2021 nyarára több szektorban is jelentős munkaerőhiány alakult ki. Különösen jó példa erre a vendéglátóipar, amelyet talán a legsúlyosabban érintettek a járványügyi intézkedések. A lezárások következtében számos ezen a területen dolgozó munkavállaló kényszerült arra, hogy más iparágban elhelyezkedve biztosítsa megélhetését. Sokan vették közülük az irányt a kereskedelem, az építőipar és az áru- és személyszállítás felé, ahonnan a korlátozások feloldása ellenére sem szeretnének visszatérni a vendéglátóiparba.
Ennek eredményeképp mára közel 40-50 ezer ember hiányzik csak ebből az ágazatból, de nem a vendéglátás az egyetlen, ahol a munkáltatóknak meggyűlik a baja a megfelelő mennyiségű munkaerő megtalálásával. Többek között jelenleg az építőiparban, a feldolgozóiparban és az IT-szektorban is jelentős munkaerőhiány mutatkozik. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ami hiány az egyik oldalon, az egy lehetőség a másikon. A sok betöltetlen állás ugyanis jó esélyt biztosít a jelenleg munkanélkülieknek vagy pályamódosításon gondolkodóknak az elhelyezkedésre.
Az álláskereséshez pedig rengeteg platform áll a rendelkezésükre, melyek eléréséhez manapság már elég egy okostelefon. Az egyes nagyobb álláskereső portálok ugyanis az utóbbi időkben sorra jelentették meg saját alkalmazásaikat, hogy ezzel még inkább megkönnyítsék a pályázók dolgát a böngészés és a jelentkezés tekintetében egyaránt. Így tett az ÁllásÓriás csapata is, akiknek az applikációja már letölthető a Google Play Áruházból, illetve az App Store-ból is. Az alkalmazás használatával a felhasználók gyakorlatilag bármikor és bárhonnan képesek böngészni a legfrissebb álláslehetőségek között, akár város vagy kulcsszó szerint szűrve is. Az egyes nyitott pozíciók között találhatók helyi vállalkozásoktól és multinacionális cégektől is hirdetések, így jó eséllyel mindenki talál a maga számára érdekes elhelyezkedési lehetőséget. További előny, hogy az alkalmazás bármely funkciójának használata meglehetősen egyértelmű, így azok a munkavállalók is bátran kipróbálhatják és használhatják, akiktől alapvetően távol áll az applikációk világa.
Képek forrása: Freepik.com
Gazdaság
Megnyílt a Huawei webáruháza Magyarországon
Elindult a HUAWEI hazai online áruháza. Az új webáruház a Huawei teljes hazai termékpalettáját kínálja, okosórákat, audioeszközöket, táblagépeket, okostelefonokat és kiegészítőket, közvetlenül a gyártótól, gyártói garanciával és támogatással.
A Huawei webshop célja, hogy a hazai vásárlók közvetlenül a gyártótól, egy helyen szerezhessék be a legújabb termékeket, miközben teljes körű szolgáltatások teszik kényelmesebbé és biztonságosabbá a vásárlást. A rendeléseket 1-3 munkanapon belül szállítják ki, a vásárlók igénybe vehetik a Huawei Support ügyféltámogatást, és 14 napon belül ingyenesen visszaküldhetik a megvásárolt terméket. Emellett egyes eszközökhöz kiterjesztett gyártói garancia és elvesztésvédelem is társul.
Exkluzív nyitási ajánlatok
A nyitási időszakban, 2025. szeptember 8. és október 31. között a vásárlók számos exkluzív ajánlattal találkozhatnak. Hírlevél-feliratkozás esetén automatikusan egy 20% kedvezményre jogosító kupont kaphatnak a látogatók, emellett a felhasználók részt vehetnek a Huawei nyereményjátékában is, amelyben a szerencsés nyertesek a megadott időszakban számos értékes nyereménnyel gazdagodhatnak, így például:
- multiszenzoros ujjbegyes mérést kínáló WATCH 5,
- vagy a vérnyomásmérő funkcióval ellátott WATCH D2 okosórát
- vagy HUAWEI FreeClip fülhallgatóval,
- vagy további, bármely Huawei termékre beváltható 25%-os kedvezménykuponnal gazdagodhatnak.
A sorsolás során a nyertes vásárlók szimbolikus, 1 forintos áron juthatnak hozzá a fenti Huawei termékekhez.
Mindemellett a promóció részeként a nyitási időszak minden rendelésére ingyenes DHL Express házhozszállítás jár, a viselhető okoseszközökhöz, táblagépekhez és okostelefonokhoz 12 hónapos gyártói garancia, a Huawei audio termékekhez pedig 12 hónapos elvesztésvédelem kapcsolódik.
A Huawei újonnan nyíló hivatalos online áruháza így a gyártó teljes hazai termékportfólióját közvetlenül elérhetővé teszi a fogyasztók számáravalamint olyan kiegészítők (például óraszíjak) és csomagok is kaphatók, amik más kereskedőnél nem. Ilyen csomag. a MatePad 11.5 tablet, amely kizárólag a HUAWEI webáruházában lesz elérhető csomagban billentyűzettel, illetve az M-Pencil tollra is nagyértékű kedvezményt kínál a gyártó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Mesterséges intelligencia-kutatással növeli a képzési hatékonyságot a Kamara
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) munkájában a mesterséges intelligencia és ahhoz kapcsolódóan az oktatás is hangsúlyos szerepet kap.
A hatékonyság növelése érdekében a Nagy Elek vezetésével megújuló Kamara kérdőívvel térképezi fel a kis- és középvállalkozások tudását, hozzáállást és tapasztalatait a mesterséges intelligenciáról.
Az oktatás és a digitalizáció kiemelten fontos a vállalkozások működése során, mert a képzettebb, valamint a modern megoldásokat hatékonyan használó munkavállalók nagyobb hozzáadott érték előállítására képesek, illetve magasabb nyereség érhető el ott, ahol modern, innovatív megoldásokat alkalmaznak. A digitális fejlődést a kamara számos programja gyorsítja. Az intézkedések egyszerre kínálnak választ a rövid távú kihívásokra és alapozzák meg a magyar gazdaság hosszú távú versenyképességét, biztosítva, hogy a hazai vállalkozások tudásra, innovációra és együttműködésre építve aktív alakítói legyenek a jövő gazdaságának, miközben megőrzik hagyományos értékeinket.
A mesterséges intelligencia (MI) gyors fejlődése alapjaiban formálja át a vállalkozások működését és versenyképességét. Az MKIK ebben kiemelt szerepet vállal, hiszen megbízható információt és gyakorlati támogatást nyújt tagjai számára az új technológiák alkalmazásában. Ennek részeként tavasszal elindította a „Digitális Ébresztő!” című szemináriumsorozatot, amely kifejezetten a kis- és középvállalkozások számára kínál üzleti folyamatokban is hasznosítható megoldásokat Kerek István AI-szakértő irányításával. A program ősszel kibővítve, sorozatként folytatódik azzal a céllal, hogy tízezer vállalkozáshoz jusson el. Ezeken az eseményeken a szakértők akár egy nap alatt is kínálhatnak megoldásokat az egyes vállalkozások digitális kihívásaira.
A kis- és középvállalkozások tudását feltérképező felmérés eredményeinek feldolgozása után még relevánsabb és gyakorlatiasabb oktatást tud majd nyújtani a kkv-knak, amely után a vállalatok folyamatai gyorsabbá, pontosabbá és egyszerűbbé válhatnak az adatalapú döntési folyamatok révén. A kutatást ezen a linken (https://app.cooltool.com/psrv3dpztvn) lehet kitölteni.
Az MKIK a stratégiai együttműködés keretében már javasolta a kormánynak az áfa alanyi adómentességi határ többlépcsős emelését, amely szerint a következő három évben 20, 22, majd 24 millió forintra nőne a határ. A legkisebb vállalkozások érdekében az átalányadózók költséghányadának 40-ről 50 százalékra emelését, valamint a szociális hozzájárulási adó 112,5 százalékos szorzójának eltörlését is javasolt a Kamara, amely újabb konkrét ajánlások részletein dolgozik.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Fontos változások a FOXPOST működésében: megkezdődik a Z-BOX-ok integrációja
Ősszel megkezdődik a Packeta Z-BOX automaták integrálása a FOXPOST hálózatába.
Az első szakasz szeptember 8-án indul: ettől a naptól a FOXPOST hálózatában kétféle automata lesz elérhető. A már ismert érintőképernyős készülékek FOXPOST A-BOX néven működnek tovább, emellett megjelennek a Packeta rendszeréből ismert, gombos kezelőpanelű automaták, FOXPOST Z-BOX néven.
A két automatatípus egy hálózatban, egységes megjelenéssel működik, az eligazodást az automatákon elhelyezett A-BOX és Z-BOX logók segítik. A csomagátvétel mindkét automatánál ugyanúgy működik, de néhány dologban különböznek.
Az A-BOX automaták a FOXPOST-nál megszokott érintőképernyős felülettel működnek, csomagfeladáshoz nem szükséges előzetes regisztráció, a fizetés pedig POS-terminálon történik. A Z-BOX nyomógombos kezelőpanelt használ, csomagfeladáshoz online regisztráció kell, a fizetés pedig fizetési linken keresztül zajlik. A webshopokban külön jelölések mutatják, melyik típus milyen lehetőségeket kínál.
Az első lépésben 18 automata kerül telepítésre. Ezt követően néhány hetes tesztüzem indul, amely során a cég figyeli és értékeli a működési tapasztalatokat. A tesztidőszak után az idén összesen 139 FOXPOST Z-BOX automata kerül kihelyezésre új helyszínekre. A teljes Packeta-hálózat integrálása 2026-ban folytatódik.
A változásokkal együtt megújul az automata-kereső modul és az adatkapcsolati rendszer (widget/JSON). Az új rendszer pontosabb, valós idejű telítettségi adatokat mutat, így a felhasználók könnyebben választhatják ki a legszabadabb automatát.
A FOXPOST pontos, részletes tájékoztatással segíti a felhasználókat, a webshopokat és a webáruházmotor-fejlesztőket az átállásban. Az elérhető információk között szerepelnek az automaták használatát bemutató leírások, a különböző típusok funkcióit összehasonlító anyagok, valamint az integrációhoz szükséges technikai útmutatók is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A jövő képe: a vivo új Mixed Reality headsetet és képalkotási víziót mutatott be
-
Gazdaság2 hét ago
175 év után új fejezet kezdődik a gazdasági kamarák életében
-
Okoseszközök2 hét ago
Iskolakezdés 2025: minden második szülő műszaki cikket vásárol, de sokan tehetetlenek az online veszélyekkel szemben
-
Ipar2 hét ago
Tisztított szennyvizet az iparba: ez kell ahhoz, hogy Magyarország továbbra is víznagyhatalom maradhasson
-
Ipar2 hét ago
A Schneider Electric megoldásával építi a jövő hálózatát az E.ON
-
Okoseszközök2 hét ago
Így lehet olcsóbb az iskolakezdés: új lehetőségek az egészségpénztáraknál
-
Tippek2 hét ago
Becsengetnek – figyeljünk a legkisebbekre az utakon a Hankook tanácsaival!
-
Ipar1 hét ago
Használat alapú rugalmasságot biztosít az MSP-k és a KKV-k számára a Zyxel