Ipar
A Volkswagen felvásárolhatja a Huawei önvezető autós üzletét
Német lapértesülések szerint hónapok óta tárgyalnak a sok milliárd eurós üzletről, bár ezt egyelőre sehonnan sem erősítették meg hivatalosan.
A Volkswagen tárgyalásokat folytat a Huaweijel a kínai nagyvállalat autonóm vezetési rendszereket fejlesztő egységének több milliárd euró értékű felvásárlásáról – számolt be róla csütörtökön a német Manager Magazin. A lap bennfentes forrásaira hivatkozva arról ír, hogy a két társaság vezetői már hónapok óta tárgyalnak a megállapodásról, amely olyan technológiai rendszereket is érintene, ahol a Volkswagen által még nem rendelkezik saját kompetenciával.
Már nem újdonság, hogy az autógyártók és a technológiai cégek dollármilliárdokat fektetnek az önvezető technológiák fejlesztésébe, hogy idejében biztosítsák vezető szerepüket a mobilitás jövőjének tekintett területeken. A Reuters ezzel kapcsolatban felidézi, hogy a Volkswagen vezérigazgatója egy nappal korábban kijelentette: 25 éven belül biztosan elterjednek széles körben is az autonóm járművek, vállalata pedig új együttműködésekkel kívánja növelni szoftveres önellátó képességét.
A Volkswagen szóvivője egyelőre nem kommentálta a Manager Magazin értesüléseit, így az állítólagos felvásárlás részleteiről sem tudunk még túl sokat. A hírügynökség riportja emlékeztet rá, hogy a Huawei intelligens járművekért felelős üzletágának egyik vezetője tavaly arról beszélt, hogy a vállalat 2025-ig tervezi kifejleszteni saját önvezető technológiáját. A Huawei, melynek nevéhez fűződik a világ első 5G autókommunikációs moduljának néhány évvel ezelőtti bemutatása is, más nagy techcégekhez hasonlóan építi EV-részlegét.
Mindenki kavar mindenkivel
Ahogy a „technológiai bajnokok” már szinte mindenhol, úgy Kínában a Tencent, a Didi, a Xiaomi, az Alibaba, az Oppo vagy a Vivo is mind rendelkeznek ilyen üzlettel. A német Continental előrejelzése szerint már az évtized végére is a szoftver adja majd a járművek értékének legalább 30 százalékát, ami itt is a félvezetőiparból ismert „fabless” gyártási modell megjelenését vetíti előre; a technológiai nagyvállalatok piacra lépésének felforgató hatásáról és a hagyományos autóipar átalakulásáról januári cikkünkben írtunk részletesebben.
A Huawei tavaly már stratégiai partnerségre lépett az ugyancsak kínai Hozon Auto járműgyártóval, áprilisban pedig 1 milliárd dollár értékű k+f programot jelentett be a 2021-es évre az intelligens vezetési technológiák fejlesztésére. Az akkori tervek szerint a vállalat járművekkel foglalkozó részlegét 5 ezer fősre duzzasztották volna, ebből pedig nagyjából 2 ezer szakember munkája kapcsolódott volna kifejezetten az Huawei önvezető rendszeréhez.
Eközben a globális járműgyártók is folyamatosan keresik a partnerséget a kínai cégekkel, hogy pozíciókat építsenek maguknak a világ legnagyobb autóipari piacán. Maga a Volkswagen tavaly már megállapodott a drónjairól ismert DJI-jal, októberben pedig arról szóltak a hírek, hogy éppen a Huaweijel kezdenének közös vállalkozásba az autonóm vezetési technológiák fejlesztésében. Ebben a tervek szerint a VW lett volna az irányító többségi tulajdonos, a Huawei pedig elsősorban saját szakértelmével és szellemi tulajdonával támogatta volna a dolgot. A kínai 36Kr.com akkori értesüléseit, hasonlóan a Manager Magazin mostani információjához, a felek nem erősítették meg.
Forrás: Bitport
Ipar
A gyár, ahol 45 perc alatt készül el egy lakóház
Érkezhetnek a digitális ikertechnológiával tervezett, megfizethető készházak.
Futószalagon készülő, teljesen digitalizált okos otthonokat ígér egy amerikai gyár, ami a tervek szerint egy átlagos, 130 m2-es lakóházat mindössze 45 perc alatt képes legyártani. Így megfizethető áron tudná őket kínálni, és a kisebb 65 m2-es lakások már 26 millió forintnak megfelelő dollárért elérhetőek lehetnének.
A lakhatási válságra adott legújabb válasz egy építőipari startuptól érkezhet. A finn hajóiparból induló ADMARES, a régi házgyár koncepcióját újragondolva, olyan üzemet épít az amerikai Georgia államban, ami akár több mint 16 ezer otthon legyártására lehet képes évente. Vagyis egy év alatt annyi lakóházat állíthat elő, amennyit az amerikai hagyományos építőipar tíz év alatt tudna gyártani, ugyanekkora kapacitással.
A megoldásuk a könnyűszerkezetes készházak és a moduláris előregyártott házak koncepcióját emeli új szintre, a legmodernebb gyártási környezetbe helyezve.
Az üzemben a tervezés, a gyártás és az automatizálás egy közös rendszert képez. A Siemens szoftvereit használva elkészítik az otthonok átfogó digitális ikermodelljét, amelyek nem csak a tervezésre szolgálnak, hanem kulcsfontosságú adatokat is tartalmaznak a teljes gyártási folyamatról, a modulok felépítésétől a szerelési lépésekig. A házelemek ezt követően automatizált gyártósorokon haladnak keresztül, ahol a robotika és a precíziós mérnöki munka biztosítja az állandó minőséget, sebességet és skálázhatóságot. Végül fejlett gyártási rendszerek és összeszerelősori operátorok támogatásával szerelik össze a modulokat.
A házakat emellett már a gyártás során beépített szenzorhálózattal látják el, amelyek valós időben monitorozzák az energia-, víz- és levegőminőségi adatokat. Így már az első perctől kezdve okos otthonokként működhetnek.
Ez a megközelítés akár 90 százalékkal gyorsabb, magas minőségű gyártást tesz lehetővé, mint a hagyományos építkezés, miközben enyhíti a munkaerőhiány okozta problémákat, és csökkenti a költségeket, valamint a helyszíni építkezéssel töltött időt. Az ADMARES számításai szerint továbbá ez a technológia hosszú távon akár 75 százalékkal csökkentheti az építőipari CO₂-kibocsátást, és 80 százalékkal mérsékelheti az anyagveszteséget az ipari sorozatgyártás precizitásával.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A mesterséges intelligencia nem elveszi, hanem felértékeli a mérnökök munkáját
Mialatt a mesterséges intelligencia alapjaiban alakít át komplett iparágakat, a pályaválasztó fiatalok egyre gyakrabban teszik fel a kérdést: „Van-e még jövője a mérnöki pályának?”
Az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetég (EJMSZ) elnöke, Dr. Ábrahám László megérti a félelmeket, de szerinte az MI nem kiváltja, hanem stratégiai szintre emeli a mérnöki tudást.
Az EJMSZ elnöke rendszeresen tart pályaorientációs előadásokat iskolákban, ahol a diákok visszatérő aggodalma nagyon hasonló. Gyakran teszik fel neki azt a kérdést, hogy „Érdemes-e mérnöknek tanulni, ha a mesterséges intelligencia úgyis átveszi a munkát?”. Dr. Ábrahám László örül annak, hogy a Z-generáció tisztában van az MI jelentette átalakulással, ugyanakkor mindig elmondja a fiataloknak, hogy a szemünk előtt zajló transzformáció korántsem olyan sötét jövőt vetít előre, mint amilyennek azt sokan gondolják. Személy szerint biztos abban, hogy a mérnökök nem tűnnek el a mesterséges intelligencia miatt. Éppen ellenkezőleg, ezután válnak igazán nélkülözhetetlenné.
„A mérnöki munka éppen azokon a területeken erős, ahol az MI jelenleg korlátokba ütközik. Ezek közé tartozik a kreatív problémafelismerés és -megoldás, az új technológiák, folyamatok és termékek megalkotása, valamint a kritikus gondolkodás és a validáció.”
– emelte ki az EJMSZ elnöke. Hozzátette, hogy az MI hatalmas adatmennyiségeket képes átfésülni, alkalmas a minták felismerésére és az optimalizálásra. Viszont még nem tud teljesen új fejlesztést létrehozni, kardinális új ismereteket előállítani.
Dr. Ábrahám László megjegyezte, hogy a fejlesztők és a mérnökök már most jelentős hatékonyságnövekedést érnek el mesterséges intelligencia használatával. Az ismétlődő, automatikus programozási, vagy számítási feladatok megoldását átveszi tőlük az algoritmus, így a szakemberek gyorsabban fejlesztenek, több projekttel foglalkozhatnak, amelyeknek köszönhetően magasabb hozzáadott értékű munkát adnak ki a kezek közül. Erre a munkaerőpiac is nagyon egyszerű logikát követve reagál: az a szakember válik piacképessé, aki nem kiváltani akarja az MI-t, hanem irányítani.
„A kreativitás és a mérnöki gondolkodás lesz a mérnökök igazi valutája, akiknek fontos feladata lesz a jövőben, hogy a mesterséges intelligencia által generált eredményeket ellenőrizzék, értelmezzék, validálják, kreatívan fejlesszék és felelősen alkalmazzák. A hagyományos tudásra tehát még sokáig szükség lesz.”
– mondta Dr. Ábrahám László, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy azok a fiatalok, akik ma mérnöknek tanulnak, vagy annak készülnek, nem csökkenő, hanem bővülő lehetőségekkel fognak találkozni. A MI-eszközök okos használatával pedig a jövő legkeresettebb szakembereivé léphetnek elő.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Modern tűzvédelmet kapott az ország legnagyobb gázerőműve
A Dunamenti Erőmű tűzvédelmi rendszereit frissítették digitális megoldásokkal.
Egységesítették és modernizálták a korábban széttagoltan működő, épületenként különálló tűzvédelmi rendszereket a Dunamenti Erőműben.
A fejlesztés első ütemében, 2024-ben, összesen kilenc tűzjelző és hét oltásvezérlő központot telepítettek, amelyeket egy felhőalapú megoldás köt össze. Így az üzemeltetők valós időben tudják követni az egyes központok és tűzjelző készülékek aktuális állapotát. Ellenőrizhető például, mikor történt az egyes eszközök kötelező éves tesztelése, és bármikor lekérdezhetők a digitális eseménynaplók. Emellett beállítható, hogy akár mobilon, asztali böngészőn keresztül, push értesítések vagy SMS, e-mail formájában informáljon az alkalmazás az eseményekről, például egy érzékelő kikapcsolásáról vagy tűzjelzésről.
Ezáltal hatékonyabbá és tervezhetőbbé válik a tűzvédelmi eszközök karbantartása. Másrészt a nap 24 órájában, valós időben felügyelhető adatok nagyobb biztonságot nyújtanak a kritikus infrastruktúra részét képező erőmű számára, probléma esetén pedig precízebb és gyorsabb beavatkozást tesznek lehetővé. A felhőalapú szolgáltatásnak köszönhetően továbbá a rendszerek mindig azonnal megkapják a legújabb szoftver- és firmware-frissítéseket, védve azokat a kibertámadásokkal szemben. A Siemens-megoldások bevezetését a Sinope Security Kft. végezte el.
A következő ütemben további tűzjelző központok telepítésére kerül majd sor a Dunamenti Erőműben, amelyek szintén a most bevezetett, felhőalapú Siemens Building X platform Fire Manager felügyeleti rendszeréhez fognak csatlakozni.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Kingston bemutatja kétcsatlakozós külső SSD tárhelymegoldását
-
Ipar2 hét ago
Bajnoki elismerés a Schneider Electric AirSeT berendezésének
-
Gazdaság2 hét ago
Hároméves stratégiai együttműködést kötött az SAP Hungary és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
-
Egészség2 hét ago
Közel 100 ember egészségügyi szűrését végezték el egy nap alatt a Prologis parkjában
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung különleges kedvezményekkel hangol az ünnepekre
-
Mozgásban2 hét ago
Automatizált logisztika a globális ellátáshoz
-
Szórakozás2 hét ago
Miért keressük egyre inkább az interaktív kikapcsolódást?
-
Zöld2 hét ago
Intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban





