Ipar

Energiahatékonyabbá vált az üveggyártás

Stoelzle

Az osztrák Stoelzle Glass Group a Siemens megoldásaival csökkentette energiafelhasználását.

Évente 3,8 milliárd üvegterméket gyárt az osztrák Stoelzle Glass Group. Míg korábban csupán a vállalat költségeinek 10 százalékát tették ki az energetikai kiadások, addig ez az arány 30 százalékra nőtt, így nem volt kérdéses, hogy hatékonyabbá tegyék a termelésüket.

A több mint 200 éves múltra visszatekintő üveggyár további céljai között szerepel, hogy jelenlegi szén-dioxid-kibocsátását 50, energiafelhasználását pedig 20 százalékkal csökkentse 2030-ig. A vállalat az energiahatékonyság fokozásához és az emisszió leszorításához és a Siemensben találta meg a megfelelő ipari partnerét.

Felismerés, optimalizálás, fenntartás

A nagy energiaigényű üveggyárban hamar felismerték, hogy a céljaik eléréséhez a teljes rendszer optimalizálására lesz szükség, és olyan megoldást kerestek, amely egyszerre biztosít lehetőséget a felügyeletre és az ideális működési lehetőségek feltárására. Bár a Stoelzle-csoport üzemeiben már korábban is voltak mérőhelyek, ezek szórványosan helyezkedtek el a gyárterületen és nem volt közöttük semmiféle összeköttetés, emiatt az eredmények elemzéséhez további adatösszesítő munkára volt szükség. Problémát jelentett továbbá, hogy nem határoztak meg olyan egységes mutatószámokat (KPI-okat) sem, amelyek mentén mérni lehetett volna a gyártás teljesítményét, valamint a kibocsátási paraméterekkel kapcsolatos célokat.

Így 2020 elején, amikor a Stoelzle Glass először kereste fel a Siemens szakértőit, gyakorlatilag tiszta lappal vágtak bele a projektbe. A Siemens már a KPI-ok meghatározásában is gyakorlati támogatást nyújtott, az áttörést pedig a Simatic Energy Manager PRO rendszer kiépítése jelentette. Ez lehetőséget biztosított arra, hogy a termelési folyamatok minden szinten átláthatóvá váljanak, a kibocsátás-csökkentés lehetőségeit pedig a mérési eredmények alapján azonosítsák.

A hatékonyságfokozás mellett az Európai Uniós jogszabályoknak való megfelelés miatt is valódi, megbízható adatokra volt szükség. A Siemens Simatic EnMPRO energiagazdálkodási rendszere azért is alkalmas a feladatra, mert a gyártósoroktól kezdve az üzemegységeken át a teljes cégcsoport minden gyárának adatait képes együtt kezelni. Ennek köszönhetően vállalatszintű energiamérlegeket tudnak készíteni, amely segít rávilágítani arra, hogy hol, milyen mértékű beavatkozásokra van még szükség.

Kibocsátás-csökkentés egy tisztább jövőért

Amellett, hogy a rendszer bevezetésével átláthatóvá vált az energiafelhasználás, a SiGREEN alkalmazás segít meghatározni a gyártott termékek valódi karbonlábnyomát. Így részletes kibocsátási jegyzőkönyvek készíthetők, amik alapján további fejlesztési irányokat határozhatnak meg akár a teljes cégcsoportra nézve.

Eredmények

Elsőként 2021-ben a köflachi telephelyen vezették be az energetikai rendszereket, amely 70 új gáz-, villamosenergia-, sűrített levegő- és vízmérési ponttal bővült, és amelybe 1800 adatpontot integráltak a folyamat- és termelési rendszerekből. Már az első lépések is jól látható eredményeket hoztak: a kommunális vízfelhasználás 50, a földgázhasználat pedig 20 százalékkal csökkent az üzemben a méréseknek és a beavatkozás lehetőségének köszönhetően. A tapasztalatokra alapozva 2022 végére már mindegyik európai Stoelzle Glass üzemet ellátták a szükséges mérőpontokkal és kapcsolati hálózattal, 2023-ban pedig az amerikai gyáregység felszerelését tervezik, hogy megvalósuljon a globális átállás egy zöldebb és hatékonyabb gyártásra.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Alapkőletétel Debrecenben: 71 futballpálya méretű napelempark kerül kialakításra a BMW debreceni gyáránál

A BMW Group Gyár Debrecen területén létrejövő 500.000 négyzetméter területű, 43 MW névleges teljesítmény leadására képes napelempark 2025 év végén kezdi meg működését.

A napelempark alapkőletételére szeptember 3-án került sor. A két cég képviseletében Dr. Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja, Marc Spieker, a beruházó E.ON Hungária Csoport anyavállalata, az E.ON SE igazgatósági tagja, és Hans-Peter Kemser, a BMW Group Gyár Debrecen elnök-vezérigazgatója vettek részt. Az eseményen beszédet mondott Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere, Kósa Lajos országgyűlési képviselő, valamint Papp László, Debrecen polgármestere is.

Szijjártó Péter az eseményen a beruházás kapcsán kiemelte:

„Két német vállalat és Debrecen, Magyarország együttműködése ismételten egy olyan teljesítményt állít elő, amely a Guinness Rekordok Könyvének a jövő évi kiadásában jogosan tarthat igényt a bekerülésre”.

Milan Nedeljković, a BMW AG gyártásért felelős igazgatósági tagja elmondta:

„Célunk a globális termelési hálózatunk ökológiai lábnyomának minimalizálása. A debreceni üzem technológiai úttörő ebben a törekvésben.”

Hans-Peter Kemser, a debreceni gyár elnök-vezérigazgatója hozzátette:

„Új magyarországi üzemünkben mindennapjaink elengedhetetlen része a fenntarthatóság. Termelésünk fosszilis energiahordozók nélkül működik majd. Az elektromos energiát kizárólag megújuló forrásokból nyerjük.”

A rövidesen a próbagyártást megkezdő üzemnél kialakításra kerülő napelempark kapacitása közel 45 gigawatt óra, amely energiamennyiség – közvetlen felhasználás esetén – húszezer háztartás kiszolgálására lenne elegendő. A beruházás tervezője és kivitelezője, illetve majdani működtetője az E.ON Hungária Csoport. A napelemeket a járműgyár több épületének tetejére és homlokzatára, valamint a BMW Group Gyár Debrecen területén található talajfelületekre és árkokba helyezik majd el. A beruházó a talajfelületekre forgóállványos napelempaneleket telepít, melyek képesek a Nap mozgásának követésére. Az E.ON Hungária Csoport a kivitelezési munkálatok során szelektív hulladékgyűjtést folytat és a talajmunkák közben kitermelt humuszt szétteríti a területen.

Marc Spieker, az E.ON SE igazgatósági tagja az eseményen kiemelte:

„A közlekedés dekarbonizációját Európa-szerte csak erős partnerek szoros együttműködésével lehet elérni. Büszke vagyok az E.ON és a BMW közös debreceni beruházására. A BMW-gyár napelemparkja kiváló példát mutat Magyarországnak és a határokon túl is: előrébb visz minket a zöldebb, elektrifikált gazdaság felé vezető úton.”

Fenntarthatóság a BMW Group Gyár Debrecennél

A BMW Group Debrecenben további megújuló energiaforrások helyben történő felhasználásának lehetőségét is vizsgálja.

Különböző új eljárások és rendszerek – például a villamosenergia-alapú hőtermelés (power-to-heat), a Heat Grid és az eRTO – alkalmazása révén a debreceni üzemnél lesz az első olyan festőüzem a BMW Group globális termelési hálózatában, amely teljes mértékben szakít a fosszilis tüzelőanyagok használatával.

A társadalmi felelősségvállalásban is megmutatkozik a vállalat elhivatottsága a fenntartható jövőért. A „Légy környezettudatos” elnevezésű programot idén másodszor támogatta a cég és járult hozzá ezzel is a fiatalok környezettudatosságra neveléséhez. A debreceni BMW gyár minden alkalmat megragad arra, hogy közvetlen környezetében tettekké formálja a fenti törekvéseit.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A Rackhost elérte Bécset partnerével, az Inter.link-kel együtt

A Rackhost és az Inter.link együttműködése 2024 elején kezdődött, és a partnerség azóta mindkét fél előnyére vált.

A Rackhost megbízható IP-tranzit szolgáltatót keresett, és ezt az Inter.link személyében találta meg. Az Inter.link is hamar felismerte, hogy a Rackhost ideális partner, mivel saját infrastruktúrával és kolokációs lehetőséggel rendelkezik, így komplex megoldást nyújt az Inter.link hálózata számára.

Theo Voss, az Inter.link társalapítója és vezérigazgatója elmondta: „Tapasztalatukkal és infrastruktúrájukkal a Rackhost egyértelmű választás volt a budapesti PoP-unk számára, és nagyon örülünk, hogy a nagy teljesítményű IP-tranzit szolgáltatásunkon felül a Flex Ethernet mellett döntöttek.”

A partnerség következő lépéseként az Inter.link egészen Bécsig juttatja a Rackhostot, hogy csatlakozhasson a helyi internetközpontokhoz. Bár még korai szakaszban jár a projekt, izgalmas lesz látni, milyen további előnyöket nyújthat ez a magyarországi internetszolgáltatók és más ügyfelek számára.

Csapó Gergely, a Rackhost Zrt. vezérigazgatója így nyilatkozott: „Az Inter.linkkel való együttműködésünk nagy mérföldkő a Rackhost életében, hiszen Bécsre is kiterjesztjük tevékenységünket. Ez a partnerség nemcsak az infrastruktúránkat erősíti, hanem azon képességeinket is bővíti, hogy kiemelkedő szolgáltatásokat nyújtsunk ügyfeleinknek Magyarországon és nemzetközi szinten egyaránt. Izgatottan várjuk, hogy új lehetőségeket fedezzünk fel, és tovább növekedjünk az Inter.linkkel közösen.”

Együttműködés kezdete

Az Inter.link 2023 októberében találkozott a Rackhosttal a hazai hálózatüzemeltetők első magyarországi konferenciáján, a HUNOG_1-en, ahol az Inter.link az esemény fenntarthatósági támogatójaként vett részt, és Nógrádi Nicol, az Inter.link számla- és fenntarthatósági menedzsere előadást tartott a hálózati iparág fenntarthatóságáról.

A partneri együttműködés eredetileg a Deninet Kft.-vel, a budapesti hoszting és adatközpont szolgáltatóval indult, azonban 2023 végén valósult meg, amikor a Rackhost Zrt. külföldi nagyvállalatok elől felvásárolta a Deninet Kft. hoszting és adatközpont szolgáltatási üzletágát.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Intelligens logisztika a termelésellátásban

wago Jungheinrich

A WAGO, az elektromos csatlakozás- és automatizálási technológiák vezető szolgáltatójaként mindig innovatív megoldásokat keres a termelés hatékonyságának növelése érdekében.

A Jungheinrich komissiózó mobil robotjával, a SOTO-val végzett tesztüzem teljes sikert aratott. A mobilrobot 2023 áprilisa óta van használatban a tárolóládák kezeléséhez a Minden-i központban. Az üzemben a gyártósorokat kis rakománytárolókkal (SLC) látja el, és önállóan szállítja azokat a raktár és a gyártás között. Szabadon navigál, biztonságosan együttműködik a dolgozókkal, és lehetővé teszi a folyamatok gazdaságos méretezését – ez minden szempontból előnyös az ügyfél számára.

A SOTO kis rakományhordozókkal, tárolóládákkal látja el a gyártósorokat, és önállóan szállítja azokat a raktár és a gyártósor között. SOTO, Magazino, Autonomous Mobile Robots

MÉRFÖLDKŐ AZ AUTOMATIZÁLÁSBAN.

Az innovációs nyomás és a kor kihívásaira válaszul az automatizált megoldások iránti igény arra késztette a WAGO-t, hogy a Jungheinrich és a Magazino együttműködésével először használja a SOTO mobil robotot saját gyártásellátására. Az innovatív végponttól végpontig történő automatizálási megoldás a fröccsöntőgépek anyagellátásáért felel, és meggyőző teljesítményt nyújt hatékony áteresztőképességével, nagyfokú folyamatbiztonságával és egyszerű integrálhatóságával. „Igazi öröm volt számunkra, amikor láttuk, hogy a SOTO végrehajtja az első szállítási megbízást” – nyilatkozta Marius Bunge, a WAGO műszaki folyamatmérnöke.

MAXIMÁLIS HATÉKONYSÁG AZ ANYAGÁRAMLÁSBAN.

A SOTO flotta mobil robotjai ideális megoldást jelentenek a kis tárolóládák automatizált szállításához. Az adaptív megragadó technológia lenyűgöző mozgékonyságot tesz lehetővé akár 24 különböző méretű KLT szállítása során. A SLAM navigáció* segítségével a SOTO rugalmasan reagál a környezet változásaira, és alkalmazkodik a napi logisztikai műveletek változó követelményeihez. A karbantartásmentes lítiumion-technológia mindössze 1,5 óra gyorstöltés után biztosítja a magas rendelkezésre állást és a folyamatos működést akár 8 órán keresztül. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a termelékenység nő, hanem a költséghatékonyabb is a folyamatok.

EMBEREK ÉS ROBOTOK EGYMÁS MELLETT.

Annak érdekében, hogy a WAGO már a korai szakaszban bevonja a munkavállalókat, a kezdetektől fogva az átláthatóságra és a kommunikáció nyitottságára helyezte a hangsúlyt. Oktatásokat tartottak, hogy elmagyarázzák, hogyan változtatja meg a SOTO a meglévő munkafolyamatokat, és milyen előnyöket kínál az automatizált rendszer. A robot az emberekkel párhuzamosan dolgozik, és lézerszkennerek és 3D-s kameratechnológia segítségével biztonságosan navigál a gyártási szakaszokon, miközben elkerüli az akadályokat. Ezenkívül a SOTO a kis rakományhordozók egyedi szállításához képest csökkenti a területen szükséges járművek számát, mivel a kis rakományhordozókat a saját polcrendszerébe puffereli. Ez több munkaterületet teremt az alkalmazottak számára, és megakadályozza az anyagelakadást a gyártósoron.

A SOTO könnyen integrálható a már működő raktári rendszerekbe, és lehetővé teszi további járművek hozzáadását is a szabványosított VDA 5050 interfészen keresztül. SOTO, Magazino, Autonomous Mobile Robots

IDEÁLIS HELYZETBEN A JÖVŐRE NÉZVE.

A SOTO nem csak könnyen integrálható a meglévő raktározási rendszerekbe, hanem a szabványosított VDA 5050 interfészen keresztül további járművek hozzáadását is lehetővé teszi a vállalat növekedésével igény szerint. A SOTO rendszer sikeres tesztelése a WAGO fröccsöntőgyártásában megalapozza az automatizálás kiterjesztését a gyártás más részeire is. Ezzel a mindkét fél számára inspiráló és megbecsülő projekttel a vállalat nemcsak a fejlett technológiák iránti elkötelezettségét erősíti meg, hanem a jövő kihívásaira is optimálisan pozícionálja magát.

ÖSSZEFOGLALVA

KIHÍVÁS

Mobil robot bevezetése a kis alkatrészek logisztikájának automatizálására a fröccsöntéses gyártás során, és az automatizált rendszer zökkenőmentes integrálása a meglévő gyártási környezetbe.

JUNGHEINRICH MEGOLDÁS

Az innovatív és mozgékony SOTO mobil robot a termelésben történő autonóm tárolóláda-kezeléshez, akár 24 kis rakodóeszköz (SLC) szállítási kapacitásával, átfogó biztonsági funkciókkal és VDA 5050 interfésszel.

EREDMÉNYEK

A SOTO rendszer sikeres tesztelése a fröccsöntéses gyártás egyik részterületén, a hatékonyság és a folyamat megbízhatóságának jelentős növekedésével, valamint a jövőben más járműtípusokra történő kiterjesztés lehetőségével.

*A simultaneous localization and mapping (SLAM) algoritmusokat olyan robotikairendszerekben alkalmaznak, ahol a rendszerre szerelt érzékelők adatait használják fel egy lokális térkép automatizált készítésére, és ezzel egyidőben a robot térbeli elhelyezkedésének meghatározására.

További információ: Autonom mobil robot SOTO (jungheinrich.hu)


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss