Ipar
Ez jelenti az egyik legbiztosabb megoldást az energiaválságra!
Tudatos energiagazdálkodással enyhülhetnek az áramkimaradások és a magas energiaárak.
Okkal tarthatott társadalmunk az idei tél során az áramkimaradásoktól és az egekbe szökő energiaáraktól. Jó hír azonban, hogy e félelmek enyhítésére egyre több lakóház és kereskedelmi célú épület tulajdonosa az akkumulátoros energiatároló rendszerekben látja a biztos megoldást. A részletekbe és lehetőségekbe Szontág Balázs villamosmérnök, az Eaton Magyarország szakértője nyújt betekintést.
Új korszak kezdetét jelenti az energiagazdálkodás területén az energiatároló rendszerek iránti megnövekedett érdeklődés. Ennek következtében a jövőben gyökeresen változnak meg a hétköznapi energiafelhasználási szokásaink. Méghozzá nemcsak a költségek csökkentése miatt, hanem azért is, hogy a hálózat több megújuló energiát vegyen fel és kielégítse a villamos energia iránt megnövekedett keresletet. A csúcsidőn kívül vételezett és a megújuló energiaforrásokból, például a napelemekből származó energia akkumulátoralapú rendszerekben történő tárolásával a háztartások és a vállalkozások már elegendő energiát képesek eltárolni ahhoz, hogy egy-egy hálózati áramkimaradás esetén biztosítani tudják saját áramellátásukat. Ezzel pedig úgy csökkenthetik a hálózatienergia-díjaikat, hogy csúcsidőben akkumulátoros áramellátásra váltanak.
„Bár elsőre egyszerűnek hangzik, de a legtöbb fogyasztó számára mégis teljesen ismeretlen ez a fajta energiagazdálkodás. Egy ilyen rendszer kialakításának feltétele, hogy ismerjük az épület energiafelhasználását azért, hogy tudjuk, mikor érdemes feltölteni és mikor lehet meríteni az akkumulátoros energiatároló rendszert”
– mondta Szontág Balázs villamosmérnök, az Eaton Magyarország szakértője.
Photo Taken In Canada, Winnipeg
A megfelelő infrastruktúra
Ahogy a benzin- és dízelüzemű járművek kivonásának időpontja egyre közelebb kerül, egyre nagyobb számban értékesítenek elektromos járműveket. Az előrejelzések szerint 2030-ra több millió villanyautó közlekedik Európa útjain, amelyeket leginkább otthon, de a munkahelyeken, kereskedelmi létesítményekben és útközben is egyaránt tölt majd tulajdonosa. A megfelelő energiát azonban úgy lehet csak előteremteni, hogy az a felhasználás egyenletes elosztását biztosítsa. Mindezt annak érdekében, hogy elkerüljük a csúcsidőket, amelyekben kiugróan magas a kereslet. Az energiatároló rendszerek ugyanúgy fontos tényezőivé válnak az egyenletnek, mint a kétirányú energiaáramlást támogató infrastruktúra. Az elektromos járművek a bennük lévő akkumulátoraiknak köszönhetően egyedülálló szerepet töltenek majd be, hiszen mind fogyasztóként, mind pedig energiatárolóként a rendszer részeseivé válnak.
„Everything as a Grid” – bármi működhet energiaelosztó hálózatként
Az energiatermelő vállalatoktól származó energia mindannyiunk által jól ismert egyirányú áramlása idővel átadja a helyét egy olyan rugalmas rendszernek, amelyben az energiatermelés egy decentralizált folyamat. Ebben az energia a termelés helyéről oda áramlik, ahol a legnagyobb szükség mutatkozik rá, és ennek megfelelő lesz az árazása is. Az elmúlt hónapokban rohamosan megnőtt az érdeklődés az energiatárolás iránt. Ez szintén része a már korábban elkezdődött és az energiaárrobbanás miatt felgyorsult változásnak. Még akkor is szükség mutatkozik majd az energiatároló rendszerekre, ha már csökkennek az árak, hiszen az energetikai átállás stratégiai megközelítésének részeként jó befektetésnek számítanak. Az elektromos járművek töltői és a megújuló energiaforrások – például a napelemek – mellett a jövőben a legtöbb lakóház és kereskedelmi épület elektromos infrastruktúrájának kulcsfontosságú elemévé válik az energiatárolás.
Ágazati összekapcsolás
Az elektromos járműveket és az épületeket összekötő energetikai rendszereket ágazati összekapcsolásnak nevezzük. Ez például azt jelenti, hogy az épület napelemeiből származó energiát egy, az energiaáramlást optimalizáló szoftver segítségével vagy az épületen belüli alkalmazások (többek között az elektromosjármű-töltők) működtetésére használják, vagy értékesítik a hálózat felé. Mindezt annak érdekében, hogy hozzájáruljanak a kereslet és a kínálat egyensúlyának megteremtéséhez. Ez nem olyan bonyolult megoldás, mint amilyennek elsőre hangzik, és idővel hozzászokunk majd az efféle decentralizált energiamodellekhez, hiszen ez elengedhetetlen a szén-dioxid-mentesítéshez. A vállalkozások, háztartások és magánszemélyek a jövőben egyszerre vesznek majd részt energiafogyasztóként és energiatermelőként az energiagazdálkodásban, azaz így válnak prosumerekké. A decentralizáció működésének elengedhetetlen feltétele a megfelelő tárolókapacitás rendelkezésre állása is. Ez az energiatároló-kapacitás az akkumulátoros energiatároló rendszerekben és az épületekhez töltőkön keresztül csatlakozó elektromos járművek akkumulátoraiban is megtalálható, de a kettőben együtt is fellelhető. A befektetés megtérülése nem kérdéses, hiszen maga a hálózat is kellő tárolókapacitást kíván a szél- és naperőművekből származó, valamint a prosumerek által termelt egyre nagyobb mennyiségű és volatilitású villamos energia kezeléséhez. A remények szerint az európai kormányok arra ösztönözik majd az áramszolgáltatókat, hogy fizessenek a fogyasztóknak a „hálózati kiegyenlítő szolgáltatásokért”, például a tárolási kapacitásért.
Vissza az akkumulátorhoz
Mindez távolinak tűnhet az akkumulátoros energiatároló rendszerek iránt napjainkban tapasztalható ugrásszerűen megnövekedett kereslettől, amelyet ma inkább az áramkimaradásoktól való félelem vezérel. Sokan vannak, akik számára nem a költségek emelkedése, hanem sokkal inkább az áramkimaradások jelentik a legnagyobb problémát. Gondoljunk csak a háztartási energiát használó kisvállalkozásokra, vagy azokra a mozgásukban korlátozott emberekre, akik olyan berendezéseket kénytelenek használni otthonaikban, mint a lépcsőliftek. Az ő aggodalmukra jelentenek megoldást az akkumulátoros energiatároló rendszerek, nem mellesleg az azok által biztosított tartalék energiaellátás miatt, amely garantálja a létfontosságú berendezések folyamatos működését, és megakadályozza a berendezés gyakran csak magas költségek árán rendbe hozható meghibásodását, amely akkor következhet be, amikor egy hirtelen áramkimaradás vagy feszültségingadozás után az áramellátás helyreáll.
„Ezek a közvetlen igények nyilván fontosak, de ami miatt megéri majd befektetni az energiatárolásba, az a hosszú távú rugalmasság előnye. Az energetikai átállás miatt létrehozott rengeteg energiaáramlás leírására teremtettük meg az »Everything as a Grid«, azaz bármi működhet hálózatként kifejezést. Az energiatároló rendszerek és az elektromos járművek összekapcsolása a legjobb példa erre”
– összegezte Szontág Balázs.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Hidrogénnel a jövőbe: a Messer technológiája zöldíti Észak-Rajna-Vesztfália közösségi közlekedését
Újabb mérföldkőhöz érkezett Észak-Rajna-Vesztfália közösségi közlekedésének fenntartható átalakulása: a REVG Rhein-Erft-Verkehrsgesellschaft német közösségi közlekedés szolgáltató hivatalosan is bemutatta legújabb hidrogén-üzemanyagcellás hibridbuszait kerpeni telephelyén.
A projekt megvalósításában kulcsszerepet játszik az ipari gáz szakértő Messer, amely nemcsak a töltőállomás technológiáját, hanem a szükséges hidrogént is biztosítja.
A 2025 júniusának végéig üzembe álló, összesen 26 darab hidrogénmeghajtású autóbusz a korábbi dízelüzemű járműveket váltja fel, évi mintegy 1500 tonnával csökkentve a térség üvegházhatásúgáz-kibocsátását. A buszok egyetlen tankolással akár 350 kilométert is képesek megtenni, a hidrogén-utántöltés pedig kevesebb mint 10 percet vesz igénybe – ezzel gyakorlatilag versenyképes alternatívát jelentenek a dízelüzemű járművekkel szemben.
Az REVG telephelyén működő töltőállomást a H. Freund szállítmányozási vállalat közreműködésével helyezték üzembe 2024 októberében. A hidrogénellátásról és a technológiai háttérről a világ legnagyobb magántulajdonban lévő ipari, orvosi és különleges gáz szolgáltatója, a Messer gondoskodik. Andreas Noky, a vállalat hidrogéntöltő-állomásokért felelős szakértője elmondta:
„A 2024 novemberében indult próbaüzem óta a flotta két buszról 26 járműre bővült. Több mint 400 tankolás során közel 6 tonna hidrogént használtunk fel. A gyors tankolási idő lehetővé teszi a gördülékeny üzemeltetést, és eddig összesen körülbelül 65 tonnával csökkentettük a szén-dioxid-kibocsátást.”
A Messer nemcsak Németországban aktív: 2011 óta vezető technológiai és hidrogénszolgáltatója az Egyesült Államok egyik legnagyobb üzemanyagcellás buszflottájának is. Jelenleg szintén Észak-Rajna-Vesztfáliában, Jülich városában egy 10 megawattos teljesítményű, zöld hidrogént előállító üzemet épít a Düren-i járással közösen, amely akár 180 kilogramm hidrogént képes termelni óránként – ezzel az egyik legnagyobb ilyen létesítmény lesz Németországban. Emellett a belgiumi Zeebrugge-ban a Hyoffwind projekt keretében egy 25 megawattos elektrolizáló megvalósításában is részt vesz.
Több évtizedes magyarországi tapasztalat és oktatási együttműködés
A Messer több évtizedes tapasztalattal rendelkezik a hidrogéntechnológia területén.
„Zöld hidrogén szakértőként a teljes értékláncot le tudjuk fedni: az elektrolizálók telepítésétől a sűrített hidrogén tárolásán, szállításán át a hidrogén-töltőállomások kulcsrakész átadásáig. Hidrogénstratégiánk egyik fontos eleme az ipar szereplőinek edukálása és tájékoztatása a hidrogénalapú technológiák alkalmazási lehetőségeiről, illetve a szakterületen jártas szakemberek képzésének támogatása is”
– emelte ki Bohner Zsolt, a Messer ügyvezető igazgatója.
A Messer biztosította a hidrogént és technológiai hátteret a 2024-ben zárult, a HUMDA-val közös kísérleti buszprojektben, amelynek keretében hat magyar nagyvárosban közlekedett hidrogénmeghajtású autóbusz.
A vállalat évek óta együttműködik a PTE Műszaki és Informatikai Karával is. Szakértőjük rendszeresen oktat a tüzelőanyag-cella és hidrogéntechnológia szakmérnöki képzésben. 2025-től a „Műveletek hidrogéngázzal” tantárgy oktatását is vállalja, amelynek részeként a hallgatók gyakorlati üzemlátogatáson is részt vehetnek. A szakmérnöki képzés gyakorlatorientált jellegét jelentősen erősíti a Messerrel közös oktatási munka.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A jövő MI-igényeire szabott infrastruktúra megoldásokat mutatott be a Schneider Electric
Előregyártott, moduláris adatközponti megoldás, a nagy sűrűségű rack rendszerek létrehozását támogató fejlesztés, a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat kiszolgáló szerverek igényeire szabott energiaelosztó egység – többek között ezeket, a következő generációs MI-infrastruktúrák kialakítását lehetővé tevő innovációkat jelentette be a Schneider Electric.
A cég olyan eszközöket ad az adatközpont-üzemeltetők és a vállalat partnereinek kezébe, amelyek a nagy teljesítményű MI-klaszterek gyorsabb és megbízhatóbb telepítéséhez szükségesek. Új, kifejezetten a következő generációs MI-klaszterarchitektúrák intenzív igényeinek kiszolgálására tervezett adatközponti megoldásokat jelentett be a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A mesterséges intelligencia alkalmazások gyors térhódítása miatt ugrásszerűen bővül az adatközpontok kapacitásigénye, aminek kiszolgálására az ilyen létesítmények üzemeltetői extrém teljesítménysűrűségű rackkonfigurációkat alakítanak ki. Az előrejelzések szerint akár az 1 MW-os, vagy annál is nagyobb teljesítményt is elérhetik az ilyen konstrukciók.
A Schneider Electric új innovációi integrált, adatokkal hitelesített és könnyen skálázható, az adatközpontok fehér terébe szánt megoldásokat nyújtanak a cég ügyfeleinek, amelyek a pod- és racktervezés, az energiaelosztás és a hőkezelés új kihívásaira adnak választ.
„Az MI-klaszterekhez szükséges puszta teljesítmény és sűrűség olyan szűk keresztmetszeteket okoz, amelyek új megközelítést igényelnek az adatközpontok architektúrájában. Az ügyfeleknek olyan integrált infrastrukturális megoldásokra van szükségük, amelyek nemcsak a szélsőséges hőterhelést és a dinamikus energiaprofilokat kezelik, hanem gyorsan telepíthetők, kiszámíthatóan skálázhatók, valamint hatékonyan és fenntarthatóan működnek. Az NVIDIA technológiát támogató, innovatív, új generációs EcoStruxure megoldásaink pontosan ezekre a kritikus követelményekre reagálnak”
– mondta el Himamshu Prasad, a Schneider Electric „EcoStruxure IT, Transactional & Edge és Energy Storage Center of Excellence” részlegért felelős vezető alelnöke.
A jövő MI-infrastruktúráját támogató megoldások
Az újdonságok közé tartozó, „Prefabricated Modular EcoStruxure Pod Data Center” előregyártott, skálázható pod-architektúrája lehetővé teszi az üzemeltetők számára, hogy nagy sűrűségű rackeket telepítsenek, amelyek akár 1 MW-os és annál nagyobb teljesítményű podokat is támogathatnak. A megrendelésre tervezett új pod-infrastruktúra rugalmasságot kínál, és támogatja a folyadékhűtést, az összetett kábelezést, valamint a forró folyosók elszigetelését, az InRow és a hátsó ajtós hőcserélős hűtési architektúrákat. A berendezést mostantól előre megtervezve és összeszerelve szállítják az összes komponenssel együtt a gyors telepítés érdekében.
Az új „EcoStruxure Rack Solutions” megbízható, nagy sűrűségű rackrendszer, amely megfelel a vezető IT chip- és szervergyártók által jóváhagyott EIA, ORV3 és NVIDIA MGX moduláris tervezési szabványoknak. A konfigurációk az áramellátási és hűtéselosztó rendszerek széles skálájához alkalmazkodnak, továbbá a „Motivair by Schneider Electric” folyadékhűtést, valamint új és kibővített rack- és áramelosztó termékeket alkalmaznak. Ezek közé tartozik a „NetShelter SX Advanced Enclosure” termékcsalád, amely magasabb, mélyebb és erősebb rackeket tartalmaz a megnövekedett súly, kábelezés és infrastruktúra támogatására. A „NetShelter Rack PDU Advanced” energiaelosztó egységeket frissítették, hogy támogassák az MI-szerverek megnövekedett áramigényét. A „NetShelter Open Architecture” az „Open Compute Project” (OCP) ihlette rack-architektúra, amely rendelésre konfigurálható megoldásként kapható, és nyílt rack-szabványokat, hálózati polcot és rackbe épített gyűjtősínt tartalmaz. Ennek részeként egy új Schneider Electric rack-rendszert is kifejlesztettek az NVIDIA GB200 NVL72 rendszer támogatására, amely az NVIDIA MGX architektúrát használja. Ezzel a megoldással a Schneider Electric termékek először integrálódnak az NVIDIA HGX és MGX ökoszisztémájába.
„A Schneider Electric innovatív megoldásai megbízható, skálázható infrastruktúrát biztosítanak ügyfeleink számára, amelyre szükségük van az MI-kezdeményezéseik felgyorsításához. Együtt válaszolunk az MI-gyárak gyorsan növekvő igényeire – a kilowattostól a megawattos méretű rackekig –, és olyan jövőbiztos megoldásokat kínálunk, amelyek maximalizálják a skálázhatóságot, a sűrűséget és a hatékonyságot”
– mutatott rá Vladimir Troy, az NVIDIA adatközpontok tervezéséért, üzemeltetéséért, vállalati szoftverekért és felhőszolgáltatásokért felelős alelnöke.
Az új megoldások és a mérnöki adatközpont-referenciatervek az adatközpont-üzemeltetőket és a Schneider Electric partnereit olyan infrastruktúrával és információkkal látják el, amelyek a nagy teljesítményű MI-klaszterek gyorsabb és megbízhatóbb telepítéséhez szükségesek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Új telephelyvezető a Dachser Hungary Food Logistics élén
Prazsák Gábor irányítja telephelyvezetőként 2025 májusától a Dachser Hungary Food Logistics budapesti élelmiszerlogisztikai kirendeltségét.
A több mint 20 éves tapasztalattal rendelkező szakember a raktározási tevékenységért, a szerződéses logisztikáért, a belföldi disztribúcióért, az ügyfélszolgálatért és az értékesítési területért felel a Dachser budapesti telephelyén.
Prazsák Gábor közgazdász, ezen belül logisztikai szakirányon végzett. Több mint 20 éve dolgozik a logisztika területén, az elmúlt 11 évben pedig a hőmérséklet-szabályozott áruszállítás gyakorlatilag minden területével foglalkozott az értékesítéstől, operatív irányítástól kezdve a nemzetközi területeken át az üzletfejlesztésig. Május elején csatlakozott a Dachser Food Logistics csapatához, és a budapesti telephely vezetőjeként a hűtött és szárazélelmiszer-raktározási és szállítmányozási feladatokért felel. Közel 70 kolléga munkáját irányítva dolgozik az operatív vezetés mellett a folyamatok optimalizálásán, szabványos rendszerszerű működtetésén, valamint az üzletfejlesztésen.
„A fenntarthatóságra és az innovációkra, például a digitalizációra való törekvés tette számomra igazán vonzó lehetőséggé a munkavállalást a Dachsernél”
– mondta el Prazsák Gábor.
„Úgy vélem, csak ezen szempontok mentén lehet egy logisztikai vállalat hosszú távon is magas minőségben hangsúlyos szereplője a piacnak, és teljes mértékben azonosulni tudok ezekkel a vállalati értékekkel. Mindemellett remek csapat fogadott a Dachsernél, nagyon jók a kezdeti tapasztalataim, sok támogatást kapok a kollégáktól. Jó volt egy ilyen közegbe megérkezni.”
„Az élelmiszerlogisztika egy különösen kényes, nagy szakértelmet, odafigyelést, precizitást igénylő terület a tevékenységeinken belül”
– mondta el Szabó Péter, a Dachser Hungary cégvezetője.
„Ahogy mindenben, itt is a legmagasabb minőségre törekszünk, bőven az előírások betartásán túl, célunk, hogy ügyfeleink megbízható partnerei legyünk. Gábor kiváló szakember, aki pontosan érti az élelmiszerlogisztika mögött rejlő felelősséget, látja a fejlődési lehetőségeket, így nagyon örülünk, hogy csatlakozott a csapathoz.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Gazdaság2 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Zöld2 hét ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
-
Tippek1 hét ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
-
Okoseszközök2 hét ago
Rangos fenntarthatósági tanúsítványokat érdemeltek ki az LG 2025-ös OLED televíziói
-
Ipar1 hét ago
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies
-
Egyéb kategória6 nap ago
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t
-
Gazdaság2 hét ago
Magyar alapítványokat is támogatna a Morgan Stanley