Ipar

Az E.ON által üzemeltetett naperőmű megújuló energiaforrást biztosít az AGC Glass Hungary számára

megújuló

Az üvegfeldolgozás nagyon energiaigényes iparnak számít, ezért itt különösen nagy kihívást jelent a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése.

Az AGC Glass Hungary Kft. az AGC Automotive Europe magyarországi leányvállalataként oldal- és hátsóüveget, valamint napfénytetőt gyárt számos autógyártó számára. Az AGC számára kiemelten fontos karbonlábnyomának csökkentése, ezért fenntarthatósági beruházás mellett döntött. Az E.ON Hungária Csoport 4 MWp (megawatt peak) teljesítményű napelemparkot épített az AGC telephelyén, biztosítva a hosszú távú zöldenergia-ellátást és a hozzájárulva a vállalat karbonsemlegesítési céljaihoz.

A napelempark a Tatabánya-Környe Ipari Parkban, az AGC Környén található üzemének szomszédságában jött létre. Az itt rendelkezésre álló 5 hektáros területen 8802 napelempanelt telepítettek az E.ON szakemberei, így az AGC napelemparkja 4,8 GWh (gigawattóra) éves energiatermelést tesz lehetővé, ami nagyjából 1900 család éves energiafogyasztását tudná fedezni. A napenergia befogadásáért 34 darab 100 kW-os inverter felel, melyek egyenáramból váltóárammá alakítják a megtermelt energiát, hogy aztán az a területen létesített két transzformátorállomás segítségével zöldenergiával lássa el az üveggyártó üzemet.

Az AGC magyarországi üzemében létesített napelempark az E.ON-nal kötött hosszú távú villamosenergia-vásárlási szerződés (PPA, azaz power purchase agreement) keretében jött létre. Ennek az innovatív projektnek hála az E.ON kiszámítható, az energiapiaci ingadozásoktól védett áron ad el villamos energiát az AGC-nek. Az AGC Glass Hungary Kft. és az E.ON Hungária Csoport megállapodása az első, Magyarországon kötött naperőműre vonatkozó PPA szerződés, amelyben az ügyfél telephelyén energiacég létesít naperőművet, ezzel megbízható megújuló energiaforrást biztosítva hosszú távon.

A beruházás ötlete, tervezése és a megállapodás még 2021-ben, az energiaárak közelmúltban bekövetkezett emelkedése előtt megtörtént. Az AGC számára már ekkor is stratégiai szempont volt, hogy minél több megújuló energiát alkalmazzanak és csökkentsék karbonlábnyomukat. A fejlesztés a pandémia utáni visszarendeződő környezetben kezdődött, amit többek között az akadozó ellátási láncok lassítottak, ezért különösen nagy szükség volt a kivitelezésben jártas, tapasztalt szakemberek partneri együttműködésére.

Sabján László, az AGC Glass Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a beruházás kapcsán kifejtette:

„A zöldenergia melletti elkötelezettségünket mutatja, hogy a villamos energia ára a szerződéskötés pillanatában még magasabb lett volna, mint a hálózati ár. Döntésünk helyessége utólag beigazolódott, és további terveink vannak napenergia-felhasználásunk bővítésére. Az E.ON által biztosított zöldenergia nagy könnyebbséget ad az üzemeltetésben, ezáltal az áramellátás kapcsán nekünk nincs több feladatunk, mint a vezetékes áram kapcsán volt.”

A partneri kapcsolat lehetővé teszi, hogy az AGC magyarországi üzeme megújuló energia előállításával kilowattóránként 116-220 grammal csökkentse CO2-kibocsátását, és közben függetlenedjen az ingadozó energiapiaci áraktól. A napelemtelephez az AGC részéről nem volt szükség beruházásra, mivel azt az E.ON finanszírozza és működteti, és a zöldáramtermelés távoli felügyeletét is az E.ON biztosítja, üzemirányítási központján keresztül.

„A szén-dioxid-mentesítés mellett az ellátásbiztonság és az ingadozó nyersanyagáraktól való függetlenedés egyre fontosabb szempont vállalati ügyfeleink számára. Ezek a célok a karbonlábnyom leszorításával és a helyben termelt zöld energiával érhetőek el. Az E.ON és az AGC sokadik közös beruházása keretében partnerünk hosszú távra teszi le voksát a megújuló energia mellett. Ez a stratégia lehetővé teszi a kiszámítható költségtervezést, megbízható ellátást és – nem utolsó sorban – a saját dekarbonizációs céljainak teljesítését”

– tette hozzá Tóth András István, az E.ON Hungária Csoport részeként működő E.ON MyEnergy Kft. ügyvezetője.

Az esseni E.ON SE és a belgiumi székhelyű AGC Glass Europe partnersége 2019-ben indult, és e két meghatározó európai cég már több európai országban, legutóbb a franciaországi Seingbouse-ban és több csehországi helyszínen valósított meg közös energiahatékonysági projekteket. Az E.ON és az AGC hosszú távú partnerségben további fotovoltaikus erőművek építését tervezik Európában.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss