Connect with us

Ipar

Hogyan változtatták meg a villanymotorok az ipari gyártást?

villanymotorok szerepe ipar 4.0
Képek forrása: Pexels, Theissdrive.com

Manapság rendkívül fejlett, gyors és hatékony rendszerekkel működnek az üzemek, nem beszélve arról, hogy mekkora mennyiségű termék előállítására képesek. Ehhez viszont hatalmas fejlődésre volt szükség mind a folyamatokban, mind pedig a motorok terén.

A korai időkben a kezdetlegesebb gépeket gőzerővel hajtották meg, ami méretében és hatékonyságában a nyomába sem ér a mai gyártógépeknek. Akkoriban viszont óriási lépésnek számított ezek feltalálása és alkalmazása, hiszen az emberi erőhöz viszonyítva sokkal hatékonyabbak voltak.

Ahogy az ipar és a műszaki területek fejlődtek, úgy váltak egyre korszerűbbé, kisebbé és effektívebbé nemcsak a gyártóberendezések, de az ezeket meghajtó motorok is. A gőzgépeket követték a belső égésű motoros megoldások, melyeknek a helyét mára már szinte teljes egészében átvették a villamos motorok. Cikkünkben összegyűjtöttük, hogy milyen hatása volt az iparra a villanymotorok fejlődésének!

A villanymotorok hatása az ipari gyártásra

A villamos motorok bevezetése nagy mérföldkőnek számított, hiszen ezzel sokkal gyorsabb indításra, nagyobb indítónyomatékra és szabályozható teljesítmény leadására nyílt lehetőség egy frekvenciaváltó segítségével. Ez pedig lehetővé tette a gyártási folyamatok sokkal effektívebb és nagyobb mértékű automatizálását.

A szabályozhatóság által a berendezések képesek adott pozíciókban megállni, elindulni, valamint beállítható a sebességük és a fordulatszámuk, emellett megváltoztatható a motor forgásiránya. Ezen tényezők összessége, illetve a villanymotorok fejlődésével az automatizálhatóság kialakulása növelte a termelékenységet, így a gyártók bevételeit és modernizálási lehetőségeit is.

A villamos motorok és a hozzájuk tartozó frekvenciaváltók bevezetése hozzájárult a gyártógépek és a logisztikai berendezések pontos vezérléséhez. Ez növeli a gyártási folyamatok pontosságát és ismételhetőségét, valamint lehetővé teszi a precíziós termelés kialakítását, ami növeli a termékek minőségét. Ráadásul a villanymotorok képesek a gyártási folyamatok széles skálájának végrehajtására, beleértve a forgatást, mozgatást, emelést és szállítást, így szinte mindenhol alaklmazhatóak.

A gépek elveszik a munkát az emberektől?

A villanymotorok alkalmazásával nagy mértékben kiváltható az emberi nehéz fizikai munka, valamint az ismétlődő és monoton feladatok. Ez pedig jelentősen felszabadítja a dolgozók leterheltségét mind fizikailag, mind mentálisan, így egészségesebb és könnyebb munkakörülmények között dolgozhatnak.

Attól azonban nem kell félni, hogy a gépek veszik át a dolgozók helyét, hiszen egy egyre növekvő termeléshez sokkal több gyártó és más berendezésre van szükség, ahol még automatizált rendszer esetén is szükség van az emberek által meghozott döntésekre, illetve a gépek felügyeletére. Minél több berendezése van tehát egy gyárnak, annál több emberi erőforrásra lehet szükség.

Az automatizálás okozta gyártási költségek csökkentésével pedig nemcsak a modernizálás és a termelési többlet érhető el. Az ebből következő magasabb bevételek akár magasabb béreket eredményezhetnek a dolgozók számára.

villanymotor

A villanymotorok és az energiahatékonyság

Az elektromos motorok hatékonyabbak, mint a hagyományos belső égésű motorok, mivel kevesebb energiát veszítenek hő formájában. Emellett a villanymotorok képesek hosszú időn keresztül működni anélkül, hogy jelentős karbantartást igényelnének. Szerkezetük sokkal egyszerűbb, illetve kevesebb kopóalkatrészük van, mint a belső égésű motoroknak. Ez pedig tovább növeli a gyártási hatékonyságot. 

A villamos motorok használata és az automatizálási lehetőségek kiaknázása ráadásul lehetővé teszi a termelési folyamatok optimalizálását, ami tovább csökkenti az energiafogyasztást. Így nincs feleslegesen nagy áramfelvétel és csak akkor, ott és olyan mértékben jár a gép, amikor és ahogyan szükséges.

A környezettudatosság kérdése

A villanymotorok és a hozzájuk tartozó frekvenciaváltók sokkal környezetbarátabb működésre képesek, ami az egyre szigorodó szabványoknak és előírásoknak is megfelel. Használatuk ráadásul csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, ami hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez, és így egy tisztább jövő kialakításához.

A villamos motorok mindemellett segítik a zöld technológiák, például az elektromos járművek és az energiatároló rendszerek fejlesztését. Egy belső égésűmotor az alacsonyabb fordulatszámokon nem ad le akkora teljesítményt, ráadásul magasabb a károsanyag-kibocsátása. Ezzel szemben az elektromos járművek esetén a villanymotorok azonnal képesek leadni a kellő nyomatékot, miközben nincs kipufogógáz, ami szennyezné a környezetet.

A villanymotorok szerepe az ipari 4.0-ban

Az ipari automatizálás és robotizálás térnyerésével számos olyan megoldás jött létre, ami optimalizálja a folyamatokat. Ezzel több területen érhető el növekedés, mint például a termékek nagy volumenű gyártásában, a bevételekben, illetve a költségek is csökkenthetőek.

A villanymotorok képesek kommunikálni az IoT eszközökkel, ami lehetővé teszi a termelési folyamatok távoli monitorozását és vezérlését. Így egyszerre akár több berendezés elérhetővé válik akár a másik üzemcsarnokból, ezért akár a géptől távolabb egyaránt be lehet őket állítani.

Az elektromos motorok használata elősegíti a gyártási folyamatok digitalizálását, ami növeli a termelékenységet és csökkenti a hibák számát. A műszerek képesek előre jelezni a várható meghibásodásokat, így ez az információ eljut a karbantartóhoz. Tehát az üzemi leállás tervezhetővé válik, és ezzel rengeteg költséget spórol meg a gyár. Egy termelés közben történő, véletlenszerű leállás ugyanis akár milliókba is kerülhet.

Villanymotorokra lenne szükséged? A Theiss Hajtástechnikai Kft. kínálatában többféle típussal találkozhatsz, melyek kiválasztásához akár szakszerű segítséget is kaphatsz. Keresd fel a honlapot, vagy tedd fel kérdéseidet a weboldalon található elérhetőségek egyikén!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Rekordidő alatt digitalizálták Spanyolország leghosszabb közúti alagútját

Iparban használatos megoldások kerültek az alagútba.

Modernizálták a Spanyolország és Franciaország között húzódó Somport-alagút irányítási rendszerét, méghozzá a kétszer egysávon közlekedő napi forgalom leállítása nélkül. Az európai E-7-es útvonal részeként 2003 óta üzemelő közúti alagút kiemelt jelentőségű határátkelőhely, amelyen naponta több ezer jármű halad át, és több száz vállalat rendszeres áruszállító útvonalaként szolgál. A 8,6 km hosszú alagutat most a jövő kihívásaira felkészítve tették energiahatékonyabbá és biztonságosabbá.

Valós idejű adatgyűjtés és gyorsabb reakció

A húszéves technológiát megújító projekt központi eleme az új irányítástechnikai rendszer (SCADA) kialakítása volt, amihez kapcsolódóan négy ipari vezérlőt (PLC-t) is integráltak. Emellett friss verzióra cserélték a többek között az alagútban elhelyezett szenzorokból adatokat gyűjtő, és azokat az irányítástechnikai rendszerbe továbbító, korábbi perifériamodulokat is.

Mindezek segítségével nem csak javították az adatkommunikációt és az érzékelők reakcióidejét, de lehetővé tették a valós idejű adatgyűjtést, és biztosították az infrastruktúra folyamatos működését, akkor is, ha műszaki hiba vagy más incidens blokkolná az alagút akár a spanyol, akár a francia oldalán, egymástól függetlenül működő központokat. A Siemens TIA Portal platformját használva pedig sikerült az automatizálási projekt üzembe helyezési idejét az átlagoshoz képest 25 százalékkal csökkenteni.

Fokozott biztonság

Új videómegfigyelő rendszer is került az alagútba: a zárt láncú kamerás rendszert (CCTV) a SCADA-hálózatba integrálva szintén valós idejű videó- és hangmegfigyelést tudnak végezni. Ez a rendszer egy vészhelyzetkezelő szoftver alkalmazásával, tűz vagy baleset esetén, vizualizációk segítségével, lépésről lépésre támogatja az üzemeltetőket a vészhelyzeti protokollok végrehajtásában, és azonnal a kezelőhelyiség központi képernyőjére vetíti az incidensre mutató kamera képét, egyidejűleg elindítva a videófelvétel készítését.

Következő lépés a fenntartható jövő

A fejlesztések következő lépéseként az alagút digitális ikermodelljét tervezik létrehozni, amelynek segítségével különböző eseményeket szimulálhatnak a biztonság további javítása és a kezelői tréningek kialakítása érdekében. Emellett intelligens LED-világítást fognak bevezetni, amely várhatóan több mint 30 százalékkal javítja majd az energiahatékonyságot az előző rendszerhez képest.

Speciális know-how

A Siemens számára ismerős terep az alagutak világa, a technológiai vállalat külön üzletága foglalkozik ezzel a speciális területtel. A vállalat például részt vesz a képzési központként és kutatólaboratóriumként is működő svájci Hagerbach tesztalagút működtetésében, ahol az ún. „digitális alagút” teljes életciklusát bemutatják – a tervezéstől kezdve, az üzemeltetésen át, egészen a szolgáltatásokig. Itt olyan megoldások tekinthetőek meg, mint az épületinformációs modellezés (BIM tervezés); a speciálisan alagutak tervezésére kialakított mérnöki szoftver (Tunnel CAD); a tűzesetek, szellőzőrendszerek, közúti táblák és vészkijárati ajtók elhelyezésének szimulációja; a virtuális üzembe helyezés és az üzemeltetők képzése; a kiberbiztonsági tervek készítése; vagy az IoT / Industrial Edge szolgáltatások a prediktív karbantartáshoz.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Schneider Electric megoldása hatékonyabbá teszi a kritikus infrastruktúrák védelmét

Egyszerű és biztonságos hozzáférést biztosít a távoli terminál egységekhez (RTU) a Schneider Electric új megoldása, tovább erősítve ezáltal az olyan kritikus infrastruktúrák, mint a víz-, olaj- és gázvezetékek védelmét.

A SCADAPack™ 470i és 474i a feladatkörök alapján történő hozzáférés-szabályozás révén támogatják a kiberbiztonsági előírásoknak való megfelelést is.

A víz-, olaj- és gázvezetékeket érintő kiberfenyegetések egyre veszélyesebbek és gyakoribbak, ezért a távoli és zord környezetben lévő terminál egységekhez való hozzáférés ellenőrzése létfontosságú az OT-biztonság (operatív technológia) szempontjából. Azonban ezeknek a hozzáféréseknek a kezelése veszélyes és időigényes lehet. A Schneider Electric által kínált SCADAPack 470i és 474i olyan intelligens eszközök, amelyek az összes távvezérlési és számítógépes művelethez alkalmazhatók. Ezáltal a felhasználók OT-környezetben is biztonságosan kezelhetik az RTU-hozzáférést a szabványos IT-eszközök, például az Active Directory™ segítségével.

A robusztus RTU-platform és a Linux rugalmasságának kombinációja biztosítja, hogy egyetlen SCADAPack 470i vagy 474i képes kezelni az operatív technológiák hatékony védelmét biztosító peremszolgáltatásokat, protokollokat és alkalmazásokat az összes távvezérlési és számítógépes művelethez. A SCADAPack 470i és 474i feladatkörökön alapuló hozzáférés-szabályozási (RBAC) funkciói támogatják a felhasználókat a kiberbiztonsági előírásoknak való megfelelésben is. A SCADAPack 470i és 474i integrálható a szabványos IT- és OT-biztonsági eszközökkel, és többek között IP-tűzfal, NAT, DNP3 biztonságos hitelesítés támogatással is rendelkeznek.

„A kritikus infrastruktúrák, például a víz- és szennyvízrendszerek, valamint az energiavezetékek egyre sebezhetőbbek a kibertámadásokkal szemben. Ezért elengedhetetlen, hogy az OT-t az IT-világból ismert szabványos biztonsági funkciókkal bővítsük. A feladatkör-alapú hozzáférés-menedzsment az intelligens RTU-kon elhanyagolható költséggel segít megvédeni ezt a kritikus infrastruktúrát, lehetővé téve a folyamatos biztonságos és nyereséges működést”

– mondta el James Redmond, a Schneider Electric SCADAPack globális termékmenedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Continental UltraContact NXT abroncsa rangos fenntarthatósági díjat nyert

A Continental UltraContact NXT gumiabroncsa elnyerte a 2025-ös Autóipari Fenntarthatósági Díjat (Sustainability Award in Automotive 2025) a „Technológiai megoldások – anyaghasználat, nyersanyagok és körforgásos gazdaság” kategóriában.

A nemzetközi tanácsadó vállalat Arthur D. Little, valamint az ATZ / MTZ autóipari szaklapcsoport a Continental eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású gumiabroncsát ismerte el a rangos elismeréssel.

Az UltraContact NXT – mérettől függően – akár 65%-ban megújuló, újrahasznosított és ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező anyagokból készül.

„Az UltraContact NXT tökéletes példája annak, hogy a kimagasló fenntarthatóság és a csúcsteljesítmény nem zárják ki egymást” – mondta Maria Hanczuch, a Continental EMEA régiójának személyabroncs-termékmenedzsmentért felelős vezetője, aki Berlinben személyesen vette át a díjat. „Számunkra ez az elismerés nemcsak megtiszteltetés, hanem megerősítés is abban, hogy érdemes következetesen végigvinni fenntarthatósági stratégiánkat”

– tette hozzá.

Az Autóipari Fenntarthatósági Díjat minden évben az Arthur D. Little és az ATZ / MTZ Group ítéli oda olyan autóipari megoldásoknak, amelyek példamutató fenntarthatóságot képviselnek. Az elbírálás az ENSZ fenntartható fejlődési céljaira épül, és olyan területeket vizsgál, mint a környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás. A döntést független, tudományos, ipari, civil és médiát képviselő szakemberekből álló zsűri hozza meg.

UltraContact NXT: a fenntarthatóság és a teljesítmény új szintje

Az UltraContact NXT abroncs 2023 nyarán debütált a Continental kínálatában. Az akár 65%-ban fenntartható anyagokat tartalmazó gumiabroncs kimagasló biztonságot és teljesítményt biztosít.

Mind a 19 méretváltozat elérte az uniós abroncscímke szerinti legjobb, „A” minősítést a gördülési ellenállás, a vizes úton való fékezés és a külső zajszint tekintetében. Az UltraContact NXT kivételes teljesítményét nemrég az auto motor und sport 2025/07-es számában megjelent, fenntartható és üzemanyag-takarékos nyári abroncsokat vizsgáló teszt is igazolta, ahol a Continental abroncs az első helyen végzett, és „kiváló” minősítést kapott.

Az UltraContact NXT abroncs akár 32 százalékban megújuló anyagokat tartalmaz, köztük például a papír- és fafeldolgozó ipar melléktermékeiből előállított gyantákat, valamint rizshéj hamujából kinyert szilikát. Emellett az abroncs akár 5 százalékban újrahasznosított anyagokat is hasznosít, többek között visszanyert acélt és újrahasznosított PET-palackokból származó poliésztert, amelyek gyakran hulladékégetőkben vagy lerakókban végeznék. A Continental ezen felül akár 28 százalékban ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező anyagokat is felhasznál, köztük fenntartható forrásból származó szintetikus gumit és koromport, amelyek bioalapú, bio-körforgásos, vagy körforgásos alapanyagból készülnek.

Az UltraContact NXT a 2023-as bevezetése óta már több rangos elismerésben is részesült, köztük a Sustainability Award díjban a Swiss Automotive Show Innovation Awards 2023 eseményen, valamint elnyerte az International Design Award 2023, a German Innovation Award 2024 és a CLEPA Innovation Award 2024 díjakat is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss