Ipar

Új LCL-járatok Európa és Ázsia között

LCL

Jelentősen bővíti szolgáltatási körét a Dachser légi és tengeri szállítmányozási logisztikával, raktározással és egyedi igényekre szabott szolgáltatásokkal foglalkozó Air&Sea Logistics üzletága: tavaly év végén és az idei év során új LCL (less than container load – részrakomány) járatokat indítottak egyebek mellett Európa és számos ázsiai kikötő között.

Ez a heti rendszerességgel, fix időpontokban induló szállítás azon ügyfelek számára előnyös, akiknek árui egy szállítmányon belül nem töltenek meg egy teljes konténert. Az LCL szolgáltatás Magyarországon is nagyon népszerű, ennek köszönhetően a kínai Sanghajból és Ningboból minden héten indul Dachser LCL konténer közvetlen budapesti érkezéssel.

2023 végén indultak el a Dachser új, heti fix export- és importjáratai: a hollandiai Rotterdam kikötőjéből a kínai Sanghajba, az indiai Nhava Shevába, valamint Dubajba, amely az Öböl-menti országok jelentős elosztópontja, illetve a kínai Sanghajból és Senchenből Európába. Az idei év során várhatóan további LCL-összeköttetésekkel bővül a kínálat.

A részrakományok a tengeri szállítmányozásban alapvetően arra szolgálnak, hogy a küldemények feladói megosztozzanak egy konténer férőhelyén és költségein, ha a rakományuk egyébként nem töltené meg az egészet. A Dachser szolgáltatása azonban többet kínál, mint a puszta osztozás. A heti rendszerességgel induló LCL-járatok egyrészt rendkívül rugalmassá teszik a szállítást, nagyobb gyakorisággal kisebb küldeményeket adhatnak fel az ügyfelek, és nem kell várniuk arra, amíg egy teljes konténer megtelik. Másrészt a Dachser hálózatán belül az LCL szállítmányozás egy eleme csak az igen hatékony hálózatnak, amelyen belül tengeri, légi, közúti és vasúti szállítás köti össze akár a világ legtávolabbi pontjait is.

A Dachser a küldemények teljes ellátási láncát menedzseli. Egy ázsiai célállommással rendelkező exportküldeményt például Európán belüli feladójától közúton, teherautóval szállítja a vállalat egyik kijelölt European Logistics (EL) raktárába. Itt állítják össze a konténereket, az egyes küldeményeket más szállítmányokkal együtt berakodják, majd a konténert a kikötőbe szállítják, végül hajón eljuttatják a tengerentúli célállomásra. Itt a Dachser Air & Sea Logistics munkatársai gondoskodnak a vámkezelésről és a végső rendeltetési helyre szállításról. Ellenkező irányban ugyanígy tengeren és szárazföldön is utazik a konténer – a konténerszállító hajóval történő utazás után kamion viszi a vállalat raktárába, ott szétbontják a küldeményeket, és az EL-hálózaton keresztül juttatják el őket a célállomásukra. A European Logistics telephelyekkel rendelkező országokban – mivel a Dachser saját logisztikai létesítményeiben történik minden – a folyamatban harmadik fél nem vesz részt, még a szállítmányok ki- és berakodásában sem.

„Megbízhatóan kezeljük és optimalizáljuk az ügyfelek teljes ellátási láncát az LCL-járatok és a Dachser gyűjtőszállítmányozási hálózata révén”

– mondta el Christian Kruse, a Dachser Global Ocean Freight LCL vezetője.

„Nemzetközi csapataink minden kontinensen professzionális munkát nyújtanak, pedig nincsenek könnyű helyzetben – a COVID-válság után a Vörös-tengeri krízis nehezíti a tengeri áruszállítást. Az általuk megvalósított integrált, hálózatorientált szolgáltatás ezek ellenére a piacon egyedülálló.”

Magyarországra Sanghajból és Ningboból érkeznek minden héten részrakomány-szállítmányok.

„Ahogy a Dachsernél mindenütt, a mi esetünkben is sokan dolgoznak azon a hálózaton belül, hogy a legoptimálisabb úton célba érjenek a világ másik feléről az országba küldött áruk”

– mondta Tamás György, a Dachser Hungary Air & Sea Logistics country managere, aki a közeljövőben tervezi további közvetlen járatok elindítását is.

„A Dachser ázsiai kollégái intézik az áruk felvételét, konténerbe rakodását. Miután megérkezett a célkikötőbe, mi gondoskodunk arról, hogy közúton/vasúton át eljusson a küldemény a hazai raktárba. Az adott ügyfél által kiválasztott vámkezelési megoldásunk után a European Logistics üzletágunk továbbítja a végső címzettig. A gépezet olajozottan, rugalmasan működik a szállítási folyamatban részt vevő irodákkal, kollégákkal.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Debreceni katódgyár energiaelosztását szállította a Siemens Zrt.

Az üzem középfeszültségű energiaelosztó rendszereit biztosította a technológiai vállalat.

2030-ra várhatóan világszerte 350 millió elektromos jármű fog közlekedni az utakon, az e-mobilitás ilyen jelentős térnyerésével pedig megnövekedik az igény a nagy energiasűrűségű anyagokra. Ezért tavaly áprilisban tették le a Debrecen mellett az EcoPro Global Hungary Zrt. új gyáregységének alapkövét. A mintegy 280 milliárd forintos beruházásból Magyarországon épül fel a vállalat első Dél-Koreán kívüli üzeme, amelyben évente 108 ezer tonna katód előállítását tervezik.

Ezek a magas nikkeltartalmú katódanyagok szükségesek ugyanis az újratölthető akkumulátorok gyártásához, amit többek között az e-járművek, elektromos energiatároló rendszerek, szünetmentes tápegységek, intelligens energiahálózatok, valamint a repülési és orvosi rendszerek esetében is használnak. Ezzel a gyártókapacitással az EcoPro debreceni üzeme 1,35 millió elektromos autó akkumulátorának legyártásához tud évente hozzájárulni.

A mintegy 430 ezer négyzetméteres területen épülő üzem középfeszültségű energiaellátásához szükséges berendezéseket a Siemens Zrt., partnerén, a YI Engineering Kft.-n keresztül gyártotta és biztosította az EcoPro számára.

A 22 kV-os névleges feszültségű, 25 mezős, fázisonként tokozott sínezésű, gázszigetelt középfeszültségű kapcsolóberendezéseket két betáplálási mezővel, valamint sínbontó mezővel látták el, így az eszköz alkalmas akár további mezők fogadására, azaz későbbi bővítésre is. A berendezést emellett védelmi készülékekkel, valamint korszerű, a szabványoknak megfelelő kommunikációval szerelték fel. Mindemellett, a kezelők munkájának megkönnyítése érdekében, Siemens felügyeleti rendszerrel és felhasználóbarát kezelőfelülettel látták el a berendezéseket.

A Siemens számára ismerős terep a nagy alapterületű és fokozott megbízhatóságot követelő gyáregységek energiaelosztásának biztosítása. Például a kuplungszerkezeteket, e-mobility termékeket és számos gépjármű-alkatrészt, illetve -komponenst gyártó szombathelyi Schaeffler Savaria Kft. telephelyén is Siemens-berendezések teljesítenek szolgálatot.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A felújított ABB-robotok ragyogó kilátásokat kínálnak a német motorkerékpár-gyártónak

motorkerékpár

Csillogó tankok, fényes rugóstagok, polírozott króm és porszórásos felületek – a motorkerékpárok esetében elengedhetetlen a vonzó megjelenés.

Az egyik német motorkerékpár-gyártónál az ABB robotjai dolgoznak keményen azért, hogy elérjék a járműveknél a kívánt fényezést. Helyüket azonban 8 évnyi fáradhatatlan munka után felújított robotok veszik át. A gyártó és az ABB számára egyaránt kiemelt jelentőségű, szigorú fenntarthatósági előírások értelmében ebben az esetben nem azon volt a hangsúly, hogy a régi készülékeket vadonatújra cseréljék. A megoldást a felújított robotok jelentették, amelyek olyan módon képesek megőrizni a fenntartható és hatékony működést, hogy közben az állásidő minimálisra csökken.

A motorkerékpárok érzelmeket váltanak ki az emberekből. Az egyes alkatrészek vizuális megjelenése is hozzájárul ehhez a hatáshoz, így nem véletlen, hogy a gyártók különös figyelmet fordítanak a karosszériaelemek, a rugóstagok és a tartóelemek fényezésére. Alapfeltétel a minőség és a szaktudás, noha ez a folyamat mára nagyrészt automatizált.

Az ABB ügyfelének berlini üzemében jelenleg összesen 20 darab ABB IRB 5400 típusú robot gondoskodik ennek a feladatnak az ellátásáról. Olyan karosszériaelemeket fényeznek, amelyeket közvetlenül a helyszínen szerelnek be, vagy többek között Ázsiába és Amerikába szállítanak. Az ABB-robotok fényezőműhelyben elért sikereit követően a vállalat fokozatosan, más részlegeken is alkalmazni kezdte őket, ahol olyan feladatokat látnak el, mint a porfestés vagy a hegesztés.

A gyártó 2003-ban helyezte üzembe az első ABB-robotokat, 2014 és 2016 között pedig felújított robotokra cserélték őket. A robotok a szombat délutánok és vasárnap délelőttök kivételével folyamatosan, három műszakban dolgoznak . Az ABB-vel kötött szervizszerződések révén a robotok minden évben alapos karbantartásban részesülnek. Ennek során az ABB kicseréli azokat az alkatrészeket, amelyeknek már nem garantálható a zavartalan működése egy további éven át. A robotok kiváló minősége biztosítja a termékek hosszú élettartamát, és így hozzájárul az ABB ügyfelének fenntarthatósági stratégiájához.

Sok éven át tartó folyamatos használat után azonban eljött az ideje a robotok cseréjének, hogy garantálható legyen a szüntelen, 24 órás működés. Ilyenkor számos lehetőség jöhet szóba:

  • A régi robotot le lehet cserélni egy új, ugyanolyan berendezésre.
  • A régi robot lecserélhető a legújabb modellre, amely új vagy kiterjedtebb funkciókat kínál.
  • A régi robot egy megegyező típusú, felújított robotra is cserélhető.

A korszerű egységek használata hosszú távon számos előnnyel jár, de az üzembe helyezéshez több időre lehet szükség. Ez azért van így, mert egy új eszköz esetében a technikusoknak minden egyes folyamatot, programot és felhasználói felületet ellenőrizniük, adaptálniuk és tesztelniük kell, és szükség szerint módosítaniuk kell a robotcellát is. Ez viszont hosszabb állásidőt eredményez annál, mint ha a robotokat egy ugyanolyan modellre cserélnék le.

Fenntartható és hatékony – csere felújított robotokra

A fenntarthatóság elve alapvető szerepet játszik a gyártó üzemében és az egész vállalatnál is. A német főváros központjában zajló motorkerékpár-gyártás szempontjából nagy jelentőséggel bír az olyan értékes erőforrások takarékos felhasználása, mint a víz, az energia és a nyersanyagok. A legmodernebb technológiák, például a vízbázisú festékek használata, magasra teszi a lécet.

A robotok cseréjének is ugyanezeknek az ambiciózus fenntarthatósági célkitűzéseknek kell megfelelnie, ami könnyen elérhető a régiekkel megegyező típusú, felújított egységek használatával. Ez egy váltott módú cserével valósult meg: a Friedbergben található ABB Robotics javító és felújító központjában a felújított robotokat az ABB a RobotStudio® használatával előzetesen beállította, konfigurálta és beprogramozta az ügyfél számára. A szakemberek a RobotWare 6 szoftver legújabb verzióját telepítették a robotokra, és új vezérlési technológiával látták el őket. A munka keretében az ABB egyúttal finomította és harmonizálta a konfigurációs fájlokat és a paraméterkönyvtárakat is. Ezeknek az átfogó intézkedéseknek köszönhetően az ABB mintegy 40 százalékkal csökkentette az állásidőt ahhoz képest, mint amivel egy új rendszer telepítése járt volna.

A frissítések időtállóvá tették a robotokat, amelyek ráadásként a későbbiekben szükség esetén a legújabb ABB-applikátorokkal – például szórófejekkel vagy rotációs porlasztókkal – is felszerelhetők.

Jövőbeli modell: felújított berendezések cseréje körforgásban

„Ennél a projektnél az ügyfelünkkel folytatott szoros, hosszú távú és bizalomra épülő együttműködés mindkét fél számára kifizetődő volt. Az üzemben lévő robotok használatára vonatkozó know-hownak és az ABB Robotics friedbergi üzeme által kínált átfogó képességeknek köszönhetően gyorsan és az ügyfél által biztosított erőforrások minimális felhasználásával tudtuk elvégezni a szétszerelést, a felújítást, a tesztelést, a beépítést és az üzembe helyezést”

– meséli David Winter, a németországi ABB Robotics rendszerszervizzel foglalkozó projektmenedzsere.

Hogy semmi ne érjen bennünket váratlanul, a csererobotok újbóli üzembe helyezését az ABB szerviztechnikusokból álló csapata támogatta. A csapat készen állt arra, hogy bármikor, azonnal beavatkozzon, de végül nem volt szükség a segítségükre, és a termelést mindössze három hétre kellett leállítani.

Az ABB a jövőben is folytatja a motorkerékpárgyártó-üzemben a körforgásos gazdaság fenntartható megközelítésének megvalósítását, és az IRB 5400 festőrobotokat is a körforgásos megoldással cseréli le. Amikor a festőrobotok elérik tervezett élettartamuknak végét, egy átalakítás után máshol új életet kezdhetnek.

Az ABB felújításra vonatkozó megközelítése egy olyan fenntartható, zárt láncú gazdaságra irányuló elképzelés részét alkotja, amelynek célja a lehető legnagyobb mértékű újrafelhasználás. Általában a robotok 60-80 százaléka használható fel újra, a fennmaradó rész pedig tanúsított újrahasznosító partnerekhez kerül. Az autóiparból visszakapott ABB-robotok szinte mindegyike kap például egy második esélyt, egyötödük pedig akár egy harmadikat is. Ez a megközelítés a költségmegtakarítás mellett a természeti erőforrásokat is kíméli, és csökkenti az energiafogyasztást. Egy robot felújítása körülbelül 75 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint egy új robot gyártása.

Az ABB által tanúsított, felújított robotok esetében a minősítés előtt minden egyes egységnek szigorú ellenőrzésen, részletes átvizsgáláson és egy működési teszten kell átesnie. A felújított ABB-robotokra és -pótalkatrészekre legalább 12 hónapos garancia vonatkozik.

A folyamat

Több éves használat után egy német motorkerékpár-gyártó üzemben az ABB IRB 5400 szériájú fényezőrobotokat azonos típusú, felújított robotokra cserélték le.

A robotok cseréje a gyártás egész hálózatán belül támogatja az ABB-ügyfél ambiciózus fenntarthatósági céljait a „tiszta gyártás” alapelvével összhangban.

A robotokat az ABB Robotics friedbergi javító és felújító központjában varázsolták újjá, állították be, konfigurálták, illetve programozták be a RobotStudio® használatával. Ennek eredményeképpen az ABB mintegy 40 százalékkal csökkentette az állásidőt ahhoz képest, mint amit egy új rendszer telepítése vett volna igénybe.

A felújított egységek használata a költségmegtakarítás mellett a természeti erőforrásokat is kíméli, és csökkenti az energiafogyasztást. Egy robot felújítása körülbelül 75 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint egy új robot gyártása.

A csererobotok újbóli üzembe helyezését az ABB szerviztechnikusokból álló csapata támogatta. Az állásidőt mindössze 5 napra sikerült lecsökkenteni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Különleges naperőmű kezdte el működését Környén

Üzembe helyezték az első hazai, ipari naperőművet, amelynek termelése automatikusan, a pillanatnyi igények szerint finomhangolható.

Egyre több magyarországi iparvállalat tesz komoly lépéseket, hogy zöldebbé tegye energiafogyasztását. Számukra azonban kihívást okozhat, hogy az időjárásfüggő naperőműveket hogyan integrálják költséghatékonyan rendszereikbe. Jelenleg ugyanis nem megengedett, hogy az ipari végfelhasználók a naperőműveik helyben fel nem használt energiáját visszatáplálják a hazai közcélú hálózatra. Ezért kötelező visszatáplálás (visszwatt), illetve szigetüzem elleni védelemmel ellátni ezen önfogyasztás csökkentésére alkalmas rendszereket.

Intelligens szabályozással biztosíthatnak maguknak kiszámítható zöldenergiát az iparvállalatok

Mindkét védelemre vonatkozóan a kisebb erőműveknél kialakult egy bevett műszaki megoldás. A visszwatt védelemhez legtöbbször adatgyűjtőket alkalmaznak az egyenáramot váltóárammá alakító invertereken, és ezt egy fogyasztásmérővel egészítik ki. A szigetüzem elleni védelem esetében pedig általában dedikált védelmi készülék figyeli a hálózati feszültség meglétét, és ha ez rendszerhiba miatt megszűnik, kikapcsolja az erőművet. Azonban nagyobb méretű erőműveknél a fentiekhez hasonló rendszerek kialakítása problémákba ütközhet. Ilyen például, hogy számos adatgyűjtőt kellene alkalmazni, vagy különböző feszültségeken történik a vételezés és az energiatermelés, valamint pusztán az erőmű mérete miatt az érzékelés és a beavatkozás lokációja között több kilométer távolság alakulhat ki.

A Siemens most ezekre a védelmi és szabályozási kihívásokra, valamint a nagy erőművek felügyeletére ad alternatívát: az új szoftveres naperőmű-szabályozási megoldásával kombinálja az alállomási adatgyűjtést a korszerű alállomási protokollokkal.

Ez az intelligens, automatizált rendszer így elsősorban szabályozással kezeli a visszwatt védelmi kihívásokat, akár több száz inverterre hatva. Egyúttal a kommunikációs hálózat visszwatt védelmi beavatkozó eszközeként is szolgál. A megoldás komplex felügyeletet ad terepi szinten az erőművi részek energiaelosztási eszközeiből és az invertereiben rendelkezésre álló információk összegyűjtésével. Emellett továbbítja a szükséges adatokat a terepi szintről a felhőalapú aggregátori monitoringrendszerek felé, ezzel lehetővé téve a távoli erőművi és energiaelosztási felügyelet kialakítását, akár több erőmű esetében is.

A rendszer megoldást jelenthet olyan telephelyek számára, amelyek többféle megújulóenergia-termelő eszközt szeretnének kombinálni (pl. szélerőműintegrációval), de képes akár a naperőműves inverterek és a szélkerekek mellett az energiatárolók menedzselésére is.

Ilyen, önfogyasztást csökkentő szabályozásra nagy méretű ipari környezetben korábban még nem volt példa Magyarországon.

Hazánkban elsőként

Az autóipar számára hátsó és oldalsó autóüvegeket gyártó AGC Glass Hungary Kft. környei telephelyén, egy 5 hektáros területen, közel 9 ezer napelempanelt magában foglaló naperőművénél alkalmazták először ezt a komplex szabályozási megoldást. A 4,002 MWp DC teljesítményre képes és 4,8 GWh éves energiatermelést nyújtó beruházás nagyjából 1900 háztartás éves energiafogyasztását tudná fedezni. A naperőmű tervezését, kivitelezését és üzemeltetését az E.ON Energiatermelő Kft. végezte, amely a megoldás kidolgozásához már a tervezési fázisban partnernek választotta a Siemens Zrt.-t.

A napenergia befogadásáért, illetve egyenáramból váltóárammá alakításáért felelős, 34 darab 100 kVA-as invertert a Siemens a megújuló energiaforrások integrálására és intelligens automatizálására kifejlesztett SICAM Photovoltaic Plant Control alkalmazása felügyeli és szabályozza. A szoftver a pillanatnyi szabályozás mellett erőművi felügyeleti funkciókat is ellát, így például a hőmérsékletet, szélsebességet, páratartalmat és fénybesugárzást mérő szenzorok segítségével monitorozza a villamosenergia-termelést.

A 2023-as év végén átadott rendszer az összegyűjtött adatokat az E.ON által üzemeltetett felhőinfrastruktúrába továbbítja, amelyen keresztül távolról is irányítható a napelempark termelése, prognosztizálható és menetrendezhető az előállítani tervezett áram mennyisége. Mivel a napelemes rendszer külső gyártótól származó komponenseit is integrálták Siemens szabályozási, adatgyűjtő és felügyeleti rendszerébe, az erőmű egésze egy egységként kezelhető.

Úton a mikrogrid hálózatok felé

A beruházás a hazai mikrogrid hálózatok telepítéséhez is mintaként szolgálhat.

A mikrohálózatok a közcélú áramhálózattól részben független, intelligens, helyi energiaelosztó rendszerként egységbe fogják a hozzájuk csatlakozó villamosenergia-termelő, -fogyasztó, illetve -tároló berendezéseket. IoT-kompatibilis, kis- és középfeszültségű eszközök valós idejű adatait továbbítva képesek kommunikálni akár a felhőalapú rendszerekkel is, amelyek így a mesterséges intelligenciát is használva optimalizálják, illetve automatikusan szabályozzák az energiagazdálkodást, folyamatosan reagálva az aktuális változásokra.

Ilyen mikrogrid hálózat alkalmazásával vált például még fenntarthatóbbá a Siemens bécsi és müncheni központja is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss