Ipar

Lakossági kivárás fékezte az építőipart májusban

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt.

Igaz az áprilisi 11 százalékos ugrás után májusban 3.8 százalékkal csökkent a havi termelési adat, ám ez az átmeneti megtorpanás valószínűleg az Otthonfelújítási programmal kapcsolatos piaci kivárásnak tudható be – véli Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezető igazgatója.

„A friss statisztikai adatok kapcsán úgy látom, hogy az emberek kezdenek felocsúdni a háború és az energiaárak emelkedése okozta sokkból, valamint az azt követő negatív gazdasági folyamatokból, mint amilyen a mára kissé lassuló infláció is. Így végre egy kicsit bátrabban költenek, de persze várják és igénylik az olyan állami támogatási akciókat, mint az Otthonfelújítási program. Az ágazat javuló teljesítményében nagy szerepe lehet annak is, hogy az emberek még mindig tartanak az árak emelkedésétől, így – aki teheti – idén nekilát az építésnek, bővítésnek. Ám közben – ahogyan a friss, május havi 3.8 százalékos csökkenés is mutatja – az óvatosság is jelen van: a többség inkább a támogatásokra vár, illetve kisebb felújításba kezd. Az óvatosságot így érdemben inkább a kormány támogatási programjai enyhítik. A lakosság manapság így is inkább csak a szükséges, korábban elhalasztott felújításokat vállalja, és kevesebben gondolkodnak nagyobb építkezésben vagy költözésben, mint néhány éve”

– fejti ki a Markovich Béla.

A szakember szerint a vállalati és intézményi beruházások visszafogása hatással volt a korábbi időszak visszafogott növekedésére. Az építőipar szereplői nem annyira a brüsszeli forrásokban, mint inkább a cégek beruházási kedvének növekedésében és a lakosság „ébredésében” bízhatnak idén és jövőre is.

„Az EU-s pénzek egy részének hónapokkal ezelőtti felszabadítása nem játszott érdemi szerepet az adatok javulásában, inkább az elhalasztott lakossági és a folytatódó céges beruházásoknak van, illetve lesz lényeges hatása idén. Sokkal kevésbé számít az ágazat egyelőre a kormányzati, az önkormányzati vagy más, frissebb EU-s támogatásokból megvalósuló újabb intézményi építkezésekre vagy akár felújításokra, korszerűsítésekre”

– jegyzi meg a Mapei Kft. vezetője.

Vegyes képet mutat a megkötött új szerződések volumene is, amelyek 1,3 százalékkal csökkentek, igaz ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 5 százalékkal magasabb, az egyéb építmények építésére vonatkozóké viszont 9 százalékkal alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál. Jó hír viszont, hogy az építőipari vállalkozások május végi szerződésállományának volumene 6 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

Mi várható a következő hónapokban?

„Azt várom, hogy az otthonfelújítási támogatás indulásával végre élénkül a lakosság felújítási kedve. Nemcsak az energetikai felújítások, hanem immár az egyéb korszerűsítések is megkezdődhetnek”

– mondta Markovich Béla.

A korábban érkezett tavaszi időjárás segíthette volna az ágazatot, de ennek ellenére eddig inkább elhalasztották a vásárlók még az előre tervezett felújítások, építkezések elindulását is. Ennek az egyik fő oka az volt, hogy végül csak néhány hete, július elején indult el élesben a 2024-es Otthonfelújítási támogatási program, és a tényleges kifizetések elindulására pedig még várni kell. Az is előfordult, hogy már leadott előrendeléseket is visszamondtak az elmúlt hónapokban, éppen a kivárás miatt. Reményt ad a növekedésre azonban, hogy végül azért elindult az említett támogatási program és élénkül a kereslet.

A vállalat friss felmérései szerint az otthonfelújítást igénybe venni szándékozók több mint 50 százaléka szeretne egyéb felújításokat is elindítani. Ez a program így – végre-valahára – lökést adhat a felújítási piacnak, ami jó a kivitelezőknek, kereskedőknek és a gyártóknak egyaránt.

Újabb támogatásokra is szükség lenne!

A nagy kérdés az, hogy a fenti programban csak az 1991 előtt épült házak vehetnek részt, és a 2,5-3,5 millió forintos támogatás mellé már egy egyszerűbb szigetelési munka esetén is hitelt kell felvenni, ami korlátozó tényező lehet sokak számára. Arról nem is beszélve, hogy a legalább egymilliós önerőre és egyéb feltételek meglétére is szükség van. 

Ha minden feltétel teljesül, az ügyintézések átfutása miatt a tényleges kifizetések legkorábban ősszel indulhatnak, így a 2024-es felújítási-szigetelési szezon nagyobbik fele már eltelik, mire ezek az ágazati ösztönzők megkezdik hatásukat. Nem véletlen, hogy felmerült a szakmában az MNB zöld otthonteremtési programjának újraindítása, ami különösen fontos lenne a lakásépítés területén és a fenntarthatósági célokat is segítené, mivel így még a szigorodó szabályokhoz képest is magasabb energetikai elvárásoknak megfelelő lakóingatlanok épülnének.

Erős céges megrendelések, de jön a külföldi konkurencia

A céges, intézményi beruházások, megrendelések a vártnál jobban teljesítettek az elmúlt hónapokban, mert úgy tűnik, hogy a cégek folytatják a fejlesztéseiket, amelyekkel fel tudnak készülni a közeledő jobb gazdasági időszakra.

Ugyanakkor a nemzetközi konkurenciának eddig viszonylag kevéssé kitett építési piacon is tömegesen megjelentek az EU-n kívüli cégek. Törökök, kínaiak, koreaiak főként a termelő-beruházások és más nagy építkezések fővállalkozójaként bukkannak fel. Ezek a trendek nyilván nem tesznek jót a magyar cégeknek és a beszállítóknak sem, mert a nemzetközi kivitelezők gyakran hozzák saját alvállalkozóikat és beszállítóikat.

„A sok, jellemzően tőkeerős és a nagy megrendelőkkel szoros nemzetközi kapcsolatokat ápoló külföldi cég megjelenése nem csak a piacokat bolygatja meg, de megnehezíti a magyar cégek számára a munkaerő megtartását. Továbbá még jobban erősödik az egymás közötti verseny a jó munkaerőért”

– értékelt Makovich Béla.

Hogyan alakulhatnak az építőanyag árak?

Az alapanyagok nagy drágulási hulláma lecsengett, az energiapiac is megnyugodott, így a közeljövőben inkább attól függően fognak változni az árak, hogy a nemzetközi és helyi kereslet, illetve az euró árfolyama hogyan alakul. „Úgy gondolom, hogy drasztikus emelkedésre nem kell számítani, de néhány, legfeljebb 4-5 százalékos növekedésre azért idén még lehet számítani” – véli Markovich Béla.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Az ABB integrált technológiája stabilizálni fogja a villamosenergia-hálózatot a spanyol szigetek zöld energiára való átállása során

A Red Eléctrica, a spanyol villamosenergia-hálózat átviteléért és működtetéséért felelős Redeia-vállalat négyszinkronkompenzátorokra vonatkozó megrendelést nyújtott be az ABB-nek, hogy megerősítse a villamosenergia-hálózatot, javítsa az ellátás minőségét és fokozza a Kanári-szigetek és a Baleár-szigetek energetikai átállását.

Az elektromos és automatizációs berendezéseket is magában foglaló integrált megoldás elengedhetetlen szerepet fog játszani a szigetek hálózatai stabilitásának, megbízhatóságának és folytonosságának fenntartásában, mivel azok egyre nagyobb mértékben fogják integrálni a megújuló energiát, hogy megfeleljenek Spanyolország energetikai átállásra vonatkozó céljainak. A megrendelés benyújtására 2024 első negyedévében került sor. A pénzügyi részleteket nem tették közzé.

A projekt a 2021–2026-ra szóló hálózatfejlesztési terv része, amelynek végrehajtása a megújuló energia 67%-os integrálását fogja lehetővé tenni a villamosenergia-szerkezetbe, és ezáltal megelőlegezi Spanyolország 2021–2030-ra szóló integrált nemzeti energia- és klímatervének (a spanyolországi PNIEC) célkitűzéseit. A PNIEC1 célja, hogy az 1990-es értékhez képest 32 százalékkal csökkenjen az üvegházhatásúgáz-kibocsátás, és 81%-os legyen a megújuló energiaforrások aránya a villamosenergia-hálózatban. A Red Eléctrica adatai szerint a megújuló energia aránya 2023-ban meghaladta az 50%-ot Spanyolország villamosenergia-termelési szerkezetében.

A két szigeten az energetikai átállás előrehaladása kihívást jelent a rendszerüzemeltető számára, ami szükségessé teszi a hálózat megerősítését, hogy meg lehessen őrizni az egyensúlyát és biztosítani lehessen a megbízható és ellenálló működést. Az ABB és a Red Eléctrica közösen azon dolgozik, hogy rugalmas, megbízható és integrált megoldást hozzanak létre a szinkronkompenzátorok segítségével.

A szinkron kompenzátorok egy forgó mozgást végző elektromos gép, amelyek a nagy generátorok működését utánozva segítenek stabilizálni a hálózatot, ha a terhelés és a megújulóenergia-termelés ingadozik. Ezek a gépek az inerciájukkal és a zárlati teljesítményükkel hozzájárulnak a hálózat stabilitásához. A szinkronkompenzátor képes előállítani inerciát, növelni a rövidzárlati teljesítményt, valamint a meddő teljesítményt is elnyeli.

„Azon dolgozunk, hogy biztonságosabb, védettebb, robusztusabb, intelligensebb és összekapcsoltabb áramhálózatot hozzunk létre, amely készen áll az energetikai átmenettel járó kihívásra, különösen a szigeti hálózatainkon. A szinkronkompenzátorok ideális megoldást jelentenek a szigeti rendszerekben, mivel a szigetek áramellátási biztonságának fenntartásához elengedhetetlen műszaki kapacitást nyújtanak, ami lehetővé teszi a megújuló energiák integrálásának további előrehaladását a meghatározott célkitűzések elérése érdekében”

– mondta Juan Bola, a Red Eléctrica nem félszigeti területeken működő rendszerek üzemeltetéséért felelős igazgatója.

„Az ABB szinkronkompenzátorokra irányuló ajánlata hatalmas hozzáadott értéket jelent a teljesen integrált megközelítéssel, és kiváló műszaki megoldáson és kompetenciákon alapul.”

A szinkronkompenzátorokra vonatkozó megrendelések közül három a Kanári-szigeteken valósul meg, ahol a Red Eléctrica is jelentős projekteket – például a Salto de Chirát vagy a Tenerife és La Gomera közötti összekapcsoltságra irányuló projektet – hajt végre annak érdekében, hogy előmozdítsa az energetikai átmenetet. A Baleár-szigeteken, ahol minden sziget össze van kötve egymással és a mallorcai szárazföldi hálózattal, szintén sor kerül egy szinkronkompenzátor telepítésére.

„Az áramtermelés dekarbonizációja az energetikai átmenet elengedhetetlen eleme. Az a kihívás, hogy elérjük ezt a célt, miközben stabil és megbízható áramhálózatokat tartunk fenn”

– mondta Heikki Vepsäläinen, az ABB nagy motorokért és generátorokért felelős részlegének igazgatója.

„Ez az, ahol a szinkronkompenzátorok kulcsszerepet játszanak. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Red Eléctrica vállalattal közösen elkezdtünk ezen a projekten dolgozni, amely megmutatja, hogy a technológiánk miként tudja kezelni az inerciával kapcsolatos kihívást, ahogyan azt más szigeteken is megtette.”

„Integrált automatizációs és villamosítási megoldásainkon keresztül produktivitást, megbízhatóságot és energiahatékonyságot nyújtunk az alacsony karbonkibocsátású világért”

– mondta Brandon Spencer, az ABB Energy Industries elnöke.

„Ez különösen fontos ahhoz, hogy nagy mennyiségű megújuló energia felvételéhez és átviteléhez szükséges stabilitású és megbízhatóságú dekarbonizált áramhálózatokat hozzunk létre.”

Az ABB teljes körű és integrált megoldást fog nyújtani, amely magban foglalja a kezdeti rendszertanulmányokat, az elektromos és automatizációs berendezésekkel kapcsolatos részletes mérnöki munkát, a lendkerékkel integrált szinkronkompenzátorok telepítését, a projektmenedzsmentet és a képzést. Az ABB Ability™ System 800xA® által forgalmazott irányítási rendszer szintén a csomag része, a hosszú távú szolgáltatástámogatással együtt. A megoldások segíteni fognak a megújuló energiaforrásokból származó energia elérhetőségének és stabilitásának biztosításában.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Versenyképes FCL szolgáltatások a cargo-partner megoldásai között

A cargo-partner nemcsak Ázsiából Európába, hanem az ellenkező irányba is költséghatékony és megbízható FCL-szolgáltatásokat kínál, amelyek megfelelnek a jelenlegi logisztikai igényeknek.

Az új irányvonal a „klasszikus” kínai célállomások mellett magában foglalja az Indiába és Délkelet-Ázsiába irányuló szállítmányokat is.

Az Ázsiából érkező import iránti kereslet növekedése és a Jóreménység-fok környékén tapasztalható hosszabb tranzitidő következtében jelentős konténerhiány alakult ki az ázsiai kikötőkben. Ennek hatására a hajótársaságok igyekeznek minél gyorsabban visszajuttatni a konténereket a rendszeres nyugati irányú forgalomba. Az Európából exportáló vállalatok számára kihasználható költséghatékony lehetőségek érdekében a cargo-partner bővítette tengeri szállítási szolgáltatásait ezen az útvonalon.

Rugalmas lehetőségek Európából Ázsiába

A legrugalmasabb szolgáltatás biztosítása érdekében a NIPPON EXPRESS HOLDINGS, INC. leányvállalataként működő cargo-partner kiterjesztette ázsiai célállomásainak hálózatát. A cargo-partner rendszeres szállításokat kínál az észak-európai kikötőkből, mint például Rotterdamból, Antwerpenből, Hamburgból és Londonból. Emellett, a régiótól és vonzáskörzettől függően, járatokat indít Genovából, Pireuszból, különböző törökországi és fekete-tengeri kikötőkből, valamint a koperi és rijekai kikötőkből is. A vállalat teljes körű közúti hálózata lehetővé teszi a nyugat-, közép- és kelet-európai ügyfelek számára, hogy rugalmas, végpontok közötti megoldásokat kapjanak egyetlen forrásból.

Az FCL-összeköttetések jelenleg magas szintű eszközellátottságot biztosítanak, és nemcsak a „klasszikus” kínai fő kikötőket szolgálják ki, hanem a délkelet-ázsiai és az indiai célállomásokat is, többek között Nhava Shevát, Mundrát, Kalkuttát, Chennai-t, Ho Si Minh-várost, Szingapúrt és számos egyéb helyszínt.

Háztól házig terjedő lefedettség Ázsia-szerte

A cargo-partner minden FCL-megoldását háztól házig terjedő szolgáltatásként kínál, amely magában foglalja a közúti elő- és utószállítást, a vámkezelést és az átfogó logisztikai szolgáltatásokat az európai és ázsiai raktárhálózatán keresztül. Ezen felül, a cargo-partner a SPOT ellátásilánc-menedzsment platformon keresztül valós idejű nyomon követési információkat nyújt a SPOT „Intelligent Container Tracking” rendszerével.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Népszerűek voltak az elmúlt félévben a logisztikai események és oktatások

A Business Superbrands 2024 díjas Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) az első félévben 19 rendezvény keretein belül ismertette a logisztika aktualitásait több mint 1000 érdeklődő számára.

Emellett a népszerű Felsőfokú Logisztikai Menedzsert képzésük keretein belül, hat hónap alatt közel 400 hallgatónak szerveztek oktatásokat is.

Országszerte várták logisztikai programok az érdeklődőket

Többek között versenypiaci szereplőkkel és felsőoktatási intézményekkel együttműködve 2024 első félévében Magyarország legnagyobb múlttal rendelkező logisztikai szakmai szervezete 19 alkalommal szervezett logisztikai tematikájú rendezvényt. A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) működésében kiemelt szerepet tölt be, hogy a logisztika világát közelebb vigye a terület iránt érdeklődőkhöz. Ennek részeként pedig Budapesten, Budaörsön, Békéscsabán, Egerben, Hatvanban, Kecskeméten és az online térben is szakmai eseményeket szerveztek, több mint 1000 érdeklődő részvételével.

„Túl vagyunk a 2024-es esztendő első felén. Visszatekintve a mögöttünk hagyott hónapok eseményeire összességében elmondható, hogy magas szakmai színvonalú rendezvényekből és programokból álló, sűrű eseménynaptárt hagytunk magunk mögött”

– mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

Hozzátette: több egyetemmel, számos versenypiaci szereplővel és például a Magyar Honvédséggel is folyamatos az együttműködésük annak érdekében, hogy a továbbiakban is magas színvonalú, naprakész logisztikai ismereteket tudjanak átadni az érdeklődőknek.

Továbbra is közkedveltek a logisztikai képzések

A szakmai szervezet nagy múltú oktatási tapasztalattal rendelkezik, hiszen legnépszerűbb tanfolyamukat, a Felsőfokú Logisztikai Menedzser (FLM) képzést rendszerint éves szinten több száz hallgató abszolválja. A logisztikai képzést a koronavírus-járvány megjelenése óta már online formában is rendszeresen elindítják, sőt számos esetben vidéki oktatásokat is tartanak. Ennek részeként az első félévben 3 budapesti, 3 online és 1 nyíregyházi csoportot is elindítottak, összesen 154 fővel.

„Az első félévre áthúzódó tavaly indult tanfolyamok létszáma 228 fő volt, így az első félévben képzettek száma 382 fő volt. Ebből pedig már 80 fő tett vizsgát is”

– emelte ki Dr. Doór Zoltán.

Mozgásban a logisztikai szakmai szervezet

Az idei év második felére tervezett eseményeikkel továbbra is szakmailag színes és eredményes programokat szeretnének nyújtani az érdeklődőknek.

„Terveink szerint mind számosságát, mind szakmai változatosságát tekintve programkínálatunk el fogja érni a megszokott színvonalat”

– hívta fel a figyelmet a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

A logisztikai szakmai szervezet eddigi elkötelezettségét a magas színvonalú szolgáltatások iránt a Business Superbrands 2024 cím elnyerése is igazolja. Azonban amellett sem szabad elmenni, hogy ez évben már a 30. Logisztikai Évkönyv megjelenése várható, amely nemcsak jubileumi, de egyben egy évente megjelenő unikális kiadvány is a szektorban. A mű rendszerint DOI-számmal ellátott tanulmányokból tevődik össze, így például szakdolgozatok elkészítését és a továbbképzést is magas szinten támogatja. Szerzői évről évre a logisztika világának legkiemelkedőbb szakembereiből tevődnek össze, köztük versenypiaci szakemberekből és egyetemi oktatókból.

A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) bővebb féléves beszámolója fotókkal, valamint programkínálatuk és meghirdetett logisztikai képzéseik elérhetőek az mle.hu oldalon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss