Connect with us

Ipar

SZEnergy Team: három világrekord után sem áll le a fejlesztésekkel a Széchenyi-egyetem csapata

SZEnergy

Hosszú évek kitartó munkájának köszönhetően a győri SZEnergy Team feljutott a csúcsra: 2022 óta zsinórban harmadszor nyerte a Shell Eco-marathon európai futamának energiahatékony versenyét városi kisautó kategóriában, ráadásul mindhárom alkalommal világrekorddal, az elmúlt két évben az önvezető szám trófeáját is elhódítva.

A csapat mégsem ül a babérjain, folyamatosan fejleszti autóját, hogy jövőre megvédje címeit. A SZEnergy Team nemrégiben megtartotta szokásos „design freeze” rendezvényét, amely minden mérnöki konstrukciót fejlesztő versenycsapat életében jelentős esemény, hiszen ilyenkor lezárul a tervezés, és elkezdődik a gyártás fázisa. A járműfejlesztés éves ciklusában e két szakasz között a csapat a partnerek, a szponzorok, a meghívott vendégek és a sajtó képviselői előtt bemutatja az aktuális évre vonatkozó fejlesztési irányokat – ez 2024-ben sem történt másként.

„Az elmúlt évek eredményeit nézve a csapat akár hátra is dőlhetett volna, hiszen ha hozzá sem nyúl a 2022-es autóhoz, úgy is magabiztos előnnyel nyerte volna a versenyt. A SZEnergy Team azonban nem állt le a fejlesztésekkel, a címvédés mellett így sikerült folyamatosan javítani az eredményeken és egyre professzionálisabb járművet létrehozni. Az állandó megújulás, a fejlődni akarás a siker titka. Ezt a győztes mentalitást kell továbbvinni a jövőben is” – fogalmazott köszöntőjében prof. dr. Dogossy Gábor, az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja.

Für Balázs csapatvezető rögtön el is árulta, ezúttal milyen kihívással kell megbirkóznia a csapatnak: a Shell Eco-Marathon összevont európai és afrikai futamát 2025-ben nem a már jól ismert nogarói pályán tartják Franciaországban, hanem a lengyel Silesia Ringen. Mindez azért érdekes, mert a csapat tagjai egy menetdinamikai szimulációval készülnek minden futamra, azaz kiszámolják, hogy a járművet hogyan kell a pálya valamennyi pontján üzemeltetni ahhoz, hogy az optimális teljesítményt érje el. Eddig ezt a versenytapasztalatokra építve pontosítani tudták, amire most csak a helyszínen lesz lehetőség. A csapatvezető azonban megnyugtatott mindenkit: a sikerekhez nagyban hozzájáruló technológia továbbra is használható néhány módosítással – csak annyi változik, hogy a szimulációkat majd a pálya felmérésekor kell véglegesíteni.

Für Balázs röviden ismertette a Shell Eco-Marathon verseny koncepcióját, amelyet prototípus és városi kisautó kategóriában, három – belsőégésű, elektromos és hidrogéncellás – energiaosztályban rendeznek meg. A SZEnergy Team az európai régióban, elektromos városi kisautó kategóriában indul, amelynek lényege, hogy a jármű a lehető legkevesebb energiát felhasználva teljesítse a kijelölt távot. Az önvezető versenyen a pilóta csak felügyeli a rendszert az autóban, amelynek különböző feladatokat (például akadálykerülés, parkolás) kell végrehajtania önállóan, a pilóta beavatkozása nélkül, szintén odafigyelve a fogyasztásra.

A győri hallgatók az előző idényben saját világrekordjukat jelentősen megjavítva, zsinórban harmadik alkalommal a mezőny élén végezve 309 km/kWh-s eredményt értek el az energiahatékony számban. Ez 309 megtett kilométert jelent nagyjából egyórányi hajszárító-használatnak megfelelő áramfelvétellel, 41 kilométerrel megelőzve a második helyezett Toulouse-i Egyetemet. A SZEnergy Team ezenkívül az önvezető versenyen sorozatban másodszor diadalmaskodott, és olyan rangos intézményeket előzött meg, mint a Milánói vagy a Müncheni Műszaki Egyetem. A csapat célja most is az újabb címvédés mindkét számban.

„Az elmúlt szezonban megmutatkozott néhány nem várt hiba az autóban, amelyeket szeretnénk javítani. A verseny során az első futóműben található gömbcsapágyaink megnövekedett játékot mutattak, így ezeket strapabíróbb alkatrészekre cseréljük. A fékrendszerünket szintén újragondoljuk, valamint a villamos fékpadunkat is fejlesztjük” – árulta el Sándor Dávid, a gépészeti részleg vezetője, aki arról is beszélt, hogy már elkezdtek gondolkodni a 2019 óta évről évre továbbfejlesztett, sikert sikerre halmozó jármű utódján. Ehhez elsőként áramlástani és szilárdságtani szimulációkat futtatnak, hogy megalapozzák a fejlesztési irányokat. Egyelőre azonban ez a jövő zenéje, hiszen a SZEmission névre keresztelt jelenlegi konstrukcióból még mindig nem hozták ki a maximumot – az elmúlt évek világcsúcsai jól mutatják, hogy van még tartalék az autóban.

Az elektronikai részleg vezetőjeként Timár András bejelentette, hogy az autó teljes kábelrendszerét újratervezik, mert a 2019-ben megvalósult kivitelezést azóta többször módosították, így nehezen átlátható rendszer jött létre. A revízió után letisztultabb, könnyebben szerelhető kábelezést kap a jármű. Emellett egy új szerelőpanelen is dolgoznak: a jelenlegi alumíniumlemezre rögzített eszközök helyett egy nyomtatott áramköri panelre integrálják a táp- és jelvezetékeket, amely könnyebben kezelhető.

„Azért, hogy energiahatékonyabbá tegyük az autonóm rendszert, a jelenleg használt két számítási egység közül az egyiket kivesszük a rendszerből. A Jetson Xavier processzor ugyanis az energiafelhasználás negyedét teszi ki az önvezető feladatok megoldása során, így ezzel jelentős energiamennyiséget tudnánk megtakarítani. Szintén gondolkodunk azon, hogy a jelenlegi LIDAR lézerszkennerünket kisebb fogyasztásúra cseréljük” – tette hozzá Timár András.

A részlegvezető az önvezető funkciók kapcsán elmondta: az autonóm részleg jelenlegi legnagyobb kihívása így az, miképp tudják a számítási feladatokat egy számítási egységgel elvégezni, illetve hogy a jelenleg használt algoritmusokat implementálják a fejlettebbnek számító ROS2 operációs rendszerbe. Sőt, mint megjegyezte, felmerült olyan irány is, hogy a jelenlegi útvonal-optimalizálást felhőalapon oldják meg, azaz ne az autóban lévő egység végezze a számításokat, hanem az adatokat csak lekérje egy szerveren futó alkalmazástól. Ez persze kockázatokat rejt magában a kommunikáció esetleges megszakadása miatt.

Végül Bartha Bíborka, a marketing- és menedzsmentrészleg vezetője vette át a mikrofont, aki kiemelte: sosem volt olyan sikeres tagtoborzás, és sosem ért el olyan sok embert a csapat kommunikációja, mint idén. „Tizenötezres eléréseket generáltunk, ötszáz követővel bővültünk idén. Kiemelt időszakunk volt a Shell Eco-marathon, amikor közösségimédia-aktivitásunk elérte a csúcsot. Természetesen jövőre sem unatkozunk majd, elsősorban a weboldalunkat szeretnénk továbbfejleszteni, ahol egy partneri program fület hoznánk létre, a támogatóinkkal való még sikeresebb együttműködés érdekében. Emellett felkészülünk a csapat megalakulásának huszadik évfordulójára is, hiszen méltó módon szeretnénk megünnepelni ezt a jubileumot” – fogalmazott.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

A Messer hosszú távú héliumellátási megállapodást kötött a QatarEnergy-vel

A Messer, a világ legnagyobb magántulajdonban lévő ipari gázgyártó vállalata bejelentette, hogy hosszú távú héliumellátási megállapodást (SPA) írt alá a QatarEnergy-vel.

A szerződés értelmében a Messer évente mintegy hárommillió köbméter nagytisztaságú héliumot vásárol, amelyet a QatarEnergy világszínvonalú, Ras Laffanban működő létesítményeiből szállítanak a vállalat ügyfelei számára világszerte.

A most aláírt szerződés mérföldkő a Messer történetében: ez az első közvetlen, hosszú távú partnerség a QatarEnergy-vel, a világ egyik vezető héliumtermelőjével. Az együttműködés hozzájárul a források diverzifikálásához és az ellátási láncok megerősítéséhez, garantálva, hogy az ügyfelek számára ez a ritka gáz stabilan és kiszámíthatóan rendelkezésre álljon.

Az aláírási ceremónián, amelyen mindkét vállalat felsővezetői részt vettek, Saad Sherida Al-Kaabi, a QatarEnergy elnök-vezérigazgatója így nyilatkozott:

„A Messer elismert szereplő a globális héliumpiacon, széles körű portfólióval és erős piaci jelenléttel. Örömünkre szolgál, hogy közvetlen szállítási szerződést köthettünk a Messer-rel és megbízható partnerként közösen szállíthatjuk ügyfeleinknek a nagytisztaságú héliumot világszerte.”

A hélium kulcsfontosságú alapanyag számos csúcstechnológiai területen és iparágban, többek között az orvosi képalkotásban, az egészségügyi berendezésekben, a félvezetőgyártásban, a kvantumszámítástechnikában, a száloptikai rendszerekben és az űrkutatásban. A Messer nemrégiben felvásárolta az Egyesült Államokban működő egykori Federal Helium Systemet, amellyel megerősítette globális pozícióját a héliumpiacon. A QatarEnergy-vel létrejött megállapodás tovább bővíti a vállalat beszerzési portfólióját és erősíti nemzetközi jelenlétét.

Bernd Eulitz, a Messer SE & Co. KGaA vezérigazgatója így fogalmazott:

„Ez a megállapodás erősíti ügyfeleink bizalmát a folyamatos és kiváló minőségű ellátás iránt, amely elősegíti üzleti tevékenységük és innovációik sikerét. Mindenekelőtt azonban világosan kifejezi elkötelezettségünket ügyfeleink mellett: biztosítjuk számukra a hosszú távú növekedésükhöz nélkülözhetetlen hélium biztonságos és megbízható rendelkezésre állását.”

A QatarEnergy-vel való partnerség újabb mérföldkő a Messer számára a stabil, diverzifikált és globális héliumellátási lánc kiépítésében – támogatva ügyfelei dinamikus fejlődését nemcsak a jelenben, hanem a jövőben is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A napenergia szerepe egyre nő a kiskereskedelemben

A kiskereskedelmi szektorban rohamosan nő a megújuló energiaforrások szerepe: a nagy láncok energiahatékonysági beruházásokkal, és helyben termelt zöld árammal igyekeznek csökkenteni karbonlábnyomukat.

A megújuló energiaforrások iránti növekvő igényhez igazodva a SPAR Magyarország tovább bővíti napelemes rendszereit, Nyíregyházán és Székesfehérváron is korszerű, környezetbarát energiaforrást biztosítva áruházai számára. Hazánkban a SPAR a szektorban az elsők között valósított meg napelemes fejlesztéseket és a program folyamatosan bővül.

A legújabb telepítések 2025 első felében, Nyíregyházán, a Tiszavasvári úti szupermarketben, valamint a székesfehérvári Palotai úti üzletben valósultak meg. Mindkét helyszínen 50 kW teljesítményű rendszer kezdte meg működését, amely évente több tízezer kilowattóra energiát képes előállítani. Ennek köszönhetően az érintett boltok villamosenergia fogyasztásának legalább 15%-át váltja ki a megújuló energia.

„A SPAR számára rendkívül fontos, hogy energiafelhasználásunkat hatékonyabbá tegyük és minél nagyobb mértékben támaszkodjunk megújuló forrásokra. A SPAR Magyarország 2024-ben összesen 912 GJ, vagyis 253 256 kWh megújuló villamos energiát használt fel, amely teljes egészében a saját áruházaink tetején telepített napelemes rendszereinkből származott. Minden új beruházásnál arra törekszünk, hogy a napelemek a lehető leghatékonyabban szolgálják ki az adott üzlet villamosenergia-igényét, ezzel is támogatva az energiatudatos működésünket”

– mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

A SPAR 2020-ban Szegeden indította el napelemes programját, majd 2022-ben Pécsen és Dorogon, 2023-ban Gödön, 2024-ben pedig Dunaföldváron és a pécsi INTERSPAR hipermarketben valósult meg telepítés. A legnagyobb volumenű fejlesztés eddig a pécsi INTERSPAR-ban történt: az ottani rendszer energia tárolóval kombinálva egyhavi energiafogyasztást képes megtakarítani az áruháznak. Az eddigi projektek eredményeként a vállalat éves megújulóenergia-termelése 2024-ben meghaladta a 253 ezer kilowattórát, ami 80 átlagos családi ház éves fogyasztásának felel meg.

A most átadott nyíregyházi és székesfehérvári rendszerekkel a SPAR tovább erősíti azt a törekvését, hogy a jövő áruházai ne csupán modern kereskedelmi terek legyenek, hanem saját energiát is termelő, környezeti szempontból felelős egységek. A vállalat minden új beruházás és felújítás során vizsgálja a napelemes megoldások alkalmazásának lehetőségét, és a következő években további telepítések várhatók.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Ultimaker Secure Line: 3D nyomtatók védelmi ipari célokra

Az Ultimaker, a világ egyik vezető 3D nyomtató gyártója, bemutatta legújabb fejlesztését, a Secure Line termékcsaládot. Az első két modell, az UltiMaker S6 Secure és az S8 Secure, kifejezetten a védelmi szektor, valamint hasonlóan magas adatbiztonsági követelményekkel dolgozó szervezetek igényei szerint készült.

Biztonság kompromisszumok nélkül

Az új nyomtatók célja, hogy az additív gyártást megbízható és mobil eszközzé tegyék a terepen is. Az S6 Secure és S8 Secure ötvözi az ipari szintű teljesítményt a kibertámadások elleni védelemmel, megfelelve a legszigorúbb informatikai előírásoknak.

A készülékek teljesen lekapcsolódnak a hálózatról: nincs Wi-Fi, nincs kamera, és csak USB-alapú, izolált (air-gapped) adatátvitel engedélyezett. Ezzel gyakorlatilag kizárják a kémkedés, az adatlopás vagy a távoli hozzáférés kockázatát.

Főbb biztonsági funkciók:

  • gyárilag telepített, manipulációbiztos firmware
  • titkosított, nyomon követhető fájlkezelés
  • hardveresen védett komponensek
  • teljesen felhőfüggetlen működés

3D nyomtatók a frontvonalon

Az új UltiMaker nyomtatók robusztus felépítésüknek köszönhetően terepi, hajó- vagy mobil környezetben is megbízhatóan használhatók. A honvédelem területén számos alkalmazásban bevethetők, a kutatás-fejlesztéstől a katonai logisztikáig.

Az FDM technológiával készült nyomatok széles anyagpalettából – a rugalmas műanyagoktól a nagyszilárdságú kompozitokig – készülhetnek. Így a sérült gépekhez, járművekhez vagy eszközökhöz szükséges pótalkatrészek akár órák alatt előállíthatók – a helyszínen – csökkentve a leállási időt és az ellátási láncoktól való függést.

Testreszabható, európai gyártás

Az UltiMaker 3D nyomtatóit a NATO több szervezete is használja világszerte. A Secure Line modellek is az európai – hollandiai – gyárban készülnek, szigorú minőségi és adatvédelmi standardok szerint. Ezt a sorozatot kifejezetten a honvédelmi és űripari ügyfelek számára fejlesztették, gyártása korlátozott darabszámban zajlik, testreszabott konfigurációkban. Emellett minden géphez két év UltiMakerCare szolgáltatás jár, amely gyors támogatást biztosít a felhasználóknak, akár bevetés közben is.

Hazai elérhetőség

Az új Secure Line modellek már Magyarországon is elérhetők az UltiMaker hivatalos képviseleténél, az ADMASYS HU-nál. A Secure Line új fejezetet nyit a 3D nyomtatásban: a védelmi szektor számára ipari teljesítményt, teljes adatbiztonságot és gyors helyszíni gyártóképességet kínál. Az S6 Secure és S8 Secure a jövőben kulcsszerepet játszhat abban, hogyan gondolkodunk a kritikus alkatrészek utánpótlásáról.

További részletek: UltiMaker Secure Line


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss