Ipar
A Columbia Sportswear és az Intuitive Machines bővítette tudományos partnerségét az újabb Hold-misszióval
Az Intuitive Machines a Columbia két szabadalmaztatott technológiáját fogja alkalmazni, hogy megvédje a holdra szálló egységét az űrbeli szélsőséges hőmérsékletektől.
A Columbia Sportswear tovább teszteli innovatív technológiai határait az Intuitive Machines űrkutató vállalattal folytatott partnerségének bővítésével, a második történelmi holdra szállás előtt. A Columbia Omni-Heat™ Infinity és Omni-Shade™ Sun Deflector technológiái segítenek megvédeni a leszállóegységet az űrben és a Holdon uralkodó szélsőségesen hideg és forró hőmérséklettől. A Hold déli pólusát érintő küldetés célja, hogy megfúrják a felszínt annak érdekében, hogy a Holdon jeget találjanak, ami egy olyan tudományos mérföldkő, amelyet ebben a zord környezetben még soha nem kíséreltek meg.
A tavalyi sikeres IM-1 küldetést követően, amely a Columbia Omni-Heat Infinity szigetelési technológiáját alkalmazta, a Columbia és az Intuitive Machines szorosan együttműködtek olyan hőkezelő anyagok tervezésében és tesztelésében, amelyek teljes mértékben integrálják a Columbia Omni-Heat Infinity technológiáját, valamint egy további technológiát, az Omni-Shade Sun Deflector-t az IM-2 leszállóegységbe, az Athenába. Az Omni-Heat Infinity hővisszaverő szigetelés segít megvédeni a leszállóegység egyes részeit a fagyos hőmérséklettől, míg az Omni-Shade Sun Deflector technológia megvédi az Athena egyéb részeit a nap extrém hőjétől az űrben és a hold felszínén.
„Az IM-1 küldetés során bemutattuk az Omni-Heat Infinity technológiánk szigetelő erejét és tartósságát a leszállóegység védelme érdekében – ugyanazt a szigetelést, amelyet téli kabátjainkban és felszereléseinkben használunk. Miközben ünnepeltük ezt a történelmi pillanatot, tudtuk, hogy ez csak az első lépés a Columbia szabadalmaztatott innovációinak valódi potenciáljának felszabadításában,”
– mondta Dr. Haskell Beckham, a Columbia Sportswear innovációs alelnöke.
„Ezen tudományos partnerség révén képesek voltunk az anyag- és terméktesztelés határait a legvégsőkig kiterjeszteni amellett, hogy a világ néhány leginnovatívabb szabadtéri megoldásait nyújthassuk.”
Az Athena extrém hőségnek lesz kitéve a Nap miatt, miközben kísérleteket végez a holdfelszínen. A Columbia Omni-Shade Sun Deflector technológiája, egy szabadalmaztatott anyag, amelyet az emberek védelme érdekében fejlesztettek ki a nap intenzív hőjével szemben, beépítésre fog kerülni egy többrétegű szigetelő (MLI) takaróba, amely a leszállóegység felső fedélzetét borítja. A Columbia technológiája segít hűvösebben tartani a leszállóegységet a túlmelegedés megakadályozása érdekében, elterelve a napsugarakat az Athena létfontosságú akkumulátoraitól és avionikájától. A Földön az Omni-Shade Sun Deflector anyag számos meleg időjárásra szánt Columbia termékben megtalálható és titán-dioxidból készült visszaverő pontokat használ a nap forró sugarainak eltérítésére a testtől, ami mérsékli a hőfelhalmozódást, ezáltal hűvösebb érzetet biztosítva az embereknek a szabadban.
Ahogy az IM-1 küldetésnél is, a Columbia díjnyertes Omni-Heat Infinity technológiáját ismét használni fogják, ezúttal az Athena héliumtartályának szigetelésére, segítve annak védelmét a körülbelül +250° és -250° Fahrenheit (-121°C és -157°C) közötti hőmérsékletektől, miközben az Athena az űrön keresztül utazik, valamint a leszállóegység működési fázisa alatt a holdfelszínen.
„Büszkén csatlakozunk az Intuitive Machines-hez ezen a második történelmi Hold-misszión, támogatva az Egyesült Államok célját, hogy embereket juttassunk vissza a Holdra, és a mi mérnöki anyagainkat adjuk aküldetéshez”
– mondta Joe Boyle, a Columbia Sportswear márka elnöke.
„Az oregoni Portlandben lévő központunktól egészen a Hold felszínéig, magabiztosan állíthatjuk, hogy termékeink a legalaposabb tesztelésen mennek keresztül annak biztosítására, hogy megfeleljenek a legmagasabb szintű elvárásoknak is. Ez a partnerség lehetővé tette számunkra, hogy félelem nélkül kísérletezzünk és alkalmazzuk technológiáinkat a legextrémebb környezetekben, erősítve közös elkötelezettségünket az emberi felfedezés mellett a Földön és azon túl.”
A NASA kereskedelmi holdrakományok szolgáltatási (CLPS) kezdeményezésének részeként, amely a NASA Artemis holdfelfedezési erőfeszítéseinek kulcsfontosságú része, az Intuitive Machines IM-2 küldetése a holdi mobilitást, erőforrás-felderítést és a felszín alatti anyagokból származó illékony anyagok elemzését hivatott bemutatni. Ez kritikus lépés a Földön túli vízforrások felfedezése felé – amely kulcsfontosságú összetevője a fenntartható infrastruktúra kialakításának mind a Hold felszínén, mind az űrben.
Az IM-2 holdmisszió fellövése a NASA Kennedy Űrközpontjából történt és a küldetést élőben közvetítették a NASA TV-n és a https://www.intuitivemachines.com/im-2 oldalon.
„Az űr és a Föld egy innovációs ökoszisztéma részei, ahol az egyik területen elért haladás előrelendíti a másikat,”
– mondta Steve Altemus, az Intuitive Machines elnök-vezérigazgatója.
„A Columbia Sportswearrel kialakított partnerségünk folytatásával bizonyítjuk, hogy a kereskedelmi innováció áttörheti a mérnöki korlátokat, támogatva az új iparágakat a Holdon, miközben olyan technológiai előrelépéseket hajt végre, amelyek újraformálják a piacokat a Földön.”
A partnerségre vonatkozó nagyfelbontású képekért, videókért és további információkért a Columbia és az Intuitive Machines között, kérjük látogasson el ide.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Rekordidő alatt digitalizálták Spanyolország leghosszabb közúti alagútját
Iparban használatos megoldások kerültek az alagútba.
Modernizálták a Spanyolország és Franciaország között húzódó Somport-alagút irányítási rendszerét, méghozzá a kétszer egysávon közlekedő napi forgalom leállítása nélkül. Az európai E-7-es útvonal részeként 2003 óta üzemelő közúti alagút kiemelt jelentőségű határátkelőhely, amelyen naponta több ezer jármű halad át, és több száz vállalat rendszeres áruszállító útvonalaként szolgál. A 8,6 km hosszú alagutat most a jövő kihívásaira felkészítve tették energiahatékonyabbá és biztonságosabbá.
Valós idejű adatgyűjtés és gyorsabb reakció
A húszéves technológiát megújító projekt központi eleme az új irányítástechnikai rendszer (SCADA) kialakítása volt, amihez kapcsolódóan négy ipari vezérlőt (PLC-t) is integráltak. Emellett friss verzióra cserélték a többek között az alagútban elhelyezett szenzorokból adatokat gyűjtő, és azokat az irányítástechnikai rendszerbe továbbító, korábbi perifériamodulokat is.
Mindezek segítségével nem csak javították az adatkommunikációt és az érzékelők reakcióidejét, de lehetővé tették a valós idejű adatgyűjtést, és biztosították az infrastruktúra folyamatos működését, akkor is, ha műszaki hiba vagy más incidens blokkolná az alagút akár a spanyol, akár a francia oldalán, egymástól függetlenül működő központokat. A Siemens TIA Portal platformját használva pedig sikerült az automatizálási projekt üzembe helyezési idejét az átlagoshoz képest 25 százalékkal csökkenteni.
Fokozott biztonság
Új videómegfigyelő rendszer is került az alagútba: a zárt láncú kamerás rendszert (CCTV) a SCADA-hálózatba integrálva szintén valós idejű videó- és hangmegfigyelést tudnak végezni. Ez a rendszer egy vészhelyzetkezelő szoftver alkalmazásával, tűz vagy baleset esetén, vizualizációk segítségével, lépésről lépésre támogatja az üzemeltetőket a vészhelyzeti protokollok végrehajtásában, és azonnal a kezelőhelyiség központi képernyőjére vetíti az incidensre mutató kamera képét, egyidejűleg elindítva a videófelvétel készítését.
Következő lépés a fenntartható jövő
A fejlesztések következő lépéseként az alagút digitális ikermodelljét tervezik létrehozni, amelynek segítségével különböző eseményeket szimulálhatnak a biztonság további javítása és a kezelői tréningek kialakítása érdekében. Emellett intelligens LED-világítást fognak bevezetni, amely várhatóan több mint 30 százalékkal javítja majd az energiahatékonyságot az előző rendszerhez képest.
Speciális know-how
A Siemens számára ismerős terep az alagutak világa, a technológiai vállalat külön üzletága foglalkozik ezzel a speciális területtel. A vállalat például részt vesz a képzési központként és kutatólaboratóriumként is működő svájci Hagerbach tesztalagút működtetésében, ahol az ún. „digitális alagút” teljes életciklusát bemutatják – a tervezéstől kezdve, az üzemeltetésen át, egészen a szolgáltatásokig. Itt olyan megoldások tekinthetőek meg, mint az épületinformációs modellezés (BIM tervezés); a speciálisan alagutak tervezésére kialakított mérnöki szoftver (Tunnel CAD); a tűzesetek, szellőzőrendszerek, közúti táblák és vészkijárati ajtók elhelyezésének szimulációja; a virtuális üzembe helyezés és az üzemeltetők képzése; a kiberbiztonsági tervek készítése; vagy az IoT / Industrial Edge szolgáltatások a prediktív karbantartáshoz.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A Schneider Electric megoldása hatékonyabbá teszi a kritikus infrastruktúrák védelmét
Egyszerű és biztonságos hozzáférést biztosít a távoli terminál egységekhez (RTU) a Schneider Electric új megoldása, tovább erősítve ezáltal az olyan kritikus infrastruktúrák, mint a víz-, olaj- és gázvezetékek védelmét.
A SCADAPack™ 470i és 474i a feladatkörök alapján történő hozzáférés-szabályozás révén támogatják a kiberbiztonsági előírásoknak való megfelelést is.
A víz-, olaj- és gázvezetékeket érintő kiberfenyegetések egyre veszélyesebbek és gyakoribbak, ezért a távoli és zord környezetben lévő terminál egységekhez való hozzáférés ellenőrzése létfontosságú az OT-biztonság (operatív technológia) szempontjából. Azonban ezeknek a hozzáféréseknek a kezelése veszélyes és időigényes lehet. A Schneider Electric által kínált SCADAPack 470i és 474i olyan intelligens eszközök, amelyek az összes távvezérlési és számítógépes művelethez alkalmazhatók. Ezáltal a felhasználók OT-környezetben is biztonságosan kezelhetik az RTU-hozzáférést a szabványos IT-eszközök, például az Active Directory™ segítségével.
A robusztus RTU-platform és a Linux rugalmasságának kombinációja biztosítja, hogy egyetlen SCADAPack 470i vagy 474i képes kezelni az operatív technológiák hatékony védelmét biztosító peremszolgáltatásokat, protokollokat és alkalmazásokat az összes távvezérlési és számítógépes művelethez. A SCADAPack 470i és 474i feladatkörökön alapuló hozzáférés-szabályozási (RBAC) funkciói támogatják a felhasználókat a kiberbiztonsági előírásoknak való megfelelésben is. A SCADAPack 470i és 474i integrálható a szabványos IT- és OT-biztonsági eszközökkel, és többek között IP-tűzfal, NAT, DNP3 biztonságos hitelesítés támogatással is rendelkeznek.
„A kritikus infrastruktúrák, például a víz- és szennyvízrendszerek, valamint az energiavezetékek egyre sebezhetőbbek a kibertámadásokkal szemben. Ezért elengedhetetlen, hogy az OT-t az IT-világból ismert szabványos biztonsági funkciókkal bővítsük. A feladatkör-alapú hozzáférés-menedzsment az intelligens RTU-kon elhanyagolható költséggel segít megvédeni ezt a kritikus infrastruktúrát, lehetővé téve a folyamatos biztonságos és nyereséges működést”
– mondta el James Redmond, a Schneider Electric SCADAPack globális termékmenedzsere.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A Continental UltraContact NXT abroncsa rangos fenntarthatósági díjat nyert
A Continental UltraContact NXT gumiabroncsa elnyerte a 2025-ös Autóipari Fenntarthatósági Díjat (Sustainability Award in Automotive 2025) a „Technológiai megoldások – anyaghasználat, nyersanyagok és körforgásos gazdaság” kategóriában.
A nemzetközi tanácsadó vállalat Arthur D. Little, valamint az ATZ / MTZ autóipari szaklapcsoport a Continental eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású gumiabroncsát ismerte el a rangos elismeréssel.
Az UltraContact NXT – mérettől függően – akár 65%-ban megújuló, újrahasznosított és ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező anyagokból készül.
„Az UltraContact NXT tökéletes példája annak, hogy a kimagasló fenntarthatóság és a csúcsteljesítmény nem zárják ki egymást” – mondta Maria Hanczuch, a Continental EMEA régiójának személyabroncs-termékmenedzsmentért felelős vezetője, aki Berlinben személyesen vette át a díjat. „Számunkra ez az elismerés nemcsak megtiszteltetés, hanem megerősítés is abban, hogy érdemes következetesen végigvinni fenntarthatósági stratégiánkat”
– tette hozzá.
Az Autóipari Fenntarthatósági Díjat minden évben az Arthur D. Little és az ATZ / MTZ Group ítéli oda olyan autóipari megoldásoknak, amelyek példamutató fenntarthatóságot képviselnek. Az elbírálás az ENSZ fenntartható fejlődési céljaira épül, és olyan területeket vizsgál, mint a környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás. A döntést független, tudományos, ipari, civil és médiát képviselő szakemberekből álló zsűri hozza meg.
UltraContact NXT: a fenntarthatóság és a teljesítmény új szintje
Az UltraContact NXT abroncs 2023 nyarán debütált a Continental kínálatában. Az akár 65%-ban fenntartható anyagokat tartalmazó gumiabroncs kimagasló biztonságot és teljesítményt biztosít.
Mind a 19 méretváltozat elérte az uniós abroncscímke szerinti legjobb, „A” minősítést a gördülési ellenállás, a vizes úton való fékezés és a külső zajszint tekintetében. Az UltraContact NXT kivételes teljesítményét nemrég az auto motor und sport 2025/07-es számában megjelent, fenntartható és üzemanyag-takarékos nyári abroncsokat vizsgáló teszt is igazolta, ahol a Continental abroncs az első helyen végzett, és „kiváló” minősítést kapott.
Az UltraContact NXT abroncs akár 32 százalékban megújuló anyagokat tartalmaz, köztük például a papír- és fafeldolgozó ipar melléktermékeiből előállított gyantákat, valamint rizshéj hamujából kinyert szilikát. Emellett az abroncs akár 5 százalékban újrahasznosított anyagokat is hasznosít, többek között visszanyert acélt és újrahasznosított PET-palackokból származó poliésztert, amelyek gyakran hulladékégetőkben vagy lerakókban végeznék. A Continental ezen felül akár 28 százalékban ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező anyagokat is felhasznál, köztük fenntartható forrásból származó szintetikus gumit és koromport, amelyek bioalapú, bio-körforgásos, vagy körforgásos alapanyagból készülnek.
Az UltraContact NXT a 2023-as bevezetése óta már több rangos elismerésben is részesült, köztük a Sustainability Award díjban a Swiss Automotive Show Innovation Awards 2023 eseményen, valamint elnyerte az International Design Award 2023, a German Innovation Award 2024 és a CLEPA Innovation Award 2024 díjakat is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A SPAR új JBL hűségpromóciójával ismét veled mozdul a zene
-
Ipar1 hét ago
Az AI hardver- és energiaigénye nem ismer határokat
-
Gazdaság5 nap ago
Több mint 10 ezer mérnök kellene a magyar gazdaságba
-
Okoseszközök1 hét ago
Immerzív gaming élmény az Evnia 34M2C5501A modellel
-
Ipar4 nap ago
A Schneider Electric megoldása hatékonyabbá teszi a kritikus infrastruktúrák védelmét
-
Gazdaság1 hét ago
Már a kis összegű személyi kölcsönökért is lehajolnak a bankok
-
Mozgásban1 hét ago
A cargo-partner szállította a világ legnagyobb harangját Brazíliába
-
Ipar1 hét ago
Daniella Electricity, a szakmai fejlődés, az innováció és a stratégiai partnerség központja a Construmán