Ipar
Magyar kutatók fejlesztik a jövő intelligens járműveit
Évente több millió közúti baleset történik világszerte, és ezek túlnyomó többségét – mintegy 94%-át – emberi hiba okozza.
Vajon mi lenne, ha a járművek előre látnák a kockázatokat és gyorsabban reagálnának, mint akár a legjobb sofőrök? Egy magyar kutatólabor, a HUN-REN SZTAKI SCL a világ vezető technológiai és mérnöki vállalataival együttműködésben éppen ezen dolgozik.
karambolokon túl torlódásokat, üzemanyag-pazarlást és késéseket is okoz.
Képzeljünk el egy olyan autonóm rendszert, amely nem csak a közlekedési szabályokat követi, hanem képes előre „látni” a busz mögül hirtelen kilépő gyalogost, és aszerint beállítani az útvonalát, hogy elkerülje a balesetet, mielőtt az bekövetkezne. Egyre gyakrabban hallunk kisebb-nagyobb mértékben önvezető autókról, amelyek egyre fejlettebbek, de a valós közlekedési szituációkhoz és a kiszámíthatatlan emberi sofőrökhöz való alkalmazkodás sokkal nagyobb kihívás, mint azt a legtöbben gondolnánk.
Ezen akadályok leküzdése innovatív kutatást, fejlett algoritmusokat és a való világ sokféleségét megfelelően kezelő vezérlőrendszereket igényel – ezzel foglalkozik immár több mint 35 éve a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriuma (SCL).
Intelligensebb közlekedés, biztonságosabb utak
A HUN-REN SZTAKI SCL a matematikai rendszerelmélet és irányítástechnika egyik vezető hazai kutatóhelye. A laboratórium többek között a közlekedés valós kihívásainak megoldására összpontosít, olyan mesterséges intelligencia alapú vezérlő algoritmusok kifejlesztésével, amelyek lehetővé teszik az autonóm járművek számára, hogy komplex környezetekben is jobban tudjanak előre jelezni, reagálni és tanulni.
„Az autonóm járműveknek képesnek kell lenniük egy olyan világban navigálni, amely még mindig tele van emberi sofőrökkel és kiszámíthatatlan helyzetekkel. Kutatásaink célja olyan modellek létrehozása, amelyek lehetővé teszik, hogy az önvezető autók biztonságosabb döntéseket hozzanak az utakon”
– magyarázza Gáspár Péter professzor, az SCL vezetője.
A laboratóriumban olyan helyzeteket szimulálnak és modelleznek, amelyek túl veszélyesek vagy egyenesen kivitelezhetetlenek a való életben történő teszteléshez. Gondoljunk csak arra, hogyan lehet az önvezető autót megtanítani arra, hogy megfelelően reagáljon a hirtelen úttestre lépő gyalogosra – például egy parkoló busz mögül előugró gyerekre. Itt jön képbe az SCL különleges tesztpályája, az „AI MotionLab”, ahol az elméletben és számítógépes szimulációk során már bizonyított modelleket a virtuális, illetve kiterjesztett valóság (VR, AR) és a kevert valóság (MR) alkalmazásával teszik próbára. Ez lehetővé teszi, hogy a szakemberek virtuális gyalogosokat, kerékpárosokat vagy akár kiszámíthatatlan időjárási viszonyokat hozzanak létre, amelyek valós járművekkel – az eredeti autók kicsinyített változatával – lépnek interakcióba. A digitális elemek éppúgy viselkednek, mint a való világ veszélyforrásai, lehetővé téve a mérnökök számára, hogy egy autonóm rendszer reakcióit biztonságos, megismételhető és költséghatékony módon vizsgálják.
Ez a módszer különösen fontos a ritka, de kritikus helyzetek kezelésének tanításában. Az SCL kutatói nem csupán a valós adatokra támaszkodnak, hanem virtuálisan generálják és szimulálják ezeket az extrém helyzeteket, lehetővé téve az önvezető rendszerek számára, hogy gyorsabban tanuljanak és megbízhatóbbá váljanak, mielőtt a nyilvános utakon bevetik őket.
A fejlett modellezés és a valós tesztelés kombinálásával az SCL nemcsak biztonságosabbá teszi az autonóm járműveket, hanem fel is gyorsítja fejlesztésüket, miközben minimalizálja a kockázatokat. Ez az innovatív megközelítés az oka annak, hogy időnként a hazai és külföldi technológiai és mérnöki vállalatok is a magyar kutatólaborhoz fordulnak fejlesztési javaslatokért. Így lehetséges az, hogy az SCL a piaci szereplőkkel közösen tevőlegesen is formálja az intelligens mobilitás jövőjét.
A mobilitáson túl
Az SCL munkája túlmutat az autonóm autókon. A kutatólabor a szélesebb körű közlekedési hatékonysággal, a járművek összekapcsolhatóságával, valamint a repülésben, a vasúti hálózatokban és az ipari energetikai megoldásokban használt biztonságkritikus vezérlőrendszerekkel is foglalkozik.
„Olyan alapkutatásokon dolgozunk, amelyek közvetlenül befolyásolják a mobilitás jövőjét. Algoritmusaink nem csupán az egyes autók jobb vezetését segítik, de hozzájárulnak akár teljes közlekedési rendszerek újratervezéséhez, hogy biztonságosabbá, hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tegyék azokat”
– tette hozzá Gáspár professzor.
Bár az önvezető autók még nem lepték el tömegesen városainkat, a HUN-REN SZTAKI SCL-nél dolgozó hazai szakemberek egy olyan jövő felé építik az utat, amelyben az autonóm járművek biztonságosabbak, intelligensebbek és jobban felkészültek a kiszámíthatatlan vezetési helyzetekre.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Daniella Electricity, a szakmai fejlődés, az innováció és a stratégiai partnerség központja a Construmán
A Construma kiállítás 2025-ben ismét az építkezés teljes spektrumát lefedő nemzetközileg is elismert csúcsesemény. Az expo idén, a villamossági szakmának is a legfontosabb fórumává változott, ahol a Daniella Kft. standja már az előkészületkor kiemelkedő érdeklődést keltett. A több mint 30 éves tapasztalattal rendelkező, debreceni székhelyű családi vállalkozás 44 telephelyes országos szaküzlethálózatával, B2B és B2C webáruházával, valamint évente közel 50 milliárd forintos árbevételével a hazai villamossági piacvezető szereplője. A cég stabilitását és piaci elismertségét a Magyar Brands és a Business Superbrands díjak is fémjelzik.
A magyar piacvezető villamossági kis- és nagykereskedő 1000 m²-es, 25 stratégiai partnerével közösen kialakított saját kiállítói tere, a „Daniella Electricity” a legújabb innovációkat és termékmegoldásokat ismerteti a szakmai közönségnek. A cég bemutató területe valódi „kiállítás a kiállításban”, amely saját műsorszolgáltatási platformmal: színpaddal, LED fallal biztosít helyet a szakmai előadásoknak, miközben szórakoztató és edukatív elemekkel, stand up programmal, országszerte több szakképző intézményből érkező villanyszerelő tanuló versenyével, VR élménnyel teszi interaktívvá a látogatói élményt. A Construma kiállításon a Daniella Villamosság kiállítóhelyére 2025. április 9-13. között több, mint 2000 szakmabeli látogat el közel 1300-1400 cég képviseletében, amivel a vállalat ismét a figyelem középpontjába kerül. A rendezvény résztvevőinek a száma pedig várhatóan eléri a 30 000 főt. Az esemény során a cég és a meghívott partnerei nemcsak a legújabb termékeket és technológiai fejlesztéseket prezentálják, hanem lehetőség nyílik szakmai egyeztetések lebonyolítására is, miközben a Daniella Villamosság itt indítja útjára a legújabb hűségprogramját.
Tehetségek reflektorfényben
A Daniella Villamosság CSR stratégiájának egyik legfontosabb pillére a műszaki tudás fejlesztése és a fiatalok felkészítése a jövő kihívásaira.
A vállalat elkötelezett abban, hogy támogassa a technológiai területeken folyó utánpótlás-nevelést, ezáltal hozzájárulva a magyar gazdaság fejlődéséhez.
Ennek érdekében 2022-ben létrehozta a Daniella Villamosság Talentum Alapítványt, amelynek célja a műszaki oktatás, kutatás és fejlesztés támogatása.
Az alapítvány ösztönzi a legújabb innovációk és a környezettudatos megoldások elterjedését, elősegítve a fenntartható technológiai fejlődést.
Tevékenysége révén lehetőséget biztosít a tudás megosztására a diákok, az oktatók és az iparági szereplők között, miközben ösztöndíjprogramjaival támogatja a tehetséges fiatalokat.
Nagy Tamás, a Daniella Villamosság Talentum Alapítvány Kuratóriumi Elnöke
„A vállalat stratégiájával összhangban elkötelezetten támogatjuk a jövő szakembereinek fejlődését, amit jól példáz a Daniella Villamosság Talentum Alapítványon keresztül végzett mecénási és támogatói tevékenységünk. Az alapítvány célja, hogy hazai és nemzetközi szinten is segítse a műszaki oktatás, kutatás és fejlesztés előmozdítását. E küldetés szerves része a szakmai párbeszéd ösztönzése és a tudásmegosztás elősegítése. A Daniella Electricity platformot biztosít a fiatal szakemberek számára, hogy megismerhessék a vezető gyártók innovációit, valamint szakmai felkészültségüket is bizonyíthatják az EMOSZ-szal közösen szervezett versenyeken.” – hangsúlyozta Nagy Tamás, a Daniella Villamosság Talentum Alapítvány Kuratóriumi Elnöke.
A Construma rendezvényen a Daniella Villamosság külön figyelmet fordít a villanyszerelő tanulókra, számukra egy izgalmas versenyt szervez.
A megmérettetés során a diákok szerelőtáblákon végeznek el gyakorlati feladatokat, amelyeket a cég az esemény fővédnökével, az Elektromosipari Magánvállalkozók Országos Szövetségével (EMOSZ) közösen állít össze.
A zsűri előre meghatározott kritériumok alapján értékeli a résztvevők munkáját, biztosítva a verseny átláthatóságát, miközben a jelöltek értékes tapasztalatokat szerezhetnek jövőbeli pályájukhoz, és lehetőségük nyílik értékes díjak elnyerésére is.
A versenyre a Szakképzési Centrumok tanulói nevezhetnek, akiknek pályamunkát kell benyújtaniuk a részvételhez.
A látogatók pedig élőben követhetik a verseny menetét, így közvetlenül figyelhetik a fiatalok teljesítményét.
A Daniella Kft. a rendezvényére érkező diákok számára ingyen biztosít belépőjegyet, garantálva ezzel a fiatalok aktív részvételét a szakmai eseményen.
Daniella Electricity, a transzfertér, ahol az innováció találkozik a szakmai tudással
A Daniella Villamosság célja, hogy a gyártói innovációkat és a releváns szakmai tudást közvetlenül elérhetővé tegye a látogatóközönség számára. Ez a megközelítés összhangban áll a Daniella Villamosság Talentum Alapítvány célkitűzéseivel is, ahol az iskolákra összpontosítva igyekeznek elérni a jövő szakembereit. A Daniella Electricity standja olyan transzferteret biztosít, ahol a kiállítók egyedi kereskedelmi ajánlatokkal és közvetlen párbeszédekkel járulnak hozzá a szakmai közönség fejlődéséhez, miközben a szakképzésben részt vevők számára értékes tudásteret kínál.
Termékfejlesztés falbontás nélkül – okos rendszerek a Daniella Villamosság standján
A Daniella rendezvényén elhangzó szakmai előadások olyan korszerű energetikai és épületgépészeti megoldásokat mutatnak be, amelyek kulcsszerepet töltenek be a fenntartható, intelligens infrastruktúra kialakításában. A kiállítási területen bemutatják az okos akkumulátortechnológiákat, amelyek alkalmazkodni képesek a ciklikusan változó energiaárakhoz, a bontásmentes okosotthon-megoldásokat, valamint a nátrium-ion alapú energiatárolók lakossági és ipari alkalmazásait, mint a jövő költséghatékony és környezetbarát alternatívái.
Komplex ipari megoldások a társkiállítók kínálatában
A Daniella standján olyan partnerek is jelen vannak, amelyek szoros és stratégiai együttműködésben dolgoznak a céggel, és nem csupán a villamossági ágazat igényeit elégítik ki, hanem a szélesebb ipari szektor számára is komplex megoldásokat kínálnak.
Hadnagy Ernő, a Daniella Villamosság ügyvezető igazgatója
„A Daniella Villamosság célja a Daniella Electricity névre keresztelt kitelepüléssel, hogy a Construma berkein belül rendezvényt a rendezvényben valósítson meg. Létrehoztuk a hazai villamossági szakma legnagyobb eseményét, amely teret ad a jövő és a jelen szakemberei számára, hogy megismerhessék piacunk neves gyártóinak legújabb innovációit, partneri kapcsolatokat alakítsanak ki, inspirálódjanak – ezzel is közösen gondozva a hazai szakma jövőjét. A kiállítás 5 napja alatt közel 3000 regisztrált szakmai partnerünk jelezte részvételi szándékát, amely bizonyítja létjogosultságát a kezdeményezésnek.” – emelte ki Hadnagy Ernő, a cég ügyvezető igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Hogyan számítja a gyűjtőjáratokon feladott áruk díját a Dachser?
A szállítmány fuvardíját az áru tömege és térfogata egyaránt befolyásolja.
A méltányos árképzés biztosítása érdekében a logisztikai szolgáltatók a gyűjtőáruk fuvardíjának meghatározásához különféle kalkulációkat végeznek. Az elsőre bonyolultnak és összetettnek tűnő módszer mögött a kölcsönös előnyök elve áll: a Dachsernél használt csereszekrények optimális kihasználása mellett a legkedvezőbb fuvardíj biztosítása az ügyfelek számára.
A gyűjtőszállítás során alkalmazott számítás figyelembe veszi az áruk valós tömegét, valamint az általuk elfoglalt területet vagy térfogatot. A térfogat vagy terület tömegegységre történő átváltásával határozható meg a volumetrikus tömeg. Mindezt egy szemléletes példán keresztül mutatjuk be: hasonlítsunk össze például egy 24 tonnás ólomtömböt, amely tömegét tekintve elfoglalja egy pótkocsi teljes szállítási kapacitását, de mellette minimális fizikai helyet fed le. Míg 33 raklapnyi polifoam térfogatát tekintve megtölti a pótkocsit, de a tömege nagyon kicsi. A gyűjtőszállításban használt tömegszámítás lényege, hogy ennek a két különböző árutípusnak a fuvardíját egy közös elszámolási módszertan alapján határozzuk meg. Könnyű belátni, hogy ha csak a tömeg alapján számolnánk, akkor az ólomtömb szállítása sokkal többe kerülne. A térfogat alapján viszont a polifoamért fizetnénk többet. Ezt az aránytalanságot és különbséget hidalja át a számítás.
A mindennapi életben persze a Dachser ritkán szállít 24 tonnás ólomdarabokat vagy ipari mennyiségű polifoamot, de raklaponként 1000 kilogrammos küldemények jócskán akadnak, mint ahogyan pehelykönnyű papírtörlők is.
A fogalmak tisztázása
A szállítmányozás és logisztika világában dolgozók számára az elszámolási tömeg, annak számítása és a hozzá kapcsolódó egyéb fogalmak mindennaposak, azonban mások számára ezek a fogalmak új és érdekes információkat tartalmazhatnak. Éppen ezért nézzük át a leggyakoribbakat!
Az elszámolási tömeg lehet az áru tényleges tömege, vagy lehet számított tömeg is – a méret alapján. A szállítási költség meghatározása során azt veszik figyelembe, hogy melyik ismérv szerint foglalja le jobban a küldemény a jármű szállítási kapacitását és ennek megfelelően a magasabb számot alkalmazzák.
Az áru jellemzőitől függően az elszámolási tömeget a következő módszerek valamelyikével határozzák meg:
- Köbméter (m3): Hossz * szélesség * magasság méterben. Dobozok és egymásra rakható, halmozható raklapok esetében volumetrikus tömeg alapján határozzák meg az elszámolási tömeget. A Dachser-nél rendszeresített csereszekrények speciális gerendák behelyezésével kétszintessé tehetők, így a teljes magasságukban megtölthetők áruval akkor is, ha a küldemény egyébként nem halmozható. Ez a megoldás optimális helykihasználással jár és biztonságosabb – mivel a küldemények fizikailag nem érintkeznek. Legnagyobb előnye pedig, hogy kedvezőbb fuvardíjat jelenthet az ügyfeleknek: a Dachser-nél ennek a megoldásnak köszönhetően 4 EUR-raklap helyigényig nem kell kifizetni a raklapok feletti üres rakfelületet, még a nem halmozható áruk esetében sem.
- Ládaméter (LM): Az egymásra nem rakodható áruk esetében a számítás alapja az áru által a pótkocsiban elfoglalt alapterület. A ládaméter segítségével történő elszámolási tömeg számításának ökölszabálya: az áru hossza * szélessége méterben, osztva 2,4-gyel. És ha valakit érdekel, hogy miért pont 2,4 a váltószám, a válasz itt is nagyon egyszerű: a pótkocsi szélessége 2,4 méter. A Dachser itt is alkalmazza az ügyfelek irányába a speciális elszámolási kedvezményét, miszerint a raklapok alapterülete alapján számolt helyigényt csak 4 EUR raklap alapterület felett érvényesíti, ami kedvező a megbízó számára.
- Raklaphely: speciális megállapodás alapján lehet a számítás alapja a raklapok által elfoglalt terület.
Az elszámolásitömeg-váltószám egy olyan érték, amelyet a szállítmány fizikai kiterjedésének elszámolási tömegre történő átszámításához használnak. Ráadásul ez a tényező szállítmányozó vállalatonként eltérő is lehet, ezt ugyanis a szolgáltatók saját maguk határozzák meg. Az elszámolásitömeg-váltószám meghatározásakor figyelembe veszik a rakodási kapacitást, mint például a jármű hosszúságát és a maximális tömeget. Dachser Tudástár sorozatunk következő részében áttekintjük, hogy milyen váltószámmal dolgoznak jellemzően a logisztikai vállalatok, és ez a gyakorlatban milyen hatással van a fuvardíjakra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Csökkentené a használt villanyautók akkumulátorkockázatait a DEKRA
A fenntarthatóság biztosítása az idén 100 éves vállalat egyik mottója
Idén ünnepli alapítása 100. évfordulóját a világ egyik legnagyobb független szakértői szervezete, a Magyarországon is több mint három évtizede jelen lévő DEKRA. Az 5 kontinens mintegy 60 országában 48 ezer főt foglalkoztató vállalat a minap közölt, friss pénzügyi adatai szerint csaknem 5%-kal növelni tudta bevételeit. Ehhez a cég nemzetközi vezetői által is kiemelt módon hozzájárultak a hazai DEKRA bővülő tevékenységei, melyeket egy keddi, budapesti sajtótájékoztatón ismertettek a helyi vezetők. Az eseményen elhangzott, a változó világgal, a szigorodó előírásokkal és a vállalati szektor növekvő nyitottságával összhangban a cég minden eddiginél nagyobb hangsúlyt helyez a fenntarthatóság és a munkahelyi biztonság javítása érdekében végzett szakértői feladataira.
A DEKRA – amely Platina minősítést kapott az EcoVadis fenntarthatósági értékelésében, ezzel a világ fenntarthatósági szempontból vizsgált vállalatainak legjobb 1%-ába tartozik – 2024-ben 4,29 milliárd eurós globális bevételt produkált, ami éves alapon 4,7%-os növekedést jelent. A Magyarországot is magába foglaló CEE&ME (Közép- és Kelet-Európa, illetve a Közel-Kelet) régió valamivel dinamikusabban, 5,2%-kal bővült tavaly. A vállalat a most közzétett jelentésében külön kiemelte Magyarországot, ahol többek közt a digitális megoldások, az ipari vizsgálatok és a képzési tevékenység révén értek el jelentős fejlődést.
A vállalat javuló eredményeiben nagy szerepet játszik, hogy mára a globálisan előtérbe kerülő fenntarthatóság terén is nagy tapasztalattal és tudással rendelkezik. A DEKRA 1925-ös alapítása óta a járművizsgálatok első számú szakértője a világon (csak 2024-ben 32 millió járműellenőrzést végeztek), ezt a szerepet pedig a helyi károsanyag-kibocsátás mentes közlekedés térnyerésével is megtartja. Az elektromos gépkocsik további terjedésében és különösen a használtpiac megbízhatóságában kulcsfontosságú lehet a DEKRA egyedülálló gyorstesztje, amely lehetővé teszi, hogy a villanyautók akkumulátorának állapota műhelykörülmények nélkül, egy mindössze 15 perces teszt, illetve próbaút során felmérhető legyen.
A fentiekkel párhuzamosan a hazai DEKRA is egyre többféle módon támogatja hazánk fenntarthatósági céljait és a környezettudatosság terén előrelépni kívánó cégeket. „A DEKRA égisze alatt működik az idehaza egyedülálló, de a világon is a legelismertebbek közé tartozó, független DEKRA TIC Kft. VEIKI-VNL vizsgálólaboratórium, amely a villamosipar aktuális kihívásaihoz igazodva a napelemparkok és szélturbinák transzformátorainak melegedésével kapcsolatos kérdésekkel, vagy épp az akkumulátoros energiatárolók kapacitásának és hatásfokának helyszíni mérésével is foglalkozik. A DEKRA számít Magyarország egyik legnagyobb felnőttképző szervezetének is, melynek eddig is széles oktatási portfóliója mára fenntarthatósági menedzsereknek szóló képzéssel is bővült. A hazai DEKRA egyik legújabb küldetéseként pedig szakértőink a vállalatok biztonsági kultúráját javító tanácsadással is foglalkoznak, így az ESG-kritériumok szempontjából szintén kulcsfontosságú módon nemcsak tisztább, hanem biztonságosabb jövő létrehozásán dolgoznak” – avatott be a vállalat fenntarthatósági fókuszú magyarországi működésébe Kurucsó Zsolt, a DEKRA ügyvezetője.
A vállalatvezetők tájékoztatása szerint a DEKRA a jubileumi évében, a világgazdasági kihívások ellenére is bízik egy újabb, 5% környéki növekedésben, melynek fő hajtóereje a fenntarthatóság érdekében végzett szakértői tevékenység lehet. Mindez összhangban van a vállalat magyarországi céljaival is, melyek elérésében segíthet, hogy a mostani sajtóeseményen elhangzottak szerint a hazai vállalati szféra is egyre nyitottabbá válik a környezettudatosság előmozdítására.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
Amit a négyévszakos gumikról tudnod kell
-
Okoseszközök6 nap ago
Professzionális portrék és lehengerlő teljesítmény Megérkezett a vivo V50 széria
-
Okoseszközök2 hét ago
A Philips Monitors első modellje 5 év garanciával és TCO Certified, generation 10 tanúsítvánnyal
-
Ipar1 hét ago
Kiberbiztonsági ellenőrzés CNC gépekhez
-
Egészség2 hét ago
Az egészséges fogíny a szervezet fontos védelmi vonala
-
Egészség1 hét ago
Még nem késő: itt az idő felkészülni a Balaton-átúszásra!
-
Okoseszközök4 nap ago
A SPAR új JBL hűségpromóciójával ismét veled mozdul a zene
-
Egészség2 hét ago
Kalóriaszükséglet: az étkezés tudománya a hétköznapokban