Az autóvásárlás nem egy egyszerű folyamat, hiszen egy jelentős összegű vásárlásról van szó, sokszázezres vagy több milliós tételről döntünk és a vásárlási folyamatban is gyakran nem rendelkezünk elegendő tapasztalattal. Ez különösen igaz, ha álmaink autóját szeretnénk megvásárolni, amikor még az érzelmi faktor is elhomályosíthatja a reális döntésünket. Így a használtautó vásárlás során sokszor kavarognak az érzések a vásárlóban. Annak érdekében, hogy enyhítse a szorongást, hogy megfelelően döntsön, használjon technológia-vezérelt megoldásokat, hogy jobban megismerhesse a kiválasztott használt autó múltját. Próbálja megkeresni és megtudni az esetleges súlyos rejtett hibákat vagy problémákat a kiszemelt használt autóban.
Keressen a neten, a közösségi médiában
Napjainkban a közösségi média jó hely lehet egy adott jármű vagy modell kutatásának megkezdésére. Szinte minden autómodellnek van tulajdonos közössége vagy klubja a Facebookon vagy egy internetes oldalon. Miután kiválasztotta a vásárolni kívánt modellt, olvasson utána ezeken az oldalokon a tapasztalatokról, véleményekről. Csatlakozzon a csoporthoz, és kérjen bátran tanácsot egy jövőbeli vásárlásról. A lelkes tulajdonosok tudni fogják, mely modellek éveiben vagy kiadásaiban voltak különös hibái, és hogyan lehet ezeket azonosítani. Ismerje meg az adott modellhez kapcsolódó általános kérdéseket. Miután felkészült a tudással, már sokkal pontosabban célzott kérdéseket tehet fel az eladónak.
Emellett akár még arra is lehet esély, hogy az egyik rajongó tag már látta vagy kipróbálta az Ön által kiszemelt használt gépkocsit. Ne habozzon, kérdezzen vagy akár ossza meg az autóhirdetés linkjét is. A rajongói csoportok legtöbb tagja szívesen segítenek, és megosztják saját tapasztalataikat. Ha úgy dönt, hogy megvásárolja ezt a modellt, akkor a közösség a jövőben is hasznos lehet, ha valamilyen kisebb problémája van, vagy alkatrészeket, vagy esetleg egy megbízható szerelőt keres.
Nézzük meg az autó titkait
Kis horpadásokat és karcolásokat könnyedén észreveheti a világosban, de ezek viszonylag könnyen, olcsón javíthatóak és nincsenek hatással a jármű vezetési dinamikájára.
Nem ez a helyzet mechanikai vagy villamos alkatrészekkel. Az átlagos felhasználóknak ezeket már nehéz észrevenni, ugyanakkor ezen kérdések figyelmen kívül hagyása a jármű sokkal komolyabb meghibásodására utalhatnak.
A modern autók az ilyen jellegű problémákról a motorellenőrző lámpák vagy hibajelzések révén tájékoztatnak a műszerfalon. De nézzünk szembe a szomorú tényekkel, hogy az ügyeskedő, trükköző autónepperek a kódok törlésével könnyen elrejthetik az első jeleket.
Profi szakszervízekben ellenőriztesse le a vásárolni kívánt autót egy OBD (Onboard Diagnostics) leolvasó eszközzel. Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy egyszerűen bedugnak egy univerzális csatlakozót a jármű OBD-II diagnosztikai csatlakozójába. Manapság az OBD rendszereknek már léteznek még felhasználóbarátibb megoldásai is és Bluetooth-on keresztül kapcsolódnak az okostelefonhoz.
Az OBD eszköz meg tudja mutatni, hogy a motor, sebességváltó, légzsák, fékek, elektromos rendszerek és egyéb alkatrészek rendben vannak-e. Néhány másodperc múlva megtudhatja, hogy mely alkatrészeknek vannak problémái, és ha vannak, akkor ezek mennyire súlyosak. Még ha az eladó tulajdonos törölte is a hibákat, és már nem jelennek meg az műszerfalon, akkor is a rendszer memóriájában benne vannak, és az OBD képes rámutatni. Az OBD-vizsgálat mindenképpen hasznos lehet, mert ha nem is mutat fennálló konkrét problémát, meghibásodást, pontosan meg tudja mondani, mi a jelenlegi állapot és az alkatrészek jövőbeni karbantartása során mimre lehet számítani a jövőben, megelőzve mielőtt bármi komoly meghibásodás történne.
Minden autó rendelkezik egyedi azonosítószámmal, az alvázszámmal, aminek a nemzetközi rövidítése a VIN. Ez a sorozatszám az autó karosszériáján található, és a gépjármű dokumentumában is megtalálható. A korunkban elérhető digitális technológiáknak köszönhetően a vásárló használhatja ezt az azonosítószámot arra, hogy megbizonyosodjon az autó múltjáról, hogy a jármű szenvedett-e komolyabb sérülést, nem lopták-e el vagy netán árvízkárosodott-e. Az interneten találhatunk többféle online alvázszám- alapú keresőt, ún. VIN dekódereket.
Probléma lehet az is, hogy még ezeket az adatokat is néha meghamisíthatják, különösen akkor fordulhat elő iyen eset, ha a viszonteladó azt állítja, hogy majd ők biztosítják ezt a már elkészített autójelentést. Keressen rá a neten Ön a használtautó múltjára.
Az internet legújabb technológia megoldásaként, a blokklánc decentralizálja az adatokat, és lehetetlen hamisítani vagy bármilyen más módon megváltoztatni azokat.
A blokkláncon alapuló carVertical járműtörténeti jelentéseknek a legmegbízhatóbbnak kell lenniük az használtautó üzletágban. Csak annyit kell tennie, hogy beírja az autó alvázszámát (VIN számát) a weboldalon és vásárol egy teljes körű jelentést.
Az alapvető tények (motor teljesítmény, üzemanyag vagy sebességváltó típusa stb.) mellett a jelentések pontosabb és hasznosabb adatokat is tartalmaznak. Magában foglalja az autentikus futásteljesítményt és a korábban, különböző időpontokban elkészült archív fényképeket, valamint ha a jármű bármilyen sérülést szenvedett, ha ellopták stb. Ha netán eltérő adatokkal rendelkezik a különböző időpontokból, összehasonlíthatja azokat, és észlelheti futásteljesítmény-csalást, a kilóméteróra valószínűsíthető módosítását, a rejtett baleseteket vagy egyéb más eltéréseket az eladó autó történetében.
Vásárlás előtt tehát mindenképp ajánlott az autók előéletének lekérdezése, amihez a carVertical fizetős (autónként 4799 forintos) rendszere mellett van ingyenes segítség is: a szuf.magyarorszag.hu felületéről minden hazai, magyar rendszámos autó múltjából láthatunk adatokat. Az Ügyfélkapu-regisztrációval elérhető felületről azonban csak a hazai műszaki vizsgákon és tulajdonosváltásokkor rögzített óraállások láthatók, továbbá a biztosítási információk (kártörténeti adatok) tekintetében is csak a 2019. január 1-től és csakis a kgfb biztosítás terhére rendezett károk ismerhetők meg, a cascós kifizetések nem. A CarVertical fizetős rendszere utóbbiakat is látja (nem csak hazánkból, hanem külföldről is), de az természetesen esetében is elmondható, hogy a nem legális műhelyek munkáira nincs rálátása, így bár vásárlás előtt ajánlott a lehető legalaposabb múltlekérdezés, azt követően egy szervizes használtautó-átvizsgálás is erősen javasolt – annak érdekében, hogy a megvásárolt autó ne okozzon kellemetlen meglepetéseket.
Az összes információ ismeretében kérdéseket tehet fel az eladónak, megbeszélheti az árat, vagy dönthet arról, hogy inkább egy másik használt járművet választana. A legfejlettebb digitális keresőeszközök mindig elérhetőek az interneten. Döntsön előrelátóan.
Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.
„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”
Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:
Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.
A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!
A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.
A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.
„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”
– hangsúlyozta Bokodi Árpád.
„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A felelős gyalogos közlekedésért indított kampányt a HUMDA
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. számos online felületen elindított közlekedésbiztonsági kampányának célja, hogy felhívja a gyalogosok figyelmét a körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken. A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a zenehallgatást miért érdemes szüneteltetni az átkelés idejére egy-egy gyalogátkelőhelyen és kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre vált a jelzőlámpa a gyalogosok számára.
Magyarországon minden évben csaknem 15 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik. Gyakoriak azok az esetek, amikor a gyalogosok figyelmetlenül, a tilos jelzés ellenére kelnek át a gyalogátkelő helyeken. A HUMDA újabb kampánya felhívja a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben. Alapvető, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.
A videóban biztonságos körülmények között mutatjuk be, hogyan nézhet ki egy kritikus helyzet. A gyalogosok a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, sőt néha az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor egy általuk is hallható kürtszó harsan fel, mintha „dudálna” egy jármű. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok tekintete és ijedt viselkedése ilyenkor mindent elárul arról, hogy miért kell a közlekedés minden résztvevőjének körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.
– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismeréseket bezsebelő közlekedésbiztonsági kampányt szervezett, az Ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása. A szemléletformálási munkánk során már felhívtuk a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető a közúti balesetek száma, sokat tettünk a hazai közlekedésbiztonsági helyzet és a közlekedési kultúra javítása érdekében, sőt kisgyermekeknek is készítettünk animációs kisfilmeket a szabályokról. Tapasztalataink szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választottuk ezúttal is a figyelemfelhívás ezen formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés minden résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, de a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is oda kell figyelniük minden esetben. Bízunk benne, hogy minél többen gondolkodnak el az üzeneteinken és biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.
A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTokon lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rangos munkáltatói elismerésekkel díjazták a Lufthansa Systems Hungáriát
A Lufthansa Systems Hungária 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, melyet a Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány a munka és a magánélet egyensúlyát, valamint a munkavállalók fizikai és mentális egészségét támogató, családbarát intézkedéseket megvalósító munkahelyek részére ítél oda minden évben.
A vállalat emellett „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban megkapta a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgáló beneFit Prize pályázat különdíjait is.
A munka és a magánélet egyensúlya kiemelt jelentőséggel bír a Lufthansa Systems Hungária vállalati kultúrájában, ezért az IT-cég mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkavállalók a lehető leghatékonyabban, támogató légkörben, hibrid munkarendben végezhessék mindennapi feladataikat. Szemléletmódjának köszönhetően a cég 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, mely pályázat fókuszában idén a munka-magánélet egyensúly újraértelmezése és a legjobb családbarát gyakorlatok elismerése állt.
A Lufthansa Systems Hungária budapesti és szegedi irodáiban immár több mint 800 magasan képzett IT szakembert foglalkoztató, légiipari szoftverek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozó vállalat, amely kiemelt figyelmet fordít munkavállalói jóllétére. A cég nagy hangsúlyt helyez a gondoskodó és befogadó szervezeti kultúrára és a dolgozói wellbeing támogatására, ennek elősegítésére pedig számos jólléti intézkedést, juttatást kínál – köztük vállalati egészségbiztosítási csomagot, irodai masszázst, privát pszichológiai konzultációs lehetőséget, valamint sporteseményeken való céges részvételt, emellett egészségnapokat is szervez munkavállalói számára.
A beneFit Prize az első olyan átfogó pályázat Magyarországon, amely a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgálja, figyelembe véve a környezeti és szociális hatásokat is. A pályázaton a Lufthansa Systems Hungária két különdíjat is elnyert „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban.
„Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy támogató vállalati kultúrát és inspiráló munkakörnyezetet biztosítsunk kollégáink számára, éppen ezért vagyunk nagyon büszkék az újabb munkáltatói elismerésekre. Legyen szó szakmai fejlődésről, a vezetői kultúránkról, a rugalmas, családbarát hibrid munkarendről, a széles körű juttatási csomagról, vagy a csapatépítést, szakmai fejlődést, illetve egészségmegőrzést szolgáló rendezvényekről, nagy hangsúlyt fektetünk a munka-magánélet egyensúlyra, illetve kollégáink jóllétére”
– hívta fel a figyelmet Turcsikné Gáspár Georgina, a Lufthansa Systems Hungária HR vezetője.
A Lufthansa Systems Hungária a fentiek mellett idén tavasszal további két rangos employer branding elismerést is elnyert: a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) „Megbízható Munkaadó 2024/26” díját, illetve a Randstad Hungary 2024-es Employer Brand kutatásán a „Legvonzóbb Munkaadó – IT kategória” címet.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!