Mozgásban
Hogyan ellenőrizhető a használtautó a vásárlás előtt
Az autóvásárlás nem egy egyszerű folyamat, hiszen egy jelentős összegű vásárlásról van szó, sokszázezres vagy több milliós tételről döntünk és a vásárlási folyamatban is gyakran nem rendelkezünk elegendő tapasztalattal. Ez különösen igaz, ha álmaink autóját szeretnénk megvásárolni, amikor még az érzelmi faktor is elhomályosíthatja a reális döntésünket. Így a használtautó vásárlás során sokszor kavarognak az érzések a vásárlóban. Annak érdekében, hogy enyhítse a szorongást, hogy megfelelően döntsön, használjon technológia-vezérelt megoldásokat, hogy jobban megismerhesse a kiválasztott használt autó múltját. Próbálja megkeresni és megtudni az esetleges súlyos rejtett hibákat vagy problémákat a kiszemelt használt autóban.
Keressen a neten, a közösségi médiában
Napjainkban a közösségi média jó hely lehet egy adott jármű vagy modell kutatásának megkezdésére. Szinte minden autómodellnek van tulajdonos közössége vagy klubja a Facebookon vagy egy internetes oldalon. Miután kiválasztotta a vásárolni kívánt modellt, olvasson utána ezeken az oldalokon a tapasztalatokról, véleményekről. Csatlakozzon a csoporthoz, és kérjen bátran tanácsot egy jövőbeli vásárlásról. A lelkes tulajdonosok tudni fogják, mely modellek éveiben vagy kiadásaiban voltak különös hibái, és hogyan lehet ezeket azonosítani. Ismerje meg az adott modellhez kapcsolódó általános kérdéseket. Miután felkészült a tudással, már sokkal pontosabban célzott kérdéseket tehet fel az eladónak.
Emellett akár még arra is lehet esély, hogy az egyik rajongó tag már látta vagy kipróbálta az Ön által kiszemelt használt gépkocsit. Ne habozzon, kérdezzen vagy akár ossza meg az autóhirdetés linkjét is. A rajongói csoportok legtöbb tagja szívesen segítenek, és megosztják saját tapasztalataikat. Ha úgy dönt, hogy megvásárolja ezt a modellt, akkor a közösség a jövőben is hasznos lehet, ha valamilyen kisebb problémája van, vagy alkatrészeket, vagy esetleg egy megbízható szerelőt keres.
Nézzük meg az autó titkait
Kis horpadásokat és karcolásokat könnyedén észreveheti a világosban, de ezek viszonylag könnyen, olcsón javíthatóak és nincsenek hatással a jármű vezetési dinamikájára.
Nem ez a helyzet mechanikai vagy villamos alkatrészekkel. Az átlagos felhasználóknak ezeket már nehéz észrevenni, ugyanakkor ezen kérdések figyelmen kívül hagyása a jármű sokkal komolyabb meghibásodására utalhatnak.
A modern autók az ilyen jellegű problémákról a motorellenőrző lámpák vagy hibajelzések révén tájékoztatnak a műszerfalon. De nézzünk szembe a szomorú tényekkel, hogy az ügyeskedő, trükköző autónepperek a kódok törlésével könnyen elrejthetik az első jeleket.
Profi szakszervízekben ellenőriztesse le a vásárolni kívánt autót egy OBD (Onboard Diagnostics) leolvasó eszközzel. Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy egyszerűen bedugnak egy univerzális csatlakozót a jármű OBD-II diagnosztikai csatlakozójába. Manapság az OBD rendszereknek már léteznek még felhasználóbarátibb megoldásai is és Bluetooth-on keresztül kapcsolódnak az okostelefonhoz.
Az OBD eszköz meg tudja mutatni, hogy a motor, sebességváltó, légzsák, fékek, elektromos rendszerek és egyéb alkatrészek rendben vannak-e. Néhány másodperc múlva megtudhatja, hogy mely alkatrészeknek vannak problémái, és ha vannak, akkor ezek mennyire súlyosak. Még ha az eladó tulajdonos törölte is a hibákat, és már nem jelennek meg az műszerfalon, akkor is a rendszer memóriájában benne vannak, és az OBD képes rámutatni. Az OBD-vizsgálat mindenképpen hasznos lehet, mert ha nem is mutat fennálló konkrét problémát, meghibásodást, pontosan meg tudja mondani, mi a jelenlegi állapot és az alkatrészek jövőbeni karbantartása során mimre lehet számítani a jövőben, megelőzve mielőtt bármi komoly meghibásodás történne.
Járműtörténeti jelentés lekérdezése. Ellenőrizze az autót a vásárlás előtt!
Hiteles járműtörténet
Minden autó rendelkezik egyedi azonosítószámmal, az alvázszámmal, aminek a nemzetközi rövidítése a VIN. Ez a sorozatszám az autó karosszériáján található, és a gépjármű dokumentumában is megtalálható. A korunkban elérhető digitális technológiáknak köszönhetően a vásárló használhatja ezt az azonosítószámot arra, hogy megbizonyosodjon az autó múltjáról, hogy a jármű szenvedett-e komolyabb sérülést, nem lopták-e el vagy netán árvízkárosodott-e. Az interneten találhatunk többféle online alvázszám- alapú keresőt, ún. VIN dekódereket.
Probléma lehet az is, hogy még ezeket az adatokat is néha meghamisíthatják, különösen akkor fordulhat elő iyen eset, ha a viszonteladó azt állítja, hogy majd ők biztosítják ezt a már elkészített autójelentést. Keressen rá a neten Ön a használtautó múltjára.
Az internet legújabb technológia megoldásaként, a blokklánc decentralizálja az adatokat, és lehetetlen hamisítani vagy bármilyen más módon megváltoztatni azokat.
A blokkláncon alapuló carVertical járműtörténeti jelentéseknek a legmegbízhatóbbnak kell lenniük az használtautó üzletágban. Csak annyit kell tennie, hogy beírja az autó alvázszámát (VIN számát) a weboldalon és vásárol egy teljes körű jelentést.
Az alapvető tények (motor teljesítmény, üzemanyag vagy sebességváltó típusa stb.) mellett a jelentések pontosabb és hasznosabb adatokat is tartalmaznak. Magában foglalja az autentikus futásteljesítményt és a korábban, különböző időpontokban elkészült archív fényképeket, valamint ha a jármű bármilyen sérülést szenvedett, ha ellopták stb. Ha netán eltérő adatokkal rendelkezik a különböző időpontokból, összehasonlíthatja azokat, és észlelheti futásteljesítmény-csalást, a kilóméteróra valószínűsíthető módosítását, a rejtett baleseteket vagy egyéb más eltéréseket az eladó autó történetében.
Vásárlás előtt tehát mindenképp ajánlott az autók előéletének lekérdezése, amihez a carVertical fizetős (autónként 4799 forintos) rendszere mellett van ingyenes segítség is: a szuf.magyarorszag.hu felületéről minden hazai, magyar rendszámos autó múltjából láthatunk adatokat. Az Ügyfélkapu-regisztrációval elérhető felületről azonban csak a hazai műszaki vizsgákon és tulajdonosváltásokkor rögzített óraállások láthatók, továbbá a biztosítási információk (kártörténeti adatok) tekintetében is csak a 2019. január 1-től és csakis a kgfb biztosítás terhére rendezett károk ismerhetők meg, a cascós kifizetések nem. A CarVertical fizetős rendszere utóbbiakat is látja (nem csak hazánkból, hanem külföldről is), de az természetesen esetében is elmondható, hogy a nem legális műhelyek munkáira nincs rálátása, így bár vásárlás előtt ajánlott a lehető legalaposabb múltlekérdezés, azt követően egy szervizes használtautó-átvizsgálás is erősen javasolt – annak érdekében, hogy a megvásárolt autó ne okozzon kellemetlen meglepetéseket.
Az összes információ ismeretében kérdéseket tehet fel az eladónak, megbeszélheti az árat, vagy dönthet arról, hogy inkább egy másik használt járművet választana. A legfejlettebb digitális keresőeszközök mindig elérhetőek az interneten. Döntsön előrelátóan.
Járműtörténeti jelentés lekérdezése. Ellenőrizze az autót a vásárlás előtt!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.
„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.
„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”
Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.
A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.
A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.
Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.
Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Ipar2 hét ago
A tűzvédelem új kihívásai 2025-ben
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Okoseszközök2 hét ago
Okosotthon-technológiák az ünnepi időszakban – amikor a kényelem és az energiahatékonyság találkoznak










