Mozgásban
ADAC 2019 téli gumiabroncs-teszt: Nem minden működik simán
Minden évben kétszer jelenik meg a híres német ADAC teszt, amely a téli és nyári abroncsok teljesítményéről és tulajdonságairól rántja le a leplet.
Az idei téli gumiabroncsok vizsgálatának eredménye 09.24-én jelent meg.
ADAC 2019 téli gumiabroncs-teszt
A BHPgumi zöld gumi webáruház minden alkalommal igyekszik elsőként magyarul beszámolni a neves teszt végeredményeiről.
Ezúttal a teszt a kisteher és személyautó szegmenst vizsgálta, ahol nem mindegyik gumiabroncs bizonyult meggyőzőnek. Az idei vizsgált méretek: 205/65 R16 C T és 185/65 R15 T.
Kisteher gumik tekintetében az ADAC 2019-es nyári teszteredményei felkavarók voltak. Sok járművezetőt a nedves úton nyújtott féktávolság ijesztett meg. Ezúttal, hogy mindenkit megnyugtassunk, előrevetíthetjük, hogy a vizsgált téli kisteher abroncsok tulajdonságai nedves útviszonyok között sokkal inkább megfelelőnek bizonyultak a nyári teszthez képest.
A profil és a téli keverék jó a nedves úton történő fékezéshez
A probléma, hogy a különösen masszív kisteher abroncsok a megerősített oldalfalaikkal és merev szerkezetükkel gazdasági okokból, az üzemanyag-megtakarítás és a futásteljesítmény érdekében, veszítenek fékezési tulajdonságaikból. Legalábbis a nyári teszt során erre az eredményre jutottak az ADAC szakemberei. Ugyanakkor a formatervezés, vagyis a profil kialakítása miatt a téli gumiabroncsoknak sokkal jobb fékezési tulajdonságokkal kellene rendelkezniük. Fékezés közben ugyanis a téli gumik jobban kiszorítják a vizet a futófelület kiképzésének köszönhetően nyári társaikhoz képest.
És igen, valóban! A téli gumik a tesztpályán 8m-rel korábban álltak meg a nyáriakhoz képest. Az egyik legfontosabb probléma a gumiabroncs-gyártás célkitűzéseiben rejlik. Az egyik tulajdonság pozitív irányba történő fejlesztése többnyire sajnos negatív irányba tol el egy másikat. Ebben az esetben annak, aki nedves úton kiváló tulajdonságokkal rendelkező kisteher gumiabroncsot szeretne, kompromisszumot kell kötnie a száraz útviszonyok között. Továbbá azoknak, akiknek a választott abroncs száraz és nedves útviszonyok között is megfelelően viselkedik, azoknak a hónál jelentkezik majd a probléma.
Szivacs egy száraz úton
Száraz utakon a kisteher gumiabroncsok többsége egész egyszerűen pontatlan! Késve reagálnak a kormányzási parancsokra és lassan stabilizálódnak. Egy laikus azt mondaná, hogy kicsit spontán dolgoznak. Csak a Continental, a Pirelli és a Maxxis teljesített jól.
Ugyanakkor az ázsiai Maxxis elbukik, ha hóval kell szembenéznie. A “fehér dicsőség”, a havas-jeges út kihívásai a Michelin és az Uniroyal kizárólagos dicsősége.
A megtett kilométerekkel kapcsolatban visszatértek a klasszikus célokhoz: több profil és lágyabb gumikeverék, azaz több kopás. Kopásállóság tekintetében a Falken aratta le a babérokat, csak sajnos ezt követően nedves úton történő fékezéskor ő is elbukott.
A futásteljesítmény döntési kritérium is egyben a három legjobban teljesítő gumiabroncs között, amelyek azonban ezen a téren csak kielégítő eredményt értek el. A Conti VanContactWinter a legjobb nedves és száraz utakon – azonban kopásállóság tekintetében gyengének bizonyult. A hosszabb élettartamú Michelin Agilis Alpin száraz úton gyengébb kicsit, de havas útviszonyok között igazán erős tulajdonságokat képvisel. A Pirelli Carrier Winter áll valahol a kettejük között: jó eredményeket mutatott száraz utakon és alacsony az üzemanyag-fogyasztása.
Magasabb szint a kis méretű gumiabroncsokban
Összességében elmondható, hogy a 185-ös méretben tesztelt gumiabroncsok jobb eredményekkel zárták a vizsgálatot mint kisteher társaik. 16 modellt teszteltek és értékeltek az ADAC szakemberei a 18 egyedi kritérium alapján. Az eredmény háromszor „jó”, tízszer „kielégítő”, egyszer „megfelelő” és kétszer „hiányos”.
A Dunlop és a Pirelli segítségével csak két prémium termék érheti el a „jó” ítéletet, a Kleberrel pedig egy újabb Michelin márkanév kerül közbe. A sikeres Continental WinterContact TS860 jeges úton mutat kisebb hiányosságokat. A Michelin és Goodyear termékei pedig havas útviszonyok között érnek el jobb eredményeket.
A Toyo csalódást okozott a teszten a rossz kanyarodási tulajdonsága miatt, a Davanti pedig gyengeségeket mutat nedves úton, illetőleg az aquaplanning, azaz vízen való felúszási viselkedése is alacsony.
Íme itt vannak a 2019-es téli gumiabroncs-teszt jelenlegi eredményei:
1. 2019. évi téli tesztek: 185/65 R15 T téli gumiabroncsok személyautókhoz.
Az elvárások nem mindig teljesülnek: Csak a Dunlop és a Pirelli valósítja meg a prémium termékek „jó” ítéletét, mivel a Kleber egy másik Michelin márkát közbeiktat.
A következtetés:
A leminősítés fő oka a hátrányosabb tulajdonságokból következik nedves vagy havas útviszonyok között. A Continental és a Hankook modelljei azonban jég miatt csúsztak le, a Sava-t pedig azért értékelték alul, mivel száraz utakon gyengébb teljesítményt nyújtott.
A győztesek: A Dunlop, Kleber és Pirelli jelenlegi téli gumiabroncsai az első helyet foglalják el – különböző hangsúlyokkal. A Dunlop előnyei elsősorban a nedvességből, a hóból és az üzemanyag-fogyasztásból származnak. A Kleber száraz útviszonyok mellett és kopásállóság tekintetében mutatott kiváló eredményt. A Pirelli erőssége pedig különösen nedves útviszonyok között mutatkozott meg.
A középmezőny: összesen 10 modell került be a középmezőnybe a teljesítménye miatt. Itt mindössze apróbb hiányosságok döntöttek. A Conti és a Hankook a jégen nyújtott teljesítményük miatt estek ki az élmezőnyből, A Michelin és a Goodyear pedig a hóban nyújtott miatt. A Falken gyengeségeket mutat száraz úton, havon és jégen is, a Vredestein pedig nedves és havas úton bizonyult gyengébbnek. Habár a Nokian a tőle megszokott módon havon és jégen kiválóan teljesít, száraz és nedves úton, valamint kopás szempontjából csak kielégítő szintet ért el.
A vesztesek: a kielégítő besorolással nem túl meggyőző eredményre jutott a Sava gumiabroncsa. A száraz utakon mért vezetési tulajdonságai kicsit sem meggyőzőek. Toyo csalódást okoz a hóban – különösen kanyarodáskor. A Davanti gumiabroncs- habár csak nem régen kapható a német piacon- ám a tesztek során nem bizonyult valami meggyőzőnek.
2. 2019. téli teszt: 205/65 R16 C téli gumiabroncsok furgonok és kisteherautók számára
Csak a Continental, a Michelin és a Pirelli modellek kaptak megfelelő pontszámot, a tesztpálya többi része csupán kielégítő, vagy hiányos.
A következtetés: A VW T6 három prémium terméken jut keresztül, amelyek megítélése csak kielégítő. Összehasonlítva azonban a nyári kisteher gumi teszteredményekkel, a téliek nedves utakon végsősoron jól teljesítettek.
A győztes: a kielégítő általános minősítéssel rendelkező három modellben a Continental egyértelműen megmutatja előnyeit száraz és nedves utakon; hóban csak a fékezés eredménye lett valamivel alacsonyabb. Kissé nagyobb kopása miatt a Continental VanContactWinter különösen alkalmas alacsony vagy közepes futásteljesítményű járművekhez. A Michelin termék megmutatja előnyeit a télies utakon, és magasabb futásteljesítményt ér el. A Pirelli kiváló pontszámot mutat a száraz utakon, és enyhe előnyöket bizonyít az üzemanyag-fogyasztás szempontjából, de gyengébb kanyarodási tulajdonságokkal rendelkezik nedves és havas úton.
Az egyes vizsgálati kategóriák: Száraz utakon a legtöbb termék egyszerűen nem rendelkezik pontossággal: A gumiabroncsok késleltetve reagálnak a kormányzási parancsokra és a jármű helyzetének stabilizálása hosszabb időt vesz igénybe – köznyelven szólva, minden kissé szivacsos. Csak a Continental, a Pirelli és a Maxxis teljesít jól ebben a kritériumban.
Nedves utakon a tesztelt abroncsok egyharmada jó nedves tapadási tulajdonságokkal, rövid fékezési távolságokkal és jó kanyarodási stabilitással rendelkezik. Számos tesztjelölt azonban mindössze közepes tulajdonságokra van ítélve. Kizárólag a Continental éri el a jó megítélést nedves körülmények között. Havon azonban csak a Michelin és az Uniroyal győzte meg igazán a tesztelőket, ugyanis a legtöbb modell gyengeséget mutatott ezen a téren. Futásteljesítmény tekintetében a Falken eredménye nem rossz, de nem is nagyon jó. A Michelin középkategóriás gyártmánya a BFGoodrich sajnos egy gyenge képességgel emelkedik ki a mezőnyből, nedves úton igen erőtlen oldalelvezetést mutat. Sava, a Goodride és a Maxxis ugyanezen tulajdonságukban gyengék havas útviszonyok között, így mind a négy résztvevő megítélése rossz.
Mozgásban
Bridgestone abroncsokkal érkezik az új Yamaha YZF-R9
A Bridgestone BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsai kerülnek gyári első szerelésként a Yamaha Motor Co., Ltd. legújabb Supersport modelljére, az YZF-R9-re. Az új generációs sportmotorhoz tervezett prémium teljesítményű abroncsokat a Japánban és Európában forgalmazott modellekhez biztosítja a Bridgestone.
Az YZF-R9 a prémium Supersport kategória legmagasabb szintű teljesítményét és elérhetőségét ötvözi, így vezetési tapasztalattól függetlenül minden motoros számára maximális élményt nyújt. A Yamaha az új modellt a „Re-DNAed Supersport” koncepció alapján fejlesztette, amelynek nyomán a motor örökölte az YZF-R sorozatra jellemző egyedi dizájnt, ötvözve a funkcionális szépséget és a fejlett aerodinamikai megoldásokat. Az YZF-R9 továbbfejleszti a Yamaha hagyományos filozófiáját, amely a motoros és a gép közötti egységet erősíti, mind statikus, mind dinamikus értelemben.
A Bridgestone hosszú távú együttműködésben dolgozik a Yamahával, folyamatosan innovatív megoldásokat és csúcstechnológiás abroncsokat biztosítva a márka motorkerékpárjaihoz. Az YZF-R9-hez készült BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsok „Dan-Totsu” termékek, amelyek a motorsportokban szerzett tapasztalatokat és technológiákat ültetik át a kereskedelmi forgalomban elérhető abroncsokba. Az új abroncs mintázata növeli az érintkezési felület merevségét, optimalizálja a futófelület egyensúlyát és nagyobb tapadási felületet biztosít a döntött motor helyzetében. Ennek köszönhetően kiemelkedő kanyarstabilitást és éles, precíz kezelhetőséget nyújt száraz útfelületen is, így tökéletesen illeszkedik az YZF-R9 dinamikus teljesítményéhez.
A „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció keretében a Bridgestone a versenyzést egyfajta „mobil laboratóriumként” használja, hogy extrém körülmények között tökéletesítse technológiáit és ezeket az újításokat később a mindennapi használatra szánt abroncsok fejlesztésébe ültesse át a. A motorsport-tevékenységeken keresztül a Bridgestone folyamatosan fejleszti Dan-Totsu termékeit és erősíti globális réspiaci stratégiáját a prémium motorkerékpár-abroncsok területén.
A Bridgestone emellett továbbra is elkötelezett a biztonságos és élvezetes motorkerékpár-kultúra kialakítása mellett. Ezen törekvése összhangban áll a Bridgestone E8 kötelezettségvállalásában leírt „érzelem” (Emotion) értékkel is, mely szerint a vállalat elhivatott, hogy izgalmat, inspirációt és örömöt vigyen a mobilitás világába. A Bridgestone célja továbbá, hogy biztosítsa a motorozás vérpezsdítő élményét további 10, 20 és még több éven át.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Dróntechnológia mesterfokon
A Gábor Dénes Egyetem első volt a távoktatásban, napjainkban első a digitális oktatásban.
Az egyetem két évvel ezelőtt Magyarországon elsőként alapított mérnökinformatikai és gazdaságinformatikai mesterképzést dróntechnológia specializációval – az első évfolyam végzős hallgatói a napokban tették le sikeresen a záróvizsgájukat.
A 30 milliárd eurós kereskedelmi és gazdasági célú drónpiac mellett a drónok az élet minden szegmensében jelen vannak. Becslések szerint az ágazat fejlődésének évente több mint 10 milliárd euró értékű gazdasági hatása várható a jövőben. Ehhez a növekedéshez egyre több szakemberre van szükség, akik nem csak a fejlesztésben, hanem a drónok célirányos alkalmazásában is részt vesznek. Az Európai Bizottság becslése szerint 2035-re a pilóta nélküli légi járművek ágazata több mint 100 000 embert foglalkoztat majd.
„A Gábor Dénes Egyetem az elmúlt 3 évtizedben mindig az oktatási innováció élvonalába tartozott. Képzéseinkkel nemcsak követjük a megjelenő munkaerőpiaci igényeket, hanem mind szakmai tartalomban, mind pedig módszertanban új trendeket határozunk meg. Ennek hátterét – legyen az dróntechnológia, mesterséges intelligencia vagy fintech – kiváló oktatóink, minőségi képzési anyagaink és piaci partnereink biztosítják”
– mondta el Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke.
A Mérnökinformatikus dróntechnológia specializációval mesterképzés során a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítést kapnak a dróntechnológia műszaki alapjairól, a képfeldolgozás elméleti és gyakorlati megoldásairól, valamint ezek mesterséges intelligencia alapú rendszerekbe integrálásáról. A dróntechnológia területének sokszínűségét mi sem igazolja jobban, mint a kilenc végzős hallgató diplomamunka témáinak gazdagsága: Adatbiztonság, Mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségei az objektumfelismerésben, Hulladéklerakó vizsgálata, Bányaipari alkalmazás, Drónok tengeri, óceáni alkalmazása, Repülésirányítás, Képfeldolgozó szoftver fejlesztése, Gépi tanulási módszerek vizsgálata, Drónok idősoros felvételeinek mezőgazdasági alkalmazása.
„Büszkék vagyunk arra, hogy az első kilenc végzős hallgatónk nemcsak magas színvonalú diplomamunkával és jeles érdemjeggyel zárta a képzést, hanem kiemelkedő kutatási és fejlesztési eredményeket is elért. Bízunk benne, hogy példájukat és szakmai sikereiket követve egyre többen választják a jövőben a mérnökinformatikus mesterképzés dróntechnológia specializációját, hiszen óriási munkaerőpiaci kereslet van a jól képzett szakemberek iránt”
– mondta Dr. Kozma-Bognár Veronika, a Gábor Dénes Egyetem tudományos rektorhelyettese.
A Gábor Dénes Egyetem gyakorlatorientált képzését a jövő szeptemberben megnyíló Drónlabor még magasabb szintre emeli, valamint az intézmény továbbra is aktív szerepet vállal a tudásmegosztásban: tavaly novemberben már második alkalommal rendezte meg a „Dróntechnológia adatfeldolgozási és adatbiztonsági kihívásai” szakmai konferenciáját, amelynek folytatását idén is tervezi.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
A Bridgestone-t választotta a Porsche, hogy egyedi gumiabroncsokat fejlesszen az új Macan Electric és Panamera modelljeihez.
Mostantól mindkét jármű egyedi tervezésű Bridgestone Potenza Sport ultranagy teljesítményű gumiabroncsokkal kapható. A Porsche harmadik generációs sportos luxusszedánja, a Panamera személyre szabott Bridgestone Blizzak LM005 abroncsokkal is felszerelhető – ez a Bridgestone első téli gyári első szerelése a neves autómárka számára.
„A Porsche Cayenne-en való együttműködésünk után új utat nyitunk partnerségünkben, hogy olyan prémium gumiabroncsokat kínáljunk, amelyek hozzájárulnak az új Porsche modellek vezetési élményének fokozásához”
– nyilatkozta Steven De Bock, a Bridgestone EMEA régiójának OE alelnöke. „Két „első alkalmat” is ünnepelhetünk – a Panamerához tervezett Bridgestone OE (eredeti gyári felszerelés) abroncsot, valamint az első, kifejezetten elektromos Porsche modell számára fejlesztett abroncsunkat a Macan Electrichez. Izgalmas bemutatni, hogy képesek vagyunk olyan prémium felszerelések széles választékát biztosítani, amelyek segítenek a Porschét vezetőknek abban hogy a legtöbbet hozzák ki ebből a két hihetetlen, ugyanakkor nagyon is különböző autóból.”
Porsche-teljesítmény növelése az első teljesen elektromos SUV-jában
A Porsche Macan Electric egyedi Potenza Sport gumiabroncsa olyan futófelületet és keverékkialakítást alkalmaz, amely fokozza a jármű dinamikus sportos teljesítményét, miközben képes kezelni az elektromos városi szabadidő-terepjáró (SUV) nagy súlyát és nyomatékát. A Bridgestone zászlóshajójának számító, ultranagy teljesítményű gumiabroncsa a Macan Electric egyedi követelményeihez igazítva maximalizálja a kezelhetőséget száraz és nedves úton, valamint nagy sebességnél egyaránt. Mindez a maximalizált fékezési teljesítmény és kényelem, valamint a jármű mintegy 600 km-es hatótávolságának támogatása érdekében optimalizált gördülési ellenállás mellett valósul meg.
A teljesítménybeli előnyöket az ENLITEN technológia teszi lehetővé. Az ENLITEN a Bridgestone következő generációs technológiai platformja, amelyet úgy terveztek, hogy kompromisszumok nélküli teljesítményt nyújtson, a fenntarthatósági jellemzők fokozására összpontosítva. A Macan Electric Európában kifejlesztett és gyártott egyedi abroncsai világszerte hatféle változatban, 20”, 21” és 22” méretben kaphatók.
Egész évben a Porsche Panamera vezetőinek szolgálatában
A Bridgestone két egyedi abroncsmegoldással látta el a Porsche Panamera vezetőit, hogy javítsa járművük teljesítményét az évszakok során. A Porsche Panamera 21”-os Bridgestone Potenza Sport abroncsait az ENLITEN technológiával tervezték, amely fokozza a jármű sportos vezetési tulajdonságait és a vezető kényelmét, miközben alacsony gördülési ellenállást biztosít az energiahatékonyság érdekében. A Panamera testre szabott Potenza Sport ultranagy teljesítményű abroncsai olyan mintázati kialakítást és anyagösszetételt alkalmaznak, amely maximalizálja a száraz és nedves útfelületen nyújtott kezelhetőséget, valamint a nagy sebességnél mutatott teljesítményt.
A Panamera egyedi 20”-os Bridgestone Blizzak LM005 téli felszerelése olyan mintázatot alkalmaz, amely maximalizálja a száraz, nedves és havas kezelhetőséget és fokozza az autó teljesítményét téli körülmények között. Mindezeket az egyedi tervezésű abroncsokat Európában tervezik és gyártják.
Valódi hatás, virtuálisan kifejlesztve
Mindkét projekt fejlesztése során a Bridgestone innovatív virtuális gumiabroncs-fejlesztési technológiáját alkalmazták. A technológia javítja a fejlesztési folyamat hatékonyságát és fenntarthatóságát – a gyári első szerelések fejlesztési szakaszában a nyersanyagfogyasztás és a CO2-kibocsátás akár 60 százalékos csökkenését is eredményezi.
A Bridgestone virtuális abroncsfejlesztése kulcsfontosságú volt a Porsche Macan Electric és a Panamera esetében a Porsche által támasztott követelmények elérésében. A technológiát különösen a testre szabott gumiabroncsok száraz fékezési képességeinek javítására és a járművek fékrendszeréhez való megfelelő illeszkedés biztosítására használták. A virtuális abroncsfejlesztés hozzájárult ahhoz, hogy a Macan Electric dinamikus, sportos viselkedése párosuljon a SUV elektromos jármű nagy tömegével és nyomatékával, és így nagy sebességnél is magas szintű stabilitást biztosítson.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Minden jel arra mutat, hogy emelkedniük kellene a lakáshitel kamatoknak, de…
-
Okoseszközök2 hét ago
Így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Nagyon gyúrnak a lakáskampányra a biztosítók: már most tucatnyi akció közül választhatunk
-
Szórakozás2 hét ago
Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik a tavasz, nyílnak a virágok és a lehetőségek is
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
-
Egészség2 hét ago
Magyar fejlesztések is segítik a jövő olimpikonjait
-
Ipar2 hét ago
Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába