A legújabb Renault Zoe már Magyarországon is kapható
Az új generáció az elektromos teljesítmény és a könnyed vezetés egy új szintjét lépi meg, hiszen elődjéhez képest a gyártó növelte a hatótávolságot, erősebb motorral és olyan funkciókkal látta el, amelyek a kényelmet és a vezetői élményt egyaránt növelik.
Hazánkba is megérkezett Európa vezető városi elektromos modelljének legfrissebb változata, az Új Renault ZOE.
Évtizedes tapasztalat az elektromos-autó fejlesztésben
Tíz éve, 2009-ben mutatta be a Renault a ZOE elnevezésű elektromos-jármű koncepcióját, majd ezután hamarosan megjelent a ZOE sorozatgyártásban is. Az eltelt idő alatt a Renault vezető szerepet ért el az elektromos mobilitás területén, ami nem utolsó sorban a zászlóshajó-modell sikerének is köszönhető. 2019. augusztus végéig ugyanis összesen 160 ezer regisztráció érkezett a gyártóhoz, és az összesített értékesítési adatok alapján ez a leggyakoribb elektromos modell a kontinensen. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a modell 18,2%-os piaci részesedést ért el 2018-ban Európában, és a közel 40 ezer darabra érkező regisztráció alapján öt elektromos autóból egy ZOE az európai utakon.
A modell Magyarországon is hasonló sikert ért el, amelyből csak 2019. november végéig 83 db kelt el. Ebben az eredményben komoly szerepe van az állami támogatás mellé, az importőr által kínált azonos mértékű kedvezménynek is, hiszen a gyártó 2019. első 11 hónapjában szinte megduplázta a megelőző 3 évben értékesített teljes elektromosautó-mennyiségét.
„Hasonló sikerekre számítunk az új modell esetében itthon is, hiszen számos olyan újítást rejt, ami az egyik legnagyobb hatótávval rendelkező modellt még élhetőbbé és praktikusabbá teszi. A Renault elektromos járműfejlesztési koncepcióját az a törekvés vezérli, hogy a teljes egészében elektromos járműveink is a könnyebb használatot szolgálják és élvezetesebb vezetési élményt tegyenek lehetővé – legyen szó a modellek hatótávolságáról, teljesítményéről, vagy az azokban elérhető szolgáltatásokról.”
– mondta el Wachtler Tamás, a Renault Hungária ügyvezetője.
Karakteresebb külső, újrahasznosított belső
Az előző generáció finom vonalait egy formabontóbb, kifejezőbb külső váltotta. Ez egyrészt köszönhető az újratervezett, domború motorháztetőnek, a ködlámpa körül található szellőzőnyílásoknak, amik a jobb légellenállást segítik; valamint az új Renault modellekre jellemző C-alakú LED-es fényjegyeknek és a 100%-ban LED-es első és hátsó fényszóróknak, amik a láthatóságot növelik.
A belső tér anyaghasználatában az újrahasznosítás játszott kulcsszerepet. A gyártó ugyanis újrahasznosított alapanyagokból egy olyan innovatív szövetet fejlesztett ki, ami nóvumnak számít az autóiparban is, megfelel a körforgásos gazdaság elveinek, és több mint 60%-kal csökkenti a kapcsolódó szén-dioxid kibocsátást. Ehhez átlagosan 50%-ban gyári szövethulladékokat és használt biztonsági öveket, 50%-ban pedig műanyag palackokból származó rostokat használtak fel. Az ezekből előállított anyagot az Új Renault ZOE-ban először az utastérben is alkalmazták: ebből készül például az üléskárpit, de a műszerfal és a középkonzol alapja is – összesen 22,5 kg kerül belőle egyetlen autóba, úgy, hogy eközben továbbra is megmarad a beltér magas minőségérzete.
Középpontban a könnyebb és élvezetesebb vezetés
A Renault Easy Life koncepciója jegyében számos vezetést segítő funkció jelent meg az új modellben. Ennek köszönhetően a középkonzolra került az „e-Shifter” elnevezésű sebességváltó kar, amivel a különböző vezetési módok közül választhatunk. Az egyik ilyen az ún. B üzemmód, a könnyebb fékezést segítő rendszer, ami kifejezetten a városi közlekedés során, vagy lassú forgalomban lehet hasznos. Mindemellett számos egyéb vezetéstámogató funkció is elérhető még, ezek között automata parkolófék, holttérfigyelés, sebességkorlátozó táblák felismerése, sávtartást segítő funkció (ami szükség esetén korrigál is), automata vészfékező rendszer (később válik elérhetővé), illetve sebességhatárra történő figyelmeztetés.
A kényelmesebb autózást segítik a Renault olyan szolgáltatásai is, mint az EASY CONNECT, amely ötvözi az új EASY LINK multimédia rendszerét és a MY Renault applikáció funkcióit. Az applikáción keresztül például távolról szabályozható az autó hőmérséklete is töltés közben anélkül, hogy az a hatótávot csökkentené. Az új EASY LINK multimédia rendszer a 9,3”-os érintőkijelzőn valós időben jeleníti meg az ismert elektromos töltőhelyeket, és az útvonaltervező ezekkel is számol az optimális útvonal kialakítása során. A 10”-os digitális műszeregységen pedig többek között a sofőr visszajelzést kaphat akár a saját vezetési stílusáról is, annak érdekében, hogy a lehető legenergiatakarékosabb módon közlekedhessen.
Budapest-Tisza-tó akár fél óra alatt
Az Új ZOE kiemelkedő teljesítményét új, 52 kWh-s akkumulátorral éri el, mellyel a gyártó 25%-al növelte a hatótávot 395 km-re anélkül, hogy az akkumulátor mérete nagyobb lenne. Az eszközben elérhető fejlesztéseknek köszönhetően az autó váltóárammal (max. 22 kW-ig) és egyenárammal is tölthető (max. 50 kW-ig), amivel így az elektromos modellek közül a legváltozatosabb töltési módok állnak rendelkezésünkre. Ennek megfelelően akár egy bevásárlás alatt visszatölthetünk 125 kilométerre elegendő hatótávot egy plázában (22 kW – 1 óra), míg egy városi nyilvános töltőről (11 kW) ugyanezt 2 óra alatt érhetjük el. Amennyiben autópályán töltjük (50 kW), egy fél órás pihenőidő alatt egy Budapest-Tisza-tó (150 km) távolság megtételére elegendő energiát érhetünk el. Hazaérve pedig akár másnapra teljesen feltölthetjük az autót egy 7 kW-os fali aljzaton keresztül (9 óra 25 perc töltési idő).
Megnövekedett teljesítmény a motorháztető alatt
Az akkumulátor által leadható megnövekedett áramerősség szintén hozzájárult ahhoz, hogy a modell egy olyan nagyobb teljesítményű,100 kW-os motorral is elérhető lehessen, aminek teljesítménye egy 136 lóerős belsőégésű motoréval egyenértékű és az előző, 80 kW-os egységhez képest 2,2 mp-el rövidebb idő alatt repíti az autót 80 km/h-ról 120 km/h-ra. De legyen szó akár az előző verzióból ismert 80 kW-os motorról, vagy az új Z.E. 50-es változatról, mindkettő esetében érvényes, hogy a modell vezetés közben zéró káros anyagot bocsát ki.
Az Új Renault ZOE hazánkban januártól lesz elérhető 10 399 000 forintos kezdő listaártól. Az új modell bevezetését a gyártó az állami támogatáson felül akár további 1,5 millió Ft induló kedvezménnyel segíti. Így egy Zen felszereltségű Új ZOE már 8 349 000 Ft-tól vihető haza.
Széles körben elterjedhet jövőre az időablakos házhoz szállítás
Az időablakos kiszállítás alkalmazására ösztönzik a hazai piaci szereplőket a külföldi webshopok térnyerése nyomán átalakuló vásárlói igények.
Jövőre ezért az e-kereskedelem egyre több szegmensében elérhetővé válhat ez a szolgáltatás. Emellett olyan új szolgáltatásmodellek terjedhetnek el a házhoz szállításban, mint az előfizetéses rendszer vagy a dinamikus árképzés – ezek a trendek fogják meghatározni 2025-ben az e-kereskedelem fejlődését Magyarországon az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO szakértői szerint.
Mozgalmas évet tudhat maga mögött a hazai e-kereskedelmi piac, amely a hazai webáruházak és a futárcégek számára egyaránt új kihívásokat hozott, s ezek a változások 2025-ben is döntő hatást gyakorolnak az e-kereskedelem és a házhoz szállítási szolgáltatások fejlődésére. Az innovatív logisztikai megoldásaival Európa hat országában jelenlévő DODO szakértői összegyűjtötték azokat a trendeket, amelyek e téren meghatározó szerepet töltenek be az előttünk álló évben.
Az ázsiai webáruházak előretörése ösztönzőleg hat a kiszállítási szolgáltatások fejlesztésére
A hazai webshopokat komoly kihívás elé állítják a határokon túli versenytársaik, amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a magyar vásárlók online költéseiből: az év első felében a külföldi online megrendelések értéke megközelítette, majd a Black Friday idején meg is haladta a belföldi webes vásárlások összegét. Mindez lépéskényszerbe hozza a hazai piaci szereplőket. A megrendelések számának hirtelen, dömpingszerű megugrása a hagyományos eljárások és technológiák alkalmazásával egyre több esetben már nem volt kezelhető, ez pedig bizonyos esetekben fennakadásokat okozott a kézbesítési feladatok teljesítésében. Mivel az ilyen esetek jelentősen befolyásolják a webshopok iránti vásárlói bizalmat, a jövőben a fogyasztók elvárásainak egyre precízebb teljesítése döntő szerepet kap a futárcégek piaci versenyében.
Az időablakos kiszállítás széles körben elterjed, az időkeretek tovább szűkülnek
Az idei év tapasztalatai nyomán már a magyarországi online vásárlók döntő többsége, mintegy 85% szeretné előre tudni, sőt, ki is választani, hogy a futár mikor, melyik napon és azon belül is melyik idősávban kézbesíti a megrendelt terméket. Mivel a vásárlók közel négyötöde szívesebben vásárol olyan webshopokban, amelyek ilyen precíz kiszállítási szolgáltatást kínálnak, 2025-ben az időablakos egyre szélesebb körű térnyerésére érdemes számítani. Nemcsak egyre több terméktípus, e-kereskedelmi szegmens esetén válik majd elérhetővé ez a vásárlóbarát megoldás, de a piaci verseny erősödésével az időablakok is szűkülni fognak, s nem lesz ritka az egyórás kiszállítási időkeret sem.
Mesterséges intelligencia, adatelemzés, robotika
Az időablakos kiszállítás terjedésének hatására 2025-ben még inkább fel fognak értékelődni azok a mesterséges intelligencia és adatalapú megoldások, amelyek a hatékonyság fokozása és a kiszállítások optimalizása révén kiszámíthatóbbá teszik a megrendelések kézbesítését. Mivel a fogyasztói élmény egyre fontosabb a webshopok számára, a vásárlás és a kiszállítás személyre szabhatóságát segítő algoritmusok, illetve AI-megoldások fokozott terjedésére lehet számítani. Elsősorban a csomag nyomon követése, a kézbesítési időablak pontos meghatározása, továbbá a termék egyszerűbb visszaküldésének biztosítása terén várható érdemi előrelépés. Még fontosabbá válik emellett az adatelemzés, amelyre támaszkodva a vállalatok jobban megérthetik a fogyasztók igényeit, és ehhez igazíthatják szolgáltatásaikat. Ez nagymértékben segíti egyebek mellett az aznapi kiszállítás további elterjedését, igazodva ezzel a vásárlók elvárásaihoz. A hatékonyság növeléséhez a logisztikában a raktározási folyamatok automatizálása, a robotika alkalmazása járulhat hozzá.
Stabil kereslet a divatáru, az élelmiszerek és a gyógyszerek házhoz rendelése iránt
Továbbra is eltérően reagálnak a gazdasági környezet alakulására a különböző terméktípusok. A ruházati termékek és kiegészítők, az élelmiszerek, valamint az egészséggel összefüggő árucikkek az idei évhez hasonlóan várhatóan 2025-ben is dobogós helyeken fognak szerepelni az online vásárlások rangsorában. Ezek az alapvető fogyasztási cikkek közé tartoznak, amelyekről utoljára mondanának le a vásárlók, s így ezek értékesítését a külső körülmények változásai kisebb mértékben befolyásolják. Az építőanyagok, a barkácsáru, a lakberendezési cikkek és a járművek, illetve járműalkatrészek iránti érdeklődés ezzel szemben jóval érzékenyebben reagálhat a különböző gazdasági mutatók alakulására.
Új szolgáltatásmodellek elterjedése
A vásárlók és a futárcégek számára egyaránt kiszámíthatóbbá és egyben költséghatékonyabbá teheti a jövőben az online rendelések kézbesítését az előfizetéses modellek elterjedése. Ezek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók egy havidíj ellenében korlátlan számban kérjenek házhoz szállítást, s emellett elsőbbségi kiszállítást is igénybe vehetnek, de az új szolgáltatásokat is elsőként próbálhatják ki. Ez a más országokban már látványosan terjedő megoldás nemcsak a vásárlói hűség erősítését segíti, de az „ingyenes kiszállítás” iránti igény kielégítésére is fenntartható alternatívát kínál. Hasonlóképpen szélesebb körben alkalmazhatják 2025-ben a dinamikus árképzés gyakorlatát, egyre több vásárlónak megadva a lehetőséget arra, hogy a kiszállítási díj csökkentése érdekében egy adott napon a csúcsidőn kívüli időszakra kérjék csomagjaik kézbesítését. Ez nemcsak a vásárlók számára jelent megtakarítási lehetőséget, de az eddigi tapasztalatok alapján a webshopok forgalmát is növelheti.
„Az idei év több olyan változást hozott az e-kereskedelemben Magyarországon, amelyekre a vásárlók bizalmának megőrzése és erősítése érdekében a webáruházaknak reagálniuk kell. Várakozásaink szerint 2025-ben a fogyasztók elvárásaihoz igazodva az időablakos kiszállítás még inkább felértékelődik. Így azok az internetes üzletek tehetnek szert előnyre, akik a vásárlók által előre kiválasztott, akár egyórás időkeretekben tudják kézbesíteni az online rendeléseket. Az olyan, általunk is használt innovatív, okoslogisztikai megoldások, mint az adatelemzés vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása, kulcsszerepet fognak játszani ebben”
– mondta el Peter Menky, a DODO kereskedelmi igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A légi közlekedés karbonkibocsátása hosszú ideje áll a repülés nagy ökológiai lábnyomát érő kritikák kereszttüzében.
Most azonban egy új fejlesztés ígéri, hogy jelentősen növeli a légi áruszállítás fenntarthatósági szintjét. A Natilus egy innovatív kaliforniai startup, amely a Siemensszel közösen újragondolta az áruszállító repülőgépek tervezését, ötvözve a legmodernebb mérnöki technológiát és a környezettudatosságot.
Blended-wing: aerodinamikai forradalom
A Natilus nevű, innovatív startup San Diegóban, Kaliforniában működik. A cég 2015-ben alakult tapasztalt repülőgépipari és mérnöki szakemberek csapataként, azzal a ”szerény” céllal, hogy forradalmasítsák a légi közlekedést. A vállalat pilóta nélküli áruszállító repülőgépek fejlesztésére specializálódott, amelyek a kevert szárny-test (blended wing body) kialakítás révén nemcsak hatékonyabbak, hanem fenntarthatóbbak is, jelentősen csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.
„A probléma, amit meg akarunk oldani, az, hogy a légi teherszállítás túl drága, de gyors, míg a tengeri teherszállítás olcsó, de nagyon lassú”
– magyarázza a cég vezérigazgatója.
„Hogy perspektívát adjak: az áruk tengeren történő szállítása Ázsiából az Egyesült Államokba akár egy hónapot is igénybe vehet, de olcsó. A légi szállítás tízszer drágább, viszont két-három nap alatt teljesíthető. A mi megoldásunk az, hogy áthidaljuk ezt a szakadékot, és megőrizzük a légi teherszállítás gyorsaságát, de 50–60 százalékos költségcsökkentéssel közelítsük a tengeri szállítás árkategóriájához. Ezzel a mi repülőgépeink súlykategóriájában a légi teherszállítás válhat az új normává, és a tengeri szállítás szinte eltűnhet.”
A vállalat fejlesztéseinek középpontjában a blended-wing body design, azaz a kevert szárny-test kialakítás áll. Ez az aerodinamikai megoldás nemcsak a hatékonyságot javítja, hanem újraértelmezi a szállítási kapacitást is. Egy-egy repülés során a Natilus gépei akár 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, miközben másfélszer több rakományt képesek szállítani. Ezek az eredmények új mércét állítanak fel a fenntartható légi közlekedésben, és jelentős mértékben csökkenthetik az iparág üvegházhatású gázkibocsátását.
A Natilus már több mint 6 milliárd dollár értékben kapott előrendeléseket világszerte jelentős légitársaságoktól és ügyfelektől, több mint 400 repülőgépre. A cég közlése szerint a teherszállító légitársaságok működési árrése csekély, mindössze három-négy százalék, és csak jó években nyereségesek. Ha a jelenlegi Boeing- és Airbus-flottáikat ilyen gépekre cserélnék, ez az árrés 33 százalékra nőhetne, ami óriási változást hozna az eredményességben.
A cég megoldása egy másik iparági kihívást is kezel – a jól képzett pilóták világméretű hiányát. A becslések szerint az utasszállító forgalom 2035-re megduplázódik, és a teherszállító pilóták várhatóan részt vesznek ennek az űrnek a betöltésében. A Natilus távirányítású rendszerei lehetővé teszik, hogy egyetlen pilóta egyszerre három repülőgépet irányítson.
A Natilus jelenleg három terméket fejleszt- többek közt a Siemens technológiájának segítségével-, amelyek mindegyike szénszálas kompozit vázszerkezetű. Az első egy 19 000 font (kb. 8600 kg) súlyú repülőgép, 90 láb (kb. 27 méter) szárnyfesztávolsággal. A második egy 60 tonnás repülőgép, amely méretében egy Boeing 767-eshez hasonlítható, és elsősorban belföldi szolgáltatásokra szánják az Egyesült Államokban, de képes Európa és Ázsia kiszolgálására is. A zászlóshajó termék egy 700 tonnás modell, amely a Boeing 777-es versenytársa lesz, 10 százalékkal nagyobb szárnyfesztávolsággal, és képes csendes-óceáni repülésre.
A startup fejlesztései egyúttal túlmutatnak az üzemanyag-hatékonyságon. A repülőgépek kialakítása kompatibilis az úgynevezett fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal (SAF). Sőt a cégnél felkészültek a jövő hidrogénalapú hajtási technológiáinak implementálására is. A kérdés így már csak az, hogy megoldásaik mikor fognak megjelenni a hétköznapokban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A 3. szintű CSMS tanúsítvány a vállalat innovatív mobilitási megoldásainak digitális biztonságát bizonyítja.
Az LG Electronics (LG) a közelmúltban megszerezte a globális tesztelő és tanúsító ügynökség, a TÜV Rheinland 3. szintű bizonyítványát kiberbiztonsági irányítási rendszerére (CSMS) vonatkozóan. Ez a kategóriában elérhető legmagasabb szintű minősítés, amely jól szemlélteti az LG elkötelezettségét a biztonságos termékfejlesztés, gyártás és valós felhasználói alkalmazás iránt.
A CSMS-tanúsítvány – amely az ISO/SAE 21434 szabványnak és az UN R155 rendelet előírásainak való megfelelést igazolja – ma már 56 piacon kötelező elvárás az autógyártók számára. A minősítés átfogó értékeléseket foglal magában, beleértve olyan szimulált kibertámadásokat is, amelyek célja a biztonsági intézkedések és folyamatok sebezhetőségének azonosítása. Az LG az új CSMS tanúsítvánnyal a másodikról a harmadik szintre lépett, ami a társaság elkötelezettségét mutatja amellett, hogy megfeleljen az egyre szigorodó kiberbiztonsági elvárásoknak.
Az LG az iparág legjobb gyakorlataival összhangban az ASPICE (Automotive SPICE, egy széles körben elismert nemzetközi szabvány az autóipari szoftverfejlesztési folyamatok értékelésére) keretrendszert követi. A számos ismert európai autógyártót tömörítő Automotive Special Interest Group által kifejlesztett ASPICE szisztematikus megközelítést biztosít a járműszoftver-fejlesztési folyamatok értékeléséhez és javításához. Az LG elismerést kapott az ASPICE for Cybersecurity bevezetéséért, amely az ASPICE számos további kiberbiztonsági értékelést tartalmazó kiterjesztése.
Miközben az autóipar egyre inkább a szoftveralapú járművekre fókuszál, az LG továbbra is élen jár a változó kiberbiztonsági kihívások kezelésében. Az olyan globálisan elismert tanúsítványok, mint a CSMS, illetve az ASPICE keretrendszer alkalmazása mellett az LG stratégiai kezdeményezésekkel is megerősítette pozícióját az iparágban, például 2021-ben felvásárolta az izraeli Cybellum autóipari kiberbiztonsági céget.
„Az LG élen jár a legmodernebb biztonsági technológiák és eljárások alkalmazásában, hogy minél megbízhatóbb megoldásokat nyújtson az autógyártók és a végfelhasználók számára” – mondta Eun Seok-hyun, az LG járműipari megoldások üzletágának elnöke. „Folyamatosan fejlesztjük biztonsági rendszereinket, hogy azok a mobilitási ágazatot célzó, egyre kifinomultabb kiberfenyegetésekkel szemben is felvegyék a küzdelmet.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!