Mozgásban
A legújabb Renault Zoe már Magyarországon is kapható
Az új generáció az elektromos teljesítmény és a könnyed vezetés egy új szintjét lépi meg, hiszen elődjéhez képest a gyártó növelte a hatótávolságot, erősebb motorral és olyan funkciókkal látta el, amelyek a kényelmet és a vezetői élményt egyaránt növelik.
Hazánkba is megérkezett Európa vezető városi elektromos modelljének legfrissebb változata, az Új Renault ZOE.
Évtizedes tapasztalat az elektromos-autó fejlesztésben
Tíz éve, 2009-ben mutatta be a Renault a ZOE elnevezésű elektromos-jármű koncepcióját, majd ezután hamarosan megjelent a ZOE sorozatgyártásban is. Az eltelt idő alatt a Renault vezető szerepet ért el az elektromos mobilitás területén, ami nem utolsó sorban a zászlóshajó-modell sikerének is köszönhető. 2019. augusztus végéig ugyanis összesen 160 ezer regisztráció érkezett a gyártóhoz, és az összesített értékesítési adatok alapján ez a leggyakoribb elektromos modell a kontinensen. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a modell 18,2%-os piaci részesedést ért el 2018-ban Európában, és a közel 40 ezer darabra érkező regisztráció alapján öt elektromos autóból egy ZOE az európai utakon.
A modell Magyarországon is hasonló sikert ért el, amelyből csak 2019. november végéig 83 db kelt el. Ebben az eredményben komoly szerepe van az állami támogatás mellé, az importőr által kínált azonos mértékű kedvezménynek is, hiszen a gyártó 2019. első 11 hónapjában szinte megduplázta a megelőző 3 évben értékesített teljes elektromosautó-mennyiségét.
„Hasonló sikerekre számítunk az új modell esetében itthon is, hiszen számos olyan újítást rejt, ami az egyik legnagyobb hatótávval rendelkező modellt még élhetőbbé és praktikusabbá teszi. A Renault elektromos járműfejlesztési koncepcióját az a törekvés vezérli, hogy a teljes egészében elektromos járműveink is a könnyebb használatot szolgálják és élvezetesebb vezetési élményt tegyenek lehetővé – legyen szó a modellek hatótávolságáról, teljesítményéről, vagy az azokban elérhető szolgáltatásokról.”
– mondta el Wachtler Tamás, a Renault Hungária ügyvezetője.
Karakteresebb külső, újrahasznosított belső
Az előző generáció finom vonalait egy formabontóbb, kifejezőbb külső váltotta. Ez egyrészt köszönhető az újratervezett, domború motorháztetőnek, a ködlámpa körül található szellőzőnyílásoknak, amik a jobb légellenállást segítik; valamint az új Renault modellekre jellemző C-alakú LED-es fényjegyeknek és a 100%-ban LED-es első és hátsó fényszóróknak, amik a láthatóságot növelik.
A belső tér anyaghasználatában az újrahasznosítás játszott kulcsszerepet. A gyártó ugyanis újrahasznosított alapanyagokból egy olyan innovatív szövetet fejlesztett ki, ami nóvumnak számít az autóiparban is, megfelel a körforgásos gazdaság elveinek, és több mint 60%-kal csökkenti a kapcsolódó szén-dioxid kibocsátást. Ehhez átlagosan 50%-ban gyári szövethulladékokat és használt biztonsági öveket, 50%-ban pedig műanyag palackokból származó rostokat használtak fel. Az ezekből előállított anyagot az Új Renault ZOE-ban először az utastérben is alkalmazták: ebből készül például az üléskárpit, de a műszerfal és a középkonzol alapja is – összesen 22,5 kg kerül belőle egyetlen autóba, úgy, hogy eközben továbbra is megmarad a beltér magas minőségérzete.
Középpontban a könnyebb és élvezetesebb vezetés
A Renault Easy Life koncepciója jegyében számos vezetést segítő funkció jelent meg az új modellben. Ennek köszönhetően a középkonzolra került az „e-Shifter” elnevezésű sebességváltó kar, amivel a különböző vezetési módok közül választhatunk. Az egyik ilyen az ún. B üzemmód, a könnyebb fékezést segítő rendszer, ami kifejezetten a városi közlekedés során, vagy lassú forgalomban lehet hasznos. Mindemellett számos egyéb vezetéstámogató funkció is elérhető még, ezek között automata parkolófék, holttérfigyelés, sebességkorlátozó táblák felismerése, sávtartást segítő funkció (ami szükség esetén korrigál is), automata vészfékező rendszer (később válik elérhetővé), illetve sebességhatárra történő figyelmeztetés.
A kényelmesebb autózást segítik a Renault olyan szolgáltatásai is, mint az EASY CONNECT, amely ötvözi az új EASY LINK multimédia rendszerét és a MY Renault applikáció funkcióit. Az applikáción keresztül például távolról szabályozható az autó hőmérséklete is töltés közben anélkül, hogy az a hatótávot csökkentené. Az új EASY LINK multimédia rendszer a 9,3”-os érintőkijelzőn valós időben jeleníti meg az ismert elektromos töltőhelyeket, és az útvonaltervező ezekkel is számol az optimális útvonal kialakítása során. A 10”-os digitális műszeregységen pedig többek között a sofőr visszajelzést kaphat akár a saját vezetési stílusáról is, annak érdekében, hogy a lehető legenergiatakarékosabb módon közlekedhessen.
Budapest-Tisza-tó akár fél óra alatt
Az Új ZOE kiemelkedő teljesítményét új, 52 kWh-s akkumulátorral éri el, mellyel a gyártó 25%-al növelte a hatótávot 395 km-re anélkül, hogy az akkumulátor mérete nagyobb lenne. Az eszközben elérhető fejlesztéseknek köszönhetően az autó váltóárammal (max. 22 kW-ig) és egyenárammal is tölthető (max. 50 kW-ig), amivel így az elektromos modellek közül a legváltozatosabb töltési módok állnak rendelkezésünkre. Ennek megfelelően akár egy bevásárlás alatt visszatölthetünk 125 kilométerre elegendő hatótávot egy plázában (22 kW – 1 óra), míg egy városi nyilvános töltőről (11 kW) ugyanezt 2 óra alatt érhetjük el. Amennyiben autópályán töltjük (50 kW), egy fél órás pihenőidő alatt egy Budapest-Tisza-tó (150 km) távolság megtételére elegendő energiát érhetünk el. Hazaérve pedig akár másnapra teljesen feltölthetjük az autót egy 7 kW-os fali aljzaton keresztül (9 óra 25 perc töltési idő).
Megnövekedett teljesítmény a motorháztető alatt
Az akkumulátor által leadható megnövekedett áramerősség szintén hozzájárult ahhoz, hogy a modell egy olyan nagyobb teljesítményű,100 kW-os motorral is elérhető lehessen, aminek teljesítménye egy 136 lóerős belsőégésű motoréval egyenértékű és az előző, 80 kW-os egységhez képest 2,2 mp-el rövidebb idő alatt repíti az autót 80 km/h-ról 120 km/h-ra. De legyen szó akár az előző verzióból ismert 80 kW-os motorról, vagy az új Z.E. 50-es változatról, mindkettő esetében érvényes, hogy a modell vezetés közben zéró káros anyagot bocsát ki.
Az Új Renault ZOE hazánkban januártól lesz elérhető 10 399 000 forintos kezdő listaártól. Az új modell bevezetését a gyártó az állami támogatáson felül akár további 1,5 millió Ft induló kedvezménnyel segíti. Így egy Zen felszereltségű Új ZOE már 8 349 000 Ft-tól vihető haza.
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.
„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.
„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”
Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.
A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.
A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.
Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.
Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
Hollywoodi díszletek között derül ki, ki a legjobb a csapatban
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Ipar2 hét ago
A tűzvédelem új kihívásai 2025-ben
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Okoseszközök2 hét ago
Okosotthon-technológiák az ünnepi időszakban – amikor a kényelem és az energiahatékonyság találkoznak











