Mozgásban
Induljon a téli üzemmód!
 
																								
												
												
											Napokig tartó, a közlekedést megbénító havazásra Magyarországon egyre ritkábban lehet számítani, az időjárás azonban egyre szélsőségesebb: a viszonylag enyhe téli napokat gyakran átmenet nélkül követi erős lehűlés sok csapadékkal. A telet tehát nem szabad félvállról venni, aki pedig autóba ül, annak a rossz látási viszonyok mellett a csúszós utakra is fel kell készülnie. A Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetőjét, Tomin Istvánt és Majoros Ferencet, a Ma-Vi Gumiszerviz Kft. tulajdonosát kérdezte arról, hogyan készüljünk fel a zimankós hónapokra.
Noha az elmúlt években az átlagosnál enyhébbek voltak az európai – így a hazai – telek is, ez az évszak mégis sokszor kellemetlen meglepetéseket tartogat. Alig néhány éve, 2017-ben például 30 éves hidegrekordok dőltek meg, amikor a hónap leghidegebb éjszakáján mínusz 28,1 fokig süllyedt a hőmérő higanyszála Tésán. A szélsőséges időjárást várhatóan idén sem ússzuk meg: az MTA kutatói szerint „Európában minden eddiginél kiszámíthatatlanabbá válik az időjárás”, ezért fel kell készülnünk arra, hogy az enyhébb időszakokat időről időre extrém hidegbetörések szakítják meg. A téli gumikat tanácsos tehát időben felszerelni. Annál is inkább, mivel itthon többnyire nem a havas úttest jelenti a legnagyobb veszélyt, hanem a hideg aszfalt és a vizes, párás útburkolat kombinációja – figyelmeztet Tomin István.
Ne bízzuk a szerencsére
„Megnyugtató, hogy a hazai gépjármű-tulajdonosok egyre nagyobb arányban fordítanak figyelmet az évszaknak megfelelő abroncsok felszerelésére, és egyre kevesebben vannak azok, akik szkeptikusak a téli abroncsok előnyeivel kapcsolatban”
– mondja Majoros Ferenc, a Ma-Vi Gumiszerviz Kft. tulajdonosa. Ennek ellenére időről időre elhangzik az az ellenérv, miszerint 30 évvel ezelőtt még csak nem is hallottunk téli gumikról, mégis elboldogultunk valahogy”. Ez kétségkívül igaz, azonban azt is vegyük számításba, hogy néhány évtizeddel ezelőtt nem a mai, elképesztően nagy teljesítményű autókkal és távolról sem ekkora forgalomban „boldogultunk”. Ha innen közelítjük meg a kérdést, könnyű belátni, hogy a biztonságot ma már felelőtlenség a véletlenre bízni: független tesztek sora igazolja, hogy az évszaknak megfelelő abroncsgarnitúrával magabiztosabban, biztonságosabban autózhatunk.
Mérjük fel az igényeinket
Ha tavasszal úgy ítéltük meg, hogy a tavalyi garnitúra kibír még egy szezont, és gondoskodtunk a megfelelő tárolásról is, akkor nincs más dolgunk, mint időpontot kérni a gumiszerviztől a cserére. Ha azonban új téli abroncsok vásárlása mellett döntünk, már nem vagyunk annyira egyszerű helyzetben: a választék hatalmas, és az átlag autós könnyen elvész a műszaki jellemzők között.
A döntést tovább nehezíti, hogy a gyártók is évről évre újabb, továbbfejlesztett termékekkel rukkolnak elő. A Hankook például személyautók és SUV-k számára nem is egy, hanem rögtön kettő újonnan fejlesztett, ultramagas teljesítményű abronccsal készül a 2020-as téli szezonra. A gyártó új prémium termékeit kifejezetten a nyugat- és közép-európai téli körülményekhez fejlesztették, és Európa vezető autós magazinja, az Auto Bild független, mindenre kiterjedő tesztje alapján a Hankook Winter i*cept evo 3 abroncsa a legmagasabb, „Kiemelkedő” értékelést kapta.
Kipróbálják helyettünk
„Meglehet, hogy megkönnyítené a választást, ha magunk is több téli szettet próbálhatnánk ki”
– ismeri el Tomin István. Ez azonban rendkívül körülményes és időrabló művelet lenne. A személyes kipróbálást – legalábbis részben – a független nemzetközi gumiabroncs tesztek helyettesítik. A tesztelés során évről évre egy-egy népszerű autótípusra szerelik fel a gyártók abroncsait, majd hasonlítják össze ezek tulajdonságait. A menetpróbákon a száraz és nedves aszfalton mért fékút, a menetzaj, a kanyarsebesség, valamint a kopásállóság az elsődleges szempontok, amelyek alapján értékelik a vizsgált abroncsok teljesítményét.
A teszteredmények összehasonlítása önmagában persze nem különösebben szórakoztató olvasmány, azonban ezekből az is kiderül, hogy az egyes termékek mely jellemzőik alapján tűnnek ki a mezőnyből – vagy éppen miért nem javasolják a használatukat. Előfordul ugyanis, hogy bár valamelyik abroncs kiemelkedően jól szerepel nedves vagy száraz úton, de például az abroncskopás terén már egyáltalán nem mutat elfogadható eredményt. Ezért aztán ez a termék nem feltétlenül a legjobb választás azok számára, akik hosszabb távokat tesznek meg – hívja fel a figyelmet a szakember.
„A megfelelő abroncs kiválasztásához az autózási szokásainkat és az igényeinket is figyelembe kell venni”
– mutat rá Majoros Ferenc. Nem mindegy, mennyit autózunk egy évben, jellemzően milyen utakat járunk be, milyen a vezetési stílusunk, milyen teljesítményű az autónk vagy, hogy az eddig használt abroncsok mennyire szolgálták ki az igényeinket.
„Vegyük sorra a szempontokat, és mérlegeljük, mi a legfontosabb a számunkra azon túl, hogy az abroncs kiemelkedő teljesítményt nyújtson tapadás és kezelhetőség terén akár a legnagyobb hidegben is.”
Egy új abroncsgarnitúra megvásárlása jelentős tétel a családi költségvetésben, ráadásul többségünk nem is különösebben rutinos vásárló – ne féljünk a szakember segítségét kérni, hogy megtaláljuk a számunkra legoptimálisabb megoldást. A gumiszervizek ráadásul a szakszerű tanácsadáson és a szerelésen kívül számos egyéb, kiegészítő szolgáltatást is kínálnak az autósok számára. Ilyen szolgáltatás például az egyre népszerűbb bértárolás, ami elsősorban a nagyvárosi, kevés otthoni tárolókapacitással rendelkezdő autósok számára jelent kényelmes megoldást a nyári abroncsgarnitúra tárolására a következő szezonig.
Érdemes hát, nagy tapasztalattal rendelkező helyi szervizekben kikérni a szakemberek véleményét, hiszen az igényeinknek legjobban megfelelő abroncs kiválasztásán felül a szakszerű szerelés, tárolás, és az egyéb szolgáltatások is a kényelmünket és biztonságunkat szolgálják.
Mozgásban
A Hankook téli gumiabroncsai öt aktuális teszten is kiváló eredményeket értek el
 
														A Hankook prémium gumiabroncsgyártó kiváló eredményeket ért el a legutóbbi téli gumiabroncs-teszteken: a kompakt terepjárókhoz és középkategóriás személyautókhoz készült Hankook Winter i*cept RS3, a személyautókra szabott Hankook Winter i*cept evo 3, valamint a terepjárókhoz ajánlott Hankook Winter i*cept evo 3 X öt összehasonlító tesztben is jól teljesített, kiegyensúlyozott teljesítményével, kiváló biztonsági tartalékaival és lenyűgöző hatékonyságával.
Hankook Winter i*cept RS3: biztonságos kezelhetőség kedvezőtlen körülmények között
A népszerű 215/55 R17 méretben a Hankook Winter i*cept RS3 „példás” minősítést kapott az Auto Bild Allrad kompakt SUV modellek téli gumiabroncs-tesztjén (2025. október 16-i szám). Összesen tizenkét teszt után a tesztelők a következőre jutottak: „fékezési szakértő havas és nedves utakon, kiváló tapadás havon”. A Hankook Winter i*cept RS3 a tesztben szereplő összes téli gumiabroncs közül a legjobb eredményeket érte el a havas és nedves utakon történő fékezés, az aquaplaning értékelések, a nedves körpálya és a száraz kezelhetőség terén.
A Hankook Winter i*cept RS3 – 215/55 R17 méretben az „Auto, Motor und Sport” magazin téli gumiabroncs-tesztjén is „nagyon jó” minősítést kapott a kombi és kis SUV-k kategóriában, (2025. szeptember 25-i szám). „A legrövidebb féktávolság havon, biztonságos kanyarodás nedves úton, a legjobb védelem aquaplaning ellen. Nagyon pontos vezetési jellemzők, szinte hasonlóak a nyári gumiabroncsokéhoz, bőséges tartalékkal a száraz kanyarokban” – dicsérte a magazin.
Hankook Winter i*cept evo 3: jó teljesítmény a havon, alacsony kopás
Top értékeléseket kapott a Hankook Winter i*cept evo 3 is, a sportos kompakt modellek esetében népszerű 225/40 R18 méretben. Az Auto Bild nagy téli gumiabroncs összehasonlításán (2025. október 9-i szám) a prémium gumiabroncs „jó” minősítést szerzett. A gumiabroncs különösen a kezelhetőség és a tapadás terén mutatta meg erősségeit a havon. Az ítélet: „hóspecialista” „remek ár-érték aránnyal.” A Hankook Winter i*cept evo 3 ugyanakkor a „kanyarodási aquaplaning nedves utakon” kategóriában is lenyűgöző volt, a legjobb oldalgyorsulási értékkel az összes tesztelt téli gumiabroncs közül.
A Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18 méretben szintén „jó” minősítést szerzett az ADAC értékelésén. Európa legnagyobb autóklubjának tesztelői különösen pozitív értékelést adtak a környezeti- és költség kategóriákban. A Hankook Winter i*cept evo 3 “nagyon magas várható élettartamot és minimális kopást mutat. A hatékonysága lenyűgöző, köszönhetően alacsony súlyának és üzemanyag-fogyasztásának.” A biztonsággal kapcsolatos kategóriákban a gumiabroncs szintén jó eredményeket ért el nedves és száraz utakon.
Hankook Winter i*cept evo 3 X: a legjobb SUV-gumiabroncs
A Hankook Winter i*cept evo 3 X 235/50 R19 méretben szintén szintén kiválóan teljesített az Auto Bild Sportscars téli gumiabroncs sportos SUV-modellek téli gumiabroncsainak tesztjén (11/2025 szám), ahol szintén „jó” minősítést kapott. A tesztelők ítélete: „minden kategóriában egyenletesen jó teljesítményt nyújtó, sokoldalú gumiabroncs”. A Hankook gumiabroncs különösen a biztonság szempontjából fontos, havas és nedves felületen történő fékezés tesztjein teljesített kiválóan. A havas felületen végzett szlalom tesztben is az egyik legjobbnak bizonyult.
| Téli gumiabroncsteszt | |||
| Média | Gumiabroncs | Méret | Teszteredmény | 
| Auto Bild Allrad | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Példás | 
| Auto Motor und Sport | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Nagyon jó | 
| Auto Bild | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó | 
| ADAC | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó | 
| Auto Bild Sportscars | Hankook Winter i*cept evo 3 X | 235/50 R19 | Jó | 
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude
 
														Hamarosan megérkezik Európába a vadonatúj Prelude e:HEV sportkupé. A fejlett hibrid hajtásláncra épülő, Honda S+ Shift rendszerrel felszerelt modell a Hondákra jellemző vezetési élménnyel ajándékozza meg a tulajdonosokat és energiahatékonyság terén is a maximumot hozza.
A Prelude 25 év után tér vissza a márka választékába, és immáron hatodik nemzedékét ismerheti meg a közönség. Az újoncot a vitorlázórepülők időtlen kecsessége és eleganciája ihlette, s mivel nemcsak könnyen kezelhető, hanem elképesztően gyors is, szinte szárnyal az utakon. Ez az alacsony, széles arányokon felül a Civic Type R-ből átvett futóműnek is betudható, melynek szerves része az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer és a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer (AHA).
Ez a gondolkodásmód érhető tetten a hívogató utastéren is, ami a vitorlázók pilótafülkéjére hasonlít, ugyanakkor kényelmes, praktikus és kizárólag prémium anyagokból épül fel. Mindezt a Honda SENSING vezetéstámogató rendszerrel fejelték meg a szakemberek, így a menetbiztonság is elsőrangú.
Hans de Jaeger, a Honda Motor Europe vezető alelnöke így nyilatkozott:
„A Honda Prelude visszatérése azóta tartja lázban a vezetés megszállottjait, hogy 2023 októberében bemutattuk tanulmánymodellt. Ez a név mindig egyet jelentett a jövőbe mutató, újító szellemiségben fogant műszaki megoldásokkal, s nincs ez másként most sem. Végtelenül kecses és elegáns megjelenésével, Honda S+ Shift rendszerével és ultramodern, teljes értékű hibrid hajtásláncával a vezetőt és az utasokat is elkényezteti. Ebből az autóból soha senki nem szeretne majd kiszállni.”
Honda S+ Shift
A gyors, automatikus fokozatváltások hangját, illetve érzetét szimuláló Honda S+ Shift új szintre emeli a vezetési élményt, különösképp, hogy az Aktív Hangszabályozóval (ASC) dolgozik együtt, ami mindig a fordulatszámhoz, illetve a jármű sebességéhez igazítja a motorhangot, ezáltal még természetesebbek a gyorsítások. A rendszert Linear Shift Control névre keresztelte a Honda és egy nyolcfokozatú váltó működését utánozza, hogy még szorosabb legyen a kötelék a vezető és az autó között.
További előnye, hogy a kormány mögött elhelyezett fülekkel kezelhető, tehát ha a Honda S+ Shift aktív, a lassítás mértékének szabályozása helyett a „sebességfokozatok” között kapcsolhat a pilóta, akárcsak egy robotizált erőátvitel esetében. A visszaváltások szintén precízek, ugyanis a Honda S+ Shift a motorfékhatást és a fordulatszámot igazító gázfröccsöt is utánozza a még hitelesebb benyomás érdekében.

Honda’s all-new Prelude e:HEV sports coupe
Fejlett e:HEV hajtáslánc
A Honda több mint 25 éve fejleszt hibrid hajtásláncokat, és egyedülállóan gazdag tapasztalatait a Prelude e:HEV rendszerének kidolgozásakor is kamatoztatta. A teljes értékű, azaz full hibrid hajtáslánc egy 2,0 literes, benzines erőforrásra és két kis tömegű villanymotorra épül, s nem kevesebb, mint 184 LE-s (135 kW) összteljesítményt ad le. Rugalmassága, közvetlensége, hatékonysága és kifinomultsága egyaránt példaértékű, nem meglepő hát, hogy a vezetési élmény is lehengerlő.
Hogy működése mindig az aktuális viszonyokhoz, illetve a vezető kedvéhez, stílusához igazodjon, a mérnökök négyfokozatú, egyetlen gombbal kezelhető üzemmód-szabályozóval is ellátták a modellt. Ezzel Komfort, GT, Sport és Egyéni (individual) program közül választhat a vezető, és annak tudatában módosíthatja a karakterisztikát, hogy a hajtáslánc, a felfüggesztés és a kormánymű viselkedése is elvárásainak megfelelően változik.
Páratlan kezelhetőség, kényelem és használati érték
Az új Prelude fejlesztésekor az volt az egyik legfőbb célkitűzés, hogy minden helyzetben erős, fordulékony és közvetlen legyen, s a lehető legpontosabb visszajelzéseket adja, ezért a legendás Civic Type R futóművét kapta meg. A fejlett, több lengőkaros, adaptív lengéscsillapítókkal ellátott felfüggesztés működését a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer legújabb változata felügyeli, így tényleg mindig remek az úttartás és a menetkomfort.
A vezetőközpontú, széles látómezőt biztosító, zavaró részletektől mentes utastérből ösztönösen és élvezetesen irányítható az autó, s mivel az összeszerelési és az anyagminőség messze átlagon felüli, a minőségérzet is az. A vásárlók kétféle kétszínű kárpitozás közül választhatnak: fehér-kék és fekete-kék.
A személyre szabható 10,2”-os képátlójú digitális műszeregység egyedi Prelude-grafikákat és színösszeállításokat kínál a különféle menetüzemmódokhoz. A mobilkommunikációs rendszer középpontjában Apple CarPlay- (vezeték nélküli) és Android Auto-kompatibilis, 9”-os érintőképernyő áll, ehhez kapcsolódik a Bose-zal közösen fejlesztett, nyolc hangszórós hifi.
Miként a hatalmas hátsó ajtó mögött megbúvó, 663 literes csomagtartó is bizonyítja, a letisztult, áramvonalas kocsitest ellenére az új, négyszemélyes Prelude helykínálat és használhatóság tekintetében is az élvonalba tartozik. A vásárlók négy fényezés közül választhatnak, melyek között a Meteoroid Grey Metallic, a Crystal Black Pearl és a Racing Blue Pearl mellett az új, gyönyörű Moonlit White Pearlt is ott találjuk.
Ahogy azt a Hondától megszokhattuk, a menetbiztonság most is elsődleges volt, ezért a Honda SENSING rendszer legújabb változatát kapta meg a Prelude. Mindemellett az Adaptív Sebességrögzítőt, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszert és a Sávtartó Asszisztenst is továbbfejlesztették, hogy minden eszköz a sportkupék sajátos jellemvonásainak megfelelően végezze feladatát, és a vadonatúj Prelude e:HEV a lehető legtöbbet adhassa tulajdonosának.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
 
														A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
- 
																	Ipar2 hét agoHatékonyabb vízgazdálkodás digitális megoldásokkal 
- 
																	Mozgásban2 hét agoÚj motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke 
- 
																	Ipar2 hét agoA Kingston Technology 2024-ben is megőrizte vezető helyét a DRAM-modulok eladásában 
- 
																	Ipar2 hét agoAntimikrobiális anyagot mutatott be az LG a németországi K Show-n 
- 
																	Okoseszközök2 hét agoA Google már nem keres – gondolkodik! Az AI forradalom felforgatja a szabályokat 
- 
																	Gazdaság2 hét agoAz AI korában a STEM szakmák is jövőállóak 
- 
																	Gazdaság1 hét agoNem babusgatásra, fejlesztésre van szüksége a Z generációnak a munkahelyeken 
- 
																	Gazdaság1 hét agoA Samsung már hatodik éve őrzi élvonalbeli helyét a Best Global Brands listán 

 
																	
																															 
									 
																	 
									 
																	 
									 
																	 
									 
																	 
									 
																	 
									 
																	

 
											 
											 
											 
											 
											
 
											 
											 
											 
											 
											 
			 
		 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
										 
																			 
										 
																			 
										 
																			 
										 
																			 
										 
																			 
										 
																			 
										 
																			 
										