Mozgásban
Induljon a téli üzemmód!
Napokig tartó, a közlekedést megbénító havazásra Magyarországon egyre ritkábban lehet számítani, az időjárás azonban egyre szélsőségesebb: a viszonylag enyhe téli napokat gyakran átmenet nélkül követi erős lehűlés sok csapadékkal. A telet tehát nem szabad félvállról venni, aki pedig autóba ül, annak a rossz látási viszonyok mellett a csúszós utakra is fel kell készülnie. A Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetőjét, Tomin Istvánt és Majoros Ferencet, a Ma-Vi Gumiszerviz Kft. tulajdonosát kérdezte arról, hogyan készüljünk fel a zimankós hónapokra.
Noha az elmúlt években az átlagosnál enyhébbek voltak az európai – így a hazai – telek is, ez az évszak mégis sokszor kellemetlen meglepetéseket tartogat. Alig néhány éve, 2017-ben például 30 éves hidegrekordok dőltek meg, amikor a hónap leghidegebb éjszakáján mínusz 28,1 fokig süllyedt a hőmérő higanyszála Tésán. A szélsőséges időjárást várhatóan idén sem ússzuk meg: az MTA kutatói szerint „Európában minden eddiginél kiszámíthatatlanabbá válik az időjárás”, ezért fel kell készülnünk arra, hogy az enyhébb időszakokat időről időre extrém hidegbetörések szakítják meg. A téli gumikat tanácsos tehát időben felszerelni. Annál is inkább, mivel itthon többnyire nem a havas úttest jelenti a legnagyobb veszélyt, hanem a hideg aszfalt és a vizes, párás útburkolat kombinációja – figyelmeztet Tomin István.
Ne bízzuk a szerencsére
„Megnyugtató, hogy a hazai gépjármű-tulajdonosok egyre nagyobb arányban fordítanak figyelmet az évszaknak megfelelő abroncsok felszerelésére, és egyre kevesebben vannak azok, akik szkeptikusak a téli abroncsok előnyeivel kapcsolatban”
– mondja Majoros Ferenc, a Ma-Vi Gumiszerviz Kft. tulajdonosa. Ennek ellenére időről időre elhangzik az az ellenérv, miszerint 30 évvel ezelőtt még csak nem is hallottunk téli gumikról, mégis elboldogultunk valahogy”. Ez kétségkívül igaz, azonban azt is vegyük számításba, hogy néhány évtizeddel ezelőtt nem a mai, elképesztően nagy teljesítményű autókkal és távolról sem ekkora forgalomban „boldogultunk”. Ha innen közelítjük meg a kérdést, könnyű belátni, hogy a biztonságot ma már felelőtlenség a véletlenre bízni: független tesztek sora igazolja, hogy az évszaknak megfelelő abroncsgarnitúrával magabiztosabban, biztonságosabban autózhatunk.
Mérjük fel az igényeinket
Ha tavasszal úgy ítéltük meg, hogy a tavalyi garnitúra kibír még egy szezont, és gondoskodtunk a megfelelő tárolásról is, akkor nincs más dolgunk, mint időpontot kérni a gumiszerviztől a cserére. Ha azonban új téli abroncsok vásárlása mellett döntünk, már nem vagyunk annyira egyszerű helyzetben: a választék hatalmas, és az átlag autós könnyen elvész a műszaki jellemzők között.
A döntést tovább nehezíti, hogy a gyártók is évről évre újabb, továbbfejlesztett termékekkel rukkolnak elő. A Hankook például személyautók és SUV-k számára nem is egy, hanem rögtön kettő újonnan fejlesztett, ultramagas teljesítményű abronccsal készül a 2020-as téli szezonra. A gyártó új prémium termékeit kifejezetten a nyugat- és közép-európai téli körülményekhez fejlesztették, és Európa vezető autós magazinja, az Auto Bild független, mindenre kiterjedő tesztje alapján a Hankook Winter i*cept evo 3 abroncsa a legmagasabb, „Kiemelkedő” értékelést kapta.
Kipróbálják helyettünk
„Meglehet, hogy megkönnyítené a választást, ha magunk is több téli szettet próbálhatnánk ki”
– ismeri el Tomin István. Ez azonban rendkívül körülményes és időrabló művelet lenne. A személyes kipróbálást – legalábbis részben – a független nemzetközi gumiabroncs tesztek helyettesítik. A tesztelés során évről évre egy-egy népszerű autótípusra szerelik fel a gyártók abroncsait, majd hasonlítják össze ezek tulajdonságait. A menetpróbákon a száraz és nedves aszfalton mért fékút, a menetzaj, a kanyarsebesség, valamint a kopásállóság az elsődleges szempontok, amelyek alapján értékelik a vizsgált abroncsok teljesítményét.
A teszteredmények összehasonlítása önmagában persze nem különösebben szórakoztató olvasmány, azonban ezekből az is kiderül, hogy az egyes termékek mely jellemzőik alapján tűnnek ki a mezőnyből – vagy éppen miért nem javasolják a használatukat. Előfordul ugyanis, hogy bár valamelyik abroncs kiemelkedően jól szerepel nedves vagy száraz úton, de például az abroncskopás terén már egyáltalán nem mutat elfogadható eredményt. Ezért aztán ez a termék nem feltétlenül a legjobb választás azok számára, akik hosszabb távokat tesznek meg – hívja fel a figyelmet a szakember.
„A megfelelő abroncs kiválasztásához az autózási szokásainkat és az igényeinket is figyelembe kell venni”
– mutat rá Majoros Ferenc. Nem mindegy, mennyit autózunk egy évben, jellemzően milyen utakat járunk be, milyen a vezetési stílusunk, milyen teljesítményű az autónk vagy, hogy az eddig használt abroncsok mennyire szolgálták ki az igényeinket.
„Vegyük sorra a szempontokat, és mérlegeljük, mi a legfontosabb a számunkra azon túl, hogy az abroncs kiemelkedő teljesítményt nyújtson tapadás és kezelhetőség terén akár a legnagyobb hidegben is.”
Egy új abroncsgarnitúra megvásárlása jelentős tétel a családi költségvetésben, ráadásul többségünk nem is különösebben rutinos vásárló – ne féljünk a szakember segítségét kérni, hogy megtaláljuk a számunkra legoptimálisabb megoldást. A gumiszervizek ráadásul a szakszerű tanácsadáson és a szerelésen kívül számos egyéb, kiegészítő szolgáltatást is kínálnak az autósok számára. Ilyen szolgáltatás például az egyre népszerűbb bértárolás, ami elsősorban a nagyvárosi, kevés otthoni tárolókapacitással rendelkezdő autósok számára jelent kényelmes megoldást a nyári abroncsgarnitúra tárolására a következő szezonig.
Érdemes hát, nagy tapasztalattal rendelkező helyi szervizekben kikérni a szakemberek véleményét, hiszen az igényeinknek legjobban megfelelő abroncs kiválasztásán felül a szakszerű szerelés, tárolás, és az egyéb szolgáltatások is a kényelmünket és biztonságunkat szolgálják.
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Az összetett harmadik helyén zárta Molnár Martin a brit F4 idei szezonját
A magyar versenyző történelmet írt és hét F1-es superlicence-pontot is szerzett.
Brands Hatch-ben zárult a brit Forma–4 idei szezonja, egyúttal Molnár Martin F4-es pályafutása. A magyar versenyző az összetett harmadik helyén végzett, amivel magyar autósport-történelmet írt, az idén már nem először.
2 győzelem, 6 második hely, 2 harmadik hely, 3 pole pozíció. Ez Molnár Martin idei mérlege a brit Forma–4-ben, amivel a Virtuosi Racing pilótája az összetett 3. helyén zárta az évet a bajnok Fionn McLaughlin és a második helyezett James Piszcyk mögött. Magyar versenyző FIA által elismert formaautós bajnokságban még soha nem végzett ilyen kiemelkedő eredménnyel, így Martin ismét magyar autósport-történelmet írt, miután korábban ő lett az első magyar, aki futamot nyert és pole-t szerzett FIA-sorozatban. A harmadik helyének köszönhetően egyben ő lett az első olyan magyar versenyző is, akinek a neve felkerült a Forma–1-es superlicence-pontokat összegző táblázatba, hiszen a 3. helyért 7 ilyen pont jár.
Ami az utolsó versenyhétvégét illeti, Martin igyekezett kiélvezni annak minden pillanatát, miközben 5., 7. és 6. helyezésekkel fejezte be a szezont.
„Az idény előtt elfogadtam volna az összetett harmadik helyet, míg év közben természetesen voltak olyan időszakok, amikor nem, hiszen vezettem is a pontversenyt. Összességében viszont nem lehetek elégedetlen azzal, hogy a harmadik helyen végeztem egy ilyen erős bajnokságban, ilyen kiváló ellenfelek ellen. Ezúton is gratulálok mindegyiküknek, különösen Fionnak és James-nek. Igyekeztem élvezni az utolsó futamokat, amelyek eléggé eseménytelenül alakultak, lévén ezen a pályán nagyjából lehetetlen előzni”
– kezdte értékelését a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.
„Eközben nemcsak az F4-es kategóriától, hanem a Virtuosi Racing csapatától is búcsúztam, noha remélem, a jövőben még keresztezik egymást az útjaink – folytatta Martin. – Mindent köszönök nekik, hiányozni fognak, és soha nem fogom elfelejteni, hogy velük tettem meg az első lépéseket; náluk váltam autóversenyzővé; majd velük lettem tavaly újoncbajnok; nyertem először futamot és szereztem pole pozíciót. Ezek az emlékek örökre velem maradnak.”
„Úgy érzem, hogy pozitív lezárása volt ez az idei évnek, és ha tavaly ilyenkor valaki elém tette volna a papírt, hogy Martin az összetett harmadik helyén zár, rögtön aláírtam volna – értékelt Kiss Pál Tamás, a Martin pályafutását menedzselő Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője. – Jó évet tudhat maga mögött győzelmekkel és dobogós helyezésekkel, miközben első magyarként ért el ilyen kiemelkedő eredményt, amit már senki nem vehet el tőle. Noha nem mindig sikerült eredményre váltani a tempóját, egész évben bizonyította, hogy a leggyorsabb versenyzők egyike.”
„Két éve ült először versenyautóban, ennyi idő alatt jutott el oda, hogy egy ilyen nívós mezőnyben és sorozatban harcban volt a bajnoki címért. Nagyon büszke vagyok rá és az idén nyújtott teljesítményére, az érettségére és arra, ahogyan helytállt a nehéz helyzetekben. Egyúttal büszke vagyok arra is, hogy a részese lehetek ennek az utazásnak, és itt szeretném megköszönni a Virtuosi Racingnek ezt a két közös évet.”
„Nagyon hamar eldöntöttük, hogy náluk szeretnénk versenyezni a brit F4-ben, ami utólag nézve a lehető legjobb döntésnek bizonyult. Az első pillanattól kezdve partnerként és családtagként kezeltek – ugyanazt a szemléletmódot tapasztaltam meg náluk, amit tizenegy évvel ezelőtt versenyzőként, ezért pedig nagyon hálás vagyok – mondta a korábban a Virtuosi Racing színeiben is versenyző ex-pilóta. – Egész szezonban kifogástalan munkát végeztek, hiszen Martinnak egyszer sem kellett feladnia versenyt műszaki probléma miatt, miközben hétvégéről hétvégére gyors autót kapott. Mostantól a következő kihívásra és lépcsőfokra koncentrálunk.”
Az utolsó versenyhétvége részletes eredményei ITT, a bajnokság végeredménye pedig ITT érhető el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A Tesla új Supercharger állomást nyit Magyarországon
A Tesla megnyitotta első V4 Supercharger állomását Magyarországon a pécsi Shopland Bevásárlóparkban, a Makay István úton. Az új töltőponton 8 oszlop áll az autósok rendelkezésére, amelyek egyenként akár 250 kW teljesítményre is képesek.
A töltők nemcsak a Tesla alkalmazáson keresztül érhetők el, és nem kizárólag Tesla-tulajdonosok számára, más elektromos járművek vezetői is használhatják őket. A hosszabb töltőkábeleknek köszönhetően nőtt a kompatibilitás, sőt hamarosan bankkártyával, applikáció nélkül is lehet fizetni. Mindössze 15 perc alatt akár 275 kilométer hatótáv tölthető.
A töltőállomás közelében számos üzlet és étterem várja a látogatókat, a helyszínt a Tesla ügyfél-szavazásos „Voting Winner” programja alapján választották ki. Ez a 11. Supercharger állomás Magyarországon, és jól mutatja a Tesla V4 töltők folyamatos terjeszkedését az országban. Jelenleg több mint 120 töltőpont üzemel 11 különböző lokáción.
A pécsi töltőpont az első olyan Tesla töltőállomás, amely a Shopper Park Plus Nyrt-vel együttműködésben valósult meg. A zöld ingatlanbefektetéseket előnyben részesítő vállalat célja a portfóliójához kapcsolódó ökológiai lábnyom csökkentése. A Shopper Park Plus az Adventum Grouppal közösen támogatja a Teslát a stratégiailag fontos helyszínek kiválasztásában és a töltőhálózat bővítésében, ezzel megkönnyítve az e-mobilitást a gyorsan növekvő felhasználói kör számára.
A Tesla ezzel új szolgáltatást nyújt a bevásárlópark látogatóinak, és a forgalmat is növeli.
Meghívó a nyitóeseményre
Az ünnepélyes megnyitó alkalmából a Tesla különleges eseményt szervez, ahol a látogatók kipróbálhatják a legújabb Tesla modelleket és az új töltőállomásokat.
Időpont: 2025. október 17.
Helyszín: Shopland Pécs
7634 Pécs, Makay István út 7.
További információk:
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?
-
Gazdaság2 hét ago
Stratégiai megállapodás a jövő gazdasági szakembereiért
-
Ipar2 hét ago
Miközben az AI-felkészültségünk javul, a mesterséges intelligencia iránti bizalmatlanságunk fokozódik
-
Okoseszközök2 hét ago
Így válhat a Samsung Galaxy Watch8 okosóra-széria a biohackerek ideális technológiai társává
-
Ipar2 hét ago
Új kutatásokat és kezdeményezést jelentett be a Schneider Electric a New York-i Klímahéten
-
Mozgásban2 hét ago
Kupé és cabrio kivitelben is megérkezett a Maserati új szupersportautója, az MCPURA
-
Tippek2 hét ago
A tudatos AI-használat a túlélőképesség záloga
-
Szórakozás2 hét ago
HackTheMall: Innovációs verseny a jövő vásárlói élményéért