Mozgásban
Autósként a korlátozott ünnepi forgatagban
Hogyan ne legyen egy egyszerű parkolás rémálom az ünnepek alatt?
A nagyvárosokban parkolóhelyet találni az átlagos napokon sem könnyű, az ünnepek előtt azonban a szokásosnál is nagyobb zsúfoltságra számíthatunk – hát még az ingyenes parkolás időszakában!
Noha idén várhatóan sokan inkább az interneten szerezzük be a karácsonyi ajándékok zömét, kevesebb lesz a rokonlátogatás – vagy csak szűkebb családi körben ünnepelünk – a városközpontokban és a nagyobb áruházak környékén aligha csillapodik számottevően a forgalom. A szűk belvárosi utcákban gyakran nincs más választásunk, mint hogy szorosan a járdaszegély mellett vagy éppen a járdán parkoljunk. Ilyenkor nemcsak az idegeink, hanem az abroncsaink is fokozott terhelésnek vannak kitéve. A Hankook szakértői összefoglalták a legfontosabb tudnivalókat arról, hogyan óvhatjuk abroncsaink épségét manőverezés közben.
Különleges időket élünk, most némileg nehezebb autósnak lenni a korlátozások és az ingyenes parkolás lehetősége miatt. Jelenleg még fontosabb, hogy körültekintőek legyünk, közlekedjünk megfontoltan, tervezzünk előre, kövessük figyelemmel a rendkívüli szabályozásokat, illetve tartsuk is be azokat, és legyünk türelmesek embertársainkkal. A parkolás pedig olyan általános hétköznapi tevékenységgé vált, ami kiváltképp kellemetlen percek elé állíthat minket.
Nem csak a fővárost érintő probléma, hogy a parkolóhelyek száma nem képes lépést tartani a hazai autóállomány rendületlen növekedésével. Különösen a belvárosokban vannak nehéz helyzetben az autósok: zsebkendőnyi helyekre próbálunk parkolni szűken, hátramenetben, párhuzamosan, és – hogy ne tartsuk fel a többi közlekedőt – lehetőleg gyorsan. A parkolóradar és a tolatókamera mindenképpen előny, ha a többi autóval való ütközés elkerüléséről van szó, az éles járdaszegélyektől azonban ezek sem óvnak meg minden esetben. Mire ügyeljünk tehát, ha a karácsonyi forgatagban az utolsó szabad helyre próbáljuk beügyeskedni az autónkat?
Párhuzamos parkolás: nem csak a dísztárcsánk bánhatja
Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy az éles peremek nem tesznek jót az abroncsoknak. A jobbik eset, ha „csak” a felnit vagy a dísztárcsát húzzuk meg párhuzamos parkolás közben. Rosszabb esetben az abroncs oldalfalát is felsértheti a járdaszegély. A kevésbé rutinos sofőrök ráadásul sokszor észre sem veszik, hogy az autó teljes súlyával a járda pereméhez préseli a gumikat és csak az autóból kiszállva szembesülnek az „eredménnyel”. A megoldás a rutin és a türelem: ha a parkolási manőver közben döccenést érzünk, guruljunk el pár centire a szegélytől és korrigáljuk az ívet.
Apropó, manőver.
„Az egyik leggyakoribb hiba, amit a sofőröktől látunk, hogy parkolás közben a mozdulatlan autó kormányát tekergetve igyekeznek a megfelelő szögbe állítani a kerekeket. Annak idején az autósiskolában az oktatónk bizonyára igen morcosan nézett ránk, ha ilyesmivel próbálkoztunk: a rásegítés miatt szinte észre sem vesszük, milyen nehezen fordul ilyenkor a kerék, az abroncsainkat és a kormányművet azonban komoly terhelésnek tesszük ki. Ezt könnyen elkerülhetjük azzal, ha előbb megmozdítjuk az autót és úgy korrigálunk”
– fogalmazott Tomin István, a Hankook műszaki osztályának vezetője. Forgalmas, szűk utcákban persze előfordul, hogy nincs lehetőségünk erre, ezért ez az egyébként gumigyilkos gyakorlat mégis a bocsánatos bűnök közé tartozik.
A járdaszegélyek sem kímélik az abroncsokat
Sokkal alattomosabb és veszélyesebb azonban, ha járdaszegélynek vagy padkának ütközünk.
„Az éles perem felsértheti az abroncs szövetvázát, a karkaszt is, és az ilyen sérülés könnyedén defektet okozhat. Ilyenkor nem csupán az abroncs sérüléseitől kell tartanunk: egy komolyabb ütközés a futóműben is kárt tehet. Ha mégis járdán kell parkolnunk, lassan és lehetőleg minél nagyobb szögben kíséreljük meg a manővert”
– tanácsolja Schrancz László, a Technology Team Process & Design Unit vezetője. Győződjünk meg arról is, hogy egyik abroncs sem lóg le a járda széléről, ha pedig úgy látjuk, hogy valamelyik abroncs a peremhez nyomódik, érdemes venni a fáradságot és pár centivel arrébb gurítani az autót.
Van megállás a lejtőn
Létezik ugyanakkor olyan eset is, amikor kifejezetten tanácsos finoman a szegélyhez érinteni az abroncsokat: ha lejtőn állunk meg. Amellett ugyanis, hogy sebességben hagyjuk a váltót és behúzzuk a kéziféket, a nagyobb biztonság érdekében tanácsos lenne kiékelni a kerekeket is, mielőtt magára hagyjuk az autónkat. Az ékelés persze nem mindig életszerű, és sokszor túlzásnak is tűnhet ez az óvintézkedés. Alapszabály viszont, hogy a kerekeket úgy kell elforgatni, hogy az autó súlya a járdaszegély felé gördítse őket, mert véletlen elindulás esetén így keletkezik a legkisebb kár a járműben és annak környezetében.
Az ünnepek környékén mindenki feszültebb a szokásosnál: rengeteg az elintéznivaló és kevés az idő, 2020 pedig különösen próbára tett mindannyiunkat. Vezessünk most még türelmesebben, még körültekintőbben, tegyük ezeket a heteket egy kicsit könnyebbé saját magunk és mások számára is.
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.
„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.
„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”
Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.
A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.
A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.
Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.
Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Ipar2 hét ago
Papír helyett digitalizáció: nemzetközi trendekhez illeszkedő megoldásokkal spórol több tonna papírt a SPAR
-
Gazdaság2 hét ago
A kriptobefektetők 66%-a növelni tervezi befektetéseit









