Connect with us

Mozgásban

Autósként a korlátozott ünnepi forgatagban

Hogyan ne legyen egy egyszerű parkolás rémálom az ünnepek alatt?

A nagyvárosokban parkolóhelyet találni az átlagos napokon sem könnyű, az ünnepek előtt azonban a szokásosnál is nagyobb zsúfoltságra számíthatunk – hát még az ingyenes parkolás időszakában!

Noha idén várhatóan sokan inkább az interneten szerezzük be a karácsonyi ajándékok zömét, kevesebb lesz a rokonlátogatás – vagy csak szűkebb családi körben ünnepelünk – a városközpontokban és a nagyobb áruházak környékén aligha csillapodik számottevően a forgalom. A szűk belvárosi utcákban gyakran nincs más választásunk, mint hogy szorosan a járdaszegély mellett vagy éppen a járdán parkoljunk. Ilyenkor nemcsak az idegeink, hanem az abroncsaink is fokozott terhelésnek vannak kitéve. A Hankook szakértői összefoglalták a legfontosabb tudnivalókat arról, hogyan óvhatjuk abroncsaink épségét manőverezés közben.

Különleges időket élünk, most némileg nehezebb autósnak lenni a korlátozások és az ingyenes parkolás lehetősége miatt. Jelenleg még fontosabb, hogy körültekintőek legyünk, közlekedjünk megfontoltan, tervezzünk előre, kövessük figyelemmel a rendkívüli szabályozásokat, illetve tartsuk is be azokat, és legyünk türelmesek embertársainkkal. A parkolás pedig olyan általános hétköznapi tevékenységgé vált, ami kiváltképp kellemetlen percek elé állíthat minket.

Nem csak a fővárost érintő probléma, hogy a parkolóhelyek száma nem képes lépést tartani a hazai autóállomány rendületlen növekedésével. Különösen a belvárosokban vannak nehéz helyzetben az autósok: zsebkendőnyi helyekre próbálunk parkolni szűken, hátramenetben, párhuzamosan, és – hogy ne tartsuk fel a többi közlekedőt – lehetőleg gyorsan. A parkolóradar és a tolatókamera mindenképpen előny, ha a többi autóval való ütközés elkerüléséről van szó, az éles járdaszegélyektől azonban ezek sem óvnak meg minden esetben. Mire ügyeljünk tehát, ha a karácsonyi forgatagban az utolsó szabad helyre próbáljuk beügyeskedni az autónkat?

Párhuzamos parkolás: nem csak a dísztárcsánk bánhatja

Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy az éles peremek nem tesznek jót az abroncsoknak. A jobbik eset, ha „csak” a felnit vagy a dísztárcsát húzzuk meg párhuzamos parkolás közben. Rosszabb esetben az abroncs oldalfalát is felsértheti a járdaszegély. A kevésbé rutinos sofőrök ráadásul sokszor észre sem veszik, hogy az autó teljes súlyával a járda pereméhez préseli a gumikat és csak az autóból kiszállva szembesülnek az „eredménnyel”. A megoldás a rutin és a türelem: ha a parkolási manőver közben döccenést érzünk, guruljunk el pár centire a szegélytől és korrigáljuk az ívet.

Apropó, manőver.

„Az egyik leggyakoribb hiba, amit a sofőröktől látunk, hogy parkolás közben a mozdulatlan autó kormányát tekergetve igyekeznek a megfelelő szögbe állítani a kerekeket. Annak idején az autósiskolában az oktatónk bizonyára igen morcosan nézett ránk, ha ilyesmivel próbálkoztunk: a rásegítés miatt szinte észre sem vesszük, milyen nehezen fordul ilyenkor a kerék, az abroncsainkat és a kormányművet azonban komoly terhelésnek tesszük ki. Ezt könnyen elkerülhetjük azzal, ha előbb megmozdítjuk az autót és úgy korrigálunk”

– fogalmazott Tomin István, a Hankook műszaki osztályának vezetője. Forgalmas, szűk utcákban persze előfordul, hogy nincs lehetőségünk erre, ezért ez az egyébként gumigyilkos gyakorlat mégis a bocsánatos bűnök közé tartozik.

A járdaszegélyek sem kímélik az abroncsokat

Sokkal alattomosabb és veszélyesebb azonban, ha járdaszegélynek vagy padkának ütközünk.

„Az éles perem felsértheti az abroncs szövetvázát, a karkaszt is, és az ilyen sérülés könnyedén defektet okozhat. Ilyenkor nem csupán az abroncs sérüléseitől kell tartanunk: egy komolyabb ütközés a futóműben is kárt tehet. Ha mégis járdán kell parkolnunk, lassan és lehetőleg minél nagyobb szögben kíséreljük meg a manővert”

– tanácsolja Schrancz László, a Technology Team Process & Design Unit vezetője. Győződjünk meg arról is, hogy egyik abroncs sem lóg le a járda széléről, ha pedig úgy látjuk, hogy valamelyik abroncs a peremhez nyomódik, érdemes venni a fáradságot és pár centivel arrébb gurítani az autót.

Van megállás a lejtőn

Létezik ugyanakkor olyan eset is, amikor kifejezetten tanácsos finoman a szegélyhez érinteni az abroncsokat: ha lejtőn állunk meg. Amellett ugyanis, hogy sebességben hagyjuk a váltót és behúzzuk a kéziféket, a nagyobb biztonság érdekében tanácsos lenne kiékelni a kerekeket is, mielőtt magára hagyjuk az autónkat. Az ékelés persze nem mindig életszerű, és sokszor túlzásnak is tűnhet ez az óvintézkedés. Alapszabály viszont, hogy a kerekeket úgy kell elforgatni, hogy az autó súlya a járdaszegély felé gördítse őket, mert véletlen elindulás esetén így keletkezik a legkisebb kár a járműben és annak környezetében.

Az ünnepek környékén mindenki feszültebb a szokásosnál: rengeteg az elintéznivaló és kevés az idő, 2020 pedig különösen próbára tett mindannyiunkat. Vezessünk most még türelmesebben, még körültekintőbben, tegyük ezeket a heteket egy kicsit könnyebbé saját magunk és mások számára is.

Mozgásban

Kátyúk, hőség, teli csomagtartó: Így tegye rendbe autóját a nyári stresszteszt után

Az augusztus a nyári szezon csúcspontja és a nagy hazatérések időszaka.

Több ezer kilométernyi autópálya, forró aszfalt, szerpentines hegyi utak és tengerparti murvás bekötők után az autók és utasaik élményekkel feltöltődve érkeznek haza. De mi a helyzet az utazás csendes hőseivel, az abroncsokkal? A Hankook, a világ egyik vezető abroncsgyártója biztonságunk érdekében egy gyors, 5 perces átvizsgálást ajánl, amely sokat elárulhat autónk állapotáról és segíthet a jövőbeli tudatos abroncsválasztásban is.

A nyári családi nyaralás valóságos stresszteszt az abroncsok számára. A teljes terhelés (család és csomagok), a tartósan magas sebesség az autópályán és az akár 50-60 Celsius-fokosra hevült aszfalt mind extrém igénybevételt jelentenek. Még ha útközben minden rendben is volt a gépjárművel, a hazaérkezés után érdemes egy pillantást vetni a gumikra, hogy a hétköznapi közlekedés is gondtalan maradhasson.

Gondoljunk az abroncsokra úgy, mint egy jó túracipőre egy hosszú hegyi túra után. Lehet, hogy semmi baja, de egy alapos tisztítás és átvizsgálás után derül csak ki, hogy bírni fogja-e a következő kihívást. A nyaralás utáni ellenőrzés nem ördöngösség, bárki elvégezheti a garázsban vagy a következő tankolásnál. Az első és legfontosabb a guminyomás. Nyaralás előtt, a megpakolt autóhoz ideális, magasabb nyomásértéket hazaérkezés után állítsuk vissza a jármű B-oszlopán vagy a tanksapka ajtaján feltüntetett normál értékre. Ezzel nemcsak az üzemanyag-fogyasztásunk lesz kedvezőbb a hétköznapokban, de az abroncsok egyenletes kopását is biztosítjuk

– mondta el Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője.

A szakértő mindemellett egy gyors vizuális ellenőrzést is javasol, amely sokat elárulhat az abroncsok állapotáról.

Vizsgáljuk meg alaposan az abroncsokat! Keressünk apró vágásokat, dudorokat vagy a futófelületbe ékelődött idegen tárgyakat, például kavicsokat vagy üvegszilánkokat. Különösen figyeljünk a rendellenes, féloldalas kopásra! Ha a gumiabroncs valamelyik oldala kopottabb a másiknál, az a futómű hibás beállítására utalhat, amit egy-egy rosszabb minőségű úton összeszedett kátyú is okozhatott. Egy ilyen apró jel időben történő felismerése komolyabb kiadásoktól kímélheti meg a gépjármű tulajdonosokat

– tette hozzá Tomin István.

A jövőre nézve pedig a nyaralás tapasztalatai lehetnek a legjobb iránymutatók. Mennyire volt zajos az abroncs az autópályán? Hogyan viselkedett egy hirtelen jött nyári záporban? Stabilnak éreztük az autót a kanyargós utakon? Ezek a személyes tapasztalatok segítenek legközelebb olyan abroncsot választani, amely tökéletesen illeszkedik a vezetési stílusunkhoz és szokásainkhoz, legyen szó akár a csendes suhanásról, akár a sportos teljesítményről. A Hankook széles termékkínálatában minden autós megtalálhatja a számára ideális, a nyári kihívásokra kifejlesztett, megbízható társat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Így alakítja át a jövőt a töltés, a parkolás és a navigáció digitalizációja

elektromos autó töltés
képek: Freepik

Az autóipar az elmúlt években látványos átalakuláson ment keresztül. Az elektromos autók térnyerése, az okos parkolási rendszerek elterjedése és a mesterséges intelligencia fejlődése alapjaiban változtatja meg a közlekedés élményét. A digitalizáció már nem csupán kényelmi funkciókat hoz, hanem a fenntarthatóság, a hatékonyság és a biztonság területén is forradalmat indít.

Elektromos autók és a töltési infrastruktúra fejlődése

Az elektromos járművek rohamos terjedésével párhuzamosan egyre fejlettebb töltési technológiák jelennek meg. A villámtöltők képesek akár 20-30 perc alatt jelentős hatótávot biztosítani, a vezeték nélküli indukciós töltés pedig a jövő egyik legígéretesebb megoldásaként ígérkezik.

A digitális töltőpont-kereső alkalmazások valós idejű adatokat nyújtanak a szabad állomásokról, a töltési sebességről és az árakról. Ez nemcsak a felhasználói élményt javítja, hanem az energiaelosztást is optimalizálja, így csökkentve a hálózati terhelést csúcsidőben.

elektromos autó parkolás

Az okos töltőrendszerek képesek figyelembe venni a felhasználói szokásokat, az áramtarifákat és a hálózati terhelést. Egyre több szolgáltató kínál dinamikus árazást, ami ösztönzi a sofőröket, hogy a kevésbé terhelt időszakokban töltsenek, ezzel csökkentve a villamosenergia-rendszer terhelését és a költségeket.

Okos parkolás a városokban

Az okos parkolás hozzájárul a forgalom csökkentéséhez és a parkolóhelyek hatékonyabb kihasználásához. A valós idejű parkolóhely-információkat biztosító applikációk nemcsak a sofőrök idejét takarítják meg, hanem a károsanyag-kibocsátást is mérséklik, hiszen kevesebb időt töltenek a járművek parkolóhely keresésével.

Már számos parkolóház Budapesten is rendelkezik szenzoros parkolórendszerrel, amely érzékeli a foglaltságot, és az adatokat a felhőbe továbbítja, ahol egy felhasználóbarát felületen jelennek meg. Ez lehetővé teszi, hogy a városok a parkolóhelyek kihasználtságát elemezzék, és a jövőben hatékonyabban tervezzék a parkolási infrastruktúrát.

A mobilapplikációk már nemcsak a helykeresésben segítenek, hanem a parkolás fizetését és hosszabbítását is lehetővé teszik, akár távolról is. Ez különösen hasznos, ha egy megbeszélés vagy váratlan forgalmi helyzet miatt tovább tart a parkolás, mint tervezted.

Navigáció mesterséges intelligenciával

A modern navigációs rendszerek már nem pusztán térképet és útvonalat kínálnak, hanem valós idejű forgalmi adatokat, útlezárásokra és balesetekre vonatkozó riasztásokat is. A mesterséges intelligencia képes folyamatosan tanulni a vezetési szokásaidból, és az optimális útvonalat ajánlani az adott napszakhoz és közlekedési helyzethez igazodva.

Az AI alapú rendszerek integrálják a különböző közlekedési módokat is: például javasolhatják, hogy a város bizonyos pontján válts autóról tömegközlekedésre vagy mikromobilitási eszközre, így csökkentve a dugóban töltött időt.

A hangvezérelt asszisztensek révén a sofőröknek kevesebbet kell a kijelzőre nézniük, ami növeli a biztonságot. A kiterjesztett valóság (AR) alapú kijelzők pedig a szélvédőre vetítve mutatják a navigációs utasításokat, a sebességet és a forgalmi információkat, így minden lényeges adat a látómezőben marad.

Hogyan kapcsolódnak ezek a technológiák egymáshoz?

Az elektromos töltés, az okos parkolás és az AI navigáció együttesen alakítják a jövő városi közlekedését. Egy olyan ökoszisztéma jön létre, amelyben a járművek, az infrastruktúra és a felhasználói adatok összhangban működnek. Ez nemcsak kényelmet, hanem hatékonyságot és fenntarthatóságot is jelent a mindennapi autóhasználatban.

A jövő autós technológiái nem elszigetelt újítások, hanem egymást erősítő megoldások, amelyek együtt képesek forradalmasítani a közlekedést – a töltéstől kezdve a parkoláson át a navigációig.

Ne feledd, a digitális megoldások használata nemcsak kényelmet, hanem környezettudatosságot is jelent: a hatékonyabb útvonaltervezés, a rövidebb parkolóhely-keresés és az optimalizált töltés mind hozzájárulnak a fenntarthatóbb városi élethez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Hankook Smart Work AM11+: Új gumiabroncs hulladékgazdálkodási vállalatok számára

A Hankook prémium gumiabroncsgyártó bemutatta új teherabroncsát, a Smart Work AM11+-t, amelyet helyi és regionális fuvarozásra fejlesztettek.

Az új modellt kifejezetten olyan, nagy igénybevételű utakra tervezték, amelyek gyakori megállásokkal, újraindulásokkal járnak, valamint fokozott strapabírást követelnek meg, mint például a hulladékgazdálkodási szektor, ahol a járművek abroncsai gyakran érintkeznek a járdaszegélyekkel.

Ezt szem előtt tartva a Hankook Smart Work AM11+ egyik legfontosabb jellemzője a beépített kopásvédelemmel és speciális jelzőkkel ellátott megerősített oldalfal. Ez az újítás hatékony védelmet nyújt a járdaszegélyekkel való érintkezésnél, és megkönnyíti a kopás ellenőrzését is. A gumiabroncs oldalán található három kopásjelző gyors ellenőrzést tesz lehetővé, elősegítve a biztonságot a mindennapi használat során.

A Hankook Smart Work AM11+ szeptembertől lesz elérhető 315/80 R22.5 méretben.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss