Connect with us

Mozgásban

Együtt a hosszabb akkumulátor-üzemidő érdekében

  • Technológiai együttműködés az akkumulátorok élettartamának meghosszabbítása érdekében
  • Használt lítium-ion akkumulátorok mesterséges intelligencián alapuló elemzése egészen a cellaszintig
  • Az erőforrások megóvása a cellák biztonságos másod- és harmadlagos felhasználása révén

A Jungheinrich és a Triathlon Batterien GmbH közös vállalata, a JT Energy Systems részesedést szerzett a drezdai székhelyű, mesterséges intelligenciával foglalkozó és akkumulátor-specialista NOVUM vállalatban. Szoros technológiai együttműködésük részeként a partnerek célja a lítiumion akkumulátorok élettartamának meghosszabbítása. A mesterséges intelligencia alapú elemzőeszközök használata alkalmassá teszi a használt akkumulátorokat a második és harmadik felhasználásra, és ezáltal jelentősen hozzájárul a fenntarthatóság növeléséhez.

“A lítiumion akkumulátorok gyakran tovább tartanak, mint az eszközök, amelyekben használják őket”

– nyilatkozta Reinhild Kühne, a JT Energy Systems ügyvezető igazgatója.

“A jövőben még jobban ki tudjuk majd aknázni az akkumulátor teljes potenciálját, hogy második és harmadik életciklusukban is újrahasznosíthassuk.”

A Novum mesterséges intelligencián alapuló tesztrendszerei e célból pontosan elemzik a használt lítiumion akkumulátorok állapotát egészen a cellák szintjéig.

“Mindössze 90 másodperc elteltével pontosan tudjuk, hogy mekkora az akkumulátor maradványkapacitása”

– hangsúlyozta Mandy Schipke, a NOVUM ügyvezető igazgatója.

“Ez lehetővé teszi számunkra, hogy kiszámítsuk az adott akkumulátor használati idejét a különböző alkalmazási feltételek között. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok korábban kiselejtezett akkumulátorban vannak olyan cellák, amelyek megfelelőek és biztonságosak a további felhasználásra.”

A modulszintű első átvizsgálás után, amely információt nyújt az akkumulátor általános állapotáról, további tesztet végeznek a cellák szintjén. Az elemzés alapján a cellákat állapotuk alapján minőségi osztályokba sorolják. A teljesen ép cellák újra beépíthetők az akkumulátorokba, amelyeket kedvező áron, használt akkumulátorokként értékesítenek újbóli felhasználásra. A kevésbé hatékony cellákat helyhez kötött akkumulátorokban és nagyméretű tárolórendszerekben használják. Ily módon a használt cellák csupán kis részét kell újrahasznosítani, amelyek már elérték tényleges élettartamuk végét, és már nem használhatók tovább semmilyen célra.

“Összességében a lítiumion akkumulátorok alkalmazása ezzel a kiegészítő állomással az élettartamuk során sokkal fenntarthatóbbá és ökológikusabbá válik”

– hangsúlyozza Reinhild Kühne.

“A NOVUM világszerte egyedülálló szakértelme volt az egyik nyomós érv amellett, hogy stratégiai befektetést eszközöltünk a tapasztalt mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatba.”

Az együttműködés aláírására 2021 decemberében került sor. A jövőben a partnerek a lítiumion akkumulátorok gyártása és újrahasznosítása során a CO2-kibocsátás további csökkentését szeretnék elérni a közös fejlesztések révén.

“Az együttműködés a JT Energy Systems vállalattal egyedülálló alkalmazási területet kínál számunkra termékünk optimalizálásához”

– emelte ki Mandy Schipke“Ugyanakkor a JT Energy Systems is profitál a közösen megszerzett tudásból. Együttműködő partnerként új mércét teremthetünk az akkumulátoriparban.”

Az új tesztrendszerek minden akkumulátortípusra alkalmazhatók, ezért különösen sokoldalúak és méretezhetőek.

“A mesterséges intelligencia önállóan tanulja meg, hogyan kezelje az új akkumulátortípusokat”

– magyarázza Mandy Schipke“Maximális rugalmasságot biztosít számunkra a szabadalmaztatott mérési módszer is, amellyel nincs szükségünk információra az akkumulátor előéletéről. Még a balesetet szenvedett járművekből származó akkumulátorokat is – ,ahol már nincs hozzáférés az akkumulátor-kezelő rendszerhez – be tudjuk kategorizálni, és biztonságosan újrahasznosíthatjuk őket az erőforrás-kímélő körforgásos gazdaság jegyében. Eddig az ilyen akkumulátorokat mindig teljes mértékben ártalmatlanítani kellett.”

A rendszer által gyűjtött tesztadatokat egy felhőben tárolják. A NOVUM mesterséges intelligenciája minden egyes további adatkészlettel javítja az információ minőségét. A felhőkapcsolat a jövőben új szolgáltatásokat is lehetővé tesz: Ha például a Jungheinrich szerviz felcsatlakozik a felhőhöz, akkor közvetlenül az ügyfél telephelyén végezhet akkumulátorelemzést, és eldöntheti, hogy az akkumulátort ki kell-e cserélni vagy sem. Mindössze egy kis, hordozható szervizeszközre van szükség. A használt akkumulátorok maradványértékének meghatározása ugyanígy lehetséges. “Tesztrendszereink a fenntarthatóság, az értékmegőrzés és az átláthatóság irányába mozdítják el a fejlesztést a használt akkumulátorok kezelésében. Nagy örömünkre szolgál, hogy a NOVUM-mal közösen jelentősen hozzájárulunk az energetikai fordulat sikeréhez” – mondta Reinhild Kühne, a JT Energy Systems ügyvezető igazgatója.

JT ENERGY SYSTEMS GMBH

A JT Energy Systems vállalatot 2019-ben alapította közösen a hamburgi székhelyű Jungheinrich intralogisztikai specialista és a Triathlon akkumulátorgyártó. A közös vállalat ipari felhasználású elektromos járművekhez gyárt energiarendszereket. A szászországi Freibergben működő vállalat az innovatív és fenntartható energia- és akkumulátor-rendszerek iránti gyorsan növekvő keresletet szolgálja ki. A vállalat különleges szakértelemmel rendelkezik a használt lítiumion akkumulátorok javításában és felújításában.

A NOVUM ENGINEERING GMBH

A NOVUM vállalatot 2014-ben alapították Drezdában, és már több nemzetközi elismeréssel díjazták a kiemelkedő akkumulátor-felügyeletért – többek között elnyerte a Digital Energy Award, a Future Mobility Award díjakat és Európa legjobb High-Tech Start-up vállalkozása címet. A vállalat mesterséges intelligenciát alkalmaz az akkumulátorok jövedelmezőségének és hatékonyságának növelésére az otthoni és nagyméretű tárolás, az elektromobilitás és az akkumulátorral működő eszközök területén. A 2020-ban kiegészült akkumulátor-gyorstesztekkel az akkumulátor diagnosztikától a nagyméretű akkumulátortárolás nyereséges üzemeltetéséig végigkísérhető az akkumulátorok 2. élete. A NOVUM technológiát több mint 20 szabadalom védi, online és offline egyaránt működik, és saját gyűjtési módszerei képesek kompenzálni a hiányzó adatokat.

www.jungheinrich.hu

Mozgásban

Bridgestone abroncsokkal érkezik az új Yamaha YZF-R9

A Bridgestone BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsai kerülnek gyári első szerelésként a Yamaha Motor Co., Ltd. legújabb Supersport modelljére, az YZF-R9-re. Az új generációs sportmotorhoz tervezett prémium teljesítményű abroncsokat a Japánban és Európában forgalmazott modellekhez biztosítja a Bridgestone.

Az YZF-R9 a prémium Supersport kategória legmagasabb szintű teljesítményét és elérhetőségét ötvözi, így vezetési tapasztalattól függetlenül minden motoros számára maximális élményt nyújt. A Yamaha az új modellt a „Re-DNAed Supersport” koncepció alapján fejlesztette, amelynek nyomán a motor örökölte az YZF-R sorozatra jellemző egyedi dizájnt, ötvözve a funkcionális szépséget és a fejlett aerodinamikai megoldásokat. Az YZF-R9 továbbfejleszti a Yamaha hagyományos filozófiáját, amely a motoros és a gép közötti egységet erősíti, mind statikus, mind dinamikus értelemben.

A Bridgestone hosszú távú együttműködésben dolgozik a Yamahával, folyamatosan innovatív megoldásokat és csúcstechnológiás abroncsokat biztosítva a márka motorkerékpárjaihoz. Az YZF-R9-hez készült BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsok „Dan-Totsu” termékek, amelyek a motorsportokban szerzett tapasztalatokat és technológiákat ültetik át a kereskedelmi forgalomban elérhető abroncsokba. Az új abroncs mintázata növeli az érintkezési felület merevségét, optimalizálja a futófelület egyensúlyát és nagyobb tapadási felületet biztosít a döntött motor helyzetében. Ennek köszönhetően kiemelkedő kanyarstabilitást és éles, precíz kezelhetőséget nyújt száraz útfelületen is, így tökéletesen illeszkedik az YZF-R9 dinamikus teljesítményéhez.

A „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció keretében a Bridgestone a versenyzést egyfajta „mobil laboratóriumként” használja, hogy extrém körülmények között tökéletesítse technológiáit és ezeket az újításokat később a mindennapi használatra szánt abroncsok fejlesztésébe ültesse át a. A motorsport-tevékenységeken keresztül a Bridgestone folyamatosan fejleszti Dan-Totsu termékeit és erősíti globális réspiaci stratégiáját a prémium motorkerékpár-abroncsok területén.

A Bridgestone emellett továbbra is elkötelezett a biztonságos és élvezetes motorkerékpár-kultúra kialakítása mellett. Ezen törekvése összhangban áll a Bridgestone E8 kötelezettségvállalásában leírt „érzelem” (Emotion) értékkel is, mely szerint a vállalat elhivatott, hogy izgalmat, inspirációt és örömöt vigyen a mobilitás világába. A Bridgestone célja továbbá, hogy biztosítsa a motorozás vérpezsdítő élményét további 10, 20 és még több éven át.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Dróntechnológia mesterfokon

A Gábor Dénes Egyetem első volt a távoktatásban, napjainkban első a digitális oktatásban.

Az egyetem két évvel ezelőtt Magyarországon elsőként alapított mérnökinformatikai és gazdaságinformatikai mesterképzést dróntechnológia specializációval – az első évfolyam végzős hallgatói a napokban tették le sikeresen a záróvizsgájukat.

A 30 milliárd eurós kereskedelmi és gazdasági célú drónpiac mellett a drónok az élet minden szegmensében jelen vannak. Becslések szerint az ágazat fejlődésének évente több mint 10 milliárd euró értékű gazdasági hatása várható a jövőben. Ehhez a növekedéshez egyre több szakemberre van szükség, akik nem csak a fejlesztésben, hanem a drónok célirányos alkalmazásában is részt vesznek. Az Európai Bizottság becslése szerint 2035-re a pilóta nélküli légi járművek ágazata több mint 100 000 embert foglalkoztat majd.

„A Gábor Dénes Egyetem az elmúlt 3 évtizedben mindig az oktatási innováció élvonalába tartozott. Képzéseinkkel nemcsak követjük a megjelenő munkaerőpiaci igényeket, hanem mind szakmai tartalomban, mind pedig módszertanban új trendeket határozunk meg. Ennek hátterét – legyen az dróntechnológia, mesterséges intelligencia vagy fintech – kiváló oktatóink, minőségi képzési anyagaink és piaci partnereink biztosítják”

– mondta el Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke.

A Mérnökinformatikus dróntechnológia specializációval mesterképzés során a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítést kapnak a dróntechnológia műszaki alapjairól, a képfeldolgozás elméleti és gyakorlati megoldásairól, valamint ezek mesterséges intelligencia alapú rendszerekbe integrálásáról. A dróntechnológia területének sokszínűségét mi sem igazolja jobban, mint a kilenc végzős hallgató diplomamunka témáinak gazdagsága: Adatbiztonság, Mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségei az objektumfelismerésben, Hulladéklerakó vizsgálata, Bányaipari alkalmazás, Drónok tengeri, óceáni alkalmazása, Repülésirányítás, Képfeldolgozó szoftver fejlesztése, Gépi tanulási módszerek vizsgálata, Drónok idősoros felvételeinek mezőgazdasági alkalmazása.

„Büszkék vagyunk arra, hogy az első kilenc végzős hallgatónk nemcsak magas színvonalú diplomamunkával és jeles érdemjeggyel zárta a képzést, hanem kiemelkedő kutatási és fejlesztési eredményeket is elért. Bízunk benne, hogy példájukat és szakmai sikereiket követve egyre többen választják a jövőben a mérnökinformatikus mesterképzés dróntechnológia specializációját, hiszen óriási munkaerőpiaci kereslet van a jól képzett szakemberek iránt”

mondta Dr. Kozma-Bognár Veronika, a Gábor Dénes Egyetem tudományos rektorhelyettese.

A Gábor Dénes Egyetem gyakorlatorientált képzését a jövő szeptemberben megnyíló Drónlabor még magasabb szintre emeli, valamint az intézmény továbbra is aktív szerepet vállal a tudásmegosztásban: tavaly novemberben már második alkalommal rendezte meg a „Dróntechnológia adatfeldolgozási és adatbiztonsági kihívásai” szakmai konferenciáját, amelynek folytatását idén is tervezi.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera

A Bridgestone-t választotta a Porsche, hogy egyedi gumiabroncsokat fejlesszen az új Macan Electric és Panamera modelljeihez.

Mostantól mindkét jármű egyedi tervezésű Bridgestone Potenza Sport ultranagy teljesítményű gumiabroncsokkal kapható. A Porsche harmadik generációs sportos luxusszedánja, a Panamera személyre szabott Bridgestone Blizzak LM005 abroncsokkal is felszerelhető – ez a Bridgestone első téli gyári első szerelése a neves autómárka számára.

„A Porsche Cayenne-en való együttműködésünk után új utat nyitunk partnerségünkben, hogy olyan prémium gumiabroncsokat kínáljunk, amelyek hozzájárulnak az új Porsche modellek vezetési élményének fokozásához”

– nyilatkozta Steven De Bock, a Bridgestone EMEA régiójának OE alelnöke. „Két „első alkalmat” is ünnepelhetünk – a Panamerához tervezett Bridgestone OE (eredeti gyári felszerelés) abroncsot, valamint az első, kifejezetten elektromos Porsche modell számára fejlesztett abroncsunkat a Macan Electrichez. Izgalmas bemutatni, hogy képesek vagyunk olyan prémium felszerelések széles választékát biztosítani, amelyek segítenek a Porschét vezetőknek abban hogy a legtöbbet hozzák ki ebből a két hihetetlen, ugyanakkor nagyon is különböző autóból.”

Porsche-teljesítmény növelése az első teljesen elektromos SUV-jában

A Porsche Macan Electric egyedi Potenza Sport gumiabroncsa olyan futófelületet és keverékkialakítást alkalmaz, amely fokozza a jármű dinamikus sportos teljesítményét, miközben képes kezelni az elektromos városi szabadidő-terepjáró (SUV) nagy súlyát és nyomatékát. A Bridgestone zászlóshajójának számító, ultranagy teljesítményű gumiabroncsa a Macan Electric egyedi követelményeihez igazítva maximalizálja a kezelhetőséget száraz és nedves úton, valamint nagy sebességnél egyaránt. Mindez a maximalizált fékezési teljesítmény és kényelem, valamint a jármű mintegy 600 km-es hatótávolságának támogatása érdekében optimalizált gördülési ellenállás mellett valósul meg.

A teljesítménybeli előnyöket az ENLITEN technológia teszi lehetővé. Az ENLITEN a Bridgestone következő generációs technológiai platformja, amelyet úgy terveztek, hogy kompromisszumok nélküli teljesítményt nyújtson, a fenntarthatósági jellemzők fokozására összpontosítva. A Macan Electric Európában kifejlesztett és gyártott egyedi abroncsai világszerte hatféle változatban, 20”, 21” és 22” méretben kaphatók.

Egész évben a Porsche Panamera vezetőinek szolgálatában

A Bridgestone két egyedi abroncsmegoldással látta el a Porsche Panamera vezetőit, hogy javítsa járművük teljesítményét az évszakok során. A Porsche Panamera 21”-os Bridgestone Potenza Sport abroncsait az ENLITEN technológiával tervezték, amely fokozza a jármű sportos vezetési tulajdonságait és a vezető kényelmét, miközben alacsony gördülési ellenállást biztosít az energiahatékonyság érdekében. A Panamera testre szabott Potenza Sport ultranagy teljesítményű abroncsai olyan mintázati kialakítást és anyagösszetételt alkalmaznak, amely maximalizálja a száraz és nedves útfelületen nyújtott kezelhetőséget, valamint a nagy sebességnél mutatott teljesítményt.

A Panamera egyedi 20”-os Bridgestone Blizzak LM005 téli felszerelése olyan mintázatot alkalmaz, amely maximalizálja a száraz, nedves és havas kezelhetőséget és fokozza az autó teljesítményét téli körülmények között. Mindezeket az egyedi tervezésű abroncsokat Európában tervezik és gyártják.

Valódi hatás, virtuálisan kifejlesztve

Mindkét projekt fejlesztése során a Bridgestone innovatív virtuális gumiabroncs-fejlesztési technológiáját alkalmazták. A technológia javítja a fejlesztési folyamat hatékonyságát és fenntarthatóságát – a gyári első szerelések fejlesztési szakaszában a nyersanyagfogyasztás és a CO2-kibocsátás akár 60 százalékos csökkenését is eredményezi.

A Bridgestone virtuális abroncsfejlesztése kulcsfontosságú volt a Porsche Macan Electric és a Panamera esetében a Porsche által támasztott követelmények elérésében. A technológiát különösen a testre szabott gumiabroncsok száraz fékezési képességeinek javítására és a járművek fékrendszeréhez való megfelelő illeszkedés biztosítására használták. A virtuális abroncsfejlesztés hozzájárult ahhoz, hogy a Macan Electric dinamikus, sportos viselkedése párosuljon a SUV elektromos jármű nagy tömegével és nyomatékával, és így nagy sebességnél is magas szintű stabilitást biztosítson.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss