Mozgásban

Vezetés közben mindenre figyelünk, csak a vezetésre nem

vezetés

Együtt az utakon – a közlekedés közös felelősségére hívja fel a figyelmet a Magyar Suzuki.

Megkérdőjelezzük a közlekedési szabályokat, magunkat az átlagnál jobb sofőrnek tartjuk, másokat és a környezetet okoljuk a balesetek miatt, miközben stresszhelyzetben még a legnyugodtabb vezető is meggondolatlan lesz – derül ki a Magyar Suzuki reprezentatív kutatásából. A közlekedési szakértő szerint ráadásul sok esetben még olyan szabályokat is megszegünk, amelyek létezéséről nem is tudunk. A közlekedéspszichológus hozzátette, nem segít a mindennapi közlekedésben megélt viselkedésünknek az a versengő világ, amely körbevesz bennünket.

A magyar autósok majdnem 60 százaléka (58,9 százalék) naponta lát balesetet a közutakon, a balesetek legfőbb okának a szabályok be nem tartását (48 százalék), a figyelmetlenséget (38,1 százalék) és az erőszakos viselkedést (7,6 százalék) látják a magyarok – derült ki a Magyar Suzuki és az Ipsos közös reprezentatív felméréséből.

„A figyelmetlenség általános jelenség a közúton, vezetés közben nem az adott szituációra koncentrálunk, ezek a helyzetek pedig hamar vészhelyzetet okozhatnak. Egy sms elolvasása például átlagban 4,6 másodpercig tart, ez idő alatt a gépjárművünk 50 kilométeres sebességgel nagyságrendileg 63 métert tesz meg. Ha 30 kilométeres sebességgel haladunk, ez a távolság 41,5 méter, amely megközelítőleg nyolc autónyi távolság, amit vakon teszünk meg. Ez idő alatt ugyanúgy veszélyeztetjük magunkat, mint a közvetlen környezetünket”

– osztja meg tapasztalatait Csörgő László, a Driving Camp vezetéstechnikai központ vezető trénere. Szerinte a vezetési tapasztalat is rossz felé vihet bennünket az utakon, hajlamosak vagyunk ugyanis egy vészhelyzetben a rutinra hagyatkozni.

„A közlekedésben a rutin a biztonság legnagyobb ellensége. A megszokásból végzett mozdulatsorok helyett a tudatos vezetés lenne a kulcs a biztonsághoz. Mindezt egy vezetéstechnikai tréning elvégzésével szerezhetjük meg, és így hatással lehetünk a közvetlen környezetünkre is nyugodt és megfontolt viselkedésünkkel.”

Csak 75 százalék szegte már meg a KRESZ-t?

A magyarok 75 százaléka szegte már meg a KRESZ-t, a válaszokból kiderül, hogy több férfi (83,2 százalék), mint nő (66,5 százalék). Legtöbbször ugyanakkor nem tudatosan vagy szándékosan hágják át a szabályokat, hanem figyelmetlenségből (66,2 százalék), mert olyan közlekedési helyzetek adódnak, amiket nem tudnak másképp megoldani (58,6 százalék), esetleg nem mindig érzi őket egyértelműnek, vagy életszerűnek (24,6 százalék). Van, aki azonban úgy gondolja (12,4 százalék), hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy bírságokat szabhassanak ki a közlekedőkre, nincs biztonsághoz kötődő céljuk, ezért nem tartják be őket.

Rusznák András igazságügyi közlekedési szakértő meggyőződése szerint azonban

„a szabályszegők száma akár 100 százalék is lehet, hiszen sok esetben olyan szabályokat is áthágunk, amelyek kapcsán nem jut eszünkbe, hogy az adott szituációban alkalmazni kellene. Emellett gyakran ítéletet hozunk egy szabály felett, megkérdőjelezzük annak szükségességét. Pedig a rendőrség, vagy adott esetben a bíróság nem aszerint mérlegel, hogy a szabály mennyire életszerű, vagy indokolt. Higgyük el, a közlekedési szabályrendszer a legtöbb esetben jól átgondolt és megfelelő környezetet teremt a biztonságos közlekedéshez”

– veti fel a szakértő.

Szemellenzőn keresztül érzékeljük a saját és a többi közlekedő viselkedését

Bár magunkat inkább figyelmesnek (72,4 százalék), nyugodtnak látjuk (55 százalék), a közlekedés többi résztvevőjét agresszívnek (61,7 százalék), felelőtlennek (61,5 százalék) érzékeljük. 19,1 százalékunk kiszolgáltatottnak érzi magát az utakon. 12,6 százalékunk stresszel, hogy időben és biztonságban a céljához érjen, ezzel szemben a közlekedők 46,1 százalékát tartjuk feszültnek. A megkérdezettek közül sokan adták azt a választ (6,5 százalék), hogy vezetéskor kifejezetten szükséges agresszivitás és határozottság a többi sofőrrel szemben, és voltak, akik elismerik, hogy megváltozik a személyiségük, más emberré válnak a volán mögött (5,5 százalék).

A kutatás tanulsága szerint a feszült közlekedési szituációban felhalmozódó stressz még a nyugodtabb vezetők viselkedését is kikezdheti: frusztráltak, figyelmetlenek vagyunk az agresszív sofőrök, vagy közlekedési stresszhelyzet miatt, de gyakran érzünk félelmet is mások meggondolatlan viselkedéséből adódóan. Ezek hatására pedig szitkozódunk, dudálunk, reflektort használunk vagy figyelmen kívül hagyjuk a követési távolságot. A megkérdezettek 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kipattant az autójából szócsatára egy másik sofőrrel.

„Vizsgálattal is kimutatták, hogy a közúti járművezetők több, mint 65 százaléka az átlagnál jobb autóvezetőnek tartja magát. Ez azonban gondolkodási torzítás: ha más hibázik, azért hajlamosak vagyunk az illetőt okolni, a saját tévedésünkért viszont a környezeti tényezőket tartjuk nagyobb eséllyel felelősnek. Az én védelme, a másoktól való pozitív megkülönböztetés gyakran ösztönös folyamat, és egy modern, versengő világkép erre sajnos rá is erősíthet”

– értékelte a közlekedők viselkedési mechanizmusát Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

Mi lehet a megoldás?

A biztonságosabb közlekedés elérése érdekében a válaszadók 65 százaléka már gyerekkortól kötelezővé tenné a KRESZ-oktatást, 47,2 százalékuk szigorúbb büntetéseket szabna a szabályszegőkre, 44,4 százalék viszont úgy gondolja, szükséges lenne az aktuális KRESZ-szabályok felülvizsgálata.

„Autógyártóként a biztonság elsődleges fontosságú számunkra, de a minőségi, biztonságos autók építésén túlmenően a felelősség már a vezetőké. Alapvetően egy társadalmi viselkedési séma megváltoztatására lenne szükség ahhoz, hogy a közlekedés minden résztvevője biztonságban legyen az utakon. Ezért is indítottuk útjára az Együtt az utakon közlekedésbiztonsági programot, amelyben minden évben más közlekedési problémával foglalkozunk fókuszáltan. Idén arra szeretnénk felhívni a figyelmet, mennyivel másképpen viselkedünk a volán mögött, mint azt magunkról gondoljuk. Szakértőkkel közösen keresünk megoldásokat arra, hogyan változtassuk meg ezeket a berögzült, rossz viselkedési sémákat.  Ősszel jelentkezünk javaslatainkkal is”

– árulta el Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.

Mozgásban

5G távvezérlésű versenyautót mutatott be a Vodafone

vodafone

A technológiai fejlesztéssel a vállalat új üzleti realitásokat teremthet az autóiparban.

Az IoT alapú megoldások az 5G magánhálózat segítségével új távlatokat nyitnak a mobilitásban és az autóipar teljes értékláncában. Ennek kiváló példája a Vodafone legújabb fejlesztése, egy távirányítású versenyautó, amelyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói terveztek és építettek meg a Formula Student East (FSE) mozgalom keretén belül. A szeptember 17-i teszten a távirányítással vezérelt autó az 5G gyorsaságát, pontosságát és valósidejű válaszidejét is bizonyította.

Telekommunikációs és technológia vállalatként a Vodafone folyamatosan törekszik a társadalmilag hasznos együttműködések megvalósítására, ezzel a céllal lépett partnerségre a Formula Student East-tel is. Az FSE egy olyan konstrukciós mérnökverseny, amelynek keretein belül egyetemi hallgatóknak nyílik lehetőség versenyautók megtervezésére, megépítésére, majd azok éles, versenyben való kipróbálására.

A Vodafone, valamint technológiai partnere, a BME Formula Student East csapata az együttműködés során egy olyan technológiai megoldást fejlesztett, amely segítségével lehetőség nyílik 5G privát hálózaton keresztül valósidőben versenyautót vezetni. Ez a technológiai demonstráció kiválóan szemlélteti az 5. generációs mobilhálózat alacsony késleltetési idejét, valamint a privát hálózat által kínált minőséggaranciát. A Hungaroring területén szeptember 17-én bemutatott teszten az 5G technológia tette lehetővé, hogy a versenyautót távolról biztonságosan lehessen vezérelni. A teleoperációhoz és a valós idejű adatgyűjtéshez szükséges stabil adatkommunikációs csatornát a projekt technológia partnere, az ország vezető 5G szolgáltatója, a Vodafone biztosította.

„A Vodafone-nál azon túl, hogy igyekszünk elsőként bemutatni a legújabb fejlesztéseket, törekszünk arra is, hogy ezeket a technológiai innovációkat a társadalomra nézve hasznos módon alkalmazzuk. A BME-vel és az FSE-vel kötött partnerségünkkel az volt az elsődleges célunk, hogy értéket teremtsünk és a digitalizáció által hatékonyabbá tehessük a járműipar területén tevékenykedő kollégák munkáját. Örömünkre szolgál, hogy az 5G technológiát most már az autóversenyzés és járműfejlesztés területén is hasznosítani tudjuk, bízunk benne, hogy a jövőben tovább szélesíthetjük együttműködői portfóliónkat”

– mondta Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletág vezérigazgató-helyettese.

Vodafone hisz abban, hogy a távvezérlés meghatározó szerepet tölt be a jövőben a logisztika és az ipar területein. Az 5G magánhálózat a gépipar teljes értékláncában új távlatokat nyithat, hiszen olyan stabil, biztonságos, alacsony késleltetésű és iparban is alkalmazható minőséggarantált vezetéknélküli technológia, amely költséghatékonyabb, biztonságosabb és amelyre az eddigi vezetéknélküli technológiák nem volt alkalmasak.

A távolról történő, valós idejű vizsgálatok elvégzésével, illetve az ahhoz szükséges adatok azonnali továbbításával és a minőségi hibák azonosításával hatékonyabbá és gyorsabbá válik a teljes munkafolyamat. Mindazonáltal a valós idejű döntéshozatalnak – és ezáltal az azonnali beavatkozási lehetőségnek – köszönhetően, valamint a gyártási folyamatok automatizálásával és az emberi erőforrás csökkentésével a minőségbiztosítás területén is szintlépés érhető el.

Másrészt az 5G kapcsolat alkalmas az autók folyamatos diagnosztikai adatainak megküldésére vagy az autók közötti információcserére, a stabil és alacsony válasz idejű vezetéknélküli adatkapcsolatok megteremtésére, ezzel támogatva az autonóm vezetést, vagy az okos városok úthálózatainak áteresztőképességének növelését. Az ötödik generációs mobilhálózat továbbá stabil és megbízható csatornát tud biztosítani különböző mozgásban lévő végpontok között is, lehetőséget biztosítva így a távvezérlésű működtetésre.

Tovább

Mozgásban

Hazánk legnagyobb e-busz-depójának töltését a Siemens biztosítja

siemens

Nagyteljesítményű töltőberendezésekkel támogatja a kibocsátásmentes közösségi közlekedést a technológiai vállalat.

A Siemens Zrt. negyven darab SICHARGE UC100 töltőt szállított le a cég eddigi történetének egyik legnagyobb e-töltő-megrendelése keretében. A berendezések a HUMDA Zrt. által koordinált Zöld Busz Program keretében a Volánbusz által vásárolt negyven Mercedes-Benz eCitaro busz töltését szolgálják. Magyarország legnagyobb e-busz-flottája a nagyközönség előtt 2021 őszén, a 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus alatt mutatkozott be, itt szállított először utasokat. A járművek ezt követően expo-buszként teljesítettek szolgálatot a Vadászati és Természeti Világkiállításon és a Planet Budapest 2021 rendezvényen. A buszflotta 2022 márciusában kezdte meg a menetrend szerinti utasszállítást a dél-budai agglomerációban.

A zavartalan utazás biztosításában a Siemens által szállított technológiának fontos szerepe van: a 100 kW-os töltőberendezések 3-3,5 óra alatt töltik fel 10%-ról 100%-ra a buszok 243 kWh-s akkumulátorait, amelyek így – az üzemeltetési és időjárási körülményektől függően – 150-200 kilométeres távolságot tudnak megtenni. A főváros vonzáskörzetének közösségi közlekedésében részt vevő 40 e-busznak és a környezetbarát töltőinfrastruktúrának köszönhetően évente jelentős, mintegy 1867 tonnányi CO2-kibocsátás-csökkenés érhető el. A Siemens Zrt. szakemberei által üzembe helyezett és a Mobiliti Volánbusz Kft. által működtetett töltőberendezések a Volánbusz Hunyadi János úti telephelyére kerültek.

Tovább

Mozgásban

Kidőlt fákkal, lakástűzzel és feszültség alatt lévő járművel is megküzdöttek

tűzoltók

Számos olyan káresettel találkoznak a tűzoltók, ahol nemcsak a lángokkal kell megküzdeniük, hanem az elektromos áram okozta veszélyes helyzeteket is kezelniük kell.

Kulcsfontosságú, hogy a kár helyszínére elsőként érkező szakemberek megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek egy vezetékre dőlő fa, egy lakástűz, vagy egy munkagép okozta vezetékszakadás esetén az áramhálózati veszélyekről és a helyzet biztonságos kezeléséről. Az oltásban résztvevők és a bajbajutottak élete is múlhat azon, hogy a kiérkező tűzoltó pontosan tudja, mi a teendő, ha elektromos feszültség alatt álló területen kell beavatkozni, legyen szó műszaki mentésről vagy tűzoltásról.

Az áram- és gázhálózaton előforduló veszélyhelyzetek összehangolt kezelése érdekében 2011 óta működik együtt a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és az E.ON Hungária Csoport. Az együttműködési megállapodás keretében a gáz- és áramhálózati szakemberek az életből vett példákat bemutatva osztják meg a különböző helyzetek kezelésével kapcsolatos tudásukat. A tűzoltók a nyári gázhálózati képzéseket követően szeptember végéig az E.ON szigetvári áramhálózati tanpályáján kapnak elméleti és gyakorlati képzést, így biztonságos körülmények között, az energiacég szakembereinek irányításával modellezik a legkülönfélébb áramhálózati baleseti helyzeteket, veszélyes szituációkat, felkészülve az éles beavatkozásokra.

„Több száz kárhelyparancsnokot képzünk ki ezekben a hetekben itt az E.ON szigetvári tanpályáján, ők pedig több ezer mentésben résztvevő tűzoltó kollégájuknak adják tovább a nálunk megszerzett tudást és tapasztalatot. Ez a tapasztalatszerzés és tudásmegosztás azért kiemelkedő jelentőségű, mert a segítségével a tűzoltók magabiztosan tudnak majd cselekedni krízishelyzetekben. Az itt szimulált veszélyhelyzetekben úgy élhetik át a tűzoltók egy éles bevetés minden pillanatát, hogy az elektromos hálózatra dőlő fa, a leszakadó légvezeték vagy a Faraday-kalitkába zárt munkagép mind-mind valóságosak, de a körülmények mindvégig kontrolláltak és biztonságosak. A katasztrófavédelemmel immár második évtizede tartó együttműködésünk célja, hogy közös erővel, minél gyorsabban elhárítsuk a közvetlen veszélyhelyzeteket, megóvjuk a bajbajutottak életét, otthonát és értékeit, és mindeközben a beavatkozó kollégáink a lehető legnagyobb biztonságban legyenek”

mondta el Németh Imre, az E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt. vezérigazgatója.

A katasztrófavédelem és az E.ON közös, egynapos elméleti és gyakorlati oktatása keretében a tűzoltásvezetők testközelből modellezhetnek az életből vett gyakorlati példákat, olyan veszélyhelyzeteket, amelyeket a természet erői, az emberi gondatlanság vagy egy baleset előidézhet. Viharban vezetékre dőlt fa, munkagép okozta vezetékszakadás és emiatt feszültség alá került jármű megközelítése és a benne rekedt ember mentése, égő épület leválasztása az áramhálózatról, ez mind része a speciális oktatásnak. A kárhelyparancsnokok képzése kiterjed az áramütés elleni védelemre, gyakorolják a lehetséges oltási eljárásokat, és részletesen elemzik az előforduló hibalehetőségeket is.

„Kulcsfontosságú, hogy a mentésben résztvevő tűzoltók megismerjék azokat a veszélyforrásokat, amelyek egy beavatkozás esetén kockázati tényezőt jelentenek, ezért a tűzoltók életében a képzés állandó elem. Az itt megszerzett tapasztalat nagyban hozzájárul egyrészt az állomány, másrészt a lakosság biztonságának növeléséhez, és később éles helyzetben életeket menthet”

mondta el Fülep Zoltán tűzoltó ezredes, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltósági főfelügyelője.

Szigetváron, az áramhálózati veszélyhelyzeteket demonstráló tan- és gyakorlópályán idén szeptember végéig az ország több mint négyszáz hivatásos, önkormányzati és önkéntes tűzoltójának gyakorlati képzése történik meg, ők a tűzoltási és műszaki mentési feladatokat életszerű helyzetben gyakorolhatják.

Tovább
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss