Mozgásban
5 eset, amikor hasznos lehet a monitoring drónok alkalmazása
Napjainkban a mezőgazdaság számos kihívással néz szembe.
Ezek közül csak egy az éghajlatváltozás, ami már hazánkban is jól érezhető hatásokat gyakorol. 2022-ben több százezer gazda a saját bőrén érezhette, mivel jár egy történelmi, hosszan elnyúló aszályos időszak. Azonban az agrárium azon szereplői, akikben megvan a nyitottság a folyamatos innovációra, jobb esélyekkel vészelhetik át a nehezebb időszakokat. Ebből kifolyólag most összegyűjtöttünk 5 olyan esetet, amikor hasznos lehet a monitoring drónok alkalmazása.
Az RGB és a multispektrális kamerák működési elvéről
Első sorban fontos egy kis betekintést nyerni, hogy milyen technológiával is állunk szemben. A körülöttünk lévő anyagok mindegyike, így a növények is a fényt elnyelik vagy visszaverik. Azonban az emberi szem a napból érkező elektromágneses sugárzás csak egy kis részét képes az agyunk által feldolgozhatóvá tenni, azaz színekként érzékelni. A hagyományos RGB kamerák ezt a színtartományt érzékelik. Ezzel szemben a multispektrális kamerarendszerekben lévő 5 (+1 RGB) lencse és fényszenzor mindegyike a fény egy adott, szűk hullámhosszát képes megkülönböztetni.
„Ezen eszközök képesek megjeleníteni az olyan távoli, valamint közeli infravörös tartományokat is, amik szabad szemmel nem láthatóak”
– emelte ki dr. Gerda Anikó növényorvos, a Nyír-Chem Kft. ügyvezetője.
Abból, hogy a fotoszintézisben kulcsszerepet betöltő klorofillmolekulák a fény közeli infravörös tartományát (NIR) milyen erősen verik vissza vagy nyelik el, következtethetünk az adott növényállomány kondíciójára, és betekintést kaphatunk a növényélettani folyamatokba.
A multispektrális felvételek felhasználási lehetőségei a növénytermesztés során
A drónokkal történő adatgyűjtéskor a tábla különböző pontjairól jellemzően több ezer különálló fotó készül. Ezeket szoftveresen összefűzve egy úgynevezett ortomozaikot kapunk, azaz jelen esetben egy térképet a táblánkról. Ez pedig több esetben is jól hasznosítható.
- Területmérés
Egy adott terület oldalhosszai centiméteres pontossággal meghatározhatóak, ami például egy ültetvénytelepítést megelőzően hasznos információkkal szolgálhat a tervezés során. Ugyanilyen pontossággal felmérhető a táblák tényleges területei is.
- Növényállomány felmérés
A gazdálkodó már a termelési ciklus egy korai fázisban képet kaphat arról, hogy a felvételezés időpontjáig milyen károk érték. A vadkár, az agrotechnikai hiba, valamint a kelési hiányosságok mind felderíthetőek és számszerűsíthetőek ezáltal.
- Tápanyagellátottság felmérés
A felmérést követően egy térképet kapunk, amin vizuálisan egyben látható a táblán lévő növények kondíciója. Ezután következik a zónák lehatárolása annak érdekében, hogy precízen juttassuk ki a tápanyagokat. Nagy arányú kelési veszteségek esetén az is megtörténhet, hogy egy adott területrészre nem juttatunk ki tápanyagot.
„A növények állapotából következtethetünk a tápanyagellátottságra, azonban fontos leszögezni, hogy ez a módszer csak részben helyettesíti a talajvizsgálatokat. Ugyanakkor gyors és költséghatékony alternatívát nyújthat azoknak a gazdáknak, akik szeretnék kiaknázni a precíziós munkagépeikben rejlő lehetőségeket”
– mondta dr. Gerda Anikó növényorvos.
- Differenciált fejtrágya kijuttatási terv
A zónák lehatárolását követően megfelelő formátumú (shp. vagy kml.) fájlokat generálhatunk, amely során a terv már átvihető a kijuttatórendszerre is, ezen esetben a műtrágyaszóróra.
„Ezt elsősorban azoknak a gazdáknak ajánljuk, akiknek rendelkezésére áll olyan műtrágyaszóró, amivel differenciáltan juttatható ki műtrágya”
– hangsúlyozta a Nyír-Chem Kft. ügyvezetője.
- Differenciált növényvédelmi kijuttatási tervek
A gyomfoltok felderítésében szintén nagy segítségünkre lehetnek a multispektrális felmérések. Egy gyomnövény más fotoszintetikus aktivitással rendelkezik, mint egy kultúrnövény. Így a georeferált térképeken a gyomok élesen elkülönülnek.
„Azok a gazdák, akik rendelkeznek például differenciált kijuttatásra alkalmas permetezőgépekkel, képesek lesznek foltszerű kezeléseket alkalmazni a tábláikon. Ezzel pedig jelentős mértékben spórolni az inputanyagok költségén” – fogalmazott a növényorvos.
Egy másik terület, ahol mindenképpen létjogosultsága lehet a technológiának, az állományszárítás. Sokszor előfordul, hogy egy adott táblán a domborzati, vagy talajviszonyok heterogenitása miatt az állományok nem egyforma ütemben adják le a vizet. A multispektrális felvételezéssel lehetőségünk nyílik elkülöníteni azokat a táblarészeket, ahol indokolt a deszikkálás és a fentebb említett módszerekkel foltszerűen beavatkozni.
Összefoglalva elmondható tehát, hogy a drónnal történő monitoring számos hasznos információhoz tudja hozzásegíteni a gazdálkodókat a termelés során.
„Fontosnak tartom leszögezni, hogy az adatgyűjtést és a kiértékelést követően, a következtetések levonása minden esetben a gazdálkodóval együtt kell, hogy történjen. Hiszen ők azok, akik évek, sőt évtizedek óta termelnek az adott területen”
– emelte ki dr. Gerda Anikó növényorvos, a Nyír-Chem Kft. ügyvezetője, aki hozzátette: a náluk újonnan indult multispektrális monitoring szolgáltatás számos területen segítheti a már meglévő és jövőbeni partnereiket a növényállományok állapotának nyomon követésében, illetve az információ alapú döntéshozásban.
Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A Forma–1-es Brit Nagydíjon versenyez Molnár Martin a hétvégén
Eljött a nagy pillanat, Molnár Martin a hétvégén életében először lép pályára Forma–1-es versenyhétvégén, hiszen a 16 esztendős sportoló is tagja lesz a Silverstone-ban a Brit Nagydíj betétsorozataként szereplő Forma–4-es mezőnynek. A brit F4-es bajnokság összetettjének második helyén álló pilóta nyerni szeretne a világ legnagyobb autósportos színpadján, de mindenekelőtt élvezni akarja a történelmi hétvégét.
Soha nem volt még olyan, hogy mind a három fő, FIA által felügyelt nevelőszéria, azaz a Forma–2, a Forma–3 és a Forma–4 ugyanazon a hétvégén, a Forma–1 betétsorozataként szerepeljen. Történelmi hétvégére kerül tehát sor a hétvégi Brit Nagydíjon, amelyen versenyzőként Molnár Martin is ott lesz. A Virtuosi Racing pilótája a brit F4 idei szezonjának felénél az összetett második helyén áll, az idény első felében pedig magyar autósport-történelmet írva megszerezte első győzelmét és pole pozcióját a sorozatban.
Noha a Forma–1-es Brit Nagydíj F4-es mezőnyét a brit bajnokság csapatai alkotják, több, erre a fordulóra szerződtetett fiatallal kiegészülve a megszokottnál nagyobb lesz a létszám. A magas színvonalra garancia, hogy a brit sorozatban versenyzők közül 20-an is autóba ülnek, a pontverseny első 12 helyezettje közül pedig mindenki ott lesz.
„Mondani sem kell, hogy ez egy igazi mérföldkő mindenkinek, aki részt vesz a brit Forma–4-es bajnokságban. Régóta dolgozunk azon, hogy lehetőségünk legyen a Forma–1 egyik betétsorozataként részt venni a Brit Nagydíjon, és örömmel tölt el minket, hogy képesek voltunk megvalósítani ezt. Büszkék vagyunk rá, hogy mi számítunk az első lépcsőfoknak a Forma–1 felé vezető úton, a versenyzőinknek pedig egyszerre lesz különleges és inspiráló, hogy ugyanazon a hétvégén láthatják a potenciálisan előttük álló karrierutat, amelyen ők is versenyeznek” – nyilatkozta az Autosportnak Eve Lake-Grange, a brit F4-es bajnokság menedzsere az előttünk álló hétvégéről, amelyen korántsem volt magától értetődő Martin részvétele.
„Mivel ez egy Forma–1-es hétvége, a díjszabása is ehhez igazodik, nem az F4-hez. Először is meg kellett győzni a főtámogatónkat, a One Magyarország Zrt.-t, hogy álljon mellénk ebben a kivételes lehetőségben. Ezúton is szeretném megköszönni nekik, hogy lehetővé tették mindezt – mondta Őry Tamás, a Martin pályafutását 2021 óta segítő Motorsport Talent Management (MOTAM) ügyvezető igazgatója. – Egy Forma–1-es hétvégén hatalmas nézői és médiaérdeklődés mellett tudják megmutatni magukat a fiatal pilóták, és egy jó eredménnyel hirtelen fel lehet tűnni olyasvalakinek a radarján, ahol addig nem. Jutalomjátéknak tekintjük ezt a hétvégét, de titkon bízunk benne, hogy Martin továbbra is kiváló formában lesz és futamot tud nyerni.”
„Szeretném, ha örömversenyként fogná fel ezt az egészet, ahol nem kell a pontokat számolgatni és lehet felszabadultan versenyezni – jelölte ki a fő szempontot Kiss Pál Tamás, a MOTAM sportszakmai vezetője. – Martin fejlődésének szempontjából is fontos, hogy itt lehet, hiszen minden autóban töltött plusz kilométer további tapasztalatot jelent, és ha kihagyná ezt a hétvégét, hátrányba kerülne a fő versenytársaival szemben.”
Martin az idén már másodszor versenyez Silverstone-ban, hiszen a brit F4-es szezon második fordulóját is itt rendezték, ráadásul akkor is a Forma–1 által használt Grand Prix-nyomvonalon köröztek a pilóták. A magyar versenyző a tempója alapján a pole pozícióra is eséllyel pályázott, végül pedig a 3. helyet szerezte meg az időmérőn, amit egy 3. és egy 2. helyre váltott a versenyeken, az utolsó futamon pedig a leggyorsabb kör is az övé lett.
„A csapattal úgy köszöntünk el az előző hétvége után az Oulton Parkban, hogy a következő verseny nem számít bele a bajnokságba, úgyhogy csak menjünk oda és élvezzük. Az lesz a cél, hogy hozzuk ki a legtöbbet a lehetőségeinkből, miközben minden pillanatát kiélvezzük annak, hogy Forma–1-es hétvégén szerepelhetünk” – tekintett előre Martin.
A hétvége menetrendje némileg eltérő lesz a megszokottól, hiszen kettő helyett csak egy szabadedzés áll majd a versenyzők rendelkezésére, három helyett pedig csak két, ugyanakkor valamivel hosszabb, 25 perces versenyt rendeznek.
A MOTAM és a Forma–1-es hétvégék közvetítésének magyarországi jogtulajdonosa nem tudott megegyezni a közvetítésről, Martin futamai így a tévénézők számára csak a Sky Sports csatorna előfizetésével lesznek elérhetők, az interneten azonban a megszokottak szerint a brit F4 YouTube-csatornáján, illetve ezúttal F1 TV-előfizetéssel rendelkezők számára is követhetők lesznek az események, utóbbi ráadásul a szabadedzéstől kezdve az időmérőn át a két futamig minden eseményt közvetít.
A hévége eredményei ITT lesznek elérhetők.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Egyedül a vízben – de nem magányosan
Hogyan segít a közösség ereje? Rakonczay Gábor osztja meg tapasztalatait.
Az úszás nemcsak fizikailag igényel felkészültséget, hanem mentálisan is próbára tesz; Rakonczay Gábor többszörös világrekorder, extrém sportoló szerint ez leginkább a hosszabb távokon jelenthet kihívást. Ekkor az ember egyedül halad a vízben, nincsenek külső visszajelzések, taps vagy biztatás – csak az egyenletes mozgás, a légzés ritmusa és a kitartás számít. A 43. LIDL Balaton-átúszás kiemelt partnereként a Yettel mobilhálózata idén abban is segít, hogy az átúszás közben is elérjen hozzánk szeretteink szurkolása.
A napokban telt be a 43. LIDL Balaton-átúszás mindhárom mezőnye, így idén is több mint tízezren vágnak bele az ikonikus kihívásba. De hogyan lehet egy több órán át tartó sportteljesítményt akár amatőr sportolóként is teljesíteni?
Rakonczay Gábor szerint a nehézséget sok esetben nem csak a fizikai akadályok jelentik.
“A hosszútávú kihívásoknál jön el a legnagyobb magány. Amikor elfogy az erő, és nem tudsz fókuszálni, akkor tudatosan kell visszahoznod magad a jelenbe. Ilyenkor érdemes emlékeztetni magad: miért vagy itt? Miért készültél hónapok óta erre a napra?”
– fogalmaz Gábor.
Az extrémsportoló nevéhez olyan kihívások fűződnek, amelyek szó szerint emberfeletti kitartást követelnek. Egyedül evezett át az Atlanti-óceánon, teljesítette a Déli-sark expedíciót, és megjárta a Föld legkietlenebb vidékeit – olyan helyeken, ahol a magány nemcsak lelkiállapot, hanem túlélési tényező is lehet.
„75 napig teljesen egyedül lenni az Atlanti-óceánon úgy, hogy 2-3 ezer kilométerre van a legközelebbi szárazföld – ott a magány szinte tapintható.”
– meséli Gábor a számára eddigi legmagányosabb élményéről.
„A holtpontokon való túljutásban akkor nekem nagyon sokat segített, hogy tudtam, közel százezren szurkolnak”
– tette hozzá Rakonczay.
Gábor szerint a nehézség mindig csak átmeneti, de az eredmény velünk marad. Úgy gondolja, hogy minden kihívásban eljön az a pont, ahol már nem a test, hanem az elme visz tovább. És ha sikerül helytállni, az olyan tapasztalat, ami örökre velünk marad – nemcsak sportolóként, hanem emberként is.
Szurkolás, ami elér a Balaton közepéig
És hogy az elménk hogyan tud segíteni? A közelgő Balaton-átúszás[1] alkalmából készített kutatás[2] arra is rávilágított, hogy a magányos úszás során ki-ki máshogyan tartja fent a mentális fókuszt. A válaszadók 53%-a a megtett távolságot vagy a köröket számolja, 49% a technikájára és a légzésére koncentrál. Mások egyszerűen csak kikapcsolódnak, és átadják magukat a mozgás élményének.
A kutatás válaszadóinak 80%-a alapvetően saját magát motiválja a Balaton-átúszás teljesítésére, de a támogatásnak komoly szerepe van a felkészülésben és az élmény feldolgozásában is. A felmérés szerint a legfőbb szurkolók a családtagok és a barátok; tízből három úszót a családtagjai, kettőt a barátai bátorítanak, hogy belevágjanak a kihívásba. A célba érés után is elsőként a párjuknak (40%), szüleiknek vagy gyermekeiknek (31%) mesélnének róla – míg minden tizedik résztvevő a partra érkezve már a közösségi médiában osztaná meg a sikerét.
Pontosan erre a támogató erőre épít idén egy különleges aktivitás, a Yettel Hajrá Hajó, amely a Balaton közepén is igazi közösségi élménnyé varázsolja az úszást. A digitális aktivitás a vízen is összeköti a szurkolókat a versenyzőkkel; lényege, hogy bárki küldhet szurkolói üzenetet az úszóknak – akár a partról, akár az ország más pontjáról. Ezeket a mobilszolgáltató szélsebes hálózatán keresztül a Balaton közepére juttatja el, oda, ahol a leginkább szükség van rájuk. A magyar tenger közepén, a táv felénél egy óriási LED-falon jelennek meg az üzenetek, amelyeket egy AI-hang fel is olvas, így a sportolók a vízben haladva is hallhatják: nincsenek egyedül, rengetegen szurkolnak nekik.
A beérkező buzdításokat az első blokk indulásától egészen az utolsó célba érkezéséig folyamatosan továbbítják, így egész nap biztathatjuk a kihívást teljesítőket. A helyszínen, a Yettel Hajrá Zónában lehet üzenetet küldeni, pihenni, telefont tölteni, illetve kivetítőn követni, mi hangzik el a Balaton közepén. Üzenetküldésre bárkinek van lehetősége, a hajrauszok.yettel.hu oldalon, akár már mostantól – így bárki részese lehet az élménynek.
Így készül Rakonczay Gábor a Balaton-átúszásra
Üzenetküldés és részletek: https://hajrauszok.yettel.hu
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Az új Kia Sportage – Kalandra tervezve, stílusosan megújulva
A Kia legsikeresebb modellje – több mint 7 millió eladott példánnyal – most minden eddiginél jobb formában debütál Európában.
Az új Sportage számos fejlesztéssel érkezik a dizájn, az innováció, a technológia és a kényelem terén, hogy új mércét állítson a rendkívül versenyképes kompakt SUV szegmensben.
A Kia felelős mobilitás iránti elkötelezettségének részeként az új Sportage villamosított hajtásláncokkal is elérhető, így az ügyfelek szabadon választhatják ki az életstílusukhoz legjobban illő változatot. A kifejezetten az európai vásárlói igényekhez igazított rövidített tengelytáv nemcsak a dizájnt szolgálja, hanem úgy biztosít tágas belső teret, hogy közben a méretkompromisszumokat elkerüli.
„Az új Sportage minden szempontból megújult, és készen áll minden kalandra – ez a modell minden eddiginél kifinomultabb, és széles vásárlói réteg számára kínál vonzó megoldást. Akár hűséges ügyfeleinkről, akár új érdeklődőkről van szó, mindenki megtalálja benne a számára fontos kényelmet, sokoldalúságot és modern megoldásokat”
– mondta Sjoerd Knipping, a Kia Europe operatív igazgatója.
Dizájn – karakteres külső, luxus belső tér
A Kia „Egyesült ellentétek” formanyelv merész, új megjelenést kölcsönöz az új Sportage-nek. A lágy, sima felületek és a robusztus formák tökéletes egyensúlyt alkotnak, így a Sportage egyaránt otthonosan mozog a városi környezetben és a kalandos terepeken. Az új első és hátsó lökhárítók dinamikus sziluettet adnak az autónak, amit a figyelemfelkeltő LED Star Map fényszórók és a Kia ikonikus „tigrisorros” hűtőrácsa tesznek teljessé. A vadonatúj keréktárcsák 17, 18 és 19 colos méretekben elérhetők, a GT-Line modellhez pedig exkluzív 18 és 19 colos változatok is választhatók.
Az utastér igazi prémium élményt nyújt, tágas kialakítással, ahol minden utas kényelmesen elfér. A kormánykerék új, kéttüskés dizájnt kapott, míg a letisztult műszerfal és az elrejtett szellőzők modern, minimalista hatást keltenek. Az új üléskárpitok tovább növelik a komfortérzetet, a GT-Line kivitel pedig stílusos fekete-fehér belsőt kínál műbőr és velúr kombinációjával.
Fenntarthatóság és prémium anyaghasználat a belső térben
A Kia a Dinamica® márkával együttműködve felelős anyagokat integrál a Sportage utasterében. A prémium, nem szőtt mikroszálas velúrszövet a GT-Line alapfelszereltségében az ajtó- és ülésbetétekben kap helyet, opcióként pedig az ajtóbetétekben és az üléskialakítás egyes részein is elérhető. A vízbázisú gyártási eljárás, valamint a magas újrahasznosított anyagtartalom is jól tükrözi a Kia elkötelezettségét a fenntartható járműgyártás iránt.
Az elmúlt közel 30 év során a Dinamica – japán anyavállalatával, az Asahi Kasei-jel közösen – jelentősen megnövelte az újrahasznosított poliészter arányát, amely a Kia modelljeiben ma már eléri a 73–75%-ot. A jövőben a Dinamica egy szinte 100%-ban újrahasznosított poliésztert tartalmazó monomateriál változatban is elérhető lesz.
A Sportage továbbra is kiemelkedő helykínálattal és rugalmas csomagtérrel szolgálja a mindennapi és a hosszabb utazások igényeit. Az utastér második sorában több mint egy méteres lábtér áll az utasok rendelkezésére. A csomagtartó alapkapacitása akár 587 liter, lehajtott hátsó ülésekkel pedig egészen 1.776 literig bővíthető. A két szintű csomagtérpadló, amely az MHEV és HEV modellekben érhető el, tovább növeli a pakolási lehetőségeket.
Technológia – kapcsolódás, kényelem és praktikum
A Sportage továbbfejlesztett vezetési élményének középpontjában a Connected Car Navigation Cockpit (CCnC) áll, amely két 12,3 colos, ívelt panorámakijelzőt és egy új 10 colos head-up display-t (HUD) tartalmaz. Az összes funkció és információ – beleértve a vezetéstámogató rendszereket, az infotainmentet és a navigációt – könnyen elérhető és a vezető számára jól látható helyen van.
A konnektivitás és az autóban elérhető opciók tovább bővülnek a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto támogatásával. A Kia Connect és az OTA (vezeték nélküli frissítések) lehetővé teszik bizonyos funkciók és szolgáltatások elérését, az autó zárt állapotának ellenőrzését, az útvonaltervezést és sok mindn mást. A Sportage Feature-onDemand (FOD) platformja lehetőséget ad arra, hogy a vezetők ’arcade’ játékokat, YouTubeot, egyéb videóstreaming szolgáltatásokat (WebOS rendszeren keresztül), valamint új kijelző témákat adjanak hozzá az infotainment rendszerhez.
A Kia In-Car Payment funkcióval az autó használói kényelmesen fizethetnek például utcai parkolásért, közvetlenül az autóból, míg a Wi-Fi Hotspot funkció akár öt eszköz csatlakozását is lehetővé teszi a 4G LTE-alapú internethez. A Connected Routing élő és előrejelzett forgalmi adatok alapján kiszámítja az optimális útvonalat, sőt, képes megtanulni a felhasználók kedvenc útvonalait is. Az elérhető Digital Key 2.0 funkció lehetővé teszi az autó okoseszközökkel történő elérését fizikai kulcs nélkül, sőt a digitális kulcs meg is osztható családtagokkal vagy barátokkal. Továbbá az autóban egy Harman Kardon prémium hangrendszer is található.
A Sportage számos olyan technológiát kínál, amely támogatja a vezetőt az utazások során. A multimédiás képernyő alatt található egy többfunkciós érintőpanel, amely az audió- és klímavezérlést teszi elérhetővé. A funkciók közötti váltás mostantól természetesebb és intuitívabb, legyen szó a hőmérséklet beállításáról vagy a hangerő szabályozásáról. Emellett a 360 fokos körpanorámás kamera (Surround-View Monitor) 3D nézettel madártávlati képet nyújt az autó környezetéről. Végezetül egy vezeték nélküli telefontöltő található a felső tálcában.
Vezetés – villamosított hajtásláncok és vezetéstámogató rendszerek
Az új, továbbfejlesztett Sportage modell elektrifikált hajtáslánc-választékot kínál. Az ügyfelek kiválaszthatják a számukra legmegfelelőbb hibrid hajtásláncot. A Sportage még dinamikusabb vezetési élményt nyújt, köszönhetően a nagy teljesítményű turbós hibrid hajtásláncnak, az új generációs váltónak, a jármű aerodinamikus kialakításának és az alacsony súlypontnak.
Ahogy a Kia modellpaletta minden járművében, úgy a Sportage is teljes körű fejlett vezetéstámogató rendszereket kínál:
- Alapfelszereltségként elérhető automatikus vészfékrendszer gyalogos-, kerékpáros- és járműfelismeréssel: érzékelők és kamera segítségével pásztázza az utat. Amennyiben ütközésveszélyt észlel, automatikusan fékez.
- Highway Driving Assist 2: az előre néző kamera, a radarérzékelők és a navigációs adatok segítségével támogatja az előre beállított sebesség és követési távolság tartását az elöl haladó jármű mögött. Bizonyos helyzetekben képes segíteni a kormányzásban is, például sávváltásnál (az irányjelző aktiválásával), illetve kitérő manőverek során.
Az új Sportage a Kia zsolnai (Szlovákia) gyárában készül, és a modellek várhatóan 2025 harmadik negyedévében érkeznek meg a márkakereskedésekbe. Az árak a mai naptól publikusak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Szórakozás1 hét ago
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
-
Ipar7 nap ago
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
-
Gazdaság2 hét ago
Bitget – Ez lesz az új Revolut?
-
Tippek2 hét ago
Fókuszban a pénzügyi biztonság: így védi ügyfeleit a K&H a digitális térben
-
Gazdaság2 hét ago
Határok nélkül: új szintre lépett a verseny a magyar e-kereskedelemben
-
Okoseszközök7 nap ago
Indul a Real-Time Text, vagyis a valós idejű szöveg a Telekom hálózatán belül
-
Gazdaság2 hét ago
Erősítené magyar viszonteladói hálózatát az Apple
-
Ipar2 hét ago
Hidrogénnel a jövőbe: a Messer technológiája zöldíti Észak-Rajna-Vesztfália közösségi közlekedését