Connect with us

Mozgásban

Két versennyel a szezon vége előtt gyártói rally világbajnok a Toyota

toyota

Tovább folytatódik a Toyota menetelésre a motorsportban: a Rally Világbajnokságba történt 2017-es visszatérése óta a bő egy héttel ezelőtti Chile Rallyt követően a negyedik gyártói világbajnoki címének örülhet (2018, 2021, 2022, 2023), és már az is biztos, hogy az ez idő alatt bezsebelt sorozatban négy egyéni világbajnoki cím mellé (2019, 2020, 2021, 2022) egy ötödiket is behúzhat 2023-ban, a kérdés csupán az, hogy mintegy háziversenyként, melyik Toyota pilóta emelheti végül magasba a világbajnoki trófeát.

Így ez lesz a gyártó sorozatban harmadik duplázása (amikor egyszerre hódítja el konstruktőri és egyéni világbajnoki címet). A japán autógyártó azonban nem csupán a Rally Világbajnokságban tarol, hanem gyakorlatilag minden fontos globális versenysorozatban, ahol megméreti magát: 2018 óta három Dakar-arany (2019, 2022, 2023) és három Dakar-ezüst is gazdagítja a trófeagyűjteményt, azonban talán ennél is fényesebben ragyog a 2018 óta megszerzett öt konstruktőri világbajnoki cím a Hosszútávú Világbajnokságban (2018/2019, 2019/2020, 2021, 2022, 2023), ahol az idei szezonban az idény vége előtt egy versennyel, Fujiban elhódították a gyártói koronát (sorozatban az ötödiket), amelyhez az utolsó versenyen, Bahreinben csatlakozhat a sorozatban ötödik egyéni világbajnoki cím is.

A Chile Rallyn a versenyt követően az egyéni világbajnokságban második helyen álló Elfyn Evans a rally utolsó napjának köszönhetően felálhatott a dobogóra, hiszen végül a harmadik helyen végzett, csapattársai, Kalle Rovanperä és Takamoto Katsuta előtt. Ez pedig azzal együtt, hogy Rovanperä és Evans kettős győzelmet ért el a rali végén a Power Stage-en, így megszerezve a maximális bónuszpontokat a csapat számára, elegendő volt ahhoz, hogy két fordulóval a vége előtt a csapat bebiztosítsa a gyártói címet. A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team negyedik alkalommal nyerte el a bajnoki címet megalakulása óta, és ez összességében a hetedik elsőség, amelyet a Toyota elért 1993 óta. Emellett már az is biztos, hogy a Toyota versenyistállója elhódítja az ötödik egymást követő egyéni világbajnoki címet is, hiszen Rovanperä és Evans erőfeszítései a Power Stage-en biztosították, hogy közülük és navigátoraik, Jonne Halttunen és Scott Martin közül kerülnek majd ki az idei egyéni világbajnokok. Rovanperä és Halttunen 31 pont előnnyel vezet Evans és Martin előtt, és az utolsó két forduló során még 60 pontot lehet gyűjteni.

Akio Toyoda, a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team elnöke ekként köszönte meg a csapatnak a diadalt: „A TGR-WRT minden csapattagjának gratulálunk a gyártói cím elnyeréséhez! Idén Elfyn volt a hajtóerő a gyártói bajnoki cím mögött hat dobogós helyezéssel, köztük az eddigi 11 versenyből kettő győzelmével. Elfyn és Scott, köszönjük, hogy megszereztétek a harmadik helyet, ami döntő tényezővé vált a bajnoki cím mai megszerzésében. És persze Kalle és Jonne három győzelme is nagy segítség volt. Remélem, Elfyn és Kalle is gátlások nélkül fog vezetni a hátralévő két rallyn, Közép-Európában és Japánban. Bízom benne, hogy a csapat kihozza majd az autókból a legjobbat, ezért arra számítok, hogy ti ketten mindent beleadtok majd. A 11. fordulóban biztosítottuk be a gyártói címet, egy fordulóval korábban a tavalyinál. Szerintem ez azt mutatja, hogy a csapat még erősebb lett. Szívből szeretném megköszönni Jari-Mattinak, hogy továbbra is mindenkivel együtt dolgozik a csapat erősebbé tételén, miután csapatfőnökként már első évében megnyerte a gyártói címet. Nagyon várok mindenkit Japánban! Kalle, boldog születésnapot! Drift rajongóként Morizo már alig várja, hogy a jövő héten Okayamában láthasson versenyezni!”

Jari-Matti Latvala csapatvezető az alábbiakat fűzte hozzá: „Nagyon örülök annak, ahogyan számunkra ez a rally véget ért. Nem volt a legkönnyebb, mert a szombat nagyon megterhelő nap volt, és ma reggel úgy gondoltuk, nehéz lesz felállni a dobogóra. De ez azt mutatja, hogy a rallyban csak türelmesnek kell lenni, és a végéig kitartani, mert az mindig hozhat meglepetéseket. Nagyon büszke vagyok a csapatra és a legénységre a szezon során végzett munkánkért. Két fordulóval a szezon vége előtt, ez a legkorábbi, hogy TGR-WRT-ként elnyertük a gyártói címet. A verseny kemény, az autók szoros küzdelemben vesznek részt, de úgy gondolom, hogy a megbízhatóságunkkal és az autók problémamentes célba juttatásával sikerült különbséget kiépítenünk, ahogy itt is tettük. Most izgatottan várjuk, hogy a pilóták és a navigátorok címéért küzdő két párosunk közül melyiknek sikerül az élen végezni az utolsó két forduló után.”

Mi a jön most?

A szezon utolsó előtti, október 26-29-i fordulója a WRC egyik vadonatúj eseménye: a Közép-Európa Rally, amely Németország, Csehország és Ausztria igényes aszfaltútjain zajlik.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Így alakítja át a jövőt a töltés, a parkolás és a navigáció digitalizációja

elektromos autó töltés
képek: Freepik

Az autóipar az elmúlt években látványos átalakuláson ment keresztül. Az elektromos autók térnyerése, az okos parkolási rendszerek elterjedése és a mesterséges intelligencia fejlődése alapjaiban változtatja meg a közlekedés élményét. A digitalizáció már nem csupán kényelmi funkciókat hoz, hanem a fenntarthatóság, a hatékonyság és a biztonság területén is forradalmat indít.

Elektromos autók és a töltési infrastruktúra fejlődése

Az elektromos járművek rohamos terjedésével párhuzamosan egyre fejlettebb töltési technológiák jelennek meg. A villámtöltők képesek akár 20-30 perc alatt jelentős hatótávot biztosítani, a vezeték nélküli indukciós töltés pedig a jövő egyik legígéretesebb megoldásaként ígérkezik.

A digitális töltőpont-kereső alkalmazások valós idejű adatokat nyújtanak a szabad állomásokról, a töltési sebességről és az árakról. Ez nemcsak a felhasználói élményt javítja, hanem az energiaelosztást is optimalizálja, így csökkentve a hálózati terhelést csúcsidőben.

elektromos autó parkolás

Az okos töltőrendszerek képesek figyelembe venni a felhasználói szokásokat, az áramtarifákat és a hálózati terhelést. Egyre több szolgáltató kínál dinamikus árazást, ami ösztönzi a sofőröket, hogy a kevésbé terhelt időszakokban töltsenek, ezzel csökkentve a villamosenergia-rendszer terhelését és a költségeket.

Okos parkolás a városokban

Az okos parkolás hozzájárul a forgalom csökkentéséhez és a parkolóhelyek hatékonyabb kihasználásához. A valós idejű parkolóhely-információkat biztosító applikációk nemcsak a sofőrök idejét takarítják meg, hanem a károsanyag-kibocsátást is mérséklik, hiszen kevesebb időt töltenek a járművek parkolóhely keresésével.

Már számos parkolóház Budapesten is rendelkezik szenzoros parkolórendszerrel, amely érzékeli a foglaltságot, és az adatokat a felhőbe továbbítja, ahol egy felhasználóbarát felületen jelennek meg. Ez lehetővé teszi, hogy a városok a parkolóhelyek kihasználtságát elemezzék, és a jövőben hatékonyabban tervezzék a parkolási infrastruktúrát.

A mobilapplikációk már nemcsak a helykeresésben segítenek, hanem a parkolás fizetését és hosszabbítását is lehetővé teszik, akár távolról is. Ez különösen hasznos, ha egy megbeszélés vagy váratlan forgalmi helyzet miatt tovább tart a parkolás, mint tervezted.

Navigáció mesterséges intelligenciával

A modern navigációs rendszerek már nem pusztán térképet és útvonalat kínálnak, hanem valós idejű forgalmi adatokat, útlezárásokra és balesetekre vonatkozó riasztásokat is. A mesterséges intelligencia képes folyamatosan tanulni a vezetési szokásaidból, és az optimális útvonalat ajánlani az adott napszakhoz és közlekedési helyzethez igazodva.

Az AI alapú rendszerek integrálják a különböző közlekedési módokat is: például javasolhatják, hogy a város bizonyos pontján válts autóról tömegközlekedésre vagy mikromobilitási eszközre, így csökkentve a dugóban töltött időt.

A hangvezérelt asszisztensek révén a sofőröknek kevesebbet kell a kijelzőre nézniük, ami növeli a biztonságot. A kiterjesztett valóság (AR) alapú kijelzők pedig a szélvédőre vetítve mutatják a navigációs utasításokat, a sebességet és a forgalmi információkat, így minden lényeges adat a látómezőben marad.

Hogyan kapcsolódnak ezek a technológiák egymáshoz?

Az elektromos töltés, az okos parkolás és az AI navigáció együttesen alakítják a jövő városi közlekedését. Egy olyan ökoszisztéma jön létre, amelyben a járművek, az infrastruktúra és a felhasználói adatok összhangban működnek. Ez nemcsak kényelmet, hanem hatékonyságot és fenntarthatóságot is jelent a mindennapi autóhasználatban.

A jövő autós technológiái nem elszigetelt újítások, hanem egymást erősítő megoldások, amelyek együtt képesek forradalmasítani a közlekedést – a töltéstől kezdve a parkoláson át a navigációig.

Ne feledd, a digitális megoldások használata nemcsak kényelmet, hanem környezettudatosságot is jelent: a hatékonyabb útvonaltervezés, a rövidebb parkolóhely-keresés és az optimalizált töltés mind hozzájárulnak a fenntarthatóbb városi élethez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Hankook Smart Work AM11+: Új gumiabroncs hulladékgazdálkodási vállalatok számára

A Hankook prémium gumiabroncsgyártó bemutatta új teherabroncsát, a Smart Work AM11+-t, amelyet helyi és regionális fuvarozásra fejlesztettek.

Az új modellt kifejezetten olyan, nagy igénybevételű utakra tervezték, amelyek gyakori megállásokkal, újraindulásokkal járnak, valamint fokozott strapabírást követelnek meg, mint például a hulladékgazdálkodási szektor, ahol a járművek abroncsai gyakran érintkeznek a járdaszegélyekkel.

Ezt szem előtt tartva a Hankook Smart Work AM11+ egyik legfontosabb jellemzője a beépített kopásvédelemmel és speciális jelzőkkel ellátott megerősített oldalfal. Ez az újítás hatékony védelmet nyújt a járdaszegélyekkel való érintkezésnél, és megkönnyíti a kopás ellenőrzését is. A gumiabroncs oldalán található három kopásjelző gyors ellenőrzést tesz lehetővé, elősegítve a biztonságot a mindennapi használat során.

A Hankook Smart Work AM11+ szeptembertől lesz elérhető 315/80 R22.5 méretben.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin

A brit F4 idei hetedik versenyhétvégéje következik, a helyszín Knockhill.

A Forma–1-es Magyar Nagydíjon tett kitérő és egy Brands Hatch-ben rendezett teszt után Molnár Martin a hétvégén azon a pályán tér vissza a versenyzéshez, ahol már tavaly, Forma–4-es újoncévében is remekül szerepelt.

A hétvégén Skóciában vendégeskedik a brit Forma–4 mezőnye. A Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő, mindössze 2 km hosszú Knockhill versenypálya 1974-ben, bárányfarm helyén épült, és bár nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint a brit F4 legtöbb helyszíne, Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport térképén.

És Molnár Martin pályafutásában is, hiszen a Virtuosi Racing pilótája tavaly ezen a helyszínen állhatott fel életében először az összetett dobogó második fokára, egyben itt végzett először egy hétvégén belül kétszer is a legjobb háromban. A magyar versenyző az összetett második helyéről várja a szezon hetedik hétvégéjét, és bízik benne, hogy a tavalyi remek szereplés után az idén már a győzelem is összejöhet.

„Szerintem gyorsak leszünk, mert ez a pálya tavaly is feküdt nekünk. Nem könnyű jó kört összerakni itt, néhány helyen kicsit ugratunk is, a kulcs pedig a precizitás. Aki itt pontosan tud vezetni, az ebből profitálni fog. Tavaly sikerült jól ráéreznem a ritmusra, jó az alapbeállításunk is, úgyhogy bizakodó vagyok. Sajnos az első versenyen a Zandvoortból áthozott három helyes rajtbüntetés meg fogja nehezíteni a dolgomat, de ez van, remélhetőleg a harmadik futamra sikerül jó rajthelyet szereznem és a győzelemért csatázhatok”

– tekintett előre Martin.

A Hungarian Motrosport Academy (HMA) versenyzője számára sűrű volt a háromhetes szünet, amelyben kilátogatott a Forma–1-es Magyar Nagydíjra, ahol találkozott a Virtuosi Racing Forma–2-es testvéristállójának, az Invicta Racingnek a tagjaival. A jubileumi 40. magyarországi F1-es futamot a Hungaroringen azonban már nem tudta megnézni, mert sietnie kellett a reptérre, hogy Angliában pattanjon autóba.

„Brands Hatch-ben teszteltünk a múlt hét elején és nagyon jól sikerült, miközben nem tudtunk annyi kört megtenni, amennyit szerettünk volna, mert rengetegszer kellett piros zászlóval megszakítani a körözést. Viszont amikor mentünk, akkor jó tempót autóztunk, az utolsó etapban pedig a miénk lett a legjobb idő, mert akkor végre tudtam futni egy tiszta kört. Ami a valódi szünnapokat illeti, azokon igyekeztem kikapcsolni és kicsit eltávolodni a versenyzéstől.”

Martin hátránya 28,5 pont az összetettben az éllovas Fionn McLaughlin mögött, ami a hátralevő négy hétvége, azaz összesen 12 futam alatt egyáltalán nem ledolgozhatatlan, ő azonban nem számolgat.

„Őszintén szólva nem szoktam nézegetni a tabellát. Én csak minden hétvégén a legjobbamat igyekszem nyújtani, és remélem, hogy a szezon végén ez elég lesz a bajnoki címhez. Másra amúgy sincs ráhatásom. Mivel az idei szezon eddigi részében azokon a pályákon is jól szerepeltünk, amelyeken tavaly kevésbé, bízom benne, hogy azokon a még hátralevő helyszíneken, amelyeken tavaly kifejezetten erősek voltunk, most még jobbak leszünk.”

A knockhill-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:

Szombat
10:00 – 10:25: Időmérő edzés
14:40 – 15:00: 1. futam

Vasárnap
11:35 – 11:55: 2. futam
16:55 – 17:20: 3. futam


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss