Mozgásban

Hogyan kerülhetjük el használt elektromos jármű vásárlásakor, hogy félrevezessenek?

Az elektromos járművek népszerűsége világszerte folyamatosan nő, ami a használt autók piacán is jól látható, hiszen egyre több gépkocsivezető érdeklődik irántuk.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég szakértője szerint előfordul, hogy a tisztességtelen eladók az akkumulátor valós állapotának eltitkolása, és ezzel a jármű értékének növelése érdekében manipulálják az elektromos autók futásteljesítményét. Mire kell figyelnünk tehát, ha használt elektromos autót vásárolunk?

A használt elektromos járművek piacát a Tesla modellek uralják

A drágább elektromos járművek gyorsabban amortizálódnak, ezért a vásárlók gyakran döntenek olyan több éves autó mellett, amely már jócskán veszített az értékéből. Ez különösen igaz azokra a járművezetőkre, akik lízingszerződéssel vásárolnak elektromos járművet, és szeretnék elkerülni a magas havi törlesztőrészleteket.

A carVertical platformon leggyakrabban ellenőrzött elektromos jármű a Tesla Model 3 (az összes ellenőrzött elektromos jármű 16,1%-a), amely közismerten keveset veszít az értékéből, és igen népszerű a használtautó-piacon. A Model S (11,84%), a Nissan Leaf (11,83%), az Audi e-tron (9,8%) és a Volkswagen Golf (9,5%) szintén a legtöbbet ellenőrzött elektromos modellek közé tartozik.

„A Teslákról kialakult kép meglehetősen pozitív az elektromos járművek piacán, így sok sofőr érdeklődik irántuk. Ezek az autók a biztonság és a technológia tekintetében is kiválóan teljesítenek, továbbá teljes feltöltés esetén nagy a hatótávolságuk. Az egyik legfontosabb érv azonban, amely mellettük szól, hogy nem veszítenek gyorsan az értékükből. Bár nem tartoznak a legolcsóbb elektromos járművek közé, egy használt Tesla Model 3 mindent egybevetve jó vétel lehet”

– hangsúlyozza Buzelis.

A nagyobb futásteljesítmény az akkumulátor elhasználódásával jár

A legtöbb autógyártó nyolc évig vagy 160 000 kilométerig ad garanciát az elektromos autók akkumulátorára. Minél nagyobb az elektromos jármű futásteljesítménye, feltehetően annál gyengébb az akkumulátora. Az akkumulátor teljesítményének csökkenése azonban attól is függ, hogy hogyan töltötték az autót: gyakran vették-e igénybe a gyorstöltő állomásokat, vagy betartva a gyártók ajánlását, lassan, legfeljebb 80%-ig töltötték.

Az elektromos járművek esetében komoly gondot jelent a hamisított futásteljesítmény, mivel ez megnehezíti az akkumulátor valódi állapotának felmérését. A carVertical adatai szerint a platformon ellenőrzött elektromos járművek 2,6%-ának manipulálták a kilométeróráját. A hibrid (4,5%), a benzines (5,4%) és a dízel (6,2%) autók futásteljesítményét még gyakrabban módosították.

Minél jobban elhasználódott egy elektromos jármű akkumulátora, annál rövidebb utat képes megtenni. Egy régebbi elektromos autó nem jut olyan messzire, mint az, amelyik éppen legördült a gyártósorról. Valószínűleg ez az egyik fő oka annak, hogy egyes sofőrök még mindig tartanak a korlátozott hatótávolságtól, ezért elvetik az elektromosjármű-vásárlás gondolatát.

Olcsóbb karbantartás, drágább javítás

Bár sok vásárló kifejezetten tart attól, hogy egy elektromos jármű karbantartása költséges lehet, ez nem felel meg teljesen a valóságnak. Az elektromos járművek felépítése általában egyszerűbb, mint a belső égésű motorral felszerelteké, és kevesebb bennük a mozgó alkatrész.

Ha azonban egy elektromos jármű egy súlyos közlekedési baleset során sérül, a javítási munkák több százezer forintba kerülhetnek, de akár milliós tételt is jelenthetnek. A carVertical platformon ellenőrzött összes autó közül az elektromos járművek esetében volt a legmagasabb az átlagos kárérték – 2 700 000 forint, míg a hibrid (2 600 000 forint), a benzines (2 300 000 forint) és a dízel (1 600 000 forint) autók átlagos kárértéke mind alacsonyabb volt.

Más járművekhez viszonyítva az elektromos autók ritkábban szenvednek balesetet. Míg a hibrid autók 45%-a, a benzinesek 49,1%-a és a dízelautók 46%-a sérült már legalább egyszer, addig a carVertical platformon ellenőrzött járművek között a korábban sérült elektromos gépkocsik aránya mindössze 35,4%. Buzelis szerint ennek az az oka, hogy az elektromos járművek kevésbé elterjedtek – a legtöbb országban még nem túl népszerűek, és az átlagéletkoruk is szembetűnően alacsonyabb.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Bemutatkozott az Eaton új elektromosautó-töltője

A Green Motion Building dinamikus terheléselosztó funkciója a töltők üzemeltetési költségeit csökkenti

Új, többfelhasználós töltésre alkalmas AC elektromosjármű-töltővel lép piacra az Eaton. Az intelligens energiagazdálkodási vállalat Green Motion Building nevű, 3,7 kW és 22 kW közötti teljesítményű töltője már Magyarországon is elérhető.

Az Eaton Green Motion Building, amelyet akár 50 darab töltő közötti statikus vagy dinamikus terheléselosztásra terveztek, és szükség esetén a töltés prioritását is lehetővé teszi, ideális munkahelyeken, kiskereskedelmi parkokban, társasházakban és hasonló helyszíneken történő használatra. A terheléselosztás funkció automatikusan kiegyenlíti a teljes elektromosautó-csúcsigényt, hogy az megfeleljen a hálózati csatlakozáson rendelkezésre álló kapacitásnak. A statikus terheléselosztás a rendelkezésre álló kapacitás előre beállított elosztásán alapul, míg a dinamikus terheléselosztás az aktuálisan rendelkezésre álló teljesítmény függvényében ingadozik. A terheléselosztás mindkét formája gondoskodik a biztonságról, megelőzi az áramkimaradásokat (töltésnél), és lehetővé teszi, hogy szükség esetén költséges hálózatfejlesztés nélkül is lehessen további töltőket telepíteni a töltőinfrastruktúrába. A dinamikus terheléselosztás előnye, hogy az összes rendelkezésre álló energiát felhasználja, így csökkenti a töltők üzemeltetési költségeit, valamint javítja a felhasználói élményt.

Az Eaton Green Motion Building töltőbe integrált RFID (rádiófrekvenciás azonosítás) révén csak azonosított felhasználók használhatják az elektromosautó-töltőt. Így a töltési költségek a meghatározott járművekhez rendelhetők, ez pedig sok vállalkozás számára lehet hasznos. A töltő emellett rendelkezik egy MID-es (Measuring Instruments Directive) fogyasztásmérővel is, amelynek pontossága megfelel az EU számlázási követelményeinek is. Az elektromosautó-folttakezelők számára jelenthet előnyt (akik AC-töltőt biztosítanak a járművezetők számára), hogy az elektromosautó-töltő a személyes és a munkacélú használat különválasztása révén a költségelszámolást és a költségek továbbszámlázását is megkönnyíti.

Az Green Motion Building elektromosautó-töltő az Eaton Green Motion Home modell mellett egyike az Eaton elektromosautó-töltő termékcsaládjának, amely számos más megoldást is tartalmaz. Az új modellt úgy tervezték, hogy könnyen integrálható legyen akár új, akár meglévő töltőinfrastruktúrákba. Az Eaton Green Motion Building EV-töltő együttműködik az összes OCPP-alapú CPO platformmal, valamennyi 4G SIM-kártya szolgáltatóval és bármely harmadik fél által üzemeltetett e-mobilitási szolgáltató (eMSP) rendszerrel, amely a töltőpont-üzemeltetőknek (CPO) jelent nagy segítséget.

„Az Eaton Green Motion Building EV-töltőt a kiberbiztonságot szem előtt tartva tervezték, és kiváló terheléselosztási képessége miatt jó választás többfelhasználós elektromosautó-töltéshez, drága hálózati fejlesztések nélkül. A termékcsaládunk más modelljeivel együtt alkalmas arra, hogy az épületeinket felkészítsük a teljesen elektromos jövőre, ha a BEMS (Building Energy Management System) szoftverünk segítségével integráljuk az épületfelügyeleti rendszerbe. A rendszerhez hozzáadhatók helyszíni megújulóenergia-termelő eszközök, például napelemek és energiatároló rendszerek is. Ezt a koncepciót Buildings as a Grid-nek (Épület, mint hálózat) nevezzük”

– mondta Fehér Tamás, az Eaton Magyarország munkatársa.

Az Eaton Green Motion Building elektromosautó-töltőket a vállalat gyári garanciával, valamint meghosszabbított garanciacsomagokkal is kínálja. A kompakt és falra vagy padlóra (oszlopra), beltéren vagy kültéren történő rögzítésre egyaránt alkalmas töltők, akár egymásnak háttal is felszerelhetők bármely több jármű számára kialakított parkolóhelyen. További információ a www.eaton.com/hu/gmb weboldalon található.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Nagysebességű oválpálya-elemet építenek a ZalaZONE járműipari tesztpályán

Várhatóan 2025 tavaszára készül el teljes egészében a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó ZalaZONE járműipari tesztpálya új része, a nagy sebességű oválpálya-elem (High-Speed Oval), amelyen 250 km/h sebességig terjedő teszteket tudnak majd végezni a szakemberek.

Egy különleges SMB Strabag Max Bögl aszfaltozó géppel végezték el a 47 fokos dőlésszögű parabola kanyarok kivitelezési munkálatait. A világon csupán két speciális géplánc létezik, amely alkalmas parabolakanyarok építésére.

A ZalaZONE a 4500 méter hosszú oválpálya építésénél a világon egyedülálló, innovatív technológiákat alkalmaz. A gép lehetővé teszi a meredek, döntött parabola kanyarok precíz és egyenletes kialakítását. A teljes folyamatot számítógépes vezérlés irányítja, ami biztosítja a hibátlan kivitelezést. Az SMB Strabag Max Bögl aszfaltozó gép fejlett technológiája gondoskodik arról, hogy a pálya ívei tökéletesen simák és alakpontosak, azaz geometriailag is precízek legyenek, ezzel garantálva a teszteléshez szükséges pontos adatokat, méréseket.

Az oválpálya a kialakításának köszönhetően lehetővé teszi azt, hogy akár 250 km/h sebességig végezzenek rajta teszteket. Ezen nagysebességű tesztek számos csoportba sorolhatók. Az aerodinamikai teszteken a járművek légellenállását és aerodinamikai tulajdonságait vizsgálják. A hajtáslánc-teszteken a hosszú, folyamatos nagy sebességű haladást tanulmányozzák. Ilyenkor a hajtásláncok tartóssága és teljesítménye vizsgálható maximális terhelés alatt. A hűtőrendszerek vizsgálata is fontos nagy sebességnél, amikor a hűtőrendszerek teljes terhelés alatti működését is meg lehet figyelni, különösen hosszabb időtartamú, folyamatos terhelés alatt.

A gumiabroncsok és a futómű teszteléséhez a folyamatos magas sebesség és a döntött kanyarok ideálisak az abroncsok és a futóművek stabilitásának, valamint tartósságának mérésére. A járműstabilitás és kezelhetőség vizsgálatakor a 47°-os dőlésszögű kanyarok segítenek a járművek stabilitásának és irányíthatóságának tesztelésében extrém sebességek mellett. Az autonóm járművek nagysebességű tesztelésekor ezen rendszerek nagy sebességnél történő működését elemzik. Versenyautók kipróbálására is alkalmas az oválpálya, amely ideális helyszín lehet versenyautók teljesítményének és stabilitásának tesztelésére is.

– A nagysebességű oválpálya elkészültével a ZalaZONE Európában egyedülállóan széles termékportfóliót tud felmutatni a hagyományos tesztek és az új technológiák területén is – emelte ki Hamar Zoltán, a járműipari tesztpályát üzemeltető cég, az AVL-ZalaZONE Próbapálya Kft. ügyvezető igazgatója:

A tesztpálya kialakítása során az iparági követelmények vezérelték a tervezést, azzal a céllal, hogy betöltse az európai piacokon meglévő kapacitás és funkcionális hiányosságokat. A ZalaZONE járműipari tesztpálya folyamatosan fejleszti szolgáltatásait, hogy megfeleljen a jövő mobilitási kihívásainak. A szolgáltatási portfólió különleges kombinációja a hagyományos dinamikus tesztmoduloknak, valamint a legújabb technológiai megoldásoknak, mint például az ADAS (vezetéstámogató rendszerek) felület, a 15 hektáros tesztváros (Smart City), az autópálya modul és a jelenleg épülő oválpálya.

A 250 hektáron elterülő ZalaZONE, Európa legújabb, legfejlettebb autóipari tesztpályája, amely Zalaegerszeg mellett, Nyugat-Magyarországon, az osztrák határ közelében található. A tesztpálya egyedülálló lehetőségeket kínál azon autógyártóknak és autóipari beszállítóknak, akik a járművek fejlesztését, tesztelését a legmodernebb körülmények között kívánják elvégezni. A fejlesztési célú tevékenységek mellett a tesztpálya konferenciahelyszínként és vezetéstechnikai pályaként is funkcionál.

A ZalaZONE járműipari tesztpálya lehetőséget biztosít különböző típusú járművek – személyautók, teherautók, buszok, speciális járművek és motorkerékpárok – széles körű tesztelésére. A pályát nem csak a járművek dinamikai tesztelésére és élettartamának vizsgálatára tervezték, hanem a legújabb fejlett vezetéstámogató és autonóm funkciók fejlesztésére is. Az intelligens közlekedési rendszerek és az 5G technológia tesztelése is fontos szerepet kap a ZalaZONE infrastruktúrájában.

A ZalaZONE együttműködik oktatási intézményekkel is annak érdekében, hogy azok valós ipari kutatási és fejlesztési projektekben vegyenek részt. Ez a stratégiai partnerség lehetőséget biztosít a diákok számára a gyakorlati tapasztalatok széles körű megszerzéséhez. Ez támogatást nyújt ahhoz, hogy az autóipar jövőjének kiváló szakembereivé válhassanak.

A ZalaZONE nemcsak egy tesztpálya, hanem innovációs központ is, amely hozzájárul az autóipari oktatás, kutatás és fejlesztés fejlődéséhez, elősegítve az ipar igényeire adott kreatív megoldásokat és a jövőbeli mobilitás fejlődését.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Idén is bizonyítottak Magyarország legjobb kamionsofőrjei

Szeptember 21-én, a Hankook Tire Budapest Kereskedelmi Kft. támogatásával, izgalmas és látványos döntővel zárult az „5 tengelyen – biztos kézzel! Bajnokok Ligája” verseny a Drivingcamp Hungary zsámbéki tanpályáján, ahol Magyarország legkiválóbb kamionsofőrjei mérték össze tudásukat.

A 12. alkalommal megrendezett közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai verseny, amely egyben a „Biztonság Hete” programsorozat záróeseménye is volt, megmutatta a kamionsofőrök nélkülözhetetlen szerepét a közlekedésbiztonságban és az ország gazdaságában.

A kamionsofőrök szerepe a biztonságos közlekedésben

A kamionsofőrök munkája nélkülözhetetlen a biztonságos közlekedés szempontjából, hiszen ők is érdekeltek közúti forgalom zavartalan működésében, emellett fontos, hogy a rakományok időben és sértetlenül célba érjenek. A verseny nem csupán a sofőrök képességeit teszteli, hanem példát mutat a jövő generációi számára is, mivel a megfelelő utánpótlás képzése kulcsfontosságú a gazdaság és a közúti fuvarozás jövője szempontjából.

„A Hankook Tire számára kiemelten fontos a közlekedésbiztonság, ezért nagy öröm számunkra, hogy idén is támogathattuk az „5 tengelyen – biztos kézzel! Bajnokok Ligája” versenyt. Az ilyen kezdeményezések nemcsak a kamionsofőrök szakmai felkészültségét mutatják meg, hanem hozzájárulnak a biztonságosabb közúti közlekedéshez is, ami mindannyiunk közös érdeke”

– mondta Kaliba Róbert, a Hankook Tire Budapest Kereskedelmi Kft. teherabroncs értékesítési vezetője.

Kiderült, ki a “Bajnokok Bajnoka”

Az idei verseny különlegessége a „Bajnokok Bajnoka” címért folyó küzdelem volt, ahol a korábbi évek győztesei mérkőztek meg egymással. Az első helyezett elnyerte a „Magyarország Legjobb Kamionsofőrje – 2024” címet, valamint az ezzel járó 1 000 000 Ft-os fődíjat.

A verseny eredményei:

  • 1. helyezett: 1 000 000 Ft és „A legkiválóbb magyar kamionsofőr – 2024” cím – Szabados Gábor, Gogolák Gábor EV.
  • 2. helyezett: 300 000 Ft értékű tárgynyeremény – Könczöl András, J. S. Logistics Kft.
  • 3. helyezett: 200 000 Ft értékű tárgynyeremény – Szalai Gábor, Klippel Kft.

Az esemény és a családi nap számos látogatót vonzott. Az ORFK-OBB Tóbiás és Balambér programja játékos módon ismertette meg a gyerekekkel a közlekedési szabályokat, valamint VR szemüvegekkel is megtapasztalhatták a biztonságos közlekedés élményét. A Pest Vármegyei Kormányhivatal pedig különböző munkavédelmi bemutatókkal készült az érdeklődők számára. A Vöröskereszt Hősképző programja az elsősegélynyújtás és az újraélesztés fontosságára hívta fel a gyermekek figyelmét, miközben a MABISZ és az ORFK interaktív kiállításai és bemutatói színesítették a programot.

További információkért, látogassa meg a www.5tengelyen.hu oldalt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss