Connect with us

Mozgásban

A Honda bemutatja a Honda 0 Series modellek új generációs technológiáit

A Honda Motor Co., Ltd. megtartotta a „Honda 0 Tech Meeting” elnevezésű rendezvényét, hogy bemutathasson olyan új generációs technológiái közül néhányat, melyeket a 2026-tól világszerte bevezetésre kerülő elektromos modellcsaládban, a Honda 0 Series -ben alkalmaznak majd.

A Honda 0 Series teljesen új EV-fejlesztés, amelyhez merőben új ötletek és egy új, „Karcsú, könnyű és bölcs” tervezési megközelítést alkalmaznak, mely az alábbi öt alapvető értékre épül

  • Művészi formavilág, ami pozitív rezgéseket kelt
  • Önvezető/fejlett vezetést támogató rendszerek (AD/ADAS), amelyek biztonságot és nyugalmat biztosítanak
  • Optimális „tér” az embereknek, amit az IoT (Internet of Things) és a többi mobilkommunikációs eszköz tesz lehetővé
  • A vezetés öröme, amit a járművel való egység érzése kelt
  • Kiemelkedő elektromos hatékonyság

A Honda a CES® 2024 kiállításon mutatta be a Honda 0 Series modellcsalád két koncepcióautóját a Saloont és Space-Hub-ot, 2026-ban pedig a tervek szerint megkezdi az előbbi sorozatgyártását. A piacra kerülő modell nagyon fog hasonlítani a prototípusra, és ez lesz a járműsorozat zászlóshajója.

Emellett a japán gyártó azt is bejelentette, hogy 2030-ig világszerte összesen hét Honda 0 Series családtagot mutat be , amelyek között lesznek kis-, közepes- és nagy méretű járművek is.

A sorozat legújabb modelljének a leleplezését a Honda a CES® 2025-re időzíti és ez lesz majd a Honda 0 Tech Meetingen bemutatott technológiák és elektromos koncepciók megtestesülése.

A Honda 0 Tech Meetingen bemutatott új generációs technológiák

  • Karcsú és könnyű

A „karcsú” fejlesztési megközelítéssel a Honda továbbra is az EV-korszakra jellemző M/M (Man Maximum, Machine Minimum azaz Az ember a gép előtt ) szemléletmódot valósítja meg, és arra törekszik, hogy elektromos járművei az emberek számára kialakított kényelmes „térként” teremtsenek új értéket, amit egyedülálló formatervezéssel, alacsony járműmagassággal és rövid karosszéria-túlnyúlásokkal ér el.

A „könnyű” tervezési hozzáállással a Honda arra törekszik, hogy megvalósítsa mind a sportos vezetési élményt, mind a világ legjobb elektromos hatékonyságát, amire a Honda mindig is nagy hangsúlyt fektetett a gépkocsigyártása során.

  • Új fejlesztésű, dedikált EV-platform

A 2.0 GPa értékkel rendelkező hőpréselt anyag (rendkívül nagy szilárdságú acéllemez) alkalmazásával a Honda egy olyan új EV-platformot fejlesztett ki, amellyel a stílusra jellemző karcsú és alacsony magasságú kialakítás is megvalósítható, és az utasok számára is biztonságot és nyugalmat kínál. Emellett a karcsú akkumulátor és az új fejlesztésű kompakt e-tengely (e-Axie) lehetővé teszik azt is, hogy a jármű tömegközéppontja alacsonyra kerüljön, mivel a nehéz alkatrészek alul, a jármű középpontjában helyezkednek el. Ez stabilizálja az autó viselkedését és sportos vezetési élményt tesz lehetővé.

  • Új fejlesztésű kompakt e-tengely (e-Axie)

A hibrid-elektromos járművek (HEV-k) fejlesztése során összegyűjtött motor- és inverter technológiákat a Honda arra használja majd fel, hogy kompakt és rendkívül hatékony e-tengelyt (e-Axie) alakítson ki az elektromos járművekben. Az inverter mérete körülbelül 40%-kal*1 csökkent, ami lehetővé teszi ennek a vízszintes, a motor melletti elhelyezését, amit a múltban nehéz volt megvalósítani. Ezzel a kompakt e-tengellyel azonban egyszerre érhető el az alacsony magasságú kialakítás és a maximális helykihasználás.

  • Karcsú akkumulátor

Az IPU- (akkumulátor) ház körülbelül 6%-kal lesz vékonyabb*2 a megaöntés és a 3D dörzshegesztési (FSW) technológia alkalmazásának köszönhetően. Ezen túlmenően az ütközés hatásának eloszlatására tervezett karosszéria-szerkezetnek köszönhetően csökken az akkumulátor védelméhez szükséges többletterület, ami nagyobb helyet biztosít a beszereléséhez. Az ilyen jövőbe mutató technológiáknak hála könnyebb és karcsúbb, mégis maximális hatékonyságú akkumulátor kerül a járművekbe, ami hozzájárul a Honda 0 Series modellkínálatának bővítéséhez.

A Honda továbbá arra is törekszik, hogy az akkumulátor kapacitásának csökkenését 10 éves használat után kevesebb mint 10%-ra korlátozza egy olyan akkumulátoridő-csökkenést diagnosztizáló és előrejelző technológia alkalmazásával, amely 5 millió Honda jármű, főként HEV vezetési adataival dolgozik.

  • Aktív aerodinamikai rendszer

A Honda olyan aktív aerodinamikai rendszert fejlesztett ki, amely automatikusan aktiválja az első légterelőt a jármű sebességének és egyéb tényezőknek megfelelően. A légellenállás csökkentése érdekében az első légterelő a padló alatt kapott helyet minden karosszéria-típusnál, beleértve a magas járműveket vagy a nagyobb légellenállásnak kitett SUV-okat is. Amellett, hogy a napi használhatóság veszélyeztetése nélkül csökkenti a haladásra fordított energiát, ez a rendszer továbbá nagy leszorítóerőt eredményez és hozzájárul a jármű egyenes vonalú stabilitásának növeléséhez.

  • Új karosszériamerevség-kezelés a nagyobb vezetési stabilitás és a könnyebb súly érdekében

A sportos és felszabadult vezetési élményt egy új kormányzási stabilitási index bevezetésével érik el, amely lehetővé teszi a jármű karosszériájának meghajlását, hogy kanyarodás közben minden egyes gumiabroncson ellenőrizhető legyen a terhelés. Az egyszerűsített karosszéria szerkezet nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a Honda a kezdeti elektromos járművek súlyához képest körülbelül 100 kg-mal csökkentse a jármű össztömegét.

  • A „karcsú” és „könnyű” kialakítást lehetővé tevő gyártási technológiák
  • Az intelligens tápellátó egység (IPU) házának gyártási technológiájának fejlődése

Az IPU (akkumulátor) házak gyártásához egy 6000 tonnás osztályú megaöntőgépet (nagynyomású, nagy pontosságú öntés) fognak alkalmazni, amely jelentős mértékben, a jelenlegi több mint 60-ról 5-re csökkenti az alkatrészek számát. Ezen túlmenően az egyes EV-modell méretekhez eltérő, egyedi akkumulátor-házrész és egy FSW-technológiával (Friction Stir Welding/dörzshegesztés) készült közös rész összekapcsolásával az IPU-házak sokfélesége hatékonyan előállítható. Ez javítja az általános termelési produktivitást és korlátozza a szükséges tőkebefektetéseket. A Honda folytatja e gyártási technológiák fejlesztését, és a jövőben kiterjeszti alkalmazásukat a nagy öntött alumínium karosszériavázak alkatrészeire is.

  • A karosszéria könnyítését célzó technológiák továbbfejlesztése

A világ első CDC hegesztési technológiájának alkalmazása lehetővé teszi a

könnyű és nagy szilárdságú anyagok felhasználási körének bővítését. Ez a karosszéria súlyának csökkentése és a passzív biztonsági teljesítmény egyidejű növelése által javítja az elektromos hatékonyságot.

  • A gyártási módszerek továbbfejlesztése az akkumulátor-összeszerelő soron

Az akkumulátor-összeszereléshez egy új fejlesztésű cellagyártó rendszert vezet be a Honda a magas termelési hatékonyság és rugalmasság elérése érdekében. Ez nem más, mint az automatikus vezérlésű járművek (automatic guided vehicles, AGV) által összekapcsolt flex-cellás gyártórendszer, ahol a gyártási folyamatok rugalmasan kombinálhatók, lehetővé téve a gyártási modellek és a gyártási mennyiségek változásainak kiigazítását.

Honda Introduces Next-generation Technologies for Honda 0 Series Models at Honda 0 Tech Meeting 2024

  • Bölcs

A felhalmozott tudás felhasználásával és az intelligens technológiák továbbfejlesztésével a Honda eredeti, szoftveresen irányított járműveket (software-defined vehicles, SDV) hoz létre, mely magukat, a járműveket is bölcsebbé teszi.

Konkértabban – a Honda saját fedélzeti operációs rendszert (operating system, OS) fejleszt, majd az összekapcsolt technológiák fejlődésével összhangban arra törekszik, hogy új mobilitási élményt nyújtson ügyfelei számára ezen optimalizált intelligens technológiák alkalmazásával.

A Honda OTA (over the air/vezeték nélküli) frissítésekkel a jármű értékesítését követően is folyamatosan bővíti és fejleszti a jármű funkcióit, így a járművet az ügyfelek számára vonzóbb, kizárólag a Hondára jellemző termékké fejleszti.

  • A „bölcs” fejlesztési megközelítés Honda által követett négy fókuszpontja
  • AD/ADAS (önvezető/fejlett vezetéstámogató rendszerek)

A Honda azzal a céllal fejleszti az AD/ADAS (Automated Driving, AD és Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) rendszereket, hogy „az általuk kínált élmények hatására az emberek spontán beüljenek az autójukba” és ne csak vezetés közben élvezzék a biztonságos és zökkenőmentes mobilitás nyújtotta nyugalmat, hanem egész úton az otthonuktól a célállomásig.

2021-ben a Honda a gyakorlatban is megkezdte a 3. szintű önvezető berendezések használatát a Honda SENSING Elite rendszerrel felszerelt vadonatúj Legend bevezetésével, amely bizonyos helyzetekben a feltételes vezetésautomatizálással képes átvenni az autó irányítását a sofőrtől. A Honda 0 Series modelljeibe beépített AD/ADAS-technológiák ezeket alkalmazzák, hogy még több ügyfél számára elérhetővé tegyék a megfizethető önvezető járműveket.

Emellett a Honda 0 Series tagjait egy olyan rendszerrel is ellátják, amellyel bővíthető lesz azoknak a vezetési körülményeknek a köre, ahol elérhető lesz a vezetéstámogatás és a 3. szintű önvezetés (eyes-off). Ez a bővítés az autópályákon kialakult dugókban elérhető eyes-off technológiával kezdődik, és az OTA-frissítések révén folyamatosan halad majd tovább.

A Honda továbbfejleszti az olyan AD/ADAS-technológiáit is, mint például a LiDAR-alapú nagy pontosságú és rendkívül megbízható észlelés, a minden környezetben nagy felbontású kameraérzékelés, valamint a Honda eredeti mesterséges intelligencia (MI) (Artificial Intelligence, AI) és érzékelő fúziójával kompatibilis nagy teljesítményű ECU beszerelése.

Ezenkívül az eredeti Honda MI-technológia egyesíti az amerikai Helm.ai felügyelet nélküli tanulási*4 technológiáját és a tapasztalt vezetők viselkedési modelljeit, ami hozzájárul, hogy a mesterséges intelligencia kisebb mennyiségű adattal tanuljon, és rendkívül pontos vezetői segítséget nyújtson. Ez biztosítja a rendszer számára a kockázatok pontos előrejelzését és zökkenőmentes elkerülését még akkor is, ha olyan utakon halad, amelyek újak mind a vezető, mind a jármű számára, lehetővé téve a Hondának az önvezetés és a vezetéstámogatás hatókörének gyors bővítését.

A technológia továbbfejlesztésével a japán gyártó arra törekszik, hogy a világ első olyan vállalata legyen, amely minden vezetési helyzetre kiterjeszti az eyes-off funkciók használatát, és biztonságosabb AD/ADAS-élményt biztosít, ami gondoskodik az ügyfelek nyugalmáról.

  • A vezetés öröme

Amellett, hogy a Honda az önvezetési technológia gazdagítására törekszik a nagyobb biztonság és nyugalom érdekében, az eredeti technológiáit is továbbfejleszti a járműdinamika integrált vezérléséhez, ami zökkenőmentesen összekapcsolja a különböző vezérlési technológiákat.

Ezzel a Honda azt szeretné elérni, hogy a „vezetés öröme” egyedülálló módon valósuljon meg a következő generációs elektromos autóiban, amelyek sportos és felemelő érzést váltanak ki a sofőr és a jármű között kialakuló testi és szellemi egység érzéséből fakadóan. A steer-by-wire (vezetékes kormányzás, ahol elektronikus jeleket használnak vezetéken továbbítva) rendszer bevezetésével megvalósul az összes „by-wire” azaz a vezetékes eszköz, például a kormánykerék, a felfüggesztések és a fékek integrált vezérlése, ami lehetővé teszik a sofőr akaratának megfelelő kezelést.

Emellett a Honda által az eredeti robotikai technológiák fejlesztése során kidolgozott 3D giroszkópos érzékelőkön alapuló, nagy pontosságú helyzetbecslésnek és stabilizációvezérlésnek köszönhetően, a sima fordulás érdekében, stabilizálható a jármű viselkedése még az instabillá válás előtt. A gyorsulás során az elektromos motor és a fékrendszer közösen dolgozik majd a gumiabroncs tapadásának gyors és pontos szabályozásán, stabil és kényelmes gyorsulást biztosítva a különböző útfelületeken.

  • Energiakezelés

Az eredetileg a HEV-khez kifejlesztett akkumulátorkezelési technológia és az újonnan kifejlesztett, az akkumulátornál is alkalmazott hőkezelési eljárás kombinálásával a Honda 0 Series kényelmes utasteret és minden igényt kielégítő hatótávolságot kínál. Hogy csak egy példát említsünk, a tápellátó egység hatékonyabbá tételével EPA módban 482 km lesz megtehető egyetlen töltéssel.

Ezen túlmenően pedig télen, amikor a fűtő- és más berendezések használata miatt a hatótávolság csökkenése aggodalomra adhat okot, a járművek az emberközpontú hőmérséklet-érzékenységi index alkalmazásával egyidejűleg gondoskodnak mind a kényelemről, mind az energiatakarékosságról. Az utasfülkét hősugárzással melegítő fűtőberendezés használatának és a hőszivattyú rendkívül hatékony működésének köszönhetően körülbelül 13%-kal*1 csökken az eszköz energiafogyasztása.

  • Digitális felhasználói élmény (UX)

Az intelligens és digitális technológiák használatával a Honda új és inspiráló EV-alapú funkciókat kínál, miközben minimalizálja a felhasználói stresszt, és maximalizálja a vezetési és utasélményt.

A stresszmentes vezetési és utasélmény érdekében a Honda nagymértékben leegyszerűsíti a járműbe beépített infotainment (IVI) rendszer működését, és folyamatosan fejleszti az egyes ügyfelek számára személyre szabott hangasszisztenst.

Emellett a képfelismerésen és a Honda eredeti viselkedés-előrejelző algoritmusán alapuló jobb helyzetfelismerés révén a jármű képes lesz arra, hogy megértse a felhasználó helyzetét és szándékát, és proaktív módon javaslatokat és támogatást nyújtson az egyes ügyfelek számára.

A vezetési és utasélményt illetően a Honda gyorsan fejlődő IT-technológiákat alkalmaz, és a tartalmak széles skáláját kínálja majd. Ez magában foglal például (1) olyan szórakoztató szolgáltatásokat, amelyek az elektromos járműveket szórakoztatóbb mobil „terekké” teszik, (2) olyan tartalmakat, amelyek kellemesebb időtöltést kínálnak a vezetést kedvelő felhasználóknak, továbbá (3) egy olyan „virtuális utazási élményt”, amely az XR (kiterjesztett valóság) technológia segítségével összekapcsolja az utasokat és távollévőkkel.

Ezeknek a digitális UX-technológiáknak köszönhetően a Honda a következő generációs elektromos járműveiben megteremti „a vezetés, a használat és a kapcsolódás örömét”.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Innováció a sportban: neves szakemberekkel indít technikaisport-menedzser szakot a Széchenyi István Egyetem

A győri Széchenyi István Egyetem technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzést indít szeptembertől.

A szakot sikeresen elvégzők versenypályák üzemeltetésében, nemzetközi versenyek lebonyolításában és a versenyzők karrierútjának építésében vállalhatnak szerepet. A hallgatók a két félév során olyan neves szakemberektől tanulhatnak majd, mint Talmácsi Gábor, Kiss Norbert, Szujó Zoltán vagy Wéber Gábor. A jelentkezési határidő augusztus 31.

A Széchenyi István Egyetem nemcsak a járműmérnökképzésben és a mobilitással kapcsolatos kutatás-fejlesztési és innovációs területeken rendelkezik jelentős hagyományokkal, de az autó- és motorsport világának is egyre meghatározóbb szereplője. Az intézmény hallgatói olyan, a világ élvonalába tartozó csapatokban szerezhetnek gyakorlati tapasztalatot, mint a többszörös világcsúcstartó SZEnergy Team, vagy a Formula Studentben sikeresen szereplő Arrabona Racing Team. Közülük később többen neves versenycsapatok szakembereiként kamatoztatják tudásukat. Van, aki már egyetemi évei alatt Forma–1-es csapat gyakornokaként tevékenykedik, míg a győri egyetem Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök mesterképzésén több, a Forma–1 világában nevet szerzett személyiség is oktat. A technikai sporthoz egyre erősebben kötődő intézménynek saját motorsportszakosztálya van, és jelentős sikereket ér el Uni Győr WMS gokartcsapata is. Az intézmény e területen nemzetközi szintű kutatás-fejlesztési tevékenységet is folytat.

A színes képzési paletta szeptembertől egy újabb elemmel, a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzéssel bővül. A kurzus jelentkezési feltétele bármely képzési területen szerzett, minimum BSc, BA vagy ezzel egyenértékű főiskolai, illetve egyetemi diploma.

„A képzés célja azoknak a szakembereknek a felkészítése, akik segítséget nyújtanak a technikai sportokban versenyzőknek a sportkarrierjük építésében, képesek rentábilisan működtetni a versenypályákat, valamint különféle egyéb infrastruktúrákat, létesítményeket, továbbá sikeres technikai sport – ezen belül autó- és motorsport – rendezvények szervezését, lebonyolítását menedzselik”

– fogalmazott Radics János, a Széchenyi-egyetem Felnőttképzési és Kompetenciafejlesztési Központjának képzési szakreferense.

Mint mondta, a hallgatók a terület kiemelkedő személyiségeitől tanulhatnak, hiszen az oktatói gárdát erősíti többek között Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnok, Kiss Norbert hatszoros kamion-Európa-bajnok autóversenyző (Révész Racing Team), aki a Széchenyi István Egyetem profi szimulátorcsapatának is tagja, Matics Zsolt, a Fit4Race alapítója, Nagy Dani autóversenyző, szakkommentátor, Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke és Wéber Gábor autóversenyző, televíziós szakkommentátor is.

A budapesti helyszínen megvalósuló képzés szakfelelőse dr. Kovács Barnabás címzetes egyetemi docens, volt barcelonai főkonzul, aki az intézmény nagy népszerűségnek örvendő sportdiplomáciai szaktanácsadói képzésének felelőse is.

„A hallgatóknak a két félév alatt összesen 60 kreditnyi tantárgyat kell teljesíteniük, amelyek a technikai sportok menedzsmentjére, közgazdaságtanára, kommunikációjára, szabályrendszereire és történetére fókuszálnak, valamint projektmunkát is tartalmaznak. A választható tantárgyak három specializációt ölelnek fel: versenyzőmenedzser, sportrendezvény- és létesítményüzemeltető menedzser

– fogalmazott.

Kiemelte: a sportdiplomácia, a marketing, a sportpszichológia és a technikai sportok területéről érkező oktatók örömmel álltak a program mellé, széles körű szakmai tapasztalatukkal biztosítva a magas színvonalat. A szakfelelős elárulta, hogy a képzés részismereti ágaiba már az érettségivel rendelkezők is bekapcsolódhatnak, akik így tanúsítványt szerezhetnek azok elvégzéséről.

A képzésre augusztus 31-ig lehet jelentkezni ezen a felületen.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Kátyúk, hőség, teli csomagtartó: Így tegye rendbe autóját a nyári stresszteszt után

Az augusztus a nyári szezon csúcspontja és a nagy hazatérések időszaka.

Több ezer kilométernyi autópálya, forró aszfalt, szerpentines hegyi utak és tengerparti murvás bekötők után az autók és utasaik élményekkel feltöltődve érkeznek haza. De mi a helyzet az utazás csendes hőseivel, az abroncsokkal? A Hankook, a világ egyik vezető abroncsgyártója biztonságunk érdekében egy gyors, 5 perces átvizsgálást ajánl, amely sokat elárulhat autónk állapotáról és segíthet a jövőbeli tudatos abroncsválasztásban is.

A nyári családi nyaralás valóságos stresszteszt az abroncsok számára. A teljes terhelés (család és csomagok), a tartósan magas sebesség az autópályán és az akár 50-60 Celsius-fokosra hevült aszfalt mind extrém igénybevételt jelentenek. Még ha útközben minden rendben is volt a gépjárművel, a hazaérkezés után érdemes egy pillantást vetni a gumikra, hogy a hétköznapi közlekedés is gondtalan maradhasson.

Gondoljunk az abroncsokra úgy, mint egy jó túracipőre egy hosszú hegyi túra után. Lehet, hogy semmi baja, de egy alapos tisztítás és átvizsgálás után derül csak ki, hogy bírni fogja-e a következő kihívást. A nyaralás utáni ellenőrzés nem ördöngösség, bárki elvégezheti a garázsban vagy a következő tankolásnál. Az első és legfontosabb a guminyomás. Nyaralás előtt, a megpakolt autóhoz ideális, magasabb nyomásértéket hazaérkezés után állítsuk vissza a jármű B-oszlopán vagy a tanksapka ajtaján feltüntetett normál értékre. Ezzel nemcsak az üzemanyag-fogyasztásunk lesz kedvezőbb a hétköznapokban, de az abroncsok egyenletes kopását is biztosítjuk

– mondta el Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője.

A szakértő mindemellett egy gyors vizuális ellenőrzést is javasol, amely sokat elárulhat az abroncsok állapotáról.

Vizsgáljuk meg alaposan az abroncsokat! Keressünk apró vágásokat, dudorokat vagy a futófelületbe ékelődött idegen tárgyakat, például kavicsokat vagy üvegszilánkokat. Különösen figyeljünk a rendellenes, féloldalas kopásra! Ha a gumiabroncs valamelyik oldala kopottabb a másiknál, az a futómű hibás beállítására utalhat, amit egy-egy rosszabb minőségű úton összeszedett kátyú is okozhatott. Egy ilyen apró jel időben történő felismerése komolyabb kiadásoktól kímélheti meg a gépjármű tulajdonosokat

– tette hozzá Tomin István.

A jövőre nézve pedig a nyaralás tapasztalatai lehetnek a legjobb iránymutatók. Mennyire volt zajos az abroncs az autópályán? Hogyan viselkedett egy hirtelen jött nyári záporban? Stabilnak éreztük az autót a kanyargós utakon? Ezek a személyes tapasztalatok segítenek legközelebb olyan abroncsot választani, amely tökéletesen illeszkedik a vezetési stílusunkhoz és szokásainkhoz, legyen szó akár a csendes suhanásról, akár a sportos teljesítményről. A Hankook széles termékkínálatában minden autós megtalálhatja a számára ideális, a nyári kihívásokra kifejlesztett, megbízható társat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Így alakítja át a jövőt a töltés, a parkolás és a navigáció digitalizációja

elektromos autó töltés
képek: Freepik

Az autóipar az elmúlt években látványos átalakuláson ment keresztül. Az elektromos autók térnyerése, az okos parkolási rendszerek elterjedése és a mesterséges intelligencia fejlődése alapjaiban változtatja meg a közlekedés élményét. A digitalizáció már nem csupán kényelmi funkciókat hoz, hanem a fenntarthatóság, a hatékonyság és a biztonság területén is forradalmat indít.

Elektromos autók és a töltési infrastruktúra fejlődése

Az elektromos járművek rohamos terjedésével párhuzamosan egyre fejlettebb töltési technológiák jelennek meg. A villámtöltők képesek akár 20-30 perc alatt jelentős hatótávot biztosítani, a vezeték nélküli indukciós töltés pedig a jövő egyik legígéretesebb megoldásaként ígérkezik.

A digitális töltőpont-kereső alkalmazások valós idejű adatokat nyújtanak a szabad állomásokról, a töltési sebességről és az árakról. Ez nemcsak a felhasználói élményt javítja, hanem az energiaelosztást is optimalizálja, így csökkentve a hálózati terhelést csúcsidőben.

elektromos autó parkolás

Az okos töltőrendszerek képesek figyelembe venni a felhasználói szokásokat, az áramtarifákat és a hálózati terhelést. Egyre több szolgáltató kínál dinamikus árazást, ami ösztönzi a sofőröket, hogy a kevésbé terhelt időszakokban töltsenek, ezzel csökkentve a villamosenergia-rendszer terhelését és a költségeket.

Okos parkolás a városokban

Az okos parkolás hozzájárul a forgalom csökkentéséhez és a parkolóhelyek hatékonyabb kihasználásához. A valós idejű parkolóhely-információkat biztosító applikációk nemcsak a sofőrök idejét takarítják meg, hanem a károsanyag-kibocsátást is mérséklik, hiszen kevesebb időt töltenek a járművek parkolóhely keresésével.

Már számos parkolóház Budapesten is rendelkezik szenzoros parkolórendszerrel, amely érzékeli a foglaltságot, és az adatokat a felhőbe továbbítja, ahol egy felhasználóbarát felületen jelennek meg. Ez lehetővé teszi, hogy a városok a parkolóhelyek kihasználtságát elemezzék, és a jövőben hatékonyabban tervezzék a parkolási infrastruktúrát.

A mobilapplikációk már nemcsak a helykeresésben segítenek, hanem a parkolás fizetését és hosszabbítását is lehetővé teszik, akár távolról is. Ez különösen hasznos, ha egy megbeszélés vagy váratlan forgalmi helyzet miatt tovább tart a parkolás, mint tervezted.

Navigáció mesterséges intelligenciával

A modern navigációs rendszerek már nem pusztán térképet és útvonalat kínálnak, hanem valós idejű forgalmi adatokat, útlezárásokra és balesetekre vonatkozó riasztásokat is. A mesterséges intelligencia képes folyamatosan tanulni a vezetési szokásaidból, és az optimális útvonalat ajánlani az adott napszakhoz és közlekedési helyzethez igazodva.

Az AI alapú rendszerek integrálják a különböző közlekedési módokat is: például javasolhatják, hogy a város bizonyos pontján válts autóról tömegközlekedésre vagy mikromobilitási eszközre, így csökkentve a dugóban töltött időt.

A hangvezérelt asszisztensek révén a sofőröknek kevesebbet kell a kijelzőre nézniük, ami növeli a biztonságot. A kiterjesztett valóság (AR) alapú kijelzők pedig a szélvédőre vetítve mutatják a navigációs utasításokat, a sebességet és a forgalmi információkat, így minden lényeges adat a látómezőben marad.

Hogyan kapcsolódnak ezek a technológiák egymáshoz?

Az elektromos töltés, az okos parkolás és az AI navigáció együttesen alakítják a jövő városi közlekedését. Egy olyan ökoszisztéma jön létre, amelyben a járművek, az infrastruktúra és a felhasználói adatok összhangban működnek. Ez nemcsak kényelmet, hanem hatékonyságot és fenntarthatóságot is jelent a mindennapi autóhasználatban.

A jövő autós technológiái nem elszigetelt újítások, hanem egymást erősítő megoldások, amelyek együtt képesek forradalmasítani a közlekedést – a töltéstől kezdve a parkoláson át a navigációig.

Ne feledd, a digitális megoldások használata nemcsak kényelmet, hanem környezettudatosságot is jelent: a hatékonyabb útvonaltervezés, a rövidebb parkolóhely-keresés és az optimalizált töltés mind hozzájárulnak a fenntarthatóbb városi élethez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss