Connect with us

Gazdaság

CleanSwitch a XXI. század virtuális kilincse.

Higiénikus, érintésmentes megoldás automata ajtók nyitására. CleanSwitch – A 21. század virtuális kilincse.

A CleanSwitch lehetővé teszi az automata ajtók érintésmentes működtetését úgy, hogy közben a hagyományos mozgásérzékelővel szerelt automata nyílászárók hibáit kiküszöböli, így akár teljes kontrollt adva ezzel a felhasználóknak.

A karantén utáni újranyitás kihívásai

A koronavírus napjaink egyik legnagyobb kihívását jelenti szinte minden ember számára a Földön. A terjedés megakadályozása kiemelt feladattá vált kormányzati, intézményi és üzleti oldalon is.

Minden erőfeszítés ellenére valószínűleg életünk nem lesz soha olyan, mint a vírust megelőzően. Korunk egyik legnagyobb diszruptora, így kétségkívül a koronavírus lett. Hatása miatt olyan új technológiai megoldások születtek, vagy kerülnek egy csapásra előtérbe, aminek korábban nem volt jelentősége, vagy legalábbis a szerepe nem volt fontos.

Annak ellenére, hogy újranyit a világ, a koronavírus terjedése úgy tűnik, hogy egy hosszan elhúzódó folyamattá vált. Belátható időn belül nem számíthatunk arra, hogy a COVID-19 eltűnik, ahogy abban sem lehetünk biztosak sajnos, hogy egy adott régióban mikor alakul ki új gócpont. A WHO szakértői szerint akár 4-5 évbe is beletelhet, hogy egyáltalán meg tudjuk fékezni a koronavírus járványt.

Egy dolog biztos, ha a korábbi élet- és üzletvitelünket fent szeretnénk tartani, akkor mindenképpen kell néhány olyan változtatást eszközölni, ami védetté és ellenállóvá teszi a mindennapi életünket és szokásainkat a koronavírussal szemben.

Ugyanakkor, ha belegondolunk nem csak a koronavírus hatásai vannak ránk komoly hatással, az influenza és más kórokozók is évente több tízezer áldozatot szednek világszerte. Ezeknek a vírusoknak és baktériumoknak a megfékezése mindannyiunk közös érdeke.

A higiénia kiemelt szerepe

Így került szinte az első pillanattól kezdve a vírus elleni küzdelem frontvonalába a higiénia. Ez az, ami az évszázadok során a járványok leküzdésében kiemelt szerepet kapott, így napjainkban is az első fegyver, ami talán a legkisebb erőfeszítéssel a legkomolyabb eredményt hozza.

Sajnos mivel egy láthatatlan ellenféllel küzdünk, ezért a takarítás és fertőtlenítés hatékonyságáról meggyőződni lehetetlen. Sok esetben, amikor az alapos tisztítás nem előzi meg a felület fertőtlenítését, akkor a felületen lévő szennyeződésen még a fertőtlenítés után is életben maradhatnak a kórokozók.

Ez azon tárgyak, illetve felületek esetében fontos, amiket közösségi helyiségekben használunk és sok ilyet naponta akár több százan is használnak, megérintenek. Ezek a kontaktusok könnyen egy fertőzés gócpontjává válhatnak.

Legyen szó hotelről, étteremről, rendezvényhelyszínről, üzlethelyiségről vagy akár közintézményről, azokon a helyeken, ahol sok ember fordul meg, ott komoly gondot és feladatot fog jelenteni a folyamatos fertőtlenítés és az állandó takarítás. Egy vendéglátóhelyiségben kialakult fertőzési gócpont híre – még egy nagyobb vállalkozás életében is – hosszútávú és beláthatatlan törést okozhat.

A radartechnológiával felszerelt CleanSwitch. Intelligens és felhasználóbarát

A BBC Bircher CleanSwitch egy olyan érintésmentes ajtónyitó, ami a radartechnológia előnyeit használja, ezzel lehetővé téve automata ajtók nyitását anélkül, hogy egy adott ajtó kilincsét kellene megfognunk, mivel ezek a felületek nagyon nehezen tarthatók folyamatosan tisztán. A folyamatosan használatban lévő helyiségek esetében hiába a precíz, alapos és rendszeres takarítás, a gócpont kialakulása itt szinte elkerülhetetlen. Erre a problémára az automata ajtók jelenthetnek megfelelő megoldást.

„A technológia már jól bevált és jóideje használjuk: a nagyobb nyilvánosság által használt, többnyire bejárati ajtók már mozgásérzékelő szenzorokkal jelenleg is fel vannak szerelve, de ez közel sem jelent minden alkalmazásra megoldást. Mindenki találkozott már azzal a problémával, hogy a mozgásérzékelő kinyitja az ajtót annak ellenére, hogy nem szándékozott az adott ajtót használni senki, csak éppen elhaladt előtte. Ez több esetben is problémát okozhat olyan ajtók esetében, ahol viszonylag nagyobb forgalom van, de nem feltétlen akarjuk kinyitni az ajtót minden jelre, csak határozott nyitási szándékra.” fejtette ki Iván József az Enertech Hungária Kft. műszaki szaktanácsadója.

A Cleanswitch erre a problémára kínál ideális megoldást. Az alkalmazott radartechnológiájának köszönhetően csak akkor nyitja az automata ajtót, amikor egy határozott kézjellel erre utasítást adunk. Az érzékelés távolságát változtathatjuk és igény szerint 10-50 cm között állíthatjuk érzékenyre, vagy akár kevésbé érzékenyre.

A felhasználói élményről, optikai visszajelzésről LED visszajelzőfény gondoskodik, amit választható piktogrammal is elláthatunk igény szerint. Ez a kialakítás nem csak felhasználóbaráttá és könnyen kezelhetővé teszi a CleanSwitch érintésmentes kapcsolót, de könnyen beépíthető, igen vonzó dizájnnak köszönhetően könnyen illeszkedik szinte bármilyen környezetbe.

Mindezek mellett megoldást jelent az egyszerű mozgásérzékelővel ellátott ajtók általános problémáira, mint például a rendszeres, de nem szándékos ajtónyitásra.

A jelölések folytán a működtetés egyértelmű és könnyen elsajátítható minden felhasználó számára. Már meglévő automata ajtók is könnyen átalakíthatók az érintésmentes ajtónyitókkal, mivel a BBC Bircher CleanSwitch méretében a legtöbb hagyományos szerelőaljzattal kompatibilis.

Az CleanSwith felülete a legtöbb hagyományos tisztító- vagy fertőtlenítőszerrel könnyen tisztítható. A CleanSwitch IP65 védettségű, ezért alkalmazható nedves és párás környezetben is, mint például élelmiszeripari üzemek, vagy üzemi konyhák, ahol esetleg ez a rendszeres takarítási rutin miatt kiemeleten fontos lehet.

Az érintésmentes CleanSwitch a felhasználók, vagy a helyiség igényeinek megfelelően testre szabható, a színek, a LED fényerőssége és a radar távolságérzékenysége is könnyen, szerszám nélkül változtatható. A megrendeléskor választható piktogramokkal ellátott fedőlap a standard szériákból választható, egyedi megrendelői igények esetén a fedőlap pedig bármilyen piktogrammal ellátható.

  • Érintésmentes ajtónyitás
  • Vonzó dizájn
  • Kompatibilis a legtöbb szerelődobozzal
  • Már meglévő és üzemelő rendszerekbe is integrálható

Hol használhatjuk a CleanSwitch-et?

A higiéniás szempontokból nagy kihívást jelentő helyeken, mint pl, hotelek, éttermek, rendezvénytermek, egészségügyi intézmények, kórházak, idősotthonok, közintézmények, nyilvános toalettek számára ideális megoldást kínál.

A 2018 Red Dot Design díjnyertes CleanSwitch

A kiválóságot mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a termék már 2018-ban elnyerte a Red Dot Design díjat, amit a legkiemelkedőbb és legfelhasználóbarátabb termékek nyernek el.

Ha többet szeretne megtudni az érintésmentes CleanSwitch kapcsolóról:

www.enertech.hu/clean-switch-erintes-nelkuli-kapcsolo

Gazdaság

Megváltoztatja a játékszabályokat a mesterséges intelligencia a pénzügyekben

Egyre nagyobb teret nyer a pénzügyi területen a mesterséges intelligencia – a vállalatok több, mint hetven százaléka használja valamilyen szinten pénzügyi folyamatai során.

Az arány ráadásul a következő három évben várhatóan 80 százalék fölé emelkedik majd – állapította meg a KPMG. A szervezet a pénzügyi beszámolók előkészítésének szezonjában tette közzé 2024 folyamán készült globális kutatásainak eredményeit.

A KPMG International már jóideje figyelemmel kíséri a mesterséges intelligencia szerepét a különböző szektorokban. Tavaly áprilisban a vállalatok körében végzett felméréskor megállapította, hogy a vizsgált cégek csaknem háromnegyede valamilyen mértékben már használja az AI-t a pénzügyi tevékenységeik során. Legutóbb 2024 szeptemberben újra górcső alá vette a témát, és jelentősen bővítette a kutatási mintát: a vizsgált régiók számát 23 fejlett és feltörekvő piacra, a megkérdezett vállalatok számát pedig 2900-ra növelte.

„Az világosan látszik, hogy a mesterséges intelligencia használatában ez alatt a fél év alatt is jelentős előrelépés történt. Az AI-t egyre több vállalat alkalmazza nemcsak a pénzügyi riporting folyamatban, hanem a pénzügyek szélesebb területein is, beleértve a számvitelt, a pénzügyi tervezést, a kockázatkezelést vagy az adókezelést, illetve treasury menedzsmentet” – magyarázza Rakó Ágnes, a KPMG tanácsadási üzletágának társvezetője.

A kutatás során a cégek érettségét is vizsgálták. A kérdésekre adott válaszok alapján a vállalatokat három kategóriába sorolták a kutatók. 18 százalékuk kezdő AI-használónak számít, 58 százalék a haladó fázisban van, 24 százalék pedig vezetőnek tekinthető.

Megtérül a befektetés az AI-ba

A pénzügyi csapatok a legkülönfélébb AI-technológiákba fektetnek be, de a területen vezetőnek számító vállalatok a legnagyobb értéket a gépi tanulásban, a mélytanulásban és a generatív mesterséges intelligenciában látják. A GenAI-t például dinamikus jelentés- és beszámolókészítésre, előrejelzési modellek és forgatókönyvek készítésére, dokumentumkezelésre, vagy a megfelelések nyomon követésére használják. A KPMG felmérése szerint a pénzügyi területeken a vállalatok 71 százaléka már alkalmaz valamilyen szinten mesterséges intelligenciát, 41 százalékuk pedig ezt közepes vagy kifejezetten nagy mértékben teszi. Ezen belül a számviteli és pénzügyi tervezési feladatok élenjárnak etéren, mivel számos azonnali előnyt kovácsolhatnak a mesterséges intelligenciával támogatott megoldások használatával; a mélyebb adatfeldolgozástól és pénzügyi jelentéskészítéstől a valós idejű információszerzésen át a prediktív elemzésig. A példát a pénzügy más területei is követik, a treasury menedzsmentben és kockázatkezelésben például minden második cég alkalmaz kísérleti jelleggel AI-t, ami segíthet a jobb adósságkezelésben, a pénzforgalmi előrejelzések készítésében, csalások felderítésében, hitelkockázat-értékelésekben, valamint a treasury- és kockázatkezelési szcenárió elemzési feladatokban.

A vizsgálat alapján elmondható, hogy a cégek 85 százaléka megtalálta számítását a mesterséges intelligenciába történő beruházással, ráadásul jelentős részük (37 százalék) a várakozásnál is jobb eredményekkel dicsekedhet. „A pénzügyi funkciók AI-val való felvértezésével elért eredmények bizonyára tovagyűrűznek, és ez a jövőben az AI használatát más szakterületeken is ösztönözni fogja” – vélekedett Rakó Ágnes.

További előnyöket jelenthet a megnövekedett hatékonyság és pontosság, a kevesebb emberi hiba, a trendek pontosabb előrejelzésének képessége, a gyorsabb és jobb adatalapú döntéshozatal, az alacsonyabb költségek vagy a jobb szabályozási megfelelés.

A KPMG felmérése szerint a trend nem áll meg, sőt, a cégek a következő három évben tovább tervezik növelni a mesterséges intelligencia alapú megoldásokra szánt kiadásaikat, ami az érettség legmagasabb fokán álló vállalatoknál az informatikai büdzsé 16 százalékát is meghaladhatja.

A Gen AI a jövő egyértelmű fókuszpontja

A KPMG adatai szerint a pénzügyi beszámolókészítéshez a vizsgált vállalatok mintegy 30 százaléka alkalmaz szelektíven vagy széles körben mesterséges intelligenciát, és ez az arány a következő három évben elképesztő mértékben, 83 százalékra emelkedhet. A Gen AI esetében ezek az arányok 13, illetve 56 százalékon állnak. Áprilisban még a cégek 6 százaléka jelezte, hogy nem tervezi bevonni a generatív mesterséges intelligenciát a pénzügyi beszámolók készítésébe. Szeptemberre ez az arány 1 százalékra esett vissza. Eközben a Gen AI használata az összes vizsgált vállalat körében 13 százalékról 17-re emelkedett.

Az AI használatban élenjáró vállalatok több mint nyolcszoros mértékben alkalmaznak Gen AI-t a haladókhoz vagy kezdőkhöz képest. Ezen túlmenően a vezetők 54 százaléka a következő egy évben prioritásként kezeli ezt a technológiát, szemben azzal a 36 százalékkal, amely inkább a hagyományos mesterséges intelligenciára összpontosít.

Adatbiztonság, átláthatóság, költségek – aggodalmak az AI bevezetése kapcsán

Tekintettel a pénzügyi adatok érzékenységére, a mesterséges intelligencia alkalmazásának legfőbb akadályai a potenciális adatbiztonsági és adatvédelmi sebezhetőségek – ezt említette a válaszadók 57 százaléka. További jelentős aggodalomra ad okot a megfelelő belső kompetencia hiánya, a limitált hozzáértés és AI-tudás (53 százalék), a következetes és releváns adatgyűjtés nehézségei (48 százalék), a magas kezdeti implementációs költségek (45 százalék) és az átláthatóság hiánya (40 százalék).

A KPMG felmérése szerint a mesterséges intelligencia használata kapcsán a vállalatok a pénzügyi területeken hasonló akadályokkal és aggodalmakkal szembesülnek, a vezetőnek számító cégek azonban többet tesznek ezek leküzdéséért. Csaknem háromnegyedük dolgozott már ki keretrendszereket, iránymutatásokat az AI felelős és biztonságos felhasználására vonatkozóan, így támogatva a biztonságos innovációs folyamatokat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre többet várnak el a nyugdíj-megtakarítóktól a pénztárak

Idén januártól több önkéntes nyugdíjpénztár is emelt a minimálisan elvárt havi tagdíjon – hívták fel a figyelmet a Grantis szakértői.

Emelkednek idén a tagdíjak

2025-től több önkéntes nyugdíjpénztár is megemelte a minimum tagdíjat. Az Alfánál 9 ezer forintról 10 ezer forintra, az Aranykornál 10 ezer forintról 12 ezer forintra, a Bizalomnál 7 ezer forintról 8 ezer forintra növekedett a havi tagdíj. A Pannóniánál 6 ezer forintról 8 ezer forintra, az OTP-nél 8 ezer forintról 10 ezer forintra emelkedett a tagdíj – derült ki a Grantis öngondoskodási szakértőinek összeállításából.

A Honvéd nyugdíjpénztárnál rendszerint az aktuális minimálbér 60 százaléka alapján számolják az éves minimális tagdíjat. A tavalyi 13 340 forintról így idén 14 540 forintra emelkedett a havi tagdíj.

A legalacsonyabb tagdíj elvárás jelenleg az Életútnál van, havi 5 000 forint. A legmagasabb pedig a Honvédnál, ahol 14 540 forint a havonta fizetendő tagdíj mértéke.

A pénztártagok fele továbbra sem fizeti a díjat

A Grantis szakértői felhívták arra is a figyelmet, hogy a jelenlegi 1 millió 69 ezer fős taglétszámmal már legalább minden tizedik magyar önkéntes nyugdíjpénztári tag.

A tagoknak viszont mindössze csak a fele fizeti rendszeresen a tagdíjat. A pénztáraknál nem kötelező a havi befizetés, negyedévente, illetve évente is lehet teljesíteni a tagdíjat, azonban a tagok fele még így is elmulasztja ezt megtenni.

Bár a pénztárak többsége nem szankcionálja a késlekedést és a passzivitást, de a pénztártag nyugdíjcélja veszélybe kerülhet, ha nem takarékoskodik.

A független alkusz korábban megvizsgálta a nyugdíjbiztosítások minimumdíjait is. A biztosítók többsége jellemzően legalább 10-12 ezer forintos havi rendszeres megtakarítást vár el. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ahol elvárt a rendszeresség, ott jellemzően jobban kitartanak a megtakarítók a nyugdíjcéljuk mellett.

A Grantis szakértői emlékeztetnek: a minimum díjaknál érdemes nagyobb összeget félretenni nyugdíjcélra, hogy a nyugdíjas években valódi segítséget nyújtson a megtakarítás.

Idén lakáscélra is felhasználható a megtakarítás

A szakértők emlékeztettek, hogy az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások a 2025-ös év folyamán kivételes módon, adómentesen hozzáférhetők ingatlancélú felhasználásra.

Ingatlancélnak számít a lakáshitelhez szükséges önerő biztosítása, a lakáshiteltörlesztés, az ingatlanvásárlás, az építkezés és a felújítás is. A kifizetést a pénztártag nemcsak saját maga, de a házastársa vagy a gyermeke számára is kérheti.

A megtakarítás felvételére a 2024. szeptember 30-ig felhalmozott összeg keretéig van lehetőség. A feltételek teljesülése esetén a pénztárak az igényléstől számítva 60 napon belül fizetnek.

Kétszámjegyű hozamok a pénztáraknál

Az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarításokkal egészen kiemelkedő hozamokat tudtak a megtakarítók elérni, bőven kétszámjegyű volt a növekedés. Míg a portfóliók jelentős része 10-20 százalékkal gyarapította a nyugdíjra gyűjtögetőket, volt olyan portfólió is, ahol 30 százalék feletti hozamot lehetett zsebre tenni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Minden eddigi csúcsot megdöntöttek tavaly az áruhitelek

Az áttörés elsősorban annak köszönhető, hogy ma már a webshopokban is gyorsan elérhetőek ezek a kölcsönök, az emberek pedig utaznak a 0%-os THM-es akciókra.

Az ügyfelek számára egész biztosan kedvező lesz Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője szerint az, hogy újfajta költségmentes részletfizetést kínáló megoldások kerültek piacra – a szolgáltatók versenyén a fogyasztók nyerhetnek leginkább.

Sokadik reneszánszát éli az áruhitelezés Magyarországon: az elmúlt évtizedben már-már eltemetett szolgáltatással kapcsolatban az elmúlt hónapok arról tanúskodnak, hogy egyre többen élnek az áruhitel ajánlatokkal. 

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője szerint 2024 novemberében historikus rekordra, 5,72 milliárd forintra futott fel a folyósított áruhitelek összege, ami közel 30%-kal haladja meg az egy évvel ezelőtti mértéket. A növekedés az év egészére jellemző volt: az év első 11 hónapjában 42,2 milliárd forintra szerződtek az ügyfelek áruhitelre valamilyen kereskedelmi bankkal – a kihelyezés harmadával volt magasabb, mint 2023-ban.

Az év első 11 hónapjában 163 475 szerződés köttetett, ez 14%-kal haladja meg 2023-as adatokat. Az elmúlt évtizedben nem volt rá példa, hogy egyetlen hónapban 20 000 szerződést meghaladó kontraktust kössenek a finanszírozók, márpedig tavaly novemberben 22 158 áruhitel szerződést hagytak jóvá a pénzintézetek.

Az internet dobta meg a számokat

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint a felfutás egyik legfontosabb oka az, hogy az ügyfelek egyre nagyobb része vásárol az interneten. Mára a webshopokba is megérkeztek az áruhitel ajánlatok, amelyeket az ügyfelek könnyedén, néhány többlet kattintással és némi elektronikus adatszolgáltatással tudnak igényelni. 

Gergely Péter szerint az áruhitelek felfutásának másik oka, hogy a lakosság valóban elkezdte bepótolni a vágtató infláció idején elmaradt tartós eszköz beruházásait – de ezt még sokan nem tudják-merik egy összegben finanszírozni. 

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint a megnövekedett aktivitáshoz így az is kellett, hogy a kereskedők is felmérjék azt, hogy számukra komoly forgalmi eredményt hozhat az, ha az ügyfeleik számára részletfizetést tesznek lehetővé. Ennek köszönhetően ma szinte minden hónapban elérhetőek a kereskedőknél akciós, 0%-os THM (teljes hiteldíj-mutató) mellett elérhető hiteltermékek. Az akciózás kifejezetten igaz volt az év végi időszakra, amikor a karácsonyi bevásárlást számos fizikai kereskedő és webáruház 0%-os THM-es akciókkal könnyítette meg.

Azt, hogy az áruhitelek igénybevételénél magas a 0%-os ajánlatok igénybevétele, Gergely Péter szerint mindennél jobban bizonyítja az, hogy a Magyar Nemzeti Bank által kimutatott átlagos áruhitel THM tavaly novemberben 11,7 százalék volt, ami 5 százalékponttal az ugyanebben a hónapban folyósított személyi kölcsönök átlagos 16,7 százalékos THM szintje alatt van. 

Versenytársak mellett fut a szekér

Gergely Péter szerint érdekes, hogy az áruhitelek épp akkor futnak fel, amikor a piacon megjelentek a trónkövetelők. 

Míg korábban sokan úgy vélték, a személyi kölcsönök piaca falja majd fel az áruhitelezést, most sokan figyelik a piacon, hogy milyen sikerrel járnak majd azok a fintech kezdeményezések, amelyek a „buy now, pay later” (BNPL, vásárolj most, fizess később) elven működve kínálnak a kereskedőknek faktoring szolgáltatást. Ilyenkor a BNPL szolgáltató az ügyfelek helyett azonnal kifizeti a számla ellenértékét a kereskedőnek – leszámítva belőle a bonyolításért kért, jellemzően havi 1-3 százalékos díjat. 

Az ügyfél számára a szolgáltatás ingyenes, számára tehát lehetővé válik az, hogy költségmentesen, több részletben fizesse meg az áru ellenértékét.

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint a BNPL megoldás jellemzően rövid távú, 3-6 hónapos részletfizetést engedélyez az ügyfeleknek, ezzel szemben az áruhitelek esetében nem ritka a 10-12 hónapos, sőt – magasabb összegek esetén – akár 24 hónapos futamidő. 

A finanszírozók és a kereskedők jellemzően több futamidőt ajánlanak, a klasszikus áruhitel kamat a folyószámla és hitelkártya kamatok nagyjából 20-24 százalékos szintjén van. Ez a viszonylag magas kamat teszi ugyanakkor lehetővé azt, hogy a finanszírozó a kereskedővel megállapodva és a költségeket közösen viselve  – időszakra, futamidőre és a hitelösszegre szűrten – 0%-os THM-es akciókat tudjon ajánlani. 

A szolgáltatók között kialakuló versenynek minden bizonnyal az ügyfelek lesznek a nyertesei: egész biztosan bővül majd az áruhitelek (vagy ahhoz hasonló BNPL lehetőségek) elérhetősége – és egyre több helyen lesz mód valóban költségmentes részletfizetésre.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss