Okoseszközök
A Facebook ténylegesen lehallgat minket?
Időről időre beszéd tárgyává válik az elmélet, miszerint a Facebook a háttérben folyamatosan hallgatózik a felhasználók okostelefonján keresztül, az elcsípett szavak alapján pedig hirdetéseket helyez el a hírfolyamban.
A feltevést a kiberbiztonsági szakemberek is többször vizsgálták, és egyelőre nincs rá semmilyen egyértelmű bizonyíték, a furcsa jelenséghez kapcsolódó magyarázatok viszont még ennél is ijesztőbbek lehetnek.
A közvetlen környezetünkben már biztosan hallottunk hasonló történetet, vagy esetleg velünk történt meg, hogy az ebédlőasztalnál szóba jött témához kapcsolódó hirdetéseket szúrtunk ki a közösségi oldalon nem sokkal a társalgást követően. Nem meglepő, hogy sokakban ilyenkor felmerül a gyanú: lehet, hogy a nagy kék óriás hallgatózik a másik oldalon? Nem lehet véletlen, hogy ha rotációs kapáról beszélgettünk a nappaliban, pár órával később egy rotációs kapát látunk viszont a hírfolyamban!
A témát egy 2016-os videó tette felkapottá, amiben egy youtuber azzal próbálta bizonyítani a feltevést, hogy többször is macskakajáról (cat food) beszélt a telefon mellett, ami után a hírfolyamban bele is futott egy macskakajás hirdetésbe, pedig állítása szerint évek óta nincs macskája, nem keres macskákkal kapcsolatos témákra a neten, és e-mailezni sem szokott róluk. Ez pedig szerinte – és sokan mások szerint is – csak azt jelentheti, hogy a Facebook valahogyan lehallgatja az emberek beszélgetéseit, feldolgozza az információt, és mindezt felhasználja.
A nagy lehallgatási mizériával kapcsolatban a Facebook is nyilatkozott: a vállalat korábban többször is tagadta a hallgatózásról szóló vádakat. A hivatalos álláspont szerint csak akkor férnek hozzá a mikrofonhoz, ha arra a felhasználó engedélyt adott az alkalmazás számára, és ugyan az app figyelheti a háttérzajokat azért, hogy jobb képet kapjon arról, hol, milyen körülmények között használjuk a telefont és rajta az alkalmazást, de a mikrofonban hallható audioinformációt nem használják fel hirdetési célokra.
Technikailag nem bizonyítható
A témával kapcsolatban eddig rengeteg cikk született, és kiberbiztonsági szakértők is megvizsgálták a dolgot. A londoni Wandera biztonsági cég kutatói arra jutottak, hogy nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a Facebook vagy Instagram mobilappok lehallgatják a beszélgetéseket. A kutatók egy Samsung és egy iPhone készüléken végezték a vizsgálatokat: fél órára betették őket egy szobába, majd ez idő alatt végtelenítve játszottak le macska- és kutyahangokat. Hogy legyen összehasonlítási alapjuk, két ugyanolyan mobilt egy csendes szobában helyeztek el, miközben a Facebook, Instagram, Google Chrome, Snapchat, YouTube és Amazon appok végig meg voltak nyitva rajtuk.
A félórás időszak leteltével a kutatók kielemezték nemcsak az adatforgalommal, de az akkumulátorfogyasztással kapcsolatos adatokat is, illetve, hogy hány állatokkal, illetve állateledelekkel kapcsolatos reklám jelenik meg utána a különböző platformokon. Az eredmények alapján a mobilok aktivitásai és a megjelenített reklámok közt nem volt eltérés a csendes, illetve a hangfájloktól hangos szobákban tartott mobilok esetében.
James Mack, a Wandera rendszermérnökének elmondása szerint az adatokon nem látszik annak nyoma, hogy a háttérben beszélgetések feldolgozása zajlana, és hogy bármit is továbbítanának a felhőbe az egyes appok. Amennyiben így lenne, az adatforgalomnak meg kellett volna növekednie. Azt pedig nem tartják valószínűnek, hogy a cégek olyan módszerrel élnének, amit nem lehet észrevenni.
A Wired egyik 2017-es cikke is taglalja, hogy miért lehetetlen technikailag a folyamatos rögzítés és hallgatózás: ehhez egyszerűen folyamatos kapcsolat kéne, ami rengeteg adatforgalmat generálna, és ehhez vegyük hozzá, hogy a Facebooknak már több mint kétmilliárd aktív felhasználója van, ebből a csak mobilon facebookozók adatainak tárolására se lenne kapacitás.
Nem is éri meg
Keleti Arthur, az informatikai biztonság napja (ITBN) rendezvény alapítója, kiberbiztonsági szakértő szerint a feltevés nem egy valós probléma, de nem azért, mert megvalósíthatatlan lenne, hogy a mobilok mikrofonján keresztül lehessen kémkedni a háttérben.
„Inkább a módszer megtérülése kétséges olyan esetben, amikor azt nagy kiterjedtségben kell végrehajtani. Úgy gondolom, hogy a technológiai óriásoknak – pláne azoknak, akik a felhasználói adatokból élnek, és azokat felhasználják, hogy következtetésekre jussanak – semmi szükségük erre. Sokkal több információt tudnak összeszedni legális módon a saját platformjaikon keresztül”
– fejtette ki véleményét a szakember a 24.hu-nak.
Keleti szerint izgalmasabb kérdés, hogy a nagy techplatformoknak mi magunk milyen hozzáféréseket adunk. Illetve, hogy a jövőben a technológiai platformok gazdái milyen álláspontra jutnak és meddig mennek el abban, hogy a különböző appoknak milyen hozzáféréseket adnak, és hogy technológiailag az mennyire kivitelezhető. Az Apple-nek például elég zárt a rendszere, így garantálni tudja, hogy az appok ne kapjanak hozzáférést a rendszerben mindenhez. Persze elméletben lehetséges, hogy egy addig fel nem fedezett hibán keresztül (aminek lehetősége bármikor fennáll) megvalósuljon ilyen aktivitás, de a nagy techcégek nem érdekeltek abban, hogy ezeket kihasználják.
„A lebukásból nagy balhé lehet, mivel teljesen kizárhatják őket platformokról, ez pedig nem érdekük. Szóval az a véleményem, hogy ez nem egy valós veszély”
– magyarázza Keleti, aki szerint a csetelésnél, hangüzeneteknél sokkal beszédesebb adatgyűjtési szempontból, hogy adott felhasználó milyen interakciót hajt végre, azaz mit lájkol, kommentel, olvas, néz, és nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a jelenlegi beszédfelismerő rendszerek sem tökéletesek, az elhangzó mondatok nem triviálisak.
„Elég jól értjük már az emberi beszédet, de még mindig ott tartunk, hogy csomó dolog kontextusát a rendszerek még nem értik. Mellé lehet lőni targetált hirdetésekkel, ha nem jól értjük a kontextust. Mondjuk egy ember utálja a rotációs kapát, vagy szereti. Vagy hogy az életében tragédiát okozott az esernyő, vagy éppen megmentette őt. Marketingszempontból elég kockázatos hangalapú beszélgetést használni”
– magyarázza a szakember.
Persze ez nem jelenti azt, hogy a jövőben ne juthatna el ilyen fejlettségi szintre a technológia, de jó eséllyel nem a hirdetési piacon fogják alkalmazni, hanem inkább a kényelmesebb használatot ígérő okos otthoni eszközöknél.
De akkor mégis hogy lehet?
Létezik egy érdekesebb, pszichológiai megközelítés is, ami választ adhat a dilemmára. Egy átlagnetező naponta több száz, ha nem ezer reklámba botlik, főleg ha aktívan nyomkodja az Instagramot és a Facebookot, ezek jelentős részét pedig ignoráljuk, észre sem vesszük. Ha azonban folytattunk korábban egy, a témához kapcsolódó beszélgetést, akkor hamar kiszúrhatjuk azt az egy hirdetést, ami összekapcsolható a csevegéssel, és gyanakodni kezdhetünk.
Ez a lényege az úgynevezett Baader-Meinhof-jelenségnek, amit másképpen a gyakoriság illúziójának is neveznek a pszichológiában – világított rá a Telegraph újságírója a téma kapcsán. Ez akkor üti fel a fejét, amikor valamilyen hirtelen megtapasztalt új szó, kulturális referencia, gondolat hirtelen állandóan jelen lesz az életünkben, és mindenhol elkezdjük észrevenni. Például ha megtetszik nekünk egy ruhadarab, nagy rá az esély, hogy az utcán, a neten, az ismerősökön hirtelen észrevesszük azt, mert befészkelte magát a gondolatainkba, de addig nem volt ok, amiért feltűnjön.
Forrás: 24.hu
Okoseszközök
Úszás után mobilozás: duplájára nőtt a hívásforgalom a Balaton-átúszáson
Több mint tízezer induló vett részt a 43. LIDL Balaton-átúszáson.
A Yettel adatai alapján az átúszás napján a révfülöpi rajtnál és a balatonboglári célban is jelentősen megnövekedett a hívás-, SMS- és adatforgalom az azt megelőző szombathoz képest: az indulásnál 70%-kal több hívást és 2,5x olyan hosszú beszélgetéseket mértek a Yettel hálózatán, mint egy átlagos napon.
Az átúszás Révfülöpről indult, ahol a hívásforgalom 70 százalékkal nőtt a Yettel előfizetők körében, SMS-ből pedig több mint kétszer annyi küldtek, mint egy héttel korábban, augusztus 2-án. Az átúszók és a nekik szurkolók ehhez képest is többet telefonáltak és üzentek: a célként kijelölt Balatonbogláron a hívások össz-időtartama két és félszeresére, az SMS-ek száma pedig 2,6-szorosára nőtt. Az adatforgalom is mindkét helyszínen emelkedett: Révfülöpön 10 százalékkal, míg Balatonbogláron 16 százalékkal az egy héttel korábban mérthez képest.
A Yettel a növekvő forgalmi igények kiszolgálására folyamatosan fejleszti Balaton környéki hálózatát, a 43. LIDL Balaton-átúszás idején pedig az eseményre koncentrált, megerősített mobilhálózati kapacitással gondoskodott arról, hogy minden résztvevő gond nélkül kapcsolatba léphessen szeretteivel. Az esemény kiemelt partnereként a mobilszolgáltató idén is számos aktivitással készült az átúszás napjára. Indulás előtt és a táv teljesítése után az úszók és a SUP-osok a Yettel 5G MobilPontnál azonnal felhívhatták ismerőseiket, hogy gyorsan megtalálják egymást vagy elújságolják az eredményeket – ezzel a lehetőséggel közel ezren éltek. A Yettel Hajrá Zónából – illetve online bárhonnan – szurkolói üzeneteket lehetett küldeni, a gyors hálózat segítségével pedig ezek a Balaton közepére is eljutottak, hogy mindenki ott szurkolhasson, ahol a leginkább szükség van rá. Több mint 1200 szurkoló üzenet érkezett, amelyek a versenyzők visszajelzése alapján féltávnál óriási motivációt és plusz erőt adtak.
Az eredményekből az is kiderül, hogy a vizsgált települések[1] közül a déli parton – mint például Siófokon, Fonyódon vagy Balatonlellén – általában több ideig telefonáltak a Yettel hálózatán, mint az északi parti településeken. A Yettel folyamatosan bővülő hálózatán az ügyfelek a Balaton környékén számos üdülőhelyen elérhetik a szupergyors 5G-szolgáltatást.
Fotókredit: BSI
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Hat EISA-díjat zsebelt be idén a Hisense
A Hisense ismét bizonyította vezető szerepét az audiovizuális technológiák terén: idén összesen hat rangos elismerést hozott el az EISA (Expert Imaging and Sound Association) nemzetközi díjátadójáról.
A szakmai zsűri három televíziót, két lézerprojektort és egy vezeték nélküli hangrendszert díjazott – ezzel tovább erősítve a márka törekvését, hogy világszerte a legjobb kép- és hangélményt nyújtsa a felhasználóknak.
Díjnyertes televíziók – új szinten a látvány és a hangzás
A Mini LED technológia páratlan kontrasztot, ragyogó színeket és kiemelkedő fényerőt biztosít, így minden képkocka életre kel. A Hi-View AI Engine PRO mesterséges intelligencia képkockánként elemzi és optimalizálja a bőrtónusokat, a mélységet és a grafikai részleteket, így még átlagos forrásanyagból is valósághű, élénk képet varázsol.
A játékrajongóknak a 165 Hz Game Mode Ultra, a beépített Multi-Channel Surround Sound, valamint a 100 colos modell mélynyomója kedvez– extra erőteljes basszussal.
A Hisense termékek közül ebben a kategóriában hármat is díjazott a zsűri:
- Hisense U8Q – EISA PREMIUM MINI LED TV 2025–2026
- Hisense 65” U7Q PRO – EISA BEST BUY MINI LED TV 2025–2026
- Hisense 100” U7Q – EISA BEST GIANT TV 2025–2026
Projektorok: óriásméretű 4K élmény, bárhol
Az egyre népszerűbb, hordozható projektorok mezőnyében is tarolt a Hisense:
- M2 Pro Smart Mini Projector – EISA BEST FAMILY PROJECTOR 2025–2026 – 4K AI Clarity technológiával akár 200 colos vetítési méretig kristálytiszta képet biztosít. A Pure Triple-Colour Laser technológia lenyűgöző színmélységet nyújt, míg az 1.0–1.3 optikai zoom rugalmas beállítást tesz lehetővé minőségromlás nélkül. A rugalmasan állítható vetítési méretnek köszönhetően (65-200 col) használhatjuk nappaliban, irodában, vagy akár kültéri mozizásnál is.
- PX3-PRO 4K Smart Laser Cinema – EISA UST PROJECTOR 2025–2026 – a Hisense fejlett LPU és háromlézeres rendszere lélegzetelállító képminőséget kínál. A Dolby Vision és Dolby Atmos támogatás, az Xbox-minősítés, az alacsony késleltetés (ALLM) és a MEMC technológia garantálja, hogy zavartalanul élvezzük a játékokat és a filmeket.
Vezeték nélküli hangzás: teljes szabadság, mozi-minőség
A hangtechnológiai kategóriában a HT SATURN Wireless Sound System nyerte el az EISA WIRELESS SURROUND SYSTEM 2025–2026 díjat. A négy hangfalból és mélynyomóból álló, teljesen vezetékmentes rendszer a Devialet hangmérnökei által hangolt Hi-Concerto technológiával a TV hangszóróival együtt teremt lenyűgöző, háromdimenziós hangteret.
A Dolby Atmos és DTS:X támogatás, valamint a 720 W összteljesítmény torzításmentes, mozi-szintű élményt kínál.
,,Ezek a díjak csak még inkább alátámasztják a Hisense elkötelezettségét az innováció és a kiváló minőség mellett. Büszkék vagyunk arra, hogy termékeink nemcsak a szakmai zsűri, hanem világszerte a felhasználók elismerését is kivívják. A fejlesztéseink célja, hogy a legújabb technológiákat a mindennapi élmények szolgálatába állítsuk – legyen szó otthoni szórakoztatásról, játékról vagy professzionális felhasználásról. Hiszünk abban, hogy a képi és hangélmény új szintre emelése valódi értéket ad a vásárlóinknak”
– emelte ki Füle Norbert, a Gorenje ügyvezető igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Magyarországra is megérkezik a Samsung Odyssey OLED G6
A Samsung bejelentette az 500 Hz-es OLED játékmonitora nemzetközi bevezetését, az Odyssey OLED G6 Magyarországon is elérhetővé válik augusztus közepétől.
Ez az úttörő készülék a gaming kijelzők új korszakát hozhatja el a 0,03ms (GTG) válaszidővel és QD-OLED QHD felbontással.
A Samsung a nemzetközi játékmonitor-piac, valamint az OLED gaming monitorok élvonalbeli szereplőjeként, az új Odyssey OLED G6 modellel új szintre emelheti a játékélményt.
„A Samsung továbbra is élen jár a gaming monitorok piacán, és olyan újításokat kínál, amelyek újraértelmezhetik a játékélményt – mondta Hoon Chung, a Samsung vizuális kijelzők üzletágának ügyvezető alelnöke. – Az első 500 Hz-es OLED gaming monitorunkkal, az Odyssey OLED G6-tal, növeljük a teljesítményt, a képminőséget és a valósághű élményt, ezzel a kijelzőtechnológia következő generációját kínálva a gamereknek világszerte.”
Páratlan sebesség és kiemelkedő látvány
A 27 colos Odyssey OLED G6 (G60SF modell) újradefiniálhatja játékélményt. A vállalat első, 500 Hz-es képfrissítési frekvenciával érkező kijelzője a 0,03 ezredmásodperces (GTG) válaszidővel és a QD-OLED technológiával támogatott QHD (2560×1440) felbontással lehetővé teheti, hogy a játék még a legdinamikusabb jeleneteknél is zökkenőmentes és éles maradjon.
A monitor VESA DisplayHDR True Black 500 minősítéssel rendelkezik, amely tanúsítja, hogy a kijelző élénk színeket és a mély, valódi feketét jeleníthet meg. Az Odyssey OLED G6 modellek NVIDIA G-SYNC kompatibilitással és AMD FreeSync™ Premium Pro támogatással érkeznek az egyenletes, szakadásmentes játékélmény érdekében.
Hosszú játékidő valósághű képekkel
Az Odyssey OLED G6 gaming monitort azoknak tervezték, akik hosszú játékmenetek során is megbízható, kiemelkedő teljesítményt keresnek. Az 1000 nit csúcsfényerőnek és a Samsung Tükröződésmentes (Glare Free) technológiájának köszönhetően a gamerek csupán minimális fényvisszaverődést tapasztalhatnak a képernyőn, így kizárólag a játékra koncentrálhatnak. A vizuális minőség hosszú távú megőrzése érdekében a monitor OLED Safeguard+ védelemmel rendelkezik, amely még hosszú időn át tartó használat során is segíthet megakadályozni a beégést.
Az Odyssey OLED G6 Pantone Hitelesített tanúsítvánnyal rendelkezik, ami rendkívül pontos színvisszaadásról biztosítja a felhasználókat, ráadásul képes megjeleníteni a Pantone könyvtárában található több mint 2100 színt és több mint 110 bőrtónusárnyalatot. Ragyogó QD-OLED kijelzőjével a monitor élénk, élethű képeket nyújthat, amelyek a fejlesztők elképzeléseinek megfelelően keltik életre a játékvilágokat.
Elérhetőség
Az új Odyssey OLED G6 augusztus 11-től érkezik Magyarországra, a Samsung webáruházban 429 900 forintos ajánlott fogyasztói áron elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 nap ago
Otthon Start hitel: ezért lehet életveszélyes már most lefoglalózni bizonyos ingatlanokat
-
Ipar2 hét ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon
-
Gazdaság2 hét ago
Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás
-
Okoseszközök2 hét ago
Magyarországra is megérkezik a Samsung Odyssey OLED G6
-
Mozgásban1 hét ago
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin
-
Tippek2 hét ago
A budapesti Startup Világbajnoksággal indul az őszi szezon
-
Tippek2 hét ago
Augusztus végéig köthetnek szerződést a cégek a kiberbiztonsági auditról
-
Gazdaság3 nap ago
Több milliós megtakarítás: még ingatlanár-robbanáskor is verhetetlen lesz a 3 százalékos lakáshitel