Okoseszközök

A Facebook ténylegesen lehallgat minket?

facebook

Időről időre beszéd tárgyává válik az elmélet, miszerint a Facebook a háttérben folyamatosan hallgatózik a felhasználók okostelefonján keresztül, az elcsípett szavak alapján pedig hirdetéseket helyez el a hírfolyamban.

A feltevést a kiberbiztonsági szakemberek is többször vizsgálták, és egyelőre nincs rá semmilyen egyértelmű bizonyíték, a furcsa jelenséghez kapcsolódó magyarázatok viszont még ennél is ijesztőbbek lehetnek.

A közvetlen környezetünkben már biztosan hallottunk hasonló történetet, vagy esetleg velünk történt meg, hogy az ebédlőasztalnál szóba jött témához kapcsolódó hirdetéseket szúrtunk ki a közösségi oldalon nem sokkal a társalgást követően. Nem meglepő, hogy sokakban ilyenkor felmerül a gyanú: lehet, hogy a nagy kék óriás hallgatózik a másik oldalon? Nem lehet véletlen, hogy ha rotációs kapáról beszélgettünk a nappaliban, pár órával később egy rotációs kapát látunk viszont a hírfolyamban!

A témát egy 2016-os videó tette felkapottá, amiben egy youtuber azzal próbálta bizonyítani a feltevést, hogy többször is macskakajáról (cat food) beszélt a telefon mellett, ami után a hírfolyamban bele is futott egy macskakajás hirdetésbe, pedig állítása szerint évek óta nincs macskája, nem keres macskákkal kapcsolatos témákra a neten, és e-mailezni sem szokott róluk. Ez pedig szerinte – és sokan mások szerint is – csak azt jelentheti, hogy a Facebook valahogyan lehallgatja az emberek beszélgetéseit, feldolgozza az információt, és mindezt felhasználja.

A nagy lehallgatási mizériával kapcsolatban a Facebook is nyilatkozott: a vállalat korábban többször is tagadta a hallgatózásról szóló vádakat. A hivatalos álláspont szerint csak akkor férnek hozzá a mikrofonhoz, ha arra a felhasználó engedélyt adott az alkalmazás számára, és ugyan az app figyelheti a háttérzajokat azért, hogy jobb képet kapjon arról, hol, milyen körülmények között használjuk a telefont és rajta az alkalmazást, de a mikrofonban hallható audioinformációt nem használják fel hirdetési célokra.

Technikailag nem bizonyítható

A témával kapcsolatban eddig rengeteg cikk született, és kiberbiztonsági szakértők is megvizsgálták a dolgot. A londoni Wandera biztonsági cég kutatói arra jutottak, hogy nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a Facebook vagy Instagram mobilappok lehallgatják a beszélgetéseket. A kutatók egy Samsung és egy iPhone készüléken végezték a vizsgálatokat: fél órára betették őket egy szobába, majd ez idő alatt végtelenítve játszottak le macska- és kutyahangokat. Hogy legyen összehasonlítási alapjuk, két ugyanolyan mobilt egy csendes szobában helyeztek el, miközben a Facebook, Instagram, Google Chrome, Snapchat, YouTube és Amazon appok végig meg voltak nyitva rajtuk.

A félórás időszak leteltével a kutatók kielemezték nemcsak az adatforgalommal, de az akkumulátorfogyasztással kapcsolatos adatokat is, illetve, hogy hány állatokkal, illetve állateledelekkel kapcsolatos reklám jelenik meg utána a különböző platformokon. Az eredmények alapján a mobilok aktivitásai és a megjelenített reklámok közt nem volt eltérés a csendes, illetve a hangfájloktól hangos szobákban tartott mobilok esetében.

James Mack, a Wandera rendszermérnökének elmondása szerint az adatokon nem látszik annak nyoma, hogy a háttérben beszélgetések feldolgozása zajlana, és hogy bármit is továbbítanának a felhőbe az egyes appok. Amennyiben így lenne, az adatforgalomnak meg kellett volna növekednie. Azt pedig nem tartják valószínűnek, hogy a cégek olyan módszerrel élnének, amit nem lehet észrevenni.

A Wired egyik 2017-es cikke is taglalja, hogy miért lehetetlen technikailag a folyamatos rögzítés és hallgatózás: ehhez egyszerűen folyamatos kapcsolat kéne, ami rengeteg adatforgalmat generálna, és ehhez vegyük hozzá, hogy a Facebooknak már több mint kétmilliárd aktív felhasználója van, ebből a csak mobilon facebookozók adatainak tárolására se lenne kapacitás.

Nem is éri meg

Keleti Arthur, az informatikai biztonság napja (ITBN) rendezvény alapítója, kiberbiztonsági szakértő szerint a feltevés nem egy valós probléma, de nem azért, mert megvalósíthatatlan lenne, hogy a mobilok mikrofonján keresztül lehessen kémkedni a háttérben.

“Inkább a módszer megtérülése kétséges olyan esetben, amikor azt nagy kiterjedtségben kell végrehajtani. Úgy gondolom, hogy a technológiai óriásoknak – pláne azoknak, akik a felhasználói adatokból élnek, és azokat felhasználják, hogy következtetésekre jussanak – semmi szükségük erre. Sokkal több információt tudnak összeszedni legális módon a saját platformjaikon keresztül”

– fejtette ki véleményét a szakember a 24.hu-nak.

Keleti szerint izgalmasabb kérdés, hogy a nagy techplatformoknak mi magunk milyen hozzáféréseket adunk. Illetve, hogy a jövőben a technológiai platformok gazdái milyen álláspontra jutnak és meddig mennek el abban, hogy a különböző appoknak milyen hozzáféréseket adnak, és hogy technológiailag az mennyire kivitelezhető. Az Apple-nek például elég zárt a rendszere, így garantálni tudja, hogy az appok ne kapjanak hozzáférést a rendszerben mindenhez. Persze elméletben lehetséges, hogy egy addig fel nem fedezett hibán keresztül (aminek lehetősége bármikor fennáll) megvalósuljon ilyen aktivitás, de a nagy techcégek nem érdekeltek abban, hogy ezeket kihasználják.

„A lebukásból nagy balhé lehet, mivel teljesen kizárhatják őket platformokról, ez pedig nem érdekük. Szóval az a véleményem, hogy ez nem egy valós veszély”

– magyarázza Keleti, aki szerint a csetelésnél, hangüzeneteknél sokkal beszédesebb adatgyűjtési szempontból, hogy adott felhasználó milyen interakciót hajt végre, azaz mit lájkol, kommentel, olvas, néz, és nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a jelenlegi beszédfelismerő rendszerek sem tökéletesek, az elhangzó mondatok nem triviálisak.

“Elég jól értjük már az emberi beszédet, de még mindig ott tartunk, hogy csomó dolog kontextusát a rendszerek még nem értik. Mellé lehet lőni targetált hirdetésekkel, ha nem jól értjük a kontextust. Mondjuk egy ember utálja a rotációs kapát, vagy szereti. Vagy hogy az életében tragédiát okozott az esernyő, vagy éppen megmentette őt. Marketingszempontból elég kockázatos hangalapú beszélgetést használni”

– magyarázza a szakember.

Persze ez nem jelenti azt, hogy a jövőben ne juthatna el ilyen fejlettségi szintre a technológia, de jó eséllyel nem a hirdetési piacon fogják alkalmazni, hanem inkább a kényelmesebb használatot ígérő okos otthoni eszközöknél.

De akkor mégis hogy lehet?

Létezik egy érdekesebb, pszichológiai megközelítés is, ami választ adhat a dilemmára. Egy átlagnetező naponta több száz, ha nem ezer reklámba botlik, főleg ha aktívan nyomkodja az Instagramot és a Facebookot, ezek jelentős részét pedig ignoráljuk, észre sem vesszük. Ha azonban folytattunk korábban egy, a témához kapcsolódó beszélgetést, akkor hamar kiszúrhatjuk azt az egy hirdetést, ami összekapcsolható a csevegéssel, és gyanakodni kezdhetünk.

Ez a lényege az úgynevezett Baader-Meinhof-jelenségnek, amit másképpen a gyakoriság illúziójának is neveznek a pszichológiában – világított rá a Telegraph újságírója a téma kapcsán. Ez akkor üti fel a fejét, amikor valamilyen hirtelen megtapasztalt új szó, kulturális referencia, gondolat hirtelen állandóan jelen lesz az életünkben, és mindenhol elkezdjük észrevenni. Például ha megtetszik nekünk egy ruhadarab, nagy rá az esély, hogy az utcán, a neten, az ismerősökön hirtelen észrevesszük azt, mert befészkelte magát a gondolatainkba, de addig nem volt ok, amiért feltűnjön.

Forrás: 24.hu

Okoseszközök

Az LG és a SoundHound közös infotainment-rendszere révén akár beszélgethetünk is majd az autónkkal

soundhound

Egyetértési megállapodást írt alá az LG Electronics (LG) és a SoundHound AI, Inc., a hangalapú mesterségesintelligencia-megoldások (Artificial Intelligence, AI) piacának globális szereplője.

A két vállalat közösen dolgozik majd a hangalapú AI-technológia integrálásán az autós infotainment-rendszerek (in-vehicle infotainment, IVI) következő generációjában.

A partnerség révén az LG innovatív autós infotainment-rendszere a SoundHound fejlett hangalapú mesterségesintelligencia-platformjával egészül ki, amivel lehetővé válik a párbeszéd alapú hangvezérlés, a legmodernebb kényelmet biztosítva a sofőr és az utasok számára.

Az LG, mint az intelligens fogyasztói elektronikai és IT-üzletág egyik vezető szereplője, új megoldásokkal igyekszik inspirálni az autóipart, ezért mindig törekszik arra, hogy a mobilitás jövőjén innovatív partnerekkel dolgozzon együtt.

A SoundHound fejlett hangalapú AI platformja a Speech-to-Meaning® és a Deep Meaning Understanding® technológiákra épül. Ezek lehetővé teszik a hangalapú vezérlés élményének előrelépését a hagyományos parancsalapú irányítástól az intuitívabb társalgási funkciók felé a járművezetők és az utasok számára.

Az együttműködés révén a felhasználók a SoundHound hangalapú platformjának minden előnyét élvezhetik — a sofőrök és utasok például a mikrofon és az infotainment-kijelző segítségével egyszerűen, közvetlenül a járműből fizethetnek az üzemanyagért és a parkolásért, de akár ételt is rendelhetnek. Az ilyen hangalapú megoldások révén az összekapcsolt járművek új értékesítési felületet és bevételi forrást jelenthetnek a vállalatoknak.

A hangfelismerés egyre szélesebb körben kezd elterjedni az autóiparban is, miután kezdetben csak választható extraként volt elérhető egyes luxusautó-modellekben. A biztonság és a könnyű kezelhetőség javításával a hangalapú mesterséges intelligencia lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy olyan modern szolgáltatások sorát nyújthassák, amelyekkel a járművezetők a kezük használata nélkül, vagy anélkül végezhetnek el feladatokat, hogy a szemüket levennék az útról. A platform szélesebb körű bevezetése az utasüléseken ülők számára is javítani fogja utazási élményt.

A virtuális asszisztensek piaca a várakozások szerint jelentősen növekedni fog a következő évtizedben, ezért egyre több autógyártó ismeri fel annak szükségességét, hogy hangfelismerő funkciókat építsen be járműveibe. Az LG együttműködése a SoundHounddal a várhatóan növekvő kereslet kielégítése és a technológia fejlődésének előremozdítása érdekében jött létre. A két vállalat célja, hogy innovatív, új hangalapú funkciókkal és szolgáltatásokkal bővítse az LG következő generációs autós infotainment-rendszereit, tovább javítva az utazás élményét.

„Nagyon várjuk a közös munkát a SoundHounddal. Azzal, hogy a cég hangalapú mesterségesintelligencia-platformját legújabb autós infotainment-rendszerünkbe integrálhatjuk, egyedi felhasználói élményt teremthetünk az autósok számára

— mondta Eun Seok-hyun, az LG járműalkatrészek üzletágának elnöke.

„Ez a partnerség lehetővé teszi, hogy jobban kielégítsük az autóipari ügyfeleink igényeit, és olyan innovatív megoldásokat hozzunk létre, amelyek segítenek a mobilitás jövőjének előremozdításában.

„Az LG-vel kötött megállapodásunk lehetővé teszi, hogy az autógyártók olyan hangalapú infotainment-élményt nyújthassanak, amelyet a felhasználók életük minden területén igényelnek, függetlenül a járművek méretétől”

— mondta Keyvan Mohajer, a SoundHound elnök-vezérigazgatója.

„Olyan korszakot indítunk el, amelyben az emberek részéről kialakul az elvárás, hogy úgy kommunikáljanak az eszközökkel, ahogyan egymással beszélnek, és hogy ezek az interakciók hasznosak és proaktívak legyenek. Ezt a tapasztalatot a legfejlettebb, hangalapú mesterségesintelligencia-technológia teszi lehetővé.”

A kaliforniai székhelyű SoundHound a mesterséges intelligencia alapú hangfelismerő és természetes nyelvi feldolgozási megoldások vezető innovátora. A vállalat számos iparágban tevékenykedik, többek között a hangtechnológia, a távközlés, a pénzügyi szolgáltatások és az autóipar területén.

Tovább

Okoseszközök

A Dell új szintre emeli a javíthatóságot egy kiterjesztettvalóság-alkalmazással

kiterjesztett

A Dell Technologies mindig szem előtt tartotta a termékek könnyű javíthatóságát a környezettudatosság jegyében.

Most egy újabb lépést tett ezen a területen, bejelentette a világ első szervizeléshez tervezett AR alkalmazását, a Dell AR Assistant applikációt. A vállalat olyan ingyenes iOS-en és Androidon is elérhető alkalmazást fejlesztett, amely a kiterjesztett valóság alkalmazásával, lépésenként vezeti végig az ügyfeleket a Dell eszközök alkatrészeinek cseréjén. A Dell AR Assistant több mint 100 Dell számítógép és szerver szervizelési és javítási eljárásaihoz nyújt útmutatást a felhasználóknak, hét különböző nyelven. A vállalat jelenleg dolgozik azon, hogy a nyár végéig további 20 termékkel bővíthesse az alkalmazást.

A Dell Technologies célja, hogy lehetővé tegye a felhasználók számára az eszközök egyszerű, önálló javítását, amennyiben az lehetséges. Hosszú távon pedig csökkenteni szeretnék az olyan problémák javítási idejét is, amelyeket egy kis segítséggel a felhasználók is képesek megoldani. Azok számára, akik nem szeretnék saját kezűleg végezni a javításokat, más javítási lehetőségeket is elérhetővé tesz a vállalat. Ezzel kapcsolatban további információ a Dell support oldalán található.

A Dell AR Assistant használatának alapja először a probléma megfelelő azonosítása, amelyet az alkatrészek megrendelése követ a műszaki támogatási csapat közreműködésével. A vállalat a még zökkenőmentesebb ügyfélélmény érdekében tervezi, hogy az alkatrészek online vásárlását is egyszerűbbé és gyorsabbá teszik.

A Dell termékek használati útmutatói és egyéb forrásai több mint egy évtizede elérhetők az interneten. Például a szoftverek, az illesztőprogramok, a BIOS, a firmware és az operációs rendszerek letöltései, valamint a biztonsági javítócsomagok. A Dell AR Assistant a korábbi útmutatók kibővítése, könnyen követhető és ügyfélbarát megoldás, amely bárhonnan elérhető. Az AR Assistant felhasználói az eszközeiket és a javításuk módját az okostelefon kamerájának használatával kevert valóságban (mixed reality) láthatják, a javítás alatt álló berendezésre rávetített információkkal. Az alkalmazás egyes megoldások esetében kiterjesztett klónozási technológiát is kínál, amely a kívánt területre klónozott szervert képes megjeleníteni, és teljes kőrű, 360 fokos, valósághű képet mutat.

A vállalat az új applikáció segítségével az ügyfelek számára lehetővé teszi a javíthatóságot, és segíthet meghosszabbítani a termékek élettartamát. A könnyű javíthatóság az ügyfelek és a környezet számára is előnyös. Azáltal, hogy a Dell könnyebben elérhetővé, cserélhetővé és újból felhasználhatóvá teszi az alkatrészeket, kevesebb erőforrást használnak, még több körforgásos anyag marad a folyamatban.

A Dell AR Assistant-tel kapcsolatos további információkat itt talál.

Tovább

Okoseszközök

Hamarosan érkezik az új, strapabíró 5G Cat® S53 okostelefon

cat

A Bullitt Group, a Cat® telefonok globális licencpartnere bemutatta új 5G készülékét, a Cat® S53 okostelefont.

A márka első 5G képes telefonja 6,5 hüvelykes HD+ képernyővel bír, amely edzett üvegből készült, és ellenáll a karcoknak, ütéseknek. A készüléket a tesztek során terepen is próbára tették, hogy megfeleljen például az építőipar vagy éppen a szállítmányozás által támasztott követelményeknek. Akár 1,8 m-es magasságig bírja a leejtést, tesztelték acélra, betonra, sóderre, pocsolyába ejtve.

A Cat S53 telefon nagy fényerejű, dedikált, 120 lumenes zseblámpával van felszerelve, amely az oldalsó programozható billentyűvel kapcsolható be, megvilágítva a sötét munkaterületet. A készülék 5500 mAh-s akkumulátorral rendelkezik, és támogatja a 18 W-os gyorstöltést és a vezeték nélküli töltést. Az akkumulátort magas és alacsony hőmérsékleten egyaránt átfogóan tesztelték. A Cat S53 kialakítása lehetővé teszi az akkumulátor normál tágulását és szellőzését, ugyanakkor biztosan a helyén marad, így leejtéskor sem sérül.

cat

A készülék kamerarendszere egy 48 MP-es Sony főkamerából és egy 2 MP-es makrokamerából áll, az előlapon pedig egy 16 MP-es kamera helyezkedik el. A texturált, TPU külső felületnek köszönhetően a készülék nem csúszik, így nedves vagy zsíros kézzel is megfogható. A Cat S53 emellett teljesen vízbe meríthető, és akár szappannal, fertőtlenítővel, valamint alkoholos tisztítószerrel is tisztítható.

A Cat S53 Magyarországon 2022. augusztus elejétől lesz elérhető az eMAG-Extreme Digital kínálatában 219.990 Ft-os ajánlott végfelhasználói áron.

Cat S53 specifikáció

Strapabírás

  • Ellenáll az időjárás viszontagságainak: eső, hó, por, sár.
  • Több mint 50 teszten vizsgálva, például vízbe merítés, többszörös ejtésteszt valamennyi oldalára és sarkára
  • Ejtésteszt maximum 1,8 méteres magasságból acél felületre
  • Vízállóság 1,5 méterig maximum 30 percig
  • Szabványoknak való megfelelés: MIL-SPEC 810H, IP68, IP69K

Gyors 5G kapcsolat

  • 5G sávok: n1, n2, n3, n5, n7, n8, n28, n41, n66, n77, n78
  • 5G NSA, n78
  • 2,5 Gbps letöltés és 600 Mbps feltöltés

Nagy, ellenálló kijelző

  • 6,5”-es HD+ (1600 x720) megemelt, megerősített kijelző

Egész napos üzemidő

  • Nagy 5500mAh-s Li-Po akkumulátor
  • Alacsony és magas hőmérsékleten tesztelve
  • Támogatja a gyorstöltést és vezeték nélküli töltést

Átgondolt külső

  • Rögzíthető nyakpánt (nem tartozék)
  • Dedikált, 120 lumenes zseblámpa
  • Programozható oldalsó gomb a gyakori műveletek gyors indításához és a Zello adó-vevő funkció használatához

Kamerarendszer

  • 48 MP-es Sony IMX582 f/1,79 főkamera LED vakuval
  • 2 MP-es hátlapi makrokamera
  • 16 MP-es f/2,0 előlapi kamera

Egyéb

  • 0 GHz nyolcmagos Qualcomm Snapdragon 480 processzor
  • 6 GB RAM; 128GB tárhely, MicroSD-vel bővíthető
  • Duál nano SIM vagy SIM + MicroSD
  • Android 11
  • Üzleti felhasználásra: Android Enterprise- és érintésmentes támogatás, biztonsági javítások rendszeres frissítéssel két évig
  • USB 3.0 C típusú csatlakozó
  • Tisztítható, fertőtleníthető készülékház

Tovább
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss