Szórakozás
JátékosLét: a magyar számítógépes játékos kutatás
A NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont idén is a magyar számítógépes játékos társadalmat vizsgálja a hétköznapi játékosokon át a hardcore gamerekig szeptember közepéig kitölthető kérdőívében. A felmérés célja, hogy mind alaposabban megismerjék a játékosokat, rajtuk keresztül a játékok világát, az erre épülő gamifikációt. dr. Fromann Richárd, a központ alapítója felhívta rá a figyelmet, hogy a játékok által a való életben is használható tudásra tehetünk szert, míg Juhász Gergő „Alta”, a JátékosLét szakmai vezető-helyettese azt emelte ki, hogy a játékok valódi emberi kapcsolatokat is létrehoznak szép számban.
A mainstream médiában elsősorban a számítógépes játékok kedvezőtlen, esetenként károsnak nevezett hatásairól tudósítanak, és ritkán hallani arról, hogy ezeknek van-e bármilyen pozitív oldaluk, és ha igen, melyek azok. Ebben kíván segítséget nyújtani az a speciális, nemzetközi viszonylatban is egyedülálló kutatássorozat, amelynek keretein belül a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont 2011 óta vizsgálja a magyar gamer közösségeket.
2022-ben a kutatás, amelyet már több mint 80 ezren töltöttek ki, a Pixellel és a GameStar magazinnal partnerségben zajlik, aminek köszönhetően a kitöltők között 1 darab gamer széket és 4 db gamer egeret sorsolnak ki.
Már több mint 80 ezren töltötték ki a NetCoGame JátékosLét kutatását
dr. Fromann Richárd, a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont alapítója 2013 szeptemberében fogalmazta meg a „JátékosLét” kifejezést a „játékos létezés” szavak összevonásából, amelynek jelentéstartalma attól függően változik, hogy az első vagy a második szó a hangsúlyos: ha a „játékos” szóra koncentrálunk, akkor a játékosok kutatására, létezésére vonatkozik, ha pedig a „lét” kifejezés kerül a középpontba, akkor a „játékos” szó már minőségjelzői szerepbe kerül, így gyakorlatilag magára a „gamifikációra” utal, mivel a játékosításban az életünk, a létezésünk válik játékossá.
A JátékosLét Kutatás minden évben nyilvánosságra kerülő adatai és megállapításai alapján 2016-ban írta meg a doktori disszertációját, majd 2017-ben az első gamifikációs szakkönyvet, „JátékosLét – a gamifikáció világa” címmel, amelyben a játékos létről, a játékos világszemléletről tudományosan, történeti, szociológiai és pszichológiai kontextusban elemzi a videojátékok megjelenését és felhasználási lehetőségeit a mai világban.
dr. Fromann Richárd, a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont alapítója
Problémamegoldás a való életben is a játékok által
„Hiszem, hogy a játékok által jobbá válik a világ – egy játékos létben. A játékok világa a szabadságról szól; megmutatja, hogy a nehéz helyzetekben milyen alternatív megoldási lehetőségek lehetnek, mik lehetnek azok a szerepek, világok, mini társadalmak, kapcsolatok, amelyek komoly segítséget nyújthatnak a való életben. A játék számomra egy látásmód, amely jobbá teheti az életünket; egy olyan különleges érték, amely mindenkihez szól, és „újrarendező” szabályaival képes felülírni még azokat a sztereotip képeket és előítéleteket is, amelyek a játékon kívüli világban megoldhatatlannak és feloldhatatlannak tűnnek”
– mondja dr. Fromann Richárd a JátékosLét honlapján olvasható írásban.
Ezt erősíti meg Juhász Gergő „Alta”, a kutatóközpont szakmai vezető-helyettese, a Good People Everywhere kreatív vezetője is, akinek a közösség a kedvenc témája. „Talán kevesen gondolják, de a játékosok 70%-a a való életben is találkozik a csapattársaival. Nekem is így jött létre az a 40 fős baráti társaságom, akikkel hat éve találkozunk kéthetente, de nyaralni is együtt járunk. A közvetlen baráti körömben vannak olyan emberek is, akik egy játékban találtak egymásra, és azóta már házasok. A kutatásunk kitöltőinek 19%-a mondta azt, hogy jött már létre kapcsolata a játékok során. Azért ez sok mindent elárul” – mondja, majd hozzáteszi, hogy a kérdőív kitöltése már csak azért is fontos, mert a kutatás hamarosan megújul. Az évenkénti egy nagy felmérés helyett ezentúl kisebb és specifikusabb témákra osztják azt.
Juhász Gergő „Alta”, a kutatóközpont szakmai vezető-helyettese
Oszlassuk el a játékokkal kapcsolatban kialakult negatív sztereotípiákat!
A téma iránti érdeklődést jól mutatja, hogy már az első JátékosLét Kutatásra közel tízezer fő válaszolt önkéntes alapon. Az évről évre megismételt felmérés során pedig ki is rajzolódtak bizonyos mintázatok, trendek, sőt, egy hét kategóriából álló, „F-modellnek” elnevezett játékmotiváció-tipológiai modell is, amely segítségével azonosítani, csoportosítani és kategorizálni tudják a különböző játékosokat, de kiemelten fontosnak tartják azt is, hogy a kutatássorozat révén el tudnak oszlatni bizonyos, a játékokkal kapcsolatban kialakult negatív sztereotípiákat, mint a játékfüggőség, az agresszív magatartás kialakulása, vagy a tévhit, amely szerint a számítógépes játékokból nem lehet semmit tanulni, azok csupán felesleges időtöltésül szolgálnak.
A játékosoknak szeptember 16-ig van lehetőségük részt venni a kutatásban, hogy a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont munkatársaival együtt mutassák meg a világnak, hogy a játékok igenis jók, a játékosokkal szemben felállított negatív sztereotípiák nem igazak.
Szórakozás
Budapest adott helyet az UEFA játékvezetői találkozójának
Az európai labdarúgás kulisszái mögött fontos esemény zajlott Budapesten. Az MLSZ elnöke, Csányi Sándor fogadta Roberto Rosettit, az UEFA játékvezetésért felelős vezetőt, hogy megvitassák a sportág jövőjét a nemzetközi játékvezetői fórum keretében.
Hogyan működik a játékvezetők képzése és toborzása a labdarúgás világában? Erről és sok másról volt szó az egyhetes találkozó során, amelynek a magyar főváros adott otthont. A Focicipőbolt cipő kínálatát mindenképp érdemes megnézni, ha te is elkötelezett híve vagy a futballnak!
A játékvezetés kulcsszerepe a futballban
Ne gondold, hogy a játékvezetés csupán a síp fújásáról szól. A megfelelő képzettséggel rendelkező bírók nélkülözhetetlenek a mérkőzések sportszerűségének megőrzésében. Az UEFA szakemberei és a kontinens különböző nemzeti szövetségeinek képviselői Budapesten találkoztak, hogy megosszák tapasztalataikat és stratégiáikat a játékvezetők toborzásáról és megtartásáról. Vajon miért van ekkora hangsúly a képzésen? Az utánpótlás és a sportághoz való hosszú távú elköteleződés mind-mind alapja a jól működő játékvezetői rendszernek.
Az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) fontosnak tartja, hogy a játékvezetők folyamatosan fejlődjenek, és ehhez elengedhetetlenek az olyan szimpóziumok, mint amit Budapesten rendeztek. A technológia térhódítása, például a videóbíró használata, még bonyolultabbá teszi a bírók feladatát, így az ilyen találkozók különösen relevánsak.
Nem csak síppal és lapokkal – továbbképzés minden szinten
Az esemény további fontos eleme volt az európai játékvezetők képzésének megszervezése. Az ilyen jellegű szakmai rendezvények lehetőséget nyújtanak arra, hogy a különböző országokból érkező szakemberek megismerkedjenek modern technikákkal és új irányzatokkal. Az UEFA célja, hogy minden szinten professzionálisan képzett játékvezetői gárda alakuljon ki.
Bár a játékvezetés alapjai évtizedek óta nem változtak jelentősen, a modern technológia és az adatvezérelt döntések egyre nagyobb szerepet kapnak. Vajon hogyan képesek a játékvezetők alkalmazkodni a futball világában tapasztalható gyors változásokhoz? Az ilyen találkozók választ kínálnak erre a kérdésre.
Az MLSZ és a nemzetközi kapcsolatok
Az európai fórumon Magyarországot Juhos Attila és Hanacsek Attila képviselte, akik aktívan részt vettek a szakmai diskurzusban. Az esemény célja nemcsak az aktuális problémák és lehetőségek feltérképezése volt, hanem az is, hogy a különböző országok közötti együttműködést erősítse. Ezzel lehetőséget teremtve a nemzetközi kapcsolatok szorosabbá tételére. Az ilyen találkozókról mindig értékes tapasztalatokkal térhetnek haza a résztvevők.
Az eseményt a Focicipőbolt is figyelemmel kísérte, mint a sportfelszerelések egyik meghatározó szereplője. Rendelkeznek termékek széles skálájával, amely a legjobb minőséget kínálja mind a profi, mind az amatőr játékosok számára. Érdekes látni, hogy a sportszerek és a rajtuk megjelenő technológiai újdonságok is hogyan változtathatják meg a játék menetét.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Töltés felsőfokon – Kipróbáltuk a VOLTME csúcskategóriás töltőit és kábeleit
Nálunk a szerkesztőségben nemcsak a kávé fogy gyorsan, hanem a telefonok, laptopok és tabletek aksija is – szóval nem kis elvárásokkal vágtunk bele, amikor a VOLTME küldött nekünk egy rakás high-tech töltőt és kábelt. Mondhatni: jött az energia!
Mutatjuk, mit próbáltunk ki, és miért lettünk fanatikus VOLTME-hívők.
VOLTME PowerLink RUGG – a túlélő kábel
Elsőként a PowerLink RUGG USB-C kábelt vettük kézbe, ami ránézésre is úgy néz ki, mint ami simán túléli, ha véletlenül a szék alá esik és a macska megrágja, vagy egy hátizsák mélyén tekergőzik egy fesztivál hétvége alatt. Ez nem véletlen, mert a gyártó katonai minőségű szövettel vonta be a kábelt, így valóban, a kíméletlen körülmények között sem kell féltenünk.
Az 1,8 méteres hossz arany középút – nem túl rövid, nem túl hosszú, pont jó, ha az íróasztal alatt van a konnektor, de közben még kényelmesen pötyögsz a kanapén. Töltési sebesség: simán hozza az ígért 100W-ot, és adatátvitelre is korrektül teljesít (480 Mbps), szóval nem csak töltésre jó, hanem fájlokat is simán rátolhatsz. A gyártó különböző igényekre is gondolt, így több színben és hosszúságban is válogathatsz, hogy megtaláld a hozzád illőt.
VOLTME Revo 67 Triple-Port – kompakt, de brutál erős
Annak, aki sokat utazik, de nem akar mindig kábel- és adapter rengeteget hurcolni magával, annak a Revo 67 Triple-Port egy kis fekete csoda. Három port (2x USB-C + 1x USB-A), 67W GaN töltő, ami úgy néz ki, mintha semmi extra nem lenne benne, de közben lazán elbír egy laptopot, egy telefont és egy fülest vagy tabletet egyszerre.
A GaN technológia miatt nem melegszik, nem hangoskodik, és nem foglal sok helyet – nálunk konkrétan kiváltott két külön töltőt a laptoptáskában. Apple, Samsung, Xiaomi? – mind mehet rá. Full kompatibilis, okosan osztja el az energiát.
VOLTME PowerLink UTRON – a kábel, ami versenyt fut a villámmal
Na ez a kábel az a kábel. 240W teljesítmény, USB 4.0 szabvány, 40 Gbps adatátvitel, aranyozott eloxált csatlakozók – ez már nem csak töltőkábel, ez egy komoly tech eszköz. Ha van egy combos laptopod (pl. MacBook Pro vagy valami power-user PC), PowerLink UTRON kábel garantálja, hogy sosem kell lelassítanunk.
A kialakítás masszív, szövött borítás, nem gubancolódik, és még jól is néz ki. Több színben és hosszúságban elérhető, hogy mindenki megtalálja a neki ideális társat.
VOLTME Revo 240 Desktop Power Station – a főnök az asztalon
Ez a Revo 240 Desktop Power Station konkrétan egy töltőállomás. Hat port (4x USB-C, 2x USB-A), max 240W teljesítmény, PD3.1 kompatibilitás, és simán elvisz mindent, amit rádugsz. A szerkesztőségben egy ponton egy MacBook, egy Steam Deck, egy iPad, egy telefon és egy vezeték nélküli egér töltődött róla – és nem omlott össze.
Az asztalon jól mutat, nem csúszkál, halkan működik, és totálisan új szintre emeli a „mindig minden töltve van” élményt. Komolyan, ha sok eszközöd van, vagy irodában dolgozol, ez az új legjobb barátod.
VOLTME Revo 140 Triple-Port – a nagyágyú, amit még zsebre is vághatsz
És akkor jött a Revo 140 Triple-Port. Három portos falitöltő, ami 140W-ot tol ki magából – szintén GaN technológiás, így hűvös marad, mégis bivalyerős. Ezzel már tényleg minden mehet egyszerre: laptop, telefon, tablet, még egy másik laptop is, ha kell.
Utazáshoz ideális: kicsi, ráadásul a töltés gyors, stabil és kiszámítható – nincs az a random “most miért csak 20 wattot ad?” meglepetés, amit más eszközöknél tapasztaltunk korábban.
És ha ez nem lenne elég, dizájnban is erős: a Revo 140 nem véletlenül nyerte el a Red Dot Design Award 2023 díjat. Ez az adapter nemcsak okos és erős, de még jól is néz ki – és ebben a műfajban ez ritka.
VOLTME = kompromisszummentes töltés
Ha eleged van a gagyi, összegabalyodó kábelekből, a forrósodó töltőkből és abból, hogy minden eszközöd más adaptert akar, akkor itt az ideje, hogy feljebb válts. A VOLTME termékek nemcsak brutál jók technikailag, de felhasználóbarát kialakításuk miatt napi szinten is élmény őket használni. Kábelek, amik bírják a strapát, töltők, amik nem szállnak el, ha három dolgot raksz rájuk egyszerre – ez ma már nem luxus, hanem elvárás. És a VOLTME hozza is.
Mi itt a szerkesztőségben biztosan megtartjuk őket. A kávénk lehet elfogy, de az aksink töltve marad.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
A Gemini Live frissítéssel érkezik a valós idejű vizuális AI a Galaxy S25 szériára
A Samsung új mesterségesintelligencia-alapú élmény érkezését jelentette be a Gemini Live szoftverfrissítéssel.
Elsőként a Galaxy S25 széria felhasználói folytathatnak valós idejű, vizuális-nyelvi beszélgetéseket az AI-jal térítésmentesen, a szoftverfrissítésnek köszönhetően. A Gemini Live a multimodalitás jegyében képes a felhasználók környezetét a kameraképen keresztül értelmezni és valós időben reagálni a felhasználók kérdéseire.
A mesterséges intelligencia vezérelte funkciók segítségével a Galaxy felhasználók természetesebb módon léphetnek interakcióba a készülékükkel, megkönnyítve a mindennapi feladatok elvégzését. Az oldalsó gomb megnyomásával és nyomva tartásával megmutathatják a telefon kameráját aktiválva a Gemini Live-nak, amit látnak, miközben élő beszélgetést is folytathatnak vele.
A Gemini Live megkönnyítheti a mindennapi döntéseket, például öltözékünk kiválasztásakor vagy szekrényünk rendszerezésekor. Ehhez csupán telefonunk kameráját szükséges az adott ruhadarabokra irányítani, és máris javaslatokat kaphatunk a tárgyak kategorizálására és a hely optimalizálására. Ezenkívül megoszthatjuk képernyőnket, miközben online boltokat böngészünk, és a mesterséges intelligencia személyre szabott stílustanácsokat adhat. Az AI valós időben reagálva észleli, amit a felhasználó lát, így a Galaxy S25 széria egy megbízható barátként állhat mindig készen a segítségnyújtásra.
„A Google-lel együtt egy merész lépést teszünk a mobil AI jövője felé, intelligensebb interakciókat kínálva, amelyek szoros összhangban állnak azzal, ahogyan élünk, dolgozunk és kommunikálunk. – mondta Jay Kim, a Samsung mobilélmény üzletágának ügyvezető alelnöke és az ügyfélélményért felelős vezetője. – Ezzel az új vizuális képességgel a Galaxy S25 széria életre kelti a következő generációs AI élményeket, új mércét állítva abban, ahogyan a felhasználók az eszközeiken keresztül kapcsolódnak a külvilággal.”
A Gemini Live kamerás és képernyőmegosztó funkciói térítésmentesen elérhetők lesznek minden Galaxy S25 széria felhasználó számára április 7-től kezdődően. További információk a Galaxy S25 szériáról a https://www.samsung.com/hu/ weboldalon olvashatók.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Pénzügyi hullámvasúton navigál a vállalati treasury
-
Gazdaság2 hét ago
Így lesz a feszültségből stratégiai előny a munkahelyen
-
Egészség2 hét ago
Mitől remeghet a kezünk állandóan?
-
Ipar2 hét ago
Milliméteres pontosság és adatvezérelt működés
-
Okoseszközök1 hét ago
A Honor 400 széria bemutatta az AI-alapú képmozgató funkcióját
-
Okoseszközök1 nap ago
A HONOR 6 éves Android-támogatást vállal a napokban megjelent HONOR 400 szériához
-
Ipar2 hét ago
Forradalmi megoldás az építőiparban
-
Gazdaság2 hét ago
Magyarországon is elindult a Wolt és a Telekom együttműködése