Connect with us

Szórakozás

JátékosLét: a magyar számítógépes játékos kutatás

játékoslét

A NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont idén is a magyar számítógépes játékos társadalmat vizsgálja a hétköznapi játékosokon át a hardcore gamerekig szeptember közepéig kitölthető kérdőívében. A felmérés célja, hogy mind alaposabban megismerjék a játékosokat, rajtuk keresztül a játékok világát, az erre épülő gamifikációt. dr. Fromann Richárd, a központ alapítója felhívta rá a figyelmet, hogy a játékok által a való életben is használható tudásra tehetünk szert, míg Juhász Gergő „Alta”, a JátékosLét szakmai vezető-helyettese azt emelte ki, hogy a játékok valódi emberi kapcsolatokat is létrehoznak szép számban.

A mainstream médiában elsősorban a számítógépes játékok kedvezőtlen, esetenként károsnak nevezett hatásairól tudósítanak, és ritkán hallani arról, hogy ezeknek van-e bármilyen pozitív oldaluk, és ha igen, melyek azok. Ebben kíván segítséget nyújtani az a speciális, nemzetközi viszonylatban is egyedülálló kutatássorozat, amelynek keretein belül a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont 2011 óta vizsgálja a magyar gamer közösségeket.

2022-ben a kutatás, amelyet már több mint 80 ezren töltöttek ki, a Pixellel és a GameStar magazinnal partnerségben zajlik, aminek köszönhetően a kitöltők között 1 darab gamer széket és 4 db gamer egeret sorsolnak ki.

Már több mint 80 ezren töltötték ki a NetCoGame JátékosLét kutatását

dr. Fromann Richárd, a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont alapítója 2013 szeptemberében fogalmazta meg a „JátékosLét” kifejezést a „játékos létezés” szavak összevonásából, amelynek jelentéstartalma attól függően változik, hogy az első vagy a második szó a hangsúlyos: ha a „játékos” szóra koncentrálunk, akkor a játékosok kutatására, létezésére vonatkozik, ha pedig a „lét” kifejezés kerül a középpontba, akkor a „játékos” szó már minőségjelzői szerepbe kerül, így gyakorlatilag magára a „gamifikációra” utal, mivel a játékosításban az életünk, a létezésünk válik játékossá.

A JátékosLét Kutatás minden évben nyilvánosságra kerülő adatai és megállapításai alapján 2016-ban írta meg a doktori disszertációját, majd 2017-ben az első gamifikációs szakkönyvet, „JátékosLét – a gamifikáció világa” címmel, amelyben a játékos létről, a játékos világszemléletről tudományosan, történeti, szociológiai és pszichológiai kontextusban elemzi a videojátékok megjelenését és felhasználási lehetőségeit a mai világban.

dr. Fromann Richárd, a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont alapítója

dr. Fromann Richárd, a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont alapítója

Problémamegoldás a való életben is a játékok által

„Hiszem, hogy a játékok által jobbá válik a világ – egy játékos létben. A játékok világa a szabadságról szól; megmutatja, hogy a nehéz helyzetekben milyen alternatív megoldási lehetőségek lehetnek, mik lehetnek azok a szerepek, világok, mini társadalmak, kapcsolatok, amelyek komoly segítséget nyújthatnak a való életben. A játék számomra egy látásmód, amely jobbá teheti az életünket; egy olyan különleges érték, amely mindenkihez szól, és „újrarendező” szabályaival képes felülírni még azokat a sztereotip képeket és előítéleteket is, amelyek a játékon kívüli világban megoldhatatlannak és feloldhatatlannak tűnnek”

– mondja dr. Fromann Richárd a JátékosLét honlapján olvasható írásban.

Ezt erősíti meg Juhász Gergő „Alta”, a kutatóközpont szakmai vezető-helyettese, a Good People Everywhere kreatív vezetője is, akinek a közösség a kedvenc témája. „Talán kevesen gondolják, de a játékosok 70%-a a való életben is találkozik a csapattársaival. Nekem is így jött létre az a 40 fős baráti társaságom, akikkel hat éve találkozunk kéthetente, de nyaralni is együtt járunk. A közvetlen baráti körömben vannak olyan emberek is, akik egy játékban találtak egymásra, és azóta már házasok. A kutatásunk kitöltőinek 19%-a mondta azt, hogy jött már létre kapcsolata a játékok során. Azért ez sok mindent elárul” – mondja, majd hozzáteszi, hogy a kérdőív kitöltése már csak azért is fontos, mert a kutatás hamarosan megújul. Az évenkénti egy nagy felmérés helyett ezentúl kisebb és specifikusabb témákra osztják azt.

Juhász Gergő „Alta”, a kutatóközpont szakmai vezető-helyettese

Juhász Gergő „Alta”, a kutatóközpont szakmai vezető-helyettese

Oszlassuk el a játékokkal kapcsolatban kialakult negatív sztereotípiákat!

A téma iránti érdeklődést jól mutatja, hogy már az első JátékosLét Kutatásra közel tízezer fő válaszolt önkéntes alapon. Az évről évre megismételt felmérés során pedig ki is rajzolódtak bizonyos mintázatok, trendek, sőt, egy hét kategóriából álló, „F-modellnek” elnevezett játékmotiváció-tipológiai modell is, amely segítségével azonosítani, csoportosítani és kategorizálni tudják a különböző játékosokat, de kiemelten fontosnak tartják azt is, hogy a kutatássorozat révén el tudnak oszlatni bizonyos, a játékokkal kapcsolatban kialakult negatív sztereotípiákat, mint a játékfüggőség, az agresszív magatartás kialakulása, vagy a tévhit, amely szerint a számítógépes játékokból nem lehet semmit tanulni, azok csupán felesleges időtöltésül szolgálnak.

A játékosoknak szeptember 16-ig van lehetőségük részt venni a kutatásban, hogy a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont munkatársaival együtt mutassák meg a világnak, hogy a játékok igenis jók, a játékosokkal szemben felállított negatív sztereotípiák nem igazak.

Szórakozás

HackTheMall: Innovációs verseny a jövő vásárlói élményéért

Szeptember 11-12-én a Westend adott otthont a HackTheMall: a Westend élmény powered by STRT elnevezésű hackathonnak. A kétnapos esemény teltházzal, óriási érdeklődés mellett zajlott, középpontban a bevásárlóközpont jövőjét meghatározó innovációkkal és nemzetközi partnerek, szakmai mentorok bevonásával.

A programot inspiráló előadások nyitották: Simon Staack, az Emplate alapítója az adatalapúság és a digitális ökoszisztémák lehetőségeiről beszélt a Westend látogatói applikáció példáján keresztül, míg Erwin Buckers, a Chainels alapítója egy saját fejlesztésű mesterséges intelligencia megoldást mutatott be, valamint azt, hogyan teremthető kiemelkedő brandélmény egy integrált bérlői portálon keresztül.

A verseny során a 10 csapat a Design Thinking módszertant követve dolgoztak Káli György moderálásával, valamint, szakmai mentorok és interjúk támogatásával. A csapatok munkáját Filó Angéla AI-szakértő és Kovács Roland, az STRT befektetői mentora segítette, annak érdekében, hogy kreatív, gyakorlati megoldások születhessenek a Westend digitális szolgáltatásainak továbbfejlesztésére.

A második napon a szakmai zsűri értékelte az elkészült koncepciókat, amelynektagjai között ott volt Petheő Gergely, az IKEA üzleti transzformációs és innovációs vezetője, Csillag Péter, angyalbefektető és a HunBAN elnöke, Kalmár Zoltán, a PropTech Hungary alapítója, valamint a Westend képviseletében Csordás Stefánia B2C vezető, és Pálvölgyi Patrik, az Innovációs Központ vezetője.

A teltházas eseményen a zsűri végül egy olyan csapatot értékelt a legjobbnak, amely egy mesterséges intelligencián alapuló, automatizált megoldást prezentált. A koncepció új szintre emeli a kuponok és akciók kihasználását az applikációban, a vásárlók számára személyre szabott, élménydús ajánlatokat kínálva, miközben a bérlőknek is lehetőséget ad a forgalomnövelésre.

“A HackTheMall tökéletesen megmutatta, hogy mennyi lehetőség rejlik abban, ha a kreativitást, a technológiai újításokat és a közösségi gondolkodást egy térbe hozzuk. Rendkívül inspiráló volt látni, hogy a csapatok milyen rövid idő alatt tudtak komplex, mégis gyakorlati koncepciókat kidolgozni, amelyek nemcsak a Westend vásárlóinak kínálnak személyre szabott élményeket, hanem a bérlők számára is kézzelfogható üzleti értéket teremtenek. Számunkra az egyik legfontosabb üzenet, hogy a bevásárlóközpont nem csupán egy kereskedelmi helyszín, hanem egy élő innovációs ökoszisztéma, ahol a jövő digitális megoldásai születhetnek meg”

nyilatkozta az eseményről Pálvölgyi Patrik az Innovációs Központ vezetője.

A HackTheMall nem csupán a helyszínen keltett figyelmet: a LinkedInen a zsűri tagjai és a résztvevők is megosztották élményeiket, erősítve a verseny szakmai presztízsét és a Westend innovációs szemléletét. A Westend Innovációs Központja a következő egy évben folytatja a kiválasztott csapatokkal az együttműködést és a koncepciók továbbfejlesztését. A HackTheMall így bizonyította: a Westend nemcsak bevásárlóhely, hanem a kreatív innováció és a digitális élmény tere is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Szórakozás

A sakk varázsa költözik a Nemzeti Galériába – 11. Polgár Judit Világsakkfesztivál

A sakk nem csupán sport, hanem gondolkodásmód, kreatív kaland és közösségi élmény. Ezt az üzenetet viszi idén is tovább a Polgár Judit Világsakkfesztivál, amely 2025. szeptember 30-án immár tizenegyedik alkalommal várja a látogatókat – a Magyar Nemzeti Galéria impozáns tereibe.

A nagyszabású, egész napos rendezvényen több ezer érdeklődő találkozhat személyesen a világhírű Polgár nővérekkel, miközben felfedezheti a sakk ezer arcát. Az idei fesztivál kiemelt újdonsága a RubikSakk, amely egy olyan vegyes páros csapatjáték, ami a sakk stratégiai elemeit ötvözi a Rubik-kocka logikai kihívásaival.

A Világsakkfesztivál mindig is többről szólt, mint a hatvannégy mező világa: hidat épít sport, művészet, oktatás és digitális innováció között. A látogatók nemcsak a klasszikus sakkélményt kapják meg, hanem megtapasztalhatják, miként jelenik meg a játék a legkülönfélébb területeken – a festővásznon, az oktatásban vagy a technológiai fejlesztésekben. A program hívószavai: játék, inspiráció, élmény – mindez a Magyar Nemzeti Galéria lenyűgöző környezetében.

A fesztivál nemzetközi jelentőségű esemény: a sakk nyelvén szólítja meg a világot, összekötve generációkat, kultúrákat és gondolkodásmódokat.

Polgár Judit, a Világsakkfesztivál főszervezője és megálmodója az idei program kapcsán kiemelte:

„A Világsakkfesztivál minden évben különleges élmény számomra. A programok kitalálásában és szervezésében is aktívan részt veszek személyesen. Idén különösen várom a közösségi szimultánt, amelyben hat táblán játszom egyszerre, mindegyiken egy-egy közösség ellen. Lesz spanyol és magyar csapat, érkezik egy korábbi sakkboksz világbajnok, és a világ legnagyobb sakk platformjai is bekapcsolódnak majd a játékba. A látogatók kipróbálhatják a világ első, mesterséges intelligenciával működő sakkrobotját, a Momentán Társulat tagjai pedig interaktív improvizációs játékokba vonják be a közönséget. Minden programelemünkben az értéket képviseljük, célunk, hogy ezeket minden korosztály számára élményszerűen közvetítsük. Hiszem, hogy a játék és a gondolkodás együtt inspirál, és ezt az inspirációt szeretnénk átadni a fesztivál minden pillanatában.”

Az esemény főtámogatója, a Morgan Stanley képviseletében Fogarasi Norbert hozzátette:

„A sakk tökéletes példája annak, hogy egy játék miként válhat az elmélyült gondolkodás, a stratégia és az innováció forrásává. A Morgan Stanley budapesti irodájában évek óta tudatosan építünk olyan kezdeményezésekre, amelyek játékos formában fejlesztik a kreativitást, a kitartást és az együttműködést – legyen szó csapatépítő kihívásokról, belső sakkversenyekről vagy globális online tornánkról, amelyen ezernél is több játékos méri össze tudását világszerte több mint 40 városban. Tapasztalatunk szerint a játék hozzájárul ahhoz is, hogy kollégáink nyitottabban gondolkodjanak, bátrabban keressenek új megoldásokat, és így a pénzügyi világ élvonalában is eredményesebben dolgozzanak, legyen szó informatikai fejlesztésről vagy pénzügyi matematikai modellezésről. Ezért fontos számunkra és különösen nagy megtiszteltetés is, hogy immár hetedik éve támogathatjuk a Polgár Judit Világsakkfesztivált, amely inspiráló módon mutatja be a játék erejét a társadalom szélesebb köreiben is.”

A fesztiválon – 50 csapat részvételével – RubikSakk versenyt is rendeznek, melynek mezőnye az esemény meghirdetése után röviddel betelt. A különleges szabályrendszerű tornán a vegyes páros egyik tagja a táblán küzd, míg társa egy Rubik-kocka feladványt old meg, tudásával meghatározott módon befolyásolja a sakkjátszma alakulását.

Idén is számos újdonság, különleges élmény és felejthetetlen találkozás várja az érdeklődőket – legyenek kezdők vagy mesterjelöltek, gyerekek vagy felnőttek.

A 11. Polgár Judit Világsakkfesztivál mindannyiunkat arra hív, hogy lépjünk be a sakk varázslatos univerzumába!

Az esemény részletes programja: https://www.globalchessfestival.com/index.php/hu/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Szórakozás

Így képzeli a világ a jövőt – Beszámoló az Expo 2025-ről

expo 2025 osaka japán

Szerkesztőségünk július első felében látogatta meg a 2025-ös Oszakai Expót, és bár nem sikerült minden standot bejárnunk – ami nem is csoda, tekintve a hatalmas területet és a több mint 150 részt vevő országot – még így is egy életre szóló élményben volt részünk. A világkiállítás helyszíne az oszakai Yumeshima mesterséges sziget, amelyet teljes egészében erre a célra fejlesztettek. A téma: „Designing Future Society for Our Lives”, azaz „A jövő társadalmának formálása az életünkért”, és a cél, hogy az emberiség közös kihívásaira (pl. egészség, klímaváltozás, technológia) közös megoldásokat találjunk.

Az egész expo-t a Grand Ring nevű szerkezet öleli körbe, amely Guinness-rekorderként a világ legnagyobb faépítménye. Mintegy 61 ezer négyzetméteres lefedett területével, több mint 600 méter átmérőjével és 20 méteres magasságával monumentális, mégis barátságos, természet közeli benyomást kelt. Az építmény japán cédrusból, japán ciprusból és importált fenyőből készült, melyből 70%-át hazai, 30%-át külföldi faanyag teszi ki a környezettudatosság jegyében.

Japán Pavilon – A jövő biológiája

Kezdjük a sort a házigazdákkal! Ha van pavilon az Expo 2025 Oszakán, amely nem csupán bemutat valamit, hanem él és lélegzik – akkor az a japán pavilon, mely a természetes körforgás újraértelmezését állította középpontba, és ezt nemcsak látványos installációkkal, hanem egy lenyűgöző épülettel és valódi biológiai rendszerekkel tette átélhetővé.

Az épületet Oki Sato, a Nendo designstúdió vezetője álmodta meg, az építészeti terveket pedig a nemzetközileg is elismert Nikken Sekkei jegyzi. A Grand Ringhez hasonlóan ugyancsak fából épült, kör alakú hatalmas grandiózus épület, amely az „élet körforgását” nemcsak kiállítási témaként, hanem építészeti formanyelvként is megjeleníti. A pavilon közepén egy nagyjából 50 méter átmérőjű víztükör nyújt nyugalmat és tükrözi vissza az épület faszerkezetének finom részleteit.

A kiállítás három egymásba fonódó zónán keresztül mesél a körforgásról: az első rész, a lebomló élelmiszer-hulladékkal indul, amit biogázzá és tiszta vízzé alakítanak át. A másodikban az így nyert energiával algát tenyésztenek – konkrétan spirulinát és más mikroalgákat –, amelyek nemcsak élőben láthatók, de karakteres formákban is visszaköszönnek: például LED-csövekbe zárt Hello Kitty figurákban. Az utolsó zónában pedig bemutatják, hogyan válhat ezekből az algákból a jövő nyersanyaga: kozmetikum, bioüzemanyag vagy akár műanyag-alternatíva.

A japán pavilon nem a megszokott „kulturális látványosságot” kínálja. Nem idézi meg a teaszertartást, nem mutat be origamit vagy kimonókat – hanem egyértelmű üzenetet közvetít: a jövő nem látványosság, hanem felelősség. És ebben a felelősségben a természet nem partner, hanem alap.

Az épület különlegessége még, hogy a hagyományos japán faszerkezetekhez hasonlóan csapolásokkal készült, vagyis szétszerelhető és újrahasznosítható. Ahogy a kiállítás is a fenntarthatóságról szól, úgy maga az építmény is része ennek a gondolatiságnak.

A japán pavilon nem a leghivalkodóbb, nem is a legnagyobb a világkiállításon – de az egyik legkoherensebb. Minden részlete egy gondolat köré épül, és ezt nemcsak meséli, hanem működés közben mutatja be. Ez a fajta következetesség és mélység teszi igazán emlékezetessé.

USA Pavilon – „Képzeld el, mit hozhatunk létre együtt!”

Az Egyesült Államok pavilonja nem próbál mindenáron elkápráztatni. Nem harsány, nem túltolt, nem erőlködik. Ehelyett egy letisztult, mégis gondolatébresztő élményt kínál – olyat, ami elgondolkodtat, bevon és párbeszédre hív.

A pavilon épületét a Trahan Architects tervezte, az ES Global és a BRC Imagination Arts közreműködésével. Két háromszög alaprajzú épület határolja, középen egy látványos, lebegni látszó kockával, amelyet „Cube of Imagination”-ként emlegetnek. Ez az építészeti megoldás nemcsak vizuálisan erős, hanem szimbolikusan is: a kreativitás és az együttműködés tere.

Az épület jelentős részét újrahasznosított anyagokból – többek között a 2020-as tokiói olimpia szerkezeti elemeiből – alakították ki. A fa, az acél és a polikarbonát panelek egyszerre keltenek természetközeli és modern hatást. A dizájn és az anyaghasználat is azt üzeni: a jövő építéséhez felelősen kell gondolkodnunk.

A belső terek átgondoltan vezetnek végig az amerikai kultúra és technológia világán. Nagyméretű LED-falakon ismerős tájak és ikonikus városképek bukkannak fel, de nem pusztán látványként – közös értékek és lehetőségek szimbólumai is egyben. A kiállítás interaktív, mégsem tolakodó. A pavilon arra biztatja a látogatókat, hogy egy kicsit másként gondolkodjanak el arról, világunkban közösen mi minden lehetséges és elérhető – miközben öt látványos és elgondolkodtató installáción keresztül vezet végig és mutatja be, hogy miben járnak élen az amerikaiak: a technológia, az űrkutatás, az oktatás, a kultúra és a vállalkozás világában. A kiállítás talán egyik legizgalmasabb része egy igazi SpaceX felszállást szimulál, amely a központi „kocka” teremben kapott. helyet.

A pavilon csillag kabalafigurája, „Spark”, játékosan vezeti végig a látogatókat a kiállításon, és különösen a fiatalabbak számára teszi befogadhatóvá a tartalmat. A pavilon végében egy kis szabadtéri színpad és kávézó is helyet kapott, ahol zenei és gasztronómiai programokat tartanak – ízelítőt adva az amerikai kultúra sokszínűségéből.

A látogatottság magas – legnagyobb várakozó tömeget is itt tapasztaltuk – naponta több ezren keresik fel a pavilont, nem véletlenül. Az épület minden eleme, a tartalomtól a látványig a pavilon fő üzenetét közvetíti, a jövőt nem egyedül, hanem közösen érdemes elképzelnünk és megvalósítanunk. mely hűen tükrözi a pavilon szlogenjét is egyben: „Képzeld el, mit hozhatunk létre együtt!”

Német Pavilon – „Wa! Germany”: A körkörös jövő otthona

Az Expo fő témájához igazodva Németország pavilonja is a környezettudatosságról szól, a tárlat egy lehetséges tudatos jövőn vezet végig, amelyet a körforgásos gazdaság kínál.

A Wa! Germany pavilont a berlini LAVA – Laboratory for Visionary Architecture tervezte. A „wa” itt egyszerre jelent kört, harmóniát és a híres japán „Wow!” érzést.

Maga a pavilon is hat kör alakú, fa és bambusz szerkezetű épülettel érzékelteti a körforgást, mint alapelvet. Ahogy belépsz, azonnal érződik: itt minden átlagos felület, panel vagy tartószerkezet moduláris és újrahasznosítható – akár lebontva is újrahasznosítható az Expo végén. A padlótól a tetőig az anyagválasztás azt a gondolatot erősíti, hogy amit ma elhasználunk, az holnap ismét része lehet valami másnak.

Belül a látogatás körkörös útja több állomáson vezet keresztül, mindvégig zöld növények, természetes anyagok ölelik körbe a nézelődőt. A falakon felsorakoztatott oktató felületek egy olyan jövőt mutatnak be – ráadásul nem is akárhogyan – ahol a városok nem pazarlók, hanem újraépíthetők, erős biodiverzitással.

A látogatás egyik legszórakoztatóbb interaktív eleme, egy apró, több színben kommunikáló kisméretű audió-eszköz, melyből minden látogató kézhez kap egyet-egyet. A kis, cuki kabala-eszközök egymással is kommunikálnak, de legfontosabb szerepük az információk megszerzésében van. A falon elhelyezett információs pontokhoz érintve mesél és tanít nekünk egy lehetséges jövőről. Maga a kis kabala-figura nagyon eltalált forma, nemhogy a gyermekek, de a felnőttek is imádták. Mi magunk is nehezen váltunk meg tőle a pavilon végén, ahol egy csúszdára kellett ráhelyezni, ahol kerek testén végiggurulva intett nekünk búcsút. A tervek szerint az eszközök is új otthonra lelnek majd a kiállítás után, éjjeli lámpaként és iskolai programozókészletek részeként találják majd meg új feladatukat.

A zöld tetők, a bioszférát idéző parkosított udvar és a növények együttesen nemcsak esztétikusak voltak, de valós klímatámogatók is: a talaj elnyeli az esővizet, hűti a környező területet, miközben oxigént termel és egyben szép látványt kínál. A tető alatti cseppenkénti esővízgyűjtés, a talajon átfutó csatornák és kavicságyak mind erre a körforgáson alapuló működésre épülnek.

A Wa! Germany pavilon nem harsány építmény, hanem egy finoman megkomponált élmény, ami egyszerre tanít és inspirál, javasol és irányt mutat, hogyan is élhetünk együtt egy körforgásos társadalomban.

Kínai Pavilon – Az élő kalligráfia és zöld jövőkép találkozása

A Kínai Pavilon nem nosztalgiázik a múlton, mégis tisztelettel épít rá. Minta csak egy bambusztekercsbe lépne be az ember, úgy ölel körbe a pavilon természetes fából épített falai. A tér gyönyörűen mutatja be, hogy Kína miként érez elhivatottságot egyszerre a zöld fejlődés mellett, ugyanakkor hangsúlyozza a kultúrájuk fontosságát is egyben. A holdi talajminták, óriási led falak és látványos térszervezés közösen emelik reflektorfénybe az ország ősi gyökereit és technológiai ambícióit. Ha egy pavilon képes egyszerre mesélni a jövőről és gyönyörködtetni a szemünket – ez az.

A pavilont a China Architecture Design Group (CADG) tervezte, amelynek vezetője, Cui Kai akadémikus maga is a hazai építészeti akadémia tagja. A külső megjelenés egy hagyományos kínai bambusztekercset idéz, ahol az oldalfalakon 119 híres kínai vers olvasható öt különböző kalligráfia-stílusban, ami mintegy élő kulturális installációként jelenik meg a homlokzaton. A kiállítás a “közösség az életért és a természetért” motívum köré épül, hangsúlyozva a fenntartható társadalom elérésének fontosságát. Belépve egyszerre érezni a hagyományt és a jövőt: oszlop nélküli terek, természetes fény és folyamatos vizuális áramlás teremti meg a hangulatot és ad teret a szabad felfedezéshez.

A pavilon három egymást követő részre oszlik: először a hagyományos ökológiai bölcsesség jelenik meg – például mezőgazdaság, természet közeli életstílus –, ezt követi Kína zöld technológiai fejlesztéseinek bemutatása, majd zárásként a globális együttműködés lehetőségei jelennek meg modern formában.

A pavilon talán leghatásosabb eleme a holdi regolith (talaj), amelyet a kínai Chang’e-5 és Chang’e-6 missziók hoztak vissza. A világ első alkalommal bemutatott mintái – a Hold elő- és hátoldaláról származó anyagok vizuális összehasonlítása – egyszerre tudomány és emóció.

Magyar Pavilon – “One World, One Soul”: Zene, természet és jövő a dóm alatt

Az összefoglalónk végére hagytuk a magyar pavilont, ami az Expo egyik legizgalmasabb, legátélhetőbb és legőszintébb része volt számunkra: a természet, a népzene és a közösség jövője egyszerre jelent meg benne. A hagyomány nem múzeumba került, hanem élő előadásként szólalt meg és közvetítette fő üzenetét: “One World, One Soul”.

A pavilon megálmodója ZDA – Zoboki Design and Architecture, Gábor Zoboki tervei alapján készült. Minden elemén érezni lehet, hogy nem csak egy funkcionalista célt szolgál, hanem az ország értékeit, hagyományait és jövőbeli ambícióit szemlélteti. Az épület első pillanatban magához ölel: az egyik része egy erdőre emlékeztető tér, a másik egy szalmaszerű fa-dómtér, amely kívülről a hagyományos magyar boglyára hasonlít – az építészeti forma és a népi hagyomány érthető egységet alkot.

Belépés után egy sötét térben ezüstösen csillogó diorámák fogadtak minket, mintegy virágos tisztás, amely a magyar puszta hangulatát idézte, illatokkal és növényekkel. A diorámák a Tavasz szél vizet áraszt népdal első versszakának egy-egy sorát rejtette több nyelven is megjelenítve, mintegy bevezetője a pavilon fő motívumának. Az üvegtáblák között végigsétálva, már közvetlen a Zengő Dóm előterébe értünk, ahol igazán aprónak érezhettük magunkat. Kristály gyöngyvirágok hajoltak felénk, népzenei motívumokat suttogva a fülünkbe, amíg az ajtón a visszaszámlálás a nullára nem ért és beléphettünk az kör alakú immerzív színház terembe.

Ebben a letisztult és visszafogott térben élő népzenei előadások zajlanak, 15 perces váltásokkal. Nem csak hallgatni, de érezni is lehetett: a Kodály-módszer hitvallása szerint a zene mindenkié, nyelvtől, nemzettől függetlenül. A dóm mennyezete fekete éjszakai égboltra emlékeztetett, melyet csak a csillagok fényének pásztázása tört meg. Az népdalénekes hangja olyan kristálytisztán és áthatóan töltötte be a teret, hogy minden más szín, vagy képi világ csak megtörte volna ezt a varázslatot. A magyar népdalok alatt szinte látható lett a múlt és a jelen találkozása, a hagyomány és az élmény bensőséges összhangja. Az előadás olyan tiszta és őszinte, hogy a nyelv ismerete nélkül is mindenki magába zárta a közös nyelvünket: a zenét.

A pavilon a kiállítótér, színház mellett egyúttal társasági tér is: a első emeleten bistro és borbár várja a látogatókat, ahol hortobágyi palacsinta, gulyásleves, paprikás krumpli, túrógombóc és Somlói galuska ízét – plusz fröccs és házi szörpök – várják a vendégeket. A második szintet pedig üzleti és diplomáciai célokra alakították ki: konferenciatermek, networking-terek és bemutató standok kínálnak lehetőséget a magyar KKV-knak a kelet-ázsiai partnerkapcsolatok építésére.

A homlokzatot borító több mint 35 500 kézzel felrögzített lamella – textilcsíkok, amelyek szélben táncolnak – az árnyékolás, a hűtés és a vizuális hatás funkcióját egyaránt betöltik. Ahogy ringatóznak, mintha falevelek susognának – egyszerre működik természet-szimulációként és energetikai megoldásként.

Záró gondolatok

Ahogy végigsétáltunk a világ különböző pontjait képviselő pavilonokon, egyértelművé vált, milyen sokféleképpen lehet megszólítani az embereket ugyanazzal az üzenettel. Az Expo 2025 Osaka, Kansai vezérgondolata – Designing Future Society for Our Lives, vagyis a „Jövő társadalmának formálása az életünkért” – nemcsak inspiráló, de rendkívül aktuális is. Az országok lenyűgöző érzékenységgel és kreativitással reflektáltak erre a témára: volt, aki a természethez való visszatérés fontosságát emelte ki, mások a technológia és az ember kapcsolatáról meséltek, de mindegyik pavilonban közös volt a jövőbe vetett hit és a nemzeti identitás büszke, egyedi megjelenítése. Ez a sokszínűség és egyensúly teszi igazán felejthetetlenné az élményt – mert bár mindannyian máshonnan jövünk, a közös jövőnk ugyanaz.

További információ: https://www.expo2025.or.jp/en/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss