Tippek
Csaknem 5 milliárd forintból fejleszti Szombathely áramhálózatát az E.ON
A beruházás a lakosság és a gazdaság számára is lehetőségeket teremt
Nemzetközi együttműködésen alapuló áramhálózat fejlesztési program indult az Északnyugat-Dunántúlon az E.ON Hungária Csoport részvételével.
A százmilliárdos gigaprojekt felkészülés a jövőre, a napelemes rendszerek további térnyerésére, és válasz a térség gazdasági fejlődésével folyamatosan növekvő lakossági és vállalkozásoktól érkező energiaigényekre. Mindezt okos megoldásokkal, egyaránt alkalmazkodva az ügyfelek szokásaihoz és a termelők igényeihez. Szombathelyen 4,7 milliárdos fejlesztés valósul meg a program keretében.
Az Északnyugat-Dunántúl és Szlovákia nyugati részének egyik legnagyobb áramhálózati fejlesztése valósul meg a következő 5 évben – Magyarországon az E.ON Hungária Csoport jóvoltából. Az Európai Unió által is támogatott Danube InGrid program célja, hogy a hálózat fejlesztésével megteremtsék a lehetőségét, hogy az egyre növekvő igényeknek megfelelően még több megújuló energiaforrást, például napelemes rendszert köthessenek a hálózatra. A jövőben kiemelt szerepet kapnak a megújuló energiaforrások, ahhoz azonban, hogy az így termelt áram felhasználása zökkenőmentes legyen, célzott fejlesztések szükségesek. Új helyzetet teremtett ugyanis, hogy most már nem csak felhasználják, hanem termelik is az energiát a háztartások és a vállalkozások az egyre népszerűbb napelemekkel, és a nagy napelemparkok száma is folyamatosan nő. A legnagyobb kihívást ebben az jelenti a szolgáltatók számára, hogy a napelemes rendszerekkel termelt energiát nem feltétlenük akkor használják fel, amikor megtermelik, ennek megoldására a Danube InGrid program keretében intelligens megoldásokkal kezelik majd az energiatermelési és a felhasználási csúcsok közötti idő- és térbeli különbségeket, egyensúlytalanságokat. Ehhez a legmodernebb adatfeldolgozó- és továbbító, illetve infokommunikációs technológiákat – úgynevezett ICT megoldásokat – dolgoznak ki.
A gazdaság fejlődésével ugyanakkor egyre több energiát használnak fel a vállalkozások és a lakossági ügyfelek is, ezért fel kell készülni a villamosenergia-hálózaton esetlegesen keletkező kapacitáshiány gyors és hatékony kezelésére is, támogatva ezzel az egyes gazdasági szereplők fejlesztési- és bővítési szándékait. Az E.ON Hungária Csoport beruházásában alállomások és új távvezetékek épülnek, valamint okos hálózati eszközöket telepítenek. Így az E.ON rugalmasabb és biztonságosabb szolgáltatást nyújthat ügyfeleinek, miközben a környezetvédelmi, fenntarthatósági szempontok is nagyobb hangsúlyt kaphatnak.
„A Danube InGrid projekt jól szemlélteti az E.ON Hungária Csoport elkötelezettségét, hogy a megújuló termelésre és a partnerek igényeire fókuszáló, modern, hatékony és stabil villamosenergia-hálózatot fejlesszen. Beruházásunk további fejlesztéseket alapoz meg, újabb háztartási méretű vagy kiterjedt napelemes rendszerek telepítésére ad lehetőséget, valamint biztosítja a gazdaság szereplői számára, hogy terjeszkedési, növekedési céljaikat valóra váltsák. Szombathely esetében máris látható, milyen lehetőségek nyílnak meg az áramhálózat fejlesztése nyomán”
– mondta el Haraszti Judit, az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. vezérigazgatója.
Az okos megoldásokkal megvalósított áramhálózati beruházások hozzájárulnak Szombathely további gazdasági növekedéséhez és versenyképességéhez. A közelmúltban a megyeszékhelyen több létesítmény is jelezte, hogy jelentős bővítést tervez, ezért több villamos energiára lesz szüksége. A lakossági energiaigények szintén megnövekedtek, így a város északi és nyugati részét ellátó transzformátorállomás elérte kapacitása határát, ezért az E.ON egy új, zöldmezős beruházásban megvalósuló új transzformátorállomás építése mellett döntött. A kapcsolódó beruházásokkal együtt 4,7 milliárd forintból 2025-re megvalósuló fejlesztés választ ad a növekvő energiaigényekre, a kapcsolódó beruházásokkal jelentősen javítja a lakosság és a térségben található vállalkozások villamosenergia-ellátását.
„Az E.ON által 4,7 milliárd forintból megvalósuló új vezetékrendszer kiépítése és az új transzformátorállomás megvalósulása Szombathely jövője szempontjából is fontos beruházás. Egyik oldalról közelebb kerül a város ahhoz, hogy megújuló, környezetbarát energiaforrásokat használjon napelemes rendszerek térnyerése által. Másrészről lehetőség nyílik majd az új északi iparterület megfelelő áramellátásának kiépítésére és biztosítására, mely így még inkább hozzájárul a város gazdaságfejlesztési és munkahelyteremtési céljainak megvalósulásához”
– emelte ki a településen megvalósuló fejlesztés kapcsán dr. Nemény András, Szombathely Megyei Jogú Város polgármestere.
Az alállomás bekapcsolásához szükséges nagyságrendileg 9 km 132 kV-os távvezeték létesítése, mely Szombathely Vépi úttól indul majd, a 87-es út és a vasút keresztezésénél kábelvezetékre vált, és jut el Szombathely új északi transzformátorállomásáig. A távvezeték építése a tervezési és engedélyezési lépések után 2022-ben kezdődik, átadására 2025-ben kerül sor.
A fejlesztés keretében 9 km optikai- és 13 km középfeszültségű földkábel építésére is megvalósul.
A projekt keretében egy további kiemelkedő vas megyei beruházás is megvalósul, a Csorna-Répcelak-Csepreg 132 kV-os távvezeték, valamint a kapcsolódó Répcelak alállomás megépítése. Ez a 7 milliárdos fejlesztés jelentősen hozzájárul majd Vas megye villamosenergia-ellátásának biztonságához.
A Danube InGrid program céljait bemutató rövid videó:
Tippek
Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete
2025. szeptember 22–28. között első alkalommal valósul meg a Digitális Tudatosság Hete (DT7), a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése.
A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ ökológiai lábnyomára, illetve a kiberbiztonság fontosságára. Tekintve, hogy egy átlagos felhasználó évente 229 kg CO2-t bocsát ki az online térben — a felmelegedési határ évi 501 kg/fő —, a leggyakrabban használt jelszó pedig még mindig az 123456, a közös gondolkodásra és tudásátadásra minden eddiginél nagyobb szükség van.
Látható problémák, láthatatlan lábnyom
A DT7 célja, hogy tudatosítsa: az online jelenlét is károsanyag-kibocsátással jár, viszont némi odafigyeléssel mindannyian tehetünk ellene. A kampány egyaránt célozza a lakosságot (például a social media használat csökkentésére való felhívással és interaktív karbonlábnyom méréssel), illetve a vállalatokat (weboldal auditokkal és mérésekkel). A szemléletformáló kezdeményezés egy olyan problémára világít rá, amelyről bár kevésszer beszélünk, egyre nagyobb terhet jelent a környezetünk számára. Az online tér kibocsátását jól érzékelteti, hogy csak a digitális marketing karbonlábnyoma nagyobb, mint a teljes globális légiközlekedésé. A Digitális Tudatosság Hetének másik apropója, hogy felhívja a figyelmet a kiberbiztonság és a körültekintő hírfogyasztás fontosságára. Az AI térnyerésének kapcsán olyan új problémák ütötték fel a fejüket, amelyekkel korábban nem találkoztunk: míg néhány évvel ezelőtt egészen egyszerű volt megállapítani, hogy valódi képet, hanganyagot, vagy hírt fogyasztunk-e, manapság sokkal nehezebb elválasztani a hiteles tartalmakat a mesterséges intelligencia által generáltaktól. Kutatások is bizonyítják, hogy az érzelmet kiváltó címek sokkal nagyobb eséllyel bírják kattintásra az olvasókat, még akkor is, ha nem feltétlenül igazak.
Közösen mindannyiunk jövőjéért
A kezdeményezés mögött álló Carbon.Crane és Neo Interactive a hazai digitális tudatosság legkiemelkedőbb képviselői közé tartoznak. A Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mérés és csökkentés szakértője, amelyhez egy nemzetközi szinten is egyedi és elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak létre, a Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrégebbi digitális ügynöksége. A két szervezet közös víziója egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely hatékony, mégis fenntartható és mindenki számára biztonságos.
A Digitális Tudatosság Hete természetesen a fizikai térben is megjelenik. Október 7-én, a kampány zárásaként az Internet Hungary keretein belül mutatják be a szervezők a tanulságokat, esettanulmányokkal kiegészítve.
„Miközben a technológia egyre nagyobb szerepet játszik az életünkben, sokszor fogalmunk sincs róla, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetünkre, vagy éppen saját magunkra. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, amikor tisztában vagyunk a saját felhasználási szokásainkkal, és a pozitív élmények és értékek mellett tudjuk, milyen károkat okozunk, vagy okozhatunk, illetve milyen veszélyeknek vagyunk kitéve és hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok.„
– emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.
Litkai Gergely is kiáll a digitális tudatosság mellett
A kampány házigazdája Litkai Gergely, a Dumaszínház tulajdonosa, aki már jól ismert a zöld kezdeményezések iránti elkötelezettségéről. A kezdeményezés további támogatók számára is nyitott, a szervezők örömmel várják olyan vállalatok és magánszemélyek jelentkezését, akik szívesen tennének a digitális fenntarthatóságért.
„A digitális világot a legtöbben láthatatlannak érzékeljük – hiszen nem szennyez, nem füstöl, nem hagy maga után kupacokat. Mégis óriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelünk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arról szól, hogy ezt a lábnyomot láthatóvá tegyük, és megmutassuk: kis lépések is számítanak. Legyen szó arról, hogy öt perccel kevesebbet görgetünk a telefonunkon, vagy arról, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működését – minden döntésünk hozzáad egy darabot a jövőnkhöz. Ez a kampány egyszerre edukáció és cselekvésre hívás, mert hisszük, hogy a digitális jövő csak tudatosan lehet fenntartható és biztonságos.”
– mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cégvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól
A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.
A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.
A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.
A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.
A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.
„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”
– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”
– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része
Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.
Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.
A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.
A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.
Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.
„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”
– hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
-
Gazdaság2 hét ago
Drágulnak a használt autók, mégis nagyobb az érdeklődés irántuk
-
Ipar2 hét ago
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között
-
Okoseszközök2 hét ago
Ezért fontos odafigyelni a kávéfőző karbantartására