Tippek
Egyre biztonságosabbak a társkereső appok
A robottársaktól a tökéletes partnert kiválasztó mesterséges intelligenciáig a technológia mára véglegesen összefonódott a randizással és a társkereséssel.
Különösen igaz ez most, másfél évvel a lezárások után, amelyek alatt a digitális kapcsolatok jelentették az egyetlen találkozási lehetőséget. A Kaspersky kutatói e trend biztonságra gyakorolt hatásait kívánták megismerni, ezért kilenc népszerű társkereső appot vetettek alapos vizsgálat alá, hogy felmérjék, mennyire biztonságosak. Megállapították, hogy a korábbi, 2017-ben végzett kutatáshoz képest a randiappok mostanra technikai szempontból biztonságosabbak lettek, különösen az adatátvitel területén. Továbbra is jelentős kockázatot jelentenek azonban abban tekintetben, hogy túl sok személyes információt tesznek közzé a felhasználóról, aki így kiszolgáltatottá válik a különféle fenyegetéseknek, például a zaklatásnak és a doxolásnak.
Lassan már a múlté lesz az, hogy életünk szerelmét egy buliban ismerjük meg, olyan mértékű fellendülés tapasztalható az online társkeresésben – nem utolsósorban a világjárványnak köszönhetően. A Tinderen 2020. márciusában egyetlen nap alatt 3 milliárdos rekordot ért el a húzások száma, míg az OkCupidon ugyanazon év márciusa és májusa között 700%-kal nőttek a társkeresések. E növekvő népszerűség közepette a Kaspersky elhatározta, hogy megismétli a társkereső appokat vizsgáló 2017-es kutatását, hogy megnézze, mi fejlődött a biztonságosságuk terén, és mi nem.
A kutatáshoz a következő kilenc népszerű, jó értékelésekkel és globális felhasználói bázissal rendelkező randiappot elemezték: Tinder, Bumble, OkCupid, Mamba, Pure, Feeld, Her, Happn és Badoo. Megállapították, hogy bár a társkereső appok 2017-hez viszonyítva technikai szempontból biztonságosabbak lettek, továbbra is súlyos adatvédelmi kockázatok állnak fenn.
2017-ben a vizsgált alkalmazások közül négynél lehetséges volt az appból küldött adatok elfogása, és számos app a nem titkosított HTTP protokollt használta. 2021-re azonban határozottan javult a helyzet. Már egyik alkalmazás sem használ HTTP-t, és ha a protokoll nem biztonságos, nincs adatküldés.
Ettől függetlenül a társkereső appok továbbra is komoly adatvédelmi aggályokra adnak okot. Az alkalmazások zöme lehetővé teszi, hogy a felhasználók valamelyik közösségi oldalon (Instagram, Facebook, Spotify stb.) használt profiljukkal regisztráljanak fiókot. Ha a felhasználó ezt a lehetőséget választja, a profilja automatikusan kitöltődik az adott közösségi oldalról származó adatokkal, például fotókkal és profilinformációkkal. A felhasználókat emellett olyan információk megadására is megkérik, mint az, hogy hol dolgoznak, vagy hová járnak egyetemre. A fent említett adatok mindegyike megkönnyíti a randiapp használója közösségi médiás fiókjainak megtalálását, és az adott fiókok adatvédelmi beállításaitól függően a rengeteg egyéb személyes információhoz való hozzáférést.
Ráadásul egyes alkalmazások, mint például a Happn, a Her, a Bumble és a Tinder kötelezővé teszi a felhasználóknak a tartózkodási helyük megosztását is. Más alkalmazások, mint például a Mamba, szinte méterre pontosan megadják a felhasználók egymástól való távolságát. A Happn alkalmazásnak olyan funkciója is van, amelynek segítségével a felhasználó láthatja, hogy hányszor és hol keresztezték egymás útját a „matchével”.
Az olyan adatokhoz való hozzáférés, mint a tartózkodási hely, munkahely, név, elérhetőség stb. kiszolgáltatottá teszi a felhasználót a kiberzaklatásnak vagy akár a fizikai zaklatásnak, továbbá a doxolásnak is (amikor a korábban privát adatokat nyilvánossá teszik az áldozat megszégyenítése céljából vagy ártó szándékkal). Sőt, a Mamba az egyetlen alkalmazás, amelyik ingyenesen teszi lehetővé a használói számára a fotóik elhomályosítását, a Pure pedig az egyetlen olyan, amelyik megtiltja, hogy a felhasználók képernyőfotót készítsenek a chatekről. Ezek a gyakorlatok lehetővé teszik a felhasználók beszélgetéseinek és fotóinak az engedélyük nélküli megosztását, akár zsarolás vagy doxolás céljából is.
Ugyanakkor számos alkalmazás fizetős verziókkal is előrukkolt már, amelyekben további választási lehetőségeket kínálnak – sokszor olyanokat, amelyek növelhetik a felhasználók biztonságát. A Tinder és a Bumble fizetős verziójában például manuálisan választhatjuk ki a tartózkodási helyünket egy régiót megadva. Mivel csak a régiót lehet kiválasztani, és nem egy konkrét távolságot, sokkal nehezebb meghatározni a felhasználó pontos helyét. Egyes alkalmazások – például a Happn – fizetett verziói „inkognitó módot” is felkínálnak a használóknak, akik ezzel elrejthetik a profiljukat azok elől, akiket nem húztak jobbra, valamint az idegenek elől.
„Mindig kihívást jelent megtalálni az egyensúlyt a digitális jelenlét kiépítése és az internetre kikerülő személyes adataink megóvása között, ráadásul az online társkeresésre való átállás egy újabb olyan területet teremt, ahol a felhasználóknak meg kell határozniuk a kapcsolatok kialakításának és a biztonságuk egyidejű megóvásának legjobb módját. Szerencsére az elmúlt években azt láttuk, hogy a társkereső appok jó irányba haladnak, és biztonságosabb kapcsolatteremtést tesznek lehetővé a felhasználók számára. Törekszenek arra, hogy biztonságban tartsák az adatokat, és sok olyan alkalmazás van, amelynek a fizetett verziójában a felhasználóknak van választási lehetőségük, például manuálisan határozhatják meg a tartózkodási helyüket, vagy elhomályosíthatják a fotóikat. Remélhetőleg a jövőben ezek az opciók minden alkalmazásban ingyenesen lesznek elérhetők. A legjobb, amit a felhasználók a biztonságuk érdekében tehetnek, az az, hogy körültekintően osztanak meg adatokat magukról, mind a társkereső profiljukban, mind a beszélgetésekben”
– fejtette ki Tóth Árpád, a Kaspersky magyarországi igazgatója.
A társkereső appok jövőjét illetően a Kaspersky számos előrejelzéssel – és reménnyel – szolgál, különösen a biztonságosságukat illetően. Ilyen például a mesterséges intelligencia alkalmazása a felhasználók csalás elleni védelméhez, vagy az ellenőrzött fiókok létrehozása. Ezeket, valamint a társkeresés és a szerelem jövőjével kapcsolatos további előrejelzéseket az Earth 2050 projekt keretében ismerhetik meg az érdeklődők, és a saját gondolataikat is itt oszthatják meg.
A társkereső alkalmazások biztonságosságáról a Securelist weblapon található bővebb információ.
A Kaspersky szakértői a következőket javasolják a társkereső appok biztonságos használatához:
- Ne osszon meg túlságosan sok személyes információt (vezetéknév, munkahely, barátokkal készült fotók, politikai nézetek stb.) a profiljában
- Ne kapcsoljon hozzá más közösségi médiás fiókokat a profiljához
- Ha lehet, manuálisan válassza ki a tartózkodási helyét
- Ha lehet, használjon kéttényezős hitelesítést
- Törölje vagy rejtse el a profilját, ha már nem használja az appot
- Használja a társkereső appokba beépített üzenetküldőket. Csak akkor javasolt más üzenetküldőkre áttérni, ha megbízik a matchében. Ha végül emellett dönt, úgy állítsa be a chatet, hogy a privát adatai titokban maradjanak.
- A készülékein használjon megbízható biztonsági megoldást, például a Kaspersky Security Cloudot. A szoftver segít az eszközökön zajló kártékony vagy gyanús tevékenységek észlelésében, illetve ellenőrzi a felkeresett weboldal URL-jének biztonságosságát.
Tippek
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban.
A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.
Komoly gazdasági következményei lehetnek annak, ha hosszabb ideig stresszesek a munkavállalók: a feszültség rövid távon a teljesítmény romlásához, hosszabb távon pedig akár magasabb fluktuációhoz is vezethet. Miközben az alkalmazottak megpróbálnak megbirkózni az őszi időszakban tapasztalható, fokozott stressz-szinttel, kevesebb személyes erőforrásuk marad a konstruktív tevékenységekre, mivel kapacitásuk nagy részét a különféle általuk érzékelt stresszorok kezelésére kell fordítaniuk. Zakrzewski Anita, a TOPdesk szakértője szerint ezek a stresszorok azonban nagyban csökkenthetők néhány egyszerű megoldással.
Tudásbázis
Szoros határidők mellett az egyik legjelentősebb stresszforrást az jelentheti, ha a munkavállalók nem kapnak időben választ a kérdéseikre, és másokra kell várniuk egy feladat megoldásához. Erre jelenthet megoldást egy digitális, bárki számára hozzáférhető belső tudásbázis, ahol a gyakran felmerülő kérdésekre a kollégák azonnal, további munkatársak bevonása nélkül megtalálják a válaszokat. A tudásbázis fokozatosan is kiépíthető, így létrehozása még egy sűrűbb időszakban sem jelent nagy időbefektetést.
Önkiszolgáló felület
Ez a módszer nem csak házon belül alkalmazható jól: ha egy vállalat ügyfelekkel dolgozik, rengeteg értékes időt szabadíthat fel a saját munkavállalói számára, ha a gyakori kérdésekre az ügyfelek is egyszerűen – plusz kérdésfeltevés nélkül – megtalálják a válaszokat egy önkiszolgáló portálon. Az így felszabadult időt a kollégák összetettebb problémák megoldására fordíthatják, ami nem csak nyugodtabbá, de érdekesebbé is teszi a munkát számukra. „Minden probléma vagy kérdés, ami többször felmerül az ügyfelek részéről, rögzíthető egy önkiszolgáló portálon” – mondta el Zakrzewski Anita a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője. „A kollégák egyetlen felületen azonnal megtalálhatják az ilyen típusú kérdésekre a válaszokat, amivel nem csak a saját munkájukat könnyítik meg, de kevésbé terhelik – azaz lassítják – a többi csapattagot is. Egy önkiszolgáló portál tehát a teljes csapat hatékonyságát növeli, ami a sűrűbb időszakokban kulcsfontosságú tényező a munkahelyi stressz szempontjából.”
Chatbot
A szakértő szerint természetes, hogy az önkiszolgáló megoldások nem képesek teljes mértékben helyettesíteni a közvetlen kapcsolatfelvételt, hiszen mindig lesz olyan kolléga vagy ügyfél, aki inkább személyes segítségre vágyik. Ez azonban tipikusan az ügyfélszolgálatokon azt eredményezheti, hogy a kollégák újra és újra ugyanazokat a kérdéseket válaszolják meg. Itt jelenthet nagy segítséget egy ma már megbízhatóan működő chatbot, ami képes az egyszerűbb kérdésekre önállóan, a tudásbázis vagy a GYIK alapján megadni a válaszokat. Egy chatbot elemzi a kérdés szövegét, értelmezi annak jelentését, és ez alapján pontosan tudja, mit kérdezzen vagy mondjon a kérdezőnek. Ez pedig mindenki számára előnyös: a kérdező hamarabb kap választ, a munkatársak pedig több időt tudnak a valóban értékes munkára fordítani. „A legideálisabb megoldás az, ha ezeket az eszközöket kombináljuk, több csatornán kvázi automatizálva a feladatvégzést” – teszi hozzá a szakértő. „A hatékonyságnövelő, tehercsökkentő módszerek pedig kényelmesen kezelhetőek és átláthatóak, ha egyetlen szolgáltatásmenedzsment-rendszerbe vannak integrálva.”
Munkavállalói jóllét
Az ősz minden hatékonyságnövelő eszköz mellett is sűrű időszak, ezért érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalói jóllétre. A dolgozók mentális és fizikai egészségét számos módszerrel támogathatja egy vállalat: céges masszázs, sétáló meetingek, nassolnivaló – akár ezek az apró szívességek is nagyot lendítenek majd a munkavállalók elégedettségén a stresszes napokon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot
Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.
Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.
„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”
– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.
A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.
A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.
„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”
– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.
„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”
– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.
A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Ezek a használt autók kelnek el a leghamarabb
A Használtautó.hu legfrissebb elemzése azt vizsgálta, mely modellek cserélnek gazdát a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon.
A forgási sebességet – vagyis a „turnover” értéket – úgy számolták, hogy átlagosan hány nap telik el a hirdetés felkerülésétől a levételéig. A turnover adatok alapján az Ignis, a Wagon R+, az SX4 és a Swift egyaránt a legkeresettebb autók közé tartoznak. A leggyorsabban eladható autók toplistáját, valamint az életkor és hajtáslánc szerinti turnover-adatokat vizsgálta 2025 januártól augusztusig a Használtautó.hu.
A Suzuki kisautói pár hét alatt gazdára találnak, de egy régi Peugeot is meglepően gyorsan elkel
A Használtautó.hu friss, 2025 január–augusztusi adatai alapján egyértelmű, hogy a magyar használtautó-piacon egyes modellek szó szerint napok alatt gazdára találnak. A leggyorsabban eladható típusok listáját a Suzuki vezeti: az Ignis mindössze 14,9 napos átlagos eladási idővel áll az első helyen, szorosan mögötte a Wagon R+ – 15,5 nap, és az SX – 16,6 nap. A negyedik helyen a Suzuki Swift található 18 napos átlagos turnover-idővel, míg az ötödik leggyorsabban eladható modell a Peugeot 307, 18,1 napos értékkel.
„A magyar használtautó-piacon az ár a legmeghatározóbb tényező a vásárlási döntésekben, de a márka megítélése is kulcsszerepet játszik. Nem véletlen, hogy a Suzuki az egyik leggyorsabban gazdát cserélő márka: széles körben kedvelt, egyszerű felépítésének köszönhetően megbízható, szervizelése pedig olcsó és kiszámítható. Ezek miatt nemcsak a 15 évnél idősebb, hanem a 10–14 éves kategóriában is kiemelkedően népszerű. Érdekes adat továbbá, hogy a Peugeot 307 bizonyult az egyik leggyorsabban eladható modellnek. A Peugeot régebbi típusait sokan minőségi előrelépésként tekintik a Suzukikhoz képest, ráadásul széles motor- és karosszériaválasztékuk is vonzóvá teszi őket a használtpiacon”
– emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
Meglepő módon a legöregebb autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon. A 15 évnél idősebb járművek átlagosan 21,9 nap alatt cserélnek gazdát, míg a 10–14 éves autók már 25,9 napos értéket mutatnak. Az 5–9 év közötti autók 27,5 napos átlaga is viszonylag jó, de a 0–4 éves, tehát újszerű autók már csak 42,5 nap alatt kelnek el, vagyis kétszer lassabban, mint az idősebb társaik.
Ez részben az árkülönbségekkel magyarázható: az idősebb autók alacsonyabb ára és olcsóbb fenntartása sok esetben gyorsabb döntésre ösztönzi a vevőket.
A benzinesek a legkapósabbak
Ha a hajtáslánc szerint nézzük az adatokat, az derül ki, hogy a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon: a benzines járművek átlagosan 25,9 nap, míg a dízelek 26,4 nap alatt cserélnek gazdát. Ehhez képest az elektromos autóknál az átlagos eladási idő 33,3 nap, a hibridek esetében pedig még ennél is hosszabb, 35,4 nap.
Ez azt jelenti, hogy bár a villanyautók és hibrid modellek iránti érdeklődés fokozatosan nő, a piacon továbbra is a klasszikus hajtásláncok dominálnak, ha gyors értékesítésről van szó. Ennek oka lehet a hagyományos autók ismertsége, javíthatósága és alacsonyabb ára, illetve az alternatív hajtású modellekkel kapcsolatos fenntartási vagy töltési kérdések is.
Összefoglalva, a turnover-adatokból egyértelműen kirajzolódik, hogy az ismert, könnyen fenntartható modellek kelnek el a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon. A Suzuki modelljei nemcsak az alsó árkategóriában népszerűek, de technikai egyszerűségük és országos szervizhálózatuk miatt is keresettek. A Peugeot 307 példája pedig arra világít rá, hogy még a régebbi típusok is versenyképesek lehetnek, ha praktikus kialakításuk és elérhető áruk van.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld1 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Gazdaság2 hét ago
A teljes nyomdai szektort veszélyezteti a brutális adóemelés
-
Gazdaság2 hét ago
Új, rugalmas üzleti tarifacsalád és digitális app KKV-knak
-
Gazdaság2 hét ago
Új csúcson a Bitcoin árfolyama
-
Okoseszközök2 hét ago
AI-funkciókkal és díjmentes előfizetésekkel érkezik a T Phone 3 Pro
-
Ipar2 hét ago
A napenergia szerepe egyre nő a kiskereskedelemben
-
Mozgásban2 hét ago
Az összetett harmadik helyén zárta Molnár Martin a brit F4 idei szezonját
-
Mozgásban2 hét ago
Vissza az irodába vagy győzött a home office?