Tippek
Ezekkel a módszerekkel verik át a tiniket online
A hamisított designer termékektől a „túl jó ahhoz, hogy igaz legyen” típusú állásajánlatokig – íme, öt gyakori trükk, melyekkel a csalók a kamaszok pénzét és személyes adatait próbálják megszerezni.
A bizalom és a fiatalsággal járó naivitás teszi a csalók egyik első számú célpontjává a tizenéveseket, hiszen kamaszként még könnyebben hiszünk másoknak. Ha szülőként olvassuk ezt a cikket, érdemes megosztanunk az itt leírt tanácsokat a gyermekeinkkel is, a biztonságos online jelenlét érdekében.
Nézzük, melyek a legnépszerűbb, tiniket célzó csalási módszerek, és hogyan védekezhetünk ellenük az internetbiztonsági programokat fejlesztő ESET szakértői szerint:
1. Csalások a közösségi médiában
Mivel a közösségi média a tinédzserek digitális játszótere, nem meglepő, hogy a csalók ott próbálják meg lépre csalni őket, ahol az idejük legnagyobb részét töltik. A közösségi médiás átverések a legkülönfélébb formákban érkeznek, így nincs egyetlen, minden esetben alkalmazható univerzális megoldás. Az egyik gyakori csapda hírességekről szóló, sokkoló címekkel ellátott bulvárcikknek álcázza magát, viszont aki rákattint a linkre, egy kártékony weboldalra kerül.
A csalók közvetlenül is kapcsolatba léphetnek áldozataikkal olyan üzenetek formájában, amelyek különféle versenyekben és nyereményjátékokban való részvételre invitálják őket. A megosztott link ez esetben is egy hamis weboldalra vezet, amely megfertőzi az eszközüket kártékony programokkal, vagy megpróbálja kicsalni tőlük a bizalmas személyes adataikat.
2. Leárazott luxustermékek
Egy másik népszerű internetes csalási forma a közösségi médiában megosztott hamis hirdetés, amely nevetségesen alacsony áron kínál luxuscikkeket. Hogy ajánlataik kellőképpen vonzóak legyenek a tizenévesek számára, a csalók megpróbálnak a kamaszok körében kifejezetten népszerű márkákat és árukat kínálni – a limitált kiadású cipőktől kezdve a kamu Ray-Ban online webshopokon át az olyan márkás ruhákig, amelyeket egyébként nem engedhetnének meg maguknak a zsebpénzükből vagy a részmunkaidős fizetésükből.
Az átverés egy hamis webáruház létrehozásán alapul, amely széles választékot kínál a fent említett termékekből, azonban a vásárlás után a megrendelők vagy egy hamisított terméket kapnak, vagy semmit sem. A legrosszabb esetben pedig a bankkártya adataink ellopásával le is nullázzák az egyenlegüket.
3. Ösztöndíjas csalások
A tandíj és a továbbtanulással járó költségek fedezésében segíthetnek az ösztöndíjak – a kiberbűnözők pedig az anyagi támogatást kereső diákokra vadásznak különféle hamis ösztöndíjak ajánlásával – elsősorban az angol nyelvterületen élőknél.
Ezek a nem létező ösztöndíjprogramok gyakran kötelezik a kérelmezőt egy regisztrációs díj kifizetésére, azonban ezt a pénzt a csaló teszi zsebre. Az átverés „ösztöndíj-tombola” formájában is érkezhet, amely az adóköltségekre hivatkozva követeli meg a résztvevőtől egy előzetesen előre fizetendő „feldolgozási díj” vagy „kifizetési díj” átutalását.
4. Hamis munkaajánlatok
Nem könnyű tinédzsernek lenni, hiszen a divatos ruhákat, bulikat, utazásokat, tanulmányokat nem lehet csak a zsebpénzből fedezni – éppen ezért keresnek sokan részmunkaidős állást. A fiatal álláskeresők átveréséhez a kiberbűnözők hamis állásajánlatokkal kecsegtetik őket, amelyek többnyire eleve túl jól hangzanak ahhoz, hogy igazak legyenek.
Az ESET szakértői szerint a csalók hiteles állásajánlat-gyűjtő helyeken posztolnak hamis munkalehetőségeket, amelyek általában otthoni könnyű munkavégzést lehetővé tévő, kifejezetten jól fizető pozíciót ígérnek. Azonban ezek célja nem a foglalkoztatás, hanem a célpontok személyes adatainak kicsalása, melyeket később egyéb átverésekhez tudnak majd felhasználni – például az áldozat nevére történő bankszámla megnyitásához vagy a személyazonosságukkal történő okirat hamisításához.
5. Álprofilos átverések
A szerelmi jellegű csalási formák már nem csak a társkereső oldalakon vannak jelen – ezek az emberek gyakran a közösségi médiát is fürkészik, ahol kiszemeltjeikkel privát üzeneteken keresztül lépnek kapcsolatba.
A csaló sok esetben olyan személynek adja ki magát, akit a célpont nagy valószínűséggel vonzónak talál. Ezután addig udvarol, amíg el nem éri a célját, például, hogy pénzt csaljon ki az áldozatától. Sajnos a kiberbűnözők a legvisszataszítóbb taktikáktól sem riadnak vissza, ezért az is előfordulhat, hogy áldozataikat intim képek küldésére ösztönzik, majd azzal zsarolják őket, hogy megosztják ezeket a szeretteikkel és/vagy a nyilvánossággal, amennyiben az áldozat nem fizet nekik.
Így védd meg magad! – tanácsok kamaszoknak
Szerencsére vannak olyan módszerek, amelyekkel hatékonyan lehet védekezni a kamaszokat célzó csalók ellen. Nézzük, mit tanácsolnak az ESET szakértői:
- Ha egy olyan állásajánlattal találkozunk, amely csábítóan hangzik, de vannak aggályaink, keressünk rá a cégre, hogy találunk-e valami gyanúsat. Ne felejtsük el, hogy a bérkifizetéshez szükséges személyes adatokat mindenhol csak a felvétel után kell megadni.
- Ugyanez vonatkozik az ösztöndíjakra is – mindig győződjünk meg az állítólagos ösztöndíjat kínáló szervezet hitelességéről, akár internetes kereséssel, akár az iroda közvetlen felkeresésével. És soha ne fizessünk be előre semmiféle „feldolgozási” vagy „előleg” díjat.
- Az internet egyik alapszabálya: „Ha valami túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem igaz.” Tehát ha egy nevetségesen leárazott, limitált kiadású márkás termékkel találkozunk, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy átverésről van szó. Amennyiben ennek ellenére sem tudjuk kiverni a fejünkből az ajánlatot, akkor alaposan ellenőrizzük le a szállítót, hogy találunk-e bármi gyanúsat.
- Az idegenektől érkező kéretlen levelek esetén mindig nagyon gyanakvónak kell lennünk, pláne ha egy kétes ajánlat, gyanús csatolmány vagy link is érkezik az üzenettel együtt. Minden esetben a legjobb lépés teljesen figyelmen kívül hagyni a levelet és nem rákattintani az ismeretlentől érkezett linkre vagy mellékletre.
- Amennyiben egy idegen chatüzenetekben próbál kapcsolatba lépni velünk és rövid időn belül szerelmet is vall, villognia kell a belső vészjelzőnknek, hogy ez nem életszerű. Egy gyors, kép alapján történő kereséssel hamar kiderülhet, hogy valamilyen hátsó szándékkal másnak adják-e ki magukat.
Tippek
Trükkök, amikkel a monitorunk a produktivitás motorja lesz
A mindennapi munkavégzés során nagy segítséget jelenthet a monitorok használata, azonban kevesen tudják igazán kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.
Az LG szakértői most összegyűjtötték, hogy milyen beállításokkal, elrendezésekkel és szokásokkal lehetünk ténylegesen hatékonyabbak a monitorok használatával.
A monitorokkal kényelmesebb és ergonomikusabb lehet az egész napos munkavégzés, sokan azonban a megvásárolt kijelzőt egyszerűen elhelyezik az asztalon, és a laptop képernyőjének kiterjesztésére használják. Holott ennél sokkal több területen segíthetnek minket a monitorjaink.
- Alakítsuk igényeinkre az elrendezést
Számos munkakörben többféle feladatot végzünk – például szövegszerkesztés mellett táblázatokat is kezelünk –, mindezt gyakran hosszú ideig, megszakítás nélkül, így javasolt olyan monitort választunk, amit kényelmesen, az adott feladattól függően elforgathatunk és beállíthatunk.
Programozáshoz vagy szövegszerkesztési feladatokhoz a monitort érdemes pivot (álló) módba forgatni, így lényegesen többet láthatunk a függőlegesen elrendezett adatsorokból, azaz kevesebbet kell görgetnünk. Grafikai és videós munkákhoz általában két vízszintesen elrendezett monitor ajánlott: az egyiket így az aktív munkafelület, a másikat pedig az előnézet vagy eszköztárak megjelenítésére használhatunk. Táblázatok kezeléséhez azok típusától függően hasznos lehet az álló és a vízszintes elrendezés is.
Az LG Ergo Dual talphoz például eleve két kijelzőt lehet csatlakoztatni, amiket bármilyen elrendezésben – akár egymás fölött is – kényelmesen elhelyezhetünk, a két monitor pozícióját pedig egyszerűen változtathatjuk. Emellett rugalmasan, egyenként állíthatjuk be a magasságukat és dőlésszögüket, ami különösen hasznos a hosszas, fókuszált munkavégzés során.
- Több monitor = több lehetőség
Ha több monitorunk van, a Windows billentyű + Shift + balra/jobbra nyíl lesz a kedvenc billentyűkombinációnk: ezzel ugyanis az aktív ablakot azonnal átküldhetjük a másik monitorra. Ha pedig egy kijelzőn több ablakot is szeretnénk látni, a Windows billentyű és a nyilak lehetnek a legjobb barátaink: ezzel a funkcióval a képernyő két felére, és a sarokba is tehetjük az ablakokat, így egy képernyőn láthatunk több folyamatot, emellett gyorsan válthatunk a teljes képernyős vagy a kisablakos nézetek között.
- Virtuális asztalok
A virtuális asztalok létrehozása egy valódi varázslat, amivel növelhetjük a hatékonyságunkat. Gondoljunk rájuk úgy, mint külön „szigetekre”, amelyek segítenek rendszerezni a különböző típusú feladatainkat: az egyiken futhatnak a kommunikációs csatornák, például az e-mailezés és a munkahelyi chat, a másikon a táblázatok, a harmadikon pedig a kreatív munka.
A Windows billentyű + Ctrl + D kombinációval egy új, tiszta asztalt hozhatunk létre – mintha éppen most kapcsoltuk volna be a számítógépet –, ahová egy adott feladattípushoz vagy projekthez kapcsolódó folyamatokat rendszerezhetjük. Az ezek közötti váltást a Windows billentyű + Ctrl + balra/jobbra nyíl könnyíti meg, ezzel villámgyorsan váltogathatunk az asztalok között, így a kontextusváltás nem töri meg a munkamenetet.
- Használjuk a fókusz módot
Mindannyian ismerjük azt a jelenséget, amikor a felugró értesítések miatt nem tudunk koncentrálni az adott feladatra, emiatt pedig végső soron sokkal lassabban végzünk a munkánkkal. A Win + N billentyűkombinációval egy mozdulattal előhívjuk az Értesítési központot, ahol a „Ne zavarjanak” módot bekapcsolva nem jelennek meg a felugró értesítések. Különösen hasznos megoldás lehet ez akkor, ha prezentációs helyzetben vagyunk.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban.
A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.
Komoly gazdasági következményei lehetnek annak, ha hosszabb ideig stresszesek a munkavállalók: a feszültség rövid távon a teljesítmény romlásához, hosszabb távon pedig akár magasabb fluktuációhoz is vezethet. Miközben az alkalmazottak megpróbálnak megbirkózni az őszi időszakban tapasztalható, fokozott stressz-szinttel, kevesebb személyes erőforrásuk marad a konstruktív tevékenységekre, mivel kapacitásuk nagy részét a különféle általuk érzékelt stresszorok kezelésére kell fordítaniuk. Zakrzewski Anita, a TOPdesk szakértője szerint ezek a stresszorok azonban nagyban csökkenthetők néhány egyszerű megoldással.
Tudásbázis
Szoros határidők mellett az egyik legjelentősebb stresszforrást az jelentheti, ha a munkavállalók nem kapnak időben választ a kérdéseikre, és másokra kell várniuk egy feladat megoldásához. Erre jelenthet megoldást egy digitális, bárki számára hozzáférhető belső tudásbázis, ahol a gyakran felmerülő kérdésekre a kollégák azonnal, további munkatársak bevonása nélkül megtalálják a válaszokat. A tudásbázis fokozatosan is kiépíthető, így létrehozása még egy sűrűbb időszakban sem jelent nagy időbefektetést.
Önkiszolgáló felület
Ez a módszer nem csak házon belül alkalmazható jól: ha egy vállalat ügyfelekkel dolgozik, rengeteg értékes időt szabadíthat fel a saját munkavállalói számára, ha a gyakori kérdésekre az ügyfelek is egyszerűen – plusz kérdésfeltevés nélkül – megtalálják a válaszokat egy önkiszolgáló portálon. Az így felszabadult időt a kollégák összetettebb problémák megoldására fordíthatják, ami nem csak nyugodtabbá, de érdekesebbé is teszi a munkát számukra. „Minden probléma vagy kérdés, ami többször felmerül az ügyfelek részéről, rögzíthető egy önkiszolgáló portálon” – mondta el Zakrzewski Anita a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője. „A kollégák egyetlen felületen azonnal megtalálhatják az ilyen típusú kérdésekre a válaszokat, amivel nem csak a saját munkájukat könnyítik meg, de kevésbé terhelik – azaz lassítják – a többi csapattagot is. Egy önkiszolgáló portál tehát a teljes csapat hatékonyságát növeli, ami a sűrűbb időszakokban kulcsfontosságú tényező a munkahelyi stressz szempontjából.”
Chatbot
A szakértő szerint természetes, hogy az önkiszolgáló megoldások nem képesek teljes mértékben helyettesíteni a közvetlen kapcsolatfelvételt, hiszen mindig lesz olyan kolléga vagy ügyfél, aki inkább személyes segítségre vágyik. Ez azonban tipikusan az ügyfélszolgálatokon azt eredményezheti, hogy a kollégák újra és újra ugyanazokat a kérdéseket válaszolják meg. Itt jelenthet nagy segítséget egy ma már megbízhatóan működő chatbot, ami képes az egyszerűbb kérdésekre önállóan, a tudásbázis vagy a GYIK alapján megadni a válaszokat. Egy chatbot elemzi a kérdés szövegét, értelmezi annak jelentését, és ez alapján pontosan tudja, mit kérdezzen vagy mondjon a kérdezőnek. Ez pedig mindenki számára előnyös: a kérdező hamarabb kap választ, a munkatársak pedig több időt tudnak a valóban értékes munkára fordítani. „A legideálisabb megoldás az, ha ezeket az eszközöket kombináljuk, több csatornán kvázi automatizálva a feladatvégzést” – teszi hozzá a szakértő. „A hatékonyságnövelő, tehercsökkentő módszerek pedig kényelmesen kezelhetőek és átláthatóak, ha egyetlen szolgáltatásmenedzsment-rendszerbe vannak integrálva.”
Munkavállalói jóllét
Az ősz minden hatékonyságnövelő eszköz mellett is sűrű időszak, ezért érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalói jóllétre. A dolgozók mentális és fizikai egészségét számos módszerrel támogathatja egy vállalat: céges masszázs, sétáló meetingek, nassolnivaló – akár ezek az apró szívességek is nagyot lendítenek majd a munkavállalók elégedettségén a stresszes napokon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot
Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.
Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.
„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”
– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.
A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.
A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.
„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”
– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.
„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”
– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.
A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
Hollywoodi díszletek között derül ki, ki a legjobb a csapatban
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Ipar2 hét ago
A tűzvédelem új kihívásai 2025-ben
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Okoseszközök2 hét ago
Okosotthon-technológiák az ünnepi időszakban – amikor a kényelem és az energiahatékonyság találkoznak





