Tippek
Automatizált személyi testőrt minden adat mellé!
Meredeken nő a kiberbiztonsági incidensek száma, miközben a vállalatokra vonatkozó előírások is egyre szigorúbbak lesznek.
Ezért a szervezeteknek erős védelmet kell biztosítaniuk érzékeny adataik számára, ami rendkívül összetett feladat, hiszen azok nem egy adott helyen találhatók a cégek rendszereiben, hanem elszórtan. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy teljesen más módszerekkel kell gondoskodni a strukturálatlan információk és az adatbázisokban tárolt tételek biztonságáról. A Micro Focus szakértői szerint érdemes olyan integrált platformot választani, amely automatikusan biztosítja az adatok feltérképezését, illetve osztályozását, és adattípustól függetlenül lehetőséget kínál a leghatékonyabb védelemre.
A vállalati adatok megfelelő védelme folyamatos fejtörést okoz az illetékes szakembereknek. Az előírások arra kötelezik őket, hogy erős védelmet nyújtsanak az érzékeny adatoknak, amit a gyakori adatszivárgási incidensek is indokolnak. Néhány hónapja például az AT&T amerikai telekommunikációs vállalattól szivárgott ki 7,6 millió jelenlegi és 65,4 millió korábbi ügyfél érzékeny adata, és a cég ellen már el is indult egy csoportos kártérítési eljárás. Ám mégsem lehet maximálisra feltekert biztonság mellett, titkosítva tárolni mindent, hiszen tetemes költséggel járna, valamint a hatékonyságot is ronthatja, hogy a titkosított adatokat a szervezetek nem tudják megfelelően használni és hasznosítani.
Az első kérdés: hol…?
A Micro Focus szakértői szerint az első, legfontosabb kérdés az, hogy a vállalatok vajon tudják-e, pontosan hol vannak az érzékeny adataik, amiket meg kell védeniük. Erre általában nincs egyszerű válasz, már csak azért sem, mert az adatok elhelyezkedése folyamatosan változhat annak megfelelően, ahogy az alkalmazottak végzik a munkájukat. A kérdésre ezért csak az tud válaszolni, aki olyan megoldást használ, amely automatizáltan végzi az adatok felderítését és osztályozását, és ezt időről időre megismétli magától.
A második kérdés: mit…?
Következő lépésként azt célszerű meghatározni, hogy mely adatokat érdemes magasabb szinten védeni az óriási állományból. Olyan adatvédelmi stratégiára van szükség, amely körültekintően védi az érzékeny adatokat, miközben a lehető legkevesebb fennakadást okozza az üzletmenetben. Az adatok érzékeny részét mindenképpen célszerű erősen védeni valamilyen módszerrel, például titkosítással, miközben a nem érzékeny, nem titkosított elemek továbbra is használhatók különböző üzleti célokra.
A Micro Focus szakértői szerint a vállalatok számára az a legjobb megoldás, ha össze tudják kapcsolni a felderítést és a védelmet – például a Voltage termékek segítségével. A Voltage egyetlen integrált adatbiztonsági platformban egyesíti az adatok feltérképezését, védelmét és felügyeletét, így segítségével a vállalatok többfelhős, hibrid környezetekben is hatékonyan átláthatják, kezelhetik és megvédhetik a vállalati adatokat. A Voltage Fusion az adatközpontokban és a felhőkben lévő adatokat is képes átvizsgálni, a Voltage SecureData pedig lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy bármilyen típusú adat számára megfelelő védelmet nyújtsanak, beleértve a személyazonosításra alkalmas adatokat (PII), az egészségügyi adatokat, a pénzügyi információkat vagy a szellemi tulajdont.
A harmadik kérdés: hogyan…?
Minden adatbiztonsági projektnél mások a követelmények a biztonság és a teljesítmény terén, ezért a vállalatok olyan adatbiztonsági platformmal járnak a legjobban, amely rugalmasságot biztosít a titkosítási és anonimizálási módszerek terén. Ennek köszönhetően minden adattípust a leghatékonyabb módszerrel tudnak védeni.
A fájlszintű titkosítást általában strukturálatlan adatok, például e-mailek, üzenetek és metaadatok esetében használják, ahol az információk nincsenek olyan konzisztens sémába rendezve, mint például a táblázatokban. Így az információkat csak úgy lehet megóvni, ha a teljes fájlra kiterjesztjük a védelmet.
A tokenizálás során az érzékeny adatokat egyedi azonosítóval vagy tokennel helyettesítik, amelyet egy biztonságos adatbázisban tárolnak. Ezáltal például egy bankkártyás vásárlásnál úgy lehet feldolgozni a tranzakciót, hogy a token elfedi az eredeti számlaszámot.
A formátummegőrző titkosítást (FPE – Format-Preserving Encryption) olyan adatok esetében lehet alkalmazni, amelyek megfelelnek egy következetes mintának, ezek közé tartoznak például a társadalombiztosítási számok vagy a személyi igazolványok azonosítói. Az FPE módszernél úgy titkosítják az adatokat, hogy azok formátuma megmarad. Tehát például egy személyi igazolvány azonosítójában a számok helyett más, véletlenszerűen generált számok szerepelnek, a betűk helyett pedig más, véletlenszerű betűk. Ezáltal az adatfeldolgozó alkalmazások és az olyan elemző platformok, mint a Snowflake vagy a Databricks képesek használni az állományt, ám a rosszindulatú támadók akkor sem tudnak semmit kezdeni az információval, ha képesek feltörni a vállalat rendszereit.
A formátummegőrző hash (FPH – Format-Preserving Hash) pedig hasonló biztonságot és formátummegőrzést kínál, mint az FPE, azzal a különbséggel, hogy a titkosítás semmilyen módszerrel nem oldható fel. A módszer így megfelel a GDPR anonimizálásra vonatkozó rendelkezéseinek, ami azt jelenti, hogy a vállalatok az előírások megsértése nélkül használhatják az információkat az alkalmazásokban és az elemzésekben.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Trükkök, amikkel a monitorunk a produktivitás motorja lesz
A mindennapi munkavégzés során nagy segítséget jelenthet a monitorok használata, azonban kevesen tudják igazán kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.
Az LG szakértői most összegyűjtötték, hogy milyen beállításokkal, elrendezésekkel és szokásokkal lehetünk ténylegesen hatékonyabbak a monitorok használatával.
A monitorokkal kényelmesebb és ergonomikusabb lehet az egész napos munkavégzés, sokan azonban a megvásárolt kijelzőt egyszerűen elhelyezik az asztalon, és a laptop képernyőjének kiterjesztésére használják. Holott ennél sokkal több területen segíthetnek minket a monitorjaink.
- Alakítsuk igényeinkre az elrendezést
Számos munkakörben többféle feladatot végzünk – például szövegszerkesztés mellett táblázatokat is kezelünk –, mindezt gyakran hosszú ideig, megszakítás nélkül, így javasolt olyan monitort választunk, amit kényelmesen, az adott feladattól függően elforgathatunk és beállíthatunk.
Programozáshoz vagy szövegszerkesztési feladatokhoz a monitort érdemes pivot (álló) módba forgatni, így lényegesen többet láthatunk a függőlegesen elrendezett adatsorokból, azaz kevesebbet kell görgetnünk. Grafikai és videós munkákhoz általában két vízszintesen elrendezett monitor ajánlott: az egyiket így az aktív munkafelület, a másikat pedig az előnézet vagy eszköztárak megjelenítésére használhatunk. Táblázatok kezeléséhez azok típusától függően hasznos lehet az álló és a vízszintes elrendezés is.
Az LG Ergo Dual talphoz például eleve két kijelzőt lehet csatlakoztatni, amiket bármilyen elrendezésben – akár egymás fölött is – kényelmesen elhelyezhetünk, a két monitor pozícióját pedig egyszerűen változtathatjuk. Emellett rugalmasan, egyenként állíthatjuk be a magasságukat és dőlésszögüket, ami különösen hasznos a hosszas, fókuszált munkavégzés során.
- Több monitor = több lehetőség
Ha több monitorunk van, a Windows billentyű + Shift + balra/jobbra nyíl lesz a kedvenc billentyűkombinációnk: ezzel ugyanis az aktív ablakot azonnal átküldhetjük a másik monitorra. Ha pedig egy kijelzőn több ablakot is szeretnénk látni, a Windows billentyű és a nyilak lehetnek a legjobb barátaink: ezzel a funkcióval a képernyő két felére, és a sarokba is tehetjük az ablakokat, így egy képernyőn láthatunk több folyamatot, emellett gyorsan válthatunk a teljes képernyős vagy a kisablakos nézetek között.
- Virtuális asztalok
A virtuális asztalok létrehozása egy valódi varázslat, amivel növelhetjük a hatékonyságunkat. Gondoljunk rájuk úgy, mint külön „szigetekre”, amelyek segítenek rendszerezni a különböző típusú feladatainkat: az egyiken futhatnak a kommunikációs csatornák, például az e-mailezés és a munkahelyi chat, a másikon a táblázatok, a harmadikon pedig a kreatív munka.
A Windows billentyű + Ctrl + D kombinációval egy új, tiszta asztalt hozhatunk létre – mintha éppen most kapcsoltuk volna be a számítógépet –, ahová egy adott feladattípushoz vagy projekthez kapcsolódó folyamatokat rendszerezhetjük. Az ezek közötti váltást a Windows billentyű + Ctrl + balra/jobbra nyíl könnyíti meg, ezzel villámgyorsan váltogathatunk az asztalok között, így a kontextusváltás nem töri meg a munkamenetet.
- Használjuk a fókusz módot
Mindannyian ismerjük azt a jelenséget, amikor a felugró értesítések miatt nem tudunk koncentrálni az adott feladatra, emiatt pedig végső soron sokkal lassabban végzünk a munkánkkal. A Win + N billentyűkombinációval egy mozdulattal előhívjuk az Értesítési központot, ahol a „Ne zavarjanak” módot bekapcsolva nem jelennek meg a felugró értesítések. Különösen hasznos megoldás lehet ez akkor, ha prezentációs helyzetben vagyunk.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban.
A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.
Komoly gazdasági következményei lehetnek annak, ha hosszabb ideig stresszesek a munkavállalók: a feszültség rövid távon a teljesítmény romlásához, hosszabb távon pedig akár magasabb fluktuációhoz is vezethet. Miközben az alkalmazottak megpróbálnak megbirkózni az őszi időszakban tapasztalható, fokozott stressz-szinttel, kevesebb személyes erőforrásuk marad a konstruktív tevékenységekre, mivel kapacitásuk nagy részét a különféle általuk érzékelt stresszorok kezelésére kell fordítaniuk. Zakrzewski Anita, a TOPdesk szakértője szerint ezek a stresszorok azonban nagyban csökkenthetők néhány egyszerű megoldással.
Tudásbázis
Szoros határidők mellett az egyik legjelentősebb stresszforrást az jelentheti, ha a munkavállalók nem kapnak időben választ a kérdéseikre, és másokra kell várniuk egy feladat megoldásához. Erre jelenthet megoldást egy digitális, bárki számára hozzáférhető belső tudásbázis, ahol a gyakran felmerülő kérdésekre a kollégák azonnal, további munkatársak bevonása nélkül megtalálják a válaszokat. A tudásbázis fokozatosan is kiépíthető, így létrehozása még egy sűrűbb időszakban sem jelent nagy időbefektetést.
Önkiszolgáló felület
Ez a módszer nem csak házon belül alkalmazható jól: ha egy vállalat ügyfelekkel dolgozik, rengeteg értékes időt szabadíthat fel a saját munkavállalói számára, ha a gyakori kérdésekre az ügyfelek is egyszerűen – plusz kérdésfeltevés nélkül – megtalálják a válaszokat egy önkiszolgáló portálon. Az így felszabadult időt a kollégák összetettebb problémák megoldására fordíthatják, ami nem csak nyugodtabbá, de érdekesebbé is teszi a munkát számukra. „Minden probléma vagy kérdés, ami többször felmerül az ügyfelek részéről, rögzíthető egy önkiszolgáló portálon” – mondta el Zakrzewski Anita a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője. „A kollégák egyetlen felületen azonnal megtalálhatják az ilyen típusú kérdésekre a válaszokat, amivel nem csak a saját munkájukat könnyítik meg, de kevésbé terhelik – azaz lassítják – a többi csapattagot is. Egy önkiszolgáló portál tehát a teljes csapat hatékonyságát növeli, ami a sűrűbb időszakokban kulcsfontosságú tényező a munkahelyi stressz szempontjából.”
Chatbot
A szakértő szerint természetes, hogy az önkiszolgáló megoldások nem képesek teljes mértékben helyettesíteni a közvetlen kapcsolatfelvételt, hiszen mindig lesz olyan kolléga vagy ügyfél, aki inkább személyes segítségre vágyik. Ez azonban tipikusan az ügyfélszolgálatokon azt eredményezheti, hogy a kollégák újra és újra ugyanazokat a kérdéseket válaszolják meg. Itt jelenthet nagy segítséget egy ma már megbízhatóan működő chatbot, ami képes az egyszerűbb kérdésekre önállóan, a tudásbázis vagy a GYIK alapján megadni a válaszokat. Egy chatbot elemzi a kérdés szövegét, értelmezi annak jelentését, és ez alapján pontosan tudja, mit kérdezzen vagy mondjon a kérdezőnek. Ez pedig mindenki számára előnyös: a kérdező hamarabb kap választ, a munkatársak pedig több időt tudnak a valóban értékes munkára fordítani. „A legideálisabb megoldás az, ha ezeket az eszközöket kombináljuk, több csatornán kvázi automatizálva a feladatvégzést” – teszi hozzá a szakértő. „A hatékonyságnövelő, tehercsökkentő módszerek pedig kényelmesen kezelhetőek és átláthatóak, ha egyetlen szolgáltatásmenedzsment-rendszerbe vannak integrálva.”
Munkavállalói jóllét
Az ősz minden hatékonyságnövelő eszköz mellett is sűrű időszak, ezért érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalói jóllétre. A dolgozók mentális és fizikai egészségét számos módszerrel támogathatja egy vállalat: céges masszázs, sétáló meetingek, nassolnivaló – akár ezek az apró szívességek is nagyot lendítenek majd a munkavállalók elégedettségén a stresszes napokon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot
Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.
Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.
„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”
– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.
A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.
A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.
„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”
– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.
„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”
– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.
A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Gazdaság2 hét ago
Digitális banki megoldásait fejleszti a CIB Bank a Kyndryllel együttműködve
-
Szórakozás2 hét ago
Hollywoodi díszletek között derül ki, ki a legjobb a csapatban
-
Ipar2 hét ago
Összefognak a gépgyártók
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Ipar2 hét ago
A tűzvédelem új kihívásai 2025-ben





